נעם פתחי

שבוע טוב בשלושה ימים

אם אפשר לחלק את הוויכוח לגבי הרפורמה המשפטית לשני צדדים, של בעד ושל נגד, אפשר להגיד שהשבוע האחרון עמד בסימן ניצחון לצד שבעד. שבוע? הספיקו שלושה ימים מרוכזים שבהם צבר אירועים עשה טיפה סדר בעיקר, בתפל ובמה שווה המחאה נגד הרפורמה.
בזמן שלדעתי רק חלק קטן בעם שלנו ממש מבין מהי באמת הרפורמה במערכת המשפט, שמסוגל להבין כמה הזעקות על מות הדמוקרטיה אותנטיות, או כמה באמת מצביעי המחנה הלאומי הלכו בבחירות להצביע על הרפורמה הזו - חלק גדול מה"בלתי מעורבים" קיבל כמה הבהרות מרכזיות:
1. המחאה היא פוליטית מתחילתה ועד סופה, היא תשובת מחנה מפסיד לתבוסה בבחירות ולא נשענת על חשש אמיתי לשלום הדמוקרטיה.
2. מטה המאבק וארגוני השמאל לא יבחלו בשום אמצעי, כולל פגיעה בכלכלה ובחברה, כדי לבלום כל שינוי במי שהתרגלו לשלוט בהכל.
3. הרפורמה תבוצע, והשבוע הוכח בפרשת עו"ד אבי חימי שהיא נחוצה יותר מתמיד.

זה התחיל ביום ראשון. את ההוכחה לכך שהמחאה היא פוליטית על מלא קיבלנו בתחילת השבוע דווקא ממגזר ההייטק: ממהלך הצהרתי של מנכ"לית חברת הסטארטאפ "פאפאיה גלובל", אשת שמאל ונואמת נלהבת בהפגנות המחאה, שהחליטה להוציא את כספי החברה מישראל לבנק במדינה דמוקרטית. במשך כמה שעות נרשמה תחושת חשש שהנה, מדיבורים עברו קברניטי ההייטק למעשים, עד שהגיע אחד ממשקיעי החברה, דובי פרנסס, וביקר בחריפות את ההחלטה הפוליטית לעשות בכספי המשקיעים שלו - כבשלה. בהמשך הצטרפה עוד חברת הייטק לקריאות "קץ הדמוקרטיה" במחאה, עד שהתברר כי היא בבעלות קונצרן סיני - מהמדינות הדמוקרטיות המובילות שידע העולם.
באותו יום גם המגזר הכלכלי תידלק את המחאה והכריז על ירידות חדות במניות הבנקים - תוצאה של החשש מהרפורמה. לא עזרו ניסיונות ההרגעה של נתניהו ושר האוצר סמוטריץ', התחושה היתה שהכלכלה הישראלית מתחילה לאבד מחוזקה ושיש מחיר למהלכי הממשלה.
ואז הגיע יום שני. לאחר הירידות נפתחה הבורסה בעליות, כשמדדי הבנקים מובילים את המגמה ומציגים היפוך חיובי. אווירת הדיכאון והחשש התחלפו בגלגולי עיניים ואנחת רווחה - גם המהלך הממשי לפגיעה במעמד הכלכלה הישראלית נחל כישלון חרוץ.
אבל בעוד חוזקתה של הכלכלה, איתנותם של המדדים ועתידו של ההייטק הם נושאים כלליים שקשה להקביל בינם לבין נחיצותה של הרפורמה המשפטית, הגיעה הסערה של יום שני בערב. והיא קשורה באופן ישיר לאחת מנקודות הליבה ברפורמה: השינוי בשיטת מינוי השופטים.
העיתונאית אילה חסון פרסמה סיפור לא פחות ממטורף על ראש לשכת עורכי הדין עו"ד אבי חימי, שמטעמי צנעת הפרט וכבוד כולנו לא נעלה על הכתב את הצעותיו המגונות - כשהבסיס שלו מוכיח שוב כי שופטות ושופטים במדינת ישראל היו נתונים לגחמות של לשכת עורכי הדין, שלה שני נציגים בוועדה לבחירת שופטים.
עד לחשיפת התיעוד המביך, ושיחת ההודאה במעשה עצמו, עו"ד אבי חימי לא רק שהתנגד לכל שינוי בשיטת בחירת השופטים, הוא היה הפרזנטור הקולני שלה מעל כל במה, ראשי המאבק הכתירו אותו כמנהיג המחאה.
בכמה שעות קיבל הציבור הוכחה נוספת איך השיטה לבחירת שופטים מאפשרת ניצול לכאורה. כמה נקייה ומקצועית היא השיטה שמנהיג המחאה נלחם עליה אחרי שראינו שההמלצה קשורה בענייניו הפרטיים?
הסיפור הגדול הוא גם פניית הפרסה האידיאולוגית של מר חימי, שכנראה הבין בתקופה האחרונה כי סיפור כזה (יש האומרים - סיפורים נוספים) עומד לצאת, וכי כדאי לו לשבור "חזק שמאלה", לכאורה. האם במערכת המשפט הישראלית החוקים ידועים? מי שעובר שמאלה מאותרג אוטומטית?
ביום שלישי כבר היה ברור כי ראש לשכת עורכי הדין ו"מנהיג" המחאה חייב להתפטר מתפקידו, שסעיף שינוי השיטה לבחירת שופטים מחייב תיקון - ושהמחאה נגד הרפורמה ספגה מהלומה חזקה שלא בטוח שתוכל לקום ממנה.
בשלושה ימים למדנו לקחת דברים בפרופורציה: היסטריה משינויים, תבהלה כלכלית ומה מסתירים מנהיגי המחאה.
שבת שלום.

נעם פתחי מחזיק ספר תורה

יש לי סיפור שבזכותו יהודים מקיימים מצוות. הוא נוגע בכל כך הרבה נפשות שלקחתי על עצמי לעולם לא להפסיק לספר אותו.
לפני מספר שנים קיבלתי חיבוק. חיבק אותי אדם גדול חיבוק אמיץ. חיבוק שכולו אהבה. אף אחד מעולם לא חיבק אותי ככה. ובכלל, אף אחד לא באמת מחבק אותי. וגם אין עניין לנסות, גם ככה יש לי לב ברזל. אבל החיבוק הזה היה משהו מיוחד. בטח יש מי שיחשוב שאני מגזים, אך באמת זה היה מאורע אדיר. למען האמת, קשה למצוא היום אדם בישראל שלא שמע עליו.
זה היה בלילה נורא אחד. היו שם אנשים רעים מאוד שכל מטרתם היא הרס וחורבן. אחד מהם אחז אותי וזרק אותי ברשעות איומה. קשה לזכור הכול, אבל מה שבטוח זה שתוך פחות משלוש שניות הוא כבר רץ אליי וחיבק אותי. לא ידעתי מי זה. ״מי בכלל מוכן לחבק אותי במצב המסוכן הזה?״ חשבתי. בדרך כלל לא מתקרבים אליי, אני משחית בלי אבחנה. אבל איכשהו ידעתי שהוא – הוא צדיק. רציתי לצעוק לו: ״תתרחק ממני! אני אהרוג אותך!״ אבל הוא לא הרפה. כל כולו אהבה ורצון להושיע. היה אפשר לחוש ממש את אהבת ישראל ואת אהבת התורה שפורצת מתוך נפשו. היה ברור שזה לא נובע מסתם רצון לעזור, הרי זה חשוב לעזור לאחרים, אבל לא בכל מחיר. פה זה היה שונה, היה ברור שהחיבוק הזה נבע מלימוד מעמיק של התורה ומתוך הבנה אמיתית של הערך של עם ישראל.
זה היה החיבוק האחרון של רועי קליין. הוא לא חשב פעמיים. הוא לא היה צריך לחשוב פעמיים. אלו היו המחשבות שלו מידי יום ביומו, ועכשיו שבא לידיו, לא יקיים?
ממני לא נשאר כלום. לפעמים אני חושב שבכלל הייתי אמור להיות נפל, ורק החום של אש התורה שבמעשה ההרואי הזה, הוא זה שגרם לי להתפוצץ. אני רק יודע שהסיפור הזה יותר משהציל נפשות באותו הלילה, מציל ועוד יציל יהודים רבים. האם יש בכלל יהודי ששומע אותו ונשמתו הטהורה לא מתמלאת ברצון, לפחות עלום, לקרבת ה׳? קשה לי להאמין.
הבנתי שאין מקרה בעולם. לא סתם נשלחתי לדבר הזה. אלא מגלגלין חובה על ידי חייב, ולכן אני חייב לפרסם את נס הגבורה הזה על מנת לחזק אצל כל יהודי את נקודת האמונה, את השייכות שלו לעם ישראל, את הרגישות שלו כלפי כל אחד מישראל, את השאיפה האידיאליסטית שלו ואת מסירות הנפש שלו על העם והארץ. נשבעתי לרועי שאני אעבור מפה לאוזן, ממחנך לתלמיד ומאבא לבן, אקנן בלב של כל שומע ואזעזע את הרצון הטוב שלו. נשבעתי לו: תדע לך רועי שברית דמים כרותה בינינו, שכל מי שישמע עליך ועל מה שעשית, אני אבוא בעצמי ואפוצץ את הנפש שלו בהזדהות כלפיך. לערכים שלך. לאידיאלים שלך. לעם שלך. ותדע לך שאני לא ארפה ממנו, ממש כמו שאתה חיבקת אותי, עד שההזדהות תהיה כזו שתשנה אותו. אני מבטיח לך שאנשים יבכו. יהיו כאלה שיחזרו בתשובה. יהיו כאלה שיתחילו לשמור שבת. יהיו כאלה שאחרי שהייתה להם התלבטות, בזכותך יחליטו בכל זאת להתגייס לקרבי. יהיו כאלה שיתייחסו יפה יותר לקרובים שלהם, למשפחה שלהם. יהיו כאלה שפשוט יתמלאו ברוח גבורה ויעשו את המעשה הטוב שחששו לעשות עד לאותו יום. יהיו הורים שהסיפור שלך יגרום להם לדעת בין רגע מה יהיה השם של הרך הנולד שלהם. יהיו כאלה שיחליטו שלא לרדת מהארץ כמו גם כאלה שיחליטו לחזור. יהיו כאלה שברגע האחרון יזכרו בך ויחליטו שעם כל הקושי הדבר הנכון הוא לעזוב את המשפחה ולצאת לקרב. יהיו כאלה שיוסיפו עוד פרק משנה יומי. יהיו כאלה שיחליטו ללמוד עוד שנה תורה. יהיו כאלה שבשעת קושי יזכרו בך וילמדו בשקידה יותר או יעשו ברצינות גדולה יותר כל דבר טוב שאפשר לחשוב עליו. הסיפור שלך במבט כולל מכה גלים מאז אותו הלילה ואני השליח שלך להפיץ אותו. האדוות שהוא מותיר אחריו חוצה מגזרים ונמשך עוד הרבה דורות קדימה. בזכותך קורים כל כך הרבה דברים טובים, ויקרו בעתיד עוד אפילו יותר. לא ניסית להראות משהו למישהו, פשוט היית אתה, וזה נכנס ללבבות של כל כך הרבה אנשים. אין ספק שבזכות החיבוק שלך, החיבוק שהקדשת לעם ישראל, יהודים מקיימים היום יותר מצוות. הרבה יותר מצוות. מלא מצוות.

למידע, להצטרפות ולעדכונים:
דוא״ל: miflegetnoam@gmail.com | אתר: https://noamparty.org.il/

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…