ד"ר שמואל יעקובסון

שיערך הארוך נערה, שיערך הקצר

ד"ר שמואל יעקובסון

ד"ר שמואל יעקובסון

השיר שהובא בכותרת, מאת יהודה עמיחי (בוצע על ידי הדודאים והפרברים בלחן הנהדר של מוני אמריליו), ביטא מוסכמה ידועה: שיער ארוך מזוהה, בדרך כלל, עם בנות המין היפה.
גם אם ה"ביטניקים" של שנות השישים של המאה הקודמת בארצות הברית קראו תיגר על אבחנה זו, היא נותרה בעינה, למעט חריגים פה ושם, ובמסגרות רשמיות, כגון תפקידים רשמיים ובמיוחד – שירות בכוחות הביטחון השונים – נקבעה צורת הופעה אחידה של שיער קצר לחיילים או שוטרים גברים.
כך זה היה – עד השבוע. בצעד ענק נוסף לכיוון פירוק כלל המסגרות והמוסכמות, כמיטב רוח הפרוגרס, החליט בג"ץ, ביום ב' השבוע, כי חיילים בני המין הגברי יהיו רשאים לשרת עם שיער ארוך. הנימוק של השופטת ענת ברון: "תפיסות מקובלות השתנו".
מעבר לעצם ההחלטה אשר, ללא ספק, תשפר את המאזן ההרתעתי של ישראל אל מול אויביה צמאי הדם המשחרים לפתחה – שהרי חמאס, חזבאללה ובייחוד האייתולות באיראן, "ירעדו קשות" מתמונות חיילים מ"מגדרים" שונים ובאורכי שיער שונים; מעבר לטרלול שבעצם קיום הדיון בסוגיה זו, שלא היה דרוש לפתרון כל בעיה אמיתית בעולם המעשה, זולת קידום אג'נדות הזויות והחדרתן בכוח לצה"ל – ראוי שהציבור יהיה מודע למשמעות הכלכלית של עצם קיום הדיון ושל ההחלטה. בהעדר ידע כלכלי אצל הציבור, נדחקים שיקולים אלה לקרן זווית.
מערכת המשפט עמוסה לעייפה. שעות השיפוט מוגבלות ועלותן רבה. רק לשם המחשה, שעת שיפוט בבית משפט השלום עולה לציבור מעל 2,000 שקלים. בערכאות גבוהות יותר, המחיר גבוה גם הוא.
מערכת המשפט מתנהלת באופן שאינו כלכלי ואינו יעיל. במקרים רבים עלות ניהול ההליך עולה על שווי נושא ההתדיינות. לעתים נשמעים דיונים רבים בהליך, המוקדשים לטענות פרוצדורליות שונות, כשדיון אחד לגוף העניין היה יכול לפתור את הסכסוך. מערך שלם של הסעת עצורים לבתי המשפט הוכח כלא הכרחי בשנות הקורונה, אז התקיימו דיונים בוויעוד חזותי, ולמרות זאת מתעקשת המערכת על המשך קיומם של דיונים פרונטליים. על אף התקדמות משמעותית שהיתה בשנים האחרונות בכל הנוגע למשך ההליכים, עדיין ישנם הממתינים מספר שנים לפסקי דין, בייחוד בבית המשפט העליון.
במצב כזה, בו ישנם נאשמים בפלילים עצורים במתקן כליאה וממתינים לתוצאות ערעורם; נפגעי תאונות הממתינים לפסיקת הפיצויים שלהם; בני זוג הממתינים להכרעה בסוגיות כגון מזונות, משמורת הילדים או חלוקת הרכוש – מוצא בית המשפט העליון, בהרכב תלתא, להקדיש שעות דיון יקרות, ובצדן, כמובן, שעות מזכירות, קלדנות, אבטחה, מחשוב – לחייל ש"מתאים לו" לשרת בשיער ארוך. וכל הפארסה הזאת – ממומנת על ידי הציבור.
בשל אותה פסיקה פרוגרסיבית, יאלץ הצבא כעת להקים מערכת למתן אישורים להארכת השיער, כולל פקודות מיוחדות, קצינים מוסמכים, טפסי פניה, דיונים שונים. אם זה לא היה עצוב…
בעבר הועלו הצעות טובות לייעול ולהוזלה של מערכת השיפוט. כך למשל, הוצע על ידי השר יעקב נאמן ז"ל, שתביעות מתחת לסכום מסוים יועברו לבוררות אצל עורכי דין ותיקים, בעלי שנות ניסיון רבות, עם זכות ערעור מלאה לבית המשפט, כולל דיון מחדש בעובדות. דיונים רבים מסתיימים בפשרה מוסכמת, אחוזים קטנים בלבד בהכרעה, חלקם יקבלו את הכרעת הבורר, כך שיוותרו מקרים בודדים ביותר שיגיעו לערכאות משפטיות. האם עורך דין מנוסה אינו יכול להכריע בסכסוך על כמה מאות או אלפי שקלים? אך המערכת המשפטית התנגדה באופן נחרץ, בתואנה שהדבר יפגע ב"זכות הגישה לערכאות". ובכן, עדיפה הכרעה יעילה ומהירה על איזה זכות ערטילאית של גישה לערכאות, שגם לא היתה נפגעת כלל.
מערכת המשפט מוציאה הון מכספי הציבור, כשבייעול ההליכים וניהול נכון וחכם – ניתן היה להוזיל את פעולותיה ואף לצמצם את מצבת השופטים. העתירה בנוגע להארכת השיער היתה צריכה להימחק על הסף, תוך חיוב החייל, והעמותות התומכות בו, בהוצאות ריאליות המשקפות את עלות הדיון. לטובת בית המשפט, ראוי שיפסיק לעסוק בשאלות ערכיות, שאינן בסמכותו כלל, וישוב ליתן מענה וסעד מתאים לאזרחים הנזקקים לשירותיו בשל מצוקות אמיתיות. אם יש עודף זמן לדיונים כאלה – אולי כדאי לקצץ בתקציב ובתקנים בהתאם. לתשומת לב האוחזים בתיקים המתאימים בממשלה החדשה.

עוד במדור זה

ציון בלתי מספיק

ציון בלתי מספיק

בשבוע האחרון חגגו בהתיישבות הקמת מבנה קבע לישיבה בחומש. זאת,…
המשפט הפלילי לא מתאים לטיפול בפורעים

המשפט הפלילי לא מתאים לטיפול בפורעים

בהחלטה מהימים האחרונים הורתה שופטת בית המשפט העליון. רות רונן,…
הפתרון: השתלטות מחדש על רצועת עזה

הפתרון: השתלטות מחדש על רצועת עזה

'מגן וחץ' מאחורינו כאשר חברי הקואליציה וכן חלק מאנשי התקשורת…
הדתה בהכתרה?

הדתה בהכתרה?

המכה שנגרמה למצביעי המחנה הלאומי בעקבות כניעת נציגיו למחאות הפרוגרס…
הסיפור שמנהיגי הרפורמה לא סיפרו

הסיפור שמנהיגי הרפורמה לא סיפרו

המכה שנגרמה למצביעי המחנה הלאומי בעקבות כניעת נציגיו למחאות הפרוגרס…
מדרום תיפתח הרעה?

מדרום תיפתח הרעה?

בשבוע האחרון הופצה במרשתת הערכה של המזרחן יוצא אמ״ן, ד״ר…
כתב אישום נגד דונלד טראמפ

כתב אישום נגד דונלד טראמפ

אודה על האמת, לאחר המפלה הצורבת של שארית הרפורמה המשפטית…
לאן הולכים מכאן

לאן הולכים מכאן

בשעת כתיבת שורות אלה (ג בבוקר) חווה המחנה הלאומי תחושת…
דת האקלים

דת האקלים

ידיעה קטנה שנחבאה השבוע בעמודים הצדדיים בעיתון, סיפרה כי פעילת…
'ההפיכה המשטרית' ודונלד טראמפ

'ההפיכה המשטרית' ודונלד טראמפ

התקשורת הפרוגרסיבית, כהרגלה, מציגה כל מנהיג בינלאומי שתומך במדינת ישראל, כ"הזוי"…
יד קשה בטרם פורענות

יד קשה בטרם פורענות

לאחר שגורמי הפרוגרס הפנימו כי זו הפעם קיים דור צעיר…
לא מתנצלים ולא מדברים

לא מתנצלים ולא מדברים

״נער הייתי, גם זקנתי, ומעולם לא ראיתי תופעה שכזו, שבה…
האם יש צורך בלשכת עורכי הדין? חלק ב'

האם יש צורך בלשכת עורכי הדין? חלק ב'

בטור בשבוע שעבר הוצגו העיוותים שנוצרו כתוצאה מהיות לשכת עורכי…
האם יש צורך בלשכת עורכי הדין?

האם יש צורך בלשכת עורכי הדין?

לאחרונה נחשפה פרשיה נוספת, מיני רבות, הקשורה ללשכת עורכי הדין.…
גירוש, רק גירוש

גירוש, רק גירוש

01הפיגוע הנורא מערב שבת האחרון העלה שוב לדיון את השאלה…
ביטול עילת הסבירות

ביטול עילת הסבירות

אחד מפרקי הרפורמה שמציע שר המשפטים, יריב לוין, הוא ביטול…
Scroll to Top
גלילה למעלה