הרב יצחק ניסים זצ"ל

סיפור האפיפיור-א'

הרב יצחק ניסים, הרב הראשי לישראל

אפרת כהן, נכדת הרב יצחק נסים

סיפורים מחייו של הרב יצחק נסים זצ"ל

סיפור האפיפיור-א'

הרב יצחק ניסים, הרב הראשי לישראל

אפרת כהן, נכדת הרב יצחק נסים

סיפורים מחייו של הרב יצחק נסים זצ"ל

אחרונים במדור זה

עם אחד לב אחד

עם אחד לב אחד

בתשעה באב זה הרגשנו ביתר שאת את אבלו של העם…
הנחיתה על הירח

הנחיתה על הירח

בה' באב תשכ"ט (20 ביולי 1969) התרגש העולם כולו כאשר…
שלום והבנה בין האומות

שלום והבנה בין האומות

מי שעקב אחרי סיפורינו לאורך השנה כבר יודע כי הרב…
מיהו יהודי דתי

מיהו יהודי דתי

בשנת תשכ"ה (1965), עשרים שנה בלבד לאחר מלחמת העולם השנייה…
ספר "יין הטוב"

ספר "יין הטוב"

מוקדש לזכרו של דודנו היקר בצלאל נסים ע"ה, נלב"ע ט'…
אהבת ארץ ישראל

אהבת ארץ ישראל

אהבת ארץ ישראל היה טבועה ברב נסים. כפי שסיפרנו בעבר,…
לימוד תורה לנשים

לימוד תורה לנשים

  כבר הזכרנו בעבר את תשובתו של הרב נסים בנוגע…

כיוון שאנו נמצאים בעיצומם של ימי החנוכה, החג שבו נאבק עם ישראל על עולם הרוח ועל הזכות להיות יהודים ולקיים מצוות, אני מבקשת לספר את סיפור האפיפיור, שגם הוא במידה רבה סיפור של מאבק על הרוח ועל מקומה ומעמדה של הדת היהודית.
סיפור האפיפיור הוא הסיפור המפורסם ביותר שנקשר בשמו של הרב נסים, ואולי גם הסיפור בעל ההד העולמי הגדול ביותר שהיה בכל תקופת כהונתו. 
בכסלו תשכ"ד (4691) הודיע האפיפיור פאולוס השישי שברצונו לבוא לבקר במקומות הקדושים לנצרות בארץ. הממשלה ראתה בהגעתו מאורע היסטורי וכבוד גדול, והתכונה לקראת ביקורו הייתה רבה. אפילו כביש חדש נסלל לכבודו, כביש שעד היום יש הקוראים לו כביש האפיפיור (הכביש המוביל להר ציון שבעיר העתיקה). 

המדינה התכוננה לקבל את פניו בטקס ממלכתי גדול ורב רושם בהשתתפות אישי ציבור רבים וחשובים. בין השאר ביקשו את השתתפותו של סבי, שהיה הרב הראשי באותה התקופה. הטקס נקבע להתקיים במגידו, שממנה בחר האפיפיור לבוא כיוון שזהו מקום שנחשב שטח הפקר ואינו בריבונות יהודית. נקודה זו ורבות אחרות העידו על בעייתיות ביחסו של האפיפיור למדינת ישראל (הווטיקן פנה ל'פלשתינה' ולא למדינת ישראל, לא הייתה כל פנייה של הווטיקן לרבנות הראשית לקראת הביקור ועוד).
סבי סבר שאם הוא יוצא לקבל את פני האפיפיור, על האפיפיור, כראש הדת הקתולית, להשיב ביקור גומלין לראש הדת היהודית או לעשות מחווה כלשהי של נימוס כלפי הדת היהודית. הוא סבר שאם לא יתקבל תנאי זה ייווצר הרושם, חלילה, שמעמד הדת היהודית וראשה נחותים, והוא לא היה מוכן לתת לכך את הגושפנקה שלו. לפיכך סירב להשתתף בטקס הגדול של קבלת פני האפיפיור.
סירובו עורר זעם עצום מצד ממשלת ישראל. התקשורת ביקרה אותו וכתבה עליו דברי שטנה. הטענה כלפיו הייתה כי בסירובו הוא גורם נזק גדול למדינה ועלול להביא לידי פורענות (פוגרומים) בעם היהודי היושב בארצות הנצרות. האיומים לפטרו מתפקידו והלחצים הרבין שהופעלו עליו לשנות את דעתו לא צלחו. כאיש עקרונות השומר על כבודה של היהדות עמד על שלו. הטקס התקיים ברוב הדר, והרב נסים לא היה שם.
על תוצאות הביקור והשלכותיו מרחיקות הלכת נספר בפעם הבאה בע"ה.
חנוכה שמח!

אחרונים במדור זה

עם אחד לב אחד

עם אחד לב אחד

בתשעה באב זה הרגשנו ביתר שאת את אבלו של העם…
הנחיתה על הירח

הנחיתה על הירח

בה' באב תשכ"ט (20 ביולי 1969) התרגש העולם כולו כאשר…
שלום והבנה בין האומות

שלום והבנה בין האומות

מי שעקב אחרי סיפורינו לאורך השנה כבר יודע כי הרב…
מיהו יהודי דתי

מיהו יהודי דתי

בשנת תשכ"ה (1965), עשרים שנה בלבד לאחר מלחמת העולם השנייה…
ספר "יין הטוב"

ספר "יין הטוב"

מוקדש לזכרו של דודנו היקר בצלאל נסים ע"ה, נלב"ע ט'…
אהבת ארץ ישראל

אהבת ארץ ישראל

אהבת ארץ ישראל היה טבועה ברב נסים. כפי שסיפרנו בעבר,…
לימוד תורה לנשים

לימוד תורה לנשים

  כבר הזכרנו בעבר את תשובתו של הרב נסים בנוגע…

שתפו

Scroll to Top
גלילה למעלה