יהדות עכשיו

פרה שומרת שבת

יצאנו בעקבות הרפתות ששומרות שבת כהלכתה כדי לברר איך מתמודדים עם שמירת השבת ועם צער בעלי חיים

אחד ממוצרי היסוד שאנו משתמשים בהם ביום-יום הוא חלב. יש אפילו מי שאינם יכולים להתחיל את היום בלעדיו. כידוע, החלב עובר תהליך ארוך שמתחיל ברפת ומסתיים במקרר הפרטי שלנו, וכל בעל רפת יכול להעיד שניהול מקום כזה מצריך התמודדויות עם אתגרים במגוון תחומים, בין היתר בתחום הכשרות.
פרה שהמליטה מתחילה לייצר חלב, ומאחר שיש צורך לחולבה כמה פעמים בכל יום, בשבת היא מצטערת וסובלת אם אין חולבים אותה. בעבר כמעט לכל יהודי היו בהמות מספר בחצר, וכך עלתה שאלה הלכתית שנגעה לכל אחד ואחד ולכן רבים עסקו בה: איך חולבים את הפרה בשבת?
הפתרונות ההלכתיים העיקריים שניתנו, בקווים כללים ובלא ירידה לפרטים, הם שני אלו: (1) לחלוב את החלב על הקרקע ולאבדו; (2) לומר לגוי לחלוב את הפרה בהשגחת יהודי.
שאלה הלכתית זו עלתה לדיון מחודש כאשר החל עם ישראל לשוב מהגלות וליישב את ארץ ישראל. דעת הפוסקים, ובהם הראי"ה קוק זצ"ל, הייתה לאסור חליבה בשבת בידי יהודי.

שאלה הלכתית זו עלתה לדיון מחודש כאשר החל עם ישראל לשוב מהגלות וליישב את ארץ ישראל. דעת הפוסקים, ובהם הראי"ה קוק זצ"ל, הייתה לאסור חליבה בשבת בידי יהודי.

הרב אברהם וסרמן (רב קהילה ור"מ בישיבת ההסדר) והרב איתם הנקין הי"ד (חוקר תורני, עורך ספרותי, היסטוריון ומחבר ספרי הלכה. נרצח עם אשתו נעמה הי"ד בפיגוע ירי בשומרון בחג הסוכות ה'תשע"ו) מספרים בספרם החשוב 'להכות שורש' על מעורבותו של הרב קוק זצ"ל ברפתות בתחילת היישוב היהודי בארץ: בשנת תר"ץ (1930) פעל הרב נמרצות עם ההנהלה הציונית בנוגע לחילולי השבת ברפתות של קיבוצי 'השומר הצעיר', ובאיגרת שנשלחה להנהלה הציונית ציין בכאב הרב זצ"ל: "שהמחלבה שמה עובדת בשבת עם המכונה בקול רעש פומבי, וביום שישי היא שובתה… ואני דורש שכולנו יחד נעמוד בכל תוקף נגד הארס הזה, שהכאב הנפשי שלנו הוא כפול ע"י זה (שנחים בשישי דווקא ועובדים בשבת). אמנם די גם החילול שבת הנורא כשהוא לעצמו לאמץ את כל כוחותינו להפסיקו".

כשנתיים לאחר מכן פנה הרב זצ"ל להנהלת קק"ל ובמקביל שלח איגרת להנהלת חברת תנובה ובה הודיע כי הוא מכריז איסור שימוש בתוצרת החלב של הקיבוץ, ושיש לו דין חלב נוכרי, וחלילה לאגודתם לקבל מהם חלב עד שיתקנו את הקלקול הנורא הזה.

משלא הועילו תחנוניו פרסם הרב זצ"ל אזהרה גדולה: "ולאחר ההתראה שהתרינו בחברת תנובה ירושלים שלא תקבל למכירה את החלב מתל עדשים שמחללים שבת בפרהסיא בתעשית החלב… וחברת תנובה מסרבת לכל ההתראות האלו ומוסיפה לקבל למכירה את החלב מהמשקים ההם, לכן אנו מודיעים בזה לכל תושבי עיה"ק שאסור לכל בר ישראל לקנות חלב, גבינה, חמאה ושאר תוצרת החלב מחברת תנובה ירושלים עד שישמעו לקול התורה שלא לקבל שום תוצרת חלב מהמקומות הללו עד שיקבלנו עליהם להתנהג כדתוה"ק ויתנו ע"ז ערובה בטוחה לפי ראות עיני בי"ד, וכל אחד יזהיר את בני ביתו שלא יכשלו ח"ו".

כיום יש עוד פתרונות הודות להתקדמות הטכנולוגיה. למעשה פולמוס הלכתי זה עדיין לא נפתר, ורמת הכשרות הניתנת לחלב תלויה בפתרונות ההלכתיים שהוזכרו לעיל.
כשרות שמקפידה שהחלב ברפתות לא ייחלב בשבת בידי יהודים היא כשרות בד"ץ העדה החרדית. תוצרת החלב שבהשגחת הבד"ץ המיוצרת כיום באה כל השבוע רק מרפתנים שאינם חולבים בשבת באיסור. רפתן שמחלל שבת וחולב באיסור, הבד"ץ אינו מאשר את כשרות החלב מרפת זו גם בכל ימות השבוע.
כיום יש כ-90 רפתנים שומרי שבת מהקיבוצים והמושבים הדתיים, ולצידם עוד כ-60 רפתנים מיישובים מהמגזר הכללי: משגיח המתגורר ביישוב מפקח על כל חליבה וחליבה בכל ימות השבוע, כולל שבת ויום כיפור.

קיבוצניק אחד אמר לי בהקשר הזה: 'פעם הייתה עבודה עברית, היום יש עבודה זרה!' למעשה הצרכן הדתי צריך לדעת שזו לא עבודה זרה אלא עבודת ה' של שמירת שבת וקידוש השם, זכור את יום השבת לקדשו, והציבור חייב להעריך זאת.

יוסי דובדבני (47) הוא רפתן המתגורר במושב בית חלקיה, והכשרות החתומה על החלב המיוצר אצלו ברפת היא בד"ץ העדה החרדית. על הרפת מספר דובדבני: "העסק המשפחתי הוא של דודים שלי, ואני כבר דור שלישי. סבא שלי התחיל את הרפת מגידול שתי פרות, וכיום אנו מייצרים כשלושה מיליון ליטר חלב בשנה. החלב שלנו עובר למחלבה פרטית, והיא מייצרת גבינות שמנת וגבינות לתעשייה. ברפת אנו מעסיקים שני תאילנדים. קיבוצניק אחד אמר לי בהקשר הזה: 'פעם הייתה עבודה עברית, היום יש עבודה זרה!' למעשה הצרכן הדתי צריך לדעת שזו לא עבודה זרה אלא עבודת ה' של שמירת שבת וקידוש השם, זכור את יום השבת לקדשו, והציבור חייב להעריך זאת".
עם התקדמות הטכנולוגיה המציאו רובוט חליבה, ומבחינה הלכתית אין בעיה לחלוב בו בשבת, מכיוון שיד אדם אינה מתעסקת בחליבה במהלך כל השבת: "הבעיה היא שכעבור עשור החליטו רפתות רבות שרכשו רובוט להפסיק את השימוש בו ולחזור לחליבה בידי גוי בשבת מסיבה טכנית. כנראה התאילנדים הם הרובוט האנושי הטוב ביותר לפרה, כמו שאמר החזון איש: 'חליבה בשבת על ידי גוי היא דרך שסופה להתקיים'".
על העבר של כשרות בד"ץ העדה החרדית לחלב מסביר אברהם שרייבמן, חבר צוות הפיקוח וההשגחה על החלב בארץ מטעם הבד"ץ: "בתחילת דרכה עבדה הכשרות רק עם הקיבוץ הדתי והמשקים הדתיים במושבים הדתיים בארץ. אלו לא הרבה רפתות. מכיוון שגוי חלב את הפרות בשבת כשיהודי שומר שבת נאמן להשגיח עליו, החלב של כל השבוע, כולל של שבת, זכה לכשרות העדה החרדית. במהלך השנים גדל הציבור וגם הביקוש, ורבים רוצים כשרות בד"ץ. בעקבות זאת נהייתה מהפכה: חברת טרה הבינה שהשוק שלה הוא ציבור שדורש שמירת שבת בהידור, ולכן התנתה עם כמאה משקים שגוי יחלוב שם בשבת. המהלך הזה היה קל, כי המדינה ממילא הקצתה לכל רפת עובד תאילנדי אחד. כיום אין משק אחד שעובד עם טרה שבו יהודי חולב בשבת. יש עוד חברות שמקפידות על זה, בין שלכל מוצריה ובין שלחלקם, והכשרות מוטבעת בהתאם".
יש רפתות בכשרויות מהדרין שונות שהחלב נחלב בהן בשבת בידי יהודי. גופי הכשרות נותנים לחלב של אמצע השבוע כשרות מהדרין, ואילו לחלב של שבת – כשרות רבנות. ואולם כשרות הבד"ץ ניתנת רק לחלב של הרפתות שמקפידות על הפתרונות ההלכתיים המהודרים, כחליבה בידי גוי בשבת. אם לא, גם לחלב של יום חול מאותה רפת היא אינה נותנת כשרות.
"פעם היו לי בעיות עם משרד החקלאות בנוגע לייצור החלב", מספר דובדבני, "הלכתי לעורך דין, והוא אמר לי: 'למה אתה מבקש בכלל? אלף כמוך מבקשים. למה שאתה תקבל?!' אמרתי לו שבבית יש לי ב"ה תאומים. אחד ילד טוב ירושלים והשני צורח. מי נראה לך מקבל יותר? ברור שמי שצורח. זו הסיבה שאני מבקש". המסר הוא שאולי בעבר היה הציבור צריך לבקש ולדרוש שגוי יחלוב בשבת, אבל כיום אין כמעט צורך לבקש, והדבר כבר בהישג יד.
גם בעבודה עם גויים מתעוררות לעיתים בעיות שצריך לפתור: "לפני כמה שנים היו לי שני עובדים תאילנדים ששתו והשתכרו ורבו זה עם זה. קמתי בשבת בבוקר וראיתי שאחד מהם דקור ברגל. המשטרה ומד"א באו ולקחו לי את שניהם, אחד לטיפול ואחד למעצר, ולא היה לי גוי לחליבה של הצוהריים. הלכתי לשכן שלי, שיש לו חממות, וביקשתי ממנו לקחת את אחד העובדים התאילנדים שלו. הוא אכן בא וחלב את הפרות בהדרכה שלי. אומנם זו לא הייתה החליבה הכי מוצלחת בעולם, אבל בסופו של דבר חלבנו".

האמת היא שהרפתנים מוכנים לשמור שבת. נפגשתי עם עשרות רפתנים בכנס שהם עורכים, ושם כולם אומרים שהם מוכנים לשמור שבת, רק שיעזרו להם עם המחלבות, דהיינו המפעלים שמייצרים את מוצרי החלב. הדבר תלוי גם בציבור הדתי, ועליו לדרוש שתהיה תוצרת הארץ ושמירת שבת ברפתות

שרייבמן: "לצורך סימון וזיהוי למוצרי הבד"ץ בתנובה יש בכל מוצרי הבד"ץ פס בצבע זהב למניעת הטעיה. כ-15% ממוצרי תנובה הם בהשגחת הבד"ץ, והחלב מגיע אך ורק מרפתנים שאינם חולבים בשבת באיסור. בבד"ץ בארץ יש קרוב ל-150 משגיחי ונאמני כשרות בטרה ובחלק מתנובה שתפקידם לעמוד על יד הגוי בשעת החליבה ולפקח עליה.
"אנו נותנים כשרות רק לחלב של רפת ששומרת שבת, והשילוב המנצח עם הקיבוצים הדתיים, שהם שומרי שבת ומשמשים נאמני כשרות, פותר לנו שתי בעיות: האחת היא בעיית חליבה בשבת באיסור, היות שהם חולבים רק בהיתר. והבעיה השנייה שהם פותרים היא בעיית החלב הנוכרי, כי הם 'עומדים על המשמר' כשהגוי חולב". גם הוא יודע לספר על קיבוצניק שטען פעם בהתרסה באוזני משגיח הבד"ץ שהחלב שלו מהקיבוץ הוא חלב ישראל ואילו של הבד"ץ הוא חלב נוכרי.
גבינות קשות רבות מיובאות מחו"ל, אך הבד"ץ הוא גוף הכשרות היחיד שאינו מאפשר לתת להן כשרות, מאחר שקשה לדעת מהו טיב ההשגחה שם: "כיום לצערנו הדבר עומד בסימן שאלה גדול, היות שאין די קיבוצים דתיים שבהם מחלבות שומרות שבת. הציבור הדתי והחרדי ב"ה גדל, אך מקורות החלב אינם גדלים. הרי על הארץ שלנו נאמר 'ארץ זבת חלב ודבש', אז למה שנלך ונייבא חלב מבחוץ?!
"האמת היא שהרפתנים מוכנים לשמור שבת. נפגשתי עם עשרות רפתנים בכנס שהם עורכים, ושם כולם אומרים שהם מוכנים לשמור שבת, רק שיעזרו להם עם המחלבות, דהיינו המפעלים שמייצרים את מוצרי החלב. הדבר תלוי גם בציבור הדתי, ועליו לדרוש שתהיה תוצרת הארץ ושמירת שבת ברפתות".
לאורך כל השיחה עם דובדבני ועם שרייבמן לא היה קשה להחמיץ את הרגישות לשמירת השבת המהדהדת מקולם. הם מנסים להדגיש שבימינו כבר לא קשה להעסיק תאילנדי שיחלוב בשבת את הפרות, והשבת יכולה להישמר בהידור אם הציבור ידרוש זאת. כמו כן כל מי ששמירת השבת בהידור חשובה לו יכול בהינף יד להשיג את מבוקשו.

עוד במדור זה

חנוכת ה-AI

חנוכת ה-AI

01‭ ‬

רבות‭ ‬כבר‭ ‬נכתב‭, ‬ובצדק‭, ‬על‭ ‬הסכנות‭ ‬שב‭-‬AI‭: ‬אבטלה‭ ‬אדירה‭, ‬פייק‭ ‬ניוז‭, ‬שיבוש‭ ‬הסדר‭ ‬החברתי‭ ‬וכו‮'‬‭, ‬אבל‭ ‬החשש‭ ‬העיקרי‭ ‬הוא‭ ‬מבינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬כללית‭ ‬‭(‬AGI‭) ‬שתפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭ ‬ותצא‭ ‬מכלל‭ ‬שליטה‭ ‬אנושית‭. ‬כאן‭, ‬בחידוד‭ ‬ההבדל‭ ‬שבין‭ ‬נשמה‭ ‬לאוסף‭ ‬נוירונים‭, ‬יכול‭ ‬האור‭ ‬הקטן‭ ‬של‭ ‬חנוכה‭ ‬להרגיע‭ ‬אותנו‭:‬

02‭ ‬

היוונים‭ ‬הקדמונים‭ ‬סברו‭ ‬שהחומר‭ ‬מורכב‭ ‬מ"אטומים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬חלקיקים‭ ‬שאינם‭ ‬ניתנים‭ ‬לחלוקה‭ ‬נוספת‭. ‬מבחינתם‭, ‬קיימת‭ ‬מסגרת‭ ‬סופית‭ ‬למציאות‭: ‬הכל‭ ‬ניתן‭ ‬למדידה‭, ‬לכימות‭ ‬ולהכללה‭ ‬בנוסחאות‭. ‬תפיסה‭ ‬זו‭ ‬עיצבה‭ ‬את‭ ‬המערב‭ ‬עד‭ ‬היום‭: ‬הניסיון‭ ‬להכניס‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬כולו‭ ‬לטבלאות‭ ‬ומדדים‭.‬

03‭ ‬

בינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬היא‭ ‬ביטוי‭ ‬משוכלל‭ ‬יותר‭ ‬של‭ ‬אותה‭ ‬תפיסה‭ ‬יוונית‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬מצטיין‭ ‬בעיבוד‭ ‬מידע‭ ‬עצום‭, ‬בזיהוי‭ ‬דפוסים‭ ‬ובמתן‭ ‬תשובות‭ ‬מבוססות‭ ‬על‭ ‬כמויות‭ ‬אדירות‭ ‬של‭ ‬נתונים‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לסכם‭ ‬טקסטים‭, ‬לתרגם‭ ‬שפות‭, ‬להציע‭ ‬פתרונות‭ ‬לבעיות‭ ‬ידועות‭ ‬וליצור‭ ‬מכל‭ ‬אלה‭ ‬הקשרים‭ ‬חדשים‭ – ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬מכנים‭ ‬בטעות‭ ‬‮"‬יצירתיות‮"‬‭. ‬ומכאן‭ ‬החשש‭ ‬שהוא‭ ‬יפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭.‬

04‭ ‬

זוהי‭ ‬טעות‭! ‬לעיתים‭ ‬נדמה‭ ‬שה‭-‬AI‭ ‬עונה‭ ‬על‭ ‬שאלות‭ ‬‮"‬חדשות‮"‬‭ ‬שלא‭ ‬נשאלו‭ ‬קודם‭. ‬אך‭ ‬למעשה‭, ‬הוא‭ ‬פשוט‭ ‬ניגש‭ ‬לזיכרון‭ ‬אדיר‭ ‬של‭ ‬מיליארדי‭ ‬תווים‭, ‬ומוצא‭ ‬בו‭ ‬מה‭ ‬שכבר‭ ‬נכתב‭ ‬איפשהו‭ ‬ברשת‭. ‬וגם‭ ‬כאשר‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬משער‮"‬‭ ‬תשובה‭ ‬לשאלה‭ ‬שלא‭ ‬הופיעה‭ ‬בדיוק‭ ‬במאגר‭ ‬הנתונים‭ ‬שלו‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬עושה‭ ‬זאת‭ ‬באמצעות‭ ‬ניתוח‭ ‬סטטיסטי‭ ‬של‭ ‬דפוסים‭ ‬קיימים‭ (‬ומכיוון‭ ‬שהוא‭ ‬מתוכנת‭ ‬לצרכים‭ ‬מסחריים‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬פונה‭ ‬למכנה‭ ‬המשותף‭ ‬הנמוך‭ ‬שירצה‭ ‬את‭ ‬המשתמש‭ ‬ולכן‭ ‬‮"‬יזייף‮"‬‭ ‬בכדי‭ ‬למצוא‭ ‬חן‭).‬

05‭ ‬

כאן‭ ‬נמצאת‭ ‬הנקודה‭: ‬ה‭-‬AI‭ ‬חסר‭ ‬יכולת‭ ‬ה‭ ‬becoming‭ – ‬ההתהוות‭, ‬ההיווצרות‭ ‬של‭ ‬משהו‭ ‬חדש‭ ‬באמת‭. ‬אין‭ ‬בו‭ ‬מהות‭ ‬פנימית‭, ‬יש‭ ‬רק‭ ‬עיבוד‭ ‬של‭ ‬צורות‭. ‬הוא‭ ‬מצטיין‭ ‬בעולם‭ ‬הכמות‭, ‬אך‭ ‬חסר‭ ‬לו‭ ‬משהו‭ ‬יסודי‭ ‬באיכות‭ ‬‮–‬‭ ‬היכולת‭ ‬ליצור‭ ‬מציאות‭ ‬חדשה‭ ‬באמת‭.‬

06‭ ‬

נביא‭ ‬דוגמא‭ ‬לדבר‭: ‬מצאנו‭ ‬במסכת‭ ‬בבא‭ ‬קמא‭: ‬‮"‬הוציאה‭ ‬ליסטים‭, ‬ליסטים‭ ‬חייבים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬אם‭ ‬גנבים‭ ‬הוציאו‭ ‬צאן‭ ‬מהדיר‭ ‬והצאן‭ ‬גרם‭ ‬נזק‭, ‬הגנבים‭ ‬נושאים‭ ‬באחריות‭. ‬הגמרא‭ ‬שואלת‭: ‬‮"‬פשיטא‭!‬‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬הרי‭ ‬זה‭ ‬ברור‭! ‬ועונה‭: ‬לא‭, ‬יש‭ ‬צורך‭ ‬לומר‭ ‬זאת‭ ‬במקרה‭ ‬שהגנבים‭ ‬לא‭ ‬משכו‭ ‬את‭ ‬הבהמה‭ ‬בכוח‭ ‬אלא‭ ‬רק‭ ‬עמדו‭ ‬בפניה‭ ‬וגרמו‭ ‬בעקיפין‭ ‬להליכתה‭.  ‬אם‭ ‬נשאל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬מתי‭ ‬ליסטים‭ ‬מתחייבים‭ ‬על‭ ‬נזק‭ ‬של‭ ‬צאן‭ ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לבחון‭ ‬מאות‭ ‬פסקים‭ ‬דומים‭ ‬ולזהות‭ ‬את‭ ‬הדפוס‭ ‬הסטטיסטי‭ ‬המשותף‭ ‬‮–‬‭ ‬אך‭ ‬זו‭ ‬אינה‭ ‬סברה‭ ‬אמיתית‭. ‬סברא‭ ‬היא‭ ‬היכולת‭ ‬להגדיר‭ ‬מתי‭ ‬נחשב‭ ‬שהצאן‭ ‬יצא‭ ‬מרשות‭ ‬הבעלים‭ ‬המקורי‭? ‬זו‭ ‬תשובה‭ ‬שדורשת‭ ‬‮"‬טביעות‭ ‬עין‮"‬‭ (‬השלב‭ ‬הראשון‭ ‬לפני‭ ‬מדרגת‭ ‬‮"‬רוח‭ ‬הקודש‮"‬‭) –  ‬אינטואיציה‭ ‬עמוקה‭, ‬הבנה‭ ‬מהותית‭ ‬של‭ ‬מושגים‭ ‬כמו‭ ‬רשות‭, ‬אחריות‭ ‬ומוסר‭ ‬שתלויים‭ ‬בעולם‭ ‬ערכים‭ ‬ומשתנים‭ ‬ממצב‭ ‬למצב‭ ‬שלעולם‭ ‬אין‭ ‬אחד‭ ‬זהה‭ ‬למשנהו‭ (‬מה‭ ‬למשל‭ ‬יהיה‭ ‬הדין‭ ‬אם‭ ‬מוציאים‭ ‬צאן‭ ‬מן‭ ‬הדיר‭ ‬כחלק‭ ‬ממאבק‭ ‬לאומי‭ ‬עם‭ ‬אותם‭ ‬אלו‭ ‬שבכלל‭ ‬לא‭ ‬אמורים‭ ‬להיות‭ ‬פה‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭?).‬

07‭ ‬

היכולת‭ ‬להעריך‭ ‬כיצד‭ ‬מתבטא‭ ‬הממד‭ ‬המוסרי‭-‬אלוקי‭ ‬במציאות‭ ‬הנתונה‭ ‬נובעת‭ ‬לא‭ ‬רק‭ ‬מסך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬מצלם‭ ‬אלוקים‭ ‬שבאדם‭, ‬מהממד‭ ‬הנשמתי‭ ‬שיכול‭ ‬לעבור‭ ‬רק‭ ‬דרך‭ ‬הממד‭ ‬האנושי‭. ‬חז"ל‭ ‬מתבטאים‭ ‬ביחס‭ ‬לפסוק‭ ‬‮"‬אלה‭ ‬מקראי‭ ‬קודש‭ ‬אשר‭ ‬תקראו‭ ‬אותם‭ ‬במועדם‮"‬‭ – ‬‮"‬אל‭ ‬תקרי‭ ‬אותם‭ ‬אלא‭ ‬אתם‭, ‬אפילו‭ ‬שוגגין‮"‬‭. ‬אמת‭ ‬אובייקטיבית‭ ‬איננה‭ ‬סך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬חיפוש‭ ‬הנקודה‭ ‬הנצחית‭-‬אינסופית‭, ‬כאשר‭ ‬חכמים‭ ‬פוסקים‭ ‬מתוך‭ ‬רוח‭ ‬קודשם‭ ‬גם‭ ‬‮"‬טעותם‮"‬‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מההשגחה‭ ‬האלוקית‭ ‬שמכוונת‭ ‬את‭ ‬ההחלטה‭ ‬נכונה‭ ‬לרגע‭ ‬הנתון‭ ‬ותתברר‭ ‬בדיעבד‭ ‬כדבר‭ ‬הנכון‭ ‬שקידם‭ ‬את‭ ‬עולמו‭ ‬של‭ ‬אלוקים‭ ‬בחשבון‭ ‬הנצח‭.‬

08‭ ‬

זו‭ ‬כמובן‭ ‬עוד‭ ‬דוגמא‭ ‬קלה‭ ‬יחסית‭ ‬מעולם‭ ‬התלמוד‭, ‬ככל‭ ‬שנעמיק‭ ‬בדילמות‭ ‬אמוניות‭, ‬חינוכיות‭, ‬רגשיות‭, ‬ככל‭ ‬שנחדור‭ ‬לתוככי‭ ‬הנשמה‭ ‬והמהות‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬דבר‭ ‬‮–‬‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬יהפוך‭ ‬להיות‭ ‬חיקוי‭ ‬חיוור‭ ‬יותר‭ ‬ויותר‭ (‬נתון‭ ‬שמעורר‭ ‬חשיבה‭ ‬מה‭ ‬יהיו‭ ‬מקצועות‭ ‬העתיד‭ ‬העיקריים‭. ‬רמז‭: ‬פחות‭ ‬טכניים‭ ‬ויותר‭ ‬רוחניים‭).‬

09‭ ‬

נס‭ ‬פך‭ ‬השמן‭ ‬מייצג‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬ההיפך‭ ‬מהתפיסה‭ ‬היוונית‭-‬כמותית‭. ‬פך‭ ‬אחד‭ ‬של‭ ‬שמן‭ ‬שאמור‭ ‬להספיק‭ ‬ליום‭ ‬אחד‭ ‬דולק‭ ‬שמונה‭ ‬ימים‭. ‬הממד‭ ‬האיכותי‭-‬רוחני‭ ‬הוא‭ ‬העומד‭ ‬ביסוד‭ ‬הכמות‭. ‬זו‭ ‬היצירה‭ ‬האמיתית‭: ‬בבסיס‭ ‬החומר‭ ‬טמונה‭ ‬הרוח‭, ‬בכל‭ ‬אטום‭ ‬מצויה‭ ‬פצצת‭ ‬אטום‭, ‬ביסוד‭ ‬הסוף‭ ‬מצוי‭ ‬האינסוף‭.‬

10‭ ‬

ה‭-‬AI‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬יפיפיותו‭ ‬של‭ ‬יפת‭ ‬באהלי‭ ‬שם‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כלי‭ ‬יפה‭ ‬ונפלא‭ ‬שיכול‭ ‬לשרת‭ ‬אותנו‭ ‬באיסוף‭ ‬מידע‭, ‬בסיכום‭ ‬חומרים‭, ‬ואפילו‭ ‬ביצירת‭ ‬תוכן‭ ‬ראשוני‭. ‬גילוי‭ ‬נאות‭: ‬גם‭ ‬לצורך‭ ‬כתיבת‭ ‬מאמר‭ ‬זה‭ ‬הסתייעתי‭ ‬בקלוד‭ ‬לצורך‭ ‬איסוף‭ ‬נתונים‭ ‬וסגנון‭, ‬אולם‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לי‭ ‬את‭ ‬הניצוץ‭ ‬הראשוני‭ ‬למאמר‭ ‬וגם‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬הגימור‭ ‬הסופי‭ ‬שהוא‭ ‬יותר‭ ‬מתוצר‭ ‬של‭ ‬אוסף‭ ‬נוירונים‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬ה"מה‮"‬‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"למה‮"‬‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לספק‭ ‬תשובות‭ ‬סטטיסטיות‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"סברא‮"‬‭ ‬האמיתית‭. ‬ומעל‭ ‬לכל‭ ‬‮–‬‭ ‬‮"‬כל‭ ‬רוח‭ ‬אין‭ ‬בקרבו‮"‬‭, ‬אין‭ ‬בו‭ ‬את‭ ‬צלם‭ ‬האלוקים‭, ‬את‭ ‬כוח‭ ‬ההתהוות‭ ‬האמיתית‭. ‬

קודש הקודשים אני מבקש

קודש הקודשים אני מבקש

01‭ ‬

השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬י"ט‭ ‬כסלו‭, ‬יום‭ ‬מיוחד‭ ‬בהיסטוריה‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬ביום‭ ‬הזה‭ ‬לפני‭ ‬שלושים‭ ‬שנה‭ ‬נפטר‭ ‬הרב‭ ‬משה‭ ‬צבי‭ ‬נריה‭ ‬זצ"ל‭, ‬אבי‭ ‬‮"‬דור‭ ‬הכיפות‭ ‬הסרוגות‮"‬‭, ‬האיש‭ ‬שהקים‭ ‬את‭ ‬בסיס‭ ‬החינוך‭ ‬של‭ ‬הציבור‭ ‬הדתי‭-‬לאומי‭. ‬מילותיו‭ ‬האחרונות‭ ‬היו‭ ‬‮"‬קדושה‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬קודש‭ ‬קודשים‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭, ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

02‭ ‬

‮"‬חול‮"‬‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שאין‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬אלא‭ ‬הוא‭ ‬אמצעי‭ ‬לדבר‭ ‬אחר‭ ‬ש"יחול‮"‬‭ ‬עליו‭ (‬כדוגמת‭ ‬חול‭ ‬הים‭ ‬שדורכים‭ ‬עליו‭). ‬למשל‭, ‬יהודי‭ ‬לא‭ ‬אמור‭ ‬לאכול‭ ‬למען‭ ‬האכילה‭ ‬עצמה‭ ‬אלא‭ ‬כדי‭ ‬שיהיה‭ ‬לו‭ ‬כוח‭ ‬לעשיית‭ ‬דברים‭ ‬משמעותיים‭. ‬עולם‭ ‬החול‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬החומר‭.‬

03‭ ‬

לעומת‭ ‬זאת‭, ‬קודש‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬ולא‭ ‬כאמצעי‭ ‬למשהו‭ ‬אחר‭ (‬כדוגמת‭ ‬חפץ‭ ‬שאנו‭ ‬מקדישים‭ ‬ומייחדים‭ ‬רק‭ ‬לשימוש‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭). ‬יהודי‭ ‬לומד‭ ‬תורה‭ ‬ועושה‭ ‬מצוות‭ ‬לא‭ ‬כאמצעי‭ ‬להשגת‭ ‬כסף‭ ‬או‭ ‬כבוד‭ ‬אלא‭ ‬כפעולות‭ ‬בעלות‭ ‬קדושה‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמן‭ (‬זהו‭ ‬הרעיון‭ ‬של‭ ‬הקידושין‭ ‬‮–‬‭ ‬יחוד‭ ‬איש‭ ‬ואשה‭ ‬זה‭ ‬לזו‭). ‬עולם‭ ‬הקודש‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬הרוח‭.‬

04‭ ‬

קודש‭ ‬קודשים‭ ‬הוא‭ ‬קודש‭ ‬שמופיע‭ ‬בחול‭, ‬רוח‭ ‬שמופיעה‭ ‬בחומר‭, ‬אין‭ ‬סוף‭ ‬שמופיע‭ ‬בסוף‭. ‬פעולה‭ ‬של‭ ‬חול‭ ‬שמגלמת‭ ‬משמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמה‭. ‬החלום‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬הוא‭ ‬על‭ ‬קודש‭ ‬הקודשים‭: ‬מדינה‭, ‬צבא‭, ‬כלכלה‭ ‬וצרכיו‭ ‬הארציים‭ ‬של‭ ‬הפרט‭ ‬‮–‬‭ ‬שיש‭ ‬להם‭ ‬ערך‭ ‬של‭ ‬קודש‭, ‬בעלי‭ ‬ערך‭ ‬עצמי‭. ‬זוהי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬וזוהי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‭;  ‬מימדים‭ ‬ארציים‭ ‬וחברתיים‭ ‬שמגלמים‭ ‬את‭ ‬‮"‬קדושת‭ ‬תורת‭ ‬ישראל‮"‬‭. ‬ניתן‭ ‬לכנות‭ ‬זאת‭ ‬בשלל‭ ‬מילים‭: ‬תורה‭ ‬ועבודה‭, ‬ציונות‭ ‬דתית‭, ‬שמים‭ ‬וארץ‭.‬

05‭ ‬

בפרשיות‭ ‬הללו‭ ‬אנו‭ ‬לומדים‭ ‬על‭ ‬המתח‭ ‬בין‭ ‬קודש‭ ‬לחול‭. ‬רחל‭, ‬שהיא‭ ‬יפת‭ ‬תואר‭ ‬ויפת‭ ‬מראה‭, ‬ובנה‭ ‬יוסף‭, ‬שמלבד‭ ‬היותו‭ ‬יפה‭ ‬תאר‭ ‬ויפה‭ ‬מראה‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬המשביר‭ ‬לכל‭ ‬ארץ‭ ‬מצרים‭, ‬הם‭ ‬ביטוי‭ ‬לכוחות‭ ‬החול‭ ‬שבעם‭ ‬ישראל‭. ‬מצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬משיח‭ ‬בן‭ ‬יוסף‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬החול‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬התשתית‭ ‬החומרית‭ ‬לשיבת‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬בארצו‭. ‬לעומתם‭ ‬ניצבים‭ ‬לאה‭ ‬ובנה‭ ‬יהודה‭, ‬שמצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬‮"‬משיח‭ ‬בן‭ ‬דוד‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬הקודש‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬קומת‭ ‬הרוח‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭.‬

06‭ ‬

בין‭ ‬הכוחות‭ ‬הללו‭ ‬ישנם‭ ‬מאבקים‭ ‬לא‭ ‬פשוטים‭. ‬בני‭ ‬לאה‭ ‬מפחדים‭, ‬ובצדק‭, ‬מחלומותיו‭ ‬של‭ ‬יוסף‭ ‬לתקן‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בצידו‭ ‬החומרי‭, ‬יוסף‭ ‬מצידו‭ ‬מלמד‭ ‬את‭ ‬אחיו‭ ‬שחייבת‭ ‬להיות‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬אחווה‭ ‬שתיתן‭ ‬מקום‭ ‬לכולם‭. ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬הבית‭ ‬שממנו‭ ‬יצמח‭ ‬המשיח‭ ‬מתברך‭ ‬שיהיה‭ ‬‮"‬כרחל‭ ‬וכלאה‭ ‬אשר‭ ‬בנו‭ ‬שתיהן‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

07‭ ‬

הדרך‭ ‬שמובילה‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭ ‬ולאיחוד‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭. ‬בזמן‭ ‬שרבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬הקודש‭, ‬ובזמן‭ ‬שעוד‭ ‬יותר‭ ‬רבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬החול‭ – ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬שהיא‭ ‬קצרה‭, ‬בסוף‭ ‬כולם‭ ‬יגיעו‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭. ‬

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭…
חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭…
לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…