מבן 20 שנה ומעלה

ד"ר חנה קטן

ד"ר חנה קטן

רופאה גניקולוגית, מומחית לפריון, מרצה וסופרת

גיל התחלת הפעילות הציבורית של הלוויים הוא עשרים – בגיל הזה הנער הופך ללוי בוגר. התבגרות של כל אדם היא תהליך, ואפשר להציב את המעבר בין ילדות לבין בגרות בכמה נקודות בתהליך ההתבגרות: יש גיל בר מצווה, שלאחריו ברוב הנושאים ההלכתיים הילד נחשב כמבוגר לכל דבר, יש את גיל הנישואין – בן י״ח לחופה, גיל שבו אנו נותנים לנער את האחריות לבנות בית בישראל, אף שעדיין בהשגחת הוריו ותחת פיקוחם ברמה זו או אחרת. ואצל הלוויים יש את הגיל שבו הלוי כבר מוכשר לעבודה וסומכים עליו – גיל עשרים וחמש, ועד אליו הוא נחשב למתלמד. ואפילו יש רמה אחת מעל – הגיל שבו הבוגר כבר באמת נחשב בוגר, וזהו גיל מאוד אינדיווידואלי, והוא גם משתנה בדורות שונים ובתרבויות שונות.
להתבגרות יש ממד פיסיולוגי, ממד פסיכולוגי, ממד סוציולוגי וממד משפחתי, וכל הממדים האלו מתחברים יחד לנקודת זמן מסוימת שבה עומד מולנו אדם צעיר שנמצא על הרצף. בתחילת התהליך, כשנשמה של ילד לובשת חליפה של בוגר – יש חוסר הלימה, בלבול ותעתוע. ואכן, גיל ההתבגרות מאופיין בשינויים גופניים, רגשיים וחברתיים רבים. בן בגיל ההתבגרות מנסה להפנים את מראה הגבריות המתהווה בגופו, ולהתחבר אליו ולתחושות חדשות הפוקדות אותו. וכך הוא מצוי בקו התפר שבין ילדות לבין בגרות, ובין תלות לבין עצמאות. המתבגר מחפש תשובות לשאלות יומיומיות אך גם קיומיות, ובשנים אלו הוא בונה את זהותו הייחודית.
לא מתבגרים ביום אחד. החיים בנויים ממעברים – השינויים החיצוניים והפנימיים החלים בגוף ובנפש של הנער המתבגר, מלווים אותו במעבר מילדות לבגרות, והתהליך הזה נמשך כמה שנים. השינויים חלים כאשר המוח מגיע לבשלות מספקת, ובעקבות בשלות זו מתחיל המוח לשחרר הורמונים בקצב מואץ – תהליך אשר מתניע את תהליך ההתבגרות ואת השינויים הגופניים, הנפשיים, הפסיכולוגיים והחברתיים.
חלק בולט בהתבגרות הגופנית הוא הצמיחה לגובה. בתהליך הצמיחה לגובה משחק תפקיד ראשי הורמון הגדילה המשפיע על צמיחת העצמות, ובסוף התהליך אלה הורמוני המין הגורמים לסגירת העצמות ולסיום הגדילה. לעומת תקופת בית הספר היסודי שבו קצב הצמיחה הממוצע הוא כחמישה עד שישה סנטימטרים בכל שנה, בתקופת ההתבגרות קצב הגדילה מתגבר, ומגיע לשיאו בתקופת הצמיחה המהירה הנמשכת כשנתיים-שלוש – בתקופה זו הנער צפוי לגבוה כשלושים סנטימטרים! אם חל עיכוב משמעותי בצמיחה של הנער, אם הוא מודאג או שהוריו מודאגים, נפנה לביצוע בדיקת גיל עצמות. אם נמצא גיל עצמות צעיר, נבין שהצמיחה בוא תבוא, היא פשוט מתנהלת בנחת. דווקא הבנים שצמחו לגובה בגיל צעיר יישארו נמוכים יותר, ואילו ה'ננסים' של כיתה ח' יעברו בראש ויותר את חבריהם המקדימים לצמוח. כמו בכל נושא, צריך להרחיק מבט.
ניתן לומר בעין פשוטה שגיל ההתבגרות מתאחר בדורנו יותר יחסית לדורות הקודמים – המתבגרים פחות לוקחים על עצמם אחריות מאשר בני גילם לפני דור, וזה בא לידי ביטוי גם בדחיית גיל הנישואין ובדחיית ההחלטות החשובות בחיים שנה אחרי שנה. אבל צריך להרחיק מבט. פשוט צריך נשימה ארוכה.

שתפו

Scroll to Top
גלילה למעלה