אלישע בן קימון

הקרב על קולות הימין

אלישע בן קימון

אלישע בן קימון

עיתונאי ידיעות אחרונות

אלישע בן קימון

אלישע בן קימון

עיתונאי ידיעות אחרונות

עיתונאי ידיעות אחרונות

01
הציונות הדתית הרכיבה רשימה טובה. חברי הכנסת המכהנים כבשו כצפוי את המקומות הראשונים. סטרוק המוערכת במקום גבוה. גם חברת הכנסת מיכל וולדיגר שנחשבת ליברלית הצליחה להתברג במקום הרביעי והמכובד. בעיקר יש לשים לב לחבר הכנסת אופיר סופר שכבש את המקום הראשון (שני אחרי סמוטריץ') שנחשב לאחד שיודע לשאוב קולות מהפריפריה. סמוטריץ' רצה את הרביעה הזו צמודה אליו. יש בה את מה שהוא צריך. ההישג של המועמד הצעיר תושב יצהר צבי סוכות מרשים ביותר. הוא למעשה הראשון מבין חברי הכנסת המכהנים. וזה משמעותי.
השאלה הגדולה האם הרשימה הזו, או הפרצופים שמרכיבים אותה יצליחו להביא את קולות הימין שהצביעו לימינה ותקווה חדשה (לפני החיבור עם גנץ) בבחירות האחרונות, אותם קולות "צפים" בימין שלא מרגישים שיש להם בית. במידה והרשימה לא תצליח לקרוץ לקהל הזה מכין סמוטריץ' את אופציית שיקלי. מה שהחל כרעיון על הנייר והמשיך כאמצעי לחץ במו"מ מול בן גביר הופך אט-אט למשהו מוחשי. עוד מוקדם לדעת. אבל העובדה כי חיבור שכזה ישרת את שניהם מעיד על הסיכויים הגבוהים שיקרה.
אפשר להרים גבה, אבל לא מעט גורמים מדברים על אפשרות ולפיה סמוטריץ' ושקד, בניהם שורר מתח עצום ולא מעט דם רע, יגבשו בלוק טכני משותף. מלבד הקריאה של חבר הכנסת ניר אורבך, מספרים גורמים המקורבים לשניים, כי בימים האחרונים הועברו מסרים שמטרתם לגבש הסכם משותף מעין מסמך הבנות שייצר "הודנה" בין המחנות. הצדדים מכישים וגם כעת הסיכויים שמשהו כזה יקרה הוא קלוש, אבל מי יודע. בגזרת עוצמה יהודית תמיד יש התפתחויות. בן גביר, ממש במקביל לציונות הדתית , עורך "פריימריז" משלו. ומכין רשימה. למקום הרביעי שיבץ את הרב עמיחי אליהו. הרב יכול היה בקלות גם להתמודד ברשימת הציונות הדתית. לא היינו שמים לב.
כך או אחרת. כמו שנכתב עוד קודם בטור זה, הזזת קולות הימין מאזורי ימינה ותקווה חדשה לציונות הדתית והרשימה החדשה, חיבור סמוטריץ' את שיקלי, חיבור סמוטריץ' את שקד, וחיבור בן גביר את סמוטריץ', כל אלו יגזרו אצל נתניהו. ברגע שיבין, ראש הממשלה לשעבר, שעדיף שתיים או שלוש מפלגות מימינו כך יהיה. ברגע שיבין שזה מסכן הוא יפעל לחיבור.
02
תופעת ידויי האבנים בכבישי יהודה ושומרון היא תופעה קשה שהולכת ומתרחבת. לא מעט אנשים מתעסקים בה. מתעדים אותה ונאבקים למגר אותה. ראשי המועצות ביו"ש, אזרחים שמתארגנים ומשמיעים את קולם, וכמובן הצבא. לאמירה של הרמטכ"ל בנושא יש משקל. נכון, יש הרבה ביקורת על צה"ל בהקשר של תופעת האבנים אבל באוגדת איו"ש מבינים את העניין וכבר הפנימו את הצורך המיידי שיש לטפל בבעיה. בשבועות האחרונים זה קורה, השיטה השתכללה. אוספים מודיעין על מחוללי טרור בכפר מסוים, מכינים את הכוחות ויוצאים למבצע מעצרים של עשרות מיידה אבנים בלילה אחד.
"הכפר חוטף זעזוע רציני. תוך שלוש שעות האירוע נגמר. המעצר מתרחש בשני גלים. הם לא מבינים מאיפה זה בא. ומכאן נבנית ההרתעה", מסביר גורם צבאי. זה החל בכפרים בגזרת עציון. לילות מעצרים של כ-25 יעדים במקביל. סגירות מעגלים מול אירועים עליהם דיווחו תושבים. אותו גורם מסביר שכמות ידויי האבנים שיצאה מאותו כפר בו בוצעה הפעילות ירדה כמעט ב-80 אחוזים בשבוע לאחר מכן. העצורים לא משויכים ארגונית, הם מתארגנים ברשתות הטלגרם ובוואטסאפ, קובעים להיפגש בכניסה לכפר ויוצאים לפגע. גורמי מודיעין יודעים להגיע להתארגנויות הללו, לא צריך להיות מתוחכם מידי, אבל צריך לעקוב ובאופן צמוד ולכן זה לוקח זמן. הפשיטות והמעצרים הרחבים מועתקים בכל פעם מכפר אחד לאחר – בונים מודיעין ונכנסים.
בסוד נגיד, כי בחלק מהפעולות הללו לוקחים חלק גם לוחמים מיחידות מיוחדות, דבר המעיד על הרצינות שצהל מתייחסים לתופעה. בנוסף, עמדות צה"ל הוכנסו יותר פנימה לכפרים, והמרחב שבין הציר עליו נוסעים אזרחים ובין העמדות והלוחמים שסופגים את רוב ידויי האבנים – גדל. הדבר מאפשר זמן תגובה גדול יותר. יש כמובן עדיין נקודות שבהן טרור האבנים נמשך אבל הפעולות שמבוצעות גורמות לירידה דרמטית.
"אנחנו עסוקים בזה יום יום כשהמטרה היא להרתיע, לסגור מעגלים ולבוא חשבון עם מי שפגע. לא תתכן מציאות שבה צעיר זורק אבנים ולא חושב על הרגע שבו ישלפו אותו מהמיטה", מסביר אותו גורם ביטחוני, ומוסיף "במבצעי המעצרים קשה ללכת על הקטינים, מולם פועלים נגד ההורים אבל הם לא מחוללי הטרור. אנחנו מכוונים לבוגרים יותר, גילי 18-25 שמארגנים את הקבוצות הללו. המבוגרים יותר פעולים מאידאולוגיה, זה עולה מהמעצרים שלהם".

עוד במדור זה

האיש החזק בממשלה

האיש החזק בממשלה

01חצי שנה להקמת הממשלה, וכבר אפשר להגיד את מה שבדצמבר…
מלחמה, לא סבב

מלחמה, לא סבב

בליל שישי האחרון בצאתי מבית הכנסת פנה אליי אחד מחברי…
בדרך לשום מקום

בדרך לשום מקום

01המחאה מקודשת. הנושא כבר לא מעניין. המחאה מקודשת. ראשי המחאה…
המשוואה החדשה

המשוואה החדשה

01נכון לכתיבת שורות אלה צה״ל נמצא במערכה מול ראשי הג'יהאד…
להשיב את הבייס

להשיב את הבייס

01עם פתיחת כנס הקיץ של הכנסת, נמצאת הממשלה באחת מנקודות…
לגלגל ת׳בלוף

לגלגל ת׳בלוף

01ח׳אן אל-אחמר. כנראה שסיפור ח׳אן אל-אחמר הוא הדבר הכי יציב…
החיים שאחרי המוות

החיים שאחרי המוות

אפשר להכיר אנשים שאינם בחיים. אפשר לחיות לאורם. אפשר ללמוד…
ברווז צולע

ברווז צולע

שר הביטחון גלנט עובר טלטלה. צריך להגיד ביושר – יש…
לא לפספס את ההזדמנות

לא לפספס את ההזדמנות

01הימין לא הפסיד. פתקי ההצבעה לא נזרקו לפח. הרפורמה תתקדם…
ביטחון. סוף

ביטחון. סוף

01חווארה. "המשימה המרכזית שלי היא שתושב שבאחריותי לא יפחד. לא…
זה שכן וזה שלא

זה שכן וזה שלא

01זה שכן. "חוק התיקון הזה בא לרפא את הפצע הפתוח…
אמונה וביטחון

אמונה וביטחון

01אמונה. שבוע קשה עבר על עם ישראל. אי אפשר לדמיין…
מחאה שיצאה משליטה

מחאה שיצאה משליטה

01אני בעד מחאות ומאבקים. סיקרתי הפגנות רבות ואף לקחתי חלק…
מאחורי הקלעים של הדרמה ביהודה ושומרון

מאחורי הקלעים של הדרמה ביהודה ושומרון

01וואו. איזו החלטת קבינט הייתה השבוע להתיישבות. משהו שלא רואים…
אחד בפה ואחד בלב

אחד בפה ואחד בלב

01שני דברים התרחשו במהלך השבועיים האחרונים, והם אולי מעידים יותר…
הזמן שלפני הרמדאן

הזמן שלפני הרמדאן

01"זה חייב לקרות עכשיו, אחרת נאבד את המומנטום. אם השבוע…
Scroll to Top
גלילה למעלה