טור אורח

לחיי הנשים העבריות במצרים

בנאומו בוועדת החוץ והביטחון לפני ההצבעה על ביטול חוק ההתנתקות לקריאה ראשונה, ציטט ראש מועצת שומרון, יוסי דגן, בדמעות את נבואת יחזקאל – ׳חזון העצמות היבשות׳, והצהיר: ״את העוול ההיסטורי הזה - נתקן. עם ישראל ינצח״ • לפניכם הנאום שנשא בכנסת

"בואי, נצא למצוא מה לבשל… השם יעזור ויזמן לנו משהו מהר, נחזור, נבשל ונצא לשם, נגיע לפני השקיעה…", ברכה התקרבה בהליכה מהירה לעבר ביתה של נעמה, ונעמדה מולה בנחישות.
"אין לי כוחות ברכה, אין לי כוח להתמודד כאן לבד עם הכל, אין לי כוח לרוץ לחפש אוכל, לחזור לפה לבשל, לרוץ לשם, לראות אותם שבורים מהעבודה הקשה… אין לי כוח, וגרוע מזה, אין לי אמונה שמשהו ישתנה". הדמעות הציפו את עיניה של נעמה שישבה על כיסא בפתח ביתה, מביטה בילדים המשחקים בחדווה. היא שוב הרגישה את הכיווץ המוכר בלב, זה הנובע מחוסר תקווה.
לאט הרימה עיניה וראתה את ברכה מביטה בה במבט רציני. "זה מה שהם רוצים המצרים, שנאבד את התקווה והאמונה, ולא ניתן להם את זה!". אש יקדה בעיניה החומות והגדולות כשדברה. היא הרימה יד לסוכך על עיניה מהשמש כשהפנתה מבטה לעבר השדות הרחוקים בהם עבדו וישנו הגברים העבריים.
"תחשבי כמה זה מחזק אותם כשאנחנו מגיעות עם ארוחת חמה וחיוך, גם אם החיוך קצת עייף… כמה הנוכחות שלנו מביאה את החום של הבית". ברכה הסתכלה שוב אל נעמה וראתה את עיניה הכבויות מביטות בה.
"זה מה שמחזיק אותם שם בשדה, בלילה, במעט הזמן שיש להם לנוח בין עבודה לעבודה", אמרה בוודאות. דמעות החלו לזלוג מעיניה של נעמה, "לא יודעת איפה למצוא את הכוחות הללו בתוכי… ואם אני לא מוצאת כוח, איך אעביר אותו לאלימלך?", מחתה את הדמעות במהירות כדי שהילדים לא יראו. "אני מחלישה אותו", לחשה, 'הוא רואה כמה קשה לי וסובל יותר".
"זו בדיוק העבודה שלנו". ברכה התיישבה לידה, ולקחה את ידה של נעמה בידה. היא ליטפה את היד שסימני העבודה הקשה ניכרו עליה. מנסה להעביר אליה כוחות דרך המגע המנחם. "תקשיבי לי, האמונה והביטחון שבנו זה מקור הכוח שלהם. הם מביטים בנו ומתחזקים, זה משאיר את ניצוץ החיים ברוחם, גם כשהגוף כבר לא מסוגל לעשות כלום… זה הכוח שלנו הנשים, כוח הטבוע בנו מעצם היכולת שלנו לגדל חיים בתוכנו". ברכה ראתה את עיניה של נעמה מביטות בה והמשיכה לדבר, "לא סתם נקראת האדמה ' אימא', היא מצמיחה חיים בלי להפסיק לרגע, תמיד מאמינה ביכולת שלה להצמיח… גם בנו, הנשים, יש את הכוח הזה, כוח הצמיחה. כוח לגדל ילד, וכוח לגדל ביטחון ואמונה. לגדל במובן הפיזי ולגדול במובן הרוחני". ברכה נשמה נשימה עמוקה, "אנחנו רק צריכות להיות בטוחות ביכולת הזו שלנו".
היא הסתכלה שוב לעבר האופק וקיבלה בתוכה החלטה אז רכנה לעבר נעמה, "אשתף אותך במשהו מאוד אישי", אמרה ברכות, "אני לא נוטה לשתף במה שאלחנן אומר לי, אבל הפעם מוצאת בזה טעם. באחד הימים כשבאתי אליו לשדה הוא אמר לי שהאמונה הפועמת בי בגאולה הקרובה… האמונה שתיכף ניוושע, מפעימה אותו ונותנת לו חַיּוּת". היא אמרה, וסומק של מבוכה עלה בלחייה, 'שבזכות המילים שלי המהדהדות בו, הוא מוצא כוח לקום בבוקר ולעודד את האחרים לקום".
שתיקה השתררה, שתיהן הביטו לעבר השדות הירוקים. ליבה של ברכה דפק במהירות, כולה תקווה שחברתה תמצא כוחות אמונה, שתתחבר… חשה את ליבה הצמא, המחפש את ניצוץ האמונה.
בהחלטה של רגע ברכה קמה, והקימה את נעמה איתה. "בואי, נלך לשאוב מים. בדרך נתפלל ש-ה' יזמן לנו מה לבשל בתוך המים, נתחיל בזה", חייכה חיוך קטן. נעמה חייכה חזרה בעל כורחה, מרגישה איך הרוח של ברכה, גורמת להכל להראות קל יותר.
היא נכנסה לביתה, ויצאה עם סיר. "אלישיב, שים עין על כולם, אחזור עוד מעט", אמרה לבנה הבכור שישב שקוע בקריאת קלף, מהנהן לעברה. "עוד מעט יגיע לגיל ויהיה מחויב לצאת גם הוא לשדה", אמרה כשהחלו ללכת, מרגישה שוב את הדמעות הממלאות את עיניה. ברכה עצרה לרגע ואמרה: "לא, זה לא יקרה, כי ריבונו של עולם יגאל אותנו לפני! נחיה את הידיעה והביטחון שהשם ירחם ויציל אותנו, ואת הידיעה שהכל מדויק ומכוון לטובה".
נעמה הרגישה את המילים מתחילות לחדור לתוכה ולמלא אותה, שמה לב לראשונה איזה יום מלא שמש נעימה היום הזה. היא הרימה פניה, ונתנה לשמש ללטף אותה בחומה, נשמה עמוקות והנהנה בראשה. "נכון, זה לא יקרה!", אמרה בקול צלול ורם.
׆׆׆
"ואפילו בלילה לא היתה לבני ישראל מנוחה לילך לישון ולהניח הראש, כי אחרי שכל אחד מהם השלים את מכסת הלבנים, היו אומרים להם לבקע עצים, ובכל לילה חיפשו סוג אחר של מלאכה להעבידו בה, והכונה שלהם היתה למעטם מפריה ורביה. אבל נשותיהם היו צדקניות וחסידות. השגיחו על בעליהן והיו מבשלות להן משהו חם, והיו מכינות להם לאכול, והיו מסעדות אותם במילים רכות. והיו אומרות להם, 'אל תצטערו, כי לא כל חיינו נהיה עבדים לשפלים אלו, כי יש לנו הבטחה מאת השי"ת שהוא ירחם עלינו…" (מתוך ילקוט מעם לועז שמות א עמ' ל-לא).
שנזכה בעז"ה לספוג לתוכנו בחג הפסח מרוחן, מכוחן ומעומק אמונתן של אותן נשים שהחזיקו את עם ישראל במצרים, אמן! ■

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…