אלישע בן קימון

הזמן שלפני הרמדאן

אלישע בן קימון

אלישע בן קימון

עיתונאי ידיעות אחרונות

אלישע בן קימון

אלישע בן קימון

עיתונאי ידיעות אחרונות

עיתונאי ידיעות אחרונות

01
"זה חייב לקרות עכשיו, אחרת נאבד את המומנטום. אם השבוע או בשבוע הבא נגרר להסלמה זה אומר שלא נראה פה שקט לפחות למשך ארבעה חודשים", כך אמר לי השבוע קצין בכיר. נפגשתי איתו כשהלכתי למסיבת העיתונאים של שר הביטחון, יואב גלנט, באוגדת איו"ש ליד ראמאללה. השר החדש קיבל סקירה מאלוף פיקוד המרכז ,יהודה פוקס, וממפקד אוגדת איו"ש, תא"ל אבי בלוט, ומעוד כמה בכירים. כולם הסבירו על המצב הנפיץ ביהודה ושומרון ועל הדרך שלהם לשמור על השטח שלא יצא משליטה. הם הזכירו את חלון הזמן שנותר על לתקופת הרמדאן (בשבועות הקרובים ננסה להבין איך נוצר החיבור ההזוי הזה שבין הרמדאן לבין הפיגועים) שצפויה להתחיל בסוף מרץ. "התחלנו לבצע מעצרים ולנקות את השטח. זה לא קורה ביומיים", הסביר אותו קצין בכיר. בצה"ל קוראים לזה 'עומר התנופה' – שם קוד לכוננות שמערכת הביטחון מבצעת לקראת ימי הרמדאן המתוחים. עוד נחזור להערכת המצב.
02
מייד עם צאת השבת הוקפצתי לזירת הפיגוע בנווה יעקב. הפיגוע הזה לא יוצא לי מהראש. שבעה נרצחים בפיגוע אחד. מחבל אחד שמגיע עם אקדח ויורה בעוברים והשבים, והתוצאה קשה. הייתי בביתם של אליהו ונטלי מזרחי ז"ל. בני הזוג התגוררו ממש מעל זירת הפיגוע. טל בראשי, אחותו של אליהו ז"ל סיפרה לי בדמעות איך אח שלה שמע על היריות, לא היסס, ירד לעזור ונורה בעצמו. שניות אחרי שנורה אשתו נטלי שהגיעה לטפל באהוב ליבה נורתה גם היא. משם המשכתי לביתו של שאול חי ז"ל, גבאי בית כנסת בשכונה סמוכה, שאכל באותו ליל שישי אצל קרוב משפחה ונקלע לזירת הפיגוע. "הוא היה האבא של כולנו", אמר לי אחד השכנים והוסיף: "לא יכולנו לזוז בלעדיו". גם ביתו של הנער אשר נתן בן ה14 ז"ל נמצא בסמוך לזירה. קשה לתאר איך ילד שהלך לבית הכנסת לא חזר הביתה. הייתי בהרבה זירות פיגועים, הבאתי עשרות ציטוטים של בני משפחות שכולות, חלקם ממש כמה רגעים אחרי שאיבדו את יקיריהם והיה להם חשוב לזעוק את זעקתם. אך מעבר לעבודה, יש משהו שנחרט לך בלב כשאתה רואה בעיניים את הכאב. פוגש אותו בכל משפחה ומשפחה. משהו שאי אפשר להסביר במילים. באותו לילה בנווה יעקב הכאב הזה לא הניח לי לרגע.
03
בחזרה להערכת המצב. לצד קבלני האיטום שקיבל השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, אימצו בקבינט את ההמלצות של גורמי הביטחון שהזהירו באופן חד משמעי מענישה קולקטיבית שעלולה לגרור את הרחוב הפלשתיני לתוך מעגל הטרור. בעבר גם בטור זה הבאתי את דעות בכירי מערכת הביטחון שמבקשים בכל דיון להפריד טרור מאוכלוסייה. לצד האמירות הלוחמניות של גלנט ולפיהן מחבל יגמור בבית המשפט או בבית הקברות, הוא גם אמר כי יש להרגיע את השטח, פנה ישירות לפלשתינים ואמר כי מי שיתנהג כשורה יוכל לעבוד להתפרנס ולהשיג עתיד טוב יותר. ההבנה במערכת הביטחון כרגע היא שאין כאן הסלמה. אלא אירוע של מחבל בודד שביצע פיגוע, קשה מאוד, אבל ללא תשתית טרור וללא הכוונה או מימון. זו נקודת המבט של צה"ל ושל שב"כ על האירוע. המטרה כרגע היא להביא לתקופה של רגיעה עד לסוף מרץ, אז יתחיל כאמור הרמדאן. "כאשר אתה נכנס לתקופת הרמדאן בצורה שקטה הסיכויים להסלמה יורדים, לשם אנחנו חותרים. אבל השקט צריך להיות עכשיו. יש אחריות גם על הרשות הפלשתינית. נראה איך היא תפעל", כך מסביר אותו גורם ביטחוני בכיר.
04
לסיכום נגיד כי באוגדת איו"ש ערוכים בהגנה בצורה מרשימה מאוד. ניתן לראות זאת באירועים האחרונים; פיגוע דריסה בשומרון, ניסיון חדירה של מחבל ליישוב קדומים, פיגוע דקירה בהר חברון, ועוד – כל אלה פיגועים שסוכלו. בעיקר בגלל התפיסה של הלוחמים בקצה ושל האזרחים ביו"ש שחלק גדול מהם מחזיק בנשקים ויודע להגיב מהר. אבל אלו דברים שיכולים להשתנות ברגע, המטרה כעת היא להרגיע ובעיקר להבין איך מנצלים את הזמן שלפני הרמדאן.
שבת שלום.

עוד במדור זה

האיש החזק בממשלה

האיש החזק בממשלה

01חצי שנה להקמת הממשלה, וכבר אפשר להגיד את מה שבדצמבר…
מלחמה, לא סבב

מלחמה, לא סבב

בליל שישי האחרון בצאתי מבית הכנסת פנה אליי אחד מחברי…
בדרך לשום מקום

בדרך לשום מקום

01המחאה מקודשת. הנושא כבר לא מעניין. המחאה מקודשת. ראשי המחאה…
המשוואה החדשה

המשוואה החדשה

01נכון לכתיבת שורות אלה צה״ל נמצא במערכה מול ראשי הג'יהאד…
להשיב את הבייס

להשיב את הבייס

01עם פתיחת כנס הקיץ של הכנסת, נמצאת הממשלה באחת מנקודות…
לגלגל ת׳בלוף

לגלגל ת׳בלוף

01ח׳אן אל-אחמר. כנראה שסיפור ח׳אן אל-אחמר הוא הדבר הכי יציב…
החיים שאחרי המוות

החיים שאחרי המוות

אפשר להכיר אנשים שאינם בחיים. אפשר לחיות לאורם. אפשר ללמוד…
ברווז צולע

ברווז צולע

שר הביטחון גלנט עובר טלטלה. צריך להגיד ביושר – יש…
לא לפספס את ההזדמנות

לא לפספס את ההזדמנות

01הימין לא הפסיד. פתקי ההצבעה לא נזרקו לפח. הרפורמה תתקדם…
ביטחון. סוף

ביטחון. סוף

01חווארה. "המשימה המרכזית שלי היא שתושב שבאחריותי לא יפחד. לא…
זה שכן וזה שלא

זה שכן וזה שלא

01זה שכן. "חוק התיקון הזה בא לרפא את הפצע הפתוח…
אמונה וביטחון

אמונה וביטחון

01אמונה. שבוע קשה עבר על עם ישראל. אי אפשר לדמיין…
מחאה שיצאה משליטה

מחאה שיצאה משליטה

01אני בעד מחאות ומאבקים. סיקרתי הפגנות רבות ואף לקחתי חלק…
מאחורי הקלעים של הדרמה ביהודה ושומרון

מאחורי הקלעים של הדרמה ביהודה ושומרון

01וואו. איזו החלטת קבינט הייתה השבוע להתיישבות. משהו שלא רואים…
אחד בפה ואחד בלב

אחד בפה ואחד בלב

01שני דברים התרחשו במהלך השבועיים האחרונים, והם אולי מעידים יותר…
עוד מוקדם להגיד

עוד מוקדם להגיד

01הכלים של המנהל יחד עם כוחות מג"ב ואנשי משרד הביטחון…
Scroll to Top
גלילה למעלה