חינוך וחברה

״גם אני עשיתי טעויות״

שר התקשורת לשעבר, יועז הנדל, תומך בתיקונים במערכת המשפט, אולם יותר מכך הוא תומך בשלמות עם ישראל: ״העברת רפורמה משפטית וקרעת את העם – מה זה שווה אם אין מדינת ישראל?״ • דיברנו על הפגנת 'הימין האחראי' שארגן ועל הזמן שהתפנה מאז פירוק ממשלת בנט-לפיד: "אני בפסק זמן פוליטי. נהנה מהמשפחה"

אלעד הומינר

אלעד הומינר

רגע לפני ההצבעה הראשונה על הסעיפים הראשונים של הרפורמה במערכת המשפט, ורגע לפני המראות הלא נעימים שנצפו במליאת הכנסת עקב השינויים שמבקש לעשות שר המשפטים, יריב לוין, אני משוחח עם שר התקשורת לשעבר, יועז הנדל. ״הרפורמה לא מדויקת לדעתי״, הוא אומר.
״אני חושב שחלק ממנה נועד להכניס ׳אצבע בעין׳ ולא נוצר מתוך חשיבה ארוכת טווח, במקום לבצע תיקונים משפטיים מאוד מאוד נדרשים, שאני באופן אישי בעדם. כדי לעשות את השינוי צריך להיות מדויק ולא לשלוף מהמותן. לתחושתי הכניסו פה מלא עיזים כדי שלאחר מכן, אם יבקשו לחזור אחורה, יהיה אפשר לסגת. רק שהעיזים כל כך גדולות שהן מייצרות התנגדות כל כך עזה״.
יש סעיף אחד שהוא ׳אצבע בעין׳ לדברי הנדל – פסקת ההתגברות ברוב של 61 חברי כנסת. ״אף אחד לא חושב שלעולם חוסן, שלא תהיה פה ממשלה של השמאל והרשימה המשותפת שיחד תגענה ל-61, זה תרחיש סביר. אם אתה נותן כוח בלתי מוגבל לאותם 61 ללא איזונים ובלמים עם הרשות השופטת – אפשר לעשות הכול.
המפסידים הכי גדולים בהקשר זה הם החרדים. רפורמת הטלפונים הכשרים שהעברתי הוקפאה בבג״צ. תאר לך שברוב של 61 ניתן יהיה לשנות את זה. זה ממש חרב פיפיות. מדברים על ההתנתקות, שלא הייתה ביקורת שיפוטית. נניח שהצלחת עכשיו למנות שופטים ויש גיוון בבית המשפט, תהליך שנדרש ומוסכם על ידי חלקים גדולים בחברה הישראלית, מה זה משנה אם יש לך פסקת התגברות ברוב של 61 ומחר מישהו רוצה לפנות את יהודה ושומרון. לדעתי רוב של 61 זה לא סביר״.
הנדל בעד פסקת התגברות ברוב של 65, וטוען כי המספר הוא כלל לא העניין: ״אני לא חושב שהמספר הוא מקודש. מה שמקודש בהקשר של המהפכה המשפטית – אתה קורא לזה רעשי רקע, וזה שאנחנו מתפוררים וקורעים את העם. בעוד כמה עשורים אם יישב היסטוריון הוא לא יתעניין ב-64 או 65 לפני שהמדינה התפוררה, זה לא יעניין אף אחד. אני לא מכיר מישהו שמסר את חייו למען אצבע נוספת בפסקת התגברות״. 

מנגד אומר הנדל כי ברפורמה ישנם מספר סעיפים שעליהם לא מושם מספיק דגש: "למשל הפרדת תפקיד היועץ המשפטי לממשלה – זו משימה סופר משמעותית. בנוסף, עניין שכמעט ולא נדון ואם אני הייתי במקום הממשלה הייתי הולך על זה בכל הכוח בשל היותו קונצנזוס מוחלט – מינוי שופטים. חלק מבעיית המשילות שלנו היא שלמשל מגיע עבריין בדואי שביצע עבירות חקלאיות, ואי אפשר לעשות איתו כלום כי אין שופטים ואין מספיק כוח אדם בבית המשפט". 

'הימין האחראי'

הנדל (47) נולד בפתח תקווה למשפחה דתית לאומית, ליונה ומרים, וגדל באלקנה שבשומרון. בתקופת התיכון הוריד את הכיפה. הוא נשוי, אב לארבעה ילדים וגר במושב נס הרים. הוא התגייס לשייטת 13 והשתחרר לאחר שש שנים וחצי בצה"ל. הוא המשיך לתפקידים נוספים במערכת הביטחון ומאז הוא מרבה להשתמש בביטויים מהעולם הצבאי. הנדל למד בחוג להיסטוריה של אוניברסיטת תל אביב, ושם גם סיים את עבודת הדוקטורט שלו בנושא 'אמצעי המודיעין בעולם העתיק – ממרד החשמונאים ועד מרד בר כוכבא'. עד לאחרונה כיהן כשר התקשורת בממשלת בנט-לפיד, וכחבר כנסת בסיעות כחול לבן ותקווה חדשה מטעם מפלגות תל"ם ודרך ארץ. קודם לכן עמד בראש המכון לאסטרטגיה ציונית.
במוצאי השבת שעברה, לראשונה מאז שפרסם השר לוין את סעיפי הרפורמה, הפגינו אנשי 'הימין האחראי' בקריאה לכל הצדדים "לקחת את המושכות ולדאוג לעצירת הדהירה לעבר מלחמת אחים, להגיע להידברות ולקבל את מתווה הנשיא הרצוג כדי למנוע קרע בין חלקי העם", כך נכתב בהודעה לתקשורת. מי שעמד מאחורי ההפגנה הוא יועז הנדל. בהודעה לאחר ההפגנה נכתב כי אלפים הגיעו להפגנה. "אני לא נכנס למשחק של הספירה", אומר הנדל, "זה קצת כמו לשאול כמה פלשתינים יש ביהודה ושומרון".
מה היה המסר המרכזי?
״המסר המרכזי הוא שלאף אחד אין מנדט לקרוע את העם״.
מה זה אומר לקרוע את העם?
״היו שתי ממלכות יהודיות בעבר, ושתיהן התפוררו בעשור השמיני שלהן. לי יש תודעת היסטוריון כי אני היסטוריון של העת העתיקה, של ימי בית שני. שתי הממלכות נעלמו בגלל מריבות פנימיות, ולשתיהן היה נדמה שהכול בטוח ופתאום זה התפרק. אנחנו פה בתהליך שצריך להזהיר מפניו בקול, אנחנו בעשור השמיני. יש פה שתי קבוצות ייחוס שמתנהלות באוטונומיה מוחלטת – אנחנו בחוסר שליטה מוחלט על ערביי ישראל, למרות רפורמת הפיתות של בן גביר וההבטחות הגדולות. בנוסף אנחנו לא מצליחים לשלב את החרדים בקצב הנדרש. הממשלות שלנו הן מגזריות וכל פעם תנועת מטוטלת מעיפה את ישראל לצד השני״.
״עכשיו בתוך המרחב הציוני – אלה שמפגינים נגד הרפורמה ואלה שנגד המפגינים, אנחנו לא מצליחים להסכים. לכן אני חושש מאוד שבתוך המיעוט המשרת היום במדינת ישראל, בתוך הקבוצה שמגדירה את עצמה ציונית, והיא הולכת וקטנה, אנחנו לא מצליחים להגיע להסכמות ואנשים יוצאים לרחובות עם רגשות של איבה ושל פחד. אני לא אומר שיש אש ותמרות עשן, אבל עם רגשות שליליים או חיוביים אי אפשר להתווכח. אני שומע ומרגיש את זה באזורים הכי טובים של מדינת ישראל״.
ראש השב״כ לשעבר, יורם כהן, אמר בהפגנה כי ״הרפורמה, היה ויתממשו כל מרכיביה, תהפוך את ישראל מ'מדינה דמוקרטית' למדינה שאינה כזו, ותפגע קשות באופייה של מדינתנו״. אתה מתחבר לדברים שלו?
״מה שהיה מיוחד בהפגנה במוצאי שבת זה שהיו שם אנשים שהם בעד הרפורמה כמו הרב מדן, ואנשים שהם נגד הרפורמה כמו יורם כהן, למרות שהוא דיבר על הלגיטימציה של הממשלה לעצב מדיניות. אבל כולם הסכימו שעם כל הכבוד לרפורמה, עם ישראל קודם לרפורמה. האלונקה שסוחבים מימין ומשמאל חשובה יותר מכל רצון לשינוי במערכת המשפט״.

״אני היסטוריון ואני מודאג״

 

זה מרגיש שתמיד הימין צריך לוותר. כשהימין מנסה לעשות שינויים, בשמאל יוצאים להפגנות וצריך לאזן את השינויים כדי למנוע קרע בעם. אי אפשר שבכל פעם שמנסים לתקן משהו ובשמאל לא אוהבים, אז חלק יוצאים להפוך את המדינה ומאיימים. זה מהלך לא דמוקרטי בשלטון דמוקרטי.
״אני לא יודע מה מגדיר ימין, את ש״ס ואגודת ישראל הפכו לימין״.
קח את ההתנתקות, היא לא הובילה למחאות כאלה.
״ההתנתקות זו דוגמה מעולה. זה טיעון שאני שומע שוב ושוב והוא מעורר בי מעט גיחוך. מישהי בליכוד שפנתה אליי ואמרה לי בהקנטה, ׳איפה אתם הייתם בהתנתקות?׳. השבתי לה: ׳הייתי שם, הלכתי לבקר את המשפחה שלי שפונתה, הלכתי לבקר משפחה של חבר שלי שנהרג ונקבר שם והיינו צריכים לפנות את הקבר שלו למקום אחר, ואת שהיית בליכוד ביצעת את ההתנתקות, אם את רוצה להתלונן תתלונני על עצמך, את חלק מהמפלגה שהובילה את זה׳.
הלקח מההתנתקות הוא הפוך. אם יש ממשלת ימין והימין לא יודע לבקר אותה כי זה ימין, זו סכנה אדירה. פולחן אישיות זה סכנה אדירה. זה הלקח מההתנתקות״.
אני אחדד. אפילו בתקופת ההתנתקות שהייתה הדבר הכי קרוב לקרע בעם, המתנחלים לא הפכו את המדינה כמו שהמוחים עושים בימים אלה. להפך, המתנחלים קיבלו את הדין שזו דמוקרטיה.
״שים לב שלא מתנחלים מובילים את הרפורמה המשפטית. זה האירוע של אותם אנשים שהיו בעד ההתנתקות״. הנדל חוזר לנושא סדר העדיפויות הנכון: ״אני אומר שוב, גם אני בעד תיקונים משפטיים. אבל אם אתה שואל אותי מה סדר העדיפויות בישראל, אז עם כל הכבוד לרפורמה צריך להחזיר את הריבונות לנגב ולגליל במקום להעביר רפורמת פיתות. צריך להתעסק בהתיישבות, בקליטת עלייה ובהגנה על המולדת. אני בעד תיקונים אבל לא בעד להוציא עין לאף אחד, ואם המטרה היא לנקום במישהו זאת מטרה לא מספיק טובה״.
״לא יכול להיות שבמחי יד ועל כמה אצבעות שנדרשות לפסקת ההתגברות ננהל מהלך שבסופו, אולי, נמצא את עצמנו במרחב סכנה. אני לא נותן פה ׳נבואה׳ כדי שתגשים את עצמה, אני מביא אזהרה כדי שזה לא יקרה. אני היסטוריון ואני מודאג. אכפת לי מהמקום הזה. מי שאומר מימין ומשמאל ש׳לא אכפת לי שהעסק יתפוצץ אבל העיקר שאני אהיה צודק׳ – לא אוהב את מדינת ישראל מספיק״.

לא על זה היו הבחירות? או לפחות גם על הנושא הזה.

״הרבה מאוד אנשים הצביעו לבן גביר כי הוא דיבר על משילות ועל החזרת הריבונות, ונעזוב את זה שהוא אימפוטנט ולא מסוגל להזיז גפרור ממקום למקום. הרבה מאוד אנשים הצביעו כקונטרה לקואליציה שהייתה עם רע״מ, והליכוד הפחיד אותם מאוד. היו מי שהצביעו על העניין הביטחוני כי היו פיגועים, והינה הגענו לחודש וחצי של קציר דמים שלא היה כמוהו. אז נכון, דיברו גם על תיקונים במערכת המשפט, בעצמי רצתי בבחירות ודיברתי על תיקונים במערכת המשפט. אבל עם כל הכבוד, הרפורמה הייתה נספח בלבד. שלימות העם לא פחות חשובה משלימות הארץ, אם לא יותר. אין ארץ ישראל בלי עם ישראל. העברת רפורמה משפטית וקרעת את העם – מה זה שווה אם אין מדינת ישראל? לכן השיח על מי יוותר לא חשוב״.

מה אתה חושב על ההסתה היום? 

״ארבע שנים הייתי ב׳ביצה׳, במשך שנתיים ושמונה חודשים בתפקידי כשר שמעתי מילים מאוד-מאוד קשות, עם איחולי מוות, קללות ומחלות לילדים שלי. בהתחלה זה היה כאשר עזרתי להקים ממשלת אחדות עם נתניהו, ובממשלה האחרונה מתומכי ליכוד. אני חושב שהשיח שלנו מתדרדר מיום ליום, וזה בכלל לא משנה מאיפה זה מגיע, ומי שמאמין באחדות העם צריך לסלוד מאמירות כאלה לא רק כשהן מגיעות מהצד הנגדי. כשמישהו מהליכוד מחזיק שלט ׳שמאלנים בוגדים׳, ראש הליכוד צריך לצאת נגד זה. כפי שלא יכול להיות שמישהו מהצד השני מחזיק שלטים. באותו האופן אני מתייחס לקריאות לפגוע במדינת ישראל או להוציא את דיבת הארץ רעה כי עכשיו יש שלטון שלא מתאים לי. זה התחיל עם דגלי צפון קוריאה שהבן של ראש הממשלה ואחת מהשרות היום ומעריצים שרופים של הליכוד הוסיפו לשמם בחשבונות הטוויטר. הוסיפו את הדגלים האלה כאילו אנחנו דיקטטורה והמדינה הלכה. זה הגיע אחרי שנתניהו בעצמו פנה לעולם בסרטון באנגלית ואמר שמדינת ישראל הופכת לדיקטטורה. זה ממשיך עם זה שהיום יש מי שקוראים למשוך השקעות ממדינת ישראל. במקום שהמדינה חשובה – השלטון חשוב״.

״אם הגענו למצב הזה כנראה שנעשו טעויות״ 

 
למה יועז הנדל לא בכנסת או בממשלה היום? 
״הלקח המרכזי הוא שכאשר אין מרחב שבו יש ׳ימין מתון׳, ׳ימין אחראי׳, ׳ימין ליברלי׳ – כל אחד שיקרא לזה איך שהוא רוצה – מדינת ישראל מגיעה למחוזות לא טובים. היא מגיעה לממשלה מגזרית שבה החרדים שולטים בענייני דת ומדינה, ובן גביר שולט בסדר היום. אם זה היה מביא לתוצאות – אחלה. אם השליטה החרדית הייתה מקרבת ליהדות – מעולה, אבל אתה רואה שכל ׳חוק חמץ׳ כזה וכל ׳חוק שרוולים׳ רק מרחיק מהיהדות. אם השליטה של בן גביר בסדר היום הייתה מחזירה את הביטחון ואת המשילות – מעולה, אלא שיש התדרדרות במצב הביטחוני, ישראל מדממת. אחרי כמעט חודשיים מאז שקמה הממשלה אפשר להגיד בפה מלא שהבן אדם לא יודע לנהל את המערכת. חוסר הניסיון מצטרף לפופוליזם ולחוסר יכולת ביצוע. לכן חשוב שימין כמו שהזכרתי יהיה גשר בן הקבוצות״.
עשית טעויות?
״אני לוקח על אחריותי במידה רבה שאין קול כזה במערכת הפוליטית. הייתי כמעט שלוש שנים שר, אני מאוד גאה ברפורמות שעשיתי: פריסת הסיבים ביהודה ושומרון, בנגב ובגליל. קפיצה מתחתית הטבלה למדינה מובילה בעולם בפריסת סיבים ובמחיר נמוך. עשיתי גם מלא טעויות פוליטיות. בשורה התחתונה יש ממשלה של 64 מנדטים שהיא לא ממשלת החלומות של אף אחד, אלא ממשלת הסיוטים – של האנשים שיושבים בממשלה. אני לא חושב שמישהו שם שמח במה שיש. גם לא החרדים, אני יודע מה הם חושבים. אם הגענו למצב הזה כנראה שנעשו טעויות, גם אני עשיתי טעויות״. 
״אני נמצא במרחב חשוב מאוד למדינה. הקול של הימין הזה שדוגל בשלימות העם בראש ובראשונה ולשלימות הארץ, קול שלא נשען על פופוליזם אלא על אידאולוגיה. המהות של הקול הזה היא לא דיבורים ועם מי אתה יושב בקואליציה, אלא מעשים. הימין הזה לא קיים היום בכנסת ונצטרך לתקן את זה״. 

״עושה לביתי״

 
יש לך שאיפה לחזור לפוליטיקה? 
״אני בפסק זמן פוליטי. בינתיים נהנה מהמשפחה, נהנה מהעבודה במגזר הפרטי. ׳עושה לביתי׳. בין לבין מופיע בתקשורת ומתראיין״. 
מה עם ׳חדשות 13׳ ו׳ישראל היום׳?
״זה מהצד, תקשורת זה לא העיסוק המרכזי שלי״. 
לפני כשבוע וחצי שר התקשורת, שלמה קרעי, הגיע לדיון על הצעת חוק ׳הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו׳ בוועדת הכלכלה של הכנסת, והתייחס להוראת השעה לחוק הפצת השידורים ולכסף הנוסף שקיבלו בשנה האחרונה ערוצים 12 ו-13: "מדובר בכ-40 מיליון שקל בשנה לשני הערוצים האלה. עכשיו מתברר עוד דבר – שר התקשורת הנדל שדאג לזה קיבל ג׳וב תוך כמה ימים באחד מהערוצים האלה. אבדה הבושה״. בחשבון הטוויטר שלו כתב קרעי: ״אני עוצר את השוחד הפוליטי שנתנה הממשלה הקודמת לערוצים 12 ו-13״. הנדל השיב לקרעי וכתב גם הוא בטוויטר: ״השיטה של המושחתים היא להגיד שכולם מושחתים. זה לא רק הם. השקר הוא לא בעיה, הוא ברירת מחדל. אשמח אם הבבה בובה יוריד את חסינותו, אתבע דיבה והכול יתברר בבית המשפט".
ל׳גילוי דעת׳ אומר הנדל בנושא: ״מה שקרעי עושה כמו רבים שמושחתים בנשמתם ובמעשיהם, הוא מנסה לטפול על אחרים כדי שיגידו שכולם מושחתים. אני מעריך שהסיפור שלו יסתיים גם בחדרי חקירות, אבל זו רק הערכה. כמו שרים אחרים מהליכוד הוא הגיע למשרד שמתעסק בתשתיות ועוסק בדברים שלא קשורים אליו כמו ׳תאגיד השידור הציבורי׳. עיסוק היתר בסיקור חיובי ובכלי תקשורת בדיוק כמו שקרה לפני כן עם ניסיון לייצר כתבות מחמיאות ב׳וואלה׳, פוגע באזרחי המדינה כי לא מתעסקים בעיקר, בתשתיות. 
הנדל מעריך שקרעי מקווה לתת הטבות לערוץ מסוים ולכן ׳מהרהורי ליבו׳ הוא ממציא דברים. ״הכי אבסורד זה שהחוק שעליו הוא מדבר נחקק על ידי בנימין נתניהו כשר תקשורת. זה מסתכם בטיפשות ובחוסר קריאת חומר, או לפחות קצת קריאה בגוגל. יש לו חסינות ואני מניח שהוא ישתמש בה, אבל כל מי שהדהדו אותו אין להם חסינות״. 

עוד במדור זה

בחוסן הלאומי של המדינה יש שתי רגליים:<br>צה"ל והשירות הלאומי

בחוסן הלאומי של המדינה יש שתי רגליים:
צה"ל והשירות הלאומי

בכל מקום בשדה החברתי במדינת ישראל שזקוקים ללב אוהב וליד…
לוחמים מדברים

לוחמים מדברים

ברוך: העיקרון המאוד פשוט של המפגשים הוא שאפשר להגיד כל…
עקרונות או קולות?

עקרונות או קולות?

פוליטיקה היא מקום מסובך. במקרים לא מעטים עומד נבחר הציבור…
לו הבחירות היו נערכות היום

לו הבחירות היו נערכות היום

01זה היה בלילה שבין שני לשלישי, 02:55 על השעון, הודעה…
"דמוקרטיה לא מאבדים ביום אחד"

"דמוקרטיה לא מאבדים ביום אחד"

פרופסור אבי בל ״ההופתעתי מעוצמת ההתנגדות לרפורמה. אני חושב שהגנה…
"האם השב''כ יודע מה הוא אומר<br>או לא יודע מה הוא אומר?"

"האם השב''כ יודע מה הוא אומר
או לא יודע מה הוא אומר?"

מעצרים המנהליים עלו שוב לכותרות בעקבות ההתפרעויות בחווארה שהגיעו בתגובה…
"יש לנו המון השפעה"

"יש לנו המון השפעה"

למרות נוכחותם של חברי כנסת, כלכלנים בכירים והייטקיסטים במחאות נגד…
הרפורמה במערכת המשפט טובה ליהודים?

הרפורמה במערכת המשפט טובה ליהודים?

לוין סיכם את דבריו: ״כל השינויים האלה אי אפשר לבצע…
לא באתי להיות שר המים

לא באתי להיות שר המים

היום כשאתה צריך להתייעץ על נושא מסוים, אתה מתייעץ איתו?״אני…
אני מוכן לתת קרדיט לציונות הדתית ועוצמה יהודית

אני מוכן לתת קרדיט לציונות הדתית ועוצמה יהודית

ב-17 באוקטובר 2001, ל׳ בתשרי ה׳תשס״ב, בשעה 06:50 בבוקר סיים…
שיעור בגדולה

שיעור בגדולה

לפני כשבוע פרסמה ספריית 'שיבולת' מבית הוצאת 'סלע מאיר' הודעה…
הצעירים סובלים מתת ייצוג בכנסת

הצעירים סובלים מתת ייצוג בכנסת

צבי סוכות, נשוי לחיה ואב לחמש בנות, הוא תושב יצהר…
הכר את המועמד

הכר את המועמד

ד"ר מאיר סיידלר שם: ד"ר מאיר סיידלר בן 64, נשוי+6. 70…
הם הפילו את הממשלה

הם הפילו את הממשלה

למשרדים של מערכת גילוי דעת בירושלים מגיעים ארבעה חברים שכבר…
המאותרגים לטיס

המאותרגים לטיס

השבוע התרחשו עלינו שני אירועים פוליטיים משמעותיים המשלבים כיסאות: יאיר…
Scroll to Top
גלילה למעלה