בדרך לכותל

לשמוע אל הרינה

בדרך לכותל | מאת ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

בדרך לכותל | מאת ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

בדרך לכותל | מאת ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

 

ראש חודש אלול. בדרכי לכותל לתפילת שבת חגיגית עם הלל בשירה אחלוף כרגיל ליד בית הרב קוק בירושלים. בג' באלול נעלה להר הזיתים לפקוד את קברו בחלקת הנביאים. בכל עת שאני עולה לחלקת הנביאים, לאביה יהושע שלנו, אני משנן לעצמי את אחת האמרות החזקות של הרב באורות הקודש. המילים הנוקבות והעמוקות הדהדו כל השבוע בראשי ובליבי הדואב: "המוות הוא חזיון שווא, טומאתו היא שקרו. מה שבני אדם קוראים מוות הוא רק תגבורת החיים ותעצומתם".

 

זה היה שבוע קשה ומעורר מחשבה ועשייה. רנה הי"ד, בת שירה ואיתן שנרב יבדל"א, נרצחה בדם קר בידי ערבים צמאי דם, והיא בת י"ז אביבים. ויז דמה על המזבח. רנה ספגה את עוצמת פיצוץ המטען הרצחני ובכך הצילה את אחיה ואת אביה. רנה הייתה כולה מסורה למען הזולת.
בתי תבדל"א, חברתה הקרובה ובת כיתתה באולפנת בהרן, מספרת על טוב ליבה של רנה ועל ענוותנותה הטבעית, מידותיה הטובות. היה לה מבט חיובי על כל הסובב. היא לא הייתה מוכנה לקבל מחמאות ולא האמינה להן, אהבה כל נברא והייתה מאמינה גדולה בנצח ישראל.
רנה, מעולם לא שמעו ממנה מילה שלילית, לא לשון הרע ולא שום טרוניה. מלאכים כבני אדם. מי תיזום ותקנה מתנות למורים? רנה (מזכיר לכם את הקדוש דביר שורק הי"ד?). מי תארגן התנדבות כיתתית? רנה. מי תעודד, תפרגן, תחמיא ותתמוך בענק? רנה. מי תלך לשבוע לימוד תורה במדרשת הרובע בחופשת הקיץ ולאחר מכן תדריך במחנה בני עקיבא? רנה. מי תדאג לרווחתן ולשמחתן של החברות? רנה.

היא הייתה חברה של כולן, ללא הבדל גיל, מקום או מעמד. לא רצתה לבזבז את החיים על שטויות ולבטל זמן. אוזן קשבת, סבלנות וחיבוק? רנה. עמוד התווך שמחזיק את כל החבורה? רנה. להשפיע, לתרום, להביא תועלת, לחפש משמעות ועומק, לשאוף להתקדמות ונחישות והגשמה, והכול בענווה ובצניעות? רנה. קשה להאמין שאת כל זה הספיקה בחיים קצרים ומרוכזים כל כך, וזה רק על קצה המזלג ובלי טיפת גוזמה!
בבית החולים שוחחתי עם מכובדי המופלא הרב איתן שנרב, שנפצע בפיגוע. הנוכחות והדיבור שלו שופכים אור על התעלומה היכן צמחה, גדלה וחונכה רנה. הוא אינו מתלונן ולא מראה מרירות או כעס. הכול בידי שמיים. זהו. בלילות הוא בוכה, אך באור יום הרב איתן אינו רוצה להכניס פחד, חולשה או מורך בלב החברים הקרובים והרחוקים. הוא אינו רוצה לתת פרס למחבלים שיראו אותנו חס וחלילה נשברים או מתעייפים. אנשי התקשורת שבאים לראיין אותו, ראש הממשלה, הנשיא, שרים, אלופי צבא, אנשי חינוך ורבנים למאות ולאלפים שבאו השבוע לנחם בבית החולים יצאו נפעמים לנוכח העוצמות המרטיטות לב ונפש והשמחה של הרב על שתיבנה בדולב שכונה חדשה לזכרה של רנה. רמז גלוי לעוצמתה של רנה הי"ד.
בסיום הלוויה קראה לי אימה של רנה, שירה שנרב תליט"א, וביקשה ממני לכנס את בנות הכיתה לפני שהן נחפזות לצאת לפני כניסת שבת קודש. וכך אמרה האם בלוויה, בעת שמורידים את בתה, רנה הי"ד, אל מקום מנוחתה: "בנות יקרות, אתן נכנסות עכשיו לשבת קודש רק בשמחה, בלי בכי, בשירי שבת ועונג שבת, בדיבוק חברות. ביום ראשון אתן ממשיכות קדימה! בכל הכוח. בכל השמחה. בלי פקפוק. בלי לעצור. בבקשה מכן, הבטחנה לי!"
זו הרוח של רנה. רנה סיפרה תמיד לחברותיה על הערצתה ואהבתה לאימא. הקפידה ללמוד בשקדנות ובשמחה וללכת לאור תורתו של אביה האהוב. כל כך דומים בני המשפחה הזו. הרב איתן מדגיש שבמותה של רנה על קידוש השם ציוותה לנו את החיים. הבית שבו גדלה וחונכה לתפארת ממשיך ומוסיף אור ותעצומות תנופה וצמיחה לעם, לתורה ולארץ. האח האמיץ שנפצע, שלמד בעלי, מתכנן ללמוד החל מאלול בישיבת עוז ואמונה ולהמשיך את מפעלו של הרב אחיעד אטינגר הי"ד בדרום תל אביב וללכת בדרכו של הרב קוק, שקבע את ביתו בשכונת נווה צדק בדרום תל אביב, כדי ללכד את הקהילה היהודית המתגבשת. המשפחה כולה עם החברים נחושים להוסיף, כדרכה של רנה, רק אור. כאותם צדיקים טהורים שהעלה על נס הרב קוק זצ"ל. ארץ, אל תכסי דמה. תנצב"ה, הי"ד.
שבת שלום, ישועות ונחמות.

עוד במדור זה

בשעה‭ ‬שמלך‭ ‬המשיח‭ ‬בא

בשעה‭ ‬שמלך‭ ‬המשיח‭ ‬בא

01‭ ‬ מזג‭ ‬האוויר‭ ‬הירושלמי‭ ‬הנפלא‭ ‬הזמין‭, ‬בשבת‭ ‬האחרונה‭, ‬יהודים‭…
עניי‭ ‬עירך‭ ‬קודמים

עניי‭ ‬עירך‭ ‬קודמים

01‭ ‬ שבת‭ ‬מברכים‭ ‬חודש‭ ‬ניסן‭. ‬שמש‭ ‬אביבית‭ ‬מלטפת‭ ‬את‭…
כשהתותחים‭ ‬רועמים‭ ‬המוזות‭ ‬שותקות

כשהתותחים‭ ‬רועמים‭ ‬המוזות‭ ‬שותקות

01 שבת‭ ‬‮'‬פרשת‭ ‬פרה‮'‬‭ ‬בכותל‭, ‬כהכנה‭ ‬לעבודת‭ ‬הכוהנים‭, ‬וכהתעוררות‭ ‬לפני‭…
תנתן‭ ‬לי‭ ‬נפשי‭ ‬בשאלתי‭ ‬ועמי‭ ‬בבקשתי‭...‬

תנתן‭ ‬לי‭ ‬נפשי‭ ‬בשאלתי‭ ‬ועמי‭ ‬בבקשתי‭...‬

01 שבת‭ ‬זכור‭ ‬בכותל‭, ‬היא‭ ‬חוויה‭ ‬מיוחדת‭ ‬ומרגשת‭. ‬ אני‭…
חזק‭ ‬חזק‭ ‬ונתחזק

חזק‭ ‬חזק‭ ‬ונתחזק

01 כששרו‭ ‬של‭ ‬חורף‭ ‬נאבק‭ ‬עם‭ ‬שרו‭ ‬של‭ ‬אביב‭ ‬אנו‭…
ורק חרבונא נעלם

ורק חרבונא נעלם

01 שבת‭ ‬סגרירית‭ ‬עברה‭ ‬על‭ ‬כוחותינו‭. ‬עובדי‭ ‬העירייה‭ ‬החרוצים‭ ‬הספיקו‭…
לַשְּׁוויְצָרִים אין בן גביר

לַשְּׁוויְצָרִים אין בן גביר

01כשהאביב מציץ בין העננים הכותל מתמלא במתפללים. בשבת כי תשא,…
את המנגינה שלהם אי אפשר להפסיק

את המנגינה שלהם אי אפשר להפסיק

01בשבת קודש תצווה, מזג האוויר המתון הזמין אורחים רבים לכותל.…
שירות בצבא ולימוד בישיבה אינם סותרים

שירות בצבא ולימוד בישיבה אינם סותרים

01מזג האוויר החורפי אתגר את שוחרי הכותל, אך לא מנע…
בדרך להר המוריה

בדרך להר המוריה

01 המים להם חומהבדרכי לכותל, בשבת ראש חודש אדר א׳,…
משנכנס אדר מרבין בשמחה ובישועה

משנכנס אדר מרבין בשמחה ובישועה

01שבת מברכים חודש אדר א׳. 4 חודשי מלחמת מצווה. ארובות השמים…
מלחמה לה’ בעמלק מדור דור

מלחמה לה’ בעמלק מדור דור

01שבת חורפית בעיצומה של מלחמה. הרוחות יבבו במשך כל הלילה…
טיפולי חמלה לריפוי נפגעי חוט שדרה

טיפולי חמלה לריפוי נפגעי חוט שדרה

01הדיווח על תפילות השבת בכותל מגיע אליכם , לצערי, באיחור…
בלילה‭ ‬שאחרי

בלילה‭ ‬שאחרי

01 בשבתות‭ ‬של‭ ‬מלחמה‭ ‬הכותל‭ ‬עובד‭ ‬שעות‭ ‬נוספות‭. ‬בולטים‭ ‬מאד‭…
והסנה‭ ‬איננו‭ ‬אכל‭... ‬

והסנה‭ ‬איננו‭ ‬אכל‭... ‬

01 מה‭ ‬נורא‭ ‬המקום‭ ‬הזה‭. ‬אסורה‭ ‬נא‭ ‬ואראה‭ ‬את‭ ‬המראה‭…
ותן שיחזור שוב לביתו…

ותן שיחזור שוב לביתו…

01שבת בר מצווה למלחמה. החורף הופיע בגדול. ויולך ה׳ רוח…
Scroll to Top
גלילה למעלה