שמואל יעקובסון

על הטרור בכבישים

זירת התאונה בבנימין

01
בשבוע האחרון אירעו מספר תאונות דרכים בהם נקטלו שישה בני אדם (מבלי לספור את הנהגים העבריינים שנפגעו): מתן צינמן מבנימין, שביום התאונה עוד שמח עם תיק בית הספר שנקנה לקראת עלייתו לכיתה א׳, תיק אותו לא יזכה לשאת על גבו, כיתה א׳ אליה לא יגיע. בתאונה נפצעו גם אמו ובני משפחה נוספים. שני הרוגים בתאונה בסיני, בה נפצעו עוד חמישה בני אדם; שני הרוגים בכביש 6 באזור הסמוך ללהבים.
לשלוש התאונות יש משותף, גם אם לומר אותו זה נוגד את כללי ה-PC. בשלוש התאונות הללו – הנהג הפוגע היה ערבי. בנוסף, כל אחת מהתאונות אירעה במקום בו מדינת ישראל התפרקה, או שהיא בתהליך התפרקות, מסמכויותיה או ממשילותה: סיני נמסרה למצרים, שם, למרבה הצער, אין למדינת ישראל עוד שליטה כלשהי ואפילו פינוי הגופות או הפצועים מסור לרצונם הטוב של שלטונות מצרים, הנגועים בשנאת ישראל תהומית; ביהודה ושומרון – התפרקה מדינת ישראל מסמכויותיה באזורי A ו-B, וכפי שיוסבר להלן, הדבר מביא לצמצום גם הפעלת סמכויות בשטחי C; בנגב – אנו בעיצומו של תהליך אבדן המשילות, אם כי הוא עדיין ניתן לעצירה.
סיפור העקדה בספר בראשית מתחיל במילים ״אחר הדברים האלה״. פירושים רבים יש למשפט זה, רובם נוגעים לדו שיח, כביכול, בין יצחק לישמעאל או בין השטן לקב״ה. אך שמעתי פירוש אחד, שאומר – בוא נלך לפשט המקרא, בשיטת ״התנ״ך מפרש את עצמו״. מהו האירוע אותו מזכירה התורה לפני סיפור העקדה? כריתת הברית בין אברהם לאבימלך מלך פלישתים. לפי פירוש מטלטל זה, רצתה התורה לומר לנו: אתה – אברהם אבינו – כרת ברית עם פלישתים, נתת להם אחיזה בארץ (בשל אותה ברית נמנע, אחר כך, כיבוש ירושלים למשך תקופה ארוכה) – אם כך, הקב״ה אומר לך להעלות את בנך יחידך, את מי שאמור להמשיך את מפעלך ולרשת את הארץ, לעולה, שכן אם אתה מתפרק מאחריותך לחבלי הארץ – אין עוד טעם שיהיה לך המשך…
בכל הנוגע ליו״ש, נשמעו טענות שונות, הן בנוגע לתרבות הנהיגה של הערבים, הן בנוגע לתשתית הכבישים והן בנוגע להעדר אכיפה. תרבות הנהיגה הערבית – אותה יהיה קשה לשנות. המדובר בחברה שאינה רגישה לחיי אדם. זה בא לידי ביטוי באופנים רבים ושונים, רציחות על כבוד המשפחה, קטטות יום יומיות הכוללות אלימות קשה ביותר לרבות שריפת בתים, שריפת עסקים, ירי בנשק חם, וגם – בנהיגה.
תשתית הכבישים ביו״ש – אכן מתאימה לשנות ה-70 של המאה הקודמת. עם זאת, המגבלות המשפטיות הדרקוניות הן הגורם העיקרי המונע את פיתוחה, ושוב אנו מגיעים לאקסיומה, ששום דבר לא יוכל להשתפר במדינה בלי תיקון יסודי של מערכת המשפט.
אשר לאכיפה – מאז הסכמי אוסלו, הלכה למעשה, אין אפשרויות אכיפה כלפי הערבים תושבי האוטונומיה: הם עצמם האחראים על רישוי הנהגים ועל רישוי כלי הרכב; הם אינם אוכפי קנסות או עונשים אחרים שמוטלים בבתי המשפט שלנו, כך שגם אם המשטרה תציב אלפי שוטרים בכבישי יו״ש, והם יתפסו עברייני תנועה – ספק אם תהיה בכך תועלת. הדוחות שיחולקו – יישארו כאות מתה.
02
המפתח לפתרון הוא, אם כן, תפיסה מחודשת של השליטה בכל מרחבי יו״ש, תוך ביטול מלא של הסכמי אוסלו, סגירת הרשות המכונה ״פלשתינאית״. בניגוד לטענות מהאגף השמאלי – לא יהיה בכך כדי להטיל עומס כלכלי או אחר על המדינה, שכן ממילא, מוחזקת הרשות על חשבון משלם המסים הישראלי וכוחות הבטחון הישראליים הם השומרים על קיומה. ממילא גם, מסייעת מדינת ישראל לרשות בכל פעילות שהיא. אלא שהרשות היא הגורם מספר אחד הפועל נגד מדינת ישראל בכל מישור אפשרי ואף מעניקה חסות ומחסה למחבלים ולעבריינים, כשלאור הדקדקנות היתרה (והחד צדדית לחלוטין) בה מפרשות מערכות הבטחון והמשפט את הסכם אוסלו ואת דברי החקיקה שהוחקו על פיו – נמנעים גופי השיטור והבטחון לפעול בשטחה למעט במקרים יוצאי דופן ביותר, שבוודאי אינם נוגעים לעבירות תעבורה.
גם בנגב ובשאר שטחי הארץ – הפתרון הוא הגברת המשילות, בד בבד עם תיקון מערכת המשפט. כך למשל, קבע בית המשפט העליון, כבר לפני יותר מעשרים שנה, בהלכת ״סליחוב״, כי עבירות תעבורה, ככלל, לא תקמנה עילת מעצר. כל המחשבה הזו טעונה שינוי מהיסוד. כלי רכב עלול לשמש כנשק קטלני לכל דבר. מי שמזלזל בחוקי התעבורה; מי שמהין לנהוג ללא רישיון, או, חמור מכך – כשהוא בפסילת רישיון; מי שנוסע בכלי רכב שאינו כשיר לתנועה – צריך להיעצר עד תום ההליכים ובכך להיות מורחק מלנהוג בכלי רכב כלשהו. באיזון שבין חירותו של עבריין לבין חייהם של אזרחים תמימים המשתמשים בדרך – יש להעדיף את האחרונים. זכויות האדם אינן מוקנות רק לעבריינים, אלא גם, ובעיקר – נועדו לשומרי החוק. במדינה מתוקנת זכויותיהם של שומרי החוק דינן להיות עדיפות על זכויות העבריינים או המפגעים.
תיקון מערכת המשפט בכל הנוגע לאכיפת עבירות תעבורה וכן החזרת המשילות בשטחי יו״ש והנגב (ובעתיד – גם בסיני ובכל שטחי ארץ ישראל בגבולות ההבטחה) הן עוד משימות לממשלת הימין החדשה, לכשתקום.

בתמונה: זירת התאונה בבנימין

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…