בדרך לכותל

מחצתי ואני ארפא

בראש השנה הכותל המערבי לובש חג. כמה מסירות נפש התגלתה כאן במהלך הדורות. יהודים עשו הכול ואף הגיעו לסכנת מוות כדי לזכות ולהגיע קרוב למקום המקדש ולתקוע בשופר בראש השנה. יהודים נאסרו על שביקשו לממש את זכותנו להתפלל ליד שריד בית מקדשנו. והינה שוב, להבדיל, בתקופת המגפה מתגלה בעם ישראל מסירות נפש מופלאה על כל דבר שבקדושה: על תפילה במניין, על מאמץ לשמוע את הקריאה בתורה, מסירות על תפילה בכותל ובמערת המכפלה, על תקיעה בשופר לקשישים הספונים בביתם, על דאגה למבודדים, לחולים ולגלמודים, על אירוח חיילים בודדים ועוד.
צעדתי לכותל בראש השנה לפני חצות הליל. שער יפו היה מוגף.

 בכניסת הרכבים, שנסללה דרך החומה לכבוד ביקור הקיסר האוסטרי וילהלם השני, בדיוק במקום שבו חיכה הרצל לפמליית הקיסר הוצב מחסום משטרה. נחקרתי לסיבת צעדתי בליל סגר ולבסוף הורשיתי להיכנס לעיר העתיקה. התמלאתי שמחה רבה וזירזתי צעדיי לעבר הכותל הנכסף.
קבוצה גדולה של חסידי לעלוב, שאך סיימו את הטיש החגיגי עמדה בלבוש חג לתפילת ערבית עם הרבי מלעלוב. קבוצה של מקובלים התיישבה ללימוד מיוחד, תחליף לתיקון חצות, שאינו נאמר בלילי ראש השנה. קולות של שירה ושמחה עלו מהחלונות הסמוכים. אווירה של קדושה ריחפה באוויר. צעירים רבים עמדו בתפילה בחיל ברעדה. ביקשתי מהקב"ה שיסיר מחלה מנחלתו וישלח רפואה לכל החולים. חשבתי על בתי החולים בירושלים שעומדים בגבורה וקולטים במסירות את גלי הנכנסים בשעריהם.
למחרת נסעתי למרכז הרפואי הדסה כדי לעודד ולהתעודד. ראיתי את הצוותים הרפואיים רצים וממהרים מחדר לחדר, מאמבולנס למיון, לבושים בחליפות בידוד צחורות כשלג עד שנדמו עליי כמלאכי השרת.
שוחחתי עם רופאים ואחיות, חילקתי להם ולחולים קצת שמן זית, דבש ולוחות שנה. ככל שהרביתי לשוטט במסדרונות, כך התמלאתי הערצה למסירות המופלאה של לוחמי הבריאות האמיצים שמדידים שינה מעיניהם כדי להציל עוד ועוד חולים.
לפתע מצאתי עצמי במחלקה הפנימית. בהבזק של רגע עלו בראשי זיכרונות ותמונות מהימים הנוראים בהדסה שלפני ארבעים שנה. הרב צבי יהודה היה מאושפז כאן במחלקה הזו. קיבלתי עליי את האחריות לדאוג לו ממש כבני. ישנתי בחדר הרופאים הסמוך, ויחד 'בילינו' בהדסה את חגי תשרי.
לתפילות הגיעו תלמידים והתפללו איתנו בנוסח המקובל במרכז הרב, באולם צדדי שהוכן במיוחד כדי לא להפריע לחולים. התפילות היו מיוחדות ומכוונות מאוד לישועה ולבריאות, ממש כמו בזמן מגפה. העובדה ששכינה נמצאת ממש כאן לידינו, למראשותיהם של החולים, הוסיפה התרגשות ותחושה של קדושה מיוחדת.
כך עבר יום הכיפורים, והגענו לחג הראשון של סוכות. לאחר התפילה נותרנו לבדנו. דחפתי במהירות את כיסא הגלגלים לעבר הסוכה הרחבה שהוצבה בחצר בית החולים. הבאתי איתי מיני מטעמים, גביע וחלות כדי להוסיף על שמחת החג.
כשהרב נכנס לסוכה אורו פניו. הייתה לי חוויה מיוחדת לראות את הרב מברך ״שהחיינו״ בשמחה וברוממות רוח מיוחדת. הרב הסביר לי על מעלת מצוות הסוכה, שבדומה למצוות יישוב ארץ ישראל נכנסים למצווה ומקיימים אותה בשמחה בכל הגוף, בכל רמ"ח ושס"ה. זה היה אחד מהחגים המיוחדים שחוויתי בחיי. במהלך הסעודה הצטרף אלינו הצדיק ד"ר אפרים שמבה, שעבד במשמרת כמתמחה באחת המחלקות. יחד שרנו ונהנינו משיעור פרטי שבו הרב מלמד אותנו פרק בהבנת עומק המצוות וחיבתן.
יום הכיפורים השנה היה שונה ומיוחד. בפעם הראשונה הבנתי פרקים בתפילה כמו "מנע מגפה מנחלתך". התפילות נערכו בפינת הרחוב, ממש סמוך לביתנו. הכול התנהל למופת למרות השרב הירושלמי. העמדנו ציליות רבות ותאורה ומאווררים וכיסאות בשפע במרחקים מדודים, ולא שכחנו אפילו שטיחים לכוהנים. הרבנים הורו לקצר בפיוטים כדי להקל על הציבור. הנשים התפללו בסככה מוארת ומאובזרת שנבנתה בחנייה.
יום כיפור השנה היה חג שלא יישכח במהרה. מסירות הנפש על התפילות, המאמץ המיוחד של החזנים שהרימו את קולם כדי להתגבר על קולות הצהלה של הילדים ששיחקו בגן השעשועים הסמוך והדאגה לזולת של הגבאים, שדאגו לכל בני הקהילה היו דוגמה לתיקון המידות. בתפילה השנה ביקש כל אחד ישועה לא רק על עצמו אלא על כלל ישראל ועל העולם. היה ניכר דווקא השנה שאנו עם מיוחד ומאוחד.
גם חג הסוכות השנה יהיה שונה. מצד אחד, בזכות הסגר, נשהה בסוכה יותר מבכל שנה, רק עם המשפחה הגרעינית ואולי בע"ה גם עם ישי, השריונר שלנו היקר, אם ישוחרר. אך אליה וקוץ בה: ניאלץ לוותר על הטיולים האהובים בארצנו היפה ועל הביקורים המשפחתיים החסרים לכולנו כל כך.
אני חייב לחשוב היטב על מי שזקוק לתשומת לב בחגים האלה. כשם שאתגעגע בסגר לכותלנו היקר כך אשתדל שלא לשכוח את מי שמתגעגע למילה טובה, לעידוד, לחיזוק ולשמחה.
נראה שזה הרמז שנתן לנו הרב, וזו עוד משמעות לקיום מצוות בכל הגוף. אשתדל בכל מאודי לחוש ולחשוב. להיות רגיש לזולת. להיות נכון להגיש סיוע לכל מי שזקוק. איזהר מאוד ואקפיד על כל הכללים. אציית בכל גופי להוראות כפשוטן, ואפילו אחמיר. בד בבד לא אשכח את אימי הקשישה ואת הסבים והסבתות. את הבודדים בשכונתנו, את החולים ואת הנמצאים בבידוד.
אכן, יש לנו משימות רבות בחגים האלה. יהי רצון שנעמוד יחד בכל האתגרים בשמחה ובהצלחה. זו החלטה וזו תפילה. עד לביקור הבא בכותל.

עוד במדור זה

בשעה‭ ‬שמלך‭ ‬המשיח‭ ‬בא

בשעה‭ ‬שמלך‭ ‬המשיח‭ ‬בא

01‭ ‬ מזג‭ ‬האוויר‭ ‬הירושלמי‭ ‬הנפלא‭ ‬הזמין‭, ‬בשבת‭ ‬האחרונה‭, ‬יהודים‭…
עניי‭ ‬עירך‭ ‬קודמים

עניי‭ ‬עירך‭ ‬קודמים

01‭ ‬ שבת‭ ‬מברכים‭ ‬חודש‭ ‬ניסן‭. ‬שמש‭ ‬אביבית‭ ‬מלטפת‭ ‬את‭…
כשהתותחים‭ ‬רועמים‭ ‬המוזות‭ ‬שותקות

כשהתותחים‭ ‬רועמים‭ ‬המוזות‭ ‬שותקות

01 שבת‭ ‬‮'‬פרשת‭ ‬פרה‮'‬‭ ‬בכותל‭, ‬כהכנה‭ ‬לעבודת‭ ‬הכוהנים‭, ‬וכהתעוררות‭ ‬לפני‭…
תנתן‭ ‬לי‭ ‬נפשי‭ ‬בשאלתי‭ ‬ועמי‭ ‬בבקשתי‭...‬

תנתן‭ ‬לי‭ ‬נפשי‭ ‬בשאלתי‭ ‬ועמי‭ ‬בבקשתי‭...‬

01 שבת‭ ‬זכור‭ ‬בכותל‭, ‬היא‭ ‬חוויה‭ ‬מיוחדת‭ ‬ומרגשת‭. ‬ אני‭…
חזק‭ ‬חזק‭ ‬ונתחזק

חזק‭ ‬חזק‭ ‬ונתחזק

01 כששרו‭ ‬של‭ ‬חורף‭ ‬נאבק‭ ‬עם‭ ‬שרו‭ ‬של‭ ‬אביב‭ ‬אנו‭…
ורק חרבונא נעלם

ורק חרבונא נעלם

01 שבת‭ ‬סגרירית‭ ‬עברה‭ ‬על‭ ‬כוחותינו‭. ‬עובדי‭ ‬העירייה‭ ‬החרוצים‭ ‬הספיקו‭…
לַשְּׁוויְצָרִים אין בן גביר

לַשְּׁוויְצָרִים אין בן גביר

01כשהאביב מציץ בין העננים הכותל מתמלא במתפללים. בשבת כי תשא,…
את המנגינה שלהם אי אפשר להפסיק

את המנגינה שלהם אי אפשר להפסיק

01בשבת קודש תצווה, מזג האוויר המתון הזמין אורחים רבים לכותל.…
שירות בצבא ולימוד בישיבה אינם סותרים

שירות בצבא ולימוד בישיבה אינם סותרים

01מזג האוויר החורפי אתגר את שוחרי הכותל, אך לא מנע…
בדרך להר המוריה

בדרך להר המוריה

01 המים להם חומהבדרכי לכותל, בשבת ראש חודש אדר א׳,…
משנכנס אדר מרבין בשמחה ובישועה

משנכנס אדר מרבין בשמחה ובישועה

01שבת מברכים חודש אדר א׳. 4 חודשי מלחמת מצווה. ארובות השמים…
מלחמה לה’ בעמלק מדור דור

מלחמה לה’ בעמלק מדור דור

01שבת חורפית בעיצומה של מלחמה. הרוחות יבבו במשך כל הלילה…
טיפולי חמלה לריפוי נפגעי חוט שדרה

טיפולי חמלה לריפוי נפגעי חוט שדרה

01הדיווח על תפילות השבת בכותל מגיע אליכם , לצערי, באיחור…
בלילה‭ ‬שאחרי

בלילה‭ ‬שאחרי

01 בשבתות‭ ‬של‭ ‬מלחמה‭ ‬הכותל‭ ‬עובד‭ ‬שעות‭ ‬נוספות‭. ‬בולטים‭ ‬מאד‭…
והסנה‭ ‬איננו‭ ‬אכל‭... ‬

והסנה‭ ‬איננו‭ ‬אכל‭... ‬

01 מה‭ ‬נורא‭ ‬המקום‭ ‬הזה‭. ‬אסורה‭ ‬נא‭ ‬ואראה‭ ‬את‭ ‬המראה‭…
ותן שיחזור שוב לביתו…

ותן שיחזור שוב לביתו…

01שבת בר מצווה למלחמה. החורף הופיע בגדול. ויולך ה׳ רוח…
Scroll to Top
גלילה למעלה