טור אורח

הלכות הנר

המונופול הממשלתי שמי שלא רוצה לשבת בחושך או להפוך לשלולית מהחום חייב להשתמש בו בכל מקרה? מה הצעד הבא, בנק ישראל עושה פרסומות לכסף? בעצם גם זה כבר היה.

בפרשת השבוע אנו לומדים על כמה יסודות הקשורים לבית היהודי על ידי הבלטת החשיבות של האמהות, ובפרט רבקה, ושל תפקידן ביסוד העם.

יצחק מביא את רבקה 'האהלה שרה אמו'. חז"ל דורשים את הפסוק ומספרים ששלושה ניסים התרחשו אצל שרה, פסקו מאז מותה, וחזרו להיות כשהגיעה רבקה: הענן שהיה מעל האוהל, הברכה שהייתה בעיסה, והנר שהיה דלוק מערב שבת לערב שבת. שלושת הניסים הם ברכה מן השמים ששרתה בביתן של האמהות.

אולם מן הברכה שעל הנר אנו יכולים גם ללמוד הלכה. מלכתחילה לא נזכר בגמרא שהדלקת הנר היא מצווה שמברכים עליה. התוספות במסכת שבת אכן מביאים דעות לפיהן אין מברכים, ומסבירים שהדלקת הנר היא חובה שהנר יהא דלוק בבית בשבת משום שלום בית ולא מצווה. ייתכן, אם כן, שאם יש נר דלוק אז אין שום עניין להדליק נר נוסף שהוא כבר מיותר.

אבל מן המדרש הנ"ל יש ללמוד שיש גדר נוסף להדלקת הנר, שכן ממה שנאמר שהיה הנר דלוק מערב שבת לערב שבת, משמע שהיה כבה לפני שבת. לכאורה למה? האם הנס לא היה יכול להימשך גם ברציפות? נראה שמלבד העניין הראשון שיש חובה לדאוג לאור שיהא בבית בשבת משום שלום בית, חובה הקשורה למצוות עונג שבת, יש עניין נוסף והוא להדליק את הנרות לכבוד שבת.

בדרך זו מובן מדוע אף האמהות היו חוזרות ומדליקות את הנר מחדש בכל ערב שבת, וזה אף היה חלק מן הנס – כלומר, הנר כבה בכל ערב שבת רק כדי שיקיימו  את המצווה היפה הזו של הדלקת נרות שבת.

כך באמת נפסקה ההלכה בשו"ע, כאשר בדברי המחבר נאמר תחילה בצורה החלטית שמברכים על ההדלקה, ואח"כ הרמ"א מוסיף שאם היה הנר דלוק מכבה אותו ומדליקו שוב לכבוד שבת. מכאן אף מתבררת ההלכה שמדליקים את הנר סמוך לכניסת השבת, שיהא ניכר שמדליקים לכבוד שבת.

בעקבות ההלכה הזו מובנת גם שיטתו של 'בעל הלכות גדולות' שהדלקת הנרות מסיימת את כל ההכנות ונחשבת לסימן של קבלת השבת. לדעתו אי אפשר לעשות על כך תנאי, ממש כפי שאי אפשר לעשות תנאי שאינו מקבל את השבת אם כבר התפלל תפילת שבת מבעוד יום.

דעתו מבוארת בכך שכיוון שההדלקה היא מצווה ממצוות השבת, הרי היא מסיימת את כל ההכנות ונחשבת כקבלת השבת 

עוד במדור זה

גבורה מעוררת השראה

גבורה מעוררת השראה

01‭ ‬קרית‭ ‬ארבע‭ ‬לבשה‭ ‬השבוע‭ ‬חג‭. ‬נראה‭ ‬שהרגע‭ ‬הזה‭ ‬הוא‭…
אל תתנו למחבלים לנצח

אל תתנו למחבלים לנצח

לפני‭ ‬שנתים‭ ‬הערבים‭ ‬יצאו‭ ‬להתקפת‭ ‬טרור‭ ‬על‭ ‬ישראל‭. ‬למה‭? ‬כי‭…
לכתך אחרי במדבר

לכתך אחרי במדבר

הדרך‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬עוברת‭ ‬בישיבה‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭. ‬לכתך‭ ‬אחרי‭ ‬במדבר‭…
תשובה אל חבלי ארצנו

תשובה אל חבלי ארצנו

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬הוא‭ ‬יום‭ ‬של‭ ‬חשבון‭ ‬נפש‭. ‬אבל‭ ‬הוא‭…
שירבו נצחונותינו כרימון

שירבו נצחונותינו כרימון

01‭ ‬בתקופה‭ ‬הזאת‭, ‬כל‭ ‬שנה‭ ‬מחדש‭ ‬הלילות‭ ‬מלאים‭ ‬באוויר‭ ‬חגים‭…
העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

אי‭ ‬אז‭ ‬לפני‭ ‬כמה‭ ‬עשורים‭, ‬צחקה‭ ‬כל‭ ‬המדינה‭ ‬כשהגששים‭ ‬ירדו‭…
אידיאולוגיה גנוזה

אידיאולוגיה גנוזה

בבית‭ ‬כנסת‭ ‬אחד‭ ‬שהייתי‭ ‬מתפלל‭ ‬בו‭ ‬פעם‭, ‬עברו‭ ‬לחברה‭ ‬חיצונית‭…
קהילת קנאי תל אביב

קהילת קנאי תל אביב

עיריית‭ ‬תל‭ ‬אביב‭ ‬היא‭ ‬עירייה‭ ‬מאד‭ ‬דתית‭, ‬אפשר‭ ‬אפילו‭ ‬לומר‭…
דיון ציבורי על מהות קיומנו

דיון ציבורי על מהות קיומנו

הדיון‭ ‬הציבורי‭ ‬המתנהל‭ ‬עכשו‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬על‭ ‬הרעבים‭ ‬בעזה‭ ‬ולא‭…
מלאך מסולם יעקב

מלאך מסולם יעקב

במדינת‭ ‬ישראל‭, ‬יש‭ ‬הבדל‭ ‬בין‭ ‬הדרג‭ ‬הפוליטי‭ ‬לבין‭ ‬הדרג‭ ‬המקצועי‭.…
חזון

חזון

חורבן‭ ‬הבית‭, ‬ולהבדיל‭, ‬גם‭ ‬עשרים‭ ‬שנה‭ ‬לחורבן‭ ‬ישובינו‭ ‬ברצועת‭ ‬עזה‭,…
חמור מאוד

חמור מאוד

איש‭ ‬אחד‭, ‬לא‭ ‬נזכיר‭ ‬את‭ ‬שמו‭, ‬פרסם‭ ‬דברי‭ ‬נאצה‭ ‬מגעילים‭…
הן עם לבדד ישכון

הן עם לבדד ישכון

01‭ ‬לנצח, אחיאם‭ ‬חס‭ ‬וחלילה‭ ‬השמועות‭ ‬על‭ ‬פרטי‭ ‬ההסכם‭ ‬עם‭…
מכרו לנו חיישן מזייף

מכרו לנו חיישן מזייף

עשרות‭ ‬ומאות‭ ‬תחזיות‭ ‬של‭ ‬עיתונאים‭, ‬פרשנים‭, ‬מומחים‭ ‬צבאיים‭ ‬ופוליטיים‭ ‬התנדפו‭…
המלאך הממונה על המגניב

המלאך הממונה על המגניב

בדיוק‭ ‬כשזרקתי‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שמגניב‭ ‬מאחורי‭ ‬גווי‭, ‬הילדים‭ ‬התחילו‭…
להקשיב לקול העמוק

להקשיב לקול העמוק

בשולי‭ ‬יום‭ ‬ירושלים‭ ‬עולה‭ ‬וצפה‭ ‬שוב‭ ‬השאלה‭ ‬השחוקה‭ ‬עד‭ ‬דק‭:…