חשוב

עם ישראל צריך להתעורר ולהבין שיש פה מחדל

שמונה שנים חלפו מאז מבצע צוק איתן, המבצע בו נחטף הדר גולדין ז״ל ברצועת עזה. בשיחה נוקבת עם גילוי דעת, מאשים שמחה גולדין את ממשלות ישראל ואת מתאם הנעדרים והשבויים
ומזהיר: ״מחר זה יכול לקרות שוב״

אלעד הומינר

אלעד הומינר

משפחת גולדין מתנהלת בשמונה השנים האחרונות בצורה רגילה ככל האפשר. על אף סדר יומו העמוס, ממשיך שמחה גולדין, לצד רעייתו לאה, להיאבק למען שחרור בנו הדר שנחטף על ידי ארגון הטרור חמאס במהלך הפסקת אש ב-01 לאוגוסט 2014, בעיצומו של מבצע ״צוק איתן״ ברצועת עזה.
מבצע צוק איתן היה מבצע צבאי רחב שהתנהל בעזה בין התאריכים ביולי 08 ביולי (י' בתמוז) ל-26 באוגוסט 2014 (ל' באב ה'תשע"ד). המבצע הוכרז בעקבות ירי ארטילרי משמעותי שביצעו ארגוני הטרור ברצועת עזה לעבר יישוב דרום ישראל, והחל לאחר מבצע "שובו אחים" למציאת שלושת הנערים היהודים שנחטפו בידי טרוריסטים מוסלמים, ורציחתם ב-12 ביוני אותה שנה. שמונה שנים חלפו וההורים ממשיכים במאבק החשוב מול ממשלות ישראל.
בשיחה נוקבת עמו, מדגיש שמחה גולדין את מרכזיותו של שר הביטחון בני גנץ באי השבת הבנים, שכן שבאותה העת כיהן גנץ כרמטכ״ל ואליו הוא מפנה את עיקר טענותיו. ״הוא זה שהוציא את החיילים לקרב ולא החזיר אותם. יותר משנתיים הוא כבר שר ביטחון ולא רק שהוא לא עושה שום דבר בשביל להחזיר אותם, הוא עושה ההפך״. גולדין מסביר את דבריו, ואומר כי גנץ ״מכניס פועלים מעזה ולא מתנה את המהלך בהשבת החיילים, זה דבר שלא עשו מאז 2014״.
לקראת חג הקורבן (עיד אל-אדחא) שמתקיים השנה בתאריכים 09-13 ביולי, הודיע בתחילת השבוע (א') מתאם פעולות הממשלה ביהודה ושומרון, אלוף רסאן עליאן, על שורת צעדים אזרחיים לאוכלוסייה הפלשתינית בשטחי יו"ש, לאחר שאושרו על ידי השר גנץ בכפוף להערכת מצב ביטחונית.
הצעדים האזרחיים לתושבי יהודה ושומרון: ביקורי משפחות בישראל. מכסה של 500 היתרי יציאה לחו"ל דרך נמל התעופה בן גוריון. מכסה של 200 היתרים לביקור בעיר אילת. הרחבת שעות פעילות המעברים. הצעדים האזרחיים לתושבי רצועת עזה: מכסה של 400 היתרי ביקור בירושלים; עבור גברים מעל גיל 55 ונשים מעל גיל 50.
מה אתה חושב על ההקלות של גנץ לקראת חג הקורבן?
״הכל לכבוד החג שלהם, את החגים שלנו הוא לא סופר. לפני שנה היה מבצע שומר החומות שבסופו גנץ הצהיר על ׳שין תמורת שין׳ – לא יהיה שיקום בעזה אלא בהשבת החיילים. הוא פועל בדיוק הפוך על אף הצהרתו״.
כל שנה בתאריך י׳ בתמוז מתקיים ׳יום צוק איתן׳. השנה מכיוון שהתאריך נופל בשבת האירוע יתקיים ביום ראשון. גולדין מספר כי ״מדובר באירוע ממלכתי בהר הרצל ובמשך ארבע השנים האחרונות אנחנו, ההורים של הדר, לא נכנסים פנימה ועומדים שם בחוץ עם הרבה מאוד מפגינים אחרים. חלק מהמשפחות השכולות עומדות בחוץ לבושות בחולצות עליהן נכתב ׳צוק איתן לא נגמר עד שובם של אורון והדר׳, וחלק נכנסות פנימה. גנץ יוצא ומדבר איתנו ומבטיח ושוב מבטיח לפעול״.

הדר גולדין

״בשנתיים האחרונות הצוות של הדר הצליח לתפוס לשיחה קצרה את גנץ, והחבר׳ה אמרו לו – ׳היית המפקד שלנו בצוק איתן, שלחת אותנו לרצועת עזה, מה אתה הולך לעשות?׳. 

לפני שלוש שנים הוא אמר להם שהוא עדיין חסר כוח פוליטי, שהוא לא משפיע על כלום וברגע שיהיה לו הכוח הפוליטי זה יהיה אחרת. בשנה שעברה הוא שוב אמר שיפעל בנידון״.
השנה, כך לטענתו של גולדין, ״הצוות של הדר לא יגיעו כי הם כולם במילואים. אני חלילה לא אומר ששלחו אותם למילואים בתקופה הזאת בכוונה כדי שלא יגיעו״.

מה לדעתך הקשר של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו לכך שהדר עדייו לא שב?
״עם ישראל צריך להתעורר ולהבין שיש פה מחדל. ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו התחיל במחדל בכך שלא העמיד שום רף, שום תנאי בכל מה שנכנס לעזה כדי להביא את החיילים וגם את האזרחים השבויים בעזה. נפתלי בנט המשיך את זה בשנה האחרונה בצורה משוכללת אף יותר, זאת אומרת הכל נכנס ואין שום דרישה להביא את החיילים. ועכשיו גנץ ממשיך את הסיפור. הדרישה שלי מראש הממשלה יאיר לפיד ומהרמטכ״ל אביב כוכבי, לתקן את זה. אלה החיילים שלו״.

״אתה חושב שמשהו ישתנה אצל ראש ההמשלה הנכנס יאיר לפיד?
״עד עכשיו הוא היה ראש מפלגה, הוא היה שר חוץ, בתקופת צוק איתן היה שר אוצר. היום הוא ראש הממשלה, זאת אומרת, אם יצטרכו מחר לצאת לקרב – הוא זה שיוציא את החיילים לקרב. אז השאלה היא איך הוא מוציא אותם לקרב לפני שהוא מחזיר את החיילים הקודמים הביתה. זה לא שהוא מנותק מהעניין, הוא היה בקבינט המדיני-ביטחוני בתקופת צוק איתן, כמו נתניהו, בוגי, גנץ ובנט – כולם. 

שבוע 217 באנדרטת חץ שחור בדרום

הם לא עושים את מה שמוטל עליהם. יש פה עניין מהותי לאומי, מחר זה יכול לקרות שוב״.
״הדרישה שלנו היא להפעיל לחץ על החמאס, וזה לא נעשה אף פעם. לא נעשה בתקופת הקורונה כשהעבירו להם חיסונים ולא דרשו את החזרת החיילים. זה לא נעשה עכשיו כשהם רוצים להכניס פועלים ואין שום התניה לכך. זה בכלל לא עניין של מחבלים עם דם על הידיים או לא, זה שטויות כי משחררים מחבלים כל הזמן. שוב, אם רוצים להפעיל לחץ אפשר היה להפעיל בתקופת הקורונה בעזרת החיסונים, היום אפשר דרך הפועלים, דרך הכסף הקטארי, דרך כל מה שנכנס לרצועה – אבל לא מפעילים שום לחץ על ארגון הטרור חמאס״.
ירון בלום הוא בכיר לשעבר בשירות הביטחון הכללי. ב-21 באוקטובר 2017, כחודשיים לאחר התפטרותו של המתאם הקודם ליאור לוטן, הודיע ראש הממשלה דאז, נתניהו, על מינויו של בלום לתפקיד מתאם השבויים והנעדרים. בלום תיאם בין היתר, את השבת עצמותיו של החייל הנעדר זכריה באומל לישראל במסגרת מבצע "זמר נוגה". בפברואר 2021 פורסם כי בלום וראש המטה לביטחון לאומי דאז, מאיר בן שבת, סייעו בהחזרת הישראלית שחצתה את הגבול בין ישראל לסוריה. בכל הקשור להשבת החיילים החטופים, מאמציו של בלום וצוותו העלו חרס.
״אין לנו שום אמון באיש״, מבהיר גולדין. ״לפי מה שהתפרסם הוא מקבל 53,000 שקלים בחודש, זאת אומרת שהוא נעשה מיליונר במהלך השנים האלה. אני לא רואה שום התקדמות בתקופה הזאת״.
למה בנט לא החליף אותו?
״זה היה מאוד מאוד מאכזב ומביך שנפתלי בנט, שכאשר התמנה להיות ראש ממשלה, החליף את כל מי שהיה מסביבו מתקופת נתניהו ואת בלום הוא השאיר. זאת אומרת שהוא רוצה שהמצב הזה יימשך. לממן אותו עוד שנה ועוד שנה, ולא יקרה כלום. בעבר המתאמים היו בהתנדבות, לא שילמו להם שכר, אחרי כמה שנים כשהם ראו שהם לא מצליחים הם התפטרו ובאו אחרים. האיש הזה גם מקבל שכר, גם לא מביא אותם וגם לא מתפטר״.
עו״ד רחלי צינקין, מראשי המאבק להשבת הדר ואורון לקבר ישראל, אומרת לגילוי דעת כי "איכשהו לאורך השנים התבלבלנו ונדמה לנו שמדובר בבעיה פרטית של משפחות גולדין ושאול. זה לא. מחר זה יכול להיות הילד שלך. מדינת ישראל שלחה לקרב שני חיילים ובאחריות מדינת ישראל להשיבם״.
"תיקון החברה הישראלית מתחיל עם השבת הדר ואורון: הפקרת החיילים היא פגיעה בערכי צה"ל שלא משאירים אף חייל מאחור, פגיעה בערך של ערבות הדדית בעם ישראל ואי קיום מצוות השבת חללים לקבר ישראל". ■
ממשרד ראש הממשלה לא נשלחה תגובה בעניין ירון בלום עד למועד סגירת הגיליון.

עוד במדור זה

הנכבה היהודית

הנכבה היהודית

ביו"ש, ארץ התנ"ך, מאות אתרי מורשת שמעידים ומאששים את חיי…
הפרטים שמאחורי רכבי הביטחון החדשים בהר חברון

הפרטים שמאחורי רכבי הביטחון החדשים בהר חברון

רכב שעבר תאונה ביום שני השבוע חולקו עשרה רכבי ביטחון…
הילדים של יהונתן ואסתר פולארד

הילדים של יהונתן ואסתר פולארד

את אסתר פולארד כולנו הכרנו בתור מי שהלכה ממקום למקום,…
כיצד בוחרים ישיבה?

כיצד בוחרים ישיבה?

כהורים לבנים בכיתה ח׳ חלה עלינו אחריות שהופכת למשימה משפחתית…
חודש בית הכנסת שפוצץ בשואה

חודש בית הכנסת שפוצץ בשואה

לפני מספר שבועות התקיים בקהילת קוברסדורף-בורגנלנד שבאוסטריה מאורע מרגש. סימפוזיון…
הילדים בבריכה? הניחו את הטלפון בצד - מניסיון

הילדים בבריכה? הניחו את הטלפון בצד - מניסיון

01לפני כמה שבועות הגענו לנופש קצר בצפון – וילה עם…
Scroll to Top
גלילה למעלה