יהדות עכשיו

חלב פרווה אמיתי

הצרכן היהודי עומד לגלות בקרוב עולם חדש עם חלב מתורבת. העולם התורני וגופי הכשרות כבר נמצאים עמוק בנושא ונראה כי על אף הבעיתיות ההלכתית והרפואית, החלב החדש בדרך למקרר שלנו: ״אם חברות הכשרות יצליחו לייצר משהו מובהק שגם בכשרות ייתפס כ׳חלבי לאלרגנים׳ אז מבחינה הלכתית זה פרווה״

כוס חלב

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה של האם אלא שאלה של מתי, כאשר בשר או חלב יונחו לפנינו בצורה שונה להפליא. כבר היום ניתן לייצר בשר בתנאי מעבדה, מהלך שמבוסס על לקיחת תאים בלבד מבהמה וחברות רבות בישראל ובעולם עומלות על סטרטאפים בתחום. בשר זה זהה במרכיביו המולקולריים ובטעם שלו לבשר הרגיל, ובשל העובדה שמדובר ברקמה חיה, אי אפשר יהיה להיפטר מהכולסטרול, אבל בהחלט ניתן יהיה להעשיר את התאים בוויטמינים חיוניים.
כרגע ניתן רק לדמיין איך יראה עולמנו כאשר ייצור זה יהפוך לנחלת הכלל. העולם התורני וגופי הכשרות סוערים בנושא בשנים האחרונות, מאמרים שונים יצאו בעקבותיו בבמות שונות. כעת אנחנו מביאים בפניכם תחום נוסף שנמצא בפיתוח חדשני: חלב מתורבת.
דרך הייצור שלו שונה לגמרי מהליך ייצור הבשר המתורבת וישנן שתי דרכים מרכזיות לפיתוחו: אחת, נמצאת עוד בראשיתה – ייצור של עטין דרך תאים של עטין: לוקחים תאים מעטיני פרה, מרבים אותם במעבדה ויוצרים עטין שממנו ניתן יהיה 'לחלוב חלב', אך ללא פרה שמחוברת לעטין… בזה עוסקת 'וילק', חברה ישראלית ירושלמית ועולמית, אולם דרך זאת עדיין רחוקה.
דרך שנייה וממשית יותר היא ייצור חלבון חלב במעבדה. חברה מרכזית שעוסקת בכך היא חברת ישראלית בשם 'רימליק' המושקעת במיליוני דולרים שזכתה לאישור רגולטורי בארצות הברית למוצריה, ואף חתמה הסכמים עם ענקי חברות החלב כמו טרה, ולאחרונה פורסם כי בתוך כשנה החברה עתידה להתחיל ולשווק מוצרים. הדרך הזאת מבוססת על סוג של הנדסה גנטית.
״אנחנו 'מעתיקים' במעבדה חלק מ-DNA הנדרש לייצור חלבוני חלב פרה, ומכניסים אותו לתוך שמרים-חיידקים״, מסביר סמנכ״ל רימילק אביעד קניגסברג. ״כך השמרים הופכים למעיין 'מפעל', המייצר חלבון זהה וזה הנמצא בבעלי חיים בטבע, החלבונים שמפיקה החברה, יוכלו לשמש את שוק המזון לייצור פונקציונלי של מוצרי חלב שונים, בפיתוח החלבון אין כל מגע של תאים מן החי, ויחד עם זאת הוא בטעם החלב הרגיל ואף שווה לו במרכיביו, אלרגי לחלבוני חלב מן החי לדוגמא יהיה אלרגי גם לחלב שלנו״.
מה החזון שלכם ברימילק?
״חברת רימילק והדומות לה, עתידות לשנות את תעשיית החלב העולמית. מעתה לא נצטרך להעמיס בתעשייה כבדה של ייצור חלב מפרות, אשר גורמת לסבל רב לבעלי החיים כידוע, בנוסף נוכל להתכונן טוב יותר לשעות חירום ומשברי רעב״.

סמנכ״ל רימילק אביעד קניגסברג

סמנכ״ל רימילק אביעד קניגסברג

הרב ישי שכטר

הרב ישי שכטר

מעמד חלב זה מהתורה הוא פרווה ולא חלבי
הרב ישי שכטר, הוא ראש בית המדרש 'חי בהם' והוא עוסק בנושא במסגרת מחקר תורני למעמדו ההלכתי של החלב, ואף עמד בקשר עם אביעד ועם פוסקים נוספים. בשיחה עם ‘גילוי דעת׳ מספר הרב ישי איך הגיע לעסוק בנושא.
״כל המרחב של מה שאני קורא לו, ‘תורה במרחב החיים והמקצוע׳, מרגיש לי פחות נוכח בשדה הציבורי-התורני. אמנם כשיש סערות ציבוריות כמו אלה זה כן מגיע לשיח רבני וזאת בעצם העמותה שהקמתי שאחד ממרכיביה זה ‘תורה ומקצוע׳ או ‘תורה וחיים׳ – בכל מיני תחומים. כחלק מהעיסוק הקבוע אנחנו נוגעים בהרבה סוגיות מורכבות שונות. העיסוק בבשר ובחלב המתורבת הוא חלק מהמפגש עם כל ההתייחסות לתהליך מדעי בעין התורה. בעיני זה דבר נצרך, חשוב וגם משמעותי״.
על הצד האישי שבעניין הוא אומר כי ״נטיית עומק במרחבים של המוח שלי שמחפש לצלול למרחבים שונים ומוצא חיבורים בין התורה למקומות מורכבים. חיבור בין עולמות שמאוד משמעותיים בעיני. זה רק על רגל אחת״, הוא מדגיש.
הרב שכטר מתחיל ומסביר את דעתו התורנית בנושא הסבוך: ״לדעתי ההתייחסות ההלכתית לחלב זה תהיה שונה. כיום מרבית הגבינות מתגבנות בעזרת אינזים בשם רנט, בעבר לקחו אותם מקיבות בעלי חיים, וכיום מייצרים אותה במעבדה מחיידקים. לגבי אינזים אלו דנו הפוסקים בעבר, בעיקר באלו שנלקחו בעבר מבהמות טמאות, או שיוצרי על ידי גויים. אכן הפיתוח של החלב המתורבת לוקח השראה מזה.
״לגבי בשר מתורבת ישנה שיטה של ר' אשר וייס ששם דגש על תוצר הבשר הסופי – ואומר שמכיוון שהתוצר הסופי במראה וטעם הבשר הוא כבשר רגיל דינו כבשרי. אך האם נאמר כיוון זה גם על חלב שאין שום מקור 'חלבי' בכל תהליך ייצורו כמו בחברת רימילק? לעניות דעתי נראה כי כאן תהיה הסכמה רחבה יותר בפוסקים שמעמד חלב זה מהתורה הוא פרווה ולא חלבי, כך גם שמענו מהרב זאב ויטמן רב תנובה״.
כמה קרוב לשיווק חלב שמבוסס על הנדסה גנטית? הוא כבר קיים?
״עולם ההנדסה הגנטית התפתח מאוד והיום יודעים ליצר את ה-DNA את הקוד, מחומר סינטטי. מזמינים את הקוד והוא גורם לחיידק להפריש חומר שיש לו מטען גנטי וגם תחושה של חלב. זה מוצר קיים כי הוא יושב על פיתוח ותיק בן עשרות שנים. הפיתוח הזה כבר קיים בשוק בפס יצור. ברימילק, לפי מה שאומר סמנכ״ל החברה אביעד יהיו כבר בשנה הבאה מוצרים לציבור״.

חמירא סכנתא מאיסורא

מה מבחינה הלכתית?

״לדעתי האישית-הלכתית, מכיוון שמקורו ב-DNA סינטטי פרווה ומצד סכנתא חמירא מאיסורא של אלרגנים, אני חושב שקריטי לסמן את המוצר כחלבי אבל לא כמעמד חלבי״. הרב שכטר ממהר להוסיף ולהסביר: ״לדעתי האדם הדתי יסתכל בכשרות ולא יסתכל על הכיתוב של האריזה. אם יהיה כתוב ‘פרווה׳ עבורו זה לא חלבי וזה בעיני סכנתא חמירא מאיסורא. אם חברות הכשרות יצליחו לייצר משהו מובהק שגם בכשרות ייתפס כ׳חלבי לאלרגנים׳ אז מבחינה הלכתית זה פרווה. 

״לאחרונה ישבתי לשיחה מרתקת עם הרב מנחם גנק מכשרות OU ודנו על הנושא, מאחר וגוף הכשרות כבר דן על מוצרים דומים בארצות הברית. החלב שמיוצר ב-DNA ויושב על בסיס קוד DNA סינטטי, שאין מקורו בחלב, כבר יצא שם לשוק ויש לו אפילו רב של כשרות OUD. לפי רבני ה-OU גנק ושכטר זה השימוש בכלים חלביים ולא בגלל הגדרת החלב. זאת אומרת, מקור החלב הוא מפרווה״.

מה לגבי החלב שמיוצר דרך תאים של עטין?

״החלב שיוצר בחברת וילק, נראה שתישאר מחלוקת כמו לגבי הבשר שהזכרנו – שסיעת הפוסקים שהגדירו את הבשר המתורבת כבשרי מאחר שהמקור שממנו בא הוא תא מהבהמה. כך גם בחלב, לעומת פוסקים שסוברים שאין מעמד הלכתי לתא הזעיר ואין ללכת אחריו״.

הרב שכטר מוסיף על הבעיתיות והמורכבות של המוצר מכיוון אחר: ״לדעתי המוצר הזה יהיה חלב לפחות מדרבנן כמו מה שנקרא ‘חיה שלא נשחטה׳. חלב שלא יצא דרך הטבע של הפרה, יניקה או חליבה – מוגדר כחלב דרבנן. מכיוון שהמוצר עצמו סודי אני לא יודע איך להכריע בו בינתיים. זה מוצר מורכב ויש סיכוי שהמוצר יהיה אסור, כמו שכותב הש״ך, שחלב – ההיתר שלו שלא אסור באבר מן החי ולא באיסור של דבר שיצא מן החי – הוא בגלל הדין המיוחד שהתורה אומרת על חלב. כאן החלב לא יצא בדרך הטבע, ואם התא עצמו נלקח מפרה חיה ולא לאחר שחיטה יש סיכוי שנחמיר בו כחלב אסור. אבל שוב, יש סודיות על המוצר אז אין לי יכולת להגיד אמירה הלכתית מלאה״. 

 

מניעת צער הפרה הנחלבת

״צער בעלי חיים הוא איסור מהתורה, חשוב לזכור זאת״, מסכם הרב ישי את הנושא. ״התורה התירה אכילת בשר ונתנה לנו את דרך השחיטה, אך תעשיית המזון בחברת השפע הפכה את צורת הגידול למסחרית ולא טבעית לחיות ובמצבים רבים הדבר יכול להוביל לצער בע״ח. בתחום משק החלב ישנה גמרא מפורשת המתירה דיני שבת למניעת צער הפרה הנחלבת. הצמחונות לא זרה ליהדות החל מדברי חז״ל על אדם הראשון שהצטווה לא אכול בשר החיות עד שהותר הדבר בבני נוח, ועד לחזון הצמחונות והשלום של הרב קוק זצ״ל בדור האחרון. אמנם ישנו וויכוח על העיתוי בימינו. פיתוחי הבשר והחלב המתורבת מאפשרים לדייק את השיח המהותי על קשרי האדם והחי, יתכן כי חזון הצמחונות לא יתקיים בהתנזרות מצריכת עוף ובשר וחלב, אלא מצריכתם ללא פגיעה בבעלי החיים, כמו צריכת ירקות ופירות. מרתק לראות כיצד אחרי אלפי שנים אנו עוסקים בשיח הנוגע בבריאת העולם והתפלגות המינים, היחס אל החי והתא ושאלות הקשר בין האדם לבעלי החיים, בין מקורות היהדות העתיקים למציאות המתחדשת״. 

 

פרות

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…