אלישע בן קימון

כך התחלפו הפרזנטורים של הכיבוש

אלישע בן קימון

אלישע בן קימון

עיתונאי ידיעות אחרונות

אלישע בן קימון

אלישע בן קימון

עיתונאי ידיעות אחרונות

עיתונאי ידיעות אחרונות

01
החלפת פרזנטור במשרדי הפרסום היא החלטה לא פשוטה אבל לעיתים מתבקשת. היא מושפעת מהמון גורמים שהעיקרי שבהם הוא לגרום לקהל היעד להזדהות עם המוצר. מתישהו בשנים האחרונות הוחלפו הפרזנטורים של פתרון שתי המדיניות וסיום הכיבוש. המהלך נעשה בהדרגה, ולפחות כלפי חוץ נראה מתוכנן מאוד. הפלסטיני הקשיש במחסום, הדוחק הבלתי נתפס במעברים והמעצרים הליליים – ״אאווט״ ונערי הגבעות רעולי הפנים ״אין״.
הקישור ברור. אלימות מתנחלים היא אלימות שמבוצעת על ידי מתנחלים, משמע ההתנחלויות יפונו ותפונה האלימות. ולכן, כך עוצבה למשל הזמנה לכנס של כמה ארגוני שמאל שנערך בתל אביב ביום חמישי שעבר, צאת יום השואה. על המנשר נכתב ״איך נאבקים בכיבוש מהקואליציה?״ – ובתמונה נראים כמה צעירים רעולי פנים כשהם מחזיקים אלות, מיידים אבנים ומסתערים באמוק לעבר המביט בתמונה. התמונה לא נבחרה סתם והיא מסמלת את השינוי בפרזנטור. לכאורה מה הקשר בין אלימות לכיבוש? האם מיגור האלימות לא חשוב מספיק כדי שנטפל בו עוד הרבה לפני שנגיע להסכם שלום? האם אלימות היא לא דבר שיש לגנות ולרסק ללא שום ויכוח מדיני או פוליטי?
02
עד לא מזמן ראינו בכרזות של ארגוני השמאל סיסמאות ברורות ולגיטימיות שנוגעות בעמדה הברורה שלהם בנוגע לשטחי יהודה ושומרון. ״סיפוח אאווט שלום אין״ או ״גנץ אל תחריב את מורשת רבין״, היה גם ״ממשלת הסיפוח אסון לישראל״, ו-״גנץ – מנהיגים אמיצים עושים שלום״. על הזמנה לסיור של תנועת ״שלום עכשיו״ (סיורים חשובים מאוד אגב) ממאי 2019 נכתב בין היתר: ״סיפוח קיפוח וצומת תפוח. בסיור נדבר על המחירים שהחברה הישראלית משלמת על מדיניות ניהול הסכסוך״. בתמונה המעטרת את ההזמנה לסיור נראים כמה בני אדם יושבים על גבעה הצופה לעבר אזור שכם. בעבר היותר רחוק, התמונות של הדוחק הבלתי נתפס של פועלים פלסטינים במעברים בדרכם לעבוד בישראל, היו תמונות מובילות בהזמנות לכנסים והרצאות. גם תמונות המחסומים בהן נראים גבר, אישה, קשיש וילד פלסטיני מנסים לעבור במחסום צה״לי היו ברשימת האפשרויות. אבל כאמור, כל התמונות הללו אינן רלוונטיות כבר כי היום מדברים על ״אלימות המתנחלים״, שהיא היא התוצאה של הכיבוש. רוצה לומר, כל מתנחל שעובר לגור בפדואל עלי או עפרה הוא אלים או צפוי להיות אלים עת יעבור לשם.
03
תופעת האלימות בקרב צעירים יהודים קיימת והטיפול בה חשוב. לטעמי יש לטפל בה ביד קשה יותר אבל היא לא מייצגת כלום. היא נגועה במספר קטן מאוד של נערים, כ-80-100 נערים, כך ע״פ גורמי ביטחון. אל תשכחו, כמה עשרות מתוך כחצי מיליון מתנחלים. זה פחות מטיפה בים. היא מתועדת היטב ולכן היא צרובה בתודעה, וכאמור יש לטפל בה. כמוה גם הדיון על המדיניות של ישראל ביהודה ושומרון, ״מדיניות הכיבוש״ ו-״ניהול הסכסוך״ הוא חשוב מאוד. הדיונים הללו מחדדים את הדעות והחשיבה של הנוגעים בדבר.
״שלום עכשיו״ למשל הוא ארגון שחייבים לשמוע אותו כל הזמן. הדיונים סביב הנושא חייבים להישען על נתונים, מחקרים, סיורים בשטח, למידה מהעבר וראייה לעתיד. משום כך העיסוק באלימות יחד עם מדיניות ישראל בשטחים הוא חיבור כל כך שטחי. דמיינו לעצמכם שהכרעות בנושא כל כך משמעותי עבור כל ישראלי יושפע מפעולות של קומץ צעירים אלימים – זה נראה לכם רציני? אפשר וצריך לדבר על עתידנו ביהודה ושומרון ועל עתיד גבולותינו, אבל אסור שנסתחרר מקמפיין כי הוא בסך הכול קמפיין. וגם הוא יוחלף בעתיד.

עוד במדור זה

האיש החזק בממשלה

האיש החזק בממשלה

01חצי שנה להקמת הממשלה, וכבר אפשר להגיד את מה שבדצמבר…
מלחמה, לא סבב

מלחמה, לא סבב

בליל שישי האחרון בצאתי מבית הכנסת פנה אליי אחד מחברי…
בדרך לשום מקום

בדרך לשום מקום

01המחאה מקודשת. הנושא כבר לא מעניין. המחאה מקודשת. ראשי המחאה…
המשוואה החדשה

המשוואה החדשה

01נכון לכתיבת שורות אלה צה״ל נמצא במערכה מול ראשי הג'יהאד…
להשיב את הבייס

להשיב את הבייס

01עם פתיחת כנס הקיץ של הכנסת, נמצאת הממשלה באחת מנקודות…
לגלגל ת׳בלוף

לגלגל ת׳בלוף

01ח׳אן אל-אחמר. כנראה שסיפור ח׳אן אל-אחמר הוא הדבר הכי יציב…
החיים שאחרי המוות

החיים שאחרי המוות

אפשר להכיר אנשים שאינם בחיים. אפשר לחיות לאורם. אפשר ללמוד…
ברווז צולע

ברווז צולע

שר הביטחון גלנט עובר טלטלה. צריך להגיד ביושר – יש…
לא לפספס את ההזדמנות

לא לפספס את ההזדמנות

01הימין לא הפסיד. פתקי ההצבעה לא נזרקו לפח. הרפורמה תתקדם…
ביטחון. סוף

ביטחון. סוף

01חווארה. "המשימה המרכזית שלי היא שתושב שבאחריותי לא יפחד. לא…
זה שכן וזה שלא

זה שכן וזה שלא

01זה שכן. "חוק התיקון הזה בא לרפא את הפצע הפתוח…
אמונה וביטחון

אמונה וביטחון

01אמונה. שבוע קשה עבר על עם ישראל. אי אפשר לדמיין…
מחאה שיצאה משליטה

מחאה שיצאה משליטה

01אני בעד מחאות ומאבקים. סיקרתי הפגנות רבות ואף לקחתי חלק…
מאחורי הקלעים של הדרמה ביהודה ושומרון

מאחורי הקלעים של הדרמה ביהודה ושומרון

01וואו. איזו החלטת קבינט הייתה השבוע להתיישבות. משהו שלא רואים…
אחד בפה ואחד בלב

אחד בפה ואחד בלב

01שני דברים התרחשו במהלך השבועיים האחרונים, והם אולי מעידים יותר…
הזמן שלפני הרמדאן

הזמן שלפני הרמדאן

01"זה חייב לקרות עכשיו, אחרת נאבד את המומנטום. אם השבוע…
Scroll to Top
גלילה למעלה