הרב גבי קדוש

למה לא לחמוד?

הרב גבי קדוש

אחרי הדברות האוסרים עלינו רציחה, ניאוף וגניבה, חותמת התורה את עשרת הדברות באיסור החמדה, הכולל את האיסור שלא לחמוד את הבית של חברי, את רכושו וחלילה גם לא את אשתו. מה כולל האיסור הזה, ומדוע היה חשוב לתורה להכניסו דווקא בעשרת הדברות?
רבים מהפרשנים פירשו את האיסור לאדם לרצות דבר הנמצא ושייך לחברו בכך שאיסור זה הוא מהחשש שמא החמדה תגרום לגזל ולרצח. לפי הסברם התורה אסרה עליי לחמוד כי כאשר אדם חומד את אשר לחברו ולא מצליח להשיג את מבוקשו, אז חלילה הוא יגנוב את החפץ ממנו או אפילו יגיע לרצח בעבור המבוקש שחמד.
הקושי בהסבר זה הוא שאיסור חמדה נכתב רק כמעין 'חגורת בטיחות' בכדי שלא נעבור על איסורים חמורים של גניבה ורצח, ואין החמדה איסור עצמי. ויותר מכך – אם זו כל כוונת התורה מדוע נכלל איסור זה בתוך עשרת הדברות, הרי הוא רק מעין סייג לאיסורים אחרים?
האבן עזרא העלה את הקושי כיצד בכלל אפשר לצוות על איסור חמדה: "אנשים רבים יתמהו על זאת המצווה: איך יהיה אדם שלא יחמוד דבר יפה בלבו, כל מה שהוא נחמד למראה עיניו?", או במילים פשוטות: זה 'טבעי' לחמוד וכיצד התורה אוסרת חמדה? עונה האבן עזרא שאיסור החמדה הוא איסור עצמי הנובע מחוסר אמונה בהנהגה האלוקית. האדם צריך לדעת שאלוקים הוא מנהיג את העולם וכל מה שמגיע לי אקבל, ומה שמגיע לחברי אין לי שום עניין ורצון שיהיה שלי.
החומד כביכול אומר לאלוקים: "טעית בסדר ובחלוקה בעולם, מה פתאום לחבר שלי יש מכונית אדומה? אני רוצה את המכונית שלו, מה פתאום נתת לחברי את האישה הזו? אני רוצה אותה לעצמי…". אך ההבנה הנכונה היא: "כל משכיל צריך שידע כי אשה יפה או ממון, לא ימצאנו אדם בעבור חכמתו ודעתו, רק כאשר חלק לו ה'…", ומכיוון שכך: "המשכיל לא יתאווה ולא יחמוד" וממילא אין מקום לחמדה.
יוצא לפי דבריו שאיסור חמדה הוא איסור ששורשו באמונה בה', כי אדם שבאמת מאמין אין לו לחמוד ולא רוצה לחמוד, ולהפך האדם החומד מגלה חיאסרון באמונה בה'. כך יוצא שעשרת הדברות פותחים בציווי על אמונה: "אנוכי ה' א-לוקיך" ומסיימים בציווי האמונה "לא תחמוד".

עוד במדור זה

אור מתוך החשיכה

אור מתוך החשיכה

חנוכה‭ ‬הוא‭ ‬חג‭ ‬שבו‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬מדליק‭ ‬נרות‭ ‬מול‭ ‬החושך‭…
פרקי בנים

פרקי בנים

כולנו‭ ‬מכירים‭ ‬את‭ ‬פרקי‭ ‬אבות‭ ‬‮—‬‭ ‬מסכת‭ ‬של‭ ‬דרך‭ ‬ארץ‭,…
רצון-חלק ב׳

רצון-חלק ב׳

בהמשך‭ ‬לדברים‭ ‬שכתבתי‭ ‬בשבוע‭ ‬שעבר‭ ‬על‭ ‬הדרך‭ ‬לגילוי‭ ‬הרצון‭ ‬האמיתי‭…
רצון-חלק א׳

רצון-חלק א׳

יש‭ ‬משהו‭ ‬מאד‭ ‬עמוק‭ ‬ומשמעותי‭ ‬ברגע‭ ‬שבו‭ ‬אדם‭ ‬עוצר‭ ‬ומודה‭…
ספר תורה מדויק

ספר תורה מדויק

01‭ ‬ לפעמים‭ ‬השמיים‭ ‬פשוט‭ ‬מחברים‭ ‬את‭ ‬הנקודות‭ ‬בצורה‭ ‬כל‭…
מחשבה. דיבור. תודה.

מחשבה. דיבור. תודה.

לפני‭ ‬כשבוע‭ ‬פנתה‭ ‬אליי‭ ‬חברה‭ ‬של‭ ‬בתי‭ ‬וסיפרה‭ ‬לי‭ ‬על‭…
מבצע סבתא

מבצע סבתא

יש‭ ‬רגעים‭ ‬בהיסטוריה‭ ‬שבהם‭ ‬חוט‭ ‬דק‭ ‬של‭ ‬אמונה‭ ‬פשוטה‭, ‬אומץ‭…
לְפוּם צַעֲרָא אַגְרָא – לפי הצער, כך השכר

לְפוּם צַעֲרָא אַגְרָא – לפי הצער, כך השכר

חז"ל‭ ‬מלמדים‭ ‬אותנו‭ ‬שאדם‭ ‬נמדד‭ ‬לא‭ ‬לפי‭ ‬הקלות‭ ‬שבה‭ ‬השיג‭…
נגיעות של הלב

נגיעות של הלב

0יש‭ ‬רגעים‭ ‬שהחיים‭ ‬לוחשים‭ ‬לנו‭ ‬באוזן‭, ‬ויש‭ ‬רגעים‭ ‬שהם‭ ‬פשוט‭…
הכוח של התודה –מפתח לצינורות השפע

הכוח של התודה –מפתח לצינורות השפע

01‭ ‬ כבר‭ ‬כתבתי‭ ‬כן‭ ‬לא‭ ‬מעט‭ ‬על‭ ‬הכוח‭ ‬המיוחד‭…
החזרת האבדות

החזרת האבדות

01‭ ‬ לפני‭ ‬מספר‭ ‬שנים‭ ‬נסענו‭, ‬בתי‭ ‬הבכורה‭ ‬שחר‭ ‬ואני‭,…
שניאור – שני אורות לעולם

שניאור – שני אורות לעולם

השבוע‭ ‬זכיתי‭ ‬להיות‭ ‬בניחום‭ ‬אבלים‭ ‬במגדל‭ ‬העמק‭, ‬בביתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
אורי שכטר

אורי שכטר

כבר‭ ‬סיפרתי‭ ‬כאן‭ ‬פעם‭ ‬על‭ ‬החברות‭ ‬שלי‭ ‬עם‭ ‬ליאור‭ ‬גרוס‭,…
לנקות את השולחן

לנקות את השולחן

נכנסנו‭ ‬אל‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬‮–‬‭ ‬חודש‭ ‬שמאפשר‭ ‬לנו‭ ‬לעצור‭, ‬להביט‭…
להתחזק באהבת ישראל

להתחזק באהבת ישראל

בימים‭ ‬כל‭ ‬כך‭ ‬מורכבים‭, ‬עם‭ ‬מלחמות‭, ‬כאב‭, ‬שבי‭, ‬דאגה‭ ‬וחוסר‭…
הכל מלמעלה

הכל מלמעלה

‮01‭ ‬ יש‭ ‬משפט‭ ‬קצר‭ ‬אך‭ ‬מהדהד‭, ‬שמתאר‭ ‬אמת‭ ‬עמוקה‭…