בדרך לכותל

עיר בה דוד חנה

ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

ישראל גולדברג

מנכ״ל פרסומי ישראל וקרן אביה

ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

ישראל גולדברג

מנכ״ל פרסומי ישראל וקרן אביה

מנכ״ל פרסומי ישראל וקרן אביה

01
בדרכי לכותל, בחודשי הקיץ, אני שמח לפגוש חברים אהובים, שעולים מכל קצוות העולם ומבקשים להתבשם ולהתמלא באווירת הקדושה של ירושלים ואפילו לזמן קצר בלבד. המטען הרוחני הענק הזה יספק להם כוחות לימים רבים ולקילומטרים ארוכים, בדומה להטענת הרכבים החשמליים של טסלה…
הרב דוד חי הכהן, נשיא מוסדות ׳אורות התורה׳ בבת-ים, הוא איש ירושלים בכל מאודו. מידי שנה, הרב נוהג לנפוש בקיץ עם משפחתו בעיר הולדתו – ׳עיר בה דוד חנה׳.
בדרך לכותל הרב נשאל – כיצד עלינו לשמור על הריבונות והנרטיב היהודי של הר הבית, שעה שאויבינו משתלטים על ההר ומשם מבקשים להפיץ נרטיב שיקרי, מסולף ומרושע, תוך שהם מתאמצים להרוס כל רמז יהודי בהר, להשמיד ראיות ועתיקות, כדי להשתלט תודעתית על ירושלים ועל ארץ ישראל?
הרב דוד פוסק כרבותיו, הראי״ה והרצי״ק וכפסיקת מועצת הרבנות הראשית, שאין לעלות בימינו להר הבית.
כהוראת שעה, עד בניית בית שלישי וכתחליף לעליה להר הבית, הרב מציע להרבות תפילה בכותל, לערוך סיורים ותפילות סביב שערי הר הבית והדובדבן שבקצפת – לקיים תפילות, ערבי לימוד ותצפיות מודרכות במרומי הר הזיתים אל עבר הר המוריה וירושלים כולה.
02
השבוע נברך את חודש אלול, האחרון בחודשי השנה. ומתוך כך אני נכנס ל׳הילוך גבוה׳ בהכנת שבת אירוח גדולה ומרגשת, שתתקיים בפרשת כי תבוא, ט״ו באלול, ובעבורה נתכנס במלון בהר הזיתים, מול מקום מקדשנו.
כשאני ניגש בחרדת קודש לתכנן שישי-שבת בהר הזיתים, אני מקדים ועולה לחלקת הנביאים בבית החיים בהר, כדי לפקוד את הציונים של המאורות הגדולים הטמונים בחלקת הנביאים, הממוקמת ממש למרגלות המלון שבפסגת ההר וצופה אל הר הבית. בתפילות השבת נכוון ליבנו למקום קודש הקודשים אך לא נוכל להתעלם מאור הקדושה הבוקע מחלקת הנביאים. רגליהם של למעלה מ-100 אלף היהודים היקרים והיקרות הטמונים בהר הזיתים, מימי בית ראשון ועד ימינו – מכוונות לשער הרחמים ולשערי חולדה.
ניכר בעליל שכל הטמונים בהר מוכנים ומזומנים כבר לתחיית המתים, מוכנים הם לקום בכל רגע, ולא כמליצה, להתנער מעפר, ולהיות בין הראשונים שיתייצבו בשמחה עצומה בשער ניקנור – וביניהם הכהנים הגדולים – מר״ן הראי״ה קוק ומורנו הרצי׳ה קוק ולידם האדר״ת – הרב אליהו דוד רבינוביץ׳ תאומים – הרב של מיר ופונביץ׳ – בעל ׳מענה אליהו׳, שכתב כ-100 ספרים ושו״תים, חותן ותלמיד חבר של הרב קוק שבסוף ימיו שימש כרבה של ירושלים. לידו – הרב הראשי, מייסד הרבנות הצבאית, ממשחררי חברון והר הבית – הרב שלמה גורן. ולידו, חותנו – הכהן הגדול, הרב דוד כהן – המכונה ׳הנזיר הירושלמי׳. לידם, הכהן הגדול, הרב אלקנה כהנא שפירא – מראשי ישיבת מרכז הרב. ולידם – ראש ישיבת וולוז׳ין – ר׳ חיים ברלין. ולידו – ר׳ זרח ברנט – מתעד הר הזיתים הראשון – ר׳ אשר לייב בריסק. ולידם תלמידו של הראי״ה – הרב יהודה גרשוני, המכונה העילוי מגורודנה. ולידו, המהרי״ל דיסקין – הוא הרב מבריסק. ולידו, בונה השכונות הראשונות מחוץ לחומות – שמואל הומינר. ולידו, הרב הופמן – הדיין מפאפא. ולידם, הרב שאול חיים הלוי הורוויץ – ראש הישיבה ורב שכונת ׳מאה שערים׳. ולידם, המוזיקאי והמלחין-המאמין, חתן פרס ישראל, פרופ׳ אנדריי היידו. ולידו, הרב הראשון של יפו והמושבות – המקובל, הרב נפתלי הרץ הלוי וינדבאום. ולידו האדמו״ר רבי אברהם מסלונים. וקצת בהמשך – האדמור״ים מגור, ובהמשך, קצת למעלה – האדמו״רים מנדבורנה ועוד. לידם הרב וינוגרד – מייסד וראש ישיבת ׳תורת חיים בעיר העתיקה. ולידו הצדיק ׳דובק׳ וינשטוק – מייסד וממציא שיטת איתור הנעדרים במדבר יהודה, שהציל מאות יהודים מהתייבשות ואבדון. ולידו, הסופר המפורסם, יוסף זונדל וסרמן. ולידו הרב וכטפויגל – ראש ישיבת ׳מאה שערים׳ ומראשי ׳תנועת המזרחי׳!… ולידם, רב ירושלים, הרב בצלאל ז׳ולטי.
ולידו הרבי מקוטנא – מחבר הספר המפורסם – ׳זית רענן׳. ולידם, הרב יצחק זילברמן – מייסד ׳שיטת זילברמן׳ המפורסמת, ללימוד בדרכם של הגר״א והרמח״ל. ליד הרב קוק – טמון ידידו ובר הפלוגתא, ראש ומייסד ׳העדה החרדית׳ – הרה״ג יוסף חיים זוננפלד. ולידם, הדיין המפורסם בבית הדין של הרב שמואל סלנט – ר׳ לייב דיין – ממייסדי שכונות ׳בית ישראל׳ ו׳גבעת שאול׳, בירושלים, שם אנו גרים (נבדל״א). בהמשך תמצאו את הרבנים זלזניק וזרחי – מראשי ישיבת ׳עץ חיים׳ המפורסמת. ולידם, הסופר המפורסם – דוד זרצקי. ולידו – מורנו ורבנו – הרב אלישע וישליצקי. ולידו הרב המחנך – בני אייזנר ומחותנו הרב יהושע צוקרמן, מראשי ישיבת מרכז הרב והר המור. ולידו חתנו הצעיר – הרב אהוד ברזילי, סגן ראש הישיבה במצפה רמון. ולידם, איש הצבא, המקובל והמחנך, מו״ר – חכם ישועה בן-שושן. ולידו, יוסף חגיז – גואל קרקעות בארץ ישראל. ולידו תגלו את הדיין, הרב זבולון חרל״פ – אביו של הגאון, הרב יעקב משה חרל״פ, שהיה תלמיד חבר של הרב קוק. הרב טיקוצ׳ינסקי – רב שכונת מקור חיים. ולידו הרב יוסף זונדל מסלנט – מגדולי תלמידי הגר״א, ורבו של רבי ישראל מסלנט. לידו, חוקר השפה העברית, הלורד, הברון, הרב ד״ר ישראל יעקובוביץ׳ – רבם של ׳חבר העמים הבריטי׳ ואביו של מפקד היישוב היהודי בגוש עציון -׳משואות יצחק׳. לידו תפגשו את הרב קלמן כהנא, מראשי ׳פועלי אגודת ישראל׳ – רב ׳חפץ חיים׳, שהיה גם ח״כ וגם סגן שר החינוך, וזכה להיות מחותמי מגילת העצמאות. לידו תמצאו את הרב מישקובסקי – רב כפר חסידים בעל ׳משנת אליהו׳. ובסמוך לו, דוד ילין – מייסד ׳מכללת דוד ילין׳ וממייסדי שכונת ׳זיכרון משה׳, בירושלים. אם תביטו קצת דרומה תוכלו לראות את מצבותיהם של קדושי גוש קטיף ולידם את מצבתו הגלמודה של הסופר הענק, חתן פרס נובל, ש״י עגנון, שלבקשתו נטמן ליד מורה – ׳מלמד תינוקות של בית-רבן׳.
והנה – לא רחוק משם, תגלו את האחת והיחידה, הצדקת, הענווה בנשים – הרבנית חנה טאו. וממש סמוך אליה, בונה ירושלים, סגן ראש העיר, שמוליק מאיר. ואם תרכינו ראש לכיוון קברו של הרב עובדיה מברטנורה, לא רחוק מיד אבשלום, מקבר זכריה הנביא ומקברם של הרמב״ן ורבי יהודה החסיד, תגלו את קברו הצנוע של גאון ישראל – ׳אור החיים׳ הקדוש – רבי חיים בן עטר. ולידו, מצבתו של ׳הפרי חדש׳, המהרי״ט – הרב יום טוב אלגאזי. ולידם חלקת הרבנים המקובלים לדורותיהם, הרבנים אלנקווה ועוד ועוד.
זו רשימה חלקית בלבד. ויסלח לי מי שלא הזכרתי. רציתי להביא כמה דוגמאות של גדולי ישראל הטמונים בהר, נכנסתי לאתר של הר הזיתים, והתחלתי לצלול בים של גדולי התורה ומנהיגי היהדות והציונות ופשוט לא יכולתי לעצור. נשימתי נעתקה. ידי הזיעו מהתרגשות, המקלדת נרטבה מדמעותיי. כולי רועד. לא יכולתי להפסיק עד שצנחתי מאפיסת כוחות. מאה אלף נשמות טהורות ממתינות כמונו לגאולה ולתחיית המתים וטורי הקטן צר מלהכיל את הגודל והעוצמה הזו.
בכל פעם שאני עולה להר אני נפעם לא רק מהנוף של הר הבית והמראה הזוהר והמסנוור של ירושלים הנבנית בקיבוץ בניה לתוכה, אלא גם ממאתיים אלף הרגליים המצפות איתנו לגאולתה השלמה, בקרוב.
תוכלו לעשות חיפוש קטן בגוגל ולהתפעל כמוני, ממגוון האישים והדמויות המופלאות הטמונות כאן ומסיפור חייהם המרתק. משפע הנביאים, התנאים, מתלמידי הגר״א, מגודל מייסדי הציונות, מהסופרים והמשוררים ועד המנהיגים המפורסמים של דורנו, דור התקומה.
ואחרון, אחרון חביב: בחלקת הנביאים טמון גם בננו האהוב, אביה יהושע, שנהרג והוא במזמור י״ט לחייו. ב-15 השנים האחרונות, מאז שהסתלק מאיתנו ונטמן מול הר המוריה, אביה חולל מהפיכה בהר. ׳שפתיו דובבות בקבר׳, בזכותו ובזכות ׳קרן אביה׳ שפועלת מכוחו.
אביה פונה ממרומים לכל אחד ואחת מישראל לבא להר הזיתים ולגאול את ההר המופלא הזה בהילולות, באזכרות, בסליחות, בערבי הצדעה ללוחמי המחתרות, באירועי החגים, באירועי הענק של פארק הזה״ב, בסיורים, באירועי תרבות, בלילות לימוד ב׳הושענא רבה׳ וגם בשבתות תוכן של ׳חופשתרבות׳ המופקות על ידי ׳קרן אביה׳.
שבת שלום, שמבשרת את תחילת חודש הרחמים והסליחות, שבת שמבשרת אחדות ישראל. שבת שמבשרת את תנופת גאולת ישראל בארצו ותחיית המתים. בב״א. ■
לתגובות היכנסו לאתר ׳גילוי דעת׳ www.giluydaat.co.il

עוד במדור זה

בשעה‭ ‬שמלך‭ ‬המשיח‭ ‬בא

בשעה‭ ‬שמלך‭ ‬המשיח‭ ‬בא

01‭ ‬ מזג‭ ‬האוויר‭ ‬הירושלמי‭ ‬הנפלא‭ ‬הזמין‭, ‬בשבת‭ ‬האחרונה‭, ‬יהודים‭…
עניי‭ ‬עירך‭ ‬קודמים

עניי‭ ‬עירך‭ ‬קודמים

01‭ ‬ שבת‭ ‬מברכים‭ ‬חודש‭ ‬ניסן‭. ‬שמש‭ ‬אביבית‭ ‬מלטפת‭ ‬את‭…
כשהתותחים‭ ‬רועמים‭ ‬המוזות‭ ‬שותקות

כשהתותחים‭ ‬רועמים‭ ‬המוזות‭ ‬שותקות

01 שבת‭ ‬‮'‬פרשת‭ ‬פרה‮'‬‭ ‬בכותל‭, ‬כהכנה‭ ‬לעבודת‭ ‬הכוהנים‭, ‬וכהתעוררות‭ ‬לפני‭…
תנתן‭ ‬לי‭ ‬נפשי‭ ‬בשאלתי‭ ‬ועמי‭ ‬בבקשתי‭...‬

תנתן‭ ‬לי‭ ‬נפשי‭ ‬בשאלתי‭ ‬ועמי‭ ‬בבקשתי‭...‬

01 שבת‭ ‬זכור‭ ‬בכותל‭, ‬היא‭ ‬חוויה‭ ‬מיוחדת‭ ‬ומרגשת‭. ‬ אני‭…
חזק‭ ‬חזק‭ ‬ונתחזק

חזק‭ ‬חזק‭ ‬ונתחזק

01 כששרו‭ ‬של‭ ‬חורף‭ ‬נאבק‭ ‬עם‭ ‬שרו‭ ‬של‭ ‬אביב‭ ‬אנו‭…
ורק חרבונא נעלם

ורק חרבונא נעלם

01 שבת‭ ‬סגרירית‭ ‬עברה‭ ‬על‭ ‬כוחותינו‭. ‬עובדי‭ ‬העירייה‭ ‬החרוצים‭ ‬הספיקו‭…
לַשְּׁוויְצָרִים אין בן גביר

לַשְּׁוויְצָרִים אין בן גביר

01כשהאביב מציץ בין העננים הכותל מתמלא במתפללים. בשבת כי תשא,…
את המנגינה שלהם אי אפשר להפסיק

את המנגינה שלהם אי אפשר להפסיק

01בשבת קודש תצווה, מזג האוויר המתון הזמין אורחים רבים לכותל.…
שירות בצבא ולימוד בישיבה אינם סותרים

שירות בצבא ולימוד בישיבה אינם סותרים

01מזג האוויר החורפי אתגר את שוחרי הכותל, אך לא מנע…
בדרך להר המוריה

בדרך להר המוריה

01 המים להם חומהבדרכי לכותל, בשבת ראש חודש אדר א׳,…
משנכנס אדר מרבין בשמחה ובישועה

משנכנס אדר מרבין בשמחה ובישועה

01שבת מברכים חודש אדר א׳. 4 חודשי מלחמת מצווה. ארובות השמים…
מלחמה לה’ בעמלק מדור דור

מלחמה לה’ בעמלק מדור דור

01שבת חורפית בעיצומה של מלחמה. הרוחות יבבו במשך כל הלילה…
טיפולי חמלה לריפוי נפגעי חוט שדרה

טיפולי חמלה לריפוי נפגעי חוט שדרה

01הדיווח על תפילות השבת בכותל מגיע אליכם , לצערי, באיחור…
בלילה‭ ‬שאחרי

בלילה‭ ‬שאחרי

01 בשבתות‭ ‬של‭ ‬מלחמה‭ ‬הכותל‭ ‬עובד‭ ‬שעות‭ ‬נוספות‭. ‬בולטים‭ ‬מאד‭…
והסנה‭ ‬איננו‭ ‬אכל‭... ‬

והסנה‭ ‬איננו‭ ‬אכל‭... ‬

01 מה‭ ‬נורא‭ ‬המקום‭ ‬הזה‭. ‬אסורה‭ ‬נא‭ ‬ואראה‭ ‬את‭ ‬המראה‭…
ותן שיחזור שוב לביתו…

ותן שיחזור שוב לביתו…

01שבת בר מצווה למלחמה. החורף הופיע בגדול. ויולך ה׳ רוח…
Scroll to Top
גלילה למעלה