אודי טנא

חפץ בשלום

אודי טנא

יועץ אסטרטגי ומנהל משברים, בעל חברת “טנא תקשורת”

ביום שלישי הקרוב, אי שם בקריית שמונה הרחוקה, יציינו את פטירתו בטרם עת של הרב צבי חיים פוקס זצ״ל, ותיק הרבנים בישיבת קריית שמונה. כמי שזכה ללמוד שנים בבית המדרש המיוחד הזה, אני יכול לומר שהרב פוקס היה ללא כל ספק האור הגדול של בית המדרש, כזה שלא מפחד להגיד את האמת וללכת איתה עד הסוף.

חפץ בשלום

אודי טנא

יועץ אסטרטגי ומנהל משברים, בעל חברת “טנא תקשורת”

ביום שלישי הקרוב, אי שם בקריית שמונה הרחוקה, יציינו את פטירתו בטרם עת של הרב צבי חיים פוקס זצ״ל, ותיק הרבנים בישיבת קריית שמונה. כמי שזכה ללמוד שנים בבית המדרש המיוחד הזה, אני יכול לומר שהרב פוקס היה ללא כל ספק האור הגדול של בית המדרש, כזה שלא מפחד להגיד את האמת וללכת איתה עד הסוף.

אחרונים במדור זה

עם אחד לב אחד

עם אחד לב אחד

בתשעה באב זה הרגשנו ביתר שאת את אבלו של העם בגין שנאת החינם שבינינו. הרב יצחק נסים, בהליכותיו כאדם פרטי ובמעמדו כמנהיג הרוחני של העם היהודי בארץ ובתפוצות, ראה ייעוד בחיבור ובהשכנת שלום בין אדם לאדם ובין תנועות וקבוצות בעם ובכינון חברה כלל-ישראלית מתוקנת. 

בנאום ההכתרה שלו ציטט הרב נסים מנאום ההכתרה של קודמו בתפקיד הרב עוזיאל זצ"ל, שקבע כי תפקידו של הראשון לציון הוא "לאחד ולא להפריד, לקרב ולא להרחיק". ועוד אמר הרב נסים בנאומו: "התפקיד הראשון הוא אפוא להפוך את שבטי ישראל לעם אחד, למזגם ולחברם… ההרכבה מועילה לגידול הפרי והשבחתו. אין הכוונה להתבוללות רוחנית, אלא לקלוט את הטוב והיפה שבכל שבט ושבט". 

בריאיון איתו שפורסם במעריב בשנת תשכ"ד אמר הרב נסים: "היחסים בין אדם לחברו ובין היחיד לכלל השתבשו, האהבה והאחווה היהודית התעמעמו, והשנאה והפיצול התרבו". את תשובתו סיים בתפילה כי "תשרור אהבה, שלום ורעות בין כל חלקי העם… ללא מחיצות עדתיות וללא הבדלי לשון ומנהג". במקום אחר כתב: "אינני מאמין בעליונותו של אדם על חברו… מנהיגי העם, אנשי הרוח והרשות הממלכתית, מחויבים לתת את דעתם על קיצורו של תהליך המיזוג". 

ועוד אמר הרב נסים: "שאיפתנו צריכה להיות, הקמת עם אחד בארץ שאורחות חייו מושתתים על יסודות מסורת ישראל והקניינים הרוחניים של האומה. לשם כך צריך… להעמיק בקרב העולים וגם בין הוותיקים את ההכרה כי אחדות העם ומיזוג השבטים הם צו השעה והם לא ייתכנו אלא אם נוותר איש לרעהו על דעות מוקדמות ונשליך מעלינו את יצרי ההתנצחות, אחרת תהיינה התוצאות גרועות". 

מתוך נקודת מוצא כלל-ישראלית ושאיפה לקדם חברה מתוקנת התבטא הרב נסים לא אחת בסוגיות של קיימות, רווחה וכלכלה. כך למשל פנה הרב נסים בחודש אב תשי"ח "לרבנים, סופרים ואישי הרוח הנאמנים לדבר ה'" לפתוח בהסברה לקירוב לבבות לקראת ימי הרחמים והסליחות ובכלל זה לדבר אל לב העם על תופעת נטילת הלוואות שלא לצורך של ממש ומנגד נגד הריבית המוגזמת הנוהגת במחוזותינו. 

באלול תש"ך שב הרב נסים לנושא, ובהודעה שפרסם כתב: "התופעה של האמרת שער הריבית עומדת בסתירה משוועת לצדק החברתי, ואף הלהיטות אחר בזבוזים לצרכים מיותרים – לרבות חתונות וברי-מצווה – יש לעשות כדי לשרשה מהציבור". זאת לצד קריאה של הרב הראשי לציבור לפתוח את ליבו ולתרום במבצע 'הקש בדלת' של האגודה למלחמה בסרטן. 

בכסלו תשי"ט פרסם הרב נסים כרוז הפונה לחברות השיווק הגדולות נגד התופעה הפסולה של השחתת מזון: "נוסף על האיסור המוחלט של בל תשחית יש בכוונה זו של שמירה על יוקר השערים משום מעשה בלתי חברתי הנוגד את הדין והמוסר, ויש למגרו בכדי לאפשר למחוסרי אמצעים להשיג מזון במחירים השווים לכל נפש". 

עוד דוגמה, שגם היא לדאבון הלב רלוונטית מאוד לימינו, היא פנייה לציבור של הרב נסים בשנת תשכ"ד בעניין ריבוי תאונות הדרכים: "דורנו זה שכל במוראות השואה ובמלחמות מיליוני נפשות, ואין כמוהו המצווה לנהוג זהירות ולשמור על נפש כל יחיד ויחיד… נקבל על עצמנו מכאן ולהבא להקפיד ולהישמר מכל משמר, איש על חיי עצמו ועל חיי זולתו, על ידי נהיגה מחושבת ובישוב הדעת". 

ואין מתאים יותר לימינו אנו מלסיים בדברים שפרסם הרב נסים בשנת תשכ"ב: "לדאבוננו הרב בזמן האחרון עדים אנו להחרפת יחסים, לגילויים שאין בהם משום אהבת אחים ולגילויים של נקימה ונטירה… ועל כן על כל יחיד בישראל ועל כל ארגון להעמיק חשוב בצוויי התורה לאהבת אמת של אחים, לאחדות, לעזרה לזולת, ולתיקון היחסים שבין אדם לחברו".

הנחיתה על הירח

הנחיתה על הירח

בה' באב תשכ"ט (20 ביולי 1969) התרגש העולם כולו כאשר נחתה על הירח החללית האמריקנית אפולו 11 ושני אסטרונאוטים, ניל ארמסטרונג ובאז אולדרינג, הילכו על אדמת הירח. אירוע זה סימל שיא חדש של קדמה טכנולוגית ומדעית וביטוי נוסף לתבונה האנושית וליכולתה לשנות את פני העולם. 

הרב נסים התרשם והתרגש גם הוא מן ההישג המדעי והאנושי בנחיתה על הירח, אולם באותה מידה ראה בכך תזכורת נוספת לגודלו של היקום והתמלא יראה וענווה לנוכח מעשה הבריאה.  כך כתב הרב נסים בהודעה רשמית שפרסם, כדרכו, לכבוד נחיתת האדם על הירח: "העפלת האדם אל הירח וחדירתו לתוכו היא פסגת הישגי האנוש שבתחום המדע. 

ירח וכוכבים, אשר כונן הבורא – חקרם מגביר תחושת היראה, שככל שאנו מתקרבים ללומדם מתעצמת התפלאותנו בנשגבות מעשה הבורא אשר אין הדעת יכולה לכלכלו והשכל לתופשו". 

נאמן לאמונתו בכוח הבחירה ובתבונתו של האדם סבר הרב נסים כי הידע וההתקדמות המדעית והטכנולוגית מטילים על האנושות חובה בין אדם למקום, לחקור את הבריאה ולהבין את גודלה, ובין אדם לחברו, לנצל את יכולותיה והישגיה כדי לקדם רווחה, שלום ואחווה לבני כל העמים.

וכך כתב: "המאמצים במחשבה ובמעשה ללא דמיון ותמורה שהושקעו בחקר החלל לא יהיו כדאיים אלא אם תפיק מהם האנושות את חלקה, צניעות בהנהגתה, פתיחת פרק חדש בחיי האנוש, תקופה של רצון להגיע אל הנעלם, להשיג ולהתקרב לרעיון הבריאה ולזנוח קטנוניות יום יום בין הממלכות ובין אדם לחברו. 

"ישמש מאורע נשגב זה אות מבשר טוב לחשיבה על ערכים עליונים, להסיר אימת החרב והרעב מעל האנושות, לייחד הישגי התפתחות זאת לתועלתו של האדם, להגברת החסד ולדגילה בשלום שסוכתו תיפרש עלינו ועל כל העולם כולו". 

הרב נסים לא הסתפק בכך, וכפי שהאמין בכל עניין כי על ערכי היהדות להנחות ולהאיר את דרכה של האנושות כולה, כך פנה בדברים דומים אל נשיא ארצות הברית דאז ריצ'רד ניקסון. הרב נסים בירך את נשיא ארצות הברית על ההישג המופלא והייחודי של מדינתו ובה בעת הביע את תקוותו כי מאורע גדול זה "ינוצל למען השאיפות הגדולות של האנושות היונקות מחזונם של נביאי ישראל, לשלום, לצדק, לשוויון, לחסד, לחרות ולחישול האמונה בהשגחה העליונה".

שלום והבנה בין האומות

שלום והבנה בין האומות

מי שעקב אחרי סיפורינו לאורך השנה כבר יודע כי הרב…
מיהו יהודי דתי

מיהו יהודי דתי

בשנת תשכ"ה (1965), עשרים שנה בלבד לאחר מלחמת העולם השנייה…
ספר "יין הטוב"

ספר "יין הטוב"

מוקדש לזכרו של דודנו היקר בצלאל נסים ע"ה, נלב"ע ט'…
לימוד תורה לנשים

לימוד תורה לנשים

  כבר הזכרנו בעבר את תשובתו של הרב נסים בנוגע…
ספר התורה של חברון

ספר התורה של חברון

  בפעם הקודמת סיפרנו על שמחת יום ירושלים, היום שבו…

אהבת ארץ ישראל היה טבועה ברב נסים. כפי שסיפרנו בעבר, הרב נסים עלה לארץ ישראל מבגדד עם הוריו כשהיה בן 10 שנים, אך חזר לשם כשהיה בן 18 כדי ללמוד תורה בישיבתו של הרב שמעון אגסי. בבגדד התחתן יצחק נסים הצעיר עם אשתו ויקטוריה והיה לאחד ממנהיגי הקהילה היהודית, אך המשיך להתגעגע לארץ ישראל. 

בשנת תרפ"ב (1922), בעודו בבגדד, קנה הרב נסים חלקת קרקע באחת השכונות המרוחקות של ירושלים דאז, שכונת רוחמה, ושנים מספר לאחר מכן חזר לירושלים לבנות בה את ביתו ולהשתקע בה. 

לאחר שהתמנה לתפקיד הרב הראשי והראשון לציון ראה הרב נסים כחלק מתפקידו את חיזוק הקשר בין עם ישראל לארץ ישראל, ובפרט פעל לעודד יהודים לעלות לארץ ישראל. 

הרב נסים הרבה לדבר על הקשר המיוחד בין עם ישראל לארצו, וכך אמר באחד מנאומיו בקשר לפרשת שלח: "בנוגע לארץ ישראל אין הראיה או השמיעה מספקים, כי יש בה משהו שאין העין יכולה לראותו והאוזן לשמעו, טמיר הוא ונעלם ומסור ללב ולנפש. וזה מכוון כלפי אלה רוצים להצדיק מעשיהם שאינם עולים לארץ ישראל בכך, שתנאי הארץ קשים, קיים בה מחסור, על האדם לעמול קשה כדי להשיג מחייתו וכיוצא מדברים כאלה שאמרו המרגלים. ואף על פי שלכאורה יתכן שיש בדבריהם משהו מן האמת, אבל לגבי ארץ ישראל אין זאת אמת ודיבה היא […] התורה, ארץ ישראל ועם ישראל הם, אפוא, חד וכל דבר קשור בחברו". 

הרב נסים נתן להשקפתו ביטוי הלכתי כאשר פסק בשנת תשכ"ד כי תנועות נוער ציוניות רשאיות לחנך נוער יהודי ולהכשירו לעלייה לארץ גם נגד רצון ההורים, ובלבד שחינוך הנוער יהיה לפי מסורת ישראל, שהרי גם ההורים עצמם מחויבים במצוות ישיבת ארץ ישראל. 

גם במסעותיו אל קהילות ישראל בתפוצות קרא הרב נסים ליהודים לעלות לארץ ישראל ולהשתקע בה, ונספר בהקשר הזה על ביקורו בארצות הברית באייר תשכ"ח. 

כבר ערב נסיעתו לארצות הברית הכריז הרב נסים על מטרת נסיעתו: "לראות אחי במרכז היהודי הגדול ביותר" ו"להודיעם חובתם להחזיק באמונת אבותינו ולבשרם על ראשית התגשמות דברי הנביאים". 

הרב נסים שהה בארצות הברית כחודש ימים, ובו נפגש עם יהודים מכל הקהילות והזרמים, רבנים ומנהיגים, סטודנטים ובני ישיבות, ושוב ושוב קרא ליהודים לעלות לארץ ישראל. 

באחת מהופעותיו לא היסס הרב נסים ופנה אל הרב יוסף דב סולובייצ'יק, אחד הרבנים והמנהיגים הבולטים של יהודי ארצות הברית ואמר לו: "הרב יעלה ויבוא, ואחריו יקומו תלמידיו ויעלו", ודבריו אלה התקבלו בתשואות הקהל. 

כשהציעו לרב נסים להיפגש עם האדמו"ר מחב"ד, שהיו ביניהם קשרי ידידות, התנה הרב נסים את הסכמתו בכך שרב גדול זה "יבוא לפחות לבקר בישראל ואפילו ליום אחד, לנשק את אבני הכותל, ולהתפלל ולתת שבח לריבון העולמים במקום שלא זזה השכינה ממקומה", ומשלא נענתה בקשתו סירב ללכת לפגישה. 

ונסיים בדברי הרב בביקור בישיבה יוניברסיטי בכינוס לכבוד יום ירושלים: "גם לכם חלק בנצחונה של ישראל במלחמת ששת הימים […] בוא עתה והתנחלו בחלקכם בארץ […] באתי להביא לכם, אחים יקרים, את בשורת גאולתה ואת קריאתה אליכם […] החובה והאחריות על כל אחד מכם היא העליה".

אחרונים במדור זה

עם אחד לב אחד

עם אחד לב אחד

בתשעה באב זה הרגשנו ביתר שאת את אבלו של העם…
הנחיתה על הירח

הנחיתה על הירח

בה' באב תשכ"ט (20 ביולי 1969) התרגש העולם כולו כאשר…
שלום והבנה בין האומות

שלום והבנה בין האומות

מי שעקב אחרי סיפורינו לאורך השנה כבר יודע כי הרב…
מיהו יהודי דתי

מיהו יהודי דתי

בשנת תשכ"ה (1965), עשרים שנה בלבד לאחר מלחמת העולם השנייה…
ספר "יין הטוב"

ספר "יין הטוב"

מוקדש לזכרו של דודנו היקר בצלאל נסים ע"ה, נלב"ע ט'…
לימוד תורה לנשים

לימוד תורה לנשים

  כבר הזכרנו בעבר את תשובתו של הרב נסים בנוגע…
ספר התורה של חברון

ספר התורה של חברון

  בפעם הקודמת סיפרנו על שמחת יום ירושלים, היום שבו…

שתפו