שליפות

למה נועם? אבי מעוז

'עת לעשות לה' הפרו תורתך'. כשהבית בוער כולם יוצאים לכבות את השרפה. כשיש מלחמת מצווה יוצאים כולם, גם חתן מחדרו וכלה מחופתה.

אבי מעוז

 

אבי מעוז

אתם, אנשי השטח ופעילי המפלגה, אנשי תורה. מה לכם ולפוליטיקה? האם זה תפקידכם?
"בעיקרון לא. אנשי תורה ותלמידי חכמים צריכים להיות עסוקים בלימוד תורה, ברוממות הרוח של העם ובהצבת ערך תורה במרכז חיינו הפרטיים והלאומיים כאחד".
אם כך, מה עובר עליכם?
"'עת לעשות לה' הפרו תורתך'. כשהבית בוער כולם יוצאים לכבות את השרפה. כשיש מלחמת מצווה יוצאים כולם, גם חתן מחדרו וכלה מחופתה. כשמנהלים מלחמה גלויה הדברים פשוטים ואין צורך להתווכח ולשכנע. אילו כפתה המדינה על אזרחיה לחלל שבת, היינו כולנו עולים על בריקדות, ואיש לא היה שואל שאלות. אך כשהדברים נעשים בהיחבא, בעורמה, בשימוש במניפולציות רגשיות 

הקמת מפלגת נעם קוממה עליה רבים ועלו טענות קשות על פלגנות ועל איבוד קולות שעלול להביא לעליית שלטון השמאל. תפסנו את אבי מעוז, האיש שעומד מאחורי המפלגה, השטח והקמפיין לשיחה קצרה על נעם, המפלגה והחזון

ופסיכולוגיות, כדי שאנשים כמוך למשל לא יחושו בשינויים, המצב חמור שבעתיים.
"מתחת לאפנו מתנהלת היום מלחמה של ממש נגד יסודות הקיום שלנו כעם וכמדינה יהודית בארץ ישראל".
תוכל לפרט? על איזו מלחמה אתה מדבר?
"בשנים האחרונות גופים רבים עתירי ממון חודרים אל מוקדי ההשפעה במדינה ושואפים לחנך מחדש את כולנו. באמצעות כסף וסוכני שינוי הם נכנסים למשרד החינוך (גם לחינוך הממלכתי-דתי), לצה"ל, לאקדמיה ולתקשורת ומקדמים אג'נדות אנטי-יהודיות ואנטי-אנושיות כדי להחליש את יהדותה של המדינה ואת כוח העמידה של העם היושב בציון".

יש לך דוגמאות ממשיות לכך?
"יש לכך דוגמאות רבות: ערעור התא המשפחתי הבריא דרך קרנות זרות וארגוני גאווה המעורבים במשרד החינוך; מימון השתלמויות שמטרתן מחיקת הזהות המינית והצבת חלופות המביאות לחורבן המשפחה והעולם; הכפשה והכלמה תקשורתית ('שיימינג') של כל מי שמביע דעתו נגד חורבן המשפחה.
"השתלטות הולכת וגוברת של ארגונים רפורמים על הצביון היהודי במדינה דרך קידום חקיקה אנטי-דתית על ידי שותפות במאות דיונים של ועדות הכנסת בנושאים אלו וכן על ידי עתירות שונות לבג"ץ; קידום נישואי התערובת במגוון דרכים; ניסיון לקבע את מעמד הרפורמים בכותל אגב ביזוי קודשי ישראל.
"פגיעה גוברת והולכת בשמירת השבת במרחב הציבורי, כגון הפעלת התחבורה הציבורית, עבודות הרכבת בשבת ועוד.
"החלשה של הצבא על ידי הכנסת נשים לתפקידים קרביים במסווה של שוויוניות מגדרית וכן החלשת הרוח דרך 'חינוך מחדש' של קציני צה"ל.
"כניסת גופים העוינים את התורה ואת היהדות אל מערכות הציבור, כגון כניסת קרן מנדל (המזוהה עם הקרן לישראל חדשה, וראשיה הם רפורמים וקונסרבטיבים) למערכת החינוך; מעורבות ארגונים כגון ארגון בינה ומכון הרטמן (הנתמכים בקרן לישראל חדשה) בחינוך הקצינים בצה"ל ועוד".

אם האידאולוגיה של פירוק התא המשפחתי תשלוט בכיפה, לא יישאר פה 'עם ישראל' בשביל מעשה ההתיישבות. אם נאפשר לרפורמים ולקרן החדשה לישראל לקעקע את שורשי התרבות היהודית הישראלית האלוקית, תהפוך מדינת ישראל למדינת כל אזרחיה, והמשילות לא תעלה ולא תוריד.

אם זה בוער כל כך למה נזכרתם רק היום?
"מצאת מקום חרפתנו. ייתכן שגם אנו, שהיינו שקועים באוהלה של תורה, לא נתנו את הדעת למתרחש סביבנו, ואולי אף אותנו הצליחו להרדים".
למה ראית צורך בהקמת מפלגה חדשה? האם אנשים כמו הרב רפי פרץ ובצלאל סמוטריץ', שוודאי אמונים על ערכים אלו, אינם טובים דיים לייצג אותנו?
"הם אנשים מצוינים המאמינים בכל מה שאנו מאמינים".
ומדוע לא ללכת איתם?
"בחיינו הציבוריים והלאומיים יש נושאים רבים כבדי משקל וחשובים מאוד, כגון התיישבות, ביטחון, שלטון בג"ץ, תקצוב מוסדות חינוך וכן הנושאים שהזכרנו. כידוע, כאשר מפלגה נכנסת לקואליציה היא אינה יכולה לממש את כל רצונותיה, אלא היא קובעת סדר עדיפויות ומחליטה אילו נושאים הם מבחינתה 'ייהרג ובל יעבור'.
"במשא ומתן הקואליציוני העמיד הבית היהודי בראש סדר העדיפויות שלו את נושא ההתיישבות, את סוגיית המשילות, את מעמד החמ"ד ותקצוב מוסדותיו וכו'. בשל כך נדחקו לשוליים הנושאים החמורים והמסוכנים ביותר לעם ישראל, שעליהם הצבענו כאן.
"כמו כן במצב שנוצר אחרי האיחוד עם הימין החדש, הרב רפי פרץ וסמוטריץ' ודאי אינם יכולים להילחם כראוי בענייני הזהות היהודית. בקמפיין מפלגת ימינה אפילו לא מוזכר המאבק הבסיסי על שמשפחה היא אבא ואימא, וגם אין כל אזכור של המאבק ברפורמים. לכן אין ספק בנחיצותה של מפלגה שתציב דרישות אלו בראש סדר העדיפויות".
אם אני מבין נכון, יש כאן ויכוח אידאולוגי מהי הנקודה החשובה ביותר היום בעם ישראל שעליה ולמענה צריך למסור את הנפש: אם אלו סוגיות ההתיישבות, המשילות, תקצוב החינוך הדתי והתורני או שמא סוגיות הלהט"בים, הרפורמים וחדירת גופי חוץ למערכות הציבוריות.
"אכן".
מדוע אתה חושב שהסוגיות שהצבעת עליהן חמורות יותר?
"העולם בנוי מחומר ורוח, גוף ונשמה, ואי אפשר לאחד ללא האחר, אבל הנשמה קודמת לגוף בכוחה ובנצחיותה. אכן, אין ערוך לחשיבותה של ההתיישבות, והמשילות גם היא חשובה ומרכזית. אבל אם נצליח לקדם את הסוגיות של ההתיישבות והמשילות וכו', ובו בזמן נאבד את הרוח והנשמה של עם ישראל, לא הועלנו כלום.
"אם האידאולוגיה של פירוק התא המשפחתי תשלוט בכיפה, לא יישאר פה 'עם ישראל' בשביל מעשה ההתיישבות. אם נאפשר לרפורמים ולקרן החדשה לישראל לקעקע את שורשי התרבות היהודית הישראלית האלוקית, תהפוך מדינת ישראל למדינת כל אזרחיה, והמשילות לא תעלה ולא תוריד.
"אם אג'נדות פוסט-מודרניות ישתלטו על הצבא ועל השיח הציבורי, מדינת ישראל תתנער חלילה מתורה ומערכים יהודיים, ואז, כדברי הרב קוק, 'אין די באר את גודל האסון'. כשיש נביקת הרוח, כל החומר גם ייפול, חס ושלום.
"הערובה היחידה להצליח במפעל הנשגב של הקמת מדינה שתהיה כיסא ה' בעולם היא חיבור לרוח ולנשמה היהודית ומלחמה ללא פשרות בכל הרוחות הזרות המנסות לקעקע את כרם ישראל, אמונתנו ותרבותנו".

אם אלו סוגיות של רוח ונשמה, מה הקשר שלהן לכוח פוליטי? הרי רוח ונשמה לעם ישראל אינן מוחדרות בשדה הפוליטי אלא בשדה החינוך, הרבצת תורה, קירוב רחוקים.
"אכן, יש לחנך ולהרבות תורה, וזהו תפקידם העיקרי של אנשי רוח. אך כיוון שלוחמים בזהותה היהודית של מדינת ישראל משתמשים ברשות המחוקקת וברשות המבצעת כדי להחדיר את האג'נדות שלהם, פועלים בכל כוחם בשדה הפוליטי ודוחפים לחקיקה בנושאים אלו ולחדירה למשרדי ממשלה ומערכות ציבוריות, עלינו להיות שם! אי אפשר להסתפק בהשפעה על אנשים פרטיים כאשר השדה הציבורי כולו מותקף ועובר שינויים רדיקליים שיעצבו מחדש את המדינה כולה".

אם תיכנסו לכנסת, מה כבר תוכלו לעשות?

"התופעות החמורות שהוזכרו לעיל יכולות להתרחש רק משום שמסתירים אותן מעיני הציבור, או ליתר דיוק, מציגים אותם בגרסה מכובסת ובשם התקין פוליטית, בלי לחשוף את כל פרטיהן ומורכבותן.

"אין ספק שאילו היה הציבור ער לאמת השלמה על המהפכה התרבותית שרוצים לחולל כאן, הוא היה מתנגד לה ולא מאפשר אותה. בדיוק מסיבה זו עלינו להיות מיוצגים בכנסת ישראל. חברי הכנסת חשובים לא בגלל הנאומים שיישאו על הבמה אלא בגלל היכולת החוקית והציבורית שלהם לעורר דיון ציבורי בסוגיות שעליהן יצביעו.

"חבר כנסת, וקל וחומר יו"ר ועדת פיקוח, כגון ועדת החינוך של הכנסת, יכול לכפות דיון ציבורי כמעט בכל נושא שהוא רואה לנכון. נוסף על כך יש לו כלים לאלץ את פקידי המשרדים הרלוונטיים לתת לו את כל המידע על פעילותם, כולל סיכומי שיחות, הסכמים עם נותני שותפויות וכדומה. כך הוא יכול לחשוף לציבור את עומק הבעיה ואת האחראים האמיתיים להיווצרותה".

כיצד אתה חושב שאנשים שאינם מנוסים בפוליטיקה יהיו מסוגלים לשחות ברפש שהיא מייצרת ולהצליח בדרכם? כבר ראינו בכנסת אנשי תורה שהתקשו ביותר לפעול בשקרים ובתככנות, ועם כל האידאולוגיה והרצון הטוב לא יכלו לקדם כלום. 

"כל חבר כנסת התחיל פעם את דרכו בפוליטיקה. מדובר כאן באנשים שאינם רק אנשי תורה אלא אנשי מעשה מוכשרים ביותר. אין ספק שהם ילמדו את נבכי הפוליטיקה. יתרה מכך, מכיוון שכל התנועה הזאת פועלת לשם שמיים, בע"ה יתקיים בהם 'מי שפעל עם אל יבוא וייטול שכרו'". 

אתה לא חושש שריצת מפלגת נעם תיצור קרע בציבור הדתי-לאומי?

"ראשית, אנו מאמינים שהמאבק בסוגיות אלו יביא לחיבורים ולאחדות עם ציבורים רחבים שעד היום היו רחוקים מאיתנו. כבר היום מחוגי הבית, המפגשים האישיים והשיח בטלפון וברשתות החברתיות מדהים לראות עד כמה הציבור הרחב – חילונים, מסורתיים, חרדים, בעלי תשובה ועוד – מתחבר לנושאים האלה ומזדהים איתם. 

"שנית, אין ספק שאחדות היא דבר חשוב ביותר, אך לא בכל מחיר. איננו יכולים להישאר אדישים במחנה כשהבית בוער לעינינו ואיש אינו מכיר בחומרת המצב ואינו מוכן לצאת להסתכן ולמסור את הנפש לכיבוי הבערה". 

יש סכנה ממשית שלא תעברו את אחוז החסימה, שקולות רבים ילכו לאיבוד ויביאו עלינו את שלטון השמאל.
"אנו נדהמים לגלות עד כמו הסוגיות הללו של איבוד הזהות היהודית והאנושית נוגעות בציפור הנפש של אנשים רבים. אנו פוגשים הורים המתייסרים מכך שבנם 'נושא' בן זוג או שבתם 'נישאת' לבת זוג או שילדיהם נישאים לגויים; אנשים הכואבים את סתימת הפיות בסוגיות אלו ועוד. על כן אנו מאמינים שרבים מחוץ למעגלים המוכרים לנו יצטרפו אלינו ויצביעו לנו".
סליחה, אבל מאמונה עדיין לא קונים במכולת. לא ראינו אף סקר אחד שבו אתם עוברים את אחוז החסימה.
"כפי שציינתי, בידינו אינדיקציות ברורות לכך שאנו עוברים את אחוז החסימה. ערכנו עד היום מאות חוגי בית, דיברנו ונפגשנו עם עשרות אלפי אנשים בפגישות פנים אל פנים, שיחות טלפון, התכתבויות ברשתות החברתיות ועוד, והתברר בע"ה שהסיכוי שלנו לעבור גדול מאוד.
"אצרף רק סקר עומק שערך עבורנו הסוקר מנו גבע, שלפיו 9% מהציבור (!) שוקלים להצביע לנעם אם ישתכנעו שהיא עוברת את אחוז החסימה. כבר היום יותר מארבעים אלף איש חתמו על תמיכה בנעם והביעו כוונה להצביע לה אם יתברר כי סיכוייה ריאליים. אין הדבר תלוי אלא בנו! אם כל מי שמבין את חשיבות העניין אך יושב על הגדר ושואל את עצמו אם ההצלחה ריאלית יצטרף למהלך, בעזרת ה' נעבור את אחוז החסימה, ובגדול!"

עוד במדור זה

חנוכת ה-AI

חנוכת ה-AI

01‭ ‬

רבות‭ ‬כבר‭ ‬נכתב‭, ‬ובצדק‭, ‬על‭ ‬הסכנות‭ ‬שב‭-‬AI‭: ‬אבטלה‭ ‬אדירה‭, ‬פייק‭ ‬ניוז‭, ‬שיבוש‭ ‬הסדר‭ ‬החברתי‭ ‬וכו‮'‬‭, ‬אבל‭ ‬החשש‭ ‬העיקרי‭ ‬הוא‭ ‬מבינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬כללית‭ ‬‭(‬AGI‭) ‬שתפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭ ‬ותצא‭ ‬מכלל‭ ‬שליטה‭ ‬אנושית‭. ‬כאן‭, ‬בחידוד‭ ‬ההבדל‭ ‬שבין‭ ‬נשמה‭ ‬לאוסף‭ ‬נוירונים‭, ‬יכול‭ ‬האור‭ ‬הקטן‭ ‬של‭ ‬חנוכה‭ ‬להרגיע‭ ‬אותנו‭:‬

02‭ ‬

היוונים‭ ‬הקדמונים‭ ‬סברו‭ ‬שהחומר‭ ‬מורכב‭ ‬מ"אטומים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬חלקיקים‭ ‬שאינם‭ ‬ניתנים‭ ‬לחלוקה‭ ‬נוספת‭. ‬מבחינתם‭, ‬קיימת‭ ‬מסגרת‭ ‬סופית‭ ‬למציאות‭: ‬הכל‭ ‬ניתן‭ ‬למדידה‭, ‬לכימות‭ ‬ולהכללה‭ ‬בנוסחאות‭. ‬תפיסה‭ ‬זו‭ ‬עיצבה‭ ‬את‭ ‬המערב‭ ‬עד‭ ‬היום‭: ‬הניסיון‭ ‬להכניס‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬כולו‭ ‬לטבלאות‭ ‬ומדדים‭.‬

03‭ ‬

בינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬היא‭ ‬ביטוי‭ ‬משוכלל‭ ‬יותר‭ ‬של‭ ‬אותה‭ ‬תפיסה‭ ‬יוונית‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬מצטיין‭ ‬בעיבוד‭ ‬מידע‭ ‬עצום‭, ‬בזיהוי‭ ‬דפוסים‭ ‬ובמתן‭ ‬תשובות‭ ‬מבוססות‭ ‬על‭ ‬כמויות‭ ‬אדירות‭ ‬של‭ ‬נתונים‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לסכם‭ ‬טקסטים‭, ‬לתרגם‭ ‬שפות‭, ‬להציע‭ ‬פתרונות‭ ‬לבעיות‭ ‬ידועות‭ ‬וליצור‭ ‬מכל‭ ‬אלה‭ ‬הקשרים‭ ‬חדשים‭ – ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬מכנים‭ ‬בטעות‭ ‬‮"‬יצירתיות‮"‬‭. ‬ומכאן‭ ‬החשש‭ ‬שהוא‭ ‬יפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭.‬

04‭ ‬

זוהי‭ ‬טעות‭! ‬לעיתים‭ ‬נדמה‭ ‬שה‭-‬AI‭ ‬עונה‭ ‬על‭ ‬שאלות‭ ‬‮"‬חדשות‮"‬‭ ‬שלא‭ ‬נשאלו‭ ‬קודם‭. ‬אך‭ ‬למעשה‭, ‬הוא‭ ‬פשוט‭ ‬ניגש‭ ‬לזיכרון‭ ‬אדיר‭ ‬של‭ ‬מיליארדי‭ ‬תווים‭, ‬ומוצא‭ ‬בו‭ ‬מה‭ ‬שכבר‭ ‬נכתב‭ ‬איפשהו‭ ‬ברשת‭. ‬וגם‭ ‬כאשר‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬משער‮"‬‭ ‬תשובה‭ ‬לשאלה‭ ‬שלא‭ ‬הופיעה‭ ‬בדיוק‭ ‬במאגר‭ ‬הנתונים‭ ‬שלו‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬עושה‭ ‬זאת‭ ‬באמצעות‭ ‬ניתוח‭ ‬סטטיסטי‭ ‬של‭ ‬דפוסים‭ ‬קיימים‭ (‬ומכיוון‭ ‬שהוא‭ ‬מתוכנת‭ ‬לצרכים‭ ‬מסחריים‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬פונה‭ ‬למכנה‭ ‬המשותף‭ ‬הנמוך‭ ‬שירצה‭ ‬את‭ ‬המשתמש‭ ‬ולכן‭ ‬‮"‬יזייף‮"‬‭ ‬בכדי‭ ‬למצוא‭ ‬חן‭).‬

05‭ ‬

כאן‭ ‬נמצאת‭ ‬הנקודה‭: ‬ה‭-‬AI‭ ‬חסר‭ ‬יכולת‭ ‬ה‭ ‬becoming‭ – ‬ההתהוות‭, ‬ההיווצרות‭ ‬של‭ ‬משהו‭ ‬חדש‭ ‬באמת‭. ‬אין‭ ‬בו‭ ‬מהות‭ ‬פנימית‭, ‬יש‭ ‬רק‭ ‬עיבוד‭ ‬של‭ ‬צורות‭. ‬הוא‭ ‬מצטיין‭ ‬בעולם‭ ‬הכמות‭, ‬אך‭ ‬חסר‭ ‬לו‭ ‬משהו‭ ‬יסודי‭ ‬באיכות‭ ‬‮–‬‭ ‬היכולת‭ ‬ליצור‭ ‬מציאות‭ ‬חדשה‭ ‬באמת‭.‬

06‭ ‬

נביא‭ ‬דוגמא‭ ‬לדבר‭: ‬מצאנו‭ ‬במסכת‭ ‬בבא‭ ‬קמא‭: ‬‮"‬הוציאה‭ ‬ליסטים‭, ‬ליסטים‭ ‬חייבים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬אם‭ ‬גנבים‭ ‬הוציאו‭ ‬צאן‭ ‬מהדיר‭ ‬והצאן‭ ‬גרם‭ ‬נזק‭, ‬הגנבים‭ ‬נושאים‭ ‬באחריות‭. ‬הגמרא‭ ‬שואלת‭: ‬‮"‬פשיטא‭!‬‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬הרי‭ ‬זה‭ ‬ברור‭! ‬ועונה‭: ‬לא‭, ‬יש‭ ‬צורך‭ ‬לומר‭ ‬זאת‭ ‬במקרה‭ ‬שהגנבים‭ ‬לא‭ ‬משכו‭ ‬את‭ ‬הבהמה‭ ‬בכוח‭ ‬אלא‭ ‬רק‭ ‬עמדו‭ ‬בפניה‭ ‬וגרמו‭ ‬בעקיפין‭ ‬להליכתה‭.  ‬אם‭ ‬נשאל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬מתי‭ ‬ליסטים‭ ‬מתחייבים‭ ‬על‭ ‬נזק‭ ‬של‭ ‬צאן‭ ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לבחון‭ ‬מאות‭ ‬פסקים‭ ‬דומים‭ ‬ולזהות‭ ‬את‭ ‬הדפוס‭ ‬הסטטיסטי‭ ‬המשותף‭ ‬‮–‬‭ ‬אך‭ ‬זו‭ ‬אינה‭ ‬סברה‭ ‬אמיתית‭. ‬סברא‭ ‬היא‭ ‬היכולת‭ ‬להגדיר‭ ‬מתי‭ ‬נחשב‭ ‬שהצאן‭ ‬יצא‭ ‬מרשות‭ ‬הבעלים‭ ‬המקורי‭? ‬זו‭ ‬תשובה‭ ‬שדורשת‭ ‬‮"‬טביעות‭ ‬עין‮"‬‭ (‬השלב‭ ‬הראשון‭ ‬לפני‭ ‬מדרגת‭ ‬‮"‬רוח‭ ‬הקודש‮"‬‭) –  ‬אינטואיציה‭ ‬עמוקה‭, ‬הבנה‭ ‬מהותית‭ ‬של‭ ‬מושגים‭ ‬כמו‭ ‬רשות‭, ‬אחריות‭ ‬ומוסר‭ ‬שתלויים‭ ‬בעולם‭ ‬ערכים‭ ‬ומשתנים‭ ‬ממצב‭ ‬למצב‭ ‬שלעולם‭ ‬אין‭ ‬אחד‭ ‬זהה‭ ‬למשנהו‭ (‬מה‭ ‬למשל‭ ‬יהיה‭ ‬הדין‭ ‬אם‭ ‬מוציאים‭ ‬צאן‭ ‬מן‭ ‬הדיר‭ ‬כחלק‭ ‬ממאבק‭ ‬לאומי‭ ‬עם‭ ‬אותם‭ ‬אלו‭ ‬שבכלל‭ ‬לא‭ ‬אמורים‭ ‬להיות‭ ‬פה‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭?).‬

07‭ ‬

היכולת‭ ‬להעריך‭ ‬כיצד‭ ‬מתבטא‭ ‬הממד‭ ‬המוסרי‭-‬אלוקי‭ ‬במציאות‭ ‬הנתונה‭ ‬נובעת‭ ‬לא‭ ‬רק‭ ‬מסך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬מצלם‭ ‬אלוקים‭ ‬שבאדם‭, ‬מהממד‭ ‬הנשמתי‭ ‬שיכול‭ ‬לעבור‭ ‬רק‭ ‬דרך‭ ‬הממד‭ ‬האנושי‭. ‬חז"ל‭ ‬מתבטאים‭ ‬ביחס‭ ‬לפסוק‭ ‬‮"‬אלה‭ ‬מקראי‭ ‬קודש‭ ‬אשר‭ ‬תקראו‭ ‬אותם‭ ‬במועדם‮"‬‭ – ‬‮"‬אל‭ ‬תקרי‭ ‬אותם‭ ‬אלא‭ ‬אתם‭, ‬אפילו‭ ‬שוגגין‮"‬‭. ‬אמת‭ ‬אובייקטיבית‭ ‬איננה‭ ‬סך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬חיפוש‭ ‬הנקודה‭ ‬הנצחית‭-‬אינסופית‭, ‬כאשר‭ ‬חכמים‭ ‬פוסקים‭ ‬מתוך‭ ‬רוח‭ ‬קודשם‭ ‬גם‭ ‬‮"‬טעותם‮"‬‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מההשגחה‭ ‬האלוקית‭ ‬שמכוונת‭ ‬את‭ ‬ההחלטה‭ ‬נכונה‭ ‬לרגע‭ ‬הנתון‭ ‬ותתברר‭ ‬בדיעבד‭ ‬כדבר‭ ‬הנכון‭ ‬שקידם‭ ‬את‭ ‬עולמו‭ ‬של‭ ‬אלוקים‭ ‬בחשבון‭ ‬הנצח‭.‬

08‭ ‬

זו‭ ‬כמובן‭ ‬עוד‭ ‬דוגמא‭ ‬קלה‭ ‬יחסית‭ ‬מעולם‭ ‬התלמוד‭, ‬ככל‭ ‬שנעמיק‭ ‬בדילמות‭ ‬אמוניות‭, ‬חינוכיות‭, ‬רגשיות‭, ‬ככל‭ ‬שנחדור‭ ‬לתוככי‭ ‬הנשמה‭ ‬והמהות‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬דבר‭ ‬‮–‬‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬יהפוך‭ ‬להיות‭ ‬חיקוי‭ ‬חיוור‭ ‬יותר‭ ‬ויותר‭ (‬נתון‭ ‬שמעורר‭ ‬חשיבה‭ ‬מה‭ ‬יהיו‭ ‬מקצועות‭ ‬העתיד‭ ‬העיקריים‭. ‬רמז‭: ‬פחות‭ ‬טכניים‭ ‬ויותר‭ ‬רוחניים‭).‬

09‭ ‬

נס‭ ‬פך‭ ‬השמן‭ ‬מייצג‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬ההיפך‭ ‬מהתפיסה‭ ‬היוונית‭-‬כמותית‭. ‬פך‭ ‬אחד‭ ‬של‭ ‬שמן‭ ‬שאמור‭ ‬להספיק‭ ‬ליום‭ ‬אחד‭ ‬דולק‭ ‬שמונה‭ ‬ימים‭. ‬הממד‭ ‬האיכותי‭-‬רוחני‭ ‬הוא‭ ‬העומד‭ ‬ביסוד‭ ‬הכמות‭. ‬זו‭ ‬היצירה‭ ‬האמיתית‭: ‬בבסיס‭ ‬החומר‭ ‬טמונה‭ ‬הרוח‭, ‬בכל‭ ‬אטום‭ ‬מצויה‭ ‬פצצת‭ ‬אטום‭, ‬ביסוד‭ ‬הסוף‭ ‬מצוי‭ ‬האינסוף‭.‬

10‭ ‬

ה‭-‬AI‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬יפיפיותו‭ ‬של‭ ‬יפת‭ ‬באהלי‭ ‬שם‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כלי‭ ‬יפה‭ ‬ונפלא‭ ‬שיכול‭ ‬לשרת‭ ‬אותנו‭ ‬באיסוף‭ ‬מידע‭, ‬בסיכום‭ ‬חומרים‭, ‬ואפילו‭ ‬ביצירת‭ ‬תוכן‭ ‬ראשוני‭. ‬גילוי‭ ‬נאות‭: ‬גם‭ ‬לצורך‭ ‬כתיבת‭ ‬מאמר‭ ‬זה‭ ‬הסתייעתי‭ ‬בקלוד‭ ‬לצורך‭ ‬איסוף‭ ‬נתונים‭ ‬וסגנון‭, ‬אולם‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לי‭ ‬את‭ ‬הניצוץ‭ ‬הראשוני‭ ‬למאמר‭ ‬וגם‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬הגימור‭ ‬הסופי‭ ‬שהוא‭ ‬יותר‭ ‬מתוצר‭ ‬של‭ ‬אוסף‭ ‬נוירונים‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬ה"מה‮"‬‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"למה‮"‬‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לספק‭ ‬תשובות‭ ‬סטטיסטיות‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"סברא‮"‬‭ ‬האמיתית‭. ‬ומעל‭ ‬לכל‭ ‬‮–‬‭ ‬‮"‬כל‭ ‬רוח‭ ‬אין‭ ‬בקרבו‮"‬‭, ‬אין‭ ‬בו‭ ‬את‭ ‬צלם‭ ‬האלוקים‭, ‬את‭ ‬כוח‭ ‬ההתהוות‭ ‬האמיתית‭. ‬

קודש הקודשים אני מבקש

קודש הקודשים אני מבקש

01‭ ‬

השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬י"ט‭ ‬כסלו‭, ‬יום‭ ‬מיוחד‭ ‬בהיסטוריה‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬ביום‭ ‬הזה‭ ‬לפני‭ ‬שלושים‭ ‬שנה‭ ‬נפטר‭ ‬הרב‭ ‬משה‭ ‬צבי‭ ‬נריה‭ ‬זצ"ל‭, ‬אבי‭ ‬‮"‬דור‭ ‬הכיפות‭ ‬הסרוגות‮"‬‭, ‬האיש‭ ‬שהקים‭ ‬את‭ ‬בסיס‭ ‬החינוך‭ ‬של‭ ‬הציבור‭ ‬הדתי‭-‬לאומי‭. ‬מילותיו‭ ‬האחרונות‭ ‬היו‭ ‬‮"‬קדושה‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬קודש‭ ‬קודשים‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭, ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

02‭ ‬

‮"‬חול‮"‬‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שאין‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬אלא‭ ‬הוא‭ ‬אמצעי‭ ‬לדבר‭ ‬אחר‭ ‬ש"יחול‮"‬‭ ‬עליו‭ (‬כדוגמת‭ ‬חול‭ ‬הים‭ ‬שדורכים‭ ‬עליו‭). ‬למשל‭, ‬יהודי‭ ‬לא‭ ‬אמור‭ ‬לאכול‭ ‬למען‭ ‬האכילה‭ ‬עצמה‭ ‬אלא‭ ‬כדי‭ ‬שיהיה‭ ‬לו‭ ‬כוח‭ ‬לעשיית‭ ‬דברים‭ ‬משמעותיים‭. ‬עולם‭ ‬החול‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬החומר‭.‬

03‭ ‬

לעומת‭ ‬זאת‭, ‬קודש‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬ולא‭ ‬כאמצעי‭ ‬למשהו‭ ‬אחר‭ (‬כדוגמת‭ ‬חפץ‭ ‬שאנו‭ ‬מקדישים‭ ‬ומייחדים‭ ‬רק‭ ‬לשימוש‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭). ‬יהודי‭ ‬לומד‭ ‬תורה‭ ‬ועושה‭ ‬מצוות‭ ‬לא‭ ‬כאמצעי‭ ‬להשגת‭ ‬כסף‭ ‬או‭ ‬כבוד‭ ‬אלא‭ ‬כפעולות‭ ‬בעלות‭ ‬קדושה‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמן‭ (‬זהו‭ ‬הרעיון‭ ‬של‭ ‬הקידושין‭ ‬‮–‬‭ ‬יחוד‭ ‬איש‭ ‬ואשה‭ ‬זה‭ ‬לזו‭). ‬עולם‭ ‬הקודש‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬הרוח‭.‬

04‭ ‬

קודש‭ ‬קודשים‭ ‬הוא‭ ‬קודש‭ ‬שמופיע‭ ‬בחול‭, ‬רוח‭ ‬שמופיעה‭ ‬בחומר‭, ‬אין‭ ‬סוף‭ ‬שמופיע‭ ‬בסוף‭. ‬פעולה‭ ‬של‭ ‬חול‭ ‬שמגלמת‭ ‬משמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמה‭. ‬החלום‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬הוא‭ ‬על‭ ‬קודש‭ ‬הקודשים‭: ‬מדינה‭, ‬צבא‭, ‬כלכלה‭ ‬וצרכיו‭ ‬הארציים‭ ‬של‭ ‬הפרט‭ ‬‮–‬‭ ‬שיש‭ ‬להם‭ ‬ערך‭ ‬של‭ ‬קודש‭, ‬בעלי‭ ‬ערך‭ ‬עצמי‭. ‬זוהי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬וזוהי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‭;  ‬מימדים‭ ‬ארציים‭ ‬וחברתיים‭ ‬שמגלמים‭ ‬את‭ ‬‮"‬קדושת‭ ‬תורת‭ ‬ישראל‮"‬‭. ‬ניתן‭ ‬לכנות‭ ‬זאת‭ ‬בשלל‭ ‬מילים‭: ‬תורה‭ ‬ועבודה‭, ‬ציונות‭ ‬דתית‭, ‬שמים‭ ‬וארץ‭.‬

05‭ ‬

בפרשיות‭ ‬הללו‭ ‬אנו‭ ‬לומדים‭ ‬על‭ ‬המתח‭ ‬בין‭ ‬קודש‭ ‬לחול‭. ‬רחל‭, ‬שהיא‭ ‬יפת‭ ‬תואר‭ ‬ויפת‭ ‬מראה‭, ‬ובנה‭ ‬יוסף‭, ‬שמלבד‭ ‬היותו‭ ‬יפה‭ ‬תאר‭ ‬ויפה‭ ‬מראה‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬המשביר‭ ‬לכל‭ ‬ארץ‭ ‬מצרים‭, ‬הם‭ ‬ביטוי‭ ‬לכוחות‭ ‬החול‭ ‬שבעם‭ ‬ישראל‭. ‬מצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬משיח‭ ‬בן‭ ‬יוסף‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬החול‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬התשתית‭ ‬החומרית‭ ‬לשיבת‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬בארצו‭. ‬לעומתם‭ ‬ניצבים‭ ‬לאה‭ ‬ובנה‭ ‬יהודה‭, ‬שמצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬‮"‬משיח‭ ‬בן‭ ‬דוד‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬הקודש‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬קומת‭ ‬הרוח‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭.‬

06‭ ‬

בין‭ ‬הכוחות‭ ‬הללו‭ ‬ישנם‭ ‬מאבקים‭ ‬לא‭ ‬פשוטים‭. ‬בני‭ ‬לאה‭ ‬מפחדים‭, ‬ובצדק‭, ‬מחלומותיו‭ ‬של‭ ‬יוסף‭ ‬לתקן‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בצידו‭ ‬החומרי‭, ‬יוסף‭ ‬מצידו‭ ‬מלמד‭ ‬את‭ ‬אחיו‭ ‬שחייבת‭ ‬להיות‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬אחווה‭ ‬שתיתן‭ ‬מקום‭ ‬לכולם‭. ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬הבית‭ ‬שממנו‭ ‬יצמח‭ ‬המשיח‭ ‬מתברך‭ ‬שיהיה‭ ‬‮"‬כרחל‭ ‬וכלאה‭ ‬אשר‭ ‬בנו‭ ‬שתיהן‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

07‭ ‬

הדרך‭ ‬שמובילה‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭ ‬ולאיחוד‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭. ‬בזמן‭ ‬שרבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬הקודש‭, ‬ובזמן‭ ‬שעוד‭ ‬יותר‭ ‬רבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬החול‭ – ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬שהיא‭ ‬קצרה‭, ‬בסוף‭ ‬כולם‭ ‬יגיעו‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭. ‬

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭…
חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭…
לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…