הלל שליט

משפט שלמה המודרני

המדינה כולה סערה כשהתברר שאישה שעברה טיפולי הפריה נושאת ברחמה עובר שאינו תואם גנטית לה ולבעלה. המקרה עורר שאלות אתיות, מוסריות והלכתיות שונות לגבי זהות האם ׳האמיתית׳, והתחושה בציבור הייתה כי מדובר במעין ׳משפט שלמה׳ של ימינו • בעמותת ׳חי בהם׳ מציגים תמונה רחבה על הנושא, שטומן בחובו מספר תובנות מפתיעות

הוא תכנן להיות איש עסקים, אבל בסוף מצא את עצמו מצחיק אותם: חננאל אמיתי, המכונה ד״ר צחוק, מסביר איך התחיל להצחיק אנשים באוטובוס, מתי הבין שהצחוק מרפא, ומה מטרת מרפאת הצחוק שהקים • ׳משנכנס אדר מרבין בשמחה׳: מדריך מעשי

במקרה של גידול הילד אין לתת תשובות תיאורטיות, אלא יש לבחון את פרטי כל מקרה ורק אז לגשת אל הכרעה

מספר חודשים מדינה שלמה נחשפה למחלקת ההפריות בבית החולים ׳אסותא׳ בראשון לציון, אולם הנסיבות היו מצערות: באמצעיתו של הליך היריון של אחת המטופלות התגלה כי מטענו הגנטי של העובר שברחמה אינו תואם למטען הגנטי שלה ושל בעלה. ההנחה הייתה כי ככל הנראה חלה טעות טראגית במהלך ההפריה, וביצית מופרית של זוג אחד הוכנסה אל נושאת ההיריון האחרת.
תהליך ניתוח המקרה הוביל למחשבה כי ישנו זוג ספציפי נוסף, אשר לו ככל הנראה שייכת הביצית המופרית. הזוג המדובר תבע לקיים בדיקה גנטית וטען בתוקף לשייכות העובר אליו. לא בכדי זכה המקרה המצער לשם ׳משפט שלמה המודרני׳ – סיפור ובו שתי אימהות טוענות לזכות על הילד: האם בעלת הביצית המופרית והאם נושאת ההיריון.
בקשת הזוג הנוסף לבדיקה גנטית בניגוד לרצונה של נושאת ההיריון עוררה דיונים משפטיים, אולם אושרה לבסוף. או אז התגלה כי הזוג הנוסף אינו תואם גנטית לעובר, מה שהוביל לתמונת כאוס ובה עשרות זוגות מטופלי פוריות יכולים להיות תואמים גנטית לעובר. מאז נולדה התינוקת המדוברת, והיא גדלה בבית האם נושאת ההיריון יחד עם בן זוגה.
אולם הסיפור, השלכותיו והשאלות שעלו בעקבותיו עוד רחוק מלהסתיים. השבוע קבע בית המשפט העליון כי שש הנשים הנוספות שהיו מטופלות ביחידה ובני זוגן לא יוכלו לבצע בדיקות גנטיות לבדיקת התאמה מול התינוקת. בתחילה אישר בית המשפט לענייני משפחה לזוגות המדוברים לערוך את הבדיקה הגנטית, וכמוהו בית המשפט המחוזי שדן בערעור שהוגש בנושא. אולם בני הזוג שנרשמו כבר כהוריה של התינוקת במשרד הפנים ערערו לבית המשפט העליון – שהפך את ההחלטה, וברוב של שניים (השופטים אלכס שטיין ועופר גרוסקופף) כנגד דעת מיעוט (השופטת דפנה ברק ארז) קבע שיש לדחות את בקשת הזוגות לבדיקה גנטית.
מקרה זה הוא אולי הסיוט הגדול ביותר של טיפולי הפוריות. המדע, הרפואה והטכנולוגיה הביאו איתם ברכה וחיים חדשים לעולם, וזוגות רבים אשר בעבר היו חשוכי ילדים, נפקדים עתה בזרע של קיימא. אומנם כאשר יד אנושית מתערבת בהליך הטבעי מגיעים לעיתים למצבים קשים מעין אלה, ומקרה מורכב זה העלה מחדש דיונים משפטיים ותורניים-הלכתיים על הליכי ההפריה, על אם פונדקאית, על תרומות זרע וביצית, וכמובן – מה דין המקרה הנוכחי והנדיר.
״עלינו להתחיל ברובד האנושי המורכב והכואב של המקרה״
בית מדרש ועמותת ׳חי בהם׳ הוקמו מוך הבנה כי ציבור האנשים העובדים צמאים לחיבור לעולם התורה. בעמותה זיהו הן את הצורך של האדם ללימוד תורה משמעותי מחד, והן את יכולתו לתרום מידיעותיו ומקצועיותו ללימוד התורה מאידך. הניסיון מוכיח כי המפגש בין התורה לבין המדע מעמיק את לימוד התורה ואת יישום הלימוד בחיי היום יום.
הרב ישי שכטר עומד בראש מכון המחקר ובתי המדרש של עמותת ׳חי בהם׳, אשר עסק בנושא בצורה רחבה לאחרונה, והוא מנסה לעשות סדר בנושא ולהאיר את הפרשייה הסבוכה מהזווית היהודית.
מהיכן מתחילים להביט בכלל על הנושא?
״בטרם ניגש לנושא המורכב המהווה צומת מורכבת בין עולמות המדע, הרפואה, התורה וההלכה לצד המערכה המשפטית – עלינו להתחיל ברובד האנושי המורכב והכואב של המקרה. כשנשאלתי לראשונה על המקרה חשבתי כי אין לדון פומבי בנושא בשל ׳הנוגעים בדבר׳. מדובר במציאות קורעת לב של זוגות הממתינים שנים להתברך בפרי בטן ולהביא לעולם ילדים, ועד שמשאלתם העצומה התמלאה – נוצר כאוס עצום וכואב זה.
כשאני ניגש לנושא, אני מעמיד לנגד עיניי אחד מהזוגות אשר ליוויתי בתהליכי הפוריות המורכבים מהזווית הפסיקתית והאנושית, ומנגד מעמיד לנגד עיניי, ׳להבדיל׳, זוג שהתמודד עם סיטואציה קשה מנשוא של דיונים על הפלה עקב מורכבויות קשות אשר קיימות בוולד העתיד לצאת לאוויר העולם. חז״ל אומרים כי חרב מונחת בין ירכותיו של הדיין ועליו לראות את המורכבות הגדולה של כל הכרעה ואת השלכותיה כעומדות לנגד עיניו ממש. בחלוף הזמן המועט עלינו לשוב ולבחון את שאלות הליבה אשר הציף המקרה״, מפרט הרב שכטר ברגישות.
הייחודיות של המקרה המדובר, לפי הרב שכטר, היא בכך שמדובר במקרה של מעין הליך פונדקאות בלא בחירה והסכמה של מי מהצדדים. ״אומנם בקרב פוסקי ההלכה ניטש ויכוח נוקב בדבר המצבים שבהם ניתן לאפשר הליך תרומת זרע, ביצית או לאפשר הליך פונדקאות, אולם בפועל המציאות הנוהגת בישראל מכילה מגוון מצבים אשר המכנה המשותף לכולם הוא הסכמה בין הצדדים. דומה כי החוט השוזר של החוק והמשפט הנוהג בתחום עובר דרך הצורך בהחלטה מוסכמת בין הצדדים, והיא זו שתוביל להכרעה מי יגדל את הילד. לעומת זאת, במקרה המורכב של אסותא נוצרה ׳פונדקאות׳ בלא בחירה והסכמה, המציפה את השאלה המשפטית בנוגע לילד הנולד, ולצידה יש צורך להתמודד עם שאלות מעמד הגנטיקה מחד ותהליכי ההיריון מאידך כחלק משאלות הגדרת ההורות״.
ציינת כי בהליכי פוריות בדרך כלל אין מחלוקת, אך כמובן שמחלוקות הלכתיות יש.
״נכון, מדובר במחלוקת מורכבת ורבת שנים אשר מעורבת בעיצוב חוק הפונדקאות מחד, וביחסי ההלכה לתרומת זרע וביצית מאידך. עלינו להבין כי במרחב ההלכתי עיוני ישנן מספר קומות לשאלה: קומה א כוללת את ההגדרות היסודיות הנוגעות לזהות ההורים ומשליכות על תחומים ועל דינים רבים ביהדות מהגדרת יהדות, יחס התא המשפחתי הקרוב, איסורי חיתון, הקשרי ירושה ועוד. קומה ב נוגעת להכרעה המשפטית היכן יגדל הילד, או במקרה שלנו – אצל אלו מן ההורים תגדל אותה ילדה. חשוב לזכור כי מראשית הדיון ועד היום יש הרואים בגוונים שונים של פעולות אלו כאסורות מצד ההלכה (עצם הליך הפונדקאות או תרומה, האם ומתי ניתן לעשות זאת, ואם כן – באיזו דרך), אולם בפועל במצב של זוגות חשוכי ילדים, רבים התירו את הנושא תוך הגבלות מסוימות. כיצד אם כן ניגשים לסוגיה שבה האדם, לאור ההתפתחות המדעית והטכנולוגית, החליט להפריד ולפרק שני מרכיבי ההורות של אדם אחד – של האם?״, שואל הרב שכטר.

כיצד ניגשים לסוגיה שבה האדם, לאור ההתפתחות המדעית והטכנולוגית, החליט להפריד ולפרק שני מרכיבי ההורות של אדם אחד – של האם?

הרב שכטר מפרט כי מדובר באחד מאתגרי השיח של תורה-מדע-רפואה-טכנולוגיה, לצד המורכבות האנושית הגדולה ומתוך עולם הפסיקה, ״לבסוף דולים ממקורות בני אלפיים שנה תובנות ואולי אף הוכחות, לעולם מתפתח ומשתנה כשלנו. בצומת מרתק זו אנו עוסקים במכון המחקר של העמותה, מנסים לברר ולחקור, לצלול לים מקורות התורה, לפגוש את גדולי הפוסקים, ומנגד להביא לשיח ליבון ובירור עם גדולי המומחים בתחומים השונים״.
הרב שכטר מזכיר את דברי הרב זלמן נחמיה גולדברג זצ״ל, שהיה הדמות הבכירה שליוותה את הוועדה שניסחה את חוק הפונדקאות: ״הרב אמר לי ׳בנושאים מחודשים עלינו להלך בזהירות ובעדינות הן במרחב הסברה והן כשמדמים מילתא למילתא בין מקרה ודין אחד למשנהו׳. עלינו לתור אחר המקורות המרתקים העוסקים לפני אלפי שנים ביסודות ובעקרונות בנושא, לצד מקרים הדומים במקצת או יותר למקרים השונים מאוד בימינו, ולבסוף יש לבחון את מקומה ואת משקלה של הסברה״.
אז מי אם הילד?
הרב שכטר מתייחס לשאלה ממספר כיוונים. ״בשאלת הייחוס, האם הילד צריך לעבור גיור אם בעלת הביצית או נושאת הילד ברחמה ׳הפונדקאית׳ אינה יהודייה? איסורי ערווה – מי שייך למעגל האסור להתחתן כקרובי משפחה? ועוד. כל דעה צריכה לתמוך עצמה הן ברמת המקורות, הן ברמת הסברה והן ברמת השינויים והגילויים במציאות החדשה״.
הרב שכטר נוגע במרכיב הסברה בסוגיה, ומתחיל משתי הדעות הקוטביות הנמצאות בפוסקים ״ישנה הגישה הגנטית שעליה נמנו פוסקים דוגמת הרב ברנסדופר והרב נבנצאל, ועימה מנויים היום הרב עמאר ועוד. כל אלו רואים במטען הגנטי כמעצב את תכונות הוולד, ומנגד האם הרחמית נתפסת רק כסביבת גידול, כמעין ׳אינקובטור׳ לעובר. משכך דומה שכל ההגדרה ההורית תיסוב כלפי האם והאב הגנטיים. הגישה ה׳רחמית׳ רואה באם הרחמית – המולידה את אם הילד, כדברי משה רבינו ׳האנכי הריתי את העם הזה אם אנכי ילדתיהו.. כאשר ישא האומן את היונק׳. על גישה זו מנויים הגרש״ז אוירבך, הגרז״ן, הציץ אליעזר ועוד – והיא רואה בתהליך הגידול ברחם כהגדרת הורות מרכזית ברמה המציאותית, שכן שם הילד הופך לייצור חי ממש, ובמיוחד מנקודת המבט התורנית של היהדות״.
הרב שכטר מביא את ראשית הגישה ׳הרחמית׳ בשו״ת אבן יקרה, המתייחס למקרה של השתלת שחלות מאישה אחת לחברתה. ההשתלה נתפסה כתרומת איברים, וממילא השחלה הופכת לחלק מן האישה הנתרמת למרות שבפועל – הביציות ומטענן הגנטי שייכים לתורמת השחלה.
ישנה גישה שלישית – הגישה המשלבת מספק, ועליה נמנים הרב ווזנר, הרב אשר וייס ועוד – אשר אינה מכריעה בין שתי האימהות בגלל הספק, הראיות והסברות החזקות לכל צד, ונוקטת כי יש להחמיר אחר שתי האימהות.
למחקר הרפואי והמדעי יש מה לתרום לדיון ההלכתי?
״המציאות המתחדשת על כל השינויים והחידושים בה היא צלע אחת, אבל מדהים לראות כיצד מחקר עדכני בזמן האחרון מוסיף נפח לדיון. לדוגמה, אחד מכיווני המחשבה שמעלים תומכי הגישה הגנטית הוא כי בעזרת המדע והטכנולוגיה ייתכן ולא רחוק היום שבו ניתן יהיה לקיים לא רק הפריה חוץ גופית, אלא אף היריון חוץ גופי: יצירת ׳רחם מלאכותית׳. דוגמה זו רוצה להמחיש כי ברור שהמקור הבלעדי הוא המקור הגנטי״, מסביר הרב שכטר.
הרב מפרט כי אומנם ברמה המעשית דומה שרחם מלאכותית באדם היא עדיין בגדר תחומי ׳העתיד׳, אולם מנגד דווקא בשנים האחרונות מתפתח תחום רחב המכונה ׳אפיגנטיקה׳ – המציג השפעות שונות על ההתבטאות הגנטית. ד״ר חי זמור, מחוקרי העמותה ומלומדיה, הוא בעל דוקטורט על תחום האפיגטיקה שחקר ובדק את הנושא, והציג את מסקנותיו במסגרת העמותה. ד״ר זמור הציג את השלכות ההיריון על התבטאות הקוד הגנטי בעובר. לדוגמה, מחקר מרתק שנערך על עכברים הוכיח שיש השפעה משמעותית של הרחם שבה גדל הוולד על התכונות שיבואו בו לידי ביטוי. אומנם המטען הגנטי מגיע מבעלת הביצית, אך הוא מושפע גם מסביבת ההיריון – מ׳האם הרחמית׳. מחקר זה מקשה על הגישה הגנטית, ומחזק דווקא את הגישה הרחמית.


״ישנן שתי אימהות! לא מצד החומרה, אלא מצד האמת״

אלא שיש גישה רביעית בנושא, פחות מוכרת ומדוברת ״היו מגדולי הפוסקים, כדוגמת הרב בן ציון אבא שאול והרב שטרנבוך שנטו לגישה זו, ואף אנוכי הקטן נוטה אליה – גישה שסוברת כי ישנן שתי אימהות! לא מספק ומחומרה כי קשה להכריע, אלא מצד האמת. גישה זו יכולה להישמע מתמיהה בהתחלה, שכן היכן מצינו שלאדם שתי אימהות? אולם התמיהה הופכת לחיזוק: כי היכן מצינו שההורות הטבעית הופרדה לשניים בצורה מלאכותית?״.
הרב שכטר מציין כי כמו שבהורות רגילה, לפחות בעין העבר, הגבר היה אחראי על המטען הגנטי והאם הייתה אחראית גם על הסביבה הרחמית – ושניהם היו הורים במלוא מובן המילה, כך גם כיום: ״גם כאשר הופרדה ההורות של האם לשני מרכיביה, הגנטי והרחמי, יהיו שתי אימהות – במובן הטבעי והשלכותיו הדיניות. כמובן שבשאלת גידול הילד נצטרך להכריע בין האימהות ובין הזוגות״, אומר הרב שכטר.
אחד המתייחסים לנושא הוא פרופסור אליהו לויטס, ראש המחלקה החוץ גופית בסורוקה, אשר הרצה בערב עיון מטעם ׳חי בהם׳: ״אומנם המטען הגנטי מגיע מבעלת הביצית, אך השפעות רבות מתרחשות ברחם האישה הן ברמה הפיזיולוגית והן ברמת האפי גנטיקה. צריך להבין כי כל תא בגוף החי והאדם זהה במטענו הגנטי, אולם כולנו רואים הבדל עצום בין היד לבין הכבד והעין – ההתבטאות של הקוד הגנטי בכל אחד מהם מובילה לאיבר שונה בתכלית. היום אנו מתחילים לזהות ומעט להבין את ההשפעות השונות של הרחם ושל האם על העובר הגדל בתוכה״. הרב שכטר מוסיף על דבריו ״לעניות דעתי הדלה ייתכן אף לומר כי יהיה הבדל בין הסוגיות השונות לגבי איזו אם תהיה במרכז ההכרעה, לדוגמה – ניתן לומר שלתחום הגדרת היהדות דווקא האם הרחמית תהיה המגדירה, ובדיני מעגל הקרבה לדיני הערווה – שתי האימהות, וכו״.
ובחזרה אל המקרה של אסותא, האם במקרה זה תהיה אותה המחלוקת?
״התשובה היא חמקמקה מעט, וזה קשור למה שפתחתי בו, כאמור בגלל אי ההסכמה והטעות המצערת, במקרה זז כולם מבינים שהשאלה מי יגדל את הילד לא תיפתר בהסכם קיים (ניתן לראות שגם מי שטען שהאם הרחמית היא האם בכל זאת אפשר מצב שבו בפועל הוולד יגדל אצל הזוג הגנטי חשוך הילדים), כיצד אם כן ניתן להכריע אצל איזה זוג יגדל הילד? האם לדעת פוסקי היהדות נשוב באופן מלא להגדרת ההורות כמו בדיני הקרבה, הגיור וכו׳?
לדעתי שאלה זו היא ׳שאלה מסדר ב׳: הבסיס לדיון המשפטי על חזקת הילד אומנם יתבסס על הגדרת ההורות כפי שהצגנו מעלה, אך איננו דיון זהה. לשאלה מי יוגדר כהורה לטענת חובת גידול הילד וזכות גידול הילד יכולות להיות גם הכרעות אחרות ומפתיעות במיוחד לגישות הרואות בשתי הנשים אימהות רלוונטיות. גם לפי הגישות המכריעות בין האימהות נושא חזקת ההורות והגידול מושפע ממרכיבים שונים ונוספים.
איפה טובת הילד בכל הסיפור?
״לטעמי ולדעתי הדלה לא רק שיש משמעות לטובת הילד, אלא שלעיתים נראה במקורות היהדות כי טובת הילד היא השיקול המרכזי בראש הפירמידה בהכרעת שאלות הגידול וחזקת ההורות. השאלה אינה רק למי הזכות לגדל אותו, אלא מה יהיה נכון לו. בניגוד לשאלות ההלכתיות מהסדר הראשון שבהן ישנן גישות חותכות לכאן או לכאן, במקרה של גידול הילד אין לתת תשובות תיאורטיות, אלא יש לבחון את פרטי כל מקרה ורק אז לגשת אל הכרעה. סיבות אלו מבהירות מדוע יש בעיה גדולה במתן פסק פומבי במקרה ספציפי אשר האנשים הנוגעים בדבר אינם ידועים ופרטיו אינם פרוסים לפניך״, אומר הרב שכטר.
מאיזה שלב בהפריה כבר יש ׳פוטנציאל חיים׳?
״שאלה מרתקת בדבר ׳טובת הילד׳ מתחילה כבר בשלב ה׳ביצית המופרית׳. האם ניתן יחס לביצית זו כפוטנציאל עובר או שמא היא חומר בלבד? הרב ווזנר דן בשאלת חילול שבת לצורך תהליך הפריה מצד דיני פיקוח נפש, אומנם בחלק מהמצבים מכריע לאיסור אך מציף את הדיון של פוטנציאל החיים הגלום בה. מקרה מורכב נוסף העסיק את בית הדין במצב של זוג אשר היה זה סיכויה האחרון של האם להרות, ואכן ההפריה הצליחה – אך הזוג התגרש בטרם הוכנסה הביצית לרחם האישה. האב רצה לשבור את המבחנות, אך האם טענה כי זה הסיכוי האחרון שלה לילדים.
מרתק לראות כי בשתי סוגיות משמעותיות אשר מעסיקות את עולם הפסיקה בין תורה ובין מדע נמצאת הביצית המופרית, וחלק מרכזי בדיון הוא כיצד הכירו חז״ל בדבר קיומה של ביצית במהלך ההיריון האנושי. מרתק לראות כי שאלה זו קיימת אף בבעלי החיים ומעסיקה את גדולי הפוסקים בשאלת הבשר המתורבת המתרבה מתא אשר נלקח מביצית מופרית דווקא. האם התוצר יהיה מותר גם בלא שחיטה? האם יחשב כפרווה?״, שואל הרב שכטר.
מה עם האבא, בן הזוג של האם הפונדקאית? נראה ששכחנו אותו בכל האירוע.
״שאלה מצוינת. הרב שלמה דיכובסקי, מגדולי דייני בי״ד הגדול, הציג בערב העיון שלנו גישה מרתקת ומפתיעה: אומנם עלינו להתחיל את השאלה בהגדרת האימהות ולבחון את היחס בין האם הגנטית לבין האם הרחמית, אולם אל לנו לשכוח שיש גם אב בזירה. האב הגנטי ודאי הוא אבי הילד, ואילו האב המגדל אינו בעל קשר וזיקה עצמי אל הוולד אלא רק דרך האם. מסיבה זו נוטה הרב להכריע דרך הצבת משוואת האחוזים: האב הגנטי 50%, האם הגנטית לפחות עוד כמה אחוזים (לשיטתו עוד הרבה מכך, אבל גם אם לא), ולכן מירב האחוזים מטים את הכף לדעתו לזוג הגנטי.
״בערב העיון שאלתי מדוע בחינה של אחוזים נכונה במקרה שלנו, הרי הגדרת ההורות אינה באחוזים? האב הוא ההורה המרכזי לתחום הייחוס, אך האם הוא ההורה המרכזי לפיו מגדירים יהדות? האם במקרה זה נכון ללכת לפי משקל האחוזים אשר לכאורה מעמיד את הוויכוח בין הזוגות, או שמא לאחר שהגדרנו מי מהזוגות שייך לעניין (לדעתי הענייה שתי האימהות) יש לשים במרכז הזירה את טובת הילד – וכן לראות בשני בני הזוג ובשתי הזוגות, כולל האב המגדל, כשייכים בשאלה. מרתק היה לראות כי הרב דיכובסקי רואה במהלך שסלל חיבור בין סוגיית טובת הילד, אפילו משלב ביצית מופרית, למרכיב האחוזים ושייכות כל זוג וזוג״, מסביר הרב שכטר.


מילה לסיום

לרב שכטר חשוב להדגיש כי דיונים אלו נוגעים בסוגיות חשובות של מקור החיים מצריכים זהירות יתרה וענווה גדולה, ויש להביאם לפתחם של גדולי תורה. ״אך מעבר לשיח התאורטי יש לזכור כי מקרים קשים מעין זה אשר אירע באסותא מזכירים לכל גורמי המקצוע והגורמים ההלכתיים הנוגעים בדבר להוסיף משמרת על משמרת, על מנת שההתערבות האנושית בהליכים הטבעיים בעולמו של הקב״ה יהיו לברכה וחס וחלילה לא לקללה. כדברי המדרש ׳כל מה שבראתי בשבילך בראתי, תן דעתך שלא תקלקל שאין מי שיתקן אחריך׳״.
בנוסף, מציע הרב שכטר הצעות שונות למניעת טעויות חוזרות: ״יש לנסות ולהוסיף בקרה אנושית חיצונית לגוף האחראי על ההפריות, כמו שמקיימים לעיתים בליווי התהליך מבחינה דתית, וייתכן ואף יש לחוקק זאת בחוק בכדי שיתרון זה יהיה נחלת הציבור הכללי. כיוונים מרתקים נוספים לבחינה אשר עלו בשיח נגעו באפשרות לקחת עם הביצית מעטפת של פלסמה ותאים שונים אשר יאפשרו בדיקה מהירה מייד בטרם הכנסת הביצית לרחם, דבר שיכול גם הוא להוריד את שכיחות הטעות״. ונאמר אמן. ■

עוד במדור זה

אין מה לפחד מכלכלה יהודית

אין מה לפחד מכלכלה יהודית

בשיחה עם ארז צדוק, מנכ״ל ׳אביב בית השקעות׳, דיברנו על השקעה בחברות הוגנות, על חשיבות הגז לישראל וגם על המפעל המיוחד שגרם לו לפעול קצת אחרת: ״יש שם עובדים בעלי תסמונת דאון ועם אוטיזם״.
בפתח הריאיון עמו, שאלתי את ארז צדוק האם מדינת ישראל יכולה לשאוף לכלכלה יהודית. זה נושא שלא מדובר מספיק, אבל לצדוק יש תשובה: ״בהחלט, מדינת ישראל יכולה לשאוף לכך. אבל מדינת ישראל לא תשאף לכך אם האזרחים בעצמם לא ישאפו לכזה דבר, או לפחות המגזר הדתי ישאף לכך״.
מנכ״ל ׳אביב בית השקעות׳ מציג דוגמה פשוטה: ׳היתר עסקה׳. ״יש חברות ציבוריות גדולות שלא חתומות על היתר עסקה. לחתום על היתר עסקה זה לחתום על נייר מאוד פשוט שבא ומתיר להלוות עם ריבית. אין התנגדות מצד הרשויות לחתימה על היתר עסקה, ואין בעצם שום משמעות עסקית כזו או אחרת לחתימה על היתר עסקה. לכאורה מדובר בעניין טכני בלבד, אבל הוא מאפשר לחברות לפעול על פי הלכות ריבית ואנחנו יודעים עד כמה חמור הנושא הזה. עדיין יש חברות שלא חתומות על היתר עסקה״.
״יש היום בערך שני טריליון שקלים של השקעות פנסיוניות, כלומר השקעות בקרנות פנסיה, קופות גמל, קרנות השתלמות וכד׳, ויש כ-20 מיליארד שקלים שמושקעים באפיקים הפנסיוניים האלה בהשקעות כשרות – השקעות בחברות שלא פועלות בשבת וחתומות על היתר עסקה״.

זאת אומרת על פי ההלכה?
״תראה, על פי ההלכה זה גם לא לגנוב ולא לשקר וגם את זה אנחנו בודקים ככל יכולתנו. אבל כן, יש גופים רבניים שממיינים את שני הפרמטרים הללו, ולפיהם ממיינים את החברות האלה לכשרות וללא כשרות״.
״כמו שאמרנו, 20 מיליארד שקלים מושקעים כיום בהשקעות כשרות. אם כלל הציבור הדתי בישראל היה משקיע בהשקעות כשרות בלבד, אז פחות או יותר 400 מיליארד היו מושקעים בהשקעות כשרות. חברה גדולה שלא חותמת על היתר עסקה מפסידה היום משקיעים של 20 מיליארד שקלים, זה לא נורא עבורה. אבל אם היא הייתה מפסידה 400 מיליארד שקלים משקיעים, היא הייתה חותמת על היתר עסקה״.
צדוק לא אומר שבגלל דבר כזה חברה שפועלת בשבת הייתה מפסיקה לפעול בשבת, אבל חברה שמתלבטת אם לפעול בשבת או לא, ובימים אלה פועלת בשבת – 400 מיליארד שקלים היו משכנעים אותה להפסיק את הפעילות בשבת.
״אז אתה שואל אותי האם יש כלכלה יהודית? 

 ארז צדוק, מנכ״ל ׳אביב בית השקעות׳,

האם אנחנו שותפים לחילול שבת כאשר אנחנו משקיעים בחברות שפועלות בשבת? האם אנחנו שותפים לעבירות על הלכות ריבית כאשר אנחנו משקיעים בחברה שנותנת הלוואות ללא היתר עסקה? האם נרוויח פחות אם נשקיע רק בחברות כשרות (חברות שלא פועלות בשבת ומחזיקות בהיתר עסקא)? התשובות שיכול להיות שעלו פעם בראשכם ולא מצאתם להם תשובות, עלולות להפתיע אתכם.
עולם ההשקעות עובר בשנים האחרונות שינוי מהותי. פעם הערך היחיד היה הרווח לבעלי המניות. אף אחד לא דיבר על הוגנות, ובטח שלא על ההלכה. אבל היום הערכים תופסים נתח גדל והולך בעולם ההשקעות. מנהלי השקעות מבינים שרווחים וערכים הולכים ביחד וככל שהערכים חזקים יותר, כך גם פוטנציאל הרווחים גדול יותר. התפיסה שהגנבים והרמאים מרוויחים יותר, הולכת ונכחדת.
ארז צדוק, מנכ"ל ״אביב ניהול קרנות", הקים לפני למעלה משמונה שנים את הקרן הראשונה בישראל שמשקיעה בחברות שמתנהלות בהוגנות. צדוק גם מנהל קרנות על פי ההלכה. הוא אולי מוכר לכם ממלחמותיו מול בנט בבית היהודי, וגם מערוץ 20. הוא יגיש החל מיום שני הקרוב, עם המעבר של ערוץ 20 לערוץ 14, תוכנית כלכלית יומית.

ארז, כשמנהלי השקעות מדברים על ערכים והוגנות, זו לא כניעה לפופוליזם? כשאנשים משקיעים כסף, מעניין אותם מקסימום רווח.
״יש מאות מחקרים בעולם, שמראים שחברות שמתנהלות בהוגנות, מרוויחות יותר לאורך זמן. המחקרים מראים שמי שבודק את החברות מבחינה עסקית וכלכלית, אבל בוחן גם את ההוגנות של החברה, לרוב ירוויח יותר והסיכון שייקח יהיה נמוך יותר. זה לא פופוליזם אלא מחקרים מוכחים".
אם מחקרים מוכחים מראים שהתנהלות הוגנת תורמת לרווחיות ומקטינה סיכון, למה לא כולם משקיעים כך?

״כי לוקח זמן לשנות הרגלים ישנים ודעות קדומות. פעם חשבו שמי שגונב ומרמה יותר, מרוויח יותר. היום, בעקבות האקדמיה וגם לאור הסטטיסטיקות, מנהלי ההשקעות המובילים בעולם יודעים שהשקעה בחברות שמתנהלות בהוגנות, היא השקעה עם פוטנציאל רווח גבוה יותר וסיכון נמוך יותר. ההשקעות שלהם מנוהלות על פי העקרונות האלה. השינוי אגב, מחלחל גם אלינו. בתי השקעות לא מעטים בארץ התחילו לדבר את השפה הזאת, חלק החלו לפני זמן מה וחלק גם מיישמים באופן חלקי כזה או אחר, אבל המגמה כאן ונמשכת".

״נדרש שהרפורמה תעשה בצורה מדורגת וזהירה תוך בחינה והתאמה בשלבים מוגדרים״

לאחרונה, על רקע כוונת שרי האוצר והחקלאות ליזום רפורמה בענפי החקלאות, מתקיים קרב עז בין המצדדים ברפורמה, בעיקר חסידי הגישה הליברטריאנית והמצדדים בגישת השוק החופשי, ובין החקלאים, שמתנגדים בכל כוחם לחיסול מטה לחמם וטוענים כי יש לטפל בבעיה האמיתית – הרווח של רשתות השיווק, שמרוויחות מיליארדים ומוכרות את התוצרת החקלאית פי 2 ופי 3 מהמחיר שמקבל החקלאי, ופערי התיווך שמייקרים את המחירים. נדמה כי לצד של החקלאים מצטרפים גם הצרכנים, שמסתכלים על ניסיון העבר ומבינים כי ייבוא תוצרת חקלאית לישראל אינו מוזיל מחירים לצרכנים – אלא רק מעשירה את רשתות השיווק והיבואנים.
החקלאים, כך נדמה, הבהירו היטב, בכלי התקשורת ובמקומות נוספים, את ההשלכות הקשות של התכנית הקיימת. הרפורמה בצורתה הנוכחית לא תגרור ירידה במחירי הפירות, הירקות והביצים; מאידך תגרור בעיות וסיכונים שונים. פגיעה בביטחון התזונתי של אזרחי ישראל בוודאי בכל הקשור לפירות וירקות; ביטחון המדינה עלול להיפגע – כ-75% מהיישובים החקלאיים נמצאים בפריפריה, וקו המחרשה שלהם קובע את הגבול שבו חיים יהודים ישראלים, אלו צפויים להיפגע ואף להינטש מחשש להפסדים. אלפי חקלאים ומעגלים נוספים בשרשרת התלויה בהם יאבדו את מקור פרנסתם; הייצור המקומי יצטמצם משמעותית – והמגוון החקלאי ידולל; הייבוא החקלאי לארץ עלול לגרום למחלות, מזיקים ותוצרת עם ריסוסים שתיכנס לישראל. כל אלו הם העצים שמרכיבים את היער: יש לחזור למקורות וליסודות- נדרשת הכרה בחקלאות כערך לאומי (דתי וציוני) ומתוך כך הצורך בגיבוש מדיניות לאומית מתאימה. החקלאות היא ערך לאומי, ומרכיב בביטחון ובתרבות הלאומיים. כמו מערכות ביטחון ורפואה לאומית נדרשים גם בחקלאות לברית של נאמנות ולפעמים מסירות נפש, ותמיד להשקעה מכל הצדדים – החקלאים, המדינה וגם הציבור. בלעדיהם לא יכונו מערכות כאלו.
חשוב להדגיש – חלק גדול מהחקלאים מבינים את הצורך בשינוי ושיפור, ונכונים לאתגר הכרוך בשינוי מושכל ומאוזן. בראייתם, בהחלט ניתן ליצור תכנית חלופית, שתוביל להורדת מחירי המוצרים לצרכנים וגם תאפשר קיום בכבוד לחקלאים. החקלאים הציעו למדינה תכנית חלופית המתבססת על שלוש יסודות: הפחתה אפקטיבית של מחצית ממכסי המגן, מעבר לתמיכה ישירה בחקלאים, והתייעלות של החקלאות המקומית.
תמיכה ישירה – התמיכה הישירה שמשרד האוצר מציע היא עלבון לחקלאים ולאינטליגנציה. מאה שקל לדונם מעובד –אבוקדו או חיטה. ברור שתכנית כזו תגרום הפסדים ניכרים לגידולים אינטנסיביים, שהמבקשים חקלאים מתקדמת צריכים דווקא לעודד. כנגד זה, אנו מציעים תמיכה שתהיה דיפרנציאלית ומותאמת לגידול ומותאמת לאזור. אי אפשר להשוות את אלפי הדונמים בנגב לחקלאות האינטנסיבית בשרון. זו הדרך שבה החלה רפורמה מתונה בחקלאות האירופית, וכדאי ללמוד מניסיון זה.
הפחתה של המכסים – החקלאים מבינים שהתחרות חשובה וטובה גם עבורם. אך יש לבחון את הנושא ולקבוע תרחישים וניהול סיכונים. נדרש לבדוק יחד עם הגנת הצומח אנשי שרות ההדרכה והמקצוע והמגדלים, מה מתאים לפתיחה של יבוא ומה לא. ובכל אופן הורדת מכסים לאפס היא טעות ומדיניות שלא קיימת כמעט באף מדינה מתקדמת.
הוזלה של גורמי הייצור – כאן נמצא העיקר אם באמת רוצים שינוי והתקדמות. המים בישראל הוא המשאב היקר ביותר מבין ענפי הצומח. כ-20% מהתשומות הקנויות הן הוצאה על מים. החקלאים הישראלים משתמשים בהרבה פחות מים שפירים מאשר בעבר. חלק החקלאות במים שפירים, ירד מ-850 מיליון קוב בשנה, לכ-400 מיליון קוב בלבד. עוד משתמשת החקלאות בכ-500 מיליון קוב מים מטוהרים, שאלמלא החקלאות היו מוזרמים לים התיכון. מעבר לפגיעה הביולוגית, הרי שעל פי האמנות השונות, עליהן חתומה מדינת ישראל, צעד זה היה גורר קנסות עתק ופגיעה בשמה הטוב של ישראל כמדינה המזהמת את הסביבה ופוגעת בדגה בים. יש לפעול להוזלת המשאב היקר הזה ולהוריד את החוסר ודאות על ידי שימוש במכסות המים.
משאב יקר נוסף הוא העובדים הזרים. במדינת ישראל המעסיק משלם עבור העובד הזר בסביבות 2,700$ בחודש. זאת לעומת 1,500$ בלבד באירופה. התאמה והורדה של מחיר העבודה תגרור הורדת מחירים בתוצרת החקלאית. כמו כן, יש לפתוח את המכסות כך שהחקלאי יוכל לקבל את כמות העובדים לו הוא זקוק, לחילופין אפשר לעודד יותר את העבודה הישראלית (בעיקר של צעירים) בחקלאות. צעדים בנושא זה נעשו בעבר באופן שאינו מספיק שיטתי. נכון להיום יש מחסור תמידי של ידים עובדות בכל הענפים.
"סימון ארץ מקור" שלדברי שרי החקלאות והאוצר, הוא חלק מהרפורמה, הוא אכן חוק חשוב ונדרש כדי שהצרכן ידע מהיכן הגיעה התוצרת שאותה הוא קונה.
נזקי הרפורמה עלולים להיות בבחינת "אל חזור"! אדמות שלא יעובדו – יאבדו. משק חקלאי שנזנח- לא ייפתח מחדש. החקלאות אינה אקורדיון שניתן לכיווץ והרחבה לפי פקודה. התנועות בה רחבות וארוכות, יש להם קצב וריתמוס שקשור בצמיחה הטבעית. הטכנולוגיה המתקדמת ביותר עדיין מצריכה שלבי צמיחה, גידול והבשלה. אם רוצים ש'צל עץ תמר' לא יהיה רק מילים בשיר של זוהר, אלא גם יוציא פרי בעל ערך כלכלי, נדרשות 7 שנים. ולכן, נדרש שהרפורמה תעשה בצורה מדורגת, וזהירה תוך בחינה והתאמה בשלבים מוגדרים.
החקלאים מוכנים להתייעלות. שיפורים והתייעלות בעבר, כבר הובילו לכך שחקלאי ישראלי מייצר כבר היום בערך פי 10 (!) מאשר חקלאי ישראלי לפני כ-30 שנים. ועדיין יש צורך בהתקדמות ועליית מדרגה חדשה.
"אם לא נעבוד את האדמה לא תהיה האדמה שלנו. לא רק במובן הסוציאלי ולא רק במובן הלאומי. כי אם גם במובן המדיני. הארץ לא תהיה שלנו ואנחנו לא נהיה עם הארץ. אנחנו נהיה גם פה זרים ממש כמו בארצות הגולה", כך כתב א"ד גורדון לפני 100 שנה! את הלקח הזה אסור לנו לשכוח כדי שיתקיימו בנו דברי הנביא החקלאי עמוס: "וּנְטַעְתִּים עַל אַדְמָתָם וְלֹא יִנָּתְשׁוּ עוֹד מֵעַל אַדְמָתָם אֲשֶׁר נָתַתִּי לָהֶם".

אמיתי פורת, חקלאי מכפר עציון, 

לשעבר מזכיר הקיבוץ הדתי

היחידים שירויחו מהטרור הם רשתות השיווק והיבואנים

היחידים שירויחו מהטרור הם רשתות השיווק והיבואנים

אלעד מלכא, בטור הדעה שלו שפורסם ב"גילוי דעת" בשבוע שעבר תחת הכותרת "הרפורמה בחקלאות: אם כולם ירוויחו – למה יש מאבק?", (כאן) המעלה כביכול כמה תובנות. הבעיה היא שדבריו לא מסתדרים עם המציאות ועם העובדות.
מלכא מציין כי "כמעט כל ענפי החקלאות בישראל חסומים בפני ייבוא", אך אמירה זו אינה מדויקת: לפי נתוני רשות המיסים, לא רק שקיים ייבוא של מוצרים חקלאיים – אלא שהוא גם עולה בהדרגתיות משנה לשנה (אגסים, תפוחים, בצלים ועגבניות הם הבולטים, אך יש נוספים). לא מדובר רק בפירות וירקות; גם שוק החמאה נפתח בשנה שעברה לייבוא חופשי, ומזה שנים רבות שיש ייבוא של דגים, בשר וביצים לישראל – ואלו רק כמה דוגמאות. במקביל, אגב, בשני העשורים האחרונים פחתו מכסי המגן בחקלאות בכ-50%.
מלכא טועה גם כאשר הוא מזלזל בחשיבות שירותי הגנת הצומח בישראל ובכך שהם מגינים על כולנו מפני מחלות ומזיקים שיכולים להרוס את התוצרת הישראלית. ייבוא ללא הגבלה וללא פיקוח צפוי לגרום לחדירה של מזיקים וגורמי מחלות, המסכנים את הצומח בטבע וכמובן גם את החקלאות הישראלית. כל מדינה בעולם מגנה על עצמה ועל תוצריה. ראינו מה קרה כאשר פלשה לארץ "חדקונית הדקל האדומה" שפוגעת קשות בתמרים, או "זבוב האפרסק" הפוגע בהדרים, בפירות נשירים וסובטרופיים, בירקות ועוד.
עם ההשלכות של המזיקים והמחלות שחדרו לארץ מתמודדים חקלאי ארצנו במשך שנים רבות, ואלו הן רק שתי דוגמאות מייצגות. השפעות נוספות שעלולות לקרות בעקבות השינויים הן התמוטטות של ענפים חקלאים ופגיעה קשה ב"ביטחון התזונתי" של ישראל, עלייה בשימוש בחומרי הדברה ופגיעה בבריאותם של הצרכנים (חומרי הדברה שנמצאים על הפירות והירקות המיובאים וגם שימוש נוסף בישראל בעקבות חדירת מחלות ומזיקים חדשים), סגירת שוקי ייצוא לתוצרת חקלאית ישראלית בגלל הימצאותם של מזיקים ומחלות ועוד.
מלכא ממשיך ומצדיק את הרפורמה באומרו כי "כל חקלאי יקבל כמאה שקלים עבור דונם אדמה מעובד ברשותו". מאה השקלים אמורים לדמות את התמיכה הישירה הקיימת באירופה (26.6 אירו בממוצע), אך שכחו לציין שבאירופה קיימים שטחי מרעה גדולים ומעט שטחי ירקות ופירות. אתם יודעים מי המרוויח הגדול מהשיטה האירופאית? מלכת אנגליה שבבעלותה כמויות שטחים עצומות! ולמה השיטה הזו לא תתאים לנו בארץ? השיטה מתעלמת מסוגי הגידולים השונים ומפלה בין דונם אבוקדו לדונם תירס. באירופה החקלאים זוכים לא רק לתמיכה ישירה אלא לעוד מגוון תמיכות ולצערנו ברפורמה המוצעת בארץ קיימת רק תמיכה ישירה שממש לא תתמוך בחקלאים.

כפי שהוכח בעת משבר הקורונה, מדינת ישראל לא יכולה להתבסס על ייבוא מזון. מה יקרה אם ייסגרו לנו השמיים, כמו במשבר הקורונה, וכל מדינה תצטרך לדאוג לעצמה ולתושביה? מה יקרה אם מדינות מהן ישראל מייבאת תוצרת חקלאית, בהן מדינות כמו טורקיה, ירדן ומצרים למשל, יחליטו על חרם כלכלי על ישראל? 

עוד טוען מלכא כי פערי התיווך אצלנו נמוכים. האמנם? נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ומשרד החקלאות מראים בדיוק את ההפך:  ישנם פערי תיווך של עשרות ומאות אחוזים בין המחיר שמקבל החקלאי ובין המחיר בו נמכרים ירקות  ופירות ברשתות השיווק ואצל יתר הקמעונאים. הטבלאות מטה, המציגות את חמשת הפירות וחמשת הירקות עם פערי התיווך הגבוהים, לא משקרות: לחקלאים הישראלים אין כל השפעה על המחירים ולא על יוקר המחיה. 

*טבלה 1
רשתות השיווק מרוויחות מיליארדים ומוכרות את התוצרת החקלאית פי 2 ופי 3 מהמחיר שמקבל החקלאי. החקלאי עובד קשה מדי יום ובכל מזג אוויר כדי לגדל את הפירות והירקות שכולנו אוכלים – ומקבל על כך שקלים בודדים בלבד.
אגב, אולי לא ידעתם, אבל מחלקת הפירות והירקות היא ה"הקופה המצלצלת" של רשתות השיווק בישראל, ולרוב היא רווחית עבורם יותר מכל מחלקה אחרת.

 על פי דו"חות "שופרסל", הכנסות הרשת ממכירת פירות וירקות עמדו בשנת 2020 על כ-2.2 מיליארד ש"ח. "רמי לוי שיווק השקמה" הכניסה, על פי הדו"חות הכספיים שלה, כ-924 מיליון ש"ח ממכירת פירות וירקות – שמהווים כ-15.62% מכלל הפדיון של הרשת בתחום הקמעונאות. ברשת "ויקטורי" הנתונים די דומים; בשנת 2020 סך הכנסות הרשת ממכירת פירות וירקות עמד על כ-392 מיליון ש"ח, שהם כ-16.5% מכלל הכנסות הרשת. אלה רק הרשתות המחויבות בדיווח כי הן ציבוריות. הנתונים ברורים: רשתות המזון מרוויחות הון עתק על גבם של החקלאים, ועל חשבון כיסם של הצרכנים.

*טבלה 2

בניגוד למה שטוען מלכא, המסקנה ברורה: הרפורמה במתכונת הנוכחית שלה מהווה פגיעה אנושה בחקלאות הישראלית ובחקלאים המקומיים וכפי שהוכח בעבר, למשל כאשר ייבאו לארץ תפוחים ואגסים, המחיר לצרכן לא ירד! ברפורמה הקיימת – החקלאים ייפגעו, הצרכנים לא ירוויחו, מדינת ישראל תתקשה לשמור על הביטחון התזונתי שלה ותהיה תלויה במדינות זרות ומי שיתעשר, כמו תמיד, יהיו רשתות השיווק והיבואנים. ומשהו נוסף, ממנו מלכא מתעלם: פגיעה בחקלאות משמעותה בביטחון המדינה. מאז קום המדינה, החקלאות בישראל מתקיימת בעיקר באזורי הפריפריה, בקצוות המדינה, מחזיקה אזורים אלה בחיים מבחינה כלכלית תוך הפרחת אזורים שוממים ושמירה פיזית על הגבולות.אם יורחב הייבוא, החקלאים יתייאשו – ואז מי ישהה באותם אזורים? בעלי רשתות השיווק והמרכולים? וזה כשעדין לא דיברנו על הערכים שלנו כמדינה, כאשר ציונות וחקלאות הם בהחלט שניים מהם – ושניהם ייפגעו אם הרפורמה תישאר במתווה הנוכחי.׳ לסיום, חשוב לי להדגיש: החקלאים אינם מתנגדים לרפורמה, אלא מבקשים רפורמה הוגנת. 

המבחן הראשון של הקואליציה החדשה הגיע בדמות תקציב המדינה וחוק ההסדרים הנלווה אליו. ההערכה במערכת הפוליטית במידה רבה של צדק היא תשרוד לפחות עוד שנה וחצי.
לשרים לא היה זמן להביא תכניות שהם הכינו בעצמם, כל התכניות גובשו על ידי אגף תקציבים עכשיו השאלה היא האם הפוליטיקאים יאשרו אותן. בראש ובראשונה את הרפורמה בחקלאות.
כמעט כל ענפי החקלאות בישראל חסומים בפני ייבוא לישראל. לעתים החסם הוא מכס בשיעור גבוה שיכול להגיע למאות אחוזים ולעיתים מדובר בתקנות המונעות ייבוא מוצרים ישראל.
לצורך העניין, אם מכס על ייבוא ענבים יעמוד על 500% וק”ג ענבים נמכר בחו”ל בחמישה שקלים, המכס עליו יעמוד על 25 שקלים והוא יימכר בישראל בשלושים שקלים בתוספת עלויות שינוע. כך מייקרת הממשלה עבור החקלאים את התוצרת המקומית נכון להיום.
כאמור לא כל חסמי הייבוא הם מכסיים. שירותי הגנת הצומח לדוגמה אמורים לוודא שעם ייבוא צומח לא נכנסים מזיקים אשר יזיקו לתוצאת החקלאית המקומית. אולם דו”ח מבקר המדינה שפורסם לאחרונה מראה שנטיית שירותי הגנת הצומח היא לבלום ייבוא באופן מאסיבי או לפגוע באיכותו. אם ראיתם עגבניות מטורקיה בלי עוקץ או אננס שהסירו לו את עלי הכתר, אלו תוצרים של מערכת הגנת הצומח בישראל. המשמעות? אורך חיי המדף של התוצרת קטן באופן משמעותי מה שמייקר את עלויות ההובלה ואת עלויות המכירה.
התוצאות של מנגנון כזה הוא שישראל לא מייצרת רק פירות וירקות שיש לנו יתרון בלגדל כאן דוגמת הדרים, אבוקדו ומג’הול אלא גם פירות שמצריכם המון מים או אקלים טרופי שאין בישראל דוגמת בננות. כך המוצרים הללו יקרים לצרכן, בשמן שהחקלאים לא מרוויחים מהם הרבה.
בעשורים האחרונים עברו המדינות המפותחות בעולם ממניעת מסחר בינלאומי בתוצרת חקלאית לתמיכה ישירה בחקלאים. במקום למנוע ייבוא או לייקר אותו נפתחו שווקים לייבוא חופשי, מצד שני חקלאים מקבלים תמיכה ישירה מהמדינה. התוצאה מרשימה: ירידת מחירים משמעותית לצרכנים, מעבר לגידולים רווחיים המותאמים לאקלים באותן מדינות ושגשוג מחודש של הענף.
זו בדיוק הרפורמה המוצעת כיום בחוק ההסדרים. כל חקלאי יקבל כמאה שקלים עבור על דונם אדמה מעובד שברשותו. מכסי הייבוא ירדו לרמה חדש ספרתית תוך חמש שנים וגם שירותי הגנת הצומח יעברו שינוי משמעותי.
הלובי החקלאי מצידו, טוען שהמחירים בארץ יקרים בעקבות “פערי התיווך” או חלקם של המפיצים ורשתות השיווק בתהליך. אלא שטענה זו נבדקה על ידי מרכז המחקר והמידע שחל הכנסת שמצא שפערי התיווך בפירות וירקות נמוכים ביחס לארה”ב ואירופה, על ידי משרדי האוצר והחקלאות שהגיעו למסקנה דומה ולאחרונה על ידי רשות התחרות שהראתה שעליית מחירי הפירוק והירקות בעשור האחרון לא נבעה מעלייה בפערי התיווך.
מעבר לטיעונים הכלכליים, אוהבים בלובי החקלאי להזכיר לנו את חשיבות החקלאות בביטחון התזונתי, היכולת של מדינת ישראל להבטיח מזון נאות לאזרחי בכל עת.
גם על זה יש לומר, משבר החמאה ב 2019, הביצים בפסח 2020, החלב בסוכות לפני כשנה ופירות הקיץ כעת מלמדים שמניעת הייבוא היא היא פגיעה בביטחון תזונתי. ביטחון תזונתי מושג כאשר מגוונים מקורות היצע, לא כאשר מגבילים אותם.
בסופו של דבר מדובר ברפורמה טובה לכל הצדדים. פתיחת שוק החקלאות לתחרות תכניס דם חדש ויזמי לענף המקרטע, המחירים לצרכנים יוזלו ורמת החיים של כולנו תעלה
נכון, יש מי שמפחדים משינויים, לא צריך לכעוס עליהם, צריך לעודד אותם להתגבר.