חינוך וחברה

פוליטיקה דתית לאומית במשבר זהות

המשימה היא לחבר ולאחד את כולם, לכן אנו יוצאים למפקד ופריימריז שפתוחים לכל מי שרואה עצמו חלק מהדרך. המפלגה איננה שלנו אלא של הציבור. אנו מקווים שזו תהיה הזדמנות שכל הגוונים והדעות יתכנסו לבית אחד מתוך כבוד והערכה הדדים. תמיד היו אנשים דתיים במפלגות השונות, אבל אנחנו מאמינים שצריכה להיות מפלגה דתית לאומית בכנסת ישראל. בסוף הפוליטיקה היא כלי לקידום ערכים.

דגל ישראל
מוריה אופיר

בסופו של דבר הסיבה שהימין נפל מהשלטון היא הציונות הדתית”, טוען איתי גרנק – מו”ל עולם קטן וממייסדי מיזם ‘כוחנו באחדותנו” לאיחוד מפלגת הציונות הדתית. “אם היא הייתה מאוחדת עם מפלגה גדולה ופריימריז, בלי הפיצולים שהיו, אז היום היתה ממשלת ימין. זה נשמע יומרני, אבל בעיניי מי שגרם לכך שהימין ירד מהשלטון עוד מהבחירות הראשונות זו הציונות הדתית והיא גם זו שתחזיר אותו לשלטון כשהיא תהיה מאוחדת. הפוטנציאל של הציונות הדתית הוא 12 מנדטים והם התפזרו בין כל מיני מפלגות – שמאל, ימין ומרכז. כשהציונות הדתית מאוחדת בהליך דמוקרטי כל המנדטים נכנסים למפלגה אחת שבדרך כלל הולכת עם גוש הימין. אם נפתלי בנט ואיילת שקד לא היו מתפצלים מהזרם הזה, היתה היום ממשלת ימין. המערך שלהם גרם לאיבוד שלטון הימין”.
אריה קינג, סגן ראש עיריית ירושלים, ומייסד ויו"ר הקרן לאדמות ישראל לשעבר, חושב כי הציבור הדתי מתחלק לפחות לשני מאפיינים: "מי שמקשיב לעמדות רבנים במטרה לקדם אידאולוגיה וחזון לבין מי שלעיתים מקשיב לרבנים, בדרך כלל מקשיב לעצמו ולסובבים אותו כשהמטרה היא אחת: שליטה בתקציבים, במבנים, בתקנים ולמעשה האמצעי של קידום חזון הציונות הדתית הופך למטרה של בעלי השקפה זו".

אריה קינג

אריה קינג:
בכל המקרים התוצאה היא אחת: האישים הללו, שמונעים בדרך כלל מתאבון לשלטון ולשררה, מצליחים לשכנע ציבור רחב בציונות הדתית שהם מקשיבים לרבנים ושהם קרובים לשולחנותיהם, ולכן הציבור האמוני מצביע לאותם אישים, שתכף לאחר יום הבוחר, ינתקו כל קשר מהרבנים ואף יצאו חוצץ נגד מוסד הרבנות בפרט ונגד חזונם של מייסדי הציונות הדתית בכלל

איתמר בן גביר, עוצמה יהודית

איך מתארגנים מחדש בתחום הפוליטי כדי לחזור לשלטון?
קינג: "על מנת להתארגן מחדש, צריך להגדיר פוליטית, איזה מפלגות או איזה פוליטיקאים באו לעולם בשביל לקדם את המטרה של השפעה על דמותה של מדינת ישראל ברוח הרב קוק ושאר גדולי הציונות הדתית ממשיכי דרכו, לבין המפלגות והפוליטיקאים שבאו לעולם לשם שליטה. הם יאמרו מעורבות בניהול המדינה, אבל ללא עקרונות וערכים שתכליתם לקדם את חזונו של הרב קוק שבא לידי ביטוי בהקמתה של תנועת 'דגל ירושלים' זה לא ילך".
יהודה ולד, מנכ"ל מפלגת הציונות הדתית, סובר כי "המחנה הלאומי הוא הרוב בעם ישראל. לצערי במערכות הבחירות האחרונות היריבויות האישיות של חלק מהפוליטיקאים והאמביציות האישיות גברו על הערכים, ולכן השמאל כרגע בשלטון. אבל יש גם משהו חיובי בלהיות באופוזיציה, לעשות חשבון נפש, לחשב מסלול ולהמשיך קדימה עם כוחות חדשים וברורים יותר. אחת הסיבות שלא היינו חושבים לשבת בממשלה עם מרצ והתנועה האסלאמית זה מתוך אחריות לשמור על האחדות במחנה הלאומי של הציונות הדתית, הציבור המסורתי והציבור החרדי. החיבור המיוחד של ערכי הימין לזכותנו על ארץ ישראל והיחס למסורת ישראל הוא חיבור שעלינו לשמור ולחזק אותו ולא לפרק ולהחליש אותו. ככל שנשמור יותר על השותפות האמיתית עם המפלגות הלאומיות וככל שנהיה נאמנים יותר לערכים ופחות למריבות קטנות של מנהיגים שמצהירים שהכל אישי – כן ביבי לא ביבי –  נחזור בעזרת ה' לשלטון במהרה".

גרנק: “ישנה מפלגת הציונות הדתית שאמורה להתחיל הליך דמוקרטי וזה לא קורה עדיין. יש גם את מפלגת הבית היהודי שנוטים לזלזל בה, אבל יש לה השפעה רחבה עם נציגים מוניציפליים בכל עיר כדי לעורר את השטח, למפקד ולהליך פריימריז. בגלל זה מהלך הציונות הדתית חייב להיעשות יחד עם מפלגות הבית היהודי ועוצמה יהודית. מאבק שמתנתק משאר הכוחות יהיה מהלך שלהערכתי יהיה לו קשה מאד להצליח. רק אם יהיה איחוד אמיתי של מפלגה אחת שתעשה פריימריז, הציונות הדתית תביא לידי ביטוי את הכוח הפוליטי שלה”.
יהיה אפשרי לאחד את כולם?
“הסיטואציה מורכבת אבל זה מה שצריך לקרות, הכל אפשרי. אנשי הבית היהודי פגועים מסמוטריץ’, וסמוטריץ’ לא משתף בהליך המפקד את אנשי עוצמה יהודית שהם כוח אלקטורלי. זה חייב להיות הליך שלם. כבר מעל שנה שהציונות הדתית לא עשתה את המהלך הנדרש שהוא לאחד את כל הכוחות ולהתחיל בתהליך”. 

המטרה: איחוד של כולם

איך הפוליטיקה הדתית לאומית משקמת את עצמה לאחר המשבר של בנט?

גרנק: “היא כרגע מפוררת לרסיסים, לא משוקמת. יש חלק גדול שלא מזדהה עם האיחוד הלאומי, ומהצד השני יש חלקים נרחבים שמצביעים בנט כי אין להם אלטרנטיבה או שהם ליברליים. בפריימריז של 2013 כולם ראו עצמם חלק מהתהליך – הליברליים והשמרנים – וכעת זה לא המצב”.

ולד: “ המשימה היא לחבר ולאחד את כולם, לכן אנו יוצאים למפקד ופריימריז שפתוחים לכל מי שרואה עצמו חלק מהדרך. המפלגה איננה שלנו אלא של הציבור. אנו מקווים שזו תהיה הזדמנות שכל הגוונים והדעות יתכנסו לבית אחד מתוך כבוד והערכה הדדים. תמיד היו אנשים דתיים במפלגות השונות, אבל אנחנו מאמינים שצריכה להיות מפלגה דתית לאומית בכנסת ישראל. בסוף הפוליטיקה היא כלי לקידום ערכים. החזון של מדינת ישראל כהתגשמות חזון הנביאים, השאיפה להפיח רוח בעצמות היבשות ולקרוא את שם ה' על מהלך התחייה הלאומית, כל אלו הם לא רק סיסמאות של בית המדרש אלא ערכים שגוזרים משימות מעשיות בפועל. התנועה הדתית לאומית קידמה את החזון הזה בצבא, בהתיישבות, במדע ובכלכלה וגם דרך הפוליטיקה. יש חשיבות רבה שתהיה מפלגה שתהיה מחויבת לדרך הזו ולציבור שמאמין בכך. כשנפתלי בנט עזב את המפלגה הדתית לאומית והקים את הימין החדש, הוא הצהיר שהוא רוצה להקים משהו אחר ושהוא לא מחויב לאותה דרך. אני חושב שזה הוכח על ידו שוב בהקמת הממשלה הנוכחית כשהוא חבר לתנועה האסלאמית ולמפלגות השמאל הקיצוני תוך הפרת כל הבטחותיו. הפילוגים שיצר והפניית העורף לבוחריו ולערכיו יצרה אצל רבים משבר גדול. אני חייב לשתף שגם אני ברמה האישית עד הרגע האחרון לא האמנתי שהוא יסכל את הקמת ממשלת הימין, שהיו עליה כבר הסכמות והיא היתה ממש בהישג יד, כדי להגשים חלום אישי להיות ראש ממשלה. כמי שהיה לצידו מספר מערכות בחירות ורצה להאמין שלאחר שלא עבר עם הימין החדש את אחוז החסימה הוא יבוא עם יותר ענווה ומחוייבות – הרגשתי דקירה בלב".

ולד מוסיף כי בסקרים פנימיים ניתן לראות כיום שרובו המוחלט של הציבור הדתי לאומי התפכח ועזב אותו. "הציבור הזה וערכיו חזקים מכל פוליטיקאי כזה או אחר, הם חזקים מכל פילוג או נטישה וחובתנו לבנות יחד בית אמיתי לכולם וזה מה שאנחנו כרגע פועלים ומקדמים במפקד", הוא טוען.

קינג מפרט מספר דרכים מעשיות: "הפוליטיקה הדתית לאומית צריכה להכריע – או להקים מועצת רבני הציונות הדתית כדוגמת המועצות של אחינו החרדים, או לחילופין לפתוח את השורות לפריימריז כדוגמת אחינו בליכוד. השעטנז שמתקיים מזה תקופה בציונות הדתית הוא בעוכריה, והוא שמאפשר לאישים שאין בינם לבין הרב קוק וחזון 'דגל ירושלים' כל קשר, להתברג לצמרת הנהגת הציונות הדתית. לעיתים הם יצטלמו לצידו של רב שנראה כאילו קפאו שד, אך הוא חייב לקחת חלק בהצגה, כי אחרת אותם אישים ייבשו תקציבית את הארגונים להם הוא קשור. לפעמים הם ידברו "בשם" רב גדול, תוך שהם יודעים שלרב אין את הרצון או היכולת לצאת פומבית ולהכחיש את הדברים שנאמרו בשמו. בכל המקרים התוצאה היא אחת: האישים הללו, שמונעים בדרך כלל מתאבון לשלטון ולשררה, מצליחים לשכנע ציבור רחב בציונות הדתית שהם מקשיבים לרבנים ושהם קרובים לשולחנותיהם, ולכן הציבור האמוני מצביע לאותם אישים, שתכף לאחר יום הבוחר, ינתקו כל קשר מהרבנים ואף יצאו חוצץ נגד מוסד הרבנות בפרט ונגד חזונם של מייסדי הציונות הדתית בכלל".


איתי גרנק:
הציבור צמא למשהו שהוא שותף ומעורב בו, בעיקר הציבור הדתי לאומי שתמיד מעורב בכל תחומי החיים. כרגע הוא לא מרגיש שייך לאף אחת מהמפלגות אז הוא זולג למקומות אחרים. ברגע שירגיש שייך, הוא יחזור

בצלאל סמוטריץ

איתמר בן גביר, עוצמה יהודית

בנימין נתניהו

בחש בפוליטיקה המגזרית. נתניהו


יהודה ולד:
ככל שנשמור יותר על השותפות האמיתית עם המפלגות הלאומיות וככל שנהיה נאמנים יותר לערכים ופחות למריבות קטנות של מנהיגים שמצהירים שהכל אישי – כן ביבי לא ביבי –  נחזור בעזרת ה' לשלטון במהרה

על מנת להשתקם, טוען קינג, צריכים הרבנים והפוליטיקאים להתכנס ולהכריע איזו שיטה מבין שתי השיטות תאמץ הציונות הדתית. "ברור שמי שבחרו בהשתלבות הדתיים בליכוד – אנשי מימד לשעבר, שאריות התומכים הדתיים ב'ימינה' ו'הבית היהודי' – לא יכולים להיות שותפים בהכרעה זו, הם כבר הוכיחו שנאמנותם היא לא לחזון 'דגל ירושלים' תנועתו החברתית של הרב קוק זצ"ל".
מה נכון לעשות עכשיו כדי לשקם את האמון ולהקים אלטרנטיבה אמונית דתית פוליטית?
ולד: "הציבור שלנו מגוון, יש דעות שונות, בתי מדרש שונים ונושאים שהרבנים וממילא הציבור חלוקים בהם. אבל יש נקודה משותפת שמאחדת את כולם סביב אותם דגלים, המשותף רב על המפלג. לא כולם "סמוטריצ'ים", לא כולם צריכים לחשוב אותו דבר. אנחנו יודעים וצריכים להכיל את הדעות השונות, לתת לכל אחד את המקום שלו ולקדם ביחד את הרוח הגדולה, אנחנו מחויבים להיותנו מפלגה דתית ולאומית. אנחנו לא באים לטשטש או לוותר על עמדותינו. הציבור כמה לשליחים כאלה שלא יתביישו בכיפה שעל ראשם, ולכן אני אופטימי ומאמין שדווקא עכשיו אחרי השבר יהיה יותר קל יותר לבנות ולאחד חזרה את המחנה".
גרנק: “צריך לייצר אחדות אמיתית בין מפלגות הציונות הדתית, הבית היהודי, עוצמה יהודית ונעם, למרות שחלקם לא רוצים, וליצור מפלגה אחת שתעשה הליך דמוקרטי. זה נראה רחוק ולא יישומי בשלב זה אבל זו הדרך היחידה להרמת קרנה וכוחה של הציונות הדתית. הפוטנציאל שלנו הוא 15 מנדטים. הציבור צמא למשהו שהוא שותף ומעורב בו, בעיקר הציבור הדתי לאומי שתמיד מעורב בכל תחומי החיים. כרגע הוא לא מרגיש שייך לאף אחת מהמפלגות אז הוא זולג למקומות אחרים. ברגע שירגיש שייך, הוא יחזור. ככה היה ב – 2013 וככה יהיה ב – 2022 אם המנהיגים שלנו ישתנו”.
קינג: "הדבר המתבקש ולו אני מייחל, שנזכה לראות בסנהדרין הגדולה מתפקדת עוד בימינו. ועד אז – לבחור 70 רבנים שיסכימו לעמוד בראש המועצה של הרבני הציונות הדתית, רבנים שיחתמו על הקמתה מחדש של 'דגל ירושלים', מבלי לשנות סעיף אחד ממסמכי היסוד של דגל ירושלים שנוסדה לפני 103 שנים על ידי הרב קוק, כאשר לעיניהם חזונו של הרב קוק כפי שהובא באגרות הראיה: "מה הוא חפצו של דגל ירושלים?… שואף הוא ליתן לתחית עמנו וארצנו עוז של קודש. המילה קדושה צריכה היא לצאת מגלותה. היא מוכרחת להשתחרר. היא צריכה להגיד את אמירתה בפומבי, בלא פחדים ובהלות, בגאון ועז, באין מורך לבב" (אגרות הראי"ה ד, עמ' תנז). כחלק מהקמת התנועה, ישאפו הרבנים לצרף אליהם את כלל הפוליטיקאים חברי המפלגות הדתיות הקיימות, תוך שילוב של הקמת סניפים של התנועה בקהילות יהודיות בעולם שגם להן תהיה נציגות של 70 הרבנים במועצת הרבנים של דגל ירושלים".
“הציונות היתה דגל. כעת הקומה הזו חייבת שינוי”
הרב עמיחי אליהו – יו”ר איגוד רבני קהילות – טוען שהתשובה למצב הדתי פוליטי טומן בחובו חיבור לציבור בישראל. 

הרב עמיחי אליהו

הרב עמיחי אליהו: מה שהיה החזון של פעם, היום הוא קומה, ענף בעץ. חייבים לפתח את החזון. לא להתבייש בו ולא להתנצל עליו. העם הזה מחפש קשר לקב”ה, יותר מקשר לכל דבר אחר

“להיות  מחוברים לציבור זה לא אומר לשנות את הערכים שלנו או לוותר עליהם, זה גם לא אומר לנסות למצוא חן. זה אומר להיות עם האישיות שלנו, ויחד איתה להתחבר לאנשים, לקהילות, לדבר עם אנשים בגובה העיניים לא מתוך רפיון אלא מתוך עמדה עם אופי”, הוא אומר. “אנשים בזים לכאלו שהם חסרי אופי, הם מעריכים עמדה. אבל יש פה מורכבות כי עמדה מסמלת לפעמים התנשאות או עליונות, אז צריך ללמוד את השיח שיש בו הצבת עמדה וכבוד לאחר ורק כך נחזור לשלטון. בנוסף, אנחנו חייבים לצאת מדפוסי חשיבה של עניות הדעת, מדפוסי חשיבה של התעסקות במקצועות מגזריים – אנו חייבים לפתח בתוכנו שדרה של אנשי ציבור, פקידי ממשל שיודעים לעבוד כפי שהמדינה מתנהלת. אנחנו כמעט לא עסוקים בכך. אנו עסוקים בהקמת ישיבות, כוללים, יישובים וזה חשוב מאד. אבל אנו כמעט ולא עסוקים בייצור מדיניות, ביצירת שגרה גדולה ורחבה של אנשים שבסופו של דבר ידעו איך לנהל מדינה ערכית. אני מדבר גם על אלטרנטיבה, לא רק לתפקד מתוך המערכת ולעוות את האידיאולוגי, אלא אלטרנטיבה ערכית ומקצועית”.
הרב חושב שהפוליטיקה בהכרח תמיד משקפת את ההלך הציבורי?
“אני חושב שפוליטיקה היא הראי למה שקורה בציבור, היא לא עומדת בפני עצמה. הציבור שלנו נמצא כרגע באיזושהי שאלה. מדינת ישראל עוברת בעשר השנים האחרונות שינוי של אתגריה. ממילא כשהאתגרים הבטחוניים הם לא המרכזיים, ואתגר יישוב ארץ ישראל הוא חשוב אך לא המרכזי, אנחנו צריכים להתפתח עוד, וזה שינוי מורכב. ברגע שהציבור יגדיר מחדש את האתגרים שלו, ידע להעמיק בהם ולחנך לאורם, אני מאמין שגם הפוליטיקה תשקף את השינוי הזה. כרגע, הפוליטיקה משקפת את הלך הרוח המגזרי שנמצא בבירור. המהלך מתחיל מאנשי הרוח וברגע שנדע להרים בחזרה את הרוח, זה גם ישתקף בפוליטיקה המגזרית. זו הזדמנות לפתיחת מעגלים וישנם עוד אנשים שאפשר להתחבר איתם, אבל זה דורש מאיתנו לעבור את המשבר בצורה טובה ואנחנו יכולים לעשות את זה”.
מה יכול להיות הפתרון?
“חזון. להקים חזון שיש בו הרבה שמחה ואופטימיות שבה יש לתורה מה לתת לציבור שלנו ולעם ישראל. אנחנו חזרנו לארץ במצב שהוא חסר סיכוי והצלחנו כנגד כל הסיכויים להקים מדינה נגד כל ארצות ערב והאנטישמיות בארצות אירופה, העם הזה קם לתחייה. הציונות היתה דגל. כעת הקומה הזו חייבת שינוי. כמו שמשדרגים דברים רשמיים, אז את הרוח על אחת כמה וכמה. כשאדם לא מעביר את עצמו הליך שדרוג שהוא עושה אפילו בדברים חומריים לגמרי, לא מייצר ולא מחדש ברוח שלו, אלא חוזר על אותם הדברים הוא נתקע. מה שהיה החזון של פעם, היום הוא קומה, ענף בעץ. חייבים לפתח את החזון. לא להתבייש בו ולא להתנצל עליו. העם הזה מחפש קשר לקב”ה, יותר מקשר לכל דבר אחר. רוצה קשר לשמחה וביהדות יש לו מענה. יש פה עם שצמא לשמוע תורה שהיא מאירת פנים, אופטימית ושמחה”.

נטשו את הבית. בנט ושקד

עוד במדור זה

אין מה לפחד מכלכלה יהודית

אין מה לפחד מכלכלה יהודית

בשיחה עם ארז צדוק, מנכ״ל ׳אביב בית השקעות׳, דיברנו על השקעה בחברות הוגנות, על חשיבות הגז לישראל וגם על המפעל המיוחד שגרם לו לפעול קצת אחרת: ״יש שם עובדים בעלי תסמונת דאון ועם אוטיזם״.
בפתח הריאיון עמו, שאלתי את ארז צדוק האם מדינת ישראל יכולה לשאוף לכלכלה יהודית. זה נושא שלא מדובר מספיק, אבל לצדוק יש תשובה: ״בהחלט, מדינת ישראל יכולה לשאוף לכך. אבל מדינת ישראל לא תשאף לכך אם האזרחים בעצמם לא ישאפו לכזה דבר, או לפחות המגזר הדתי ישאף לכך״.
מנכ״ל ׳אביב בית השקעות׳ מציג דוגמה פשוטה: ׳היתר עסקה׳. ״יש חברות ציבוריות גדולות שלא חתומות על היתר עסקה. לחתום על היתר עסקה זה לחתום על נייר מאוד פשוט שבא ומתיר להלוות עם ריבית. אין התנגדות מצד הרשויות לחתימה על היתר עסקה, ואין בעצם שום משמעות עסקית כזו או אחרת לחתימה על היתר עסקה. לכאורה מדובר בעניין טכני בלבד, אבל הוא מאפשר לחברות לפעול על פי הלכות ריבית ואנחנו יודעים עד כמה חמור הנושא הזה. עדיין יש חברות שלא חתומות על היתר עסקה״.
״יש היום בערך שני טריליון שקלים של השקעות פנסיוניות, כלומר השקעות בקרנות פנסיה, קופות גמל, קרנות השתלמות וכד׳, ויש כ-20 מיליארד שקלים שמושקעים באפיקים הפנסיוניים האלה בהשקעות כשרות – השקעות בחברות שלא פועלות בשבת וחתומות על היתר עסקה״.

זאת אומרת על פי ההלכה?
״תראה, על פי ההלכה זה גם לא לגנוב ולא לשקר וגם את זה אנחנו בודקים ככל יכולתנו. אבל כן, יש גופים רבניים שממיינים את שני הפרמטרים הללו, ולפיהם ממיינים את החברות האלה לכשרות וללא כשרות״.
״כמו שאמרנו, 20 מיליארד שקלים מושקעים כיום בהשקעות כשרות. אם כלל הציבור הדתי בישראל היה משקיע בהשקעות כשרות בלבד, אז פחות או יותר 400 מיליארד היו מושקעים בהשקעות כשרות. חברה גדולה שלא חותמת על היתר עסקה מפסידה היום משקיעים של 20 מיליארד שקלים, זה לא נורא עבורה. אבל אם היא הייתה מפסידה 400 מיליארד שקלים משקיעים, היא הייתה חותמת על היתר עסקה״.
צדוק לא אומר שבגלל דבר כזה חברה שפועלת בשבת הייתה מפסיקה לפעול בשבת, אבל חברה שמתלבטת אם לפעול בשבת או לא, ובימים אלה פועלת בשבת – 400 מיליארד שקלים היו משכנעים אותה להפסיק את הפעילות בשבת.
״אז אתה שואל אותי האם יש כלכלה יהודית? 

 ארז צדוק, מנכ״ל ׳אביב בית השקעות׳,

האם אנחנו שותפים לחילול שבת כאשר אנחנו משקיעים בחברות שפועלות בשבת? האם אנחנו שותפים לעבירות על הלכות ריבית כאשר אנחנו משקיעים בחברה שנותנת הלוואות ללא היתר עסקה? האם נרוויח פחות אם נשקיע רק בחברות כשרות (חברות שלא פועלות בשבת ומחזיקות בהיתר עסקא)? התשובות שיכול להיות שעלו פעם בראשכם ולא מצאתם להם תשובות, עלולות להפתיע אתכם.
עולם ההשקעות עובר בשנים האחרונות שינוי מהותי. פעם הערך היחיד היה הרווח לבעלי המניות. אף אחד לא דיבר על הוגנות, ובטח שלא על ההלכה. אבל היום הערכים תופסים נתח גדל והולך בעולם ההשקעות. מנהלי השקעות מבינים שרווחים וערכים הולכים ביחד וככל שהערכים חזקים יותר, כך גם פוטנציאל הרווחים גדול יותר. התפיסה שהגנבים והרמאים מרוויחים יותר, הולכת ונכחדת.
ארז צדוק, מנכ"ל ״אביב ניהול קרנות", הקים לפני למעלה משמונה שנים את הקרן הראשונה בישראל שמשקיעה בחברות שמתנהלות בהוגנות. צדוק גם מנהל קרנות על פי ההלכה. הוא אולי מוכר לכם ממלחמותיו מול בנט בבית היהודי, וגם מערוץ 20. הוא יגיש החל מיום שני הקרוב, עם המעבר של ערוץ 20 לערוץ 14, תוכנית כלכלית יומית.

ארז, כשמנהלי השקעות מדברים על ערכים והוגנות, זו לא כניעה לפופוליזם? כשאנשים משקיעים כסף, מעניין אותם מקסימום רווח.
״יש מאות מחקרים בעולם, שמראים שחברות שמתנהלות בהוגנות, מרוויחות יותר לאורך זמן. המחקרים מראים שמי שבודק את החברות מבחינה עסקית וכלכלית, אבל בוחן גם את ההוגנות של החברה, לרוב ירוויח יותר והסיכון שייקח יהיה נמוך יותר. זה לא פופוליזם אלא מחקרים מוכחים".
אם מחקרים מוכחים מראים שהתנהלות הוגנת תורמת לרווחיות ומקטינה סיכון, למה לא כולם משקיעים כך?

״כי לוקח זמן לשנות הרגלים ישנים ודעות קדומות. פעם חשבו שמי שגונב ומרמה יותר, מרוויח יותר. היום, בעקבות האקדמיה וגם לאור הסטטיסטיקות, מנהלי ההשקעות המובילים בעולם יודעים שהשקעה בחברות שמתנהלות בהוגנות, היא השקעה עם פוטנציאל רווח גבוה יותר וסיכון נמוך יותר. ההשקעות שלהם מנוהלות על פי העקרונות האלה. השינוי אגב, מחלחל גם אלינו. בתי השקעות לא מעטים בארץ התחילו לדבר את השפה הזאת, חלק החלו לפני זמן מה וחלק גם מיישמים באופן חלקי כזה או אחר, אבל המגמה כאן ונמשכת".

״נדרש שהרפורמה תעשה בצורה מדורגת וזהירה תוך בחינה והתאמה בשלבים מוגדרים״

לאחרונה, על רקע כוונת שרי האוצר והחקלאות ליזום רפורמה בענפי החקלאות, מתקיים קרב עז בין המצדדים ברפורמה, בעיקר חסידי הגישה הליברטריאנית והמצדדים בגישת השוק החופשי, ובין החקלאים, שמתנגדים בכל כוחם לחיסול מטה לחמם וטוענים כי יש לטפל בבעיה האמיתית – הרווח של רשתות השיווק, שמרוויחות מיליארדים ומוכרות את התוצרת החקלאית פי 2 ופי 3 מהמחיר שמקבל החקלאי, ופערי התיווך שמייקרים את המחירים. נדמה כי לצד של החקלאים מצטרפים גם הצרכנים, שמסתכלים על ניסיון העבר ומבינים כי ייבוא תוצרת חקלאית לישראל אינו מוזיל מחירים לצרכנים – אלא רק מעשירה את רשתות השיווק והיבואנים.
החקלאים, כך נדמה, הבהירו היטב, בכלי התקשורת ובמקומות נוספים, את ההשלכות הקשות של התכנית הקיימת. הרפורמה בצורתה הנוכחית לא תגרור ירידה במחירי הפירות, הירקות והביצים; מאידך תגרור בעיות וסיכונים שונים. פגיעה בביטחון התזונתי של אזרחי ישראל בוודאי בכל הקשור לפירות וירקות; ביטחון המדינה עלול להיפגע – כ-75% מהיישובים החקלאיים נמצאים בפריפריה, וקו המחרשה שלהם קובע את הגבול שבו חיים יהודים ישראלים, אלו צפויים להיפגע ואף להינטש מחשש להפסדים. אלפי חקלאים ומעגלים נוספים בשרשרת התלויה בהם יאבדו את מקור פרנסתם; הייצור המקומי יצטמצם משמעותית – והמגוון החקלאי ידולל; הייבוא החקלאי לארץ עלול לגרום למחלות, מזיקים ותוצרת עם ריסוסים שתיכנס לישראל. כל אלו הם העצים שמרכיבים את היער: יש לחזור למקורות וליסודות- נדרשת הכרה בחקלאות כערך לאומי (דתי וציוני) ומתוך כך הצורך בגיבוש מדיניות לאומית מתאימה. החקלאות היא ערך לאומי, ומרכיב בביטחון ובתרבות הלאומיים. כמו מערכות ביטחון ורפואה לאומית נדרשים גם בחקלאות לברית של נאמנות ולפעמים מסירות נפש, ותמיד להשקעה מכל הצדדים – החקלאים, המדינה וגם הציבור. בלעדיהם לא יכונו מערכות כאלו.
חשוב להדגיש – חלק גדול מהחקלאים מבינים את הצורך בשינוי ושיפור, ונכונים לאתגר הכרוך בשינוי מושכל ומאוזן. בראייתם, בהחלט ניתן ליצור תכנית חלופית, שתוביל להורדת מחירי המוצרים לצרכנים וגם תאפשר קיום בכבוד לחקלאים. החקלאים הציעו למדינה תכנית חלופית המתבססת על שלוש יסודות: הפחתה אפקטיבית של מחצית ממכסי המגן, מעבר לתמיכה ישירה בחקלאים, והתייעלות של החקלאות המקומית.
תמיכה ישירה – התמיכה הישירה שמשרד האוצר מציע היא עלבון לחקלאים ולאינטליגנציה. מאה שקל לדונם מעובד –אבוקדו או חיטה. ברור שתכנית כזו תגרום הפסדים ניכרים לגידולים אינטנסיביים, שהמבקשים חקלאים מתקדמת צריכים דווקא לעודד. כנגד זה, אנו מציעים תמיכה שתהיה דיפרנציאלית ומותאמת לגידול ומותאמת לאזור. אי אפשר להשוות את אלפי הדונמים בנגב לחקלאות האינטנסיבית בשרון. זו הדרך שבה החלה רפורמה מתונה בחקלאות האירופית, וכדאי ללמוד מניסיון זה.
הפחתה של המכסים – החקלאים מבינים שהתחרות חשובה וטובה גם עבורם. אך יש לבחון את הנושא ולקבוע תרחישים וניהול סיכונים. נדרש לבדוק יחד עם הגנת הצומח אנשי שרות ההדרכה והמקצוע והמגדלים, מה מתאים לפתיחה של יבוא ומה לא. ובכל אופן הורדת מכסים לאפס היא טעות ומדיניות שלא קיימת כמעט באף מדינה מתקדמת.
הוזלה של גורמי הייצור – כאן נמצא העיקר אם באמת רוצים שינוי והתקדמות. המים בישראל הוא המשאב היקר ביותר מבין ענפי הצומח. כ-20% מהתשומות הקנויות הן הוצאה על מים. החקלאים הישראלים משתמשים בהרבה פחות מים שפירים מאשר בעבר. חלק החקלאות במים שפירים, ירד מ-850 מיליון קוב בשנה, לכ-400 מיליון קוב בלבד. עוד משתמשת החקלאות בכ-500 מיליון קוב מים מטוהרים, שאלמלא החקלאות היו מוזרמים לים התיכון. מעבר לפגיעה הביולוגית, הרי שעל פי האמנות השונות, עליהן חתומה מדינת ישראל, צעד זה היה גורר קנסות עתק ופגיעה בשמה הטוב של ישראל כמדינה המזהמת את הסביבה ופוגעת בדגה בים. יש לפעול להוזלת המשאב היקר הזה ולהוריד את החוסר ודאות על ידי שימוש במכסות המים.
משאב יקר נוסף הוא העובדים הזרים. במדינת ישראל המעסיק משלם עבור העובד הזר בסביבות 2,700$ בחודש. זאת לעומת 1,500$ בלבד באירופה. התאמה והורדה של מחיר העבודה תגרור הורדת מחירים בתוצרת החקלאית. כמו כן, יש לפתוח את המכסות כך שהחקלאי יוכל לקבל את כמות העובדים לו הוא זקוק, לחילופין אפשר לעודד יותר את העבודה הישראלית (בעיקר של צעירים) בחקלאות. צעדים בנושא זה נעשו בעבר באופן שאינו מספיק שיטתי. נכון להיום יש מחסור תמידי של ידים עובדות בכל הענפים.
"סימון ארץ מקור" שלדברי שרי החקלאות והאוצר, הוא חלק מהרפורמה, הוא אכן חוק חשוב ונדרש כדי שהצרכן ידע מהיכן הגיעה התוצרת שאותה הוא קונה.
נזקי הרפורמה עלולים להיות בבחינת "אל חזור"! אדמות שלא יעובדו – יאבדו. משק חקלאי שנזנח- לא ייפתח מחדש. החקלאות אינה אקורדיון שניתן לכיווץ והרחבה לפי פקודה. התנועות בה רחבות וארוכות, יש להם קצב וריתמוס שקשור בצמיחה הטבעית. הטכנולוגיה המתקדמת ביותר עדיין מצריכה שלבי צמיחה, גידול והבשלה. אם רוצים ש'צל עץ תמר' לא יהיה רק מילים בשיר של זוהר, אלא גם יוציא פרי בעל ערך כלכלי, נדרשות 7 שנים. ולכן, נדרש שהרפורמה תעשה בצורה מדורגת, וזהירה תוך בחינה והתאמה בשלבים מוגדרים.
החקלאים מוכנים להתייעלות. שיפורים והתייעלות בעבר, כבר הובילו לכך שחקלאי ישראלי מייצר כבר היום בערך פי 10 (!) מאשר חקלאי ישראלי לפני כ-30 שנים. ועדיין יש צורך בהתקדמות ועליית מדרגה חדשה.
"אם לא נעבוד את האדמה לא תהיה האדמה שלנו. לא רק במובן הסוציאלי ולא רק במובן הלאומי. כי אם גם במובן המדיני. הארץ לא תהיה שלנו ואנחנו לא נהיה עם הארץ. אנחנו נהיה גם פה זרים ממש כמו בארצות הגולה", כך כתב א"ד גורדון לפני 100 שנה! את הלקח הזה אסור לנו לשכוח כדי שיתקיימו בנו דברי הנביא החקלאי עמוס: "וּנְטַעְתִּים עַל אַדְמָתָם וְלֹא יִנָּתְשׁוּ עוֹד מֵעַל אַדְמָתָם אֲשֶׁר נָתַתִּי לָהֶם".

אמיתי פורת, חקלאי מכפר עציון, 

לשעבר מזכיר הקיבוץ הדתי

היחידים שירויחו מהטרור הם רשתות השיווק והיבואנים

היחידים שירויחו מהטרור הם רשתות השיווק והיבואנים

אלעד מלכא, בטור הדעה שלו שפורסם ב"גילוי דעת" בשבוע שעבר תחת הכותרת "הרפורמה בחקלאות: אם כולם ירוויחו – למה יש מאבק?", (כאן) המעלה כביכול כמה תובנות. הבעיה היא שדבריו לא מסתדרים עם המציאות ועם העובדות.
מלכא מציין כי "כמעט כל ענפי החקלאות בישראל חסומים בפני ייבוא", אך אמירה זו אינה מדויקת: לפי נתוני רשות המיסים, לא רק שקיים ייבוא של מוצרים חקלאיים – אלא שהוא גם עולה בהדרגתיות משנה לשנה (אגסים, תפוחים, בצלים ועגבניות הם הבולטים, אך יש נוספים). לא מדובר רק בפירות וירקות; גם שוק החמאה נפתח בשנה שעברה לייבוא חופשי, ומזה שנים רבות שיש ייבוא של דגים, בשר וביצים לישראל – ואלו רק כמה דוגמאות. במקביל, אגב, בשני העשורים האחרונים פחתו מכסי המגן בחקלאות בכ-50%.
מלכא טועה גם כאשר הוא מזלזל בחשיבות שירותי הגנת הצומח בישראל ובכך שהם מגינים על כולנו מפני מחלות ומזיקים שיכולים להרוס את התוצרת הישראלית. ייבוא ללא הגבלה וללא פיקוח צפוי לגרום לחדירה של מזיקים וגורמי מחלות, המסכנים את הצומח בטבע וכמובן גם את החקלאות הישראלית. כל מדינה בעולם מגנה על עצמה ועל תוצריה. ראינו מה קרה כאשר פלשה לארץ "חדקונית הדקל האדומה" שפוגעת קשות בתמרים, או "זבוב האפרסק" הפוגע בהדרים, בפירות נשירים וסובטרופיים, בירקות ועוד.
עם ההשלכות של המזיקים והמחלות שחדרו לארץ מתמודדים חקלאי ארצנו במשך שנים רבות, ואלו הן רק שתי דוגמאות מייצגות. השפעות נוספות שעלולות לקרות בעקבות השינויים הן התמוטטות של ענפים חקלאים ופגיעה קשה ב"ביטחון התזונתי" של ישראל, עלייה בשימוש בחומרי הדברה ופגיעה בבריאותם של הצרכנים (חומרי הדברה שנמצאים על הפירות והירקות המיובאים וגם שימוש נוסף בישראל בעקבות חדירת מחלות ומזיקים חדשים), סגירת שוקי ייצוא לתוצרת חקלאית ישראלית בגלל הימצאותם של מזיקים ומחלות ועוד.
מלכא ממשיך ומצדיק את הרפורמה באומרו כי "כל חקלאי יקבל כמאה שקלים עבור דונם אדמה מעובד ברשותו". מאה השקלים אמורים לדמות את התמיכה הישירה הקיימת באירופה (26.6 אירו בממוצע), אך שכחו לציין שבאירופה קיימים שטחי מרעה גדולים ומעט שטחי ירקות ופירות. אתם יודעים מי המרוויח הגדול מהשיטה האירופאית? מלכת אנגליה שבבעלותה כמויות שטחים עצומות! ולמה השיטה הזו לא תתאים לנו בארץ? השיטה מתעלמת מסוגי הגידולים השונים ומפלה בין דונם אבוקדו לדונם תירס. באירופה החקלאים זוכים לא רק לתמיכה ישירה אלא לעוד מגוון תמיכות ולצערנו ברפורמה המוצעת בארץ קיימת רק תמיכה ישירה שממש לא תתמוך בחקלאים.

כפי שהוכח בעת משבר הקורונה, מדינת ישראל לא יכולה להתבסס על ייבוא מזון. מה יקרה אם ייסגרו לנו השמיים, כמו במשבר הקורונה, וכל מדינה תצטרך לדאוג לעצמה ולתושביה? מה יקרה אם מדינות מהן ישראל מייבאת תוצרת חקלאית, בהן מדינות כמו טורקיה, ירדן ומצרים למשל, יחליטו על חרם כלכלי על ישראל? 

עוד טוען מלכא כי פערי התיווך אצלנו נמוכים. האמנם? נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ומשרד החקלאות מראים בדיוק את ההפך:  ישנם פערי תיווך של עשרות ומאות אחוזים בין המחיר שמקבל החקלאי ובין המחיר בו נמכרים ירקות  ופירות ברשתות השיווק ואצל יתר הקמעונאים. הטבלאות מטה, המציגות את חמשת הפירות וחמשת הירקות עם פערי התיווך הגבוהים, לא משקרות: לחקלאים הישראלים אין כל השפעה על המחירים ולא על יוקר המחיה. 

*טבלה 1
רשתות השיווק מרוויחות מיליארדים ומוכרות את התוצרת החקלאית פי 2 ופי 3 מהמחיר שמקבל החקלאי. החקלאי עובד קשה מדי יום ובכל מזג אוויר כדי לגדל את הפירות והירקות שכולנו אוכלים – ומקבל על כך שקלים בודדים בלבד.
אגב, אולי לא ידעתם, אבל מחלקת הפירות והירקות היא ה"הקופה המצלצלת" של רשתות השיווק בישראל, ולרוב היא רווחית עבורם יותר מכל מחלקה אחרת.

 על פי דו"חות "שופרסל", הכנסות הרשת ממכירת פירות וירקות עמדו בשנת 2020 על כ-2.2 מיליארד ש"ח. "רמי לוי שיווק השקמה" הכניסה, על פי הדו"חות הכספיים שלה, כ-924 מיליון ש"ח ממכירת פירות וירקות – שמהווים כ-15.62% מכלל הפדיון של הרשת בתחום הקמעונאות. ברשת "ויקטורי" הנתונים די דומים; בשנת 2020 סך הכנסות הרשת ממכירת פירות וירקות עמד על כ-392 מיליון ש"ח, שהם כ-16.5% מכלל הכנסות הרשת. אלה רק הרשתות המחויבות בדיווח כי הן ציבוריות. הנתונים ברורים: רשתות המזון מרוויחות הון עתק על גבם של החקלאים, ועל חשבון כיסם של הצרכנים.

*טבלה 2

בניגוד למה שטוען מלכא, המסקנה ברורה: הרפורמה במתכונת הנוכחית שלה מהווה פגיעה אנושה בחקלאות הישראלית ובחקלאים המקומיים וכפי שהוכח בעבר, למשל כאשר ייבאו לארץ תפוחים ואגסים, המחיר לצרכן לא ירד! ברפורמה הקיימת – החקלאים ייפגעו, הצרכנים לא ירוויחו, מדינת ישראל תתקשה לשמור על הביטחון התזונתי שלה ותהיה תלויה במדינות זרות ומי שיתעשר, כמו תמיד, יהיו רשתות השיווק והיבואנים. ומשהו נוסף, ממנו מלכא מתעלם: פגיעה בחקלאות משמעותה בביטחון המדינה. מאז קום המדינה, החקלאות בישראל מתקיימת בעיקר באזורי הפריפריה, בקצוות המדינה, מחזיקה אזורים אלה בחיים מבחינה כלכלית תוך הפרחת אזורים שוממים ושמירה פיזית על הגבולות.אם יורחב הייבוא, החקלאים יתייאשו – ואז מי ישהה באותם אזורים? בעלי רשתות השיווק והמרכולים? וזה כשעדין לא דיברנו על הערכים שלנו כמדינה, כאשר ציונות וחקלאות הם בהחלט שניים מהם – ושניהם ייפגעו אם הרפורמה תישאר במתווה הנוכחי.׳ לסיום, חשוב לי להדגיש: החקלאים אינם מתנגדים לרפורמה, אלא מבקשים רפורמה הוגנת. 

המבחן הראשון של הקואליציה החדשה הגיע בדמות תקציב המדינה וחוק ההסדרים הנלווה אליו. ההערכה במערכת הפוליטית במידה רבה של צדק היא תשרוד לפחות עוד שנה וחצי.
לשרים לא היה זמן להביא תכניות שהם הכינו בעצמם, כל התכניות גובשו על ידי אגף תקציבים עכשיו השאלה היא האם הפוליטיקאים יאשרו אותן. בראש ובראשונה את הרפורמה בחקלאות.
כמעט כל ענפי החקלאות בישראל חסומים בפני ייבוא לישראל. לעתים החסם הוא מכס בשיעור גבוה שיכול להגיע למאות אחוזים ולעיתים מדובר בתקנות המונעות ייבוא מוצרים ישראל.
לצורך העניין, אם מכס על ייבוא ענבים יעמוד על 500% וק”ג ענבים נמכר בחו”ל בחמישה שקלים, המכס עליו יעמוד על 25 שקלים והוא יימכר בישראל בשלושים שקלים בתוספת עלויות שינוע. כך מייקרת הממשלה עבור החקלאים את התוצרת המקומית נכון להיום.
כאמור לא כל חסמי הייבוא הם מכסיים. שירותי הגנת הצומח לדוגמה אמורים לוודא שעם ייבוא צומח לא נכנסים מזיקים אשר יזיקו לתוצאת החקלאית המקומית. אולם דו”ח מבקר המדינה שפורסם לאחרונה מראה שנטיית שירותי הגנת הצומח היא לבלום ייבוא באופן מאסיבי או לפגוע באיכותו. אם ראיתם עגבניות מטורקיה בלי עוקץ או אננס שהסירו לו את עלי הכתר, אלו תוצרים של מערכת הגנת הצומח בישראל. המשמעות? אורך חיי המדף של התוצרת קטן באופן משמעותי מה שמייקר את עלויות ההובלה ואת עלויות המכירה.
התוצאות של מנגנון כזה הוא שישראל לא מייצרת רק פירות וירקות שיש לנו יתרון בלגדל כאן דוגמת הדרים, אבוקדו ומג’הול אלא גם פירות שמצריכם המון מים או אקלים טרופי שאין בישראל דוגמת בננות. כך המוצרים הללו יקרים לצרכן, בשמן שהחקלאים לא מרוויחים מהם הרבה.
בעשורים האחרונים עברו המדינות המפותחות בעולם ממניעת מסחר בינלאומי בתוצרת חקלאית לתמיכה ישירה בחקלאים. במקום למנוע ייבוא או לייקר אותו נפתחו שווקים לייבוא חופשי, מצד שני חקלאים מקבלים תמיכה ישירה מהמדינה. התוצאה מרשימה: ירידת מחירים משמעותית לצרכנים, מעבר לגידולים רווחיים המותאמים לאקלים באותן מדינות ושגשוג מחודש של הענף.
זו בדיוק הרפורמה המוצעת כיום בחוק ההסדרים. כל חקלאי יקבל כמאה שקלים עבור על דונם אדמה מעובד שברשותו. מכסי הייבוא ירדו לרמה חדש ספרתית תוך חמש שנים וגם שירותי הגנת הצומח יעברו שינוי משמעותי.
הלובי החקלאי מצידו, טוען שהמחירים בארץ יקרים בעקבות “פערי התיווך” או חלקם של המפיצים ורשתות השיווק בתהליך. אלא שטענה זו נבדקה על ידי מרכז המחקר והמידע שחל הכנסת שמצא שפערי התיווך בפירות וירקות נמוכים ביחס לארה”ב ואירופה, על ידי משרדי האוצר והחקלאות שהגיעו למסקנה דומה ולאחרונה על ידי רשות התחרות שהראתה שעליית מחירי הפירוק והירקות בעשור האחרון לא נבעה מעלייה בפערי התיווך.
מעבר לטיעונים הכלכליים, אוהבים בלובי החקלאי להזכיר לנו את חשיבות החקלאות בביטחון התזונתי, היכולת של מדינת ישראל להבטיח מזון נאות לאזרחי בכל עת.
גם על זה יש לומר, משבר החמאה ב 2019, הביצים בפסח 2020, החלב בסוכות לפני כשנה ופירות הקיץ כעת מלמדים שמניעת הייבוא היא היא פגיעה בביטחון תזונתי. ביטחון תזונתי מושג כאשר מגוונים מקורות היצע, לא כאשר מגבילים אותם.
בסופו של דבר מדובר ברפורמה טובה לכל הצדדים. פתיחת שוק החקלאות לתחרות תכניס דם חדש ויזמי לענף המקרטע, המחירים לצרכנים יוזלו ורמת החיים של כולנו תעלה
נכון, יש מי שמפחדים משינויים, לא צריך לכעוס עליהם, צריך לעודד אותם להתגבר.