בקול רב

הרב, אפשר ברכה?

הרב יוני לביא

הרב יוסף חיים צעד לאורך הרחוב בירושלים כשהבחין בילדה כבת ארבע משוטטת לבדה. הוא ניגש אליה וראה שדמעות זולגות מעיניה. ״מה קרה?״, הוא שאל בְּרַכּוּת, ״איפה ההורים שלך?״. הילדה לא ענתה ורק המשיכה לייבב. הרב זוננפלד, שהיה רבה של העדה החרדית בירושלים, אחז בידה של הילדה והחל לפנות לעוברים ושבים כדי לברר האם מישהו מכיר אותה ויודע היכן היא גרה. לבסוף התברר מאיזו משפחה היא והרב לקח אותה לביתה. התברר שמדובר במשפחה עניה וקשת יום, האב מובטל, ה אימא חולנית מאד ומצבה קשה מאד, ממש על ערש דווי, והילדים משוטטים בלי השגחה. הרב אמר להם שיבדוק עם פרנסי הקהילה במה יוכלו לסייע להם ובירך את הילדה הקטנה שתזכה שֶׁאִימָהּ תחלים ותזכה ללוות אותה לחופתה.
השנים חלפו, האם הבריאה ואותה ילדה בת ארבע גדלה והגיעה לפרקה. החלו להציע לה שידוכים אבל היא דחתה את כולם. חלפה שנה ועוד שנה ובינתיים כבר החלו להציע שידוכים לאחותה הצעירה ממנה. וכך השנים חלפו, היא כבר הגיעה לגיל 24, שלושה מאחיה התחתנו והיא ממשיכה לפסול הצעות. אמרו לה שהיא בררנית, שהיא מתנשאת, שכך אין סיכוי שהיא תתחתן, אבל היא בשלה. השנים עברו והיא כבר הגיעה לגיל 32 ואחרון אחיה עמד תחת החופה כשהיא עדיין רווקה. לא חלף זמן רב ושוב ניגשו אליה עם הצעה, כמעט מיואשים, והיא הסכימה על המקום. לא חלף זמן רב והזוג עמד תחת החופה בשמחה גדולה כשאם הכלה מלווה בשמחה לחופה את אחרונת ילדיה. הבוקר שלמחרת היה עצוב מאד. החתן והכלה התעוררו משנתם והתבשרו שהאימא נפטרה בשנתה. עוד באותו יום התקיימה ההלוויה העצובה. קהל רב התאסף בית הקברות בירושלים כדי ללוות את האם בדרכה האחרונה, ובתוך הקהל עמדה הבת, הכלה שרק אתמול התחתנה. לפני שהורידו את האם אל הקבר הבת ביקשה לומר כמה מילים. ״ אימא, יקרה״, היא אמרה תוך שהיא מוחה את דמעותיה, ״אני רוצה לבקש ממך סליחה. אני יודעת שהיה לך צער מזה שהחתונה שלי התעכבה. אבל תדעי שזה לא היה בגללי. זה היה למען האחים שלי. זכרתי את ברכתו של הרב שאת תזכי ללוות אותי לחופה שלי ורציתי שגם האחים שלי יזכו ש אימא תהיה איתם ביום הגדול שלהם. אז חיכיתי עד שהם יינשאו ואז גם אני יכולתי להתחתן ולהיכנס לחופה יד ביד יחד איתך״.
הברכות שלי שוות משהו?
את הסיפור המטלטל הזה שמעתי לפני שנים. כמובן, איננו מתיימרים להגיע לקרסוליו של הצדיק והפרוש, , שכוח ברכותיו היה גדול, אבל מתברר שלאנשים זה לא באמת משנה. הם מאד אוהבים ברכות. אין כמעט חופה שאני לא עורך שבסופה ניגשות כמה רווקות ומבקשות לטעום מהיין שנותר בכוס כסגולה להתחתן עוד השנה, ומבקשות על הדרך ברכה לזיווג הגון. בהתחלה הייתי נרתע. מי אני ומה אני שאחלק פה ברכות. וכי אני מקובל? בבא? אדמו״ר? צדיק עליון?
מצד שני אני זוכר את דברי הגמרא שאומרת ״לעולם אל תהי ברכת הדיוט קלה בעיניך״ (מגילה טו,א), ואפילו ארוונה היבוסי ודרוייש הפרסי בירכו וברכתם התקיימה, ומסתמא אני לא יותר גרוע מהם.
עם זאת, תמיד התלבטתי איך בדיוק לברך, מה לומר, כמה לפרט. זכרתי את מו״ר הגאון הרב אברהם שפירא זצ״ל, ראש ישיבת מרכז הרב, שם זכיתי ללמוד לפני שנים. רבים היו באים אליו בבקשה לברכות או מושיטים אליו את בנם הקטן בציפייה שהרב יניח ידו על ראשו ויברך אותו. אבל הרב שפירא שלא היה אדמו״ר חסידי, קיצר בדבריו ואמר: ״ברוך תהיה״. אנשים שביקרו אצל הרב חיים קנייבסקי בבני ברק זצ״ל שמעו ממנו ברכה קצרה עוד יותר: ״בו״ה״, שזה ראשי תיבות של ׳ברכה והצלחה׳ (או שמא: בְּרוֹכֶה וְהַצְּלוֹחֶה).
להחליף עם המחבל
בהזדמנות אחרת פגשתי את הרב שמואל אליהו שליט״א, הרב של צפת, ושמתי לב איך אחרי כל שיעור ניגשים אליו רבים ועומדים בתור כדי לקבל ממנו ברכות. לעיתים הוא נותר זמן רב מאד עד שייגמר הטור הארוך של האנשים ונותן לכל אחד ברכה מפורטת ומושקעת. שאלתי אותו פעם: ״הרב, איך יש לך כוח? לשמוע מכל אחד את הצרות שלו ולחשוב איך בדיוק לברך אותו?״. הרב שמואל חייך ואמר לי: ״לעיתים זה באמת לא קל, אבל אז אני נזכר בפסוק שאומר ״וַיַּרְא בִּלְעָם כִּי טוֹב בְּעֵינֵי ה׳ לְבָרֵךְ אֶת יִשְׂרָאֵל״ (במדבר כד, א), ואני אומר לעצמי: נו, אם בעיני הקב״ה טוב לברך את ישראל, אז אני לא אעשה זאת?״. ״אבל הרב״, שאלתי אותו, ״ולא נגמר לך לפעמים הכוח? כשמגיעים עוד ועוד אנשים והשעה כבר מאוחרת וסיפורי הצרות רק מתארכים…״. ״לפעמים נגמר הכוח״, אמר לי הרב, ״אבל אז נזכר בפסוק אחר ״וְקוֵֹי ה׳ יַחֲלִיפוּ כֹחַ״ (ישעיהו נו,לא). ואני חושב לעצמי: לי אין כוח עכשיו, אבל בטח יש איזה רשע, אי שם, מחבל חמאס או חיזבאללה, שיש לו הרבה מרץ וכוח. ריבונו של עולם, תעשה בבקשה ׳החלפות׳. תן לו את ה׳אין כוח׳ שלי, ותן לי את ה׳יש כוח׳ שלו. ואז אני מיד מתחזק וממשיך לברך בשמחה את הבא בתור״.
אצל הרב אליהו – השיטה הזו עובדת. האם גם אצלכם היא תפעל? מוזמנים לנסות, וברוכים תהיו! ■

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…