התישבות

״שינויים גדולים לא קורים ביום אחד״

חודש בלבד חלף מאז הקמת ממשלת הימין, ולמרות ההבנה ששינויים לוקחים זמן, מראות של הרס בהתיישבות, מראות שבימין קיוו שיחלפו מן העולם – חזרו בימים האחרונים, וביתר שאת

אלעד הומינר

אלעד הומינר

ביום חמישי בלילה בסוף השבוע שעבר עלה גרעין של משפחות ובחורים, ביניהם נווה שינדלר נכדו של הרב חיים דרוקמן זצ״ל, לנקודת התיישבות חדשה בסמוך לישוב מגדלים שבשומרון. המאחז הוקם בנקודה אסטרטגית ביותר שחולשת על כביש חוצה שומרון ונועדה למנוע רצף טריטוריאלי ערבי באזור. הגבעה החדשה זכתה לשם ״אור חיים״, על שמו של הרב דרוקמן שנפטר לפני כחודש. שינדלר סיפר כי החליטו לקרוא לגבעה על שמו של סביו, כי ״סבא נלחם כל חייו על כל פיסת אדמה בארץ ישראל״.
שעות בודדות לאחר הקמת הגבעה, הגיעו למקום פקחי המנהל האזרחי שהודיעו לתושבים כי בקרוב הם יפונו. שעה לאחר מכן כבר פשטו על המקום עשרות שוטרי מג״ב לבושים בסרבלים שחורים, מה שהוביל במהרה למשבר פוליטי חריף בקואליציה, בעיקר בין השר במשרד הביטחון ומי שעל פי ההסכמים הקואליציוניים אמון על מתאם פעולות הממשלה ביו״ש ועל המנהל האזרחי – בצלאל סמוטריץ׳, לבין שר הביטחון יואב גלנט.

במקביל לכיתור הכוחות את הגבעה, הגיעה למקום חברת הכנסת לימור סון הר-מלך מעוצמה יהודית, כדי לתמוך בחברי גרעין ההתיישבות, וקראה לשר הביטחון להימנע מההרס: ״הגבעה הזאת חיונית ביותר להתיישבות, ובולמת את השתלטות הרשות הפלשתינית על השטחים באזור״, אמרה. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, הצטרף אף הוא לקריאתה של חברת הכנסת היחידה שהגיעה למאחז, וקרא לגלנט שלא לבצע את ההרס עד לקיום דיון בנושא בתחילת השבוע.
כל אותה העת ניסה השר סמוטריץ׳ שכאמור, קיבל לידיו גם את הסמכויות על המנהל האזרחי – למנוע את ההרס, אולם השר גלנט לא כיבד את ההסכמים הקואליציוניים שנחתמו לפני מספר שבועות, ופקד על הכוחות לבצע את הפינוי עוד בטרם תכנס השבת.
התגובות במערכת הפוליטית לא איחרו לבוא. גלנט גיבה באופן פומבי את כוחות הביטחון שביצעו את ההרס, ״כל פעולה בשטח צריכה להיעשות לפי חוק בתיאום מלא ובכפוף להערכת המצב הביטחונית״, ולצידו נעמד גם נתניהו, ״הממשלה תומכת בהתיישבות אך ורק כשהיא נעשית באופן חוקי ובתיאום מראש עם ראש הממשלה וגורמי הביטחון, דבר שלא נעשה במקרה זה״. נתניהו, גלנט וסמוטריץ׳ אמנם דיברו ביניהם בתחילת השבוע, אולם המחלוקות בעינן עומדות.
״ממשלת הימין הנוכחית היא הזדמנות חד פעמית לשינוי אמיתי״
בשיחה עם ׳גילוי דעת׳, מספרת חברת הכנסת לימור סון הר-מלך, נציגת הקואליציה שהגיעה לשטח כדי לנסות ולמנוע את ההרס – על התחושות שלאחר הפינוי הנוכחי שבוצע תחת הממשלה בה היא חברה. ״היה חשוב לי להגיע לשטח כדי להעניק גיבוי מלא למשפחות הגרעין של גבעת ׳אור חיים׳. האנשים האלה הם החלוצים של הדור שלנו, שעזבו בית חם ונוח, והלכו אל ארץ לא זרועה כדי למנוע את השתלטות הרשות הפלשתינית על אדמות המולדת. ניסיתי למנוע את הפינוי, אך לצערי לא הצלחתי״, היא אומרת, ומציינת לשבח גם את השר בן גביר וגורמים נוספים בקואליציה, ״שעשו מאמצים רבים כדי למנוע את ההרס״.
כנבחרת ציבור, את מרגישה שיש לך יכולת לשנות משהו במציאות הזו של פינויים והרס ביהודה ושומרון?
״שינויים גדולים כידוע לא קורים ביום אחד, אבל אנחנו עובדים ללא הפסקה, ביום ובלילה, כדי לשנות את המדיניות האנטי ציונית ששררה כאן בשנים האחרונות. ממשלת הימין הנוכחית היא הזדמנות חד פעמית לשינוי אמיתי בכל הנוגע להתיישבות ביהודה ושומרון ואסור לנו להחמיץ את המועד״.
מה האידאל מבחינתך בנושא הקמת מאחזים? כי יש מי שלא מבינים שמדובר במלחמה על אדמות, ואומרים שיש לבנות ישובים רק בצורה מסודרת ועל פי חוק.
״ברור שהאידאל של כולנו, גם של החלוצים בגבעות, הוא שמדינת ישראל תקים בעצמה ישובים ותיקח אחריות על שטחי יהודה ושומרון, בדיוק כפי שבצד השני יודעים לעשות היטב. אולם כפי שאנחנו רואים בצער, מדינת ישראל לא הקימה ישוב כבר יותר משני עשורים, והשטח נותר מופקר לתוכניות הרשות הפלשתינית שכבשה כבר מאות אלפי דונמים. הדבר היחיד שבולם ויבלום את הבניה הערבית וימנע הקמת מדינה פלשתינית דה פקטו״, היא אומרת בלהט, ״הוא נקודות ההתיישבות החדשות בשטחים הפתוחים, כמו גבעת ׳אור חיים׳ שהוקמה בשישי האחרון״.
״אל הפעילים הללו אנו צריכים להתייחס כלוחמים לכל דבר ועניין, להגדיר את פעילותם כיעד אסטרטגי ממדרגה ראשונה ולתמוך בהם באופן מלא, באופן ממשלתי ואזרחי״.

עוד במדור זה

העץ של יוסי דגן, הרב שמואל אליהו ואדיר זיק ז"ל בשא-נור

העץ של יוסי דגן, הרב שמואל אליהו ואדיר זיק ז"ל בשא-נור

ראש מועצת שומרון יוסי דגן ביקר ביישוב שא-נור, וחזר לעץ…
״ההתעוררות הציבורית בכוחה לתת כח לממשלת ישראל מול אומות העולם״

״ההתעוררות הציבורית בכוחה לתת כח לממשלת ישראל מול אומות העולם״

חצי שנה עברה מאז המבצע של תנועת נחלה וגרעיני ההתיישבות…
הדור הבא של הקהילות בישראל

הדור הבא של הקהילות בישראל

לפני כשלושה שבועות צוין יום פטירת הרב אלישע וישליצקי זצ"ל…
״כולם מבינים שחייבים לחזק את ההתיישבות״

״כולם מבינים שחייבים לחזק את ההתיישבות״

אנחנו משוחחים בשעת בוקר מוקדמת יחסית, ממש בשיאו של משבר…
סקר: %81 מרוצים מהמגורים בשומרון

סקר: %81 מרוצים מהמגורים בשומרון

על אף האיומים הביטחוניים והמדיניים, 81% מתושבי השומרון מרוצים מהמגורים…
לבנות את מגרון במעלה ההר

לבנות את מגרון במעלה ההר

מכתב גלוי למר אלישע ירדשלום וברכה.אינני מכיר אותך באופן אישי…
החיילים האלמונים של רמת מגרון

החיילים האלמונים של רמת מגרון

פעם ראשונה שהייתי ברמת מגרון הייתה לפני שנה וחצי. הגענו,…
קול רנה

קול רנה

ביום שישי כ"ב אב תשע"ט יצאו הרב איתן, דביר ורנה…
מצרפת לשומרון

מצרפת לשומרון

בערב שבת האחרונה הסתובבתי עם בעלי ביישוב רבבה וראיתי שלט…
בניגוד לתוכניות משרד ראש הממשלה: יחידות דיור אושרו בישוב עלי

בניגוד לתוכניות משרד ראש הממשלה: יחידות דיור אושרו בישוב עלי

ועצת התכנון העליונה היא הגוף שמאשר את הבניה ברחבי יהודה…
מהיום הראשון ועד לאחרון - כך קם ישוב חדש

מהיום הראשון ועד לאחרון - כך קם ישוב חדש

יום ראשון כ׳ באייר התשפ״א חוזר מוקדם מהעבודה כדי להתארגן…
כך הפכו ישובי גב ההר לבטוחים בישראל

כך הפכו ישובי גב ההר לבטוחים בישראל

01תנו לי לנפץ מיתוס רגע. זה אמנם קרה לאט אבל…
הנגב - מה הימין צריך לעשות

הנגב - מה הימין צריך לעשות

01הפרחת השממה בנגב, כמו גם ייהוד הגליל ויישובו, הם חלק…
מלחמה חד צדדית

מלחמה חד צדדית

01המערכה על יהודה ושומרון נמצאת בשיאה בימים אלו.תקציבי עתק מוזרמים…
משטרה בורטיגו

משטרה בורטיגו

01 "מה לעשות, אין למשטרת ישראל אפשרות לאבטח כל בית…
כשהמערכה הגיעה לגבעה

כשהמערכה הגיעה לגבעה

01לפני שבועיים כתבתי כאן על פגישת החירום שקיימו בכפר בורקא…
Scroll to Top
גלילה למעלה