אורי שכטר

הקצין שלא הקשיב

איש מקשיב
אורי שכטר

01
אפתח בווידוי אישי. לדבר, אני חושב שאני יודע, וגם לכתוב אני יודע. למעט הדיסלקציה אני חושב שאני כותב לא רע. אבל בלהקשיב אני ממש לא חזק, אם אדייק יותר – אני פשוט חלש. אני צריך עבודה ותיקון משמעותיים בנקודה הזאת.
לפני כמה ימים נסעתי עם הבן שלי הקטן, נתיב, הוא דיבר ואני לא כל כך הקשבתי לו. הוא קלט שאני לא מקשיב ואז אמר איזה משפט מצחיק שלא קשור לכלום ואני עניתי לו כמובן בלי שום הקשר והוא התגלגל מצחוק. כנראה שמעשה אבות סימן לבנים. באותו הרגע נזכרתי שבאחד מקורסי המפקדים שעברתי בצבא, היה לי קטע כזה לבדוק האם המפקד הבכיר שמגיע לדבר איתנו מקשיב או מקשקש את עצמו לדעת.
הייתי קם ושואל 'מה את חושב לגבי האבצ'קים בלבנון?'. אם היה מדובר במפקד באמת רציני הוא היה אומר 'לא הבנתי את השאלה', ואז הייתי שואל שאלה עניינית יותר לגבי חיזבאללה והוא היה עונה תשובה לעניין. אבל אם היה מדובר במפקד פחות מקשיבן אז הוא היה עונה כאילו הוא הבין במה מדובר.
פעם אחת הגיע לקורס המפקד הכי בכיר בצבא, מטעמי לשון הרע לא אזכיר את שמו. בסוף דבריו הוא שאל האם למישהו יש שאלה. כל מפקדי הקורס הסתובבו אלי וסימנו לי כל אחד בדרכו שבשום מצב אני לא קם לשאול אותו את השאלה "הידועה", מה שכמובן גרם לי יותר לקום ולשאול. אני קם ורואה את מדריכי הקורס מסתכלים עלי במבט של חכה-חכה… ואז אני שואל 'מה קורה עם האבצ'קים בלבנון?' המפקד הבכיר הסתכל עלי ובלי להניד עפעף השיב כי 'אנחנו נטפל בזה במלוא החומרה…', הוא המשיך ודיבר במשך 20 דקות על האבצ'קים שלא היו ולא נבראו… כולם חייכו כולל המפקדים שלפני רגע רצו להרוג אותי.
02
חשבתי לעצמי שכנראה הגיע הגיל שאתחיל להקשיב יותר לסביבתי הקרובה בתור התחלה, ובהמשך גם לשאר האנשים שנמצאים בעולמות השונים של חיי. כי אין דבר כזה באמת חלוקת קשב. מי שאומר "אני רק מסתכל בהודעות בנייד", סימן שהוא לא מקשיב ב-100%. באחד מכנסי טד הזמינו את הקהל להתחלק לזוגות ולהקשיב זה לזה, ובאופן אקראי שלחו לחלק מהאנשים הודעות בטלפון וביקשו ממי שקיבל הודעה להגיב אליה. בסוף שאלו את בני השיח כמה האדם שהכירו מצא חן בעיניהם, והתברר שאת אלה שהפריעו להם בהודעות – לא אהבו. כלומר, כשאתה עונה להודעה באמצע שיחה, אתה משניא את עצמך על בני השיח שלך. וחוץ מזה, קשב זה לא מספיק.
צריך לעשות מאמץ כדי להבין את הכוונה והמשמעויות שהמדבר אליך משדר, כולל משמעויות רגשיות – פחד, תסכול, כעס. מה הוא באמת אומר לך. וגם זה לא מספיק. הדרישה השלישית, ואולי זה מפתיע, היא לבוא לאדם לו אתה מקשיב בגישה של להיטיב איתו ולפתח אותו, ולא לשפוט אותו. הקשבה היא דרך טובה לשנות עמדה של מישהו. אם פשוט תקשיב לו הוא יבין את טיעוני הנגד. לעומת זאת, אם תיתן לו את טיעוני הנגד, הוא לא יסכים עמם.
אז למה אנשים לא מקשיבים?
אחת הסיבות היא שאם אדם באמת מקשיב הוא יאלץ להשתנות בעצמו, לראות דברים בצורה שלא ראה קודם לכן, כי פתאום יש לו זוויות של אחרים. וזה קשה. יותר נוח להמשיך בדרך אותה הוא מכיר מאשר להשתנות. מחקרים מראים שמי שמקשיב, מפחדים ממנו פחות. מצד שני מעריכים אותו יותר, מייחסים לו יוקרה.
ולסיום, חשוב מאוד להיות מאוזן. יש כאלה שרק מקשיבים ושואלים שאלות כדי להימנע מלדבר על עצמם. זה לא מועיל. בן אדם שלומד את שני הדברים לומד להקשיב גם לעצמו, גם לצרכים ולרגשות שלו, ומשתפר גם בהתנהלות שלו מול אתגרי החיים, מול אנשים שקשה להתמודד עמם, כי ההקשבה הופכת אותך למורכב וסתגלן יותר.
03
הקשבה / קארל רוג'רס
כשאני מבקש להקשיב לי ואתה מתחיל לייעץ לי, לא את שביקשתיך עשית.
כשאני מבקש ממך להקשיב, ואתה מנסה השיב, איך אני צריך להרגיש? ומדוע אתה פוגע ברגשותיי?
כשאני מבקש להקשיב לי ואתה חושב שעליך לפתור את בעייתי אתה מאכזב אותי
הקשב: כל שביקשתיך הוא להקשיב. לא לפעול, לא לדבר, רק לשמוע בלי להגיב.
אני יכול לדאוג לעצמי. אינני חסר ישע, אולי חסר ניסיון והססני אך לא חסר אונים
כשאתה עושה משהו למעני שיכולתי לעשות בעצמי, אתה מגביר את חששותיי, מצית את מבוכתי
אולם כשאתה מקבל כעובדה פשוטה שאני מרגיש את שאני מרגיש, אז אינני צריך לשכנע אותך, מתפנה להבין את המתרחש בתוכי
אז צצות מאליהן התשובות, ברורות ונהירות, ואיני זקוק כלל לעצות. כי אני – אני
גם רגשות לא הגיוניים הופכים למשמעותיים, כשמבינים את שהם טומני המקור ממנו הם נובעים. ייתכן שלכן תפילות עוזרות לאנשים משום שאלוהים מחריש, אינו מייעץ
הוא רק מקשיב, נותן לך לחשוב לבד על הדברים.
לכן, אנא, רק הקש. אם תרצה לדבר – בקש:
חכה לתורך, ואזי אני גם אקשיב לך.

עוד במדור זה

הציונות החשמונאית לאן

הציונות החשמונאית לאן

כשהפוליטיקה היא עניין לחילונים

הכל‭ ‬היה‭ ‬מושלם‭. ‬בנינו‭ ‬את‭ ‬המקדש‭. ‬הקרבנו‭ ‬קרבנות‭. ‬הנחנו‭ ‬תפילין‭, ‬נטלנו‭ ‬לולב‭ ‬ואכלנו‭ ‬מצה‭ ‬ואף‭ ‬גוי‭ ‬לא‭ ‬הפריע‭ ‬לנו‭ ‬לעשות‭ ‬את‭ ‬זה‭. ‬בהתחלה‭ ‬בחסות‭ ‬מלכי‭ ‬פרס‭ ‬ואח״כ‭ ‬בחסות‭ ‬מלכי‭ ‬יון‭.‬

הפרסים‭ ‬והיוונים‭ ‬שלטו‭ ‬בארץ‭. ‬אבל‭ ‬מה‭ ‬לתורה‭ ‬ולפוליטיקה‭? ‬אנחנו‭ ‬אנשי‭ ‬תורה‭ ‬ולא‭ ‬אנשי‭ ‬פוליטיקה‭.‬

מתברר‭ ‬שזה‭ ‬לא‭ ‬הולך‭ ‬ככה‭. ‬כשאנחנו‭ ‬משלימים‭ ‬עם‭ ‬העובדה‭ ‬שהם‭ ‬שולטים‭ ‬בארצנו‭, ‬זה‭ ‬לא‭ ‬יגמר‭ ‬שם‭. ‬הם‭ ‬נכנסים‭ ‬למקדש‭, ‬ופושטים‭ ‬ידם‭ ‬בממונם‭ ‬ובבנותיהם‭ ‬של‭ ‬ישראל‭.‬

עניינה‭ ‬של‭ ‬חנוכה‭ ‬הוא‭ ‬הטהרה‭. ‬יש‭ ‬טהור‭ ‬ויש‭ ‬טמא‭. ‬ההבדל‭ ‬ביניהם‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬מוחש‭. ‬מכל‭ ‬בחינה‭ ‬פיזית‭ ‬וכימית‭ ‬הטהור‭ ‬והטמא‭ ‬שוים‭ ‬לגמרי‭. ‬ההבדל‭ ‬ביניהם‭ ‬גם‭ ‬לא‭ ‬בהכרח‭ ‬תלוי‭ ‬במעשים‭ ‬טובים‭ ‬או‭ ‬רעים‭. ‬יש‭ ‬בעולם‭ ‬טהרה‭. ‬המנורה‭ ‬צריכה‭ ‬להיות‭ ‬טהורה‭. ‬השמן‭ ‬צריך‭ ‬להיות‭ ‬טהור‭. ‬המקדש‭ ‬צריך‭ ‬להיות‭ ‬טהור‭, ‬בנות‭ ‬ישראל‭ ‬צריכות‭ ‬להשאר‭ ‬בטהרתן‭, ‬וארץ‭ ‬ישראל‭ ‬צריכה‭ ‬להיות‭ ‬טהורה‭ ‬תחת‭ ‬שלטון‭ ‬טהור‭. ‬גוי‭ ‬זה‭ ‬טמא‭. ‬כשלא‭ ‬מבינים‭ ‬מהי‭ ‬טהרה‭ ‬‮–‬‭ ‬הכל‭ ‬נופל‭.‬

על‭ ‬זה‭ ‬אנחנו‭ ‬חוגגים‭ ‬את‭ ‬חג‭ ‬החנוכה‭.‬

ההבנה‭ ‬שהתורה‭ ‬והטהרה‭ ‬נוגעות‭ ‬לכל‭ ‬תחום‭ ‬בחיים‭. ‬שהלכות‭ ‬מלכים‭ ‬הן‭ ‬חלק‭ ‬מההלכה‭. ‬וגם‭ ‬מלחמותיהם‭.‬

‮*** ‬

חלק‭ ‬מהתורה‭ ‬הוא‭ ‬שלטון‭ ‬טהור‭ ‬בארץ‭ ‬ישראל‭. ‬רצוי‭ ‬שגם‭ ‬יהיה‭ ‬צדיק‭ ‬וטוב‭, ‬אבל‭ ‬אלה‭ ‬שני‭ ‬דברים‭ ‬שונים‭ ‬לגמרי‭. ‬יכול‭ ‬להיות‭ ‬צדיק‭ ‬וטמא‭ ‬או‭ ‬רשע‭ ‬וטהור‭. ‬הטהרה‭ ‬לא‭ ‬מוחשית‭, ‬אבל‭ ‬היא‭ ‬קיימת‭.‬

‮‮*** ‬ ‬

חג‭ ‬החנוכה‭ ‬הוא‭ ‬חג‭ ‬מאד‭ ‬רלוונטי‭ ‬לימינו‭. ‬להבנה‭ ‬מה‭ ‬אנחנו‭ ‬עושים‭ ‬פה‭ ‬היום‭, ‬ומה‭ ‬המשימה‭ ‬של‭ ‬הדור‭ ‬שלנו‭.‬

אפשר‭ ‬להגדיר‭ ‬את‭ ‬הרעיון‭ ‬הציוני‭ ‬בשתי‭ ‬דרכים‭. ‬יש‭ ‬מי‭ ‬שיגיד‭ ‬שהרעיון‭ ‬הציוני‭ ‬הוא‭ ‬שמקומו‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬הוא‭ ‬רק‭ ‬בארץ‭ ‬ישראל‭, ‬ולכן‭ ‬הוא‭ ‬צריך‭ ‬להיות‭ ‬בארצו‭, ‬ארץ‭ ‬ישראל‭. ‬יש‭ ‬מי‭ ‬שיגיד‭ ‬שהרעיון‭ ‬הציוני‭ ‬הוא‭ ‬שעם‭ ‬ישראל‭ ‬אין‭ ‬מקומו‭ ‬בגולה‭ ‬ואי‭ ‬אפשר‭ ‬לו‭ ‬להיות‭ ‬בגולה‭, ‬ולכן‭ ‬הוא‭ ‬צריך‭ ‬להיות‭ ‬בארצו‭, ‬ארץ‭ ‬ישראל‭.‬

לכאורה‭ ‬שני‭ ‬הנוסחים‭ ‬אומרים‭ ‬אותו‭ ‬דבר‭. ‬למעשה‭, ‬תהום‭ ‬פעורה‭ ‬ביניהם‭.‬

לפי‭ ‬הדרך‭ ‬הראשונה‭ ‬שבנו‭ ‬לארצנו‭ ‬כי‭ ‬זאת‭ ‬ארצנו‭. ‬לפי‭ ‬הדרך‭ ‬השניה‭ ‬שבנו‭ ‬לארצנו‭ ‬כי‭ ‬אנחנו‭ ‬נרדפים‭ ‬ואומללים‭.‬

לפי‭ ‬הדרך‭ ‬הראשונה‭ ‬הציונות‭ ‬היא‭ ‬לכתחילה‭. ‬לפי‭ ‬הדרך‭ ‬השניה‭ ‬היא‭ ‬בדיעבד‭.‬

לפי‭ ‬הדרך‭ ‬הראשונה‭ ‬אנחנו‭ ‬כאן‭ ‬כי‭ ‬אנחנו‭ ‬רוצים‭. ‬לפי‭ ‬הדרך‭ ‬השניה‭ ‬אנחנו‭ ‬כאן‭ ‬כי‭ ‬אין‭ ‬לנו‭ ‬ברירה‭.‬

וכפי‭ ‬שכבר‭ ‬אמר‭ ‬לי‭ ‬פעם‭ ‬מישהו‭ ‬חכם‭ ‬שהכרתי‭: ‬יש‭ ‬מי‭ ‬שעולה‭ ‬לארץ‭ ‬בעזרת‭ ‬ה׳‭, ‬ויש‭ ‬מי‭ ‬שעולה‭ ‬לארץ‭ ‬בעזרת‭ ‬האנטישם‭.‬

במידה‭ ‬רבה‭, ‬זוהי‭ ‬המחלוקת‭ ‬שקורעת‭ ‬את‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭ ‬מאז‭ ‬הקמתה‭. ‬ואולי‭ ‬אף‭ ‬קודם‭ ‬לכן‭, ‬מאז‭ ‬הקמת‭ ‬התנועה‭ ‬הציונית‭. ‬

לא עדה אלא דעה

כנראה‭ ‬שההתחמקות‭ ‬הדיפלומטית‭ ‬האגבית‭ ‬שזכתה‭ ‬להכי‭ ‬הרבה‭ ‬ניתוחים‭ ‬פילוסופיים‭, ‬היא‭ ‬הבדיחה‭ ‬האגבית‭ ‬של‭ ‬יוסף‭ ‬בורג‭ ‬המנוח‭, ‬שנשאל‭ ‬על‭ ‬מפלגתו‭ ‬המפד‭"‬ל‭ ‬המנוחה‭, ‬האם‭ ‬היא‭ ‬יותר‭ ‬דתית‭ ‬או‭ ‬יותר‭ ‬ציונית‭. ‬בורג‭, ‬שלא‭ ‬רצה‭ ‬לענות‭, ‬זרק‭ ‬כדרכו‭ ‬את‭ ‬הבדיחה‭ ‬על‭ ‬שאנחנו‭ ‬המקף‭, ‬והלך‭ ‬לדרכו‭. ‬אבל‭ ‬מאז‭ ‬נכתבו‭ ‬המון‭ ‬מאמרים‭ ‬פילוסופיים‭ ‬על‭ ‬השאלה‭ ‬למה‭ ‬התכוון‭ ‬יוסף‭ ‬בורג‭. ‬כמובן‭ ‬שכל‭ ‬כותב‭ ‬מאמר‭ ‬שעוסק‭ ‬בשאלה‭ ‬למה‭ ‬התכוון‭ ‬יוסף‭ ‬בורג‭, ‬לא‭ ‬עוסק‭ ‬בשאלה‭ ‬מה‭ ‬חשב‭ ‬בורג‭ ‬אלא‭ ‬בשאלה‭ ‬מה‭ ‬הוא‭ ‬חושב‭.‬

נניח‭ ‬אפוא‭ ‬ליוסף‭ ‬בורג‭ ‬המנוח‭ ‬לנוח‭ ‬על‭ ‬משכבו‭ ‬בשלום‭, ‬ותנוח‭ ‬בשלום‭ ‬על‭ ‬משכבה‭ ‬גם‭ ‬מפלגתו‭ ‬המנוחה‭. ‬ונעסוק‭ ‬ברוח‭ ‬הנושבת‭ ‬ממאמרי‭ ‬המקף‭ ‬למיניהם‭.‬

מכל‭ ‬מאמרי‭ ‬המקף‭, ‬או‭ ‬לפחות‭ ‬מרובם‭, ‬עולה‭ ‬ההנחה‭ ‬שהציונות‭ ‬היא‭ ‬שם‭ ‬אתני‭ ‬סוציולוגי‭ ‬אנתרופולוגי‭ ‬לקבוצת‭ ‬אנשים‭, ‬גם‭ ‬הדתיות‭ ‬היא‭ ‬שם‭ ‬אתני‭ ‬סוציולוגי‭ ‬אנתרופולוגי‭ ‬כנ‭"‬ל‭, ‬והמקף‭ ‬המחבר‭ ‬הוא‭ ‬שם‭ ‬לקבוצה‭ ‬אתנית‭ ‬סוציולוגית‭ ‬אנתרופולוגית‭ ‬שלישית‭, ‬שמבקשת‭ ‬לחסות‭ ‬בצל‭ ‬כנפיהן‭ ‬של‭ ‬שתי‭ ‬הקבוצות‭ ‬הראשונות‭, ‬ובדרך‭ ‬כזו‭ ‬או‭ ‬אחרת‭ (‬לפי‭ ‬השקפת‭ ‬עולמם‭ ‬של‭ ‬הכותבים‭, ‬איש‭ ‬איש‭ ‬כטעמו‭) ‬‮–‬‭ ‬לחבר‭ ‬בין‭ ‬הקבוצות‭.‬

וכאן‭ ‬יש‭ ‬טעות‭ ‬גדולה‭. ‬גם‭ ‬הציונות‭, ‬גם‭ ‬הדתיות‭, ‬וודאי‭ ‬שהציונות‭ ‬הדתית‭. ‬הם‭ ‬לא‭ ‬שם‭ ‬של‭ ‬קבוצת‭ ‬אנשים‭. ‬כל‭ ‬אלה‭ ‬הם‭ ‬שמות‭ ‬של‭ ‬תפישת‭ ‬עולם‭, ‬של‭ ‬אידאולוגיה‭, ‬של‭ ‬רעיון‭.‬

הציונות‭ ‬הוא‭ ‬הרעיון‭ ‬האומר‭ ‬שעם‭ ‬ישראל‭ ‬צריך‭ ‬לשוב‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬ולחיות‭ ‬בה‭ ‬כעם‭ ‬עצמאי‭ ‬בארצו‭. ‬הדתיות‭ ‬היא‭ ‬הרעיון‭ ‬האומר‭ ‬שה‭' ‬ברא‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬ונתן‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬התורה‭ ‬וכיון‭ ‬שהוא‭ ‬ברא‭ ‬אותנו‭ ‬ואת‭ ‬העולם‭ ‬‮–‬‭ ‬אנחנו‭ ‬צריכים‭ ‬לעשות‭ ‬מה‭ ‬שהוא‭ ‬צוה‭. ‬הציונות‭ ‬הדתית‭ ‬היא‭ ‬הרעיון‭ ‬האומר‭ ‬שה‭' ‬ברא‭ ‬את‭ ‬העולם‭, ‬ונתן‭ ‬לנו‭ ‬תורה‭, ‬שאחד‭ ‬הדברים‭ ‬המרכזיים‭ ‬הכתובים‭ ‬בה‭ ‬הוא‭ ‬שעם‭ ‬ישראל‭ ‬צריך‭ ‬לחיות‭ ‬בארץ‭ ‬ישראל‭ ‬כעם‭ ‬בארצו‭, ‬ולכן‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬אלה‭ ‬אנחנו‭ ‬צריכים‭ ‬לעשות‭.‬

כמובן‭ ‬שיהיו‭ ‬אנשים‭ ‬שינסחו‭ ‬את‭ ‬הרעיונות‭ ‬האלה‭ ‬אחרת‭. ‬אבל‭ ‬העניין‭ ‬הוא‭ ‬ברור‭: ‬אין‭ ‬כאן‭ ‬אנחנו‭ ‬נגד‭ ‬ההם‭ ‬וההם‭ ‬בעד‭ ‬אנחנו‭. ‬יש‭ ‬כאן‭ ‬דיון‭ ‬אידאולוגי‭.‬

הציונות‭ ‬הדתית‭ ‬היא‭ ‬לא‭ ‬עדה‭, ‬היא‭ ‬דעה‭.‬

והיא‭ ‬ודאי‭ ‬לא‭ ‬מפלגה‭ ‬שבאה‭ ‬לחסות‭ ‬בצלם‭ ‬של‭ ‬אחרים‭.‬

‮‮*** ‬ ‬

ההגדרה‭ ‬הזאת‭ ‬מחייבת‭ ‬כמה‭ ‬מסקנות‭. ‬ראשית‭: ‬ההכרה‭ ‬בכך‭ ‬שאלמלא‭ ‬היינו‭ ‬מאמינים‭ ‬בה‭' ‬ובתורתו‭, ‬לא‭ ‬היה‭ ‬לנו‭ ‬מה‭ ‬לחפש‭ ‬כאן‭, ‬ודאי‭ ‬לא‭ ‬להקים‭ ‬כאן‭ ‬מדינה‭ ‬ולא‭ ‬להתגייס‭ ‬לצבא‭. ‬לא‭ ‬כאן‭ ‬ולא‭ ‬במקום‭ ‬אחר‭.‬

יש‭ ‬כאלה‭ ‬שלא‭ ‬יאהבו‭ ‬את‭ ‬ההגדרה‭ ‬הזאת‭, ‬ולכן‭ ‬הם‭ ‬ישליכו‭ ‬את‭ ‬המקף‭, ‬ויאמרו‭: ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬ציונים‭ ‬דתיים‭, ‬אנחנו‭ ‬ציונים‭, ‬וחוץ‭ ‬מזה‭ ‬אנחנו‭ ‬גם‭ ‬דתיים‭. ‬יש‭ ‬הרבה‭ ‬מה‭ ‬לדון‭ ‬בעניין‭. ‬אבל‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬לא‭ ‬מדובר‭ ‬כאן‭ ‬על‭ ‬ציבור‭, ‬לא‭ ‬על‭ ‬קבוצת‭ ‬אנשים‭, ‬אלא‭ ‬על‭ ‬רעיון‭ ‬מופשט‭.‬

‮‮*** ‬ ‬

אחד‭ ‬הדברים‭ ‬המעודדים‭ ‬בעניין‭, ‬הוא‭ ‬שלאחרונה‭ ‬גם‭ ‬חילונים‭ ‬גמורים‭ ‬המבקשים‭ ‬בד‭"‬כ‭ ‬לטעון‭ ‬שאין‭ ‬קשר‭ ‬בין‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭ ‬להלכה‭, ‬כמו‭ ‬אביגדור‭ ‬ליברמן‭, ‬יאיר‭ ‬לפיד‭, ‬וחבריהם‭, ‬מזכירים‭ ‬בדיוני‭ ‬הכנסת‭ ‬שהתורה‭ ‬מחייבת‭ ‬להלחם‭ ‬על‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬ולהתגייס‭ ‬למלחמה‭. ‬גם‭ ‬הם‭ ‬מתחילים‭ ‬להודות‭ ‬שהציונות‭ ‬מקורה‭ ‬בתורה‭. ‬המקף‭ ‬בהתגלמותו‭. ‬

 ה׳ ילחם לכם, אבל לא תחרישון

 ה׳ ילחם לכם, אבל לא תחרישון

01‭ ‬

נרות‭ ‬החנוכה‭ ‬מלאי‭ ‬השמן‭ ‬שמרצדים‭ ‬בחושך‭, ‬מזכירים‭ ‬כמה‭ ‬אור‭, ‬קטן‭ ‬ככל‭ ‬שיהיה‭, ‬הוא‭ ‬משמעותי‭ ‬כל‭ ‬כך‭.‬

‭ ‬זהו‭ ‬החג‭ ‬האהוב‭ ‬עליי‭. ‬הסיבה‭ ‬לאהבה‭ ‬היא‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שהחג‭ ‬הזה‭ ‬מייצג‭: ‬הימים‭ ‬האלה‭ ‬מזכירים‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬העוצמה‭ ‬שבבטחון‭ ‬באלוקי‭ ‬ישראל‭, ‬ואת‭ ‬הכוח‭ ‬שטמון‭ ‬במעשים‭ ‬שלנו‭ ‬עצמנו‭. ‬הכי‭ ‬כיף‭ ‬כשאלוקים‭ ‬עושה‭ ‬בשבילנו‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬העבודה‭ ‬ומביא‭ ‬לנו‭ ‬חג‭ ‬שמח‭ ‬מן‭ ‬המוכן‭, ‬אבל‭ ‬כשמחפשים‭ ‬ממה‭ ‬לשאוב‭ ‬כוחות‭, ‬חג‭ ‬החנוכה‭ ‬הוא‭ ‬הזמן‭. ‬המכבים‭, ‬שקמו‭ ‬ולא‭ ‬הסכימו‭ ‬להבליג‭ ‬עוד‭ ‬על‭ ‬רמיסת‭ ‬היהדות‭. ‬התכוננו‭, ‬התארגנו‭ ‬ויצאו‭ ‬למלחמה‭ ‬ארוכה‭, ‬מייגעת‭ ‬ומלאה‭ ‬בנופלים‭. ‬ילד‭ ‬אחרי‭ ‬ילד‭ ‬במשפחת‭ ‬המכבים‭ ‬נפל‭ ‬במלחמות‭ ‬החשמונאים‭ ‬ביוונים‭, ‬אבל‭ ‬הם‭ ‬לא‭ ‬התייאשו‭, ‬זכרו‭ ‬למה‭ ‬הם‭ ‬נלחמים‭ ‬ובגבורה‭ ‬יוצאת‭ ‬דופן‭ ‬נצחו‭. ‬והם‭ ‬ניצחו‭ ‬כי‭ ‬אלוקי‭ ‬ישראל‭ ‬נלחם‭ ‬איתם‭.‬

ועם‭ ‬כל‭ ‬הניסיות‭ ‬שבגאולה‭ ‬הזאת‭, ‬יש‭ ‬בה‭ ‬גם‭ ‬מסירות‭ ‬נפש‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬אנחנו‭ ‬פה‭, ‬בארץ‭ ‬ישראל‭, ‬מדברים‭ ‬עברית‭ ‬ומדליקים‭ ‬נרות‭ ‬חנוכה‭ ‬לזכר‭ ‬הנס‭, ‬וזוכרים‭ ‬שבית‭ ‬המקדש‭ ‬עדיין‭ ‬לא‭ ‬נבנה‭.‬

02‭ ‬

ולמרות‭ ‬שחג‭ ‬החנוכה‭ ‬אהוב‭ ‬עליי‭, ‬ולמרות‭ ‬הגאולה‭ ‬שעם‭ ‬ישראל‭ ‬הוא‭ ‬חלק‭ ‬פעיל‭ ‬בה‭, ‬ואין‭ ‬כמו‭ ‬דוד‭ ‬המלך‭ ‬שביקש‭: ‬‮"‬אֶרְדּוֹף‭ ‬אוֹיְבַי‭ ‬וְאַשִּׂיגֵם‭ ‬וְלֹא‭ ‬אָשׁוּב‭ ‬עַד‭ ‬כַּלּוֹתָם‮"‬‭, ‬אחרי‭ ‬המלחמה‭ ‬הארוכה‭ ‬הזאת‭, ‬נראה‭ ‬לי‭ ‬שאנחנו‭ ‬יכולים‭ ‬לבקש‭ ‬להידמות‭ ‬לחזקיהו‭ ‬המלך‭ ‬שאמר‭: ‬‮"‬אֲנִי‭ ‬אֵין‭ ‬בִּי‭ ‬כֹּחַ‭ ‬לֹא‭ ‬לַהֲרֹג‭ ‬וְלֹא‭ ‬לִרְדֹּף‭ ‬וְלֹא‭ ‬לוֹמַר‭ ‬שִׁירָה‭,‬אֶלָּא‭ ‬אֲנִי‭ ‬יָשֵׁן‭ ‬בְּמִטָּתִי‭ ‬וְאַתָּה‭ ‬עוֹשֶׂה‮"‬‭. ‬לא‭ ‬יזיקו‭ ‬לנו‭ ‬קצת‭ ‬ענני‭ ‬כבוד‭ ‬ועמוד‭ ‬אש‭ ‬וקצת‭ ‬שנים‭ ‬פשוטות‭ ‬ורגילות‭, ‬נשתדל‭ ‬מאוד‭ ‬לזכור‭ ‬לומר‭ ‬בסוף‭ ‬שירה‭. ‬

בינו בוערים בעם

בינו בוערים בעם

01‭ ‬

מפלגת‭ ‬עוצמה‭ ‬יהודית‭  ‬עסוקה‭ ‬בדיונים‭ ‬אינטנסיביים‭ ‬במאמץ‭ ‬להעביר‭ ‬את‭ ‬חוק‭ ‬עונש‭ ‬מוות‭ ‬למחבלים‭. ‬אך‭ ‬בשעה‭ ‬שנציגינו‭ ‬בכנסת‭ ‬עמלים‭ ‬שעות‭ ‬רבות‭ ‬על‭ ‬החוק‭, ‬יש‭ ‬מי‭ ‬שפנוי‭ ‬להמציא‭ ‬סיסמאות‭ ‬על‭ ‬מהו‭ ‬יהודי‭. ‬כלומר‭: ‬לא‭ ‬חלילה‭ ‬על‭ ‬החוק‭ ‬המבהיר‭ ‬מיהו‭ ‬יהודי‭, ‬אלא‭ ‬על‭ ‬המצאת‭ ‬הגדרות‭ ‬חדשות‭ ‬לאידאולוגיה‭ ‬היהודית‭. (‬בלי‭ ‬לטרוח‭ ‬ללמוד‭ ‬יותר‭ ‬מדי‭ ‬את‭ ‬המקורות‭ ‬העוסקים‭ ‬בכך‭). ‬וכך‭ ‬מומחים‭ ‬מטעם‭ ‬עצמם‭ ‬ליהדות‭ ‬מסבירים‭ ‬ש"זה‭ ‬לא‭ ‬יהודי‮"‬‭. ‬כי‭ ‬למרות‭ ‬שדוד‭ ‬הוא‭ ‬עדיין‭ ‬מבין‭ ‬השמות‭ ‬הנפוצים‭ ‬ביותר‭, ‬אנשים‭, ‬שכנראה‭ ‬לא‭ ‬פתחו‭ ‬תנ"ך‭ ‬מעולם‭ ‬מחשש‭ ‬הדתה‭, ‬מגדירים‭ ‬הגדרות‭ ‬שלפיהן‭ ‬דוד‭ ‬המלך‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬יהודי‭. ‬עובדה‭,‬‭ ‬הוא‭ ‬הרג‭ ‬את‭ ‬אויבי‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬בצורה‭ ‬אכזרית‭, ‬וכידוע‭ ‬זה‭ ‬לא‭ ‬יהודי‭. ‬חבל‭ ‬שיש‭ ‬מי‭ ‬שמבלבל‭ ‬בין‭ ‬דוד‭ ‬המלך‭ ‬ליש"ו‭ ‬ובין‭ ‬יהדות‭ ‬לנצרות‭, ‬אבל‭ ‬ביהדות‭ ‬בהחלט‭ ‬הורגים‭ ‬אויבים‭. ‬

02‭ ‬

עוד‭ ‬טען‭ ‬מי‭ ‬שטען‭  ‬שגם‭ ‬אם‭ ‬צריך‭ ‬להוציא‭ ‬להורג‭ ‬מחבלים‭, ‬צריך‭ ‬לעשות‭ ‬זאת‭ ‬בשקט‭ ‬ובדממה‭. ‬על‭ ‬קצות‭ ‬האצבעות‭. ‬גם‭ ‬זאת‭ ‬קונספציה‭ ‬שהיה‭ ‬צריך‭ ‬כבר‭ ‬מזמן‭ ‬למסמס‭: ‬כדי‭ ‬ליצור‭ ‬הרתעה‭, ‬כדי‭ ‬שמחבל‭ ‬ידע‭ ‬מה‭ ‬מחיר‭ ‬נסיונות‭ ‬הרצח‭ ‬שלו‭, ‬כדי‭ ‬שחמאס‭ ‬ידעו‭ ‬שלחטוף‭ ‬יהודי‭ ‬כדי‭ ‬לשחרר‭ ‬את‭ ‬חבריהם‭ ‬הרוצחים‭ ‬מהכלא‭ ‬כבר‭ ‬לא‭ ‬יהיה‭ ‬יעיל‭ – ‬צריך‭ ‬לספר‭ ‬בקול‭ ‬גדול‭, ‬ולהזכיר‭ ‬למי‭ ‬שלא‭ ‬התרכז‭ ‬בפעם‭ ‬הראשונה‭ ‬והשנייה‭, ‬ולעדכן‭ ‬את‭ ‬כולם‭ ‬בבשורה‭ ‬שמי‭ ‬שרוצח‭ ‬יהודי‭ – ‬דמו‭ ‬בראשו‭, ‬לא‭ ‬כמטאפורה‭, ‬אלא‭ ‬באמת‭.‬

03‭ ‬

מספרים‭  ‬על‭ ‬צדיק‭ ‬שביקש‭ ‬לברר‭ ‬מי‭ ‬יקבל‭ ‬מקום‭ ‬לצידו‭ ‬בגן‭ ‬עדן‭, ‬ונודע‭ ‬לו‭ ‬שהוא‭ ‬ישהה‭ ‬במחיצתו‭ ‬של‭ ‬יהודי‭ ‬פשוט‭. ‬הלך‭ ‬אותו‭ ‬צדיק‭ ‬לביתו‭ ‬של‭ ‬היהודי‭, ‬כדי‭ ‬להכיר‭ ‬את‭ ‬שכנו‭ ‬לעתיד‭ ‬ולברר‭ ‬מדוע‭ ‬זכה‭ ‬אותו‭ ‬יהודי‭ ‬להיות‭ ‬שכנו‭. ‬התברר‭ ‬לצדיק‭ ‬שאותו‭ ‬יהודי‭ ‬כל‭ ‬היום‭ ‬אוכל‭ ‬ואוכל‭ ‬ואוכל‭, ‬יהודי‭ ‬גדול‭ ‬ממדים‭. ‬הצדיק‭ ‬התפלא‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שיהודי‭ ‬שאינו‭ ‬עושה‭ ‬דבר‭ ‬מלבד‭ ‬לאכול‭ ‬יזכה‭ ‬להיות‭ ‬שכנו‭ ‬של‭ ‬צדיק‭. ‬לכן‭ ‬הוא‭ ‬שאל‭ ‬את‭ ‬היהודי‭ ‬למה‭ ‬הוא‭ ‬אוכל‭ ‬כל‭ ‬היום‭. ‬היהודי‭ ‬השיב‭ ‬שבילדותו‭ ‬היה‭ ‬עד‭ ‬לרציחתו‭ ‬של‭ ‬אביו‭. ‬הקוזקים‭ ‬דרשו‭ ‬מאביו‭ ‬לעבוד‭ ‬עבודה‭ ‬זרה‭, ‬אביו‭ ‬סרב‭ ‬והקוזקים‭ ‬שרפו‭ ‬אותו‭. ‬האב‭ ‬היה‭ ‬רזה‭ ‬וקטן‭ ‬ולקוזקים‭ ‬הספיקה‭ ‬מדורה‭ ‬קטנה‭. ‬מאז‭ ‬הבטיח‭ ‬אותו‭ ‬יהודי‭ ‬לעצמו‭ ‬שהוא‭ ‬יהיה‭ ‬יהודי‭ ‬גדול‭, ‬כדי‭ ‬שאם‭ ‬הקוזקים‭ ‬ישרפו‭ ‬אותו‭, ‬הוא‭ ‬יבער‭ ‬הרבה‭ ‬זמן‭, ‬וכולם‭ ‬יראו‭ ‬שיהודי‭ ‬לא‭ ‬נשרף‭ ‬סתם‭ ‬ככה‭ ‬בקלות‭. ‬

04‭ ‬

אלה‭ ‬האגדות‭ ‬שסיפרנו‭ ‬בגלות‭. ‬בגלות‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬לנו‭ ‬אלא‭ ‬למסור‭ ‬את‭ ‬נפשנו‭. ‬אבל‭ ‬היום‭ ‬יש‭ ‬לנו‭ ‬סוף‭ ‬סוף‭ ‬מדינה‭ ‬ריבונית‭, ‬ושוב‭ ‬לא‭ ‬תהיה‭ ‬תפארתנו‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שאנחנו‭ ‬מוכנים‭ ‬לבעור‭ ‬הרבה‭ ‬זמן‭. ‬במקום‭ ‬למסור‭ ‬את‭ ‬עצמנו‭ ‬להריגה‭, ‬עכשו‭ ‬הזמן‭ ‬למסור‭ ‬את‭ ‬חיי‭ ‬רוצחנו‭ ‬ואויבנו‭ ‬לשמיים‭. ‬צריך‭ ‬שידעו‭ ‬בכל‭ ‬העולם‭: ‬הדם‭ ‬שלנו‭ ‬יקר‭. ‬יהודי‭ ‬לא‭ ‬נרצח‭ ‬סתם‭ ‬ככה‭ ‬בקלות‭. ‬

05‭ ‬

אבל‭ ‬בניגוד‭ ‬לכל‭ ‬מיני‭ ‬מספרי‭ ‬סיפורים‭ ‬על‭ ‬יהדות‭ ‬גלותית‭ ‬כנועה‭. ‬רוב‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬שמחים‭ ‬היום‭ ‬על‭ ‬הבעת‭ ‬חוזק‭ ‬מול‭ ‬האויבים‭, ‬על‭ ‬הנחישות‭, ‬על‭ ‬אמירת‭ ‬האמת‭ ‬בקול‭ ‬ובלי‭ ‬חשש‭, ‬ועל‭ ‬הבעת‭ ‬עוצמה‭ ‬יהודית‭. ‬אז‭ ‬עכשיו‭ ‬עוצמה‭ ‬יהודית‭ ‬עובדת‭ ‬במרץ‭ ‬להעביר‭ ‬את‭ ‬החוק‭ ‬גם‭ ‬בקריאה‭ ‬שנייה‭ ‬ושלישית‭ ‬ולהכניס‭ ‬אותו‭ ‬לספר‭ ‬החוקים‭ ‬של‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭. ‬תתפללו‭ ‬להצלחה‭, ‬וחג‭ ‬חנוכה‭ ‬שמח‭ . ‬

דעה מקצועית אובייקטיבית

דעה מקצועית אובייקטיבית

כשהגיע‭ ‬הדרבי‭ ‬הגדול‭ ‬שכולם‭ ‬ציפו‭ ‬לו‭, ‬לא‭ ‬היה‭ ‬שופט‭. ‬אבל‭…
מאחורי כל אשת פוליטיקאי מצליחה עומד גבר אוהב

מאחורי כל אשת פוליטיקאי מצליחה עומד גבר אוהב

01‭ ‬יום‭ ‬אחד‭ ‬פגש‭ ‬אותי‭ ‬איש‭ ‬צעיר‭, ‬בתחילת‭ ‬דרכו‭ ‬הפוליטית‭,…
כשמתייחסים לאנשים מסויימים בזלזול

כשמתייחסים לאנשים מסויימים בזלזול

01‭ ‬קראתי‭ ‬ברשתות‭ ‬שעדי‭ ‬אשכנזי‭, ‬סטנדאפיסטית‭ ‬מהשמאל‭, ‬צילמה‭ ‬במהלך‭ ‬הופעה‭…
אנו בוחרים בחיים והבוחר במוות ישא באחריות

אנו בוחרים בחיים והבוחר במוות ישא באחריות

השבוע‭ ‬עבר‭ ‬בקריאה‭ ‬ראשונה‭  ‬חוק‭ ‬עונש‭ ‬מוות‭ ‬למחבלים‭. ‬בהצגת‭ ‬החוק‭…
חינוך לקבלת האחר ושנאת ההוא

חינוך לקבלת האחר ושנאת ההוא

01‭ ‬בשנים‭ ‬הראשונות‭ ‬לקום‭ ‬המדינה‭, ‬הפוליטיקאים‭ ‬והמורים‭ ‬מהצד‭ ‬השמאלי‭ ‬של‭…
גבורה מעוררת השראה

גבורה מעוררת השראה

01‭ ‬קרית‭ ‬ארבע‭ ‬לבשה‭ ‬השבוע‭ ‬חג‭. ‬נראה‭ ‬שהרגע‭ ‬הזה‭ ‬הוא‭…
אל תתנו למחבלים לנצח

אל תתנו למחבלים לנצח

לפני‭ ‬שנתים‭ ‬הערבים‭ ‬יצאו‭ ‬להתקפת‭ ‬טרור‭ ‬על‭ ‬ישראל‭. ‬למה‭? ‬כי‭…
לכתך אחרי במדבר

לכתך אחרי במדבר

הדרך‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬עוברת‭ ‬בישיבה‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭. ‬לכתך‭ ‬אחרי‭ ‬במדבר‭…
תשובה אל חבלי ארצנו

תשובה אל חבלי ארצנו

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬הוא‭ ‬יום‭ ‬של‭ ‬חשבון‭ ‬נפש‭. ‬אבל‭ ‬הוא‭…
שירבו נצחונותינו כרימון

שירבו נצחונותינו כרימון

01‭ ‬בתקופה‭ ‬הזאת‭, ‬כל‭ ‬שנה‭ ‬מחדש‭ ‬הלילות‭ ‬מלאים‭ ‬באוויר‭ ‬חגים‭…
העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

אי‭ ‬אז‭ ‬לפני‭ ‬כמה‭ ‬עשורים‭, ‬צחקה‭ ‬כל‭ ‬המדינה‭ ‬כשהגששים‭ ‬ירדו‭…
אידיאולוגיה גנוזה

אידיאולוגיה גנוזה

בבית‭ ‬כנסת‭ ‬אחד‭ ‬שהייתי‭ ‬מתפלל‭ ‬בו‭ ‬פעם‭, ‬עברו‭ ‬לחברה‭ ‬חיצונית‭…
קהילת קנאי תל אביב

קהילת קנאי תל אביב

עיריית‭ ‬תל‭ ‬אביב‭ ‬היא‭ ‬עירייה‭ ‬מאד‭ ‬דתית‭, ‬אפשר‭ ‬אפילו‭ ‬לומר‭…