בדרך לכותל

פיסקת ההתגברות של ר׳ אריה לוין

01
שבת מברכים חודש אדר, הדרך לכותל נעימה ומוארת. הרצים יצאו דחופים לאורך המסילה להתאמן לקראת המרתון הירושלמי, שיתקיים בעוד כחודש. כפי שלמדתי מדרכו של ר׳ אריה לוין, השתדלתי לברך את כל החולפים על פני, ב׳שבת שלום׳ חגיגית. בתגובה, זכיתי לקבל, מענה - ׳שבת שלום גם לך׳... אלו היו רגעים מלבבים ומאירי פנים.
חשבתי לעצמי שאם נתמיד להאיר פנים לכל אדם, ללא שום תנאי, נזכה לפתוח לבבות ולהוריד את מפלס העויינות והקיטוב גם בימים של מתיחות חברתית.
02
התפילות בכותל התנהלו באווירה חגיגית. ר״ח אדר, שהתדפק מאחורי כותלנו, הביא איתו משב רוח רענן, של אמונה גדולה בישועת ה׳ יחד עם עליזות בלתי מסויגת.
השבוע, בערב ר״ח אדר, מגלה הוועדה העולמית לאנרגיה אטומית, שהאיראנים מפיקים אורניום ברמה גבוהה, המספיקה לייצור פצצת אטום. גם כיום, הפרסים לא מסתירים את כוונתם העתיקה להשמיד להרוג ולאבד (חו״ח) את העם היהודי היושב בציון. לא צריך להיות גאון גדול כדי לנחש לאיזו מטרה מיועדות הפצצות...
עברו אמנם כ-2,000 שנה מסיכול מזימתו של המן (-הומייני) הרשע... אך דבר לא השתנה. הניתוח האסטרטגי של גב׳ זרש אהמניצ׳אד, נשמע היום אקטואלי יותר מתמיד – ״אם מזרע היהודים מרדכי... לא תוכל לו, כי נפול תיפול לפניו...״.
האתגרים הקיומיים שלנו, הפרטיים והכלליים, זוכים בכותל למנה גדושה של תפילות, תחנונים וישועות גלויות. מכיוון ש׳שכינה לא זזה מכותל מערבי׳ - התפילות בכותל מתקבלות במהירות מוכחת.
ר׳ אריה לוין נהג לעודד את אסירי המחתרות וגם את הנידונים למוות בתפילה - ישועת ה׳ כהרף עין.
למרות שחיפשתי בכתובים, לא הצלחתי למצוא מקור מדויק לביטוי המעודד הזה. עד שהגעתי לכותל. כאן, ב״ה מצאתי.
בר״ח אדר נשיר יחד את פרקי ההודיה בהלל ברחבת הכותל. כאן מקבלות מילות התודה שלנו משמעות מיוחדת. בהר הבית התרחשו ניסים גדולים וגלויים - מניצחון המכבים על היוונים ועד ניצחון הצנחנים על הפולשים הערבים. משה דיין וחבריו לא השכילו לקבע את שחרור הר הבית לדורות ולתת ביטוי ריבוני-יהודי בהר הבית. כבר סיפרתי על עדותו של רמי גורן, כיצד אביו, הרב שלמה גורן, הצטער כל ימיו שלא פעל בנחישות יתרה לקבע את הריבונות שלנו בהר הבית, כפי שהצליח לעשות במערת המכפלה.
הקביעות וההתמדה של הכרת הטוב והבקשה לישועת ה׳, עושה את התפילות בכותל למשמעותיות ולמשפיעות טוב על הכלל ועל הפרט, על הגוף ועל הנפש. נסו ותיווכחו.
03
ברחבת הכותל המערבי כל ויכוח פנימי בעם מקבל משמעות מיוחדת. בשונה מכל מקום אחר, כאן, בכותל, שוררת אחדות ושותפות הדדית שמתבטאת בין השאר, בתפילה משותפת על כל מה שטעון שיפור ותיקון. חרדים וציונים, ספרדים ואשכנזים, נשים וגברים, כולם נושאים תפילה לרפואת פצועי הפיגועים וביניהם - נדב חיים בן אירית חיה, הקצין שהציל משפחה שלמה מפיגוע רצחני שביצע מחבל בן 13 לפני מספר שבועות. אברהם נח פלאי בן יהודית, האבא היקר של שני הילדים שנרצחו בפיגוע ברמות. הבחור בניה פרץ בן עופר ואביבה, מישיבת איתמר, שנפצע קשה בפיגוע בצומת תפוח, לפני כשנתיים, ונותר משותק מצווארו ולמטה. האברך אהרון אימרגרין בן טובה שנפצע בדרכו לכותל ועוד.
גם כאן, בכותל, רבים מבינים שקיים צורך לתקן עוולות במערכת המשפט הישראלי. אך בד בבד קיים צורך להידברות ולהסברת המהלכים החשובים האלו לציבורים גדולים, שמוסתים על ידי כלי התקשורת ועל ידי גורמים אינטרסנטיים.
גם יאיר לפיד, בכבודו ובעצמו, הוקלט והוסרט, בעבר הלא רחוק, כשהוא נושא נאום חוצב להבות בו הוא דורש לבצע שינויים מרחיקי לכת במערכת המשפט. יאיר לפיד תקף את התערבות בתי המשפט בעניינים פוליטיים ואחרים. גם חבריו מיש עתיד יחד עם אישי ציבור לא מעטים מהשמאל הודו בפה מלא שחייבת להתבצע רפורמה. לטענתם - נושאים כבדים וחשובים, שאמורים להיות מוכרעים בממשלה ובכנסת מוצאים עצמם נידונים ומוכתבים מפיהם של חברי הרשות השופטת.
אין חולק, שמאז המהפכה הפרוגרסיבית של השופט אהרון ברק, הכנסת איבדה מכוחה והפסיקה להיות הגוף הריבון והמחוקק היחיד כי מעליה מככבת מערכת המשפט שלנו, שנשענת עדיין על חוקים עות׳מאנים ובריטיים. מערכת שלעיתים קרובות מגלה שהיא מנותקת מרחשי הלב של הציבור הרחב. מערכת שבוחרת בעצמה, בשיתוף לשכת עורכי הדין התלויה בה, את חבריה לשופטים, בצלמה ובדמותה. מערכת משפט שמתגלה לא פעם, כפוסקת על פי נטיותיהם הפוליטיות של חבריה.
השבוע הושמעו בתקשורת איומים וחששות כבדים -׳הקטסטרופה מתממשת׳, ׳המדינה הדמוקרטית מתפרקת׳, ׳כספים גדולים נמשכים מהבנקים ויועברו לחו״ל׳ - (גם נתון זה הוכחש ונשלל השבוע, מכל וכול, על ידי הנהלות הבנקים בארץ וראשי המערכת המוניטרית הלאומית), כל האמירות האלו הכניסו ציבורים גדולים לחרדה.
אין זה סוד, שרבים במערכת המשפט, כמו רבים מחברי האקדמיה ורוב המערכת התקשורתית בארץ מזוהים עם דעות שאינן ימניות מדי. החשש שלהם הוא - ששינוי שיטת הבחירה של השופטים עלול לפתוח את השורות גם לשופטים בעלי גישה שמרנית-ימנית, או דתית. במסדרונות ערוצי התקשורת מרחף גם החשש שלבתי המשפט תחדור פסיקה שמבוססת על המשפט העברי. חשש זה מכונה באג׳נדה התקשורתית – ׳מדינת הלכה׳. ימים יגידו.
04
לאחר התפילה מיהרתי לבית הכנסת ׳אחדות ישראל׳ (כשמו כן הוא), המכונה ׳בית כנסת המחתרות׳ של ר׳ אריה לוין. חוט של חסד משוך מעל מקדש מעט זה. גבורת ישראל מרחפת כאן מעל כל תפילה וכל שמחה יהודית.
לצערי בזמן האחרון מרחפת עננה כבדה על שלוותו של בית הכנסת הוותיק והאהוב. לעיריית ירושלים הוגשו תכניות פינוי בינוי, שמבקשות לעשות שינויים גדולים ולבנות מגדלים גורדי שחקים בחצר כולל ׳עץ חיים׳, בו פועל בית הכנסת הוותיק.
כוונות הבנייה מדירות שינה מידידי, הגבאי המסור, עו״ד איתן ויטלזון. איתן קיבל בצוואה מאביו, הגבאי הוותיק, שקיבל הנחייה בצוואה מר׳ אריה לוין - לשמור מכל משמר על ׳בית כנסת המחתרות׳ ולטפח את הקהילה והתפילות הנפלאות בו.
אתם מוזמנים לבא, להתפלל, להתרשם, להתעלות, ליהנות, לעודד, לחזק ולהתחזק בבית הכנסת המיוחד הזה.
05
בשבת ׳מברכים׳, בכל חודש, זוכה בית הכנסת, לארח את הרב הצדיק, ר׳ בנג׳י לוין, נכדו של ר׳ אריה לוין.
שמחת המפגש ביננו הייתה הדדית. שמחתי לראות את זיו פניו ולשמוע את דבריו החמים והמחזקים. הרב, יבדל״א, מזכיר בנועם מידותיו ובמאור פניו את הנהגותיו של סבו, ר׳ אריה.
שמחתי לברכו בברכת ׳ברוך רופא חולים׳ ולהזמינו בשמחה לחתונה של בננו היקר - ישי לב שמחה.
הרב בנג׳י מדגיש בכל הזדמנות את חובת קירוב הלבבות. דבריו המתוקים נסובים תדיר סביב הצורך בסבלנות ובסובלנות, מתוך אהבת הארץ ואהבת כל אדם מישראל. הרב בנג׳י מרבה לספר על דרכו של סבו, שלימד אותו על חשיבות החתירה לסובלנות ולקירוב יהודים בעבותות של אהבה. הציבור יושב מרותק בשעה שהרב בנג׳י פותח: ׳בדידי הווה עובדה׳... ומפליג בתיאור סיפורים אמיתיים מחייו ופועלו של הסבא היקר אותם חווה בהיותו נער, בבית סבו.
06
ברוח דרכו של ר׳ אריה לוין, התכנסנו השבוע, צוות ׳קרן אביה׳ ופרסומי ישראל, כדי לתכנן ׳קמפיין הידברות׳, מחזק ומאחד, הנחוץ כל כך בימים אלו. זאת לאחר שחברים מתל אביב, מפתח תקווה ומגבעת שמואל התקשרו אילי וסחו לי את חששותיהם הכנים מהרפורמה במערכת המשפט. איומי האמריקאים, הסתות האופוזיציה וניפוחי התקשורת עשו את שלהם וחברים טובים ורציניים, נכנסו לחרדות קיומיות של ממש. תכנית ׳קמפיין ההידברות׳ כוללת הסברה רחבה ומקרבת, קריאה למפגשים ולהידברות אמיתית, כנה ועמוקה, בין כל הפלגים.
מפגש חשוב של צוות ׳נפגשים׳, תחת הכותרת - ׳לב ישראל - לעשות טוב׳, יתקיים בע״ה במוצש״ק הקרוב.
עדכונים בהמשך.
משנכנס אדר מרבין בשמחה. שבת שלום של קירוב לבבות, הידברות, תיקון מערכות השלטון והמשפט, חיזוק המשפט העברי, רפואה שלמה לפצועי הפיגועים. ישועת ה׳ כהרף עין.

ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

ישראל גולדברג

מנכ״ל פרסומי ישראל וקרן אביה

ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

ישראל גולדברג

מנכ״ל פרסומי ישראל וקרן אביה

מנכ״ל פרסומי ישראל וקרן אביה

01 

שבת יתרו נכנסה מתוך יום שישי שחור וקשה. מחבל בן עוולה יצא למסע הרג בירושלים וביצע פיגוע דריסה מתועב. רצח בדם קר שני ילדים רכים ומתוקים ופצע קשה את אביהם, ובנוסף רצח אברך צעיר ומוכשר.

כל הדרך אל הכותל הבטתי ברקיע הכחול והבוהק, שחזה ברצח והביט עלינו ממעל. לו יכול היה הרקיע לדבר, בוודאי היה זועק: ׳השמים כיסאי והארץ הדום רגלי…׳, ׳בית שלישי ייכון לעולם…׳, ׳אין ייאוש בעולם כלל…׳, ׳א-ל נקמות ה׳!״.  

צעדנו יוני קליין ואני, בצינת הבוקר הירושלמי, ושאפנו לתוכנו את אוויר ההרים הצלול והמרגיע. 

בדרכנו, פגשנו ידידים נפלאים כמו הרב יצחק שילת, שכננו מקריית משה. רעייתו, יהודית, פרשה לאחרונה מתפקידה כמנהלת ׳פורום תקנה׳ והעבירה את שרביט הניהול לעו״ד לילי הורוביץ, בתו המוכשרת של הרב גץ. אמרתי לרב שילת בקריצה, שהרבנית יהודית תוכל סוף סוף להיות קצת יותר בבית. הרב חייך, אל חשש, הרבנית שילת תמשיך להתנדב על מלא, כחברה בפורום.

פגשנו גם את הרב יעקב מרגלית, הר״מ האהוב שלי מ׳מכון מאיר׳. שמשמש כיום כרב שכונה בפרדס חנה. חברי הקהילה שלו מצפים לשכנים חדשים ויקרים – הדסה וחנן בן ארי, שיעברו בקרוב לשכונתם ויצטרפו אליהם לעשייה החברתית.

כבר סיפרתי שחנן הי״ו היה חברותא של אביה שלנו ולאחר מותו כתב עליו שיר מרגש מאד ואף ערך מהשיר קליפ נוגע ללב.

בערב שבת התפללתי עם הרב מרגלית במניין החצרות שלנו בקריית משה. הצעתי לו להצטרף אלינו לצעדת הבוקר לכותל. הרב שמח על הזמנה ואישר הגעה. בבוקר, סיפר לנו הרב, שבלילה הוא חלם על הכותל… עם אור ראשון זינק ממיטתו והזדרז לצאת בשמחה לכיוון העיר העתיקה.

02 

בדרך לכותל סיפרתי ליוני על כך שבעברי הרחוק זכיתי להיעצר על ידי משטרת ישראל מכיוון שעברתי על צו ה׳סוביודיצה׳.

ומעשה שהיה כך היה. במשך תקופה ארוכה התנדבתי במטה המאבק שהקים הרב יהודה חזני זצ״ל שעסק בשחרור אסירי המחתרת היהודית. בשיאו של המאבק המטה ארגן הפגנות ענק בכיכר מלכי ישראל כדי להפעיל לחץ ציבורי לשחרור אסירי המחתרת.

אנשי מר״ץ הגישו קובלנה לבית המשפט העליון במטרה לעצור את ההפגנות שלנו. בית המשפט פשפש באמתחתו והוציא משם את נשק יום הדין הישן והטוב שמכונה בלשון המשפטנים המלומדים – ׳צו סוביודיצה׳. כלומר – אסור להתבטא בציבור בנושא התלוי ועומד בדיוני בית המשפט.

בהוראת צו בית המשפט נאלצנו להחליף את כל הסיסמאות, הכותרות והשלטים שקראו לשחרור אסירי המחתרת. באותה עת עסקתי בניהול ׳מטה הדוכנים׳, שהצבנו בכיכר מלכי ישראל במטרה לגייס תרומות בין באי הכיכר. על אחד מפנקסי הקבלות שאחזתי בידי היה מודפס ממש בקטן – ׳ישוחררו אסירי המחתרת׳. הייתה זו עילה מספיקה לשוטרים הזריזים להאשים אותי בהפרת צו בית המשפט העליון… לעצור אותי כפושע… ולהשליך אותי ללא היסוס למעצר בזינזנה שהמתינה בחניון העירייה. רונית, ארוסתי היקרה, התעשתה וטרחה להכניס לי שתיה וכריך לתא המעצר, כדי שלא אסבול מעינויי רעב וצמא.  

שאלתי את יוני, שאלה רטורית מדאיגה – מדוע לא יוציא בית המשפט העליון גם היום ׳צו סוביודיצה׳ המכוון על משפטו של ראש הממשלה, ויעצור את ההתלהמות וההסתה של מפגיני השמאל, שמנסים להשפיע על ההליכים בבית המשפט ודורשים השכם והערב, להרשיע את נתניהו, תוך שהם מבצעים בו משפט שדה, כאילו הורשע בדין.

אני לא נאיבי. זו אכן שאלה רטורית, רק לתפארת המליצה. לצערי רבים בציבור הישראלי איבדו את האמון בפרקליטות ובבית המשפט העליון. אילו נבחרו שופטינו בצורה מגוונת ומאוזנת, היה זה האחרון נקי מפניות אישיות ופתוח יותר לרחשי הציבור, מכל הגוונים והדעות.

03 

בשבוע שעבר כתבתי על המשך הפעילות הברוכה של ׳אוצר הארץ׳ להצלת החקלאות היהודית. רבים פנו אלי בשאלה כיצד יכול כל אזרח ואזרחית לסייע לחקלאים היקרים שלנו?

השבתי להם בכמה מישורים.

ראשית אפשר ורצוי להמשיך ולצרוך, גם אחרי השמיטה, פירות וירקות רק בנקודות המכירה של ׳אוצר הארץ׳. ניתן לברר בקלות את פריסת נקודות המכירה באתר של אוצר הארץ ובקרוב גם באתר ׳גילוי דעת׳.

הפיצו ברשתות החברתיות את המשימה הלאומית-חברתית לסייע לחקלאים היהודים ולרכוש מתוצרתם.

בנוסף, מומלץ ורצוי מאד שכל אחד ישאל את הירקן או את האחראי על הקופה הראשית בסניף של רשתות המכירה, מדוע אינם מביאים ירקות ופירות של ׳אוצר הארץ׳. אם תרשמנה בסניף שלכן מספר פניות ובקשות, הדרישה תועבר להנהלת הרשת. מנהלי הרכש ברשתות ייקחו את פנייתכם לתשומת ליבם ויקפידו להכניס תוצרת חקלאית של אוצר הארץ לתמהיל הרכש של הרשת. זה נשמע קצת דמיוני, אבל תאמינו לי, תהליך אמיתי זה עובד מצוין בסניפים רבים ובחנויות הירקנים בכל רחבי הארץ. הביקוש של הצרכנים המסורים הוא שמכתיב את אספקת התוצרת החקלאית היהודית לירקנים ולסניפי רשתות השיווק. זה בדוק.

04 

לשמחתי הרבה אנו עסוקים בימים אלו בארגון כל פרטי חתונתם של בננו ישי לב שמחה עם כלתו אמונה טייכלר מקדומים. החתונה תתקיים בע״ה בירושלים, בחודש ניסן סמוך לתחילת הרמדאן ושבת שבע ברכות תתקיים בהר הזיתים גם היא בעיצומם של ימי אידם.

כמה קשה לי לקבל את המציאות העגומה שהשכנים שלנו בירושלים, שחוגגים במזרח העיר ובהר הבית שלנו, עושים זאת באלימות, בסכינים, בירי זיקוקים ובפתיחת אש חיה על שוטרים, חיילים ואזרחים יקרים. כל שאיפתם בימים הקדושים להם ובמשך השנה כולה, להרבות בשפיכות דמים ולבצע עוד ועוד פיגועים ורציחות של יהודים תמימים.

עוד לא התחיל הרמדאן ואנו עדים לצערי, יום יום, לפיגועים קשים, שמבוצעים על ידי ערבים, חלקם בעלי תעודות זהות כחולות וחלקם שוהים בלתי חוקיים.

ישמעאל, ידו בכל ויד כל בו. אלפי שנים חלפו ודבר לא השתנה. רק הבדל קטן – לפני 70 שנה נוסדה סוף סוף מדינת ישראל, ריבונית, יקרה ונכספת. יש לנו ב״ה כוחות ביטחון מעולים וצבא נפלא ויקר משלנו. יש לנו בתי משפט שצריכים לתת רוח גבית לכוחות הביטחון, לעשות מלאכתם בנחישות, בגבורה ובצלילות דעת. הגוף המחוקק וזרועות הביטחון צריכים להגביר פעולותיהם ולנהוג יותר בתקיפות כדי גם להרתיע ולעצור את המחבלים לפני שיצאו למסעות הרצח וההרג. באחדות ובנחישות ננצח.

שבת שלום של החלמה ורפואה שלמה לפצועים, מלחמת חורמה בטרוריסטים, חיבור של פיוס, הקשבה והידברות בין כל חלקי העם, חיזוק וחיבוק למשפחות הנרצחים. ישועת ה׳ כהרף עין. ■

 

עוד במדור זה

בשעה‭ ‬שמלך‭ ‬המשיח‭ ‬בא

בשעה‭ ‬שמלך‭ ‬המשיח‭ ‬בא

01‭ ‬ מזג‭ ‬האוויר‭ ‬הירושלמי‭ ‬הנפלא‭ ‬הזמין‭, ‬בשבת‭ ‬האחרונה‭, ‬יהודים‭…
עניי‭ ‬עירך‭ ‬קודמים

עניי‭ ‬עירך‭ ‬קודמים

01‭ ‬ שבת‭ ‬מברכים‭ ‬חודש‭ ‬ניסן‭. ‬שמש‭ ‬אביבית‭ ‬מלטפת‭ ‬את‭…
כשהתותחים‭ ‬רועמים‭ ‬המוזות‭ ‬שותקות

כשהתותחים‭ ‬רועמים‭ ‬המוזות‭ ‬שותקות

01 שבת‭ ‬‮'‬פרשת‭ ‬פרה‮'‬‭ ‬בכותל‭, ‬כהכנה‭ ‬לעבודת‭ ‬הכוהנים‭, ‬וכהתעוררות‭ ‬לפני‭…
תנתן‭ ‬לי‭ ‬נפשי‭ ‬בשאלתי‭ ‬ועמי‭ ‬בבקשתי‭...‬

תנתן‭ ‬לי‭ ‬נפשי‭ ‬בשאלתי‭ ‬ועמי‭ ‬בבקשתי‭...‬

01 שבת‭ ‬זכור‭ ‬בכותל‭, ‬היא‭ ‬חוויה‭ ‬מיוחדת‭ ‬ומרגשת‭. ‬ אני‭…
חזק‭ ‬חזק‭ ‬ונתחזק

חזק‭ ‬חזק‭ ‬ונתחזק

01 כששרו‭ ‬של‭ ‬חורף‭ ‬נאבק‭ ‬עם‭ ‬שרו‭ ‬של‭ ‬אביב‭ ‬אנו‭…
ורק חרבונא נעלם

ורק חרבונא נעלם

01 שבת‭ ‬סגרירית‭ ‬עברה‭ ‬על‭ ‬כוחותינו‭. ‬עובדי‭ ‬העירייה‭ ‬החרוצים‭ ‬הספיקו‭…
לַשְּׁוויְצָרִים אין בן גביר

לַשְּׁוויְצָרִים אין בן גביר

01כשהאביב מציץ בין העננים הכותל מתמלא במתפללים. בשבת כי תשא,…
את המנגינה שלהם אי אפשר להפסיק

את המנגינה שלהם אי אפשר להפסיק

01בשבת קודש תצווה, מזג האוויר המתון הזמין אורחים רבים לכותל.…
שירות בצבא ולימוד בישיבה אינם סותרים

שירות בצבא ולימוד בישיבה אינם סותרים

01מזג האוויר החורפי אתגר את שוחרי הכותל, אך לא מנע…
בדרך להר המוריה

בדרך להר המוריה

01 המים להם חומהבדרכי לכותל, בשבת ראש חודש אדר א׳,…
משנכנס אדר מרבין בשמחה ובישועה

משנכנס אדר מרבין בשמחה ובישועה

01שבת מברכים חודש אדר א׳. 4 חודשי מלחמת מצווה. ארובות השמים…
מלחמה לה’ בעמלק מדור דור

מלחמה לה’ בעמלק מדור דור

01שבת חורפית בעיצומה של מלחמה. הרוחות יבבו במשך כל הלילה…
טיפולי חמלה לריפוי נפגעי חוט שדרה

טיפולי חמלה לריפוי נפגעי חוט שדרה

01הדיווח על תפילות השבת בכותל מגיע אליכם , לצערי, באיחור…
בלילה‭ ‬שאחרי

בלילה‭ ‬שאחרי

01 בשבתות‭ ‬של‭ ‬מלחמה‭ ‬הכותל‭ ‬עובד‭ ‬שעות‭ ‬נוספות‭. ‬בולטים‭ ‬מאד‭…
והסנה‭ ‬איננו‭ ‬אכל‭... ‬

והסנה‭ ‬איננו‭ ‬אכל‭... ‬

01 מה‭ ‬נורא‭ ‬המקום‭ ‬הזה‭. ‬אסורה‭ ‬נא‭ ‬ואראה‭ ‬את‭ ‬המראה‭…
ותן שיחזור שוב לביתו…

ותן שיחזור שוב לביתו…

01שבת בר מצווה למלחמה. החורף הופיע בגדול. ויולך ה׳ רוח…
Scroll to Top
גלילה למעלה