יהדות עכשיו

מדברר את עצמו לדעת

תחקיר: היחס של דובר צה״ל, הגוף שאחראי לחדשות שאנחנו קוראים על הצבא - לאירועים משמאל ומימין ׆ ״סימפטום של יחידה חילונית, לבנה, אשכנזית ופריווילגיית מהמרכז״ ׆ איפה הרמטכ״ל?

שיראל ללום נהיר

שיראל ללום נהיר

התקשורת המודרנית בארץ ובעולם לא עובדת לבד, מאחורי מרבית האייטמים והכותרות שהקהל נחשף אליהם במדיה נמצאים הרבה מאוד דוברים. כתבה שמערבת עירייה מסוימת לדוגמה, תערב בדרך כלל את דובר אותה עירייה, בעיקר אם הכתב מעוניין לראיין מישהו מהעירייה או מהארגונים שקשורים אליה. כך גם לגבי חברות מסחריות, ארגונים חברתיים, מפלגות פוליטיות, אמנים מוכרים וכלל השחקנים שמעורבים בשיח התקשורתי.
ההשפעה של היחצ"נים והדוברויות על התקשורת היא מאסיבית, לאירועים שלא מיוחצ"נים בדוברויות קשה להגיע לכדי כתבה. דוגמה להשפעת היח"צ על התקשורת: שני אירועים זהים של זריקת אבנים, אחד מהם יצא כהודעה לתקשורת בדוברות מוכרת, ואילו השני פורסם רק בדיווחים שוטפים. אירוע ראשון קיבל כותרות באתרי חדשות, השני זכה להתעלמות הרגילה. אבל הכתבה הזאת לא עוסקת בהשפעה של גופי היח"צ על התקשורת, אלא היא עוסקת בדובר אחד מאוד ספציפי: דובר צה"ל.
כשעיתונאי מראיין חייל, מפרסם כתבה על הצבא או מעביר דיווח על אירועים ביטחוניים, הוא עובר דרך דובר צה"ל. אי אפשר להעביר לציבור מידע צבאי או ביטחוני או אפילו לראיין חייל במדים מבלי לעבור דרך הדוברות הצבאית. הדוברות עצמה גם יוזמת כתבות על חיילים, כמו כתבה על זוג חיילים בודדים שהכירו בשירות והתחתנו, או על החיילת שהצליחה לעשות את זה למרות כל המכשולים.
את הסקירה שלנו על אופי הפעילות והערכים שמניעים את יחידת דובר צה"ל, נפתח ביחס להתיישבות. בחודש האחרון קצין בכיר בצבא זכה לביקורת חריפה מימין וביקורת חריפה לא פחות משמאל. תגובת דובר צה"ל לשתי המתקפות הייתה שונה בתכלית. כאשר תושבים מגב ההר הפיצו בסטטוסים מודעות וירטואליות אנונימיות שאפילו לא הודפסו נגד מפקד פיקוד מרכז, האלוף יהודה פוקס, שמחזיק באחריות על אוגדת איו"ש ובהן נכתב: "חזק על יהודים בחומש, חלש בחווארה – יהודה פוקס, נכשלת, קח אחריות", הגיב דובר צה"ל בחריפות והוציא הודעה בתפוצה לכל הכתבים בארץ שמחוברים להודעות מהדוברות הצבאית: "דובר צה"ל: הרמטכ״ל מגנה בתוקף את השיח המסית נגד אלוף פיקוד המרכז ונגד מפקדים אחרים בצה"ל. זהו מעשה פסול ולא ערכי הפוגע במשרת ציבור אשר פועל במקצועיות, מתוקף חוק, ובאופן ערכי וממלכתי״.
אבל האלוף יהודה פוקס לא הותקף רק מימין, ובשמאל המתקפה אף לא הייתה רק וירטואלית, אלא התקיימה הפגנה מתחת לביתו בקיבוץ בגלל מעצרים של הצבא. דובר צה"ל לא הגיב לאירוע, ורק כאשר פנו מ״ישראל היום״ התקבלה התייחסות. כך נכתב: ״צה״ל מגנה בתוקף כל שיח מסית ומגמתי נגד מפקדים בצה״ל ככלל ונגד אלוף פיקוד המרכז בפרט, וקורא לעומדים מאחורי הכרזות להסירן מייד״. הרמטכ"ל לא עורב בגינוי והודעת הגינוי לא יצאה בתפוצה לכל כלי התקשורת כמו הודעת הגינוי הקודמת. רק ישראל היום קיבלו תגובה במענה לשאלתם שאותה פרסמו בכתבה שלהם.

הפלייר מימין: גינויים חריפים

הפלייר משמאל: דממה

האם באמת מגן דובר צה"ל על הקצינים שלו מכל מתקפה תקשורתית?
באירוע נוסף שקרה בחודשים האחרונים דובר צה״ל הוציא באופן חריג הודעה נגד קצין בכיר. אל״מ רועי צוויג, מח״ט שומרון, השתתף בחגיגות שחרור השומרון בישיבת אלון מורה וצוטט אומר באירוע: ״אומרים בהרבה מקומות שהצבא וההתיישבות עובדים ביחד, אני לא מסכים עם האמירה הזאת, אני חושב שהצבא וההתיישבות חד הם״. תגובת דובר צה״ל במקרה הזה יצאה לכלל גופי התקשורת: ״מפקד החטיבה המרחבית שומרון, אל"מ רועי צוויג, השתתף השבוע באירוע אזרחי ללא שתיאם זאת כנדרש. מפקד אוגדת איו״ש, תת אלוף אבי בלוט, נפגש היום עם הקצין לשיחת הבהרה והעיר לקצין בעקבות תוכן הדברים שנשא ועל כך שהשתתף באירוע ללא תיאום".
מעט לאחר שפורסמו הדברים ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, תקף את הפרסום לאחריה בחריפות ואמר: "זהו מעשה חסר תקדים ולא לגיטימי. שיחת ההבהרה בושלה כדי לייצר קו תקשורתי לדובר צה"ל. שיחת הנזיפה היא קרקס, מחזה תקשורתי ותו לא. אם פגישה שלנו עם מח"ט שומרון גוררת אחריה שיחת הבהרה, המשמעות היא שמישהו בצבא חושב בטעות שהוא עובד ב'שוברים שתיקה' ולא בצבא העם". עוד הוסיף דגן: "האם השתתפות של מח"ט בדרום עם ראש מועצה אזורית שער הנגב בחגיגות ממלכתיות ליום ירושלים הייתה זוכה לגינוי? אני לא חושב. האם אמירה של מח"ט בדרום שתושבי הדרום וצה"ל חד הם הייתה זוכה לגינוי? אני לא מאמין. אל תתבלבלו, זה לא מפקד האוגדה, זו יחידת דובר צה"ל שמקדמת את האג'נדה של שוברים שתיקה. מישהו ביחידת דובר צה"ל סבור בטעות שהוא מדברר מפלגה ולא את צבא העם. צה"ל וההתיישבות חד הם. ומי שסבור אחרת, מקומו אינו בפיקוד הבכיר של צה"ל".
אירוע נוסף שממחיש את חוסר הגיבוי לצוויג הוא הכתבה שהתפרסמה לאחרונה בעיתון ״הארץ״ נגד מח״ט שומרון עם הכותרת: ״מתחת לאף של מח"ט שומרון, אזור שכם הפך למגרש המשחקים של המתנחלים״. כאשר כתבה כזאת על מח״ט מתפרסמת, הדבר הראשון שעיתונאי עושה הוא לפנות לתגובה מדובר צה״ל שתפקידו להגן על המח״ט. בכתבה המדוברת לא פורסמה כל תגובה, דובר צה״ל פשוט לא הגיב לכתבה שמכפישה קצין בכיר. צוויג ספג מתקפות נוספות מאותו עיתון, כמו לדוגמה מאמר מערכת בשם ׳״מח״ט המתנחלים״. המתקפות זכו לשקט דממה, בשונה מהמקרה שבו מתנחלים פרסמו בסטטוסים מודעה וירטואלית המבקרת את התנהלות האלוף בחווארה.
מח״ט נוסף שנמצא תחת מתקפות משמאל הוא מח״ט יהודה, ישי רוזיליו. בסרטון שצילמו פעילי שמאל במהלך הפגנה, נראה מח״ט יהודה כשהוא מתעלם לפי טענתם ממפגין ימין הפועל באלימות. הסרטון הופץ ברשתות וזכה לשלל התייחסויות משמאל, דובר צה״ל לא צייץ בטוויטר ולא הוציא תגובה לכלל הכתבים. כאשר פנו אליו מעיתון הארץ הוא הגיב לכתבה: ״בתום הפגנה שהתרחשה מוקדם יותר היום בדרום הר חברון, התקבל דיווח על חיכוך בין פעילות שנסעו ברכבן לבין מספר מתיישבים שיידו לעברן אבנים. כוח צה"ל ששהה במוקד המרכזי זיהה את האירוע מרחוק וקפץ על מנת להרחיק את המתיישבים. משטרה הוקפצה לאירוע, הפצועה טופלה והאירוע פוזר".
עד כאן לשאלה אלו קצינים מקבלים גיבוי מהדוברות ומתי, בואו נמשיך להודעות נגד מתנחלים.
״אלימות המתנחלים״
מחיפוש קצר של המילה ״מגנה״ בהודעות לתקשורת של דובר צה״ל בשנה האחרונה, ניתן למצוא שתי הודעות גינוי למתנחלים בשומרון ובבנימין: ״הרמטכ״ל, רב-אלוף אביב כוכבי, אמר הלילה כי הוא מגנה בכל תוקף את אירועי העבריינות והאלימות החוזרים נגד חיילי צה״ל וכוחות הביטחון על ידי אזרחים ישראלים באזור יהודה ושומרון". ואחת אחרונה נגד המתנחלים בחומש: "לפנות בוקר הגיעו מאות מתיישבים אל שטח המאחז 'חומש'. המתיישבים פעלו באלימות כלפי כוחות הביטחון, פרצו מחסומים שהוצבו בשטח ונכנסו לשטח היישוב המפונה על מנת לנסות ולהקים במקום מבנים בלתי חוקיים. כוחות צה"ל, מג"ב ומשטרה ניסו לחסום את הגעתההמתיישבים ואלו הפעילו אלימות פיזית ומילולית, השחיתו רכוש צבאי וחסמו את מעבר הכוחות. בנוסף לוחם צה״ל נפצע קל כתוצאה מפגיעת רכב מתיישבים. צה״ל מגנה כל גילוי אלימות כלפי כוחות הביטחון ויפעל בנחישות ביחס לכל ניסיון פגיעה באנשי כוחות הביטחון הממלאים את תפקידם לשמירה על ביטחון אזרחי ישראל. צה״ל ימשיך להתמקד בשמירה על ביטחון האזרחים, וזאת לצד אכיפת החוק ומניעת פעילות בלתי חוקית באשר היא".
עם הגינויים האלה אפשר היה לחשוב שרק מתנחלים פעלו באלימות מול צה"ל בגזרה. זה בטח מסביר את הכותרת שפורסמה לאחרונה במקור ראשון: ״פעיל שמאל החשוד בתקיפת חייל באירוע 'הנטיעות' בכפר בורין, קיבל צו הרחקה למשך 15 יום מהיישוב הסמוך גבעת רונן״. בכתבה על האירוע מגיבה המשטרה בלבד, לא יצאה שום הודעה גינוי קולקטיבית מטעם דובר צה"ל.
בכיר בהתיישבות שאיתו שוחחנו סבור שהיחס של הדובר הנוכחי למתיישבים גרוע מכל קודמיו: "רנכו כדובר צה"ל הופך את צה"ל לסניף של מרצ. הוא מנסה לעצב מחדש את צה"ל ולייצר סדר יום תקשורתי הזוי, שמאלני ורדיקלי. הוא מכניס את צה"ל למחלוקות שלא היה בהן שנים. הפליאה הגדולה היא על הרמטכ"ל שלא מעמיד אותו במקומו. מקומו של אדם כזה הוא לא בצה"ל, אלא בספסלים האחוריים של מפלגת מרצ". כך מספר אותו גורם שמסרב להזדהות בשמו.

העיתונאי מנדי ריזל עם הרמטכ״ל אביב כוכבי

העיתונאי מנדי ריזל עם הרמטכ״ל אביב כוכבי

תקשורת חרדית – כשהדוברות והכתבים לא מדברים באותה שפה
בנושא של התקשורת החרדית מדובר בעיקר בניתוק, בחוסר תשומת לב, וככל הנראה גם במודעות נמוכה לכוח ולאמון שיש בתקשורת המגזרית. לצורך הכתבה ראיינו את סמ"ר (מיל') נתי לנגרמן, לשעבר ראש תחום תקשורת חרדית בדובר צה"ל, שהשתחרר לפני כחצי שנה מהשירות. נתי היה החבר היחיד בתא שמתייחס לתקשורת חרדית: ״כשאני הייתי בתפקיד של תא תקשורת חרדית, הייתי במקביל גם בתפקיד נוסף באגף של התקשורת הכללית. זאת רמת הרצינות בדובר צה״ל לגבי התקשורת החרדית. במקביל לכל הפניות של התקשורת החרדית, הייתי צריך לטפל גם בפניות של התקשורת הכללית. התוצאה היא שכל התקשורת החרדית הוזנחה. אין להם הבנה וגם לא רצון להבין מה הצרכים של התקשורת החרדית. אני מאמין שהבעיה כאן היא לא זלזול בוטה ומכוון בציבור החרדי, אלא זה סימפטום של יחידה חילונית, לבנה, אשכנזית ופריווילגיית מהמרכז. הסיטואציה הזאת נובעת בעיקר מחוסר הבנה ומחוסר הכרות ולא מתוך זדון. אתה מסתובב בבסיס ואתה רואה שכולם מגיעים מאותו אזור חיוג. אנחנו בקורס היינו 83 חיילים, מתוכם רק שלושה דתיים ורק שמונה גרו בטווח של חיפה או באר שבע כולל״ מספר נתי.
מנדי ריזל הוא הכתב הצבאי של קול ברמה כבר עשר שנים, לדבריו המצב שבו הם נמצאים מול דובר צה״ל נמשך כבר שנים: ״זאת אפליה שכבר אין כוח לזעוק אותה. נפגשתי עם ארבעה דוברי צה״ל בעשר השנים האחרונות ושום דבר לא משתנה. אני אתן לכם שתי דוגמאות לאירועים שהיו בשנה האחרונה. אחת, האמברגו (הודעה שנשלחת לתקשורת זמן מה מראש, בתנאי שתפורסם בשעה מסוימת, ש״ל) על קצין שנפל בעזה ב-2018: במוצאי שבת אני מקבל מכתב צבאי חילוני את האמברגו לפרסום ב-7:00 בבוקר והוא שואל אותי ׳עוד פעם לא קיבלתם׳, אני בודק עם אחרים ואף אחד לא קיבל. זה אמברגו שאין בו שום דבר שקשור בביטחון המדינה, ואם לא הייתי מקבל אותו מאותו חבר, אז ב-7:00 בבוקר מי שפותח רשת ב׳ שומע על זה, ומי שפותח ידיעות אחרונות רואה את הידיעה, אבל מי שמאזין לנו בקול ברמה, שזאת מדיה עם 350,000 אלף מאזינים, פשוט לא ייחשף לזה. גם מי שפותח את ׳המבשר׳ לא ישמע מזה. דובר צה״ל לא מבין שיש פה אוכלוסייה של מיליון נפש שלא קוראת על זה בוואינט ולא שומעת על זה ברשת ב׳ או רואה את זה בערוצי הטלוויזיה. אנחנו אזרחים שווי זכויות, כל המערך הזה מגיע בסוף מהכספים שלנו גם כן״. דוגמה נוספת שמזכיר ריזל היא הפיגוע באלעד, אירוע שזיעזע את הציבור החרדי. כבר מיום שישי כל תחנות הרדיו הפעילו גל פתוח ועסקו רק בזה, והוא ככתב צבאי היה צריך לעלות ולתת מידע לצופים על המרדף אחרי המחבלים. כתבי ערוץ 12, רשת ב וואינט קיבלו מידע ותדרוכים מהצבא, אבל רק ביום שלישי לאחר תפיסת המחבלים קיבלו הכתבים החרדיים תדרוך בגל פתוח, מעט מידי ומאוחר מידי.
נתי מסביר על המנטליות של היחידה שבה שירת כלפי הציבור החרדי: ״הם לא מבינים מה התקשורת החרדית צריכה והם יעדיפו לתת כתבות רלוונטיות לאתר וואלה, שאף חרדי לא קורא אותו, מאשר לכיכר השבת או קול ברמה, פשוט כי הם לא מבינים. הם לא מבינים את הפרופורציות ואת הקהל שנחשף לכלי התקשורת האלה. גם לקהל הזה מגיע לקבל מידע טוב, מדויק ומאומת. מבחינתם עדיף לשים בת דתייה כמש״קית תקשורת חרדית מאשר בן מסורתי, זאת רמת חוסר ההבנה. הם לא מבינים שאם עכשיו שמים בתפקיד בת, גם אם היא דתייה, שליש מהכתבים לא ידברו איתה. ברגע שלוקחים חייל אחד והופכים אותו לאוטוריטה בתחום אז זה מאוד תלוי באותו חייל. אני יכול להגיד על עצמי שמצד אחד ניסיתי מאוד להבין את הכתבים ואת הדקויות שלהם, אבל לא באמת יכולתי לתת להם את המענה כי זה היה רק 20% מהעיסוק שלי ביומיום״.
במקביל להיותו ראש תא תקשורת חרדית, היה נתי סמל בענף תקשורת ישראלית בתפקיד שמצריך קצת יותר. ״ביומיום היה ברור לכולם שהעיסוק המרכזי שלי הוא בתקשורת הכללית הלא חרדית, ורק בזמן שנשאר אם בכלל אז אני נותן מענה לתקשורת החרדית״.
״לא הצלחתי לעשות שום דבר יזום, דובר צה״ל זה גוף שהכול עובר דרכו, אין דרך לעשות כתבה על הצבא בלי לעבור דרך דובר צה״ל. אם עכשיו מגיע פסח ולי אין זמן לעבוד עם התקשורת החרדית, אז לא תהיה שום כתבה על הצבא. בנוגע לתגובות הייתי חייב אז איכשהו עמדתי בזה, אבל זאת הייתה אז תקופת קורונה והיה את הסיפור של החרדים והמלוניות, שהיה בזה עיסוק רב ולא הצלחנו לתת מענה. גם לגבי תגובות לכתבות – אם כתב פנה לתגובה והייתי באותו יום באמצע טיפול במשבר שקשור בתקשורת הכללית, הראשונים שנפגעו מכך זה התקשורת החרדית, הם קיבלו מענה הרבה פחות איכותי והרבה יותר איטי. בגלל שאין חיילים דתיים ואין חיילים מהפריפריה, אין חיילים שמבינים והמענה לא מותאם. יכולים פתאום להציע לאתר סרוגים ריאיון עם קצינה דתייה שחזרה בשאלה, מציעים להם אייטמים פשוט לא רלוונטיים כי לא מבינים״.
נתי מתייחס לסיבה נוספת שלא מאפשרת ליחידה להשתנות: ״אחת מהבעיות היא שהיחידה לא התאימה את עצמה לשירות של דתיים. כשהתגייסתי והיחידה הייתה תחת רונן מנליס הוא לקח את זה ברצינות והוציא קובץ עם הנחיות בשיתוף הרבנות הצבאית על מה מותר לעשות בשבת. המטרה הייתה שכשסוגרים שבת עושים רק מה שדחוף לעשות בשבת. מרגע שהוא עזב זה התבטל, היום בשבתות חיילים שסוגרים שבת צופים במהדורות, מתמללים ומתכתבים עם כתבים בווצאפ. הפתרון הוא פשוט שחייל דתי לא יסגור שבת בדוברות. הם פשוט ויתרו על השאיפה לשלב את הדתיים ביחידה״.
כלי נוסף שאיתו צה״ל עובד מול התקשורת הוא ׳תא כתבים צבאיים׳. הכתבים המשתייכים לתא מקבלים מידע ותדרוכים בלעדיים שמאפשרים להם להעביר דיווחים מדויקים יותר לציבור. נתי מתייחס גם לנושא תא הכתבים: ״הבנייה של התא כ״צים היא כזאת שכל גוף תקשורת שאין לו שם נציגות בוודאות נדפק, הם לא מקבלים את ההודעות שכצ״ים מקבלים, שזה הרבה מאוד הודעות עם אמברגו והרבה מאוד תדרוכים. כמעט כל הדברים הליבתיים שעוסקים בנושאים המהותיים באמת. גוף תקשורת בלי נציגות בתא כצ״ים לא ייחשף אליהם. זאת זכותו של דובר צה״ל לעבוד בצורה כזאת של תא כתבים צבאיים, אבל ברגע שמדירים שם מערכות גדולות כמו כיכר השבת ובחדרי חרדים או קול ברמה זה בעיה. דובר צה״ל נכשל ולא מצליח לספק את המענה לאותם כתבים וגופי תקשורת״.
תגובת דובר צה"ל
״צה"ל מגנה בתוקף כל שיח מסית ומגמתי נגד מפקדים, ללא שום קשר לזהות או לרקע האנשים שמובילים את השיח. צה"ל הוא צבא עם ממלכתי ואינו שותף לשיח פוליטי, מגמתי או מסית.
הטענות כי הודעות דובר צה"ל מונעות על פי העדפה פוליטית משוללת כל יסוד.
דברור האירועים השונים בצה״ל מונע אך ורק על פי שיקולים מקצועיים ולאור עקרון הממלכתיות, ולא על פי שום שיקול אחר או השפעה חיצונית.
דובר צה״ל פועל כדי לתת מענה מקצועי והולם לכל כלי התקשורת והעיתונאים בדגש לכתבים המשתייכים לתא הכתבים לענייני צבא וביטחון. לדובר צה"ל קשר מקצועי תקין עם כתבים חרדיים, חלקם חברים בתא הכתבים הצבאיים״.
מפקד בכיר במערך דובר צה״ל מוסיף ודוחה מכל וכל את הטענות כי אופי ההתנהלות המקצועי של דובר צה״ל מושפע מהרכב אנשים הומוגני או מוטה פוליטית.
״הטענות הללו לא עומדות במבחן המציאות, מערך דובר צה״ל הוא מערך מגוון שנותן מענה לכלל כלי התקשורת בארץ ובעולם. צה״ל הוא צבא העם וכמוהו גם מערך דובר צה״ל המורכב ממשרתים המגיעים מכלל חלקי הארץ ומחלקי החברה הישראלית״.

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה…
מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…
Scroll to Top
גלילה למעלה