יהדות עכשיו

השקט שב לשמעון הצדיק

חבר הכנסת איתמר בן גביר סוגר חודש בשכונת שמעון הצדיק -
יומן מיחד לגילוי דעת

איתמר בן גביר

יותר מחודש אני נמצא בשמעון הצדיק. הגעתי למקום לאחר שדמה של משפחה יהודית- משפחת יושובייב הופקר! פיגוע רדף פיגוע ואין משטרה. לאחר שהקמתי את הלשכה הפרלמנטרית, השקט שב למקום והמשפחה מרגישה יותר בטוחה.יותר מחודש, השבח לבורא עולם, שאין זריקת אבנים ובקבוקי תבערה על הבית ולא מציתים להם את הרכב. יותר מחודש שבו המשטרה נמצאת במקום עם ארבעה-חמישה שוטרים ובשעות קבלת קהל של הלשכה יש לפחות עשרה.
אני מגיש לכם כאן יומן אירועים שמלמד היטב שממשלת ישראל הפקירה את המשפחה, שמשטרת ישראל התנהלה ברשלנות פושעת (אני מכוון כמובן למפכ"ל המשטרה ולשר – לא לשוטרים המתוקים בשטח) ומלמד גם שנחישות ונחרצות שלנו יכולים לשנות את התמונה לטובה.
חצי השנה האחרונה
מערב פרוע בשכונה. בתאריך 07.05.21 הוצת רכב המשפחה וגם נעשה ניסיון להצתת בית המשפחה בה מתגוררים אבא, אמא, ילד ותינוקת. בתאריך 09.05.21 הוצת רכב המשפחה בפעם השנייה. בתאריך 10.05.21 הוצת רכב המשפחה בפעם השלישית. בתאריך 13.06.21 נזרקו בקבוקי צבע על רכב המשפחה. בתאריך 14.6.21 נזרקו בקבוקי צבע על הרכב. בתאריך 16.06.21 נזרקו שוב בקבוקי צבע על הרכב. בתאריך 05.07.21 נורו זיקוקים שהתפוצצו בחצר המשפחה וגרמו לדלקה. בתאריך 09.07.21 נזרקו בקבוקי צבע על הרכב. בתאריך 11.07.21 שוב נזרקו בקבוקי צבע על הרכב. בתאריך 27.07.21 הוצת רכב המשפחה בפעם הרביעית. בתאריך 11.09.21 הוצת רכב המשפחה בפעם החמישית. בתאריך 18.11.21 הוצת רכב המשפחה בפעם השישית. בתאריך 22.11.21 נזרקו שוב בקבוקי תבערה על הבית. בתאריך 12.12.21 הוצת רכב המשפחה בפעם השביעית. בתאריך 06.01.22 נזרקו שוב בקבוקי תבערה על הבית. בתאריך 08.01.22 הוצת רכב המשפחה בפעם השמינית. בתאריך 09.01.22 הותקף טל יושובייב תקיפה פיזית על ידי פורעים רבים בעת שיצא לזרוק זבל. בתאריך 23.01.22 הותקף יושובייב באמצעות שפיכת קפה רותח לעברו, ובתאריך 01.02.22 הוצת רכב המשפחה בפעם התשיעית (הנתונים באדיבות עמותת חוננו).
חשוב לציין שלאורך כל הזמן הזה פניתי יחד עם חבריי בציונות הדתית לשר לביטחון פנים, הגשתי שאילתות, נאמתי נאומים, ערכנו סיורים והודעתי לקציני המחוז בירושלים שאם הם לא יציבו שמירה אצטרך אני להגיע. לצערי סחבו אותנו, מרחו אותנו ומצבה של משפחת יושובייב הלך והחמיר.
י"א באדר א' – שבת
החמור מכל התרחש. בקבוק תבערה נזרק לעבר בית המשפחה, חדר את הבית ופגע בעריסת התינוקת. אם חלילה וחס, טל ורעות וילדיהם המתוקים היו בבית, חלילה וחס לא הייתה נותרת משפחה. במוצ"ש פרשת תצווה ברגע הראשון שהדלקתי את הטלפון קיבלתי עדכון על המתרחש, והתקשרתי לשאול בשלומו של טל ששמע ממני לראשונה שביתו הוצת. הבנתי שאי אפשר לשבת בשקט. מקימים לשכה פרלמנטרית בשמעון הצדיק!

י"ב אדר א'  – 10:30

מנכ"ל עוצמה יהודית יצחק וסרלאוף, נילי מנהלת הלשכה, חנמאל היועץ המשפטי, אלון הדובר, רני היועצת הפרלמנטרית, אורית מזכירת המפלגה, אלחנן יו"ר ההנהגה הצעירה, אבי מפניות הציבור, רות אחראית הטלפנייה, הדר וטויבי המתמחים, אריה הנהג, שני אנשי משמר הכנסת ומתנדבים, בנצי גופשטיין ואנוכי  הגענו למקום – שנמצא על שטח פרטי של יהודים. התחלנו להקים את הלשכה. התקשורת סערה. ארגון הטרור חמאס איים והודיע שאם לא אצא מהלשכה עד השעה 17:00 יפלו טילים על ירושלים. התקשורת הישראלית תקפה אותי, השמאל הגיע למקום והחל לצעוק, אבל אני הבנתי את גודל האחריות; אסור להפקיר יהודים ולהיכנע לחמאס. זו הסיבה שביקשתי מהמנכ"ל החרוץ שלנו למצוא פתרון לכנס בבאר שבע שהתקיים באותו ערב. המנכ"ל פתר את הבעיה באמצעות זום שבו אני נאמתי מרחוק; גם לא לאכזב את מאות משתתפי הכנס שהגיעו לשמוע אותי, וגם לאכזב את הטרוריסטים המרצחים מהחמאס שרגילים שמתקפלים בפניהם. אני נשאר כאן! הכרזתי בקול ברור וצלול.

י"ב אדר א' –  17:01

מועד האולטימטום של החמאס פג ואין טילים על ירושלים. זה לא אומר מעכשיו שכל איום שלהם הוא איום סרק, אבל זה כן אומר שאסור להיכנע לטרור בשום מחיר, וצריך לדעת שאם הם מאיימים אנחנו לא נסוגים.

למקום מגיעים אנשי שמאל ופעילים ערבים, בהם חברי הכנסת תומכי הטרור אחמד טיבי, אוסמה סעדי ועופר כסיף שרצו לעשות את מה שהחמאס לא הצליח, אבל אני וחברים רבים עמדנו מולם בגב זקוף והכרזנו: אנחנו בעלי הבית על ירושלים. לא נזוז מכאן, לא נעזוב את המקום ולא אתן ששערה משערות משפחת יושובייב תיפול. אם אני כאן יש משטרה, ואם יש משטרה יש ביטחון – במקום נוכחים כמה עשרות פעילים משמאל וימין, ויותר מ-150 שוטרים שחוצצים בין הצדדים.

 

אור לי"ג באדר א' – 22:00
ראש העיר ירושלים מנסה לפשר ביני לבין הממשלה ומבקש לדעת מה רצוני. הסברתי שאם יציבו במקום שמירה קבועה אני את שלי עשיתי ואמשיך למשימה הבאה. מפקד מחוז ירושלים קבע פגישה עם נציגי השכונה, עם אריה קינג סגן ראש העיר שעושה לילות כימים למען התושבים, ועם טל יושובייב עצמו. כאשר ראש העיר גם נכח ובזמן בו התקיימה הפגישה, נכנסו ללשכה עשרות שוטרים, תוך שהם השחיתו את הרכוש, הפילו את הציוד, דחפו את העוזרים שהגיעו איתי וסילקו אותם מהמקום.
כאשר הבחנתי ששוטר החל לתקוף את אחד העוזרים, הלכתי לעברו ואו אז, קצין משטרה בשם שחר מחסומי, יחד עם שניים אחרים – פגעו בחסינותי הפרלמנטרית, תקפו אותי וכתוצאה מכך הופלתי על הרצפה, התעלפתי והובהלתי לבית חולים. כעת חשבו במשטרה שאפשר יהיה לקפל את הלשכה ולהמשיך את השגרה בשכונה שבה מותקפים יהודים ללא תגובה.
אור לי"ג באדר – 03:00 לפנות בוקר,
בית החולים הדסה עין כרם
הרופאים אבחנו חבלת ראש, המליצו לי להישאר עוד יום בבית החולים ולנוח מספר ימים בבית, אך אמרתי להם שאין מצב שאני לא חוזר בבוקר לשמעון הצדיק. אילה אשתי היקרה והצדיקה שנמצאת איתי באש ובמים הגיעה לבית החולים, הסיעה אותי לביתנו בחברון. שינה של שעתיים וחצי, מקלחת קצרה, תפילה וקדימה לשמעון הצדיק.
י"ג באדר א' – 7:30
שכונת שמעון הצדיק
חוזר ללשכה. עם תחבושת גדולה כרוכה סביב ראשי וקצת כאבים אבל עם הרבה אהבה בלב חזרתי ללשכה! היה מדהים לראות כיצד השוטרים ובעיקר חיילי מג"ב במקום מסתכלים עלי בעיניים מופתעות ומלאות ההערכה – ואני הולך ומדדה וחוזר לכיסא ושולחן הפלסטיק. רכבת של מחזקים מגיעה למקום, שר הבט"פ לשעבר אמיר אוחנה, בצלאל סמוטריץ', אופיר סופר, מאי גולן, גלית דיסטל, עמיחי שיקלי, שמחה רוטמן, שלמה קרעי וחברים אחרים. כולם-כולם מעודדים את האחיזה היהודית במקום. לעומת זאת בנט, לפיד, גנץ וחברי הכנסת שלהם מגנים, והכי מדהים היה לשמוע את שר התיירות רזבוזוב שטוען כי בגלל בן גביר לא מגיעים תיירים לארץ – טוב שיש במה לתרץ.
י"ג באדר א' – 19:00
אני עורך מסיבת עיתונאים בה אני מספר את ההצעות שהתקבצו אצלי באותו היום, אחת מהן היא שמאבטחי הביטוח הלאומי – שכלל לא רואים את הכניסה לבית – ישקיפו על המקום. העיקר שאעזוב. הצעה נוספת: משפחת יושובייב תעזוב את הבית עד לסוף הרמדאן ואז איש לא יפגע בה. בושה וחרפה! ההצעה הבאה תהיה שתושבי ישראל יעזבו את המדינה עד לסוף הרמדאן, כדי שאף אחד לא יפגע בנו.

י"ד באדר א' – 8:45
משרדי מח"ש בירושלים, הגשתי תלונה נגד השוטרים שתקפו אותי. אני אוהב שוטרים ומייצג אותם בכנסת מול מי שלא נותנים להם גיבוי מול אויבי ישראל, אבל יש עשבים שוטים במשטרה וחייבים לטפל בהם ולשלוח אותם רחוק – שוטר שמרים יד על חבר כנסת או על אזרח ללא כל סיבה צריך ללכת הביתה.
י"ד באדר א' – 10:00
בתוכניות הרדיו ראיונות עם לפיד שתוקף אותי וטוען שימותו יהודים וערבים בגללי – בתגובה השבתי: "בוקר טוב לפיד, במשך חצי שנה כמעט נרצחו כאן יהודים על בסיס יומי ואת קולך לא שמענו. ספק אם אתה יודע בכלל איפה ממוקמת שכונת שמעון הצדיק".
י"ד באדר א' – 14:00
שדולת ארץ ישראל מגיעה! יואב קיש, אורית סטרוק, יולי אדלשטיין, מיקי זוהר, קטי שטרית וגדי יברקן. כולם ריגשו ותמכו וגיבו – כיף שיש חברים נאמנים ובני ברית.
ט"ו באדר א'
לא עוברים שלושה ימים שאני בשמעון הצדיק והמשטרה נוקמת: אני מקבל זימון לחקירה על אותו אירוע שבו איימו על חיי שני "מאבטחים" ערבים והוצאתי נגדם נשק. התקשורת כזכור ליטפה אותם, אבל בסופו של יום הסתבר כי מדובר בשני מחבלים, אחד מהם אסיר משוחרר שריצה עונשי מאסר בין היתר על זריקת בקבוקי תבערה על חיילים והשני משתף פוסטים של שמחה כאשר נרצחים חיילים – חרף זאת החליטו במשטרה לזמן אותי לחקירה.
אגב, במהלך החקירה אני נדרש לתת "טביעות אצבעות" כדי לזהות אותי. היחידה החוקרת היא מחלק "ההונאה". כל הדברים האלה נעשים כדי להשפיל ולבזות, אבל הצבתי גבול לחוקרים ואמרתי להם שאני מסרב לתת טביעות אצבעות ואם רוצים נלך לבית המשפט. אחרי מספר דקות החוקר חזר בו.
ט"ז באדר א' 17:00
מגיע לחקירה ובניגוד לפוליטיקאים אחרים שמתחבאים במסדרון, כינסתי מסיבת עיתונאים והכרזתי: החקירה היא נקמה, המשטרה רוצה לשבור אותי אך לא יעזור לה, אמשיך להיות בלשכה בשמעון הצדיק כל עוד לא תהיה אבטחה על משפחת יושובייב.
לאחר החקירה מיהרתי להפגנה בתל אביב שם התקבלתי באהדה עצומה של אלפי אנשים ואהבה גדולה. מאבטחי משמר הכנסת חילצו אותי מחנק, לא משנאה חלילה אלא מאהבה גדולה של ציבור ענק.
י"ז באדר א' – 10:00
חוזר ללשכה בשמעון הצדיק, נערך לשבת בכוכב השחר. במוצ"ש נחזור ללשכה!
י"ט באדר א' – 9:00
מגיעים ללשכה והמשטרה לא מאפשרת לנו לקיים ישיבת עובדים. הכניסה רק לי ולעוזרים פרלמנטרים, כל היתר מאחורי המחסומים. לפיכך החלטתי להעביר את הישיבה אל מאחורי המחסומים. עומדים שם עשרות ערבים, צועקים ומקללים. עושה רושם שיש גורם במשטרה (המפכ"ל) שדווקא רוצה את העימות הזה, אבל אנחנו לא זזים ולא ממצמצים. ישיבת העובדים מסתיימת כעבור שלוש שעות.
כ' באדר א' – 13:45
הרב ליאור מגיע ללשכה ולבית משפחת יושובייב! מדבר על חשיבות הישיבה בארץ ישראל בכלל ובשמעון הצדיק בפרט – אשרינו שזכינו ויש לנו רב כזה. אגב, במהלך השהות שלי במקום אני זוכה לביקור רבנים רבים והמרגש ביותר הוא מורי ורבי הרב יהודה קרוייזר – ראש ישיבת הרעיון היהודי ורב היישוב מצפה יריחו שתומך ומחזק בכל רגע ורגע.
כ' באדר א' – 18:00
חברי מפלגת מרצ מגיעים לביקור בשמעון הצדיק. מוסי רז סופג מתושבי השכונה ביקורת על כך שלא הגיע למקום כאשר שרפו את המכוניות והבית של טל ורק עכשיו הוא נזכר… אל מול המצלמות הוא מנסה לעשות הצגה וללכת לטל ולהביע סמפטיה. טל לא מתבלבל ושואל אותו איפה הוא היה בכל חצי השנה האחרונה.
כ"ב באדר א'
עם הגעתי ללשכה הקצין מקבל את פני ואומר שיש גזרה חדשה, גם העוזרים הפרלמנטרים לא ייכנסו ללשכה "בהוראה של מפקד המחוז". אחרי כמה בירורים מסתבר כי השר השמאלן עמר בר-לב והמפכ"ל הכושל קובי שבתאי, עומדים מאחורי ההחלטה שמטרתה לפגוע בי ולמנוע ממני להמשיך לשהות במקום. מי שמכיר יודע כי העוזרים הפרלמנטרים הם הידיים והרגליים של כל חבר כנסת. מכל מקום, מבלי למצמץ העברתי את הישיבה שוב אל מאחורי המחסומים. עשרות ערבים הגיעו והחלו לנסות לתקוף אותנו. נדהמתי לראות כי השוטרים מקבלים הוראה מהקצין איתמר אוחיון לעזוב אותי ולהותיר אותי ואת אנשי משמר הכנסת לבד מול הפורעים.
אנשי משמר הכנסת מתפקדים בגבורה. מנסים לתקוף אותי אך הם מגנים עלי. בסיומו של האירוע הגשתי תביעה אזרחית נגד הקצין אוחיון שראה שמנסים לתקוף, הסיג את השוטרים לאחור וברוב חוצפתו כאשר ביקשתי להתלונן על אחד הפורעים הוא אמר לי: "אתה כמו כל אזרח, לך למשטרה". רק כדי לסבר את האוזן, כל אזרח זכאי ששוטר יעצור את מי שמנסה לתקוף אותו במקום אם השוטר רואה את האירוע כפי שראה הקצין אוחיון.
כ"ו באדר א' – 8:30
הודעתי למפקד המחוז כי אם לא יאפשרו לעוזריי הפרלמנטרים להיכנס למקום, אגיש עתירה להסיר את כל המחסומים ולאפשר להם להיכנס. לאורך כל היום פורעים ערבים עומדים ומקללים אבל עושה רושם כי לאחר תביעה אזרחית המשטרה קצת יותר תקיפה ולא מאפשרת להם להתקרב ולנסות לתקוף אותי.
כ"ז באדר א'
בית המשפט העליון נותן רוח גבית לטרור ומאפשר למי שגזל ופלש לבתים של יהודים להישאר במקום בתמורה לתשלום שכירות של… 200 שקלים!
אתם זוכרים את נתיב האבות כאשר יהודים חרגו בכמה מטרים בבניה – בית המשפט העליון נתן הוראה להרוס את כל השכונה, אבל כאשר מדובר במקרה הפוך, הם יכולים לפרוע חוק, לגזול, לנשל, לפגוע ולהרוס ובית המשפט העליון מצדיק אותם. בושה!
כ"ז באדר א'
השקט שב לשכונה. אני פוקד את הלשכה מידי יום, עושה ישיבות עם העוזרים מחוץ למחסומים, אבל עושה רושם שערביי השכונה הפנימו את המסר, והעקשנות שלי מנצחת.

כ"ח באדר א' – 10:00 בבוקר
בית המשפט העליון מורה למשטרה לנמק מדוע העוזרים הפרלמנטרים שלי לא נכנסים ללשכה.
כ"ט באדר א'
מאות יהודים הגיעו להפגנת מחאה על אוזלת היד וההפקרות הביטחונית שקדמה להקמת לשכתי. המשטרה הגבילה את מספר המפגינים אך ההפגנה הייתה הפגנת עוצמה ולא פחות מכך, תפילת ראש חודש חגיגית במעמד הרב שמידט, רב היישוב שבי שומרון.
ד' באדר ב'
ניצחנו גם בבית המשפט העליון. המשטרה חזרה בה מהחלטתה ואפשרה לעוזרים הפרלמנטרים שלי להיכנס ללשכה, כך נמסר בהודעה לבית המשפט העליון. בתגובה מסרתי כי "טוב שהוסרו המחסומים, וראוי שהמשטרה תמשיך לאבטח את בית משפחת יושובייב. אני בכל מקרה נשאר עד שתגיע שמירה קבועה".
ה' באדר ב – י"ב באדר ב'
(זמן כתיבת שורות אלה)
אני כותב את הדברים וצופה על הלשכה. דיו רב נשפך ומאמרים רבים נכתבו, ראש הממשלה ושרים טענו, שהלשכה תבעיר את ירושלים אבל בפועל קרה בדיוק הפוך. החיים של טל, רעות ושני ילדיהם הקטנים והמתוקים ניצלו.
מוקדם לסכם ואני יודע שייתכן ותהיינה מערכות נוספות, איומים ואפילו מחבלים שינסו לבצע את זממם חלילה וחס. אבל דבר אחד: אחרי יותר מחודש כבר ברור, מה שהיה – לא יהיה. משפחת יושובייב לא תופקר. הגעתי סימנה בפני המשטרה עידן חדש ואתגר חדש שבו חברי כנסת לא רק מדברים אלא גם מבצעים בפועל את מה שהמשטרה הייתה חייבת לעשות כבר מזמן: להגן על חייהם של יהודים בלב ירושלים.

עוד במדור זה

הנכבה היהודית

הנכבה היהודית

ביו"ש, ארץ התנ"ך, מאות אתרי מורשת שמעידים ומאששים את חיי היהודים על הארץ הזו. כמעט בכל הר או גבעה ניתן למצוא שרידים ארכיאולוגיים מתקופות שונות והעם העתיק ביותר מבין שלל הממצאים הוא העם היהודי.
אתרי המורשת ביהודה ושומרון מנוהלים באופן מנוכר והזוי, במקרים רבים הבעלות עליהם מוגדרת כפלשתינית פרטית על אף שאין שום הצדקה וביסוס להגדרה מקוממת זאת. על מנת להבין את שורשי התופעה צריך לחזור אחורה למלחמת העצמאות אל מה שמכונה ׳הנכבה׳ או אולי אפילו למרד הערבי הגדול בו למעשה החלה החרבת הכפרים השיטתית על ידי השלטון הבריטי.
על פניו נראה שההימנעות מהכרה בבעלות היהודית על אתרי ארכאולוגיה נעוצה בחשש שהכרה כזו עלולה לחשוף את מדינת ישראל בפני תביעה דומה להשיב את הבעלות הערבית על אתרים רבים במדינת ישראל.
יום העצמאות ה-75 של מדינת ישראל קרב ובא ויחד איתו צפה ועולה לא פעם לשולחן הדיונים שאלת הבסיס המוסרי להקמת מדינת ישראל. לא פעם אוהבים אנשי שמאל לנופף בפגם המוסרי, בטענה שעשרות כפרים ערביים הוחרבו בתקופת מלחמת העצמאות ועל חורבותיהם הוקמו יישובים וערים יהודיות שנמצאים היום בלב הקונצנזוס הלאומי.
מרביתו של השמאל הישראלי איננו מעוניין להחזיר את המצב לקדמותו, אך באופן אבסורדי מיעוט קיצוני מעוניין להשליך את האחריות לתיקון ה׳עוול׳ לשטחי יו"ש שנכבשו לאחר הקמת המדינה ומפציר בפני מקבלי ההחלטות לעוזבם לטובת האוכלוסייה הערבית ולא לבצע בהם פעולות התנחלות יהודיות. עיקרה של הטענה היא, לא לחזור שוב על אותה הבעיה אך טמונה בה גם רמיזה – יתכן ושטחים אלו יפצו על הטרגדיה ויביאו סוף סוף את השלום המיוחל.
למרבה האירוניה, מרביתם של הכפרים הערביים ביו"ש יושבים כיום על חורבותיהם של שרידים קדומים שנותרו עוד מתקופת ההתנחלות היהודית בארץ לפני יותר מ-2000 שנה.
למעשה, שטחי יו"ש הם מודל עתיק של אותה הנַכְּבָּה בדיוק. יתרה מכך, חלק ניכר מערביי יו"ש בזמן מלחמת ששת הימים היו פליטי 48, כך עולה מנתונים רשמיים שפורסמו, אחד מכל שלושה ערבים בשטחי יו"ש הוא פליט ממלחמת העצמאות. האיוולת ברורה.
הרצון לתקן עיוות על חשבון הנצחת עיוות זהה הוא לא סביר ולא הגיוני. אם דרוש תיקון התיקון צריך להתבצע באותו השטח שבו קרתה הטעות ואם מעשה הקמת המדינה מוצדק אזי יש להביט למציאות בעיניים ולהודות בה.
בראי היסטורי ניתן לקבוע בוודאות שההתקוממות הערבית היא זאת שהביאה עליהם את חורבנם. אילולי היו נלחמים בנו היו זוכים לחיות לצידנו ללא הפרעה. על אף שהוגלינו מארצנו, כאשר חזרנו הביתה התנועה הציונית עסקה בגאולת האדמה בכסף מלא בדיוק כפי שאבינו הקדמון רכש את מערת המכפלה למרות ההבטחה האלוקית שקיבל.
חשוב לציין שהחרבת הכפרים הערביים התחילה עוד בשלהי השלטון הבריטי לאחר המרד הגדול במהלכו הוחרבו והועלו באש על ידי הצבא הבריטי קרוב ל-40 כפרים ואף הוגלו אלפי ערבים.
בסקר חרום שנערך מיד לאחר מלחמת ששת הימים על ידי משרד הביטחון אותרו מאות אתרים ארכיאולוגיים מתקופת ההתנחלות הישראלית ואף מתקופות קדומות המוכיחות ללא ספק את קיומו של השלטון היהודי בארץ. הנתונים מראים שלא רק שלטון היה כאן, אלא התיישבות של ממש בכל רחבי יו"ש.
לנתון זה השלכות רוחב עצומות, למשל, בשאלת הבעלות על הקרקעות ביו"ש, אך למרבה הפלא איש כמעט אינו מתייחס לכך ברצינות.
כאשר מגיע ערבי ובידו קושאן תורכי מלפני יותר מ-200 שנה מתייחסים אל זה כקודש קודשים ומעניקים לו זכויות גם אם הוא הפקיר את אדמתו ולא השתמש בה משך דורות, אך מדוע שרידי התנחלות יהודי אינם נחשבים כהוכחת בעלות על הקרקע?
מי שאולי האשם הגדול ב"נַכְּבָּה היהודית" הוא מי שהיה אמון על שמירת אדמות המולדת, הלא הוא ה"מנהל האזרחי". המנהל אימץ במשך שנים גישה לפיה אדמות יו"ש הן פלשתיניות פרטיות עד שיוכח אחרת. כתוצאה מכך תוקנו במרוצת השנים מאות תקנות הפוגעות באופן שיטתי ביהודים ומעדיפות אוטומטית את הנרטיב הערבי.
קחו למשל את הנתון המדהים הזה: המנהל האזרחי מסרב לאשר חפירות ארכיאולוגיות בשטחי סקר! מדוע? כי לטענת אנשיו יתכן שאדמות אלו הנן פלשתיניות פרטיות ומשום כך לא ניתן לאשר שימוש בהן אפילו למטרות חפירות הצלה.
ממלכת יהודה וממלכת ישראל שלטו יחד במרביתה של הארץ במשך מאות שנים. הממצאים הראשונים של המחקר הארכיאולוגי מראים שבתקופה זו אדמות יו"ש יושבו בצפיפות על ידי היהודים. מרביתן של מדרגות העיבוד, ׳טרסות׳ (שנחשבות גם הן אוטומטיות כקרקעות פלשתיניות פרטיות) נבנו בתקופה זו, ועשרות יישובים נפרסו לאורך ולרוחב הארץ. מה שמדהים לא פחות הוא השתמרותן של שמות האתרים כפי שהם מופיעים עוד בספר יהושע. תקוע, חלחול, דביר ובית ענות הם רק חלק קטן מן היישובים היהודיים שעל חורבותיהם יושבים כיום כפרים ערביים.
קחו בחשבון שהמחקר הארכיאולוגי מתרחש 2,000 שנה אחרי המאורעות אז אם מוצאים עשרות אתרים ובהם סימני חיים, הווי אומר שהחיים כאן היו ממש אינטנסיביים וצפופים, קחו גם בחשבון שאוכלוסייה הערבית דאגה להשמיד כמה שיותר סממני זיהוי יהודיים, תוסיפו לזה את העובדה שהמנהל האזרחי לא מאפשר מחקר רציני ארכיאולוגי ומכאן תבינו את העוצמה של כל מטבע או חרס שנמצא למרות כל זאת במעמקי האדמה.
חקר הארכיאולוגיה צריך גם הוא לעבור שינוי קטן. מרביתם של החוקרים מתמכרים לעבר עד כדי כך שהם אינם מסוגלים לדמיין אפילו פגיעה קלה שבקלים בממצאים ההיסטוריים. הגדילו לעשות מספר חוקרים שאף הציעו לכסות אתרי מורשת שלמים על מנת לשמור אותם באופן המיטבי ביותר לאלפי השנים הבאות.
מה שקורה בינתיים בשטח, הוא כמובן הפוך לחלוטין וזאת בשל אוזלת היד המכוונת של המנהל האזרחי. הערבים לא מפספסים הזדמנות להרוס ולהשמיד את שרידי החיים היהודיים שהיו כאן ועל הדרך אף הורסים אתרים בעלי חשיבות בין לאומית כדוגמת מזבח יהושוע בין נון.
תכלית הממצאים ההיסטוריים היא להוכיח לכל את דבר זכותנו על הארץ ויחד עם זאת להשתלב ממש בחיים החדשים שהולכים ונבנים בארץ הזו. אין יותר מרגש לנסוע בדרך האבות המקורית ומאידך גיסא אין מנוס מלהתאים אותה למציאות החדשה בחלק מהמקטעים. אך שימו לב עד כמה השילוב בין העבר הרחוק למציאות העכשווית מייצר את העוצמה שלנו כעם העתיק ביותר בעולם.
הגיע הזמן ששטחי הארכיאולוגיה יוכללו באדמות המדינה ויוקצו לאחר חפירה ושימור להתיישבות המחודשת של העם החוזר לארצו לאחר 2,000 שנות גלות. ■

הפרטים שמאחורי רכבי הביטחון החדשים בהר חברון

הפרטים שמאחורי רכבי הביטחון החדשים בהר חברון

רכב שעבר תאונה

ביום שני השבוע חולקו עשרה רכבי ביטחון חדשים לרבש"צים במועצה האזורית הר חברון. עשרת הרכבים החדשים שהחליפו עשרה רכבים ותיקים, נמסרו בנוסף לשלושה שנמסרו שבמהלך השנה, ושניים שנוספו למחלקת קרקעות, ובסך הכל במועצה מרוצים מ-15 רכבים חדשים.
לא רבים מכירים עד כמה חשובים רכבי הביטחון – הן בפעילות הביטחון השוטפת, והן בעתות חירום. “רכב הביטחון היישובי משמש את הרבש"ץ והמאבטחים ביישוב לביצוע הפעולות הנדרשות בהגנה על התושבים, ובאירוע חירום מסייע בהגעה מהירה לזירת האירוע, עם הציוד הנדרש לשלבים השונים באירוע", מסביר מנהל מחלקת הביטחון במועצה, נדב צחור.
בסוף אוקטובר 2022 נרצח רונן חנניה הי״ד, תושב קריית ארבע על ידי מחבל ערבי, מוחמד ג'עברי. בפיגוע נפצע קשה החובש עופר אוחנה ומאבטח נוסף שהגיעו למקום כדי לטפל בחנניה ובנו. לאחר מכן הגיעו לזירה הרבש"ץ של קריית ארבע שדרס את המחבל שחוסל בהמשך על ידי חייל בחופשה. הרכבים החדשים, כמו רוב מוחלט של הרכבים מוגנים נגד אבנים אולם לא נגד ירי, "לכן, בניגוד לאירוע המוכר ליד קרית ארבע, כאן אין סיפורי גבורה כאלה ב"ה. הרכב כפי שציינתי מסייע לרבש"ץ בהקשרי הגעה מהירה והציוד הנחווה הנדרש עבורו לטיפול באירועים".
רכישת הרכבים החדשים לא זולה כלל וכלל. משרד הביטחון ופיקוד העורף מעבירים 145,000 שקלים עבור כל רכב, והמועצה נדרשת להשלים את השאר. בסך הכל מחירו של רכב כולל אבזור מתאים עומד על כרבע מיליון שקלים.
ברכבי הביטחון עושים שימוש יומיומי 7\24 ובכל רכב נוהגים במהלך היום והלילה מספר אנשים – הרבש"ץ והמאבטחים, כל ישוב והסידור שלו – ומשכך לתחזוקת הרכב חשיבות גדולה מהרגיל. נדב צחור מפרט: “פיקוד העורף מתקצב את המועצה בתקציב אחזקה דיפרנציאלי המשתנה בין היישובים בהתאם לנוסחה מוגדרת המחשבת את גודל הישוב, ובהתאם את התקציב המוגדר לביטוחים, טיפולים משתנים וכו'. בכל מצב של עלויות נוספות המועצה סופגת את העלויות".
נציין כי תקציב לשדרוג רכבי ביטחון מגיע אחת לשש שנים בסיוע היחידה להתיישבות במשרד הביטחון ופיקוד העורף, בהתאם לתקציב מדינה ותיעדופים של פיקוד מרכז.
היישובים המאושרים: תלם, אדורה, נגוהות, בית חג"י, מעלה חבר, טנא-עומרים, שמעה, שני, סוסיה ואשכולות. ראש המועצה יוחאי דמרי אומר כי החלפת צי הרכב הבטחוני לצי חדש ואיכותי, מהווה נדבך חשוב וחיוני במעטפת הבטחון של כל ישוב וישוב וביחוד בימים אלו של מציאות ביטחונית לא פשוטה. “זה הזמן לומר תודה לכל העוסקים במלאכה – הן ליחידה להתיישבות במשרד הביטחון, פיקוד העורף, למליאת המועצה על הוספת התקציב הנדרש, למנכ"לית, לגזבר, לקצין הביטחון בתעבורה חיים תבו, ולמחלקת הבטחון המסורה והאיכותית. וכמובן לרבש"צים היקרים והאהובים, אנו בטוחים שהכלים יהיו לעזר רב. תתחדשו, וכשאתם שומרים עלינו תזכרו לשמור גם על הנוהגים בכלים, ועל הכלים עצמם".
דבריו של ראש המועצה והבקשה לשמירה על הנהגים והרכבים לא נאמרים ללא ביסוס. לרוב הנסיעה ברכבי הביטחון נעשית במהירות נמוכה בתוך הישובים, אולם בעת הצורך – התראות ממצלמות האבטחה, התראות על גדר הביטחון, ואירועי חירום שונים – הנסיעה נעשית פחות בטוחה בשל דרכי ביטחון לא סלולות ונהיגה שאינה זהירה מספיק.
כך למשל, בינואר 2023 אירעו שלוש תאונות תוך ארבעה ימים במהלך נסיעות ברכבי ביטחון ביהודה ושומרון. “תעשו עצירה מהמרוץ היום יומי, תנו תדריך לנהגים ברכבים, תוודאו שכל סייר מבין את משימתו ואחריותו – השבתת הרכבים פוגעת בביטחון היישוב, וכמובן סכנת חיים בתאונה", נכתב בהודעה שנשלחה לרבש"צים. ■

ראש…
הילדים של יהונתן ואסתר פולארד

הילדים של יהונתן ואסתר פולארד

את אסתר פולארד כולנו הכרנו בתור מי שהלכה ממקום למקום, מדלת לדלת, מלשכה ללשכה, כדי למצוא את הדרך שתוביל לשחרורו של בעלה מהכלא האמריקאי בו נמק במשך עשרות שנים ארוכות. אך בין מאמץ אחד למשנהו הייתה לאסתר מטלה נוספת שלקחה על עצמה בשביל בעלה יהונתן. שליחות מיוחדת אותה לא יכול היה לעשות ממקום שביו.
במשך כל השנים בהן היה מאחורי סורג ובריח לא פסק יהונתן מלעקוב ולשמוע על המתרחש בארץ ישראל. הקורבנות והנפגעים בפיגועי הטרור הנוראיים לא נעלמו מעיניו ומליבו. את הדרך להביע בפניהם את תנחומו וכאבו על אובדנם או לחזק אותם בעת משבר מצא יהונתן באמצעות מי שהייתה שליחתו המסורה ושותפתו לדרך, שביום ראשון הקרוב יחול יום השנה הראשון לפטירתה.
"לחבוש קצת את הפצע הנורא"
"בזמן שאנחנו ישבנו שבעה אסתר הגיעה אלינו ואמרה שהיא באה בשליחות בעלה להביא לנו מתנות לילדים היתומים, נשארו שלושה והיא הביאה בשבילם שלושה דובים נחמדים לתת להם", מספר הרב יהודה בן ישי, אביה של רותי פוגל שנרצחה בפיגוע הנוראי באיתמר, יחד עם בעלה אודי ושלושת ילדיהם, יואב, אלעד והדס. "מאוד התרגשנו מזה".
"היא אמרה שבעלה ביקש ממנה לבוא ולעודד אותנו, לחזק אותנו. זה היה לחבוש קצת את הפצע הנורא שהיה, כאשר שמישהו כל כך רחוק בתנאים כאלה, חושב עלינו. זה היה חיבוק חשוב ומשמעותי, שאי אפשר לשכוח. כמובן סגרנו מעגל כשנסענו לבקר את יהונתן בכלא בארה"ב".
הרב בן ישי ביקש מאסתר לבדוק את האפשרות לנסוע ביחד עם הנכדה הגדולה, תמר, כדי לבקר את יהונתן בכלא. הדברים אכן הצליחו להסתדר ולאחר מבצע התארגנות רציני מאוד ברוך השם הפגישה יצאה לדרך למרות מאסרו של יהונתן.
"ראיתי איפה הוא יושב, איפה הוא נמצא ואיך הייתה לו מחשבה לשלוח את אסתר אלינו אלפי קילומטרים משם. איך היה רגיש לכל דבר ולמה שקרה אצלנו. הם היו עם מבט מאוד כללי, התעלמו מהמציאות האישית שלהם וחשבו על העם. אנחנו יודעים עד כמה יהונתן מסר את נפשו על כך. השתוממתי מזה שאדם שסובל כל כך הרבה – המחשבה העיקרית שלו היא לנחם את המשפחה הזאת. ראיתי כמה הוא מחובר וקשור לכלל.
"כשהלכנו לבקר אותו הוא היה אבל על אביו והרשויות לא הרשו לו ללכת להלוויה. אנחנו בהשגחה מדהימה הגענו אליו באותו זמן. הוא שלח את אסתר אלינו לניחום אבלים והגענו אליו כשהוא אבל. החזרנו לו טובה כביכול".
הרב בן ישי מספר על הקשר העמוק אליו נחשף בין יהונתן ואסתר במהלך התקופה בה זכה להכיר אותם. "התרשמתי כל הזמן כמה היא דואגת לו כמה היא מרגישה אחריות עצומה על גורלו של יהונתן. כמה הקשר בניהם היה קשר מיוחד, של אדם אחד שחולק לשניים. אחד בבית סוהר ואחד בחוץ, כאשר חלק אחד עושה כל מה שהוא יכול כדי שהחלק השני ייצא לחופשי. הרגשתי שהיא חיה בתחושת שליחות להוציא את יהונתן מבית הסוהר ושיזכה להגיע לארץ".
"יהונתן מתפלל לשלומו"
ליה ירד היא אם לתשעה. בשנת תשס"א פצמ"ר שנורה אל עבר היישוב עצמונה בו התגוררה עם משפחתה פצע את בנה השביעי, אריאל בן השנה, והותיר אותו במצב קשה. "אריאל היה מאושפז שלושה שבועות בסורוקה ותקופה ארוכה לאחר מכן בשיקום בבית החולים אלי"ן", מספרת ירד, "בזמן שאריאל היה מאושפז הגיעו לבקר אותנו שתי נשים. אחת מהן הייתה אסתר פולארד. היא אמרה לנו שהיא הגיעה בשליחות בעלה הנמצא בכלא, וביקש ממנה להגיע לבקר את בננו. היא הביאה איתה מתנה בשביל אריאל, מכונית גדולה. יהונתן ביקש ממנה לקנות".
"כיום אריאל בן 23, סיים בגרויות, בעל רישיון נהיגה, לומד בישיבה גבוהה ועושה שירות לאומי. כשהוא נפצע אמרו לנו שאולי הוא לא יחיה, או שיהיה צמח או בעל נכות רצינית. אני זוכרת שאסתר הגיעה לבקר בערך חודש לאחר שנפצע. היא מסרה שיהונתן מתפלל לשלומו והביאה את המתנה. שמעתי מאחרים שאסתר ביקרה עוד הרבה נפגעים ומסרה להם את התפילות והאיחולים של יהונתן. אני כל הזמן זוכרת מאז את הביקור הזה שלה".
"אחרי שיהונתן שוחרר והם הגיעו לארץ, רצינו מאוד לפגוש אותם ולהגיד ליהונתן 'הנה הילד שהתפללת עליו', אבל אמרו לנו שאסתר צריכה מאוד להישמר בגלל שהיא חולה ולא יכולה להיפגש איתנו אז לא פגשנו אותה, אבל הגענו עם אריאל בשבעה ליהונתן והוא סיפר לנו גם על אסתר וגם על הקשר לגוש קטיף. קיווינו שהם יחיו ביחד הרבה זמן בארץ אחרי שיהונתן שוחרר, לצערנו זה לא קרה".
"לא היה יום שלא בכינו על כך"
בשל תנאי המאסר הנוקשים של יהונתן, הוא ואסתר מעולם לא זכו להביא ילדים משלהם לעולם. כעת יהונתן רוצה לגמול חסד לאסתר ולהנציח את זכרה באופן ראוי ומשמעותי כיאה לפועלה למען עם ישראל במשך שנות חייה ולהקים את 'מרכז ילדי אסתר – מרכז לחינוך יהודי מהגיל הרך ועד בני נוער שימוקם בעיר תל אביב'".
ביום ראשון הקרוב, היום בו ימלאו שנים עשר חודשים לפטירתה של אסתר ע"ה – יתקיים ערב שגרירים מיוחד במלון 'רמדה' בירושלים, ביחד עם יהונתן, בו כל אחד כפי כוחו יוכל להגשים את חלומו ולהכיר טובה עצומה לאסתר על כל מה שעשתה למען יהונתן בפרט ועם ישראל בכלל.
"לצד הפעילות הבלתי פוסקת שלה למען שחרורי והשבתי לארץ ישראל, אסתר עשתה הכול כדי להשמיע את קולי ולהיות שליחה עבורי במקומות שאליהם לא הייתה לי אפשרות להגיע", מספר לנו יהונתן פולארד, "הדבר המשמעותי ביותר עבורי היה העובדה שאסתר כיתתה את רגליה פעם אחר פעם לבתיהן של משפחות שכולות ונפגעי טרור על מנת לנסות לנחם, לעודד ולחזק את מי שנשאו את כאביו של עם ישראל באופן האישי ביותר. היו מקרים שבהם הביקור החד פעמי התפתח לקשרים משמעותיים מאוד שהמשיכו במשך שנים וממשיכים גם היום. זו בעיני אחת הדוגמאות המייצגות ביותר למי ומה הייתה אסתר עבורי ועבור עם ישראל.

"אסתר הייתה מורה במקצועה ולאורך כל המאבק לשחרורי מה שהיא עשתה בעצם זה להמשיך ללמד. היא לימדה אותי כיצד לא לאבד אמונה ותקווה וסייעה לי לצאת מהכלא אדם טוב ושלם יותר מאיך שנכנסתי אליו 30 שנה לפני כן. היא לימדה את עם ישראל כולו מהי ערבות הדדית ומחויבות בלתי מתפשרת לצדק".
"הכאב הגדול ביותר שלנו היה העובדה שלא זכינו להביא ילדים לעולם. לא היה יום שלא בכינו על כך. לקראת סוף השבעה חשבתי על כך שיש עדיין דבר אחד שאני יכול לעשות למענה וימלא חלק מהחוסר הזה – הקמת מרכז חינוך יהודי לילדים. אני עובד כבר קרוב לשנה יחד עם שותפים יקרים בכדי להפוך את החלום הזה למציאות וכעת אנו מתקרבים לרגע המשמעותי ביותר בדרך להגשמת החלום הזה".
"אני הבנתי שכמו המאבק לשחרורי – זה חייב לבוא מהעם", אומר פולארד, "ביום ראשון הקרוב יתקיים בירושלים אירוע מיוחד שאליו יגיעו בעזרת השם כל מי שרוצה לקחת חלק בקמפיין ויחד נצא בשבוע הקרוב לזכות את כל עם ישראל לקחת חלק בהנצחתה של אסתר באמצעות מאות ואלפי ילדים שיתחנכו לזהות יהודית ולאחדות ישראל לעילוי נשמתה. אני מתרגש מאוד מהמחשבה שאפגוש כל כך הרבה אנשים שעשו כל כך הרבה למעני ומתפלל שיחד נצליח במשימה".

חודש בית הכנסת שפוצץ בשואה

חודש בית הכנסת שפוצץ בשואה

לפני מספר שבועות התקיים בקהילת קוברסדורף-בורגנלנד שבאוסטריה מאורע מרגש. סימפוזיון שאורגן על ידי תנועת המזרחי בווינה בראשות נחמיה גנג על אודות ׳שבע הקהילות׳ היהודיות שהתקיימו בבורגנלנד עד מלחמת העולם השנייה.
יום העיון כלל שלושה מושבים. הראשון, הקהילה – גנג עסק באוסקר דויטש, נשיא המזרחי בווינה ובפועלו, ופרופסור שלמה שפיצר מאוניברסיטת בר-אילן נאם על רבני שבע הקהילות. את המושב השני פתח הרב יוסף פרדס, רב קהילת המזרחי בווינה, בשאלה האם יש מקום לחדש מבנה בית כנסת על פי ההלכה, וכן פטר אדם נשא דברים בנושא הארכיטקטורה של בית הכנסת בקוברסדורף ושחזורו. מושב שלישי עסק בשואה באזור בורגנלנד. שושנה דויצן-ינסן דיברה על סופה של קהילת קוברסדורף בימי שלטון הנאצים, ומיכאל ריגלר דיבר על הגירוש מבורגנלנד לווינה, הבריחה ממנה ודרך הנדודים עד בואנו לארץ ישראל.
ביום הכנס חידשו אנשי המקום את מבנה בית הכנסת ששרד את תקופת השואה. חשוב לציין שכיום לא חיים במקום יהודים, המשפחות האחרונות שחיו בקהילה גורשו ממנה כאשר המשטר הנאצי השתלט על העיירה.
שבע הקהילות היהודיות
בבורגנלנד היו שבע קהילות יהודיות ובהן מאות משפחות יהודיות. כאשר סופחה אוסטריה לגרמניה בשנת תרצ״ח-1938 היה גורל יהודיה כגורל יהודי גרמניה – רדיפות ונישול הרכוש. יהודי הקהילות נאלצו לעזוב את יישוביהם שבהם חיו מאות בשנים בתוך זמן קצר, ולעקור למקומות אחרים, בעיקר לעיר הבירה וינה. כל בתי הכנסת נהרסו בפקודת הנאצים, אולם בית כנסת אחד שרד בעיירה קוברסדורף בשל אסון שפקד את מבצע ההריסה – ילדה נהרגה בעת הפיצוץ, ויש אומרים שזו הייתה בתו של מבצע הפיצוץ.
בית הכנסת המשוחזר
מבנה אבן מרשים בגודלו וביופיו נשאר עומד על מקומו כאבן שאין לה הופכין. אנשי המקום שדדו את תכולתו – ספסלים, סטנדרים ואף לחלונות הוויטראז׳ שלחו את ידם. בית הכנסת עמד בשיממונו, קוצים ודרדרים הקיפוהו וקירות האבן החלו להתפורר.
׳מקדש המעט׳ הפך לחורבה ממש. לפני מספר שנים נרכש המבנה על ידי ׳הוועד היהודי של יהודי אוסטריה׳ והוחלט לשקמו. תמונות מהעבר הרחוק ששרדו בארכיונים אפשרו לשחזר את פנים בית הכנסת.
פנים בית הכנסת כלל אולם תפילה רחב ידיים, חלונות גבוהים מצוירים, ומעל לארון הקודש התנוסס חלון עגול מצויר. האדריכל וחבר עובדיו מצאו את החלון המקורי בביתו של תושב המקום והחזירוהו למקומו, והוא עתה מתנוסס ביופיו במקומו הקבוע. עובדי השחזור התקינו ארון קודש העשוי שני קירות אבן ולצידם ציור פרוכת. כיוון שבית הכנסת אינו משמש לתפילה, לא הוקמה בו בימה לקריאת התורה ו׳עמוד׳ עבור החזן. נורות חשמל חדשות הותקנו באולם התפילה, וכן נבנתה עזרת נשים כפי שהייתה במקורה. הכניסה לעזרת הנשים היא בגרם מדרגות לולייני בכניסה נפרדת, כיאה לבית כנסת שרוב יהודיה היו שומרי מצוות. אגב, כאשר גורשו אחרוני היהודים מהמקום השכילו היהודים וקברו את שלושה עשר ספרי התורה בבית הקברות היהודי, ומצבה הוקמה על מקום קבורתם.
בשחזור נוספו פרוזדור המוליך אל בית הכנסת, מטבחון, שירותים ועוד. החצר נוקתה היטב וגדר אבן ועץ מקוריים מקיפים את בית הכנסת. הבניין מתנוסס עתה לתפארה, ולידו בתים שבחלקם חיו פעם יהודי המקום.
הוזמנתי גם אנוכי לטקס חנוכת הבניין על ידי נחמיה גנג העומד בראש ארגון המזרחי בווינה, מכיוון שמקור משפחתנו בקוברסדורף. סבי, ר׳ משה ריגלר זצ״ל, היה ראש הקהל בעיירה, ואבי ז״ל נולד בה וחי במקום עד נישואיו לאימי ז״ל שנולדה בפראואנקירכן, אף עיירה זו אחת מ׳שבע קהילות׳ בבורגנלנד.
ביום העיון לקחו חלק כ-60 איש ואישה ורוב הנוכחים היו בני המקום שמצפונם התעורר באיחור של שמונים שנה. מספר יהודים מווינה השתתפו ביום העיון שכלל נאומים, ברכות, דברים מפי מלומדים על תולדות היהודים בבורגנלנד, וכן מידע על עבודת המשחזרים, ואנוכי סיפרתי את דבר הצלת משפחתנו וסירוב הבריטים להישארות נוסעי האוניה בארץ, הגירוש למאוריציוס, השהייה שם במשך חמש שנים בתנאי בית סוהר, ושובנו לארץ ישראל בחודש אלול תש״ה.
כל השיחות התנהלו בשפה הגרמנית, ורק קומץ היהודים שהשתתפו בכנס זכרו את אשר אירע לפני כ-84 שנה. אציין שוב כי ככל כנראה המבנה לא ישרת עוד לצורכי תפילה, אלא לצרכים תרבותיים אחרים שעליהם תחליט עירית קוברסדורף.

עם ישראל צריך להתעורר ולהבין שיש פה מחדל

עם ישראל צריך להתעורר ולהבין שיש פה מחדל

משפחת גולדין מתנהלת בשמונה השנים האחרונות בצורה רגילה ככל האפשר. על אף סדר יומו העמוס, ממשיך שמחה גולדין, לצד רעייתו לאה, להיאבק למען שחרור בנו הדר שנחטף על ידי ארגון הטרור חמאס במהלך הפסקת אש ב-01 לאוגוסט 2014, בעיצומו של מבצע ״צוק איתן״ ברצועת עזה.
מבצע צוק איתן היה מבצע צבאי רחב שהתנהל בעזה בין התאריכים ביולי 08 ביולי (י' בתמוז) ל-26 באוגוסט 2014 (ל' באב ה'תשע"ד). המבצע הוכרז בעקבות ירי ארטילרי משמעותי שביצעו ארגוני הטרור ברצועת עזה לעבר יישוב דרום ישראל, והחל לאחר מבצע "שובו אחים" למציאת שלושת הנערים היהודים שנחטפו בידי טרוריסטים מוסלמים, ורציחתם ב-12 ביוני אותה שנה. שמונה שנים חלפו וההורים ממשיכים במאבק החשוב מול ממשלות ישראל.
בשיחה נוקבת עמו, מדגיש שמחה גולדין את מרכזיותו של שר הביטחון בני גנץ באי השבת הבנים, שכן שבאותה העת כיהן גנץ כרמטכ״ל ואליו הוא מפנה את עיקר טענותיו. ״הוא זה שהוציא את החיילים לקרב ולא החזיר אותם. יותר משנתיים הוא כבר שר ביטחון ולא רק שהוא לא עושה שום דבר בשביל להחזיר אותם, הוא עושה ההפך״. גולדין מסביר את דבריו, ואומר כי גנץ ״מכניס פועלים מעזה ולא מתנה את המהלך בהשבת החיילים, זה דבר שלא עשו מאז 2014״.
לקראת חג הקורבן (עיד אל-אדחא) שמתקיים השנה בתאריכים 09-13 ביולי, הודיע בתחילת השבוע (א') מתאם פעולות הממשלה ביהודה ושומרון, אלוף רסאן עליאן, על שורת צעדים אזרחיים לאוכלוסייה הפלשתינית בשטחי יו"ש, לאחר שאושרו על ידי השר גנץ בכפוף להערכת מצב ביטחונית.
הצעדים האזרחיים לתושבי יהודה ושומרון: ביקורי משפחות בישראל. מכסה של 500 היתרי יציאה לחו"ל דרך נמל התעופה בן גוריון. מכסה של 200 היתרים לביקור בעיר אילת. הרחבת שעות פעילות המעברים. הצעדים האזרחיים לתושבי רצועת עזה: מכסה של 400 היתרי ביקור בירושלים; עבור גברים מעל גיל 55 ונשים מעל גיל 50.
מה אתה חושב על ההקלות של גנץ לקראת חג הקורבן?
״הכל לכבוד החג שלהם, את החגים שלנו הוא לא סופר. לפני שנה היה מבצע שומר החומות שבסופו גנץ הצהיר על ׳שין תמורת שין׳ – לא יהיה שיקום בעזה אלא בהשבת החיילים. הוא פועל בדיוק הפוך על אף הצהרתו״.
כל שנה בתאריך י׳ בתמוז מתקיים ׳יום צוק איתן׳. השנה מכיוון שהתאריך נופל בשבת האירוע יתקיים ביום ראשון. גולדין מספר כי ״מדובר באירוע ממלכתי בהר הרצל ובמשך ארבע השנים האחרונות אנחנו, ההורים של הדר, לא נכנסים פנימה ועומדים שם בחוץ עם הרבה מאוד מפגינים אחרים. חלק מהמשפחות השכולות עומדות בחוץ לבושות בחולצות עליהן נכתב ׳צוק איתן לא נגמר עד שובם של אורון והדר׳, וחלק נכנסות פנימה. גנץ יוצא ומדבר איתנו ומבטיח ושוב מבטיח לפעול״.

״בשנתיים האחרונות הצוות של הדר הצליח לתפוס לשיחה קצרה את גנץ, והחבר׳ה אמרו לו – ׳היית המפקד שלנו בצוק איתן, שלחת אותנו לרצועת עזה, מה אתה הולך לעשות?׳. 

לפני שלוש שנים הוא אמר להם שהוא עדיין חסר כוח פוליטי, שהוא לא משפיע על כלום וברגע שיהיה לו הכוח הפוליטי זה יהיה אחרת. בשנה שעברה הוא שוב אמר שיפעל בנידון״.
השנה, כך לטענתו של גולדין, ״הצוות של הדר לא יגיעו כי הם כולם במילואים. אני חלילה לא אומר ששלחו אותם למילואים בתקופה הזאת בכוונה כדי שלא יגיעו״.

מה לדעתך הקשר של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו לכך שהדר עדייו לא שב?
״עם ישראל צריך להתעורר ולהבין שיש פה מחדל. ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו התחיל במחדל בכך שלא העמיד שום רף, שום תנאי בכל מה שנכנס לעזה כדי להביא את החיילים וגם את האזרחים השבויים בעזה. נפתלי בנט המשיך את זה בשנה האחרונה בצורה משוכללת אף יותר, זאת אומרת הכל נכנס ואין שום דרישה להביא את החיילים. ועכשיו גנץ ממשיך את הסיפור. הדרישה שלי מראש הממשלה יאיר לפיד ומהרמטכ״ל אביב כוכבי, לתקן את זה. אלה החיילים שלו״.

״אתה חושב שמשהו ישתנה אצל ראש ההמשלה הנכנס יאיר לפיד?
״עד עכשיו הוא היה ראש מפלגה, הוא היה שר חוץ, בתקופת צוק איתן היה שר אוצר. היום הוא ראש הממשלה, זאת אומרת, אם יצטרכו מחר לצאת לקרב – הוא זה שיוציא את החיילים לקרב. אז השאלה היא איך הוא מוציא אותם לקרב לפני שהוא מחזיר את החיילים הקודמים הביתה. זה לא שהוא מנותק מהעניין, הוא היה בקבינט המדיני-ביטחוני בתקופת צוק איתן, כמו נתניהו, בוגי, גנץ ובנט – כולם. 

[elementor-element…
הילדים בבריכה? הניחו את הטלפון בצד - מניסיון

הילדים בבריכה? הניחו את הטלפון בצד - מניסיון

01לפני כמה שבועות הגענו לנופש קצר בצפון – וילה עם…