טור אורח

גדול ובגדול

המונופול הממשלתי שמי שלא רוצה לשבת בחושך או להפוך לשלולית מהחום חייב להשתמש בו בכל מקרה? מה הצעד הבא, בנק ישראל עושה פרסומות לכסף? בעצם גם זה כבר היה.

חכמינו אומרים ש"בזכות נשים צדקניות שהיו באותו הדור נגאלו ישראל ממצרים" (סוטה יא:). תקופת העבדות קוצרה, ושואל העולם: למה זה בזכות נשים צדקניות? ומתרצים: שהנשים באו לפני פרעה וסכמו איתו שהוא יקצר את תקופת השעבוד ובמקום זה בכל שנה לפני פסח הן יעבדו בפרך (ויש גורסים "יעבידו" בפרך…).

יש לנו מנהג משפחתי, זה למעלה מעשרים שנה, שבכל "שבת הגדול" אנו משננים את הטעמים השונים, מדוע שבת זו נקראת שבת הגדול. בכל שנה אנו משתדלים להוסיף נופך חדש על טעמים אלו.

ברצוני לשתף אתכם במספר טעמים חשובים. אולי יחד נוכל למצוא טעם המתיישב על לבנו. אולי אף נגיע למסקנה שכל הטעמים ביחד הם הסיבה האמיתית.

תמיהה גדולה היא העובדה שה"שלחן-ערוך" מקדיש לכך הלכה מיוחדת בשלחנו הטהור. באו"ח סימן ת"ל נאמר: "שבת שלפני הפסח קורין אותו שבת הגדול".

אנו צריכים לדעת שכל עניין קרבן הפסח במצרים היה נס גדול. הצאן היה מאלילי מצרים והחשש היה "הֵן נִזְבַּח אֶת תּוֹעֲבַת מִצְרַיִם, לְעֵינֵיהֶם וְלֹא יִסְקְלֻנו?!" (שמות ח, כב).

בני ישראל נצטוו לקחת את השה ולקשור אותו למיטתם לצורך ביקור הקרבן במשך מספר ימים. מסתבר להניח, שעשו זאת משבת שלפני הפסח. מצרי שיראה את אלוהיו קשור יכול להגיב בהתאם. על כן היה זה נס גדול מאוד שהמצרים לא עשו להם דבר והוא היווה את הפתיחה לנס העצום של יציאת מצרים (ראה סיכום הטעמים ב"הגדה שלמה" להרב מנחם מ. כשר).

כיוון שהייתה זו מצווה ראשונה, לכן נקרא שבת הגדול שהוא שבת ראשון שנכנסו ישראל למצוות (ע"פ חזקוני ואבודרהם עז, א). האחרונים הוסיפו תבלין לטעם זה שמאחר שהיא מצווה ראשונה נעשו גדולים כמו קטן המגיע לבר-מצוה ונקרא גדול. וב"עוללות אפרים" מסביר את הטעם במאמר חז"ל "גדול המצווה ועושה" (לרוב חל שבת הגדול בפרשת צו).

נהגו ישראל שבשבת שלפני הפסח דורש הרב בהלכות הפסח ומכין את הציבור לקראתו. בספר "הפרדס" לרש"י (עמ' שמג) כתב "לפי שמאחרין העם בשבת שלפני הפסח לשמוע דרשה עד אחר חצות… נראה בעיני העם היום ארוך וגדול יותר". ויש מוסיפין: מפני שהרב גדול העיר דורש. לכך הוסיף ב"צידה לדרך": "לפי שבשבת הזה היו מתקבצות קהילות גדולות כדי לשמוע הלכות הפסח קראוהו שבת הגדול".

המלחמה בקראים נתנה את אותותיה גם כאן. כידוע, מתחילים הקראים את ספירת העומר שלהם ממחרת השבת שאחרי פסח. אצלנו, שגם יום-טוב נקרא שבת, ספירת העומר מתחילה ממחרת חג הפסח. "אשר לזה נראה לי שהנהיגו מימי עולם לקרוא לשבת שלפני הפסח שבת הגדול, להודיע לבני האדם כי יש יום אחריו סמוך ונראה הנקרא שבת ואינו גדול כמוהו והוא יום-טוב ראשון של פסח שנקרא גם-כן שבת" ("אורים גדולים" לרבי אברהם ישראל זאבי).

"כשיצאו ישראל ממצרים אמר להם הקב"ה: אין לכם חודש אחר גדול מזה, לפיכך נקרא החודש הראשון" (ע"פ שמות רבה טו, א).

"לפי כשהיו ישראל במצרים שאל משה יום אחד מפרעה, יום מנוחה, ותפס לו יום שבת… בשבת זו לא חזרו להשתעבד במוצ"ש ולכן נקרא שבת הגדול" (המבי"ט)

יש האומרים שנהגו לקרות לכל השבתות שלפני הרגלים "שבת הגדול". ואמנם מצינו 'יוצר לשבת הגדול של שבועות' ("שיבולי הלקט" רה).

השתדלנו להביא בפניכם טעימה קלה של הטעמים שאספנו ממקורותינו במהלך השנים. לסיום, נוסיף את התחושה של עקרות הבית (ושל הבעלים שמשתדלים לעזור להם) שאכן למנוחה ממאמץ העבדות שהזכרנו יש ב"שבת הגדול" טעם מיוחד…

עוד במדור זה

שתי סליחות והתנצלות

שתי סליחות והתנצלות

״הוא היה עושהכל שביכולתו להרבות אהבה ואיחוד״ בנר שמיני של…
שתי סליחות והתנצלות

שתי סליחות והתנצלות

סליחה ראשונה.״מה כותבים בטור סוגר שנה? על סליחה, זה ברור.…
המהפחחחה המשפטית

המהפחחחה המשפטית

01
רבות נכתב ונאמר על הרפורמה במערכת המשפט, כאן ובכלל. נדמה כאילו לא משנה כמה נכתוב ונאמר, תמיד יישאר מה להוסיף. אחרי האירוע ההזוי שהיה השבוע באוניברסיטת תל אביב, בהחלט יש עוד מה לכתוב.
אם לא עקבתם: באוניברסיטת תל אביב נערך ביום ראשון פאנל בנושא הרפורמה המשפטית, בחסות תא הסטודנטים ׳לביא׳ של הליכוד ותא ׳כחול לבן׳. הוזמנו ארבעה: פרופסור רבקה ווייל מאוניברסיטת רייכמן וד״ר דייבי דישטניק מאוניברסיטת תל אביב. היו שם גם עורכת הדין יסכה בינה מ׳התנועה למשילות ודמוקרטיה׳, שבין מייסדיה נמנה שמחה רוטמן, חבר הכנסת ויו״ר ועדת החוקה בהווה, שהוזמן אף הוא לאירוע.
סטודנטים נאורים רבים ניסו למנוע את השתתפותו. מה זה ניסו, הגיעו פיזית עד אליו בטרם הצליח להיכנס לאולם שבו נערך הפאנל. אם לא היו סביבו מאבטחים ושוטרים רבים, ייתכן בהחלט שהאירוע המביש היה נגמר בצורה אחרת. כשרוטמן כבר הצליח להיכנס סטודנטים לא נתנו לו לדבר תוך צרחות ״בושה״, ״פשיסט״ ועוד גינויים שימנים רגילים לספוג, כולל הערה מגברת צעירה שדרשה ממנו להוריד את הכיפה.
הד״ר דישטניק ביקש מהסטודנטים הצרחנים שיתנו לו לדבר: ״אני יכול להסביר למה התוכנית המשפטית גרועה לכלכלה״, אמר מי שמזוהה עם השמאל, אבל זעקות הגוועלד נמשכו והוא אמר בעצב למיקרופון: ״זה גול עצמי מפואר״. הייתי כותב כאן על חוסר היכולת שקיים בקרב חלקים בשמאל לקבל דעות שונות, אבל זה לא הזמן, היה שם משהו חמור יותר שנעשה על ידי כמה עורכי חדשות.
02
אחרי אותו ׳גול עצמי מפואר׳ רוטמן עוד אמר כמה מילים, ואז קרה דבר מדהים: הוא הפך לאשם בגלל שדיבר ואמר מילה אסורה. ״ולכן העדפת לקרוא להם מוגבלים״, שח לו עודד בן עמי במהלך ריאיון שקיים עימו, ובעצם טען שיו״ר ועדת החוקה כינה את המפגינים המטורללים – ״מוגבלים״. רוטמן לא נבהל, לא התנצל והסביר כי תיאר את היכולת של המפגינים לטעון – ״אתם מוגבלים בטיעון שלכם״.
השימוש של רוטמן במילה ׳מוגבלים׳ העלים כמעט לחלוטין את האלימות שספג מחוץ לדיווחים שעלו באתרי החדשות הגדולים, והפך אותו לאשם. הכותרות דיווחו על השימוש במילה הנ״ל במקום לדבר על האלימות, כאילו עורכי החדשות נרמלו את מה שעבר חבר הכנסת מהציונות הדתית. כך נהג גם בן עמי בריאיון שערך עם רוטמן ולא התייחס כלל לאלימות באותו אירוע מביש.
03
בטח אתם חושבים שנפלה טעות בכותרת של הטור שלי, ולא כך הדבר. ערוצי התקשורת והעיתונאים הדגולים נוהגים לעשות שימוש בביטוי השגוי ׳המהפכה המשפטית׳.
את אותו ריאיון מדובר בן עמי פתח בהצגת הכנס בתל אביב ככזה שעסק ב׳מהפכה המשפטית׳, אלא שרוטמן ענה לו כמו שצריך, וכמו שצריך לענות בכל הזדמנות. ״אני חייב לתקן אותך״, פתח והסביר רוטמן, ״הכנס לא עסק במהפכה המשפטית אלא בדרכים לתקן את המהפכה המשפטית, אותה מהפכה משפטית שעשה אהרן ברק אי אז בשנות התשעים״.
אהרן ברק ביצע מחטף לילי ושינה את פני מערכת המשפט הישראלית, והיום משום מה מנסים להציג לנו את הרצון לחזור למערכת הישנה כמהפכה משפטית. לכן זו מהפחחחה משפטית מבחינתי.
04
מילה אחרונה: החודשים האחרונים לימדו אותי שהרפורמה נחוצה עם שינויים כאלה ואחרים. היא באמת נחוצה, אבל מה שעוד יותר נחוץ זה שיח מכבד, שיח שיכול להכיל דעות רבות ומגוונות כמו השיח שהצגנו כאן ב׳גילוי דעת׳ בשבוע שעבר. לדעתי שיח שכזה צריך להיות חשוב לכולנו, גם לחלקים בשמאל שלא מוכנים לקבל את המציאות שמשתנה לנגד עינינו, את הדמוגרפיה שעושה את שלה. כשהשיח ישתנה לא נדבר על רפורמה או על מהפכה, נדבר על תיקונים במערכת המשפט. ■

כמו במגילת רות

כמו במגילת רות

שלמה (סולומון) מולוגטה יחגוג בקרוב את יום הולדתו ה-23. הוא…
דבר כזה עוד לא קרה לי

דבר כזה עוד לא קרה לי

01לא בטוח שאני עושה את הדבר הנכון, ולמרות זאת אכתוב…
יש לנו פה הכול

יש לנו פה הכול

כילד וכנער, וגם כחייל, יצא לי לראות פעמים רבות את…
חובת מצוות כיבוד הורים

חובת מצוות כיבוד הורים

לא משנה באיזו שעה של היום, באיזה ערוץ, באיזו במה,…
הטובים למשטרה

הטובים למשטרה

לא משנה באיזו שעה של היום, באיזה ערוץ, באיזו במה,…
לא מתנצל על הסרטון<br>של בנות האולפנה

לא מתנצל על הסרטון
של בנות האולפנה

זה קרה בסוף שבוע שעבר, וזה עדיין מרגיז אותי. כמה…
אלפי תיירים יגיעו לשומרון בפסח לצפות באירוס השומרון הנדיר

אלפי תיירים יגיעו לשומרון בפסח לצפות באירוס השומרון הנדיר

זה קורה פעם בשנה ולמשך מספר שבועות בודדים בלבד: פריחת…
"פורום קהלת אוכלים נזלת"

"פורום קהלת אוכלים נזלת"

01מעולם לא כתבת על אופנה. מצד שני תמיד יש פעם…
קשה היא ההורות כקריעת ים סוף

קשה היא ההורות כקריעת ים סוף

01אין טעם להתחמק מזה. הורות. לכתוב על הורות. אז כמו…
הדיקטטורה הישראלית

הדיקטטורה הישראלית

01שלא ישקרו לכם. מה שקורה היום במדינת ישראל זה דיקטטורה.…
להחזיר את פעולות התגמול לשירות המדינה?

להחזיר את פעולות התגמול לשירות המדינה?

01רצח שני האחים לבית משפחת יניב, הלל מנחם ויגל יעקב…
תגיד לי מה אתה רוצה

תגיד לי מה אתה רוצה

01כשקמה עלינו ממשלת בנט-לפיד לא התחברתי בכלל לקריאות "המדינה היהודית…
כך נוטעים היח״צנים

כך נוטעים היח״צנים

01איזה חג יפה הוא ט״ו בשבט. לרוב הוא מספק לנו…