בדרך לכותל

מבית צפפה לכותל

ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

ישראל גולדברג

מנכ״ל פרסומי ישראל וקרן אביה

ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

ישראל גולדברג

מנכ״ל פרסומי ישראל וקרן אביה

מנכ״ל פרסומי ישראל וקרן אביה

01
שבתות האביב עושות טוב לכותל ולשוחריו. אומנם השבת האחרונה הייתה מעט קרירה וטיפות של גשמי ברכה נצנצו לאור קרני השמש הקרירה, אך שמחת תפילות השבת בכותל לא נפגמה. ברוח ימי ההפגנות בוודאי יגידו שהאביב עושה רק טוב לכותל.

2
ואם בהפגנות עסקינן, לא אוכל לפסוח על החוויה המרגשת שחווינו כולנו יחד וכל אחד לחוד בהפגנה הגדולה שהתקיימה בסוף השבוע שעבר.
40 שנה אני נמצא בחוד החנית ובסוד מארגני הפגנות הימין. לדעתי ההפגנה השבוע הייתה בין הגדולות שחזינו ואולי הגדולה מכולן.
ההתעלמות התקשורתית הייתה צפויה. לא היו לי שום ציפיות מדוברי השקר השולטים על המצלמה ועל העריכה… שאלו אותי רבים – "מה התועלת בהפגנה כל כך מושקעת ומוצלחת אם היא לא מקבלת כיסוי תקשורתי ראוי?"
תשובתי מורכבת ונוגעת בכמה מישורים. ראשית, המנהיגים מימין מקבלים חיזוק ישיר כשהם נוכחים בהפגנה. גם מנהיגים שנבצר מהם מלהשתתף בהפגנה, שמחים לדעת שציבור ענק עומד מאחוריהם ותומך במהלכים שלהם בכנסת. ציבור נאמן שנותן להם גב חזק לא רק בבחירות, אלא גם בחיי היום יום, ומגבה אותם בכל ההחלטות הגורליות.
לפי הערכות מקצועיות, על כל איש שהגיע להפגנה היו עוד כעשרה אנשי ימין שהיו בדרכם להפגנה אך נתקעו בפקקים, או שלא היה סיפק בידם להגיע. לפי הערכת המינימום – 250 אלף מפגינים בפועל, כפול 10 איש ואישה שלא הצליחו להגיע – משקף ציבור של למעלה מ-2.5 מיליון איש ואישה נוספים שתומכים בהפגנה הזו.
שנית, כשמנהיגי העולם, מאירופה או אמריקה, בעקבות פניות של יאיר לפיד וחבריו, מנסים ללחוץ על ביבי כדי שיעצור את הרפורמה, ביבי מראה להם תמונות מההפגנה הגדולה ומצרף את תגובתו בתקיפות ובנימוס: "אני מחויב לכלכל את מעשיי ולהנהיג את המדינה בהתאם להחלטות הרוב. אנחנו מדינה דמוקרטית, ואני חייב לעשות את רצון הרוב, שאותו מייצגים המפגינים הרבים, שתומכים בי ובחבריי להמשיך ברפורמה".
זה מזכיר לי את המקרה הספק מבדח ספק מכונן – לפני שנים לא מעטות באה קבוצה של תושבים לסגן ראש העיר ירושלים, שמוליק מאיר ז"ל, וביקשה ממנו שיקים תלמוד תורה ציוני באחת השכונות שמשוועות לכך. שמוליק האיץ בהם לרדת לכיכר ספרא ולהביא עוד הרבה משפחות מהשכונה כדי שייצאו נגדו בהפגנה גדולה ועוצמתית – "מהלך כזה ייתן לי כוח ללחוץ על ראש העיר ועל מועצת העיר להקצות משאבים נאותים לבניית תלמוד תורה ציוני בשכונה". כך אמר שמוליק מאיר, והסביר – כי מה שדורש הציבור הרחב מחייב את נבחרי הציבור הרבה יותר מכל גחמה של סגן ראש עיר, ואפילו שיהיה פוליטיקאי מוצלח ככל שיהיה.
ונחזור להפגנת המיליון של השבוע – אימהות רבות ומופלאות נשאו את תינוקותיהן בחיקן ואזרו כוח תוך ראיית החשיבות העליונה לצאת בקור הירושלמי, כדי להביע תמיכה פעילה ברפורמה. קשישים רבים טרחו והגיעו מכל הארץ, במקלם ובתרמילם.
גם הדור הבא של הציבור הציוני הגיע בהמוניו – בני נוער נפלאים, ערכיים ונלהבים, מלאי חיוניות וחדורי אמונה, הריעו ארוכות לדוברים על הבמה, לרב שמואל אליהו, לבצלאל סמוטריץ', לאיתמר בן גביר, ליריב לוין, לשמחה רוטמן, לאביחי בוארון, לברלה קרומבי, לנועם פתחי, לאורית סטרוק, לנטלי דדון ושות'.
רבנים חשובים וראשי ישיבות, רבים ונפלאים, פינו שעות יקרות בלו"ז הצפוף שלהם ובאו נחושים עם בני משפחותיהם, לתמוך ולעודד את הח"כים ואת השרים, נבחרי העם.
יותר מכל התאפיינה ההפגנה הזו בנוכחות מאסיבית של חובשי הכיפות השקופות, בהיקפים שלא נראו כמותם בהפגנות הימין זה שנים רבות. תמיד שאלנו מדוע נעדרו מהפגנות הימין אנשי הליכוד, חובשי הכיפות השקופות – והינה הפעם, כבמטה קסמים, הם התייצבו בהמוניהם, מכל העדות ומכל הגוונים.
התרגשתי לראות אנשים שאינם דתיה מזילים דמעה כשיריב לוין נשבע מעל הבמה המרכזית שהוא לא ייסוג אחור ושהוא נחוש להמשיך במשא ומתן, מבלי לוותר על הזכות ועל האחריות הדמוקרטית לשמור על עצמאות הגוף המחוקק והמבצע בישראל, ולהעביר את כל סעיפי הרפורמה בכנסת. סעיפים שמיועדים לשמור על חופש השלטון הדמוקרטי ועל ריבונות הכנסת במדינת ישראל.
נשק ההפגנה הוא לא משחק ילדים. הוא נותן ביטוי דמוקרטי חיוני וחשוב לרצון העם. בתנאי שהכול נעשה בצורה שמכבדת את החוק.

3
עמדתי שם נרגש ונפעם, עם דגל ישראל, והודיתי לקב"ה על הצלחת ההפגנה ועל הארגון החכם, שבזכותו ההפגנה עברה בשלום והמסר החזק עבר ללא מהומות וללא נפגעים. גם זה הישג גדול.
הקהל העצום, של מאות האלפים, התנהג למופת. קהל ממלכתי, שאוהב את המדינה ואת העם שלו. לשמחתי, השוטרים נותרו מחוסרי עבודה. ההתנהגות המופתית בהפגנות הימין מדגישה את הדיסוננס מול הפגנות השמאל האלימות, המשפילות, מבזות החוק, הקוראות להשתמטות מהצבא, והבלתי מכבדות איש.

4
הודיתי לקב"ה על כל הטוב שהוא מרעיף עלינו, על הפרט ועל הכלל. על פעמי משיח שמתגלים בעוצמה בארץ ישראל שנותנת פירות בעין יפה.
ובאותו עניין – זכינו לסייר בחקלאות חבל חלוצה ביום העצמאות עם ר' יואל בן דוד, ממובילי גד"ש (גידולי שדה) – חלוצה. התפעלנו מהרפת המודרנית המשוכללת והנוצצת שפועלת בתפוקת שיא ביישוב נווה. הספקי הייצור של החלב ואיכותו המשובחת עולים בהרבה על הממוצע הישראלי והעולמי. אמרתי בהלצה שכנראה ארץ ישראל נותנת גם את פרותיה בעין יפה…
לאחר הביקור ברפת נכנסנו למטעי האננס הספונים בחממות מטופחות. שיחי האננס נתנו לנו הרגשה שאנו במטעים טרופיים המניבים פירות יפיפיים ומתוקים מדבש.
לידם ממש נכנסנו לחממות של ירקות 'חסלט' – נקיים, טעימים, טריים ובריאים, גדלים שם בשטחי ענק מאורגנים להפליא בשורות ירוקות, מדהימות ומרשימות ביופיין, בחממות משוכללות ואטומות לחרקים. לאחר מכן יצאנו לקטוף תפוחי אדמה זהובים ורעננים הגדלים בשטחי הנגב המערבי בכמויות אדירות.
מי היה מאמין שהמדבר הצחיח יחייך לתושבים החלוצים והחרוצים בחלוצה הרחוקה ויאפשר להם ליהנות מלשד המדבר העלום, לגדל ולהצליח להוציא כאן מה שאיש לא הצליח לפניהם, מלבד יצחק אבינו, ולראות בטוב הארץ המופלאה – "…וימצא בשנה ההיא מאה שערים".

5
ואי אפשר בלי המחלוקת סביב הרפורמה המשפטית, שלכאורה מתוארת בתקשורת כ'מלחמת אחים', ומתגלה כמאבק נגד הימין האמוני, שמתנגד להפיכת מדינת ישראל ל'מדינת כל אזרחיה'.
אין ספק ששלטון בג"צ, שלחלוטין אינו דמוקרטי, מכוון את כולנו לכיוון מדינה ומשטר שמתנהלים 'ככל העמים'.
אם לא ייעשה תיקון הכרחי במערכת המשפט ורצוי מאד שייעשה בהסכמה רחבה, אט אט אנו נאבד את צביונה היהודי של מדינתנו האהובה וזאת בניגוד גמור למוצהר במגילת העצמאות.
שבת שלום של והיו לי ממלכת כוהנים וגוי קדוש. של חיזוק אחוות ישראל. של המשך קוממיות ורוממות ישראל, של חיזוק הדמוקרטיה ושל העצמת קיבוץ הגלויות תוך סילוק אויבנו מתוכנו. ■
לתגובות היכנסו לאתר ׳גילוי דעת׳
www.giluydaat.co.il

עוד במדור זה

בשעה‭ ‬שמלך‭ ‬המשיח‭ ‬בא

בשעה‭ ‬שמלך‭ ‬המשיח‭ ‬בא

01‭ ‬ מזג‭ ‬האוויר‭ ‬הירושלמי‭ ‬הנפלא‭ ‬הזמין‭, ‬בשבת‭ ‬האחרונה‭, ‬יהודים‭…
עניי‭ ‬עירך‭ ‬קודמים

עניי‭ ‬עירך‭ ‬קודמים

01‭ ‬ שבת‭ ‬מברכים‭ ‬חודש‭ ‬ניסן‭. ‬שמש‭ ‬אביבית‭ ‬מלטפת‭ ‬את‭…
כשהתותחים‭ ‬רועמים‭ ‬המוזות‭ ‬שותקות

כשהתותחים‭ ‬רועמים‭ ‬המוזות‭ ‬שותקות

01 שבת‭ ‬‮'‬פרשת‭ ‬פרה‮'‬‭ ‬בכותל‭, ‬כהכנה‭ ‬לעבודת‭ ‬הכוהנים‭, ‬וכהתעוררות‭ ‬לפני‭…
תנתן‭ ‬לי‭ ‬נפשי‭ ‬בשאלתי‭ ‬ועמי‭ ‬בבקשתי‭...‬

תנתן‭ ‬לי‭ ‬נפשי‭ ‬בשאלתי‭ ‬ועמי‭ ‬בבקשתי‭...‬

01 שבת‭ ‬זכור‭ ‬בכותל‭, ‬היא‭ ‬חוויה‭ ‬מיוחדת‭ ‬ומרגשת‭. ‬ אני‭…
חזק‭ ‬חזק‭ ‬ונתחזק

חזק‭ ‬חזק‭ ‬ונתחזק

01 כששרו‭ ‬של‭ ‬חורף‭ ‬נאבק‭ ‬עם‭ ‬שרו‭ ‬של‭ ‬אביב‭ ‬אנו‭…
ורק חרבונא נעלם

ורק חרבונא נעלם

01 שבת‭ ‬סגרירית‭ ‬עברה‭ ‬על‭ ‬כוחותינו‭. ‬עובדי‭ ‬העירייה‭ ‬החרוצים‭ ‬הספיקו‭…
לַשְּׁוויְצָרִים אין בן גביר

לַשְּׁוויְצָרִים אין בן גביר

01כשהאביב מציץ בין העננים הכותל מתמלא במתפללים. בשבת כי תשא,…
את המנגינה שלהם אי אפשר להפסיק

את המנגינה שלהם אי אפשר להפסיק

01בשבת קודש תצווה, מזג האוויר המתון הזמין אורחים רבים לכותל.…
שירות בצבא ולימוד בישיבה אינם סותרים

שירות בצבא ולימוד בישיבה אינם סותרים

01מזג האוויר החורפי אתגר את שוחרי הכותל, אך לא מנע…
בדרך להר המוריה

בדרך להר המוריה

01 המים להם חומהבדרכי לכותל, בשבת ראש חודש אדר א׳,…
משנכנס אדר מרבין בשמחה ובישועה

משנכנס אדר מרבין בשמחה ובישועה

01שבת מברכים חודש אדר א׳. 4 חודשי מלחמת מצווה. ארובות השמים…
מלחמה לה’ בעמלק מדור דור

מלחמה לה’ בעמלק מדור דור

01שבת חורפית בעיצומה של מלחמה. הרוחות יבבו במשך כל הלילה…
טיפולי חמלה לריפוי נפגעי חוט שדרה

טיפולי חמלה לריפוי נפגעי חוט שדרה

01הדיווח על תפילות השבת בכותל מגיע אליכם , לצערי, באיחור…
בלילה‭ ‬שאחרי

בלילה‭ ‬שאחרי

01 בשבתות‭ ‬של‭ ‬מלחמה‭ ‬הכותל‭ ‬עובד‭ ‬שעות‭ ‬נוספות‭. ‬בולטים‭ ‬מאד‭…
והסנה‭ ‬איננו‭ ‬אכל‭... ‬

והסנה‭ ‬איננו‭ ‬אכל‭... ‬

01 מה‭ ‬נורא‭ ‬המקום‭ ‬הזה‭. ‬אסורה‭ ‬נא‭ ‬ואראה‭ ‬את‭ ‬המראה‭…
ותן שיחזור שוב לביתו…

ותן שיחזור שוב לביתו…

01שבת בר מצווה למלחמה. החורף הופיע בגדול. ויולך ה׳ רוח…
Scroll to Top
גלילה למעלה