דיגיטל

ויקיפדיה- עימותים בעצימות משתנה

הערך על לוחם מג"ב בראל חדריה
שמואלי ז"ל, החל לעורר סערה מיד כשעלה לוויקיפדיה, ונמחק לאחר דיוני עורכים והצבעה ⋅ השאלה המרכזית ששאלו העורכים היתה האם ויקיפדיה היא המקום להנצחת לוחמים. שאלה עקרונית ולא אישית ⋅ אמנם מדובר בשאלה עקרונית, אבל מאחוריה מסתתר עניין חשוב הרבה יותר: מלחמות שמאל מול ימין, גרסת ויקיפדיה

לפני כחודשיים נמחק בוויקיפדיה הערך שנכתב על לוחם מג״ב, בראל חדריה שמואלי ז״ל, שנהרג בגבול רצועת עזה לאחר שמחבל ערבי התקרב לגדר עם אקדח, וירה בו מטווח אפס. בראל נפגע באורח אנוש וכעבור מספר ימים מת מפצעיו בבית החולים. למחיקת הערך קדמו ויכוחים ודיונים בין עורכי ויקיפדיה, וכמובן לבסוף הגיעה הצבעה דיגיטלית כנהוג באנציקלופדיה האינטרנטית.
הערך על בראל עלה לרשת בתאריך 18 בדצמבר י״ד בטבת, והחל לעורר סערה. השאלה המרכזית ששאלו העורכים היתה האם ויקיפדיה היא המקום להנצחת לוחמי צה״ל, שאלה עקרונית ולא אישית נגד בראל ז״ל. אמנם מדובר בשאלה עקרונית, אבל מאחוריה מסתתר עניין חשוב הרבה יותר: מלחמות ימין מול שמאל או שמאל מול ימין, גרסת ויקיפדיה.
כשחשבתי על חומר לכתבה בנושא ויקיפדיה, לא חשבתי שיהיה קשה כל כך למצוא ״ויקיפד״ (כך נקראים העורכים) מהצד הימני של המפה הפוליטית. כן, גם בבמה של האנציקלופדיה האינטרנטית הימין חושש להתפרסם. כפי שאתם מבינים מצאתי מרואיין ויש לו ותק של מספר שנים כעורך, אך הריאיון עמו נערך בעילום שם.
״יש אתגרים לעורכים בוויקיפדיה, מדובר במיזם ליברלי במהותו״, אומר ע׳, ומוסיף: ״כמו כל מיזם אינטלקטואלי, ויקיפדיה עשויה מאנשים ליברלים ושמאלנים. העורכים השמרנים נכנסים למקום שאינו שמרן, בעל השקפה אוניברסלית וקוסמופוליטית״.
״בין המחנות מצוי לדוגמא ויכוח תמידי: ויקיפדיה בשפה העברית – האם היא הוויקיפדיה הישראלית או הוויקיפדיה העולמית בשפה העברית. הצד השמאלי אומר כי מדובר בוויקיפדיה עולמית בשפה העברית, והקריטריונים צריכים להיות עבריים. מדובר בטיעון סרק, שכן בויקיפדיה בשפה ההונגרית לא יוקמו ערכים שעוסקים באירועים שוליים בישראל. מדובר בוויקיפדיה ישראלית״.
לדבריו של ע׳ עד לפני מספר שנים היו מאבקים אינסופיים בתחום הלהט״ב והפמיניזם, מאבקים ששכחו בשנתיים האחרונות בשל סיבות כאלה ואחרות. בשנתיים האלה הוויכוחים חזרו להיות סביב ימין-שמאל קלאסי בתחומי המתנחלים-פוליטיקה, וכן תחומי משפט. בכלל, לדבריו, השיח בעת ויכוחים בין העורכים מתמתן.

יש לך דוגמה בנושא?

״עורך המזוהה עם השמאל עבר על עשרות ישובים יהודיים בתוך ישראל שאינם ביהודה ושומרון, וציין על איזה כפר ערבי ישב כל ישוב ויישוב. המטרה הבסיסית הייתה להציג את נקודות היישוב היהודיות בארץ ישראל כיושבות על אדמות ערביות במקור. מנגד, מספר ויקיפדים הצליחו להסיר חלק נרחב מעבודתו של אותו ויקיפד על ידי ערעור אמינות המקור וגם על ידי הטענה שאין חשיבות לדבר״.

ויקיפדיה זה לא אתר הנצחה

נחזור לערך על בראל ז״ל. לדבריו של ע׳, הוא טען כבר מתחילת הדיון על הערך כי הנושא לא צריך לקבל ערך. ״אין ערכים על חיילים שנהרגו למעט במקרים נדירים דוגמת החייל נתן אלבז שקפץ על רימון (פברואר 1954 א״ה) או קצינים. אין ערך על חייל שנהרג, ויקיפדיה זה לא אתר הנצחה. זה לא נכון שיהיה דבר כזה כי אז יצטרפו עוד עשרות אלפי ערכים. 

בניגוד לאופן בו הוצגה הפרשייה בתקשורת, הערך לא עסק בבראל שמואלי אלא עסק באירוע בו נפל, ונקרא "נפילתו של בראל שמואלי". הדיון היה ענייני – האם אירוע הלחימה בו נהרג שמואלי, בעקבות העיסוק הממשלתי הציבורי והתקשורתי בו, מצדיק קיום של ערך אנציקלופדי, בנפרד מתיאור המהומות בגדר הביטחון סביב עזה. לדעתו של ח', בשלב בו נערך הדיון לא ניתן היה לקבוע מידת חשיבות המצדיקה קיום של ערך.

ע׳ מסביר בעזרת דוגמה, מתי ראוי שהרוג או נרצח יקבלו ערך משל עצמם: ״לאחר רצח הרב איתם ונעמה הנקין עלה ערך על הרב הנקין מכיוון שהוא היה חוקר חשוב. (ואגב, גם ויקיפד חובב בעצמו). בנוסף יש ערך על הרצח שלו ושל רעייתו, אירוע שקיבל תהודה עצומה בזמנו. ככלל, מקובל שפיגועים בהם נהרגו בני זוג מצדיקים ערך. אבל גם פיגועים בהם נהרג אדם אחד עשויים לא פעם להצדיק ערך. זו שאלה של מידה ושל היגיון שככלל לא נקבעו בה מסמרות, ואולי טוב שכך״. 

הצלחות מול כישלונות

״בערך על פרשת עאישה א-ראבי, הפלשתינית שנהרגה, כך על פי החשד של השב״כ, מאבן שיידו לעברה יהודים ליד תפוח. ״- היה על זה ויכוח רציני האם האירוע ראוי לערך או לא. ׳הצד הימני׳ הפסיד בהצבעה. אבל יכול להיות שראוי שיהיה עליה ערך. גם כיום, לאחר שברור שהאירוע לא פוענח כיאות בידי השב"כ, והוא מתברר בעצלתיים בבית המשפט״, אומר ע׳.  

 

בראל חדריה שמואלי ז״ל

״אירוע שבו היתה הצבעת מחיקה ובו ניצח הימין היה הרצח של אורי אנסבכר הי״ד. בנסיבות העגומות של העניין, זה עשה מעט טוב על הלב שהצלחנו להנציח במיזם את האירוע הזה. האישיות שלה נגעה בהרבה מאוד אנשים, הפיגוע זעזע, במיוחד עם פרסום הפרטים. זה ערך שהצלחנו בו. זה היה כמו ציון דרך, עד אז היו כותבים ערכים רק על פיגועים בהם נרצחו שלושה בני אדם לפחות, ומאז הערך על אורי אנסבכר מעמיקה ההבנה שיש מקום לכתיבת ערכים גם על פיגועים מסוג זה״.
לפני כחודש, עמאר אסעד, פלשתיני כבן 80, מצא את מותו במהלך פעילות של גדוד נצח יהודה ליד רמאללה. למה הערך שלו נמחק?
״מדובר באירוע לא חשוב, למרות שהרמטכ״ל אביב כוכבי התייחס אליו. בדף מיזם של ויקיפדיה נכתב כי ׳ויקיפדיה אינה עיתון או אתר חדשות מקוון׳. יש ערכים על אירועים מתמשכים כמו המלחמה המתנהלת בימים אלה באוקראינה״. דעתו של ע' נותרה כפי שהייתה ביחס לנפילתו של שמואלי, להבדיל. בשלב כה מוקדם לא ניתן להצדיק את העלאת הערך.
ימין מול שמאל
כמו במרחב הציבורי, וכמו שכבר שמתם לב, גם בין עורכי הערכים יש מחלוקות של ימין ושמאל ויש חשיבות לדבר. ״קודם כל זה שמרנים מול פרוגרסיבים״, אומר ע׳.
״אתה לא יודע מתי הערך שלך יקפוץ פתאום לשיח הציבורי. במשך שנים היו ויכוחים על הערך של יצהר, לדוגמא, האם יכניסו לכל משפט שני שזרקו אבן על איזו מגבניקית וכו׳. היום זה קצת נרגע. אנחנו סוברים שאם מכניסים את המידע הזה על יצהר חובה להכניס את המידע על כל מקום אחר ובכל כפר ערבי, כולם יודעים איך זה יראה״.
״בואו נחליט ביחד אבל שתהיה אחידות ובלי איפה ואיפה. אף אחד לא פועל בלי אג׳נדה, אבל באנו לעשות משהו, באנו ביחד. יש הרבה אנשים הגונים מהצד השני שאפשר לשכנע אותם בדברים, במיוחד כשאתה מציג אחידות״.

מה לגבי קבוצות של ימין-שמאל? 

״קודם כל, קבוצות של שמאלנים אנחנו יודעים בוודאות שיש, אין ספק בזה. אתה רואה התגייסות, נגיד יש הצבעה ופתאום הופ כולם מגיעים, יש דיון בדף שיחה – הוא מגיע וההוא מגיע, איך זה שכולכם הגעתם? גם אצלנו יש קבוצות קטנות שפעילות מדי פעם. המטרה העיקרית שלנו היא להיות מעודכנים באירועים חשובים, לעודד שיח פורה, ולחדד אחד את השני, לפעמים מתגבש מתוך הדיון טיעון מהודק, לפעמים עורך יכול להזכיר לכולנו מקרה שעשוי להצדיק את שאנחנו רוצים להציג אחידות שאנחנו מבקשים לקדם, ועוד״. 

בשורה התחתונה, יש מלחמה וירטואלית בין ימין ושמאל?

״יש עימותים בעצימות משתנה. תמיד יש מחנות והם שלושה: ימנים 20%, שמאלנים 20% ועוד 60% לא מזוהים והמאבק הוא תמיד לגייס אותם. אם אתה ענייני וחזק ויש לך צידוק אתה תצליח לשכנע אותם. תהיה חד, חכם, בעל אחידות – זה יעבוד. ה-60% הללו בוחנים אותך.״

בואו לערוך

שאלתי את ע׳ מה החשיבות של להתחיל ולערוך ערכים בוויקיפדיה. ״אדם צריך מזג אנציקלופדי, זאת אומרת להיות שקול, ענייני, מאוזן, איש שאפשר לדבר איתו, יודע לקרוא מקור ולכתוב בתחביר בהיר״, הוא מסביר. 

״כל דרך אחרת היא כאב ראש להרבה אנשים ובסוף יחסמו אותך. א׳גנדה מקובלת אבל צריך כנות ויושרה לצד השני, להודות בטעויות. אם אתם ענייניים שכותבים בצורה טובה ואם יש למה שאתם מביאים צידוק אנציקלופדי זה יישאר וישרת את הציבור. אני יכול להגיד לך שהמון דברים שכתבתי ראיתי לאחר מכן כניסוחים באתרי חדשות, את הניסוחים בוויקיפדיה מעתיקים״.

כדי לערוך בצורה טובה ואמיתית צריך לפתוח חשבון משתמש ולהתחיל לצבור עריכות. בשלב הראשון לא יהיה לך שום מוניטין, אבל ע׳ אומר כי ״רק אם תהיה ענייני, מקצועי, תציג מקורות אמינים ותכתוב כתיבה אנציקלופדית – תקבל את המוניטין שלך. אם הכתיבה טובה גם עורך אנונימי יוכל להישאר עורך. במשך הזמן, עורך שיש לו עניין יצבור מוניטין בעיני עורכים אחרים, הוא יצבור קשרים אישיים, וייקח חלק בדפיי שיחה״. 

״מדובר בקהילה, צריך להבין את זה. בקהילה יש כללים וקצב שלא דומה לרשתות החברתיות. אם מישהו שואל שאלה אפשר לחזור אליו אחרי יומיים וזה יהיה בסדר גמור״. 

כאמור, עורך שבא עם אג׳נדה בלבד לא ישרוד. ״צריך ׳מזג אנציקלופדי׳, להיות שקול, ענייני, דייקנות, לקצר, ללמוד תחביר, לכתוב בשפה בהירה, להציג מקורות ולהיות נאמן לעובדות. כתיבה שפונה לציבור הרחב. בשיחות חשוב לכתוב בצורה יפה ונוחה, לא כמו מה שהולך לעתים ברשתות החברתיות. שפה גסה עלולה להוביל לאזהרה ובהמשך גם לחסימה״.

״בוויקיפדיה, האנונימיות חשובה מאוד. ברגע שמזהים אותך בצבע מסוים אתה מאבד המון מהיכולת שלך לנהל שיח ענייני. צריך לעמוד על המשמר בהרבה ערכים. למשל: פיגועים״.

לסיום, ע׳ מוסיף כלל אחד חשוב: ״מדובר במיזם מאוד דמוקרטי עם המון הצבעות. למען האמת, כל דיון בדף שיחה, מספיק שיש שניים על אחד ועברו שניים-שלושה ימים ללא התקדמות בדיון ורואים בוודאות שיש שתי דעות – מדובר בניצחון לרוב. לכן כאשר אתה עורך עם מוניטין, עם ותק, אתה יכול למנוע השחתה או להכניס משפט שחשוב לך להכניס אותו. יש משקל לכמות האנשים שמגיבים. לדוגמה, ערכים על ישובים – להרחיב אותם, להוסיף עליהם ולפרט, או ערכים על רבנים. עבודה שנעשית בחבורה היא יותר טובה ואיכותית״. 

לחלק ב' של הכתבה

עוד במדור זה

חנוכת ה-AI

חנוכת ה-AI

01‭ ‬

רבות‭ ‬כבר‭ ‬נכתב‭, ‬ובצדק‭, ‬על‭ ‬הסכנות‭ ‬שב‭-‬AI‭: ‬אבטלה‭ ‬אדירה‭, ‬פייק‭ ‬ניוז‭, ‬שיבוש‭ ‬הסדר‭ ‬החברתי‭ ‬וכו‮'‬‭, ‬אבל‭ ‬החשש‭ ‬העיקרי‭ ‬הוא‭ ‬מבינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬כללית‭ ‬‭(‬AGI‭) ‬שתפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭ ‬ותצא‭ ‬מכלל‭ ‬שליטה‭ ‬אנושית‭. ‬כאן‭, ‬בחידוד‭ ‬ההבדל‭ ‬שבין‭ ‬נשמה‭ ‬לאוסף‭ ‬נוירונים‭, ‬יכול‭ ‬האור‭ ‬הקטן‭ ‬של‭ ‬חנוכה‭ ‬להרגיע‭ ‬אותנו‭:‬

02‭ ‬

היוונים‭ ‬הקדמונים‭ ‬סברו‭ ‬שהחומר‭ ‬מורכב‭ ‬מ"אטומים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬חלקיקים‭ ‬שאינם‭ ‬ניתנים‭ ‬לחלוקה‭ ‬נוספת‭. ‬מבחינתם‭, ‬קיימת‭ ‬מסגרת‭ ‬סופית‭ ‬למציאות‭: ‬הכל‭ ‬ניתן‭ ‬למדידה‭, ‬לכימות‭ ‬ולהכללה‭ ‬בנוסחאות‭. ‬תפיסה‭ ‬זו‭ ‬עיצבה‭ ‬את‭ ‬המערב‭ ‬עד‭ ‬היום‭: ‬הניסיון‭ ‬להכניס‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬כולו‭ ‬לטבלאות‭ ‬ומדדים‭.‬

03‭ ‬

בינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬היא‭ ‬ביטוי‭ ‬משוכלל‭ ‬יותר‭ ‬של‭ ‬אותה‭ ‬תפיסה‭ ‬יוונית‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬מצטיין‭ ‬בעיבוד‭ ‬מידע‭ ‬עצום‭, ‬בזיהוי‭ ‬דפוסים‭ ‬ובמתן‭ ‬תשובות‭ ‬מבוססות‭ ‬על‭ ‬כמויות‭ ‬אדירות‭ ‬של‭ ‬נתונים‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לסכם‭ ‬טקסטים‭, ‬לתרגם‭ ‬שפות‭, ‬להציע‭ ‬פתרונות‭ ‬לבעיות‭ ‬ידועות‭ ‬וליצור‭ ‬מכל‭ ‬אלה‭ ‬הקשרים‭ ‬חדשים‭ – ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬מכנים‭ ‬בטעות‭ ‬‮"‬יצירתיות‮"‬‭. ‬ומכאן‭ ‬החשש‭ ‬שהוא‭ ‬יפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭.‬

04‭ ‬

זוהי‭ ‬טעות‭! ‬לעיתים‭ ‬נדמה‭ ‬שה‭-‬AI‭ ‬עונה‭ ‬על‭ ‬שאלות‭ ‬‮"‬חדשות‮"‬‭ ‬שלא‭ ‬נשאלו‭ ‬קודם‭. ‬אך‭ ‬למעשה‭, ‬הוא‭ ‬פשוט‭ ‬ניגש‭ ‬לזיכרון‭ ‬אדיר‭ ‬של‭ ‬מיליארדי‭ ‬תווים‭, ‬ומוצא‭ ‬בו‭ ‬מה‭ ‬שכבר‭ ‬נכתב‭ ‬איפשהו‭ ‬ברשת‭. ‬וגם‭ ‬כאשר‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬משער‮"‬‭ ‬תשובה‭ ‬לשאלה‭ ‬שלא‭ ‬הופיעה‭ ‬בדיוק‭ ‬במאגר‭ ‬הנתונים‭ ‬שלו‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬עושה‭ ‬זאת‭ ‬באמצעות‭ ‬ניתוח‭ ‬סטטיסטי‭ ‬של‭ ‬דפוסים‭ ‬קיימים‭ (‬ומכיוון‭ ‬שהוא‭ ‬מתוכנת‭ ‬לצרכים‭ ‬מסחריים‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬פונה‭ ‬למכנה‭ ‬המשותף‭ ‬הנמוך‭ ‬שירצה‭ ‬את‭ ‬המשתמש‭ ‬ולכן‭ ‬‮"‬יזייף‮"‬‭ ‬בכדי‭ ‬למצוא‭ ‬חן‭).‬

05‭ ‬

כאן‭ ‬נמצאת‭ ‬הנקודה‭: ‬ה‭-‬AI‭ ‬חסר‭ ‬יכולת‭ ‬ה‭ ‬becoming‭ – ‬ההתהוות‭, ‬ההיווצרות‭ ‬של‭ ‬משהו‭ ‬חדש‭ ‬באמת‭. ‬אין‭ ‬בו‭ ‬מהות‭ ‬פנימית‭, ‬יש‭ ‬רק‭ ‬עיבוד‭ ‬של‭ ‬צורות‭. ‬הוא‭ ‬מצטיין‭ ‬בעולם‭ ‬הכמות‭, ‬אך‭ ‬חסר‭ ‬לו‭ ‬משהו‭ ‬יסודי‭ ‬באיכות‭ ‬‮–‬‭ ‬היכולת‭ ‬ליצור‭ ‬מציאות‭ ‬חדשה‭ ‬באמת‭.‬

06‭ ‬

נביא‭ ‬דוגמא‭ ‬לדבר‭: ‬מצאנו‭ ‬במסכת‭ ‬בבא‭ ‬קמא‭: ‬‮"‬הוציאה‭ ‬ליסטים‭, ‬ליסטים‭ ‬חייבים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬אם‭ ‬גנבים‭ ‬הוציאו‭ ‬צאן‭ ‬מהדיר‭ ‬והצאן‭ ‬גרם‭ ‬נזק‭, ‬הגנבים‭ ‬נושאים‭ ‬באחריות‭. ‬הגמרא‭ ‬שואלת‭: ‬‮"‬פשיטא‭!‬‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬הרי‭ ‬זה‭ ‬ברור‭! ‬ועונה‭: ‬לא‭, ‬יש‭ ‬צורך‭ ‬לומר‭ ‬זאת‭ ‬במקרה‭ ‬שהגנבים‭ ‬לא‭ ‬משכו‭ ‬את‭ ‬הבהמה‭ ‬בכוח‭ ‬אלא‭ ‬רק‭ ‬עמדו‭ ‬בפניה‭ ‬וגרמו‭ ‬בעקיפין‭ ‬להליכתה‭.  ‬אם‭ ‬נשאל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬מתי‭ ‬ליסטים‭ ‬מתחייבים‭ ‬על‭ ‬נזק‭ ‬של‭ ‬צאן‭ ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לבחון‭ ‬מאות‭ ‬פסקים‭ ‬דומים‭ ‬ולזהות‭ ‬את‭ ‬הדפוס‭ ‬הסטטיסטי‭ ‬המשותף‭ ‬‮–‬‭ ‬אך‭ ‬זו‭ ‬אינה‭ ‬סברה‭ ‬אמיתית‭. ‬סברא‭ ‬היא‭ ‬היכולת‭ ‬להגדיר‭ ‬מתי‭ ‬נחשב‭ ‬שהצאן‭ ‬יצא‭ ‬מרשות‭ ‬הבעלים‭ ‬המקורי‭? ‬זו‭ ‬תשובה‭ ‬שדורשת‭ ‬‮"‬טביעות‭ ‬עין‮"‬‭ (‬השלב‭ ‬הראשון‭ ‬לפני‭ ‬מדרגת‭ ‬‮"‬רוח‭ ‬הקודש‮"‬‭) –  ‬אינטואיציה‭ ‬עמוקה‭, ‬הבנה‭ ‬מהותית‭ ‬של‭ ‬מושגים‭ ‬כמו‭ ‬רשות‭, ‬אחריות‭ ‬ומוסר‭ ‬שתלויים‭ ‬בעולם‭ ‬ערכים‭ ‬ומשתנים‭ ‬ממצב‭ ‬למצב‭ ‬שלעולם‭ ‬אין‭ ‬אחד‭ ‬זהה‭ ‬למשנהו‭ (‬מה‭ ‬למשל‭ ‬יהיה‭ ‬הדין‭ ‬אם‭ ‬מוציאים‭ ‬צאן‭ ‬מן‭ ‬הדיר‭ ‬כחלק‭ ‬ממאבק‭ ‬לאומי‭ ‬עם‭ ‬אותם‭ ‬אלו‭ ‬שבכלל‭ ‬לא‭ ‬אמורים‭ ‬להיות‭ ‬פה‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭?).‬

07‭ ‬

היכולת‭ ‬להעריך‭ ‬כיצד‭ ‬מתבטא‭ ‬הממד‭ ‬המוסרי‭-‬אלוקי‭ ‬במציאות‭ ‬הנתונה‭ ‬נובעת‭ ‬לא‭ ‬רק‭ ‬מסך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬מצלם‭ ‬אלוקים‭ ‬שבאדם‭, ‬מהממד‭ ‬הנשמתי‭ ‬שיכול‭ ‬לעבור‭ ‬רק‭ ‬דרך‭ ‬הממד‭ ‬האנושי‭. ‬חז"ל‭ ‬מתבטאים‭ ‬ביחס‭ ‬לפסוק‭ ‬‮"‬אלה‭ ‬מקראי‭ ‬קודש‭ ‬אשר‭ ‬תקראו‭ ‬אותם‭ ‬במועדם‮"‬‭ – ‬‮"‬אל‭ ‬תקרי‭ ‬אותם‭ ‬אלא‭ ‬אתם‭, ‬אפילו‭ ‬שוגגין‮"‬‭. ‬אמת‭ ‬אובייקטיבית‭ ‬איננה‭ ‬סך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬חיפוש‭ ‬הנקודה‭ ‬הנצחית‭-‬אינסופית‭, ‬כאשר‭ ‬חכמים‭ ‬פוסקים‭ ‬מתוך‭ ‬רוח‭ ‬קודשם‭ ‬גם‭ ‬‮"‬טעותם‮"‬‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מההשגחה‭ ‬האלוקית‭ ‬שמכוונת‭ ‬את‭ ‬ההחלטה‭ ‬נכונה‭ ‬לרגע‭ ‬הנתון‭ ‬ותתברר‭ ‬בדיעבד‭ ‬כדבר‭ ‬הנכון‭ ‬שקידם‭ ‬את‭ ‬עולמו‭ ‬של‭ ‬אלוקים‭ ‬בחשבון‭ ‬הנצח‭.‬

08‭ ‬

זו‭ ‬כמובן‭ ‬עוד‭ ‬דוגמא‭ ‬קלה‭ ‬יחסית‭ ‬מעולם‭ ‬התלמוד‭, ‬ככל‭ ‬שנעמיק‭ ‬בדילמות‭ ‬אמוניות‭, ‬חינוכיות‭, ‬רגשיות‭, ‬ככל‭ ‬שנחדור‭ ‬לתוככי‭ ‬הנשמה‭ ‬והמהות‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬דבר‭ ‬‮–‬‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬יהפוך‭ ‬להיות‭ ‬חיקוי‭ ‬חיוור‭ ‬יותר‭ ‬ויותר‭ (‬נתון‭ ‬שמעורר‭ ‬חשיבה‭ ‬מה‭ ‬יהיו‭ ‬מקצועות‭ ‬העתיד‭ ‬העיקריים‭. ‬רמז‭: ‬פחות‭ ‬טכניים‭ ‬ויותר‭ ‬רוחניים‭).‬

09‭ ‬

נס‭ ‬פך‭ ‬השמן‭ ‬מייצג‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬ההיפך‭ ‬מהתפיסה‭ ‬היוונית‭-‬כמותית‭. ‬פך‭ ‬אחד‭ ‬של‭ ‬שמן‭ ‬שאמור‭ ‬להספיק‭ ‬ליום‭ ‬אחד‭ ‬דולק‭ ‬שמונה‭ ‬ימים‭. ‬הממד‭ ‬האיכותי‭-‬רוחני‭ ‬הוא‭ ‬העומד‭ ‬ביסוד‭ ‬הכמות‭. ‬זו‭ ‬היצירה‭ ‬האמיתית‭: ‬בבסיס‭ ‬החומר‭ ‬טמונה‭ ‬הרוח‭, ‬בכל‭ ‬אטום‭ ‬מצויה‭ ‬פצצת‭ ‬אטום‭, ‬ביסוד‭ ‬הסוף‭ ‬מצוי‭ ‬האינסוף‭.‬

10‭ ‬

ה‭-‬AI‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬יפיפיותו‭ ‬של‭ ‬יפת‭ ‬באהלי‭ ‬שם‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כלי‭ ‬יפה‭ ‬ונפלא‭ ‬שיכול‭ ‬לשרת‭ ‬אותנו‭ ‬באיסוף‭ ‬מידע‭, ‬בסיכום‭ ‬חומרים‭, ‬ואפילו‭ ‬ביצירת‭ ‬תוכן‭ ‬ראשוני‭. ‬גילוי‭ ‬נאות‭: ‬גם‭ ‬לצורך‭ ‬כתיבת‭ ‬מאמר‭ ‬זה‭ ‬הסתייעתי‭ ‬בקלוד‭ ‬לצורך‭ ‬איסוף‭ ‬נתונים‭ ‬וסגנון‭, ‬אולם‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לי‭ ‬את‭ ‬הניצוץ‭ ‬הראשוני‭ ‬למאמר‭ ‬וגם‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬הגימור‭ ‬הסופי‭ ‬שהוא‭ ‬יותר‭ ‬מתוצר‭ ‬של‭ ‬אוסף‭ ‬נוירונים‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬ה"מה‮"‬‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"למה‮"‬‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לספק‭ ‬תשובות‭ ‬סטטיסטיות‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"סברא‮"‬‭ ‬האמיתית‭. ‬ומעל‭ ‬לכל‭ ‬‮–‬‭ ‬‮"‬כל‭ ‬רוח‭ ‬אין‭ ‬בקרבו‮"‬‭, ‬אין‭ ‬בו‭ ‬את‭ ‬צלם‭ ‬האלוקים‭, ‬את‭ ‬כוח‭ ‬ההתהוות‭ ‬האמיתית‭. ‬

קודש הקודשים אני מבקש

קודש הקודשים אני מבקש

01‭ ‬

השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬י"ט‭ ‬כסלו‭, ‬יום‭ ‬מיוחד‭ ‬בהיסטוריה‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬ביום‭ ‬הזה‭ ‬לפני‭ ‬שלושים‭ ‬שנה‭ ‬נפטר‭ ‬הרב‭ ‬משה‭ ‬צבי‭ ‬נריה‭ ‬זצ"ל‭, ‬אבי‭ ‬‮"‬דור‭ ‬הכיפות‭ ‬הסרוגות‮"‬‭, ‬האיש‭ ‬שהקים‭ ‬את‭ ‬בסיס‭ ‬החינוך‭ ‬של‭ ‬הציבור‭ ‬הדתי‭-‬לאומי‭. ‬מילותיו‭ ‬האחרונות‭ ‬היו‭ ‬‮"‬קדושה‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬קודש‭ ‬קודשים‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭, ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

02‭ ‬

‮"‬חול‮"‬‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שאין‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬אלא‭ ‬הוא‭ ‬אמצעי‭ ‬לדבר‭ ‬אחר‭ ‬ש"יחול‮"‬‭ ‬עליו‭ (‬כדוגמת‭ ‬חול‭ ‬הים‭ ‬שדורכים‭ ‬עליו‭). ‬למשל‭, ‬יהודי‭ ‬לא‭ ‬אמור‭ ‬לאכול‭ ‬למען‭ ‬האכילה‭ ‬עצמה‭ ‬אלא‭ ‬כדי‭ ‬שיהיה‭ ‬לו‭ ‬כוח‭ ‬לעשיית‭ ‬דברים‭ ‬משמעותיים‭. ‬עולם‭ ‬החול‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬החומר‭.‬

03‭ ‬

לעומת‭ ‬זאת‭, ‬קודש‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬ולא‭ ‬כאמצעי‭ ‬למשהו‭ ‬אחר‭ (‬כדוגמת‭ ‬חפץ‭ ‬שאנו‭ ‬מקדישים‭ ‬ומייחדים‭ ‬רק‭ ‬לשימוש‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭). ‬יהודי‭ ‬לומד‭ ‬תורה‭ ‬ועושה‭ ‬מצוות‭ ‬לא‭ ‬כאמצעי‭ ‬להשגת‭ ‬כסף‭ ‬או‭ ‬כבוד‭ ‬אלא‭ ‬כפעולות‭ ‬בעלות‭ ‬קדושה‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמן‭ (‬זהו‭ ‬הרעיון‭ ‬של‭ ‬הקידושין‭ ‬‮–‬‭ ‬יחוד‭ ‬איש‭ ‬ואשה‭ ‬זה‭ ‬לזו‭). ‬עולם‭ ‬הקודש‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬הרוח‭.‬

04‭ ‬

קודש‭ ‬קודשים‭ ‬הוא‭ ‬קודש‭ ‬שמופיע‭ ‬בחול‭, ‬רוח‭ ‬שמופיעה‭ ‬בחומר‭, ‬אין‭ ‬סוף‭ ‬שמופיע‭ ‬בסוף‭. ‬פעולה‭ ‬של‭ ‬חול‭ ‬שמגלמת‭ ‬משמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמה‭. ‬החלום‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬הוא‭ ‬על‭ ‬קודש‭ ‬הקודשים‭: ‬מדינה‭, ‬צבא‭, ‬כלכלה‭ ‬וצרכיו‭ ‬הארציים‭ ‬של‭ ‬הפרט‭ ‬‮–‬‭ ‬שיש‭ ‬להם‭ ‬ערך‭ ‬של‭ ‬קודש‭, ‬בעלי‭ ‬ערך‭ ‬עצמי‭. ‬זוהי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬וזוהי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‭;  ‬מימדים‭ ‬ארציים‭ ‬וחברתיים‭ ‬שמגלמים‭ ‬את‭ ‬‮"‬קדושת‭ ‬תורת‭ ‬ישראל‮"‬‭. ‬ניתן‭ ‬לכנות‭ ‬זאת‭ ‬בשלל‭ ‬מילים‭: ‬תורה‭ ‬ועבודה‭, ‬ציונות‭ ‬דתית‭, ‬שמים‭ ‬וארץ‭.‬

05‭ ‬

בפרשיות‭ ‬הללו‭ ‬אנו‭ ‬לומדים‭ ‬על‭ ‬המתח‭ ‬בין‭ ‬קודש‭ ‬לחול‭. ‬רחל‭, ‬שהיא‭ ‬יפת‭ ‬תואר‭ ‬ויפת‭ ‬מראה‭, ‬ובנה‭ ‬יוסף‭, ‬שמלבד‭ ‬היותו‭ ‬יפה‭ ‬תאר‭ ‬ויפה‭ ‬מראה‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬המשביר‭ ‬לכל‭ ‬ארץ‭ ‬מצרים‭, ‬הם‭ ‬ביטוי‭ ‬לכוחות‭ ‬החול‭ ‬שבעם‭ ‬ישראל‭. ‬מצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬משיח‭ ‬בן‭ ‬יוסף‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬החול‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬התשתית‭ ‬החומרית‭ ‬לשיבת‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬בארצו‭. ‬לעומתם‭ ‬ניצבים‭ ‬לאה‭ ‬ובנה‭ ‬יהודה‭, ‬שמצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬‮"‬משיח‭ ‬בן‭ ‬דוד‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬הקודש‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬קומת‭ ‬הרוח‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭.‬

06‭ ‬

בין‭ ‬הכוחות‭ ‬הללו‭ ‬ישנם‭ ‬מאבקים‭ ‬לא‭ ‬פשוטים‭. ‬בני‭ ‬לאה‭ ‬מפחדים‭, ‬ובצדק‭, ‬מחלומותיו‭ ‬של‭ ‬יוסף‭ ‬לתקן‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בצידו‭ ‬החומרי‭, ‬יוסף‭ ‬מצידו‭ ‬מלמד‭ ‬את‭ ‬אחיו‭ ‬שחייבת‭ ‬להיות‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬אחווה‭ ‬שתיתן‭ ‬מקום‭ ‬לכולם‭. ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬הבית‭ ‬שממנו‭ ‬יצמח‭ ‬המשיח‭ ‬מתברך‭ ‬שיהיה‭ ‬‮"‬כרחל‭ ‬וכלאה‭ ‬אשר‭ ‬בנו‭ ‬שתיהן‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

07‭ ‬

הדרך‭ ‬שמובילה‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭ ‬ולאיחוד‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭. ‬בזמן‭ ‬שרבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬הקודש‭, ‬ובזמן‭ ‬שעוד‭ ‬יותר‭ ‬רבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬החול‭ – ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬שהיא‭ ‬קצרה‭, ‬בסוף‭ ‬כולם‭ ‬יגיעו‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭. ‬

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭…
חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭…
לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…