טור אורח

פגיעות מיניות – האם ניתן למנוע את המקרה הבא?

כבר לפני מספר חודשים הרכבת יצאה מהתחנה. התחלנו מלעורר את הציבור הרחב לכך שאפשר וצריך לקום ולעשות. המשכנו בארגון ההפגנה הגדולה ביותר נגד הממשלה, מול משרד ראש הממשלה בירושלים.

בחורה עצובה

בשבוע האחרון נחשפה בכאן 11 פרשיית 'עדויות מהאולפנה' ובה סיפרו שלוש תלמידות לשעבר על הפגיעות המיניות שעברו במוסדות החינוך. למרות המודעות הגוברת בנושא פגיעות מיניות בציבור הדתי, שוב ושוב צצים מקרים נוספים של פגיעות, כמעין ריטואל ידוע מראש של גילוי והוקעה. מקרים קשים אלו מעלים מן התהומות את הפחד הקמאי והעמוק ביותר של כל הורה, ובצידו את השאלה: מה ניתן לעשות בכדי להבטיח כי לילדיי זה לא יקרה? בצידה של שאלה זו ישנה גם שאלה קשה יותר; במקרים רבים מתארים הנפגעים עצמם בחדר הטיפולים כי חשו שעליהם לבצע כל מה שיאמר להם התוקף. לעיתים עולים תיאורים אלה עד כדי אפשרות כי בחלק מהמקרים הנפגע, הילד, אף היה 'מעוניין בפגיעה', 'מחפש אותה' ואולי בעצם אף 'אשם' במצבו. כיצד ניתן להבין מצבים אלו?
על שאלה זו האחרונה ניסה להשיב הפסיכולוג היהודי-הונגרי שנדור פרנצי, שהיה מקורב לפרויד ולמוד ניסיון בטיפול במקרים אלו. לדבריו, ברגע שבו מתרחשת הפגיעה מתעוררת בילד תחושת חרדה עצומה המורכבת מערבוב של תחושות כמו גועל ופחד, לצד עונג מרגעי הקרבה אל התוקף. לילד אין הסבר מניח את הדעת לאירוע המתרחש זה עתה, והחרדה הגואה מציפה אותו ומובילה להיענות לבקשת התוקף ('לנחש את משאלותיו' כלשון פרנצי). חרדה זו היא המאפיינת מבחינה קלינית את עוצמתן של פגיעות מיניות לעומת טראומות אחרות, והופכת את השפעתן לכה איומה על הנפש. הבעייתיות שבפגיעה מינית הוא גם הקסם שבה: במיניות יש עונג. בעוד בטראומת קרב האדם מזהה כי חווה אירוע נוראי, את הטראומה המינית קשה לעכל ולהבין כטראומה.
בזמן הפגיעה ההזדהות עם האדם הפוגע מובילה פעמים רבות לשכחה עצמית מוחלטת (דיסוציאציה): הילד כמו נכנס למצב תודעתי שבו הגוף משעבד עצמו לתוקף, אך הנפש מקבלת פטור מן האירוע. הילד 'משתחרר' מלהשתתף בפגיעה בו, כך שהגוף נפגע אך הנפש זוכה להצלה. וכשהילד מתאושש מן האירוע הוא אינו מסוגל לעכל את אשר אירע ומתקשה להבין כי אירעה פגיעה, ומתמלא בתחושת אשמה על כך שהגוף השתתף במסיבה. לפעמים התוקף אף טוען כך בפניו במפורש: "אתה אשם, פיתית אותי".
המערבולת הרגשית שלאחר המעשה מותירה את הילד הפגוע עם תחושת אשם וכאב מבלבל, אשר אלו בתורם עשויים להוביל אותו שוב אל זרועות התוקף – אל עוד סיבוב 'מנחם' של קרבה, חום ומיניות פוגענית, המקהים לרגע את התחושות שאיתן צועד הילד, לפני שישליכו אותו לסיבוב נוסף במערבולת הפגיעה.
בעתיה של מצוקה זו מתפתחים סימפטומים פסיכולוגיים רבים כמו: אובדנות, דיכאון והפרעות אכילה. הילד שונא את גופו על כך שהשתתף 'מרצונו' באקט המיני, ואין הוא יודע שתחושת הרצון היא תוצר של מנגנון נפשי אוטומטי שנועד לשמור עליו מעיבוד קשה יותר של רגעי הפגיעה המינית על ידי פיצול העצמי.
הבנה זו משיבה אותנו אל השאלה הראשונה. כיצד ניתן למנוע את הפגיעה או לפחות לצמצמה?
כיום קיימת גישה המעודדת פיתוח מודעות אצל הילד, ואומנם ישנה חשיבות רבה לפיתוח מודעות זו; היכולת לומר לא וההכרה במרחב האינטימי הסובב את גופי הן תובנות חשובות שכדאי להניח בפני הילד. אך למרות זאת, מקרים רבים עדיין עשויים להיעלם מעינינו ההורים. הרי לא נוכל ללוות את ילדינו לכל מקום ובכל רגע נתון. לא נוכל ולא נרצה בכך. תחושת העצמאות והאחריות האישית הן תכונות הכרחיות הנדרשות לפיתוח על ידי הילד בשנות הילדות, וניסיון לעקרם בכדי למנוע פגיעה יובילו להתפתחות אדם מבוגר חסר כל תחושת מסוגלות או אמון בעצמו.
לכן, בצד עידוד המודעות בקרב הילדים, נדמה כי מן הפגיעה ואופייה יש ללמוד על חשיבות הקשר העמוק בין ההורה לבין הילד – קשר המאפשר שיח על נושאים אישיים מביכים או לא נעימים. שיח מסוג זה יאפשר לנו 'לנשום' את הילד שלנו, ויעניק לנו היכרות אינטימית עם הילוכו, תחושותיו ומחשבותיו. ובה במידה וחלילה יתרחש אירוע טראגי שכזה – אינטימיות זו שנוצרה בין ההורה לבין הילד, תגדיל את הסיכוי לזהות תהליכים נפשיים מעוותים המסמנים את האירוע.
הכותב הוא פסיכולוג חינוכי מומחה, דוקטורנט, ראש הצוות המקצועי במכון ארבל

עוד במדור זה

חמור מאוד

חמור מאוד

איש‭ ‬אחד‭, ‬לא‭ ‬נזכיר‭ ‬את‭ ‬שמו‭, ‬פרסם‭ ‬דברי‭ ‬נאצה‭ ‬מגעילים‭…
הן עם לבדד ישכון

הן עם לבדד ישכון

01‭ ‬לנצח, אחיאם‭ ‬חס‭ ‬וחלילה‭ ‬השמועות‭ ‬על‭ ‬פרטי‭ ‬ההסכם‭ ‬עם‭…
מכרו לנו חיישן מזייף

מכרו לנו חיישן מזייף

עשרות‭ ‬ומאות‭ ‬תחזיות‭ ‬של‭ ‬עיתונאים‭, ‬פרשנים‭, ‬מומחים‭ ‬צבאיים‭ ‬ופוליטיים‭ ‬התנדפו‭…
המלאך הממונה על המגניב

המלאך הממונה על המגניב

בדיוק‭ ‬כשזרקתי‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שמגניב‭ ‬מאחורי‭ ‬גווי‭, ‬הילדים‭ ‬התחילו‭…
להקשיב לקול העמוק

להקשיב לקול העמוק

בשולי‭ ‬יום‭ ‬ירושלים‭ ‬עולה‭ ‬וצפה‭ ‬שוב‭ ‬השאלה‭ ‬השחוקה‭ ‬עד‭ ‬דק‭:…
סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

סיפור על נחשים, טרקטור ועשבים

01‭ ‬בעל‭ ‬בית‭ ‬אחד‭, ‬עשיר‭ ‬וחכם‭, ‬על‭ ‬סף‭ ‬הנושק‭ ‬לגאון‭,…
השאלה היהודית העכשווית: להיכן לכוון את ההתלהבות?

השאלה היהודית העכשווית: להיכן לכוון את ההתלהבות?

השאלה‭ ‬היהודית‭ ‬העכשווית‭, ‬כשהעולם‭ ‬שופע‭ ‬תוכן‭ ‬מושך‭, ‬היא‭ ‬ממה‭ ‬להתלהב‭…
עידוד הגירה - גם ביו"ש

עידוד הגירה - גם ביו"ש

המצב‭ ‬כיום‭ ‬ביהודה‭ ‬ושומרון‭ ‬דומה‭ ‬למצב‭ ‬שהיה‭ ‬בעוטף‭ ‬עזה‭ ‬בשישי‭…
רגע לפני החתימה על מגילת העצמאות

רגע לפני החתימה על מגילת העצמאות

‮"‬שלום‭ ‬לאליעזר‭ ‬קפלן‭, ‬גזבר‭ ‬הסוכנות‭ ‬שלנו‭, ‬מה‭ ‬שלומך‭?‬‮"‬‭ – ‬‮"‬שלום‭…
למה קמה מדינת ישראל. ומי בראש?

למה קמה מדינת ישראל. ומי בראש?

ניצחון‭ ‬מוחלט‭ ‬או‭ ‬פדיון‭ ‬שבויים‭, ‬מי‭ ‬בראש‭?‬מהי‭ ‬מטרת‭ ‬המלחמה‭? ‬להשמיד‭…
קומו צאו

קומו צאו

01‭ ‬כולנו‭ ‬רוצים‭ ‬גאולה‭, ‬אבל‭ ‬לפעמים‭ ‬מתקשים‭ ‬לקבל‭ ‬אותה‭ ‬בתחילתה‭…
בעיטה מעוררת באמצע הלילה

בעיטה מעוררת באמצע הלילה

לא‭ ‬קלה‭ ‬היא‭ ‬גאולתם‭ ‬של‭ ‬ישראל‭. ‬הם‭ ‬מאמינים‭ ‬בני‭ ‬מאמינים‭.…
צמח בר מוגן

צמח בר מוגן

01‭ ‬בשבוע‭ ‬שעבר‭ ‬הלכתי‭ ‬לישון‭ ‬אשת‭ ‬חבר‭ ‬כנסת‭, ‬וקמתי‭ ‬אשת‭…
המגזר הקפלניסטי לאן

המגזר הקפלניסטי לאן

לפי‭ ‬מה‭ ‬יודעים‭ ‬מהי‭ ‬זכותו‭ ‬הטבעית‭ ‬של‭ ‬אדם‭?‬התשובה‭ ‬היא‭ ‬נורא‭…
הוד מעלתו המקצועי

הוד מעלתו המקצועי

זה‭ ‬יהיה‭ ‬איום‭ ‬ונורא‭ ‬וניגוד‭ ‬עניינים‭ ‬אם‭ ‬ביבי‭ ‬ימנה‭ ‬את‭…
אי אפשר להתבלבל בין ארור המן לברוך מרדכי

אי אפשר להתבלבל בין ארור המן לברוך מרדכי

01‭ ‬ המירוץ‭ ‬לפורים‭ ‬מלא‭ ‬בהתלבטויות‭ ‬צבעוניות‭. ‬כל‭ ‬שנה‭, ‬לא‭…