כץ ולעניין

ושימח את אשתו

שילה כץ

מנהל היחידה ללימודי חוץ גבעת ושינגטון,  יועץ זוגי ואישי

שילה כץ

מנהל היחידה ללימודי חוץ גבעת ושינגטון,  יועץ זוגי ואישי

מנהל היחידה ללימודי חוץ גבעת ושינגטון,  יועץ זוגי ואישי

לקראת החגים הבאים עלינו לטובה נוהגים לצאת למסעות קניות של תכשיטים וכלים ומכשירי חשמל ומלבושים ושאר טובין, כמו שהתלמוד הבבלי אומר: "חייב אדם לשמח בניו ובני ביתו ברגל שנאמר ושמחת בחגך במה משמחם ר"י אומר אנשים בראוי להם ונשים בראוי להם" (פסחים קט ע"א).

בפרשת כי תצא קראנו את הפסוקים הידועים:” כִּי יִקַּח אִישׁ אִשָּׁה חֲדָשָׁה לֹא יֵצֵא בַּצָּבָא וְלֹא יַעֲבֹר עָלָיו לְכָל דָּבָר נָקִי יִהְיֶה לְבֵיתוֹ שָׁנָה אֶחָת וְשִׂמַּח אֶת אִשְׁתּוֹ אֲשֶׁר לָקָח" (דברים כד, ה).  הביטוי "ושימח את אשתו" נשמע קצת מוזר לאוזניים עכשוויות של המאה ה-21. למה עול השמחה מוטל רק על הגבר, והוא שצריך לשמח את אשתו? האם האישה אינה צריכה לשמח את בעלה? 

רש"י על הפסוק אומר: "ישמח את אשתו, ותרגומו 'ויחדי ית אתתיה'. והמתרגם 'ויחדי עם אתתיה' טועה הוא, שאין זה תרגום של וְשִׂמַּח אלא של ושמח". כלומר, רש"י דבק בפירוש המסורתי של חובת הבעל כלפי אשתו לפחות בשנה הראשונה לנישואין ואומר שעול השמחה מוטל עליו. ולא רק זה אלא שרש"י הקפיד לציין שמי שמתרגם את הפסוק "ושמח עם אשתו" טועה.
התרגום הירושלמי תרגם כך. יש הבדל עצום בין "ושימח את אשתו" לבין "ושמח עם אשתו". נדמה שהעולם בכלל והעולם היהודי בפרט עברו לאורך השנים בין שני הפירושים. לפני אלפי שנים ועד לפני כמאתיים שנה היה הבעל היה המפרנס היחיד בבית. הבעל היה אחראי היחיד ללימוד התורה של ילדיו, הבעל היה גם היחיד שלמד במוסד חינוכי מסודר כמה שנים, וממילא הוא היה בעל הבית, על כל המשמעויות הכלכליות, החינוכיות, הדתיות, המשפחתיות וכנראה גם החווייתיות הנגזרות מכך וכוללות את שמחת האישה והבית.
אבל היום המצב שונה בתכלית. כיום ברוב הבתים שני בני הזוג עובדים ומפרנסים יחד את משק הבית, שני בני הזוג אחראים ומחויבים בשווה לחינוך הילדים, שני בני הזוג למדו והתחנכו במוסדות חינוך מסודרים לפחות 12 שנה, וממילא האחריות איננה בלעדית של הבעל. ההנהגה המשפחתית שווה בין הבעל לאישה בכל ההיבטים שנמנו לעיל.
בעבר היה הבעל צריך לדאוג לפרנס את אשתו, לקנות לה את כל מה שהיא צריכה וגם לשמח אותה, ואילו כיום הדאגה והאהבה לא פחתו, אלא האחריות נחלקת בין שניהם: שני בני הזוג יכולים וצריכים לדאוג זה לזה, לפרנס זה את זה, לשמח זה את זה את ולשמוח זה עם זה.
עברנו לאורך השנים ממצב של "ושימח את אשתו" לפירוש של "ושמח עם אשתו". החיים בעולם המודרני של היום הרבה יותר מורכבים ומלאי צרכים ואתגרים. בני זוג שישכילו בשיתוף אמיתי של שניהם להשתתף בנשיאה המשותפת בעול המשפחתי, בדאגה מאוחדת של שניהם זה לזה ולמשפחתיות, בעז"ה יצליחו לגרום שמחה אמיתית להם ולבני ביתם.

עוד במדור זה

הצעד הראשון

הצעד הראשון

בנוסעי לעבודה באחד הימים האחרונים שמעתי ברדיו את יו״ר ארגון…
שוב"בים

שוב"בים

מאז הושבעה הממשלה החדשה אנו שומעים אישים מכובדים משני צידי…
לוקחים אחריות

לוקחים אחריות

בפרשתנו, פרשת ויחי, אחי יוסף פונים אל יוסף ואומרים לו:…
כרטיס צהוב

כרטיס צהוב

בפרשת השבוע פרשת וישב (אשר יוצאת ערב גמר המונדיאל), אנו…
למצוא חן

למצוא חן

פרשת וישלח אנו מוצאים את יעקב אבינו עושה ופועל רבות…
מונדיאל זוגי

מונדיאל זוגי

עולם הספורט מרותק למסכים בשל המונדיאל המתקיים כעת (פעם ב-4…
אחריות

אחריות

פרשת תולדות פותחת בפסוק מעניין: ״אלה תולדות יצחק בן אברהם,…
ספייק ניוז

ספייק ניוז

פעם לפני לא הרבה שנים, האזרח בארץ היה מקבל את…
בזוגיות אין מנצח

בזוגיות אין מנצח

טור זה נכתב שבוע לפני הבחירות כך שאינני יודע את…
מחמאות

מחמאות

ידוע כי בתורה אין מילים מיותרות ובוודאי שאין מחמאות מיותרות.…
מערכת יחסים

מערכת יחסים

אנו נמצאים ׳אחרי החגים׳ שבהם המשפחתיות בכללותה התבטאה ביתר תקיפות…
זוגיות מלכותית

זוגיות מלכותית

לפני כשבועיים נפטרה המלכה אליזבת׳ השניה בגיל 96. אליזבת׳ הייתה…
פרסטרויקה

פרסטרויקה

לפני כשבוע וחצי נפטר מיכאיל גורבצ׳וב, נשיא ברית המועצות לשעבר.…
לראות את כל התמונה

לראות את כל התמונה

פרשת השבוע פותחת בפרשיית אשת יפת תואר וכך היא כותבת…
שופטים ושוטרים של עצמנו

שופטים ושוטרים של עצמנו

התורה אומרת לנו: ״שופטים ושוטרים תיתן לך בכל שעריך אשר…
ויסעו ויחנו ויסעו ויחנו

ויסעו ויחנו ויסעו ויחנו

הבחירות המתקרבות מביאות עימן תופעות מבישות של נבחרי העם: חכי״ם…
Scroll to Top
גלילה למעלה