מאיר דורפמן

עוד‭ ‬על ‭״‬תלמידי‭ ‬חכמים‭ ‬מרבים‭ ‬שלום‮"‬

מאיר דורפמן

א‭.‬

בן‭ ‬דודו‭ ‬של‭ ‬ה‮"‬חזון‭ ‬איש‮"‬‭, ‬תלמיד‭ ‬וידיד‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭, ‬היה‭ ‬חוקר‭ ‬התוספתא‭ ‬פרופסור‭ ‬שאול‭ ‬ליברמן‭, ‬שהיה‭ ‬ידען‭ ‬תורני‭ ‬עצום‭, ‬וחי‭ ‬רוב‭ ‬שנותיו‭ ‬האחרונות‭ ‬בארה"ב‭. ‬פעם‭ ‬הוא‭ ‬אמר‭ ‬שבתלמוד‭ ‬כולו‭ ‬אין‭ ‬הומור‭, ‬מלבד‭ ‬באמרה‭ ‬אחת‭, ‬והיא‭: ‬‮"‬תלמידי‭ ‬חכמים‭ ‬מרבים‭ ‬שלום‭ ‬בעולם‭…‬‮"‬‭. ‬אעפ‮"‬כ‭, ‬אני‭ ‬בטוח‭ ‬שגם‭ ‬אמירה‭ ‬זו‭ ‬שלו‭ ‬הייתה‭ ‬הומוריסטית‭, ‬למען‭ ‬החידוד‭. ‬הגמרא‭ ‬מלאה‭ ‬בהומור‭ ‬בלי‭ ‬סוף‭, ‬ודווקא‭ ‬אמירת‭ ‬חז"ל‭ ‬זו‭ ‬נאמרה‭ ‬כפשוטה‭, ‬למרות‭ ‬מחלוקות‭ ‬קיצוניות‭ ‬בין‭ ‬תלמידי‭ ‬חכמים‭. ‬גם‭ ‬הדוגמאות‭ ‬לכך‭, ‬למעשה‭, ‬רבות‭ ‬מספור‭, ‬בכל‭ ‬דור‭ ‬ודור‭, ‬ואדגים‭ ‬בהשתלשלות‭ ‬אחת‭.‬

סבתי‭, ‬ילידת‭ ‬דווינסק‭, ‬סיפרה‭ ‬לי‭ ‬שזוכרת‭ ‬מילדותה‭ ‬הצעירה‭, ‬שכיהן‭ ‬אצלם‭ ‬רב‭ ‬גדול‭ ‬מאד‭, ‬ידוע‭ ‬בכל‭ ‬העולם‭ ‬היהודי‭. ‬שאלתי‭ ‬אותה‭ ‬אם‭ ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬הרב‭ ‬של‭ ‬החסידים‭ ‬או‭ ‬של‭ ‬המתנגדים‭, ‬והיא‭ ‬לא‭ ‬זכרה‭. ‬הכיצד‭? ‬הרי‭ ‬זה‭ ‬היה‭ ‬ההבדל‭ ‬הבולט‭ ‬ביותר‭, ‬ועצם‭ ‬העובדה‭ ‬שנזקקו‭ ‬הקהילות‭ ‬לשני‭ ‬רבנים‭ ‬תעיד‭ ‬על‭ ‬כך‭! ‬הסיבה‭ ‬היא‭ ‬שהייתה‭ ‬עיר‭ ‬זו‭ ‬יוצאת‭ ‬דופן‭ ‬בשני‭ ‬גדולי‭ ‬עולם‭ ‬שכיהנו‭ ‬בה‭ ‬באותה‭ ‬העת‭: ‬הרוגוצ'ובר‭, ‬רבי‭ ‬יוסף‭ ‬רוזין‭, ‬שהיה‭ ‬הרב‭ ‬של‭ ‬החסידים‭, ‬ור‮'‬‭ ‬מאיר‭ ‬שמחה‭ ‬הכהן‭, ‬בעל‭ ‬ה"אור‭ ‬שמח‮"‬‭, ‬שהיה‭ ‬הרב‭ ‬של‭ ‬המתנגדים‭. ‬שניהם‭ ‬היו‭ ‬גדולי‭ ‬אותו‭ ‬הדור‭, ‬ותאמו‭ ‬לתיאור‭ ‬הנ"ל‭. ‬הערכה‭ ‬רבה‭ ‬שררה‭ ‬ביניהם‭. ‬אומרים‭ ‬שכשנפגשו‭ ‬מדי‭ ‬פעם‭, ‬הייתה‭ ‬שיחתם‭ ‬בקודים‭ ‬בלבד‭, ‬במקורות‭. ‬זה‭ ‬מקשה‭ ‬מגמ‮'‬‭ ‬פלונית‭ ‬על‭ ‬אחרת‭, ‬וזה‭ ‬מתרץ‭ ‬מתוספות‭ ‬או‭ ‬מרמב"ם‭ ‬פלוני‭, ‬וזה‭ ‬מקשה‭ ‬שוב‭ ‬ממקור‭ ‬אחר‭. ‬שיחתם‭ ‬לא‭ ‬נזקקה‭ ‬למשפטים‭ ‬שלמים‭, ‬והסתפקה‭ ‬באזכורי‭ ‬מקורות‭, ‬כי‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬צורך‭ ‬לפרט‭ ‬ולהסביר‭ ‬כוונתם‭.‬

ר‮'‬‭ ‬מאיר‭ ‬שמחה‭ ‬היה‭ ‬תומך‭ ‬מובהק‭ ‬של‭ ‬הקמת‭ ‬מדינה‭ ‬בארץ‭ ‬ישראל‭, ‬ובאחד‭ ‬ממכתביו‭ ‬הידועים‭, ‬הוא‭ ‬רומז‭ ‬לאוטונומיה‭ ‬שאולי‭ ‬יקבל‭ ‬העם‭ ‬היהודי‭ ‬מאת‭ ‬השלטון‭ ‬הבריטי‭ ‬בארץ‭, ‬וכך‭ ‬יחל‭ ‬תהליך‭ ‬הבניין‭ ‬השלישי‭. ‬הארץ‭ ‬תבנה‭ ‬בדומה‭ ‬לבניינה‭ ‬בבית‭ ‬שני‭. ‬‮"‬כנטילתה‭ ‬כך‭ ‬נתינתה‮"‬‭, ‬הוא‭ ‬כותב‭, ‬ומבאר‭ ‬שכשם‭ ‬שבשלהי‭ ‬בית‭ ‬שני‭ ‬כבר‭ ‬לא‭ ‬היו‭ ‬נביאים‭, ‬כך‭ ‬יהיה‭ ‬גם‭ ‬בהנחת‭ ‬אבן‭ ‬הפינה‭ ‬לחידוש‭ ‬שלטון‭ ‬ישראל‭ ‬בארץ‭ ‬בשלישית‭, ‬שלא‭ ‬ע"פ‭ ‬נביאים‭, ‬בטרם‭ ‬תשוב‭ ‬הנבואה‭ ‬לישראל‭. ‬

הרוגוצ'ובר‭, ‬לעומתו‭, ‬ידוע‭ ‬היה‭ ‬בהתנגדותו‭ ‬הגדולה‭ ‬לכל‭ ‬המהלך‭ ‬הציוני‭. ‬אמנם‭ ‬עיקר‭ ‬התנגדותו‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬עקרוני‭, ‬כג‮'‬‭ ‬השבועות‭ ‬וכדו‮'‬‭, ‬אלא‭ ‬מחשש‭ ‬השפעה‭ ‬רעה‭ ‬של‭ ‬עזיבת‭ ‬היהדות‭ ‬ע"י‭ ‬חלק‭ ‬מבוני‭ ‬הארץ‭, ‬אבל‭ ‬היא‭ ‬הייתה‭ ‬נחושה‭. ‬מחלוקת‭ ‬גדולה‭ ‬מאד‭ ‬פילגה‭ ‬את‭ ‬העם‭ ‬בימים‭ ‬ההם‭ ‬סביב‭ ‬ענין‭ ‬זה‭. ‬חתנו‭, ‬הרב‭ ‬ישראל‭ ‬אבא‭ ‬ציטרון‭ (‬קיטרוני‭), ‬איש‭ ‬תנועת‭ ‬המזרחי‭, ‬היה‭ ‬רבה‭ ‬של‭ ‬פתח‭ ‬תקוה‭, ‬הרבה‭ ‬לשתף‭ ‬פעולה‭ ‬עם‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭, ‬והיה‭ ‬מעריצו‭. ‬הוא‭ ‬היה‭ ‬תלמיד‭ ‬אהוב‭ ‬של‭ ‬ר‮'‬‭ ‬מאיר‭ ‬שמחה‭ ‬הכהן‭, ‬וגם‭ ‬תלמידו‭ ‬של‭ ‬הרוגוצ'ובר‭. ‬הרוגוצ‮'‬ובר‭ ‬היה‭ ‬מתנגד‭ ‬לשיטת‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭, ‬ויש‭ ‬אומרים‭ ‬אף‭ ‬שהיה‭ ‬ממתנגדיו‭ ‬החריפים‭ ‬ביותר‭. ‬חתנו‭, ‬הרב‭ ‬ציטרון‭, ‬היה‭ ‬פעיל‭ ‬ציוני‭ ‬גדול‭, ‬ונלחם‭ ‬למען‭ ‬בנין‭ ‬הארץ‭ ‬על‭ ‬פי‭ ‬התורה‭. ‬אגב‭, ‬הוא‭ ‬ראה‭ ‬במערכת‭ ‬המשפט‭ ‬האזרחי‭, ‬שנוסדה‭ ‬בארץ‭ ‬בזמנו‭, ‬מהמכשולים‭ ‬הגדולים‭, ‬ונלחם‭ ‬נגדה‭, ‬ובעד‭ ‬המשך‭ ‬המשפט‭ ‬התורני‭. ‬

הרב‭ ‬ציטרון‭ ‬נפטר‭ ‬בגיל‭ ‬צעיר‭ ‬וללא‭ ‬ילדים‭. ‬אלמנתו‭ ‬נסעה‭ ‬לליטא‭ ‬אחרי‭ ‬מות‭ ‬אביה‭ ‬הרוגוצ'ובר‭, ‬למרות‭ ‬הסכנה‭ ‬הקרובה‭, ‬במטרה‭ ‬להציל‭ ‬את‭ ‬הכתבים‭ ‬שהותיר‭. ‬היא‭ ‬הספיקה‭ ‬להוציא‭ ‬לאור‭ ‬בוורשה‭ ‬שני‭ ‬כרכים‭, ‬בעזרת‭ ‬הרב‭ ‬ספרן‭, ‬תלמידו‭ ‬של‭ ‬אביה‭ ‬ומחליפו‭ ‬ברבנות‭ ‬דווינסק‭. ‬כשהכיבוש‭ ‬הנאצי‭ ‬הלך‭ ‬והתעצם‭, ‬הם‭ ‬שלחו‭ ‬צילומי‭ ‬מיקרופילמים‭ ‬מוסתרים‭ ‬לקרובי‭ ‬הרב‭ ‬ספרן‭ ‬בארה"ב‭, ‬ככל‭ ‬שהספיקו‭, ‬עד‭ ‬שנרצחו‭ ‬בשואה‭. ‬רוב‭ ‬כתבי‭ ‬אביה‭ ‬לא‭ ‬יצאו‭ ‬לאור‭, ‬אבל‭ ‬מי‭ ‬שהצליח‭ ‬להגיע‭ ‬ולהתחיל‭ ‬לפענח‭ ‬את‭ ‬המון‭ ‬כתביו‭ ‬הנותרים‭ ‬של‭ ‬הרוגוצ‮'‬ובר‭, ‬לעסוק‭ ‬בהם‭ ‬ולהתחיל‭ ‬להוציאם‭ ‬לאור‭, ‬היה‭ ‬ראש‭ ‬הישיבה‭ ‬הראשון‭ ‬של‭ ‬ישיבת‭ ‬‮"‬שפת‭ ‬אמת‮"‬‭ ‬בירושלים‭, ‬חסיד‭ ‬גור‭ ‬בשם‭ ‬הרב‭ ‬מנחם‭ ‬מנדל‭ ‬כשר‭. ‬הוא‭ ‬ייסד‭ ‬מכון‭ ‬בשם‭ ‬‮"‬צפנת‭ ‬פענח‮"‬‭ ‬כשם‭ ‬ספרי‭ ‬הרוגוצ'ובר‭, ‬בשיתוף‭ ‬ה"ישיבה‭ ‬אוניברסיטה‮"‬‭ ‬בארה"ב‭. ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתו‭ ‬אני‭ ‬זוכר‭, ‬כשלקחו‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬תלמידי‭ ‬בית‭ ‬הספר‭ ‬שבו‭ ‬למדתי‭, ‬להלוויה‭ ‬הגדולה‭ ‬של‭ ‬אדם‭ ‬גדול‭ ‬זה‭.‬

הרב‭ ‬מנחם‭ ‬מנדל‭ ‬כשר‭, ‬ראשון‭ ‬פרשני‭ ‬תורת‭ ‬הרוגוצ'ובר‭ ‬ואוהביה‭, ‬היה‭ ‬ציוני‭ ‬נלהב‭, ‬וחיבר‭ ‬את‭ ‬הספר‭ ‬‮"‬התקופה‭ ‬הגדולה‮"‬‭, ‬להוכיח‭ ‬את‭ ‬היותה‭ ‬של‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭ ‬ראשית‭ ‬צמיחת‭ ‬גאולתנו‭. ‬הוא‭ ‬כתב‭ ‬את‭ ‬הסדרה‭ ‬הענקית‭ ‬‮"‬תורה‭ ‬שלמה‮"‬‭, ‬לחיבור‭ ‬התורה‭ ‬שבעל‭ ‬פה‭ ‬עם‭ ‬התורה‭ ‬שבכתב‭, ‬ועוד‭ ‬חיבורים‭ ‬רבים‭ ‬במרחב‭ ‬נושאים‭ ‬עצום‭. ‬אגב‭, ‬סדרה‭ ‬זו‭ ‬הייתה‭ ‬מצויה‭ ‬על‭ ‬שולחנו‭ ‬של‭ ‬הרבי‭ ‬מסאטמר‭, ‬בעל‭ ‬‮"‬ויואל‭ ‬משה‮"‬‭, ‬גדול‭ ‬מתנגדי‭ ‬הציונות‭, ‬והייתה‭ ‬אהובה‭ ‬עליו‭. ‬

ב‭.‬

בהזדמנות‭ ‬זו‭ ‬אשוב‭ ‬לדברי‭ ‬ה"אור‭ ‬שמח‮"‬‭ ‬האקטואליים‭, ‬בהשוואה‭ ‬בין‭ ‬שיבת‭ ‬ציון‭ ‬בבית‭ ‬שני‭ ‬לזו‭ ‬שבימינו‭. ‬בימים‭ ‬אלה‭ ‬ממש‭ ‬אנחנו‭ ‬מקבלים‭ ‬תזכורת‭ ‬לכך‭ ‬שמדינת‭ ‬ישראל‭ ‬עדיין‭ ‬לא‭ ‬הגיעה‭ ‬להיות‭ ‬מדינה‭ ‬עצמאית‭ ‬לגמרי‭, ‬אלא‭ ‬אולי‭ ‬דומה‭ ‬יותר‭ ‬לאוטונומיה‭ ‬מורחבת‭, ‬במובנים‭ ‬מסוימים‭. ‬‮"‬עם‭ ‬חופשי‮"‬‭ ‬בארצו‭ ‬לא‭ ‬נאלץ‭ ‬לקבל‭ ‬תכתיבים‭ ‬מארה"ב‭ ‬ועוד‭, ‬בנושאים‭ ‬הקשורים‭ ‬לעצם‭ ‬קיומו‭, ‬בניגוד‭ ‬לעמדתו‭. ‬האם‭ ‬לכך‭ ‬פיללנו‭? ‬בדברי‭ ‬ה"אור‭ ‬שמח‮"‬‭ ‬הנ"ל‭ ‬נרמזת‭ ‬תשובה‭, ‬שגם‭ ‬בבית‭ ‬שני‭ ‬לא‭ ‬הייתה‭ ‬לישראל‭ ‬עצמאות‭ ‬מלאה‭. ‬על‭ ‬פורים‭ ‬אומרת‭ ‬הגמרא‭ ‬במסכת‭ ‬מגילה‭, ‬שאיננו‭ ‬אומרים‭ ‬בו‭ ‬הלל‭ ‬גם‭ ‬משום‭ ‬שעדיין‭ ‬נותרנו‭ ‬עבדי‭ ‬אחשוורוש‭. ‬ומדוע‭ ‬בחנוכה‭ ‬אומרים‭ ‬הלל‭? ‬מסביר‭ ‬הרמב‮"‬ם‭ ‬שזה‭ ‬משום‭ ‬ש"חזרה‭ ‬מלכות‭ ‬לישראל‭ ‬יתר‭ ‬על‭ ‬מאתיים‭ ‬שנה‮"‬‭. ‬ואנחנו‭ ‬יודעים‭, ‬גם‭ ‬ע"פ‭ ‬דברי‭ ‬הגמרא‭, ‬שבסוף‭ ‬בית‭ ‬שני‭ ‬הייתה‭ ‬העצמאות‭ ‬שלנו‭ ‬מוגבלת‭ ‬מאד‭. ‬כדי‭ ‬למנות‭ ‬כהן‭ ‬גדול‭ ‬היו‭ ‬הצדוקים‭ ‬משחדים‭ ‬את‭ ‬השלטון‭ ‬הרומאי‭, ‬ומשמע‭ ‬שהייתה‭ ‬לו‭ ‬השפעה‭ ‬רבה‭, ‬אם‭ ‬לא‭ ‬בלעדית‭. ‬ואף‭ ‬על‭ ‬פי‭ ‬כן‭, ‬חנוכה‭ ‬נחגג‭ ‬לדורות‭ ‬על‭ ‬האוטונומיה‭ ‬הזאת‭, ‬לדברי‭ ‬הרמב"ם‭, ‬והוא‭ ‬קורא‭ ‬לה‭ ‬‮"‬חזרה‭ ‬מלכות‭ ‬לישראל‮"‬‭, ‬ומצבנו‭ ‬המדיני‭ ‬היום‭ ‬טוב‭ ‬לאין‭ ‬ערוך‭ ‬מאשר‭ ‬בזמן‭ ‬החשמונאים‭. ‬אגב‭, ‬הייתה‭ ‬אז‭ ‬כת‭ ‬שאמרה‭ ‬שאם‭ ‬כך‭ ‬הוא‭, ‬הכל‭ ‬לא‭ ‬שווה‭, ‬ואין‭ ‬טעם‭ ‬בהמשך‭ ‬עבודת‭ ‬המקדש‭, ‬אלא‭ ‬יש‭ ‬להתבודד‭ ‬במערות‭ ‬ולעבוד‭ ‬את‭ ‬השם‭ ‬ללא‭ ‬כל‭ ‬פשרה‭, ‬והיא‭ ‬התנגדה‭ ‬גם‭ ‬לכל‭ ‬הנהגת‭ ‬חכמי‭ ‬ישראל‭ ‬התנאים‭, ‬ש"משתפת‭ ‬פעולה‮"‬‭ ‬במצב‭ ‬זה‭. ‬זו‭ ‬הייתה‭ ‬כת‭ ‬האיסיים‭ ‬שברחה‭ ‬למדבר‭ ‬יהודה‭. ‬עוד‭ ‬דרך‭ ‬לפנינו‭ ‬למלכות‭ ‬ישראל‭ ‬השלימה‭. ‬יעזרנו‭ ‬הי"ת‭. ‬■

meirdorfman@gmail.com

עוד במדור זה

אל תתנו למחבלים לנצח

אל תתנו למחבלים לנצח

לפני‭ ‬שנתים‭ ‬הערבים‭ ‬יצאו‭ ‬להתקפת‭ ‬טרור‭ ‬על‭ ‬ישראל‭. ‬למה‭? ‬כי‭ ‬הם‭ ‬אנטישמים‭ ‬ורוצים‭ ‬להרוג‭ ‬יהודים‭, ‬כי‭ ‬הם‭ ‬שונאים‭ ‬את‭ ‬ישראל‭ ‬והם‭ ‬רוצים‭ ‬להכאיב‭ ‬לה‭ ‬ולהחליש‭ ‬אותה‭, ‬ובאופן‭ ‬מוצהר‭ ‬‮–‬‭ ‬כדי‭ ‬לשחרר‭ ‬מחבלים‭.‬

את‭ ‬שתי‭ ‬המטרות‭ ‬הראשונות‭ ‬הם‭ ‬השיגו‭. ‬וכעת‭ ‬‮–‬‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬השלישית‭. ‬הם‭ ‬באו‭ ‬כדי‭ ‬לשחרר‭ ‬מחבלים‭, ‬והם‭ ‬עשו‭ ‬זאת‭.‬

הם‭ ‬השפילו‭ ‬אותנו‭ ‬עד‭ ‬עפר‭. ‬אנסו‭ ‬את‭ ‬בנותינו‭, ‬רצחו‭ ‬את‭ ‬בנינו‭, ‬ובסוף‭ ‬אנחנו‭ ‬נושאים‭ ‬ונותנים‭ ‬איתם‭ ‬כאילו‭ ‬הם‭ ‬היו‭ ‬אנשים‭ ‬מן‭ ‬הישוב‭, ‬וגם‭ ‬משחררים‭ ‬את‭ ‬אנשיהם‭ ‬הרוצחים‭.‬

אין‭ ‬צורך‭ ‬להכביר‭ ‬מלים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שהתוצאה‭ ‬הסופית‭, ‬בפרט‭ ‬אם‭ ‬עזה‭ ‬תשוקם‭ ‬והערבים‭ ‬ישארו‭ ‬שם‭, ‬תעודד‭ ‬עוד‭ ‬מעשי‭ ‬טרור‭. ‬הטרוריסטים‭ ‬יאמרו‭: ‬הנה‭, ‬העם‭ ‬הערבי‭ ‬הכה‭ ‬את‭ ‬העם‭ ‬היהודי‭, ‬לא‭ ‬הפסיד‭ ‬כלום‭, ‬וקיבל‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שרצה‭. ‬מסקנה‭: ‬הטרור‭ ‬נגד‭ ‬היהודים‭ ‬משתלם‭. ‬כדאי‭.‬

לא‭ ‬צריך‭ ‬להכביר‭ ‬מלים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שהתוצאה‭ ‬הסופית‭ ‬מסוכנת‭ ‬לישראל‭ ‬וככל‭ ‬הנראה‭ ‬תגבה‭ ‬מחיר‭ ‬דמים‭ ‬נורא‭. ‬לפני‭ ‬שנתיים‭ ‬שילמנו‭ ‬את‭ ‬המחיר‭ ‬על‭ ‬עיסקת‭ ‬שליט‭. ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬המחיר‭ ‬הפעם‭? ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שהפגין‭ ‬בעד‭ ‬העיסקה‭ ‬הזאת‭, ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שדרכו‭ ‬רגליו‭ ‬בככר‭ ‬החטופים‭ ‬ולו‭ ‬פעם‭ ‬אחת‭, ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שענד‭ ‬סרט‭ ‬צהוב‭, ‬ידע‭ ‬היטב‭ ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬המחיר‭. ‬הוא‭ ‬בחר‭ ‬לקבל‭ ‬את‭ ‬החטופים‭ ‬ולהקריב‭ ‬תמורתם‭ ‬אנשים‭ ‬אלמוניים‭ ‬בעתיד‭. ‬כשהאנשים‭ ‬האלה‭ ‬יפסיקו‭ ‬להיות‭ ‬אלמוניים‭ ‬‮–‬‭ ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שהפגין‭ ‬בעד‭ ‬העיסקה‭ ‬יצטרך‭ ‬לדעת‭ ‬שמותם‭ ‬הוא‭ ‬הבחירה‭ ‬שלו‭. ‬היית‭ ‬בככר‭ ‬החטופים‭? ‬אתה‭ ‬בחרת‭ ‬להרוג‭ ‬את‭ ‬אותם‭ ‬אנשים‭. ‬לך‭ ‬תתנצל‭ ‬בפני‭ ‬המשפחות‭. ‬אתה‭ ‬בחרת‭ ‬בזה‭.‬

η„ ʉ χ ·Â˘‰

אבל‭ ‬גם‭ ‬בלי‭ ‬לדבר‭ ‬על‭ ‬המחיר‭ ‬הנורא‭ ‬ששילמנו‭ ‬ונשלם‭ ‬על‭ ‬עידוד‭ ‬מתקפות‭ ‬בעתיד‭ ‬ועל‭ ‬שחרור‭ ‬מחבלים‭. ‬גם‭ ‬אם‭ ‬נניח‭ ‬שלא‭ ‬יהיה‭ ‬מחיר‭ ‬כזה‭. ‬כבוד‭ ‬לאומי‭ ‬הוא‭ ‬מטרה‭ ‬בפני‭ ‬עצמה‭. ‬לאום‭ ‬לא‭ ‬משפיל‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬בפני‭ ‬אויביו‭, ‬גם‭ ‬אם‭ ‬המחיר‭ ‬הוא‭ ‬חיים‭ ‬של‭ ‬כמה‭ ‬אנשים‭ ‬פרטיים‭.‬

אין‭ ‬מקום‭ ‬לזלזול‭ ‬הזה‭ ‬בכבודו‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬ושל‭ ‬א‭-‬להיו‭. ‬כבוד‭ ‬לאומי‭ ‬הוא‭ ‬ערך‭ ‬חשוב‭ ‬מאד‭. ‬אין‭ ‬מקום‭ ‬להשפלתו‭. ‬על‭ ‬כבוד‭ ‬לאומי‭ ‬יוצאים‭ ‬למלחמה‭ ‬ומוסרים‭ ‬את‭ ‬הנפש‭.‬

לא‭ ‬רק‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬נראה‭ ‬לכם‭ ‬שארה"ב‭ ‬היתה‭ ‬מתרפסת‭ ‬ככה‭ ‬בפני‭ ‬מי‭ ‬שפגע‭ ‬באזרחיה‭?‬

ויתור‭ ‬על‭ ‬כבוד‭ ‬לאומי‭ ‬הוא‭ ‬ודאי‭ ‬לא‭ ‬סיבה‭ ‬לגאווה‭. ‬הוא‭ ‬רק‭ ‬סיבה‭ ‬לבושה‭ ‬עמוקה‭.‬

ואולי‭ ‬זאת‭ ‬עוד‭ ‬סיבה‭ ‬לכך‭ ‬שדורכים‭ ‬עלינו‭.‬

השפילו‭ ‬אותנו‭, ‬רצחו‭ ‬אותנו‭, ‬הפקירו‭ ‬את‭ ‬דמנו‭ ‬וכעת‭ ‬אנחנו‭ ‬משחררים‭ ‬את‭ ‬הרוצחים‭? ‬איפה‭ ‬הכבוד‭ ‬הלאומי‭?‬

‭(‬מי‭ ‬שרודף‭ ‬כבוד‭ ‬‮–‬‭ ‬זו‭ ‬בהחלט‭ ‬סיבה‭ ‬להתבייש‭. ‬מי‭ ‬שמחפש‭ ‬כבוד‭ ‬במובן‭ ‬של‭ ‬למה‭ ‬פלוני‭ ‬עלה‭ ‬שלישי‭ ‬ואני‭ ‬עליתי‭ ‬רביעי‭ ‬או‭ ‬למה‭ ‬נתנו‭ ‬לדוד‭ ‬רבבות‭ ‬ולי‭ ‬נתנו‭ ‬אלפים‭ ‬‮–‬‭ ‬מי‭ ‬ששאלות‭ ‬כאלה‭ ‬מעסיקות‭ ‬אותו‭ ‬לא‭ ‬ראוי‭ ‬לשום‭ ‬כבוד‭. ‬אפילו‭ ‬גלילה‭ ‬אל‭ ‬תתנו‭ ‬לו‭. ‬אבל‭ ‬מי‭ ‬שדואג‭ ‬לכבוד‭ ‬הבסיסי‭ ‬שלו‭ ‬כאדם‭, ‬כבוד‭ ‬הבריות‭, ‬שלא‭ ‬יאנסו‭ ‬את‭ ‬בנותיו‭ ‬ולא‭ ‬יפשיטו‭ ‬אותו‭ ‬ולא‭ ‬ישפילו‭ ‬אותו‭ ‬בככר‭ ‬העיר‭ ‬‮–‬‭ ‬על‭ ‬זה‭ ‬צריך‭ ‬למסור‭ ‬את‭ ‬הנפש‭. ‬וכאשר‭ ‬מדובר‭ ‬לא‭ ‬על‭ ‬כבוד‭ ‬של‭ ‬אדם‭ ‬פרטי‭ ‬אלא‭ ‬על‭ ‬הכבוד‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬‮–‬‭ ‬כאן‭ ‬צריך‭ ‬לצאת‭ ‬למלחמה‭ ‬אפילו‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שעם‭ ‬ישראל‭ ‬יעלה‭ ‬ראשון‭ ‬ולא‭ ‬שני‭).‬

‚ӯ ‰˙ȯˆÈÌ

אבל‭ ‬לגופו‭ ‬של‭ ‬מצבנו‭: ‬למרות‭ ‬הכל‭ ‬יש‭ ‬עוד‭ ‬תקוה‭ ‬גדולה‭.‬

מבחינה‭ ‬מסויימת‭ ‬אנחנו‭ ‬עכשו‭ ‬במצב‭ ‬יותר‭ ‬טוב‭ ‬מבתחילת‭ ‬הלחימה‭.‬

כעת‭ ‬אנחנו‭ ‬כבר‭ ‬לא‭ ‬מסכנים‭ ‬שום‭ ‬חטוף‭.‬

לכן‭ ‬נגמרו‭ ‬התירוצים‭. ‬אין‭ ‬עוד‭ ‬שום‭ ‬תירוץ‭ ‬לשאלה‭ ‬למה‭ ‬לא‭ ‬נכבוש‭ ‬את‭ ‬עזה‭ ‬ונגרש‭ ‬את‭ ‬תושביה‭.‬

למעשה‭, ‬הזמן‭ ‬לעשות‭ ‬זאת‭ ‬הוא‭ ‬עוד‭ ‬היום‭. ‬אל‭ ‬תחכו‭ ‬לראות‭ ‬אם‭ ‬חמאס‭ ‬מקיים‭ ‬הסכמים‭ ‬או‭ ‬מפר‭ ‬אותם‭ ‬או‭ ‬ממציא‭ ‬תרוצים‭. ‬לא‭ ‬מגיע‭ ‬לחמאס‭ ‬שניתן‭ ‬לו‭ ‬הזדמנות‭ ‬לעמוד‭ ‬בהסכם‭. (‬מה‭ ‬אתם‭ ‬אומרים‭? ‬סיכמנו‭ ‬ולא‭ ‬עמדנו‭ ‬בהסכם‭? ‬אתם‭ ‬באמת‭ ‬אומרים‭ ‬את‭ ‬זה‭? ‬צריך‭ ‬לקיים‭ ‬הסכמים‭ ‬עם‭ ‬הנבלות‭ ‬האלה‭? ‬לא‭ ‬שילמנו‭ ‬על‭ ‬החטופים‭? ‬אה‭ ‬כן‭? ‬חמאס‭ ‬חרש‭ ‬וזרע‭ ‬וגידל‭ ‬וקצר‭ ‬חטופים‭ ‬ואנחנו‭ ‬שדדנו‭ ‬אותם‭ ‬ממנו‭ ‬בלי‭ ‬לשלם‭???!!! ‬די‭. ‬עם‭ ‬האנשים‭ ‬האלה‭ ‬לא‭ ‬צריך‭ ‬לקיים‭ ‬שום‭ ‬הסכם‭).‬

אבל‭ ‬אם‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭ ‬עוד‭ ‬לא‭ ‬ברמה‭ ‬מספיק‭ ‬גבוהה‭ ‬כדי‭ ‬לעשות‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬‮–‬‭ ‬אפשר‭ ‬ללכת‭ ‬בדרך‭ ‬אחרת‭: ‬הלא‭ ‬חמאס‭ ‬לא‭ ‬ימסור‭ ‬לידינו‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬הנשק‭ ‬ברצועה‭ ‬עד‭ ‬הכדור‭ ‬האחרון‭. ‬לא‭ ‬ימסור‭? ‬נמשיך‭ ‬במלחמה‭ ‬עד‭ ‬הנצחון‭. ‬אנחנו‭ ‬כבר‭ ‬לא‭ ‬מסכנים‭ ‬אף‭ ‬חטוף‭.‬

כבר‭ ‬אין‭ ‬להם‭ ‬שום‭ ‬קלף‭ ‬ביד‭. ‬אין‭ ‬סיבה‭ ‬שלא‭ ‬נשמיד‭ ‬אותם‭.‬

לפני‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭ ‬מכרו‭ ‬לנו‭ ‬תירוצים‭ ‬שונים‭ ‬למה‭ ‬לא‭ ‬להתיישב‭ ‬בעזה‭. ‬אמרו‭ ‬שחבל‭ ‬לגור‭ ‬ולאבטח‭ ‬ישובים‭ ‬בלב‭ ‬אוכלוסיה‭ ‬ערבית‭. ‬כעת‭ ‬בחלק‭ ‬גדול‭ ‬מהרצועה‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬הערבית‭ ‬כבר‭ ‬איננה‭. ‬אין‭ ‬שום‭ ‬סיבה‭ ‬או‭ ‬תירוץ‭ ‬למה‭ ‬לא‭ ‬להתיישב‭ ‬שם‭. ‬אבל‭ ‬אנשים‭ ‬שונים‭ ‬עדיין‭ ‬נרתעים‭ ‬מזה‭. ‬כנראה‭ ‬מהטעם‭ ‬שיאיר‭ ‬לפיד‭ ‬לא‭ ‬התאפק‭ ‬ואמר‭ ‬בפירוש‭ ‬לפני‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭: ‬אין‭ ‬בזה‭ ‬שום‭ ‬הגיון‭, ‬אבל‭ ‬צריך‭ ‬להשפיל‭ ‬את‭ ‬הדתיים‭ ‬האלה‭.‬

ω˜„ÈÌ ‡Â˙Ì

כשהודיתי‭ ‬על‭ ‬ההשגים‭ ‬הגדולים‭ ‬של‭ ‬השנה‭, ‬שאלו‭ ‬אותי‭ ‬‮"‬אבל‭ ‬למה‭ ‬ככה‭? ‬למה‭ ‬לא‭ ‬בלי‭ ‬כל‭ ‬ההרוגים‭ ‬האלה‮"‬‭. ‬התשובה‭ ‬היא‭ ‬שהיו‭ ‬לנו‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭ ‬לעשות‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬בלי‭ ‬כל‭ ‬ההרוגים‭ ‬האלה‭. ‬לא‭ ‬ניצלנו‭ ‬את‭ ‬אותן‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭. ‬עכשו‭ ‬הזמן‭ ‬לשאול‭: ‬אתם‭ ‬רוצים‭ ‬לחסל‭ ‬אותם‭ ‬עכשו‭, ‬או‭ ‬לחכות‭ ‬עד‭ ‬אחרי‭ ‬שיתנו‭ ‬לנו‭ ‬סיבה‭ ‬כואבת‭? ‬אתם‭ ‬רוצים‭ ‬לחכות‭ ‬עד‭ ‬שנתחיל‭ ‬לשלם‭ ‬את‭ ‬מחיר‭ ‬שחרור‭ ‬כל‭ ‬המחבלים‭ ‬האלה‭? ‬לא‭ ‬עדיף‭ ‬להקדים‭ ‬ולכבוש‭ ‬את‭ ‬עזה‭ ‬ולהשמיד‭ ‬את‭ ‬המחבלים‭ ‬עוד‭ ‬לפני‭ ‬שהם‭ ‬יתנו‭ ‬לנו‭ ‬סיבה‭ ‬כואבת‭ ‬לעשות‭ ‬את‭ ‬זה‭?‬

כבר‭ ‬אחרי‭ ‬החגים‭, ‬חוזרים‭ ‬לשיגרה‭, ‬והחמאס‭ ‬כבר‭ ‬התחיל‭ ‬להרגיל‭ ‬אותנו‭ ‬לשיגרה‭ ‬הידועה‭ ‬והמוכרת‭: ‬הם‭ ‬יורים‭ ‬ואנחנו‭ ‬מגיבים‭, ‬ומתאמצים‭ ‬לשמור‭ ‬על‭ ‬הפסקת‭ ‬האש‭ ‬ולא‭ ‬להסלים‭. ‬לא‭ ‬להכריע‭, ‬לא‭ ‬לנצח‭ ‬ולא‭ ‬להשמיד‭ ‬את‭ ‬הטרור‭. ‬לנהל‭ ‬את‭ ‬הסכסוך‭. ‬כבר‭ ‬הלכנו‭ ‬המון‭ ‬פעמים‭ ‬לסרט‭ ‬הזה‭ ‬ולמדנו‭ ‬שזה‭ ‬סרט‭ ‬עם‭ ‬סוף‭ ‬רע‭. ‬למה‭ ‬ללכת‭ ‬שוב‭?‬

כל‭ ‬עוד‭ ‬לא‭ ‬נוציא‭ ‬מעזה‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬החמאסניקים‭, ‬כולל‭ ‬החמאסניקים‭ ‬הבלתי‭ ‬מעורבים‭, ‬הם‭ ‬ימשיכו‭ ‬לנסות‭ ‬להשמיד‭ ‬אותנו‭, ‬וזה‭ ‬יכאב‭. ‬מאד‭. ‬אז‭ ‬שוב‭ ‬לחזור‭ ‬לסרט‭ ‬של‭ ‬סבבים‭ ‬ושקט‭ ‬יענה‭ ‬בשקט‭? ‬לא‭ ‬למדנו‭ ‬שום‭ ‬דבר‭? ‬

לכתך אחרי במדבר

לכתך אחרי במדבר

הדרך‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬עוברת‭ ‬בישיבה‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭. ‬לכתך‭ ‬אחרי‭ ‬במדבר‭ ‬בארץ‭ ‬לא‭ ‬זרועה‭.‬

לא‭ ‬קלה‭ ‬היא‭ ‬הדרך‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭. ‬היא‭ ‬עוברת‭ ‬במגורים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬בייבוש‭ ‬ביצות‭, ‬במגורים‭ ‬בקראוון‭ ‬על‭ ‬גבעה‭ ‬או‭ ‬בחושה‭ ‬בחוה‭, ‬או‭ ‬במושבה‭. ‬הדירה‭ ‬דירת‭ ‬עראי‭. ‬מדי‭ ‬פעם‭ ‬היא‭ ‬נהרסת‭ ‬וצריך‭ ‬לבנות‭ ‬אותה‭ ‬שוב‭.‬

הליכה‭ ‬אחרי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬אל‭ ‬הארץ‭ ‬היא‭ ‬הליכה‭ ‬בלי‭ ‬קבע‭. ‬כשה‮'‬‭ ‬אומר‭ ‬מפרקים‭ ‬את‭ ‬הסוכה‭ ‬ועוברים‭ ‬למקום‭ ‬הבא‭.‬

רק‭ ‬כך‭ ‬מגיעים‭ ‬לישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

דור‭ ‬דור‭ ‬וחלוציו‭. ‬יוצאי‭ ‬מצרים‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭, ‬חלוצי‭ ‬הדור‭ ‬הזה‭ ‬בסוכות‭ ‬בגבעות‭.‬

במדבר‭ ‬למדנו‭ ‬שלא‭ ‬על‭ ‬הלחם‭ ‬לבדו‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭, ‬כי‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬מוצא‭ ‬פי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬יחיה‭ ‬האדם‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬ומתפרנסים‭ ‬במן‭ ‬ובמים‭ ‬מידו‭ ‬מדי‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭. ‬כך‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬בארץ‭. ‬ארץ‭ ‬אשר‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬דורש‭ ‬אותה‭ ‬ותמיד‭ ‬עיני‭ ‬ה‮'‬‭ ‬א‭-‬להיך‭ ‬בה‭. ‬במדבר‭ ‬לקטנו‭ ‬מן‭ ‬כל‭ ‬יום‭, ‬ביום‭ ‬הששי‭ ‬לקטנו‭ ‬כפלים‭ ‬ושבתנו‭ ‬ביום‭ ‬השביעי‭. ‬בארץ‭ ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬בגשם‭ ‬שש‭ ‬שנים‭, ‬בשנה‭ ‬הששית‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬כפלים‭, ‬ושובתים‭ ‬בשנה‭ ‬השביעית‭. ‬אנו‭ ‬תלויים‭ ‬בה‮'‬‭ ‬דבר‭ ‬יום‭ ‬ביומו‭ ‬והולכים‭ ‬אחריו‭.‬

הזמן‭ ‬שבו‭ ‬אנו‭ ‬מרגישים‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬הוא‭ ‬כאשר‭ ‬אנו‭ ‬אוספים‭ ‬את‭ ‬תבואת‭ ‬השנה‭ ‬הקודמת‭ ‬ונידונים‭ ‬על‭ ‬מימי‭ ‬השנה‭ ‬הבאה‭. ‬פסח‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬יציאת‭ ‬מצרים‭. ‬שבועות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬התורה‭. ‬סוכות‭ ‬הוא‭ ‬החג‭ ‬של‭ ‬הארץ‭.‬

ה‮'‬‭ ‬גמל‭ ‬אתנו‭ ‬חסדים‭ ‬רבים‭ ‬בשנה‭ ‬היוצאת‭. ‬וגם‭ ‬אנחנו‭ ‬הלכנו‭ ‬אחריו‭ ‬למדבריות‭ ‬רבים‭. ‬נתפלל‭ ‬לשנה‭ ‬טובה‭ ‬שבה‭ ‬נתקדם‭ ‬אל‭ ‬ישיבת‭ ‬קבע‭ ‬בארץ‭.‬

הבוחר צריך לשאת באחריות

משום‭ ‬מה‭, ‬דוקא‭ ‬הערבים‭ ‬והשמאלנים‭ ‬התחילו‭ ‬להסביר‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬מבינים‭ ‬מזמן‭: ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬בעזה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭. ‬ושכל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מהמלחמה‭ ‬נגדנו‭. ‬הימין‭ ‬מנסח‭ ‬כבר‭ ‬מזמן‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬המסר‭ ‬הזה‭, ‬במלים‭ ‬אין‭ ‬בלתי‭ ‬מעורבים‭ ‬בעזה‭.‬

אם‭ ‬אנחנו‭ ‬אומרים‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בין‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬לבין‭ ‬החמאס‭, ‬לכאורה‭ ‬המסקנה‭ ‬המתבקשת‭ ‬היא‭ ‬פשוטה‭: ‬כל‭ ‬האוכלוסיה‭ ‬היא‭ ‬אויב‭, ‬וכך‭ ‬צריך‭ ‬להתייחס‭ ‬אליה‭.‬

למה‭ ‬דווקא‭ ‬אלה‭ ‬שרוצים‭ ‬שנניח‭ ‬לאוכלוסיה‭ ‬בעזה‭, ‬משתמשים‭ ‬בטענה‭ ‬שאי‭ ‬אפשר‭ ‬להפריד‭ ‬בינם‭ ‬לבין‭ ‬חמאס‭? ‬הלא‭ ‬הטענה‭ ‬הזאת‭ ‬משמשת‭ ‬בדיוק‭ ‬נגד‭ ‬מה‭ ‬שהם‭ ‬מבקשים‭?‬

העולם‭ ‬המערבי‭ ‬חי‭ ‬באיזו‭ ‬תחושה‭ ‬שמנסה‭ ‬לאכול‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬העוגה‭ ‬ולהשאיר‭ ‬אותה‭ ‬שלמה‭. ‬העולם‭ ‬המערבי‭ ‬שואף‭ ‬לדמוקרטיה‭. ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אבל‭ ‬האחריות‭ ‬לא‭ ‬עליו‭. ‬העם‭ ‬בחר‭, ‬הן‭ ‬בבחירות‭ ‬והן‭ ‬בפעילות‭ ‬שאחריה‭ ‬ובבקלאוות‭ ‬בדרך‭ ‬מסויימת‭, ‬אבל‭ ‬העם‭ ‬לא‭ ‬אחראי‭ ‬לבחירתו‭, ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רק‭ ‬עם‭ ‬והוא‭ ‬לא‭ ‬אשם‭.‬

האשליה‭ ‬הזאת‭ ‬רואה‭ ‬בעם‭ ‬חברה‭ ‬בע"מ‭.‬

אז‭ ‬זהו‭ ‬שלא‭ ‬‮–‬‭ ‬מי‭ ‬שבחר‭ ‬צריך‭ ‬גם‭ ‬לקחת‭ ‬אחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬שלו‭. ‬אם‭ ‬הכח‭ ‬ביד‭ ‬העם‭ ‬‮–‬‭ ‬גם‭ ‬האחריות‭ ‬על‭ ‬הבחירה‭ ‬היא‭ ‬ביד‭ ‬העם‭. ‬אם‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭ (‬והעם‭ ‬העזתי‭ ‬טבח‭) ‬‮–‬‭ ‬העם‭ ‬העזתי‭ ‬ישלם‭.‬

כעם‭. ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬שופטים‭ ‬אחד‭ ‬אחד‭. ‬העם‭ ‬הוא‭ ‬ישות‭ ‬לעצמה‭.‬

דעה שנויה במחלוקת

לפעמים‭ ‬פוסלים‭ ‬אדם‭ ‬מלשמש‭ ‬בתפקיד‭ ‬בטענה‭ ‬ש"יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‮"‬‭. ‬

אבל‭ ‬לכל‭ ‬מחלוקת‭ ‬יש‭ ‬שני‭ ‬צדדים‭, ‬ולכן‭ ‬גם‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬הפוך‭ ‬מאותו‭ ‬אדם‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעות‭ ‬שנויות‭ ‬במחלוקת‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬כלשהי‭ ‬בעניין‭ ‬הזה‭ ‬‮–‬‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

אמור‭ ‬מעתה‭: ‬‮"‬הוא‭ ‬פסול‭ ‬כי‭ ‬לי‭ ‬יש‭ ‬דעה‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭ ‬ואני‭ ‬חולק‭ ‬עליו‮"‬‭.‬

הבעיה‭ ‬מתחילה‭ ‬כשמגדירים‭ ‬את‭ ‬הדעה‭ ‬שלי‭ ‬כאמת‭ ‬עובדתית‭ ‬ואת‭ ‬הדעה‭ ‬השניה‭ ‬כשנויה‭ ‬במחלוקת‭. ‬האמת‭, ‬לדמוקרטיה‭ ‬יש‭ ‬שיטה‭ ‬להכריע‭ ‬מחלוקות‭ ‬כאלה‭. ‬אבל‭ ‬אצלנו‭ ‬במדינה‭ ‬משום‭ ‬מה‭ ‬זה‭ ‬לא‭ ‬עובד‭, ‬כי‭ ‬בד"כ‭ ‬בבחירות‭ ‬הדעות‭ ‬השנויות‭ ‬במחלוקת‭ ‬מנצחות‭ ‬את‭ ‬הדעות‭ ‬הנכונות‭.‬

מיתוג

זאת‭ ‬הדרך‭ ‬של‭ ‬הצפרדעים‭ (‬פרוגר"ס‭ ‬בלע"ז‭): ‬מיתוג‭. ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שלאשה‭ ‬יש‭ ‬תפקיד‭ ‬אחר‭ ‬מאשר‭ ‬האיש‭ ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬בעל‭ ‬דעה‭ ‬אחרת‭ ‬בקשר‭ ‬לנשים‭, ‬הוא‭ ‬שונא‭ ‬נשים‭. ‬הוא‭ ‬פועל‭ ‬מתוך‭ ‬שנאה‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬היא‭ ‬בכלל‭ ‬לא‭ ‬דעה‭. (‬שלא‭ ‬כמו‭ ‬מי‭ ‬שלוחץ‭ ‬על‭ ‬נשים‭ ‬לחיות‭ ‬כמו‭ ‬גבר‭ ‬ולא‭ ‬מוכן‭ ‬לקבל‭ ‬צורת‭ ‬חיים‭ ‬אחרת‭ – ‬הוא‭ ‬אוהב‭ ‬נשים‭). ‬כמובן‭ ‬אותו‭ ‬דבר‭ ‬עם‭ ‬בעלי‭ ‬סטיות‭ ‬מסוימות‭. ‬מי‭ ‬שחושב‭ ‬שהם‭ ‬צריכים‭ ‬לשאת‭ ‬נשים‭ ‬כאחד‭ ‬האדם‭ ‬ולהיות‭ ‬כמו‭ ‬כולם‭ – ‬פשוט‭ ‬שונא‭ ‬אותם‭. ‬ואם‭ ‬הוא‭ ‬רוצה‭ ‬להשוות‭ ‬אותם‭ ‬לאנשים‭ ‬אחרים‭ ‬ולדרוש‭ ‬מהם‭ ‬שיחיו‭ ‬כמו‭ ‬אנשים‭ ‬אחרים‭ – ‬הוא‭ ‬פוגע‭ ‬בשוויון‭. ‬לכן‭ ‬הדעה‭ ‬שלו‭ ‬לא‭ ‬דעה‭ ‬ומוצדק‭ ‬לרצוח‭ ‬אותו‭. ‬כמובן‭, ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬זכות‭ ‬הדיבור‭ ‬והבעת‭ ‬כל‭ ‬דעה‭. ‬אבל‭ ‬לא‭ ‬הדעה‭ ‬הזאת‭. ‬רק‭ ‬הדעה‭ ‬שלנו‭. ‬דעה‭ ‬שלא‭ ‬שלנו‭ ‬היא‭ ‬שנויה‭ ‬במחלוקת‭.‬

גינה לי חביבה

באזור‭ ‬חיוג‭ ‬ווינט‭ ‬בואכה‭ ‬הארץ‭, ‬רבים‭ ‬המתמוגגים‭ ‬מכך‭ ‬שבנאום‭ ‬ששודר‭ ‬באו"ם‭, ‬בין‭ ‬כל‭ ‬הגינויים‭ ‬שהופנו‭ ‬למדינת‭ ‬ישראל‭, ‬השחיל‭ ‬אבו‭ ‬מאזן‭ ‬גם‭ ‬איזה‭ ‬משפט‭ ‬שבו‭ ‬הוא‭ ‬אומר‭ ‬שמעשי‭ ‬חמאס‭ ‬בשמחת‭ ‬תורה‭ ‬לא‭ ‬מייצגים‭ ‬אותו‭. ‬מי‭ ‬שממש‭ ‬רוצה‭ ‬להשלות‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬שאבו‭ ‬מאזן‭ ‬רודף‭ ‬שלום‭, ‬יכול‭ ‬לראות‭ ‬בזה‭ ‬גינוי‭. ‬לא‭ ‬ממש‭ ‬גינוי‭ ‬כמו‭ ‬שמגנים‭ ‬רצח‭ ‬עם‭, ‬אבל‭ ‬מה‭ ‬כבר‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭? ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬יכולים‭ ‬לדרוש‭ ‬מאבו‭ ‬מאזן‭ ‬שיגנה‭ ‬ממש‭ ‬טבח‭ ‬של‭ ‬יהודים‭. ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לדרוש‭ ‬מערבי‭ ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬דורשים‭ ‬מיהודי‭ ‬כלפי‭ ‬עזה‭. ‬הלא‭ ‬אנחנו‭ ‬בעד‭ ‬שוויון‭, ‬מה‭ ‬אנחנו‭? ‬גזענים‭? ‬הוא‭ ‬גינה‭. ‬איזה‭ ‬יופי‭. ‬כבר‭ ‬יכול‭ ‬לעלות‭ ‬לכיתה‭ ‬ב‮'‬‭. ‬כלומר‭ ‬לשלוט‭ ‬על‭ ‬חצי‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭.‬

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

נָנָנָה נָנָנָה נָנָנָה

נָכוֹן שֶׁאָבִיו לֹא גַּנָּן

אִם כְּבָר אָז הוּא דֵּי גַ׳נָּאן

אַךְ דַּי לְהִתְקַטְנֵן קְטַנְטַנָּה

הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה הוּא גִּנָּה

גִּנָּה לִי גִּנָּה לִי חֲבִיבָה

יְדִידוּתִית לְאַקְלִים וּסְבִיבָה

וְכָל ׳הָאָרֶץ׳ הַקְּטַנָּה

כְּבָר שָׁרָה אֶת ׳הָמָן גִּנָּה׳‭ ‬

תשובה אל חבלי ארצנו

תשובה אל חבלי ארצנו

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬הוא‭ ‬יום‭ ‬של‭ ‬חשבון‭ ‬נפש‭. ‬אבל‭ ‬הוא‭…
שירבו נצחונותינו כרימון

שירבו נצחונותינו כרימון

01‭ ‬בתקופה‭ ‬הזאת‭, ‬כל‭ ‬שנה‭ ‬מחדש‭ ‬הלילות‭ ‬מלאים‭ ‬באוויר‭ ‬חגים‭…
העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

אי‭ ‬אז‭ ‬לפני‭ ‬כמה‭ ‬עשורים‭, ‬צחקה‭ ‬כל‭ ‬המדינה‭ ‬כשהגששים‭ ‬ירדו‭…
אידיאולוגיה גנוזה

אידיאולוגיה גנוזה

בבית‭ ‬כנסת‭ ‬אחד‭ ‬שהייתי‭ ‬מתפלל‭ ‬בו‭ ‬פעם‭, ‬עברו‭ ‬לחברה‭ ‬חיצונית‭…
קהילת קנאי תל אביב

קהילת קנאי תל אביב

עיריית‭ ‬תל‭ ‬אביב‭ ‬היא‭ ‬עירייה‭ ‬מאד‭ ‬דתית‭, ‬אפשר‭ ‬אפילו‭ ‬לומר‭…
דיון ציבורי על מהות קיומנו

דיון ציבורי על מהות קיומנו

הדיון‭ ‬הציבורי‭ ‬המתנהל‭ ‬עכשו‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬על‭ ‬הרעבים‭ ‬בעזה‭ ‬ולא‭…
מלאך מסולם יעקב

מלאך מסולם יעקב

במדינת‭ ‬ישראל‭, ‬יש‭ ‬הבדל‭ ‬בין‭ ‬הדרג‭ ‬הפוליטי‭ ‬לבין‭ ‬הדרג‭ ‬המקצועי‭.…
חזון

חזון

חורבן‭ ‬הבית‭, ‬ולהבדיל‭, ‬גם‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭ ‬לחורבן‭ ‬ישובינו‭ ‬ברצועת‭ ‬עזה‭,…
חמור מאוד

חמור מאוד

איש‭ ‬אחד‭, ‬לא‭ ‬נזכיר‭ ‬את‭ ‬שמו‭, ‬פרסם‭ ‬דברי‭ ‬נאצה‭ ‬מגעילים‭…
הן עם לבדד ישכון

הן עם לבדד ישכון

01‭ ‬לנצח, אחיאם‭ ‬חס‭ ‬וחלילה‭ ‬השמועות‭ ‬על‭ ‬פרטי‭ ‬ההסכם‭ ‬עם‭…
מכרו לנו חיישן מזייף

מכרו לנו חיישן מזייף

עשרות‭ ‬ומאות‭ ‬תחזיות‭ ‬של‭ ‬עיתונאים‭, ‬פרשנים‭, ‬מומחים‭ ‬צבאיים‭ ‬ופוליטיים‭ ‬התנדפו‭…
המלאך הממונה על המגניב

המלאך הממונה על המגניב

בדיוק‭ ‬כשזרקתי‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שמגניב‭ ‬מאחורי‭ ‬גווי‭, ‬הילדים‭ ‬התחילו‭…
להקשיב לקול העמוק

להקשיב לקול העמוק

בשולי‭ ‬יום‭ ‬ירושלים‭ ‬עולה‭ ‬וצפה‭ ‬שוב‭ ‬השאלה‭ ‬השחוקה‭ ‬עד‭ ‬דק‭:…
סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

01‭ ‬בעל‭ ‬בית‭ ‬אחד‭, ‬עשיר‭ ‬וחכם‭, ‬על‭ ‬סף‭ ‬הנושק‭ ‬לגאון‭,…