חדשות

גאולה‭ ‬בצבעים‭ ‬חיים


שלומית אהרונסון, ילידת ירושלים, גרה במשך שנים רבות בנצרים שבחבל עזה (תובב״א). שם, על קירות ביתה, היא ציירה את הגאולה. היא ראתה את מלחמת ששת הימים כשלב בדרך למקדש, ואת הגאולה היא ראתה כדבר מוחשי וצבעוני

ש

למה‭ ‬ושלומית‭ ‬אהרונסון‭ ‬עלו‭ ‬ליישב‭ ‬את‭ ‬נצרים‭, ‬ממש‭ ‬ליד‭ ‬עזה‭. ‬באותם‭ ‬ימים‭ ‬למדה‭ ‬שלומית‭ ‬קורס‭ ‬ציור‭ ‬במכללת‭ ‬ספיר‭. ‬אחת‭ ‬המשימות‭ ‬שניתנו‭ ‬בקורס‭ ‬היתה‭ ‬לקחת‭ ‬צילום‭ ‬מפורסם‭ ‬ולצייר‭ ‬אותו‭. ‬שלומית‭ ‬בחרה‭ ‬בצילום‭ ‬הצנחנים‭ ‬בכותל‭. ‬תוך‭ ‬כדי‭ ‬העבודה‭ ‬היא‭ ‬שאלה‭ ‬את‭ ‬עצמה‭ ‬‮"‬למה‭ ‬בעצם‭ ‬אני‭ ‬מציירת‭ ‬בשחור‭ ‬לבן‭?‬‮"‬‭ ‬והיא‭ ‬השיבה‭ ‬לעצמה‭ ‬‮"‬כי‭ ‬התמונה‭ ‬המקורית‭ ‬היא‭ ‬בשחור‭ ‬לבן‮"‬‭.‬

‮"‬אבל‭ ‬שחור‭ ‬לבן‭ ‬זה‭ ‬משהו‭ ‬מפעם‭. ‬לא‭ ‬מהיום‭. ‬זה‭ ‬משהו‭ ‬עתיק‭, ‬זה‭ ‬לא‭ ‬משהו‭ ‬שקשור‭ ‬לנו‭ ‬להיום‭, ‬התמונה‭ ‬הזאת‭ ‬בעצם‭ ‬זו‭ ‬תמונה‭ ‬של‭ ‬פעם‭. ‬אם‭ ‬זו‭ ‬תמונה‭ ‬של‭ ‬פעם‭, ‬אז‭ ‬מה‭ ‬התמונה‭ ‬של‭ ‬היום‭?‬‮"‬‭.‬

וכאן‭ ‬הופיעה‭ ‬הארה‭: ‬‮"‬כבשנו‭ ‬את‭ ‬ירושלים‭ ‬מחדש‭, ‬אחרי‭ ‬הרבה‭ ‬מאוד‭ ‬שנים‭ ‬שלא‭ ‬זכינו‭ ‬להיות‭ ‬בה‭, ‬ירושלים‭ ‬נכבשה‭ ‬מאיתנו‭ ‬ונלקחה‭ ‬מאיתנו‭, ‬ופתאום‭ ‬היא‭ ‬חוזרת‭ ‬אלינו‭ ‬בחזרה‭. ‬אנחנו‭ ‬חוזרים‭ ‬בחזרה‭ ‬אל‭ ‬אותם‭  ‬דברים‭, ‬אבל‭ ‬לא‭ ‬מבינים‭ ‬את‭ ‬מהות‭ ‬העניין‭, ‬בעינינו‭ ‬הוא‭ ‬עוד‭ ‬דמיון‭ ‬ערטילאי‭, ‬שחור‭ ‬לבן‭. ‬אנחנו‭ ‬צריכים‭ ‬לעשות‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬צבעוני‭,‬‭ ‬אנחנו‭ ‬צריכים‭ ‬לעשות‭ ‬את‭ ‬זה‭ ‬עוצמתי‮"‬‭.‬

הציור‭ ‬יצא‭ ‬עוצמתי‭. ‬ושלומית‭ ‬מסבירה‭: ‬‮"‬יש‭ ‬בגאולה‭ ‬שני‭ ‬חלקים‭, ‬משיח‭ ‬בן‭ ‬יוסף‭ ‬ומשיח‭ ‬בן‭ ‬דוד‭. ‬משיח‭ ‬בן‭ ‬יוסף‭ ‬הוא‭ ‬הגאולה‭ ‬החומרית‭, ‬הקרקע‭, ‬היציבות‭. ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬חוזר‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭,  ‬מקים‭ ‬כאן‭ ‬מדינה‭, ‬מקים‭ ‬כאן‭ ‬כלכלה‭, ‬מקים‭ ‬כאן‭ ‬תשתיות‭, ‬כבישים‭, ‬חשמל‭, ‬מים‭, ‬צבא‭, ‬וכו‮'‬‭. ‬זה‭ ‬משיח‭ ‬בן‭ ‬יוסף‭. ‬זה‭ ‬שייך‭ ‬כבר‭ ‬לעבר‭ ‬שלנו‭. ‬אנחנו‭ ‬כבר‭ ‬כבשנו‭ ‬את‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭, ‬היא‭ ‬כבר‭ ‬שייכת‭ ‬לנו‭.‬‭ ‬אנחנו‭ ‬כבר‭ ‬חלק‭ ‬מכל‭ ‬הדבר‭ ‬הזה‭. ‬עכשיו‭ ‬עיננו‭ ‬נשואות‭ ‬קדימה‭. ‬אנחנו‭ ‬צריכים‭ ‬להתקדם‭ ‬קדימה‭. ‬משיח‭ ‬בן‭ ‬דוד‭ ‬זה‭ ‬להכניס‭ ‬את‭ ‬הקודש‭ ‬לתוך‭ ‬כל‭ ‬הדברים‭ ‬האלה‭. ‬זאת‭ ‬אומרת‭ ‬שאם‭ ‬עכשיו‭ ‬יצאנו‭ ‬מהר‭ ‬הבית‭, ‬ירדנו‭ ‬למטה‭ ‬אל‭ ‬הכותל‭ ‬המערבי‭, ‬ירדנו‭ ‬מהר‭ ‬הבית‭, ‬ויתרנו‭ ‬על‭ ‬הר‭ ‬הבית‭, ‬ויתרנו‭ ‬על‭ ‬המקום‭ ‬של‭ ‬הקדושה‭, ‬ויתרנו‭ ‬על‭ ‬המקום‭ ‬האמיתי‭ ‬שבשבילו‭ ‬אנחנו‭ ‬נמצאים‭ ‬פה‭ ‬בכלל‭ ‬בארץ‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬


אנחנו לא פושטים את המדים

‮"‬לקחתי‭ ‬את‭ ‬אותם‭ ‬חיילים‭, ‬עם‭ ‬אותם‭ ‬מדים‭, ‬כי‭ ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬פושטים‭ ‬את‭ ‬המדים‭,‬‭ ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬אומרים‭ ‬שהצד‭ ‬החומרי‭ ‬הוא‭ ‬חלק‭ ‬של‭ ‬פעם‭ ‬ועכשיו‭ ‬אנחנו‭ ‬עוברים‭ ‬לחלק‭ ‬של‭ ‬הקדושה‭ ‬ומוותרים‭ ‬על‭ ‬החלק‭ ‬החומרי‭. ‬כל‭ ‬התשתיות‭ ‬שהקמנו‭ ‬כאן‭ ‬במדינת‭ ‬ישראל‭ ‬הן‭ ‬תשתיות‭ ‬שימשיכו‭ ‬איתנו‭ ‬גם‭ ‬הלאה‭. ‬לבית‭ ‬המקדש‭ ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬נעלה‭ ‬על‭ ‬חמורים‭, ‬אנחנו‭ ‬נגיע‭ ‬ברכבים‭, ‬אנחנו‭ ‬נגיע‭ ‬ברכבות‭, ‬אנחנו‭ ‬נגיע‭ ‬במטוסים‭, ‬אנשים‭ ‬יגיעו‭ ‬מכל‭ ‬קצוי‭ ‬העולם‭ ‬במטוסים‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬כדי‭ ‬לעלות‭ ‬לרגל‭ ‬לבית‭ ‬המקדש‭.‬

בחרתי‭ ‬לצייר‭ ‬בית‭ ‬מקדש‭ ‬צבעוני‭ ‬ומוחשי‭. ‬החיילים‭ ‬שלי‭ ‬לובשים‭ ‬מדי‭ ‬צה"ל‭, ‬אבל‭ ‬יש‭ ‬להם‭ ‬תפילין‭ ‬ויש‭ ‬להם‭ ‬סידור‭. ‬או‭ ‬אפשר‭ ‬להגיד‭ ‬יש‭ ‬להם‭ ‬תהילים‭ ‬במקום‭ ‬קסדה‭. ‬אנחנו‭ ‬יוצקים‭ ‬את‭ ‬הקדושה‭ ‬לתוך‭ ‬החומריות‭, ‬ואנחנו‭ ‬מקימים‭ ‬בתוך‭ ‬זה‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭, ‬וזה‭ ‬צבעוני‭ ‬כי‭ ‬זה‭ ‬שייך‭ ‬להווה‭, ‬זה‭ ‬שייך‭ ‬לעתיד‭, ‬זה‭ ‬שייך‭ ‬לעוצמות‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭, ‬לקדושה‭, ‬לטהרה‭ ‬ולגאולת‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬


צופה אל ירושלים

מתוך‭ ‬כך‭ ‬ציירה‭ ‬שלומית‭ ‬גם‭ ‬חלון‭ ‬צופה‭ ‬לירושלים‭. ‬את‭ ‬החלון‭ ‬הזה‭, ‬כך‭ ‬היא‭ ‬אומרת‭, ‬היא‭ ‬ציירה‭ ‬מתוך‭ ‬כמיהה‭ ‬גדולה‭ ‬גדולה‭ ‬גדולה‭, ‬שנזכה‭ ‬לראות‭ ‬את‭ ‬ירושלים‭ ‬בפריחתה‭, ‬לראות‭ ‬את‭ ‬הר‭ ‬הבית‭, ‬את‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭.‬

ואולם‭, ‬שלא‭ ‬כציירים‭ ‬אחרים‭ ‬שמציירים‭ ‬את‭ ‬המקדש‭ ‬ערטילאי‭, ‬רוחני‭, ‬שמימי‭, ‬בגוונים‭ ‬של‭ ‬כחול‭, ‬או‭ ‬מטושטש‭, ‬כאילו‭ ‬יש‭ ‬לנו‭ ‬איזשהו‭ ‬פחד‭ ‬לגעת‭ ‬בדבר‭ ‬הקדוש‭ ‬הזה‭, ‬שלומית‭ ‬ציירה‭ ‬אותו‭ ‬צבעוני‭ ‬ומוחשי‭. ‬נשקף‭ ‬אליה‭ ‬מן‭ ‬החלון‭. ‬עם‭ ‬ציפור‭ ‬שמייצגת‭ ‬את‭ ‬הכמיהה‭, ‬אבל‭ ‬היא‭ ‬מוחשית‭ ‬מאד‭.‬


המסלול של עם ישראל

על‭ ‬קיר‭ ‬ביתה‭ ‬בנצרים‭ ‬היא‭ ‬ציירה‭ ‬ציור‭ ‬המתאר‭ ‬את‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬עולה‭ ‬על‭ ‬המקדש‭, ‬וכדבריה‭: ‬ציירתי‭ ‬כאן‭ ‬אדם‭ ‬שמטפס‭ ‬על‭ ‬סולם‭, ‬והוא‭ ‬מתכוון‭ ‬להגיע‭ ‬אל‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭. ‬הטלית‭ ‬שגולשת‭ ‬על‭ ‬כתפיו‭, ‬גולשת‭ ‬ומתגלגלת‭ ‬עד‭ ‬למטה‭, ‬עד‭ ‬יציאת‭ ‬מצרים‭. ‬אנחנו‭ ‬יוצאים‭ ‬ממצרים‭ ‬וכל‭ ‬הדרך‭ ‬שאנחנו‭ ‬הולכים‭ ‬בה‭ ‬מובילה‭ ‬אותנו‭ ‬אל‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭. ‬

במסלול‭ ‬הזה‭ ‬שאנחנו‭ ‬הולכים‭, ‬אנחנו‭ ‬לוקחים‭ ‬איתנו‭ ‬את‭ ‬התינוקות‭ ‬שלנו‭, ‬לכל‭ ‬מקום‭ ‬שאנחנו‭ ‬הולכים‭ ‬אנחנו‭ ‬לוקחים‭ ‬את‭ ‬התינוקות‭. ‬אנשים‭ ‬תמיד‭ ‬שואלים‭ ‬אותנו‭, ‬‮"‬מילא‭ ‬אתם‭, ‬אבל‭ ‬למה‭ ‬אתם‭ ‬לוקחים‭ ‬איתכם‭ ‬את‭ ‬הילדים‭ ‬הקטנים‭ ‬שלכם‭?‬‮"‬‭ ‬ואני‭ ‬עונה‭: ‬כשהקדוש‭ ‬ברוך‭ ‬הוא‭ ‬פנה‭ ‬אל‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬במעמד‭ ‬הר‭ ‬סיני‭ ‬ושאל‭ ‬אותם‭, ‬מי‭ ‬יערב‭ ‬לי‭ ‬שאכן‭ ‬תקיימו‭ ‬את‭ ‬התורה‭, ‬ענינו‭ ‬לו‭ ‬שהתינוקות‭ ‬שלנו‭ ‬ערבים‭. ‬אם‭ ‬אנחנו‭ ‬לוקחים‭ ‬אותם‭ ‬איתנו‭ ‬לכל‭ ‬מקום‭, ‬אנחנו‭ ‬מחנכים‭ ‬אותם‭ ‬בדרך‭ ‬שלנו‭, ‬והם‭ ‬ימשיכו‭ ‬את‭ ‬דרכנו‭. ‬זו‭ ‬הערבות‭ ‬הכי‭ ‬גדולה‭ ‬לכך‭ ‬שהתורה‭ ‬תמשיך‭ ‬ותימשך‭ ‬לאורך‭ ‬כל‭ ‬הדורות‭.‬

היום‭, ‬במרחק‭ ‬של‭ ‬20‭ ‬וכמה‭ ‬שנים‭ ‬מאז‭ ‬שציירתי‭ ‬את‭ ‬הציור‭ ‬הזה‭, ‬אני‭ ‬יכולה‭ ‬להגיד‭ ‬שזה‭ ‬הצליח‭. ‬הילדים‭ ‬שלי‭ ‬באמת‭ ‬ממשיכים‭ ‬את‭ ‬הדרך‭, ‬הם‭ ‬גרים‭ ‬בכל‭ ‬מיני‭ ‬גבעות‭, ‬מיישבים‭ ‬כל‭ ‬מיני‭ ‬מקומות‭ ‬משוגעים‭ ‬לגמרי‭, ‬עם‭ ‬הילדים‭ ‬שלהם‭ ‬ועם‭ ‬התינוקות‭ ‬שלהם‭. ‬הם‭ ‬גרים‭ ‬בכל‭ ‬מיני‭ ‬מקומות‭, ‬והורסים‭ ‬להם‭ ‬את‭ ‬הבתים‭, ‬והם‭ ‬מקימים‭ ‬את‭ ‬הבתים‭ ‬החדש‭, ‬ושוב‭ ‬הורסים‭ ‬ושוב‭ ‬מקימים‭. ‬אני‭ ‬רואה‭ ‬שהחינוך‭ ‬הצליח‭, ‬אז‭ ‬כנראה‭ ‬שזה‭ ‬באמת‭ ‬עובד‭.‬

הטלית‭ ‬שבתמונה‭ ‬מראה‭ ‬שכל‭ ‬תולדות‭ ‬ישראל‭ ‬הם‭ ‬מסלול‭ ‬אחד‭ ‬ארוך‭.‬


כמו עוף החול

החינוך‭ ‬של‭ ‬שלומית‭ ‬מצליח‭, ‬כמו‭ ‬שהיא‭ ‬אומרת‭. ‬בתה‭ ‬עברה‭ ‬בגיל‭ ‬15‭ ‬ליישב‭ ‬את‭ ‬גבעות‭ ‬השומרון‭. ‬בתנאים‭ ‬חלוציים‭. ‬אחרי‭ ‬שהרסו‭ ‬את‭ ‬ביתה‭ ‬של‭ ‬הבת‭, ‬ציירה‭ ‬האם‭ ‬שלומית‭ ‬את‭ ‬עוף‭ ‬החול‭.‬

ומסבירה‭ ‬שלומית‭: ‬בתנ"ך‭ ‬כתוב‭ ‬שארץ‭ ‬ישראל‭ ‬מובטחת‭ ‬לעם‭ ‬ישראל‭, ‬והבנות‭ ‬האלה‭ ‬מאמינות‭ ‬בזה‭. ‬הן‭ ‬בונות‭ ‬בית‭, ‬והן‭ ‬חיות‭ ‬בו‭ ‬במסירות‭ ‬נפש‭ ‬מטורפת‭. ‬ואז‭ ‬יום‭ ‬אחד‭ ‬באים‭ ‬והורסים‭ ‬להם‭ ‬את‭ ‬הבית‭. ‬מה‭ ‬עושה‭ ‬בן‭ ‬אדם‭ ‬כשהורסים‭ ‬לו‭ ‬את‭ ‬הבית‭? ‬הבנות‭ ‬האלה‭ ‬בחרו‭ ‬אחרת‭ ‬מכל‭ ‬מה‭ ‬שבן‭ ‬אדם‭ ‬אחר‭ ‬היה‭ ‬עושה‭. ‬הן‭ ‬לקחו‭ ‬את‭ ‬ההריסות‭ ‬של‭ ‬הבית‭ ‬ובנו‭ ‬בית‭ ‬חדש‭. ‬ואני‭ ‬באותו‭ ‬רגע‭, ‬כשעמדתי‭ ‬והסתכלתי‭ ‬על‭ ‬זה‭, ‬איך‭ ‬הן‭ ‬קמות‭ ‬מתוך‭ ‬האפר‭, ‬מתוך‭ ‬העפר‭, ‬מרימות‭ ‬את‭ ‬ההריסות‭ ‬של‭ ‬הבתים‭ ‬שלהם‭ ‬ומקימות‭ ‬בית‭ ‬חדש‭, ‬עלה‭ ‬מתוכי‭ ‬עוף‭ ‬החול‭, ‬ממש‭ ‬עוף‭ ‬החול‭, ‬כמו‭ ‬עוף‭ ‬החול‭, ‬שפעם‭ ‬באלף‭ ‬שנים‭ ‬הוא‭ ‬נשרף‭, ‬הוא‭ ‬קורס‭ ‬כולו‭ ‬ומתפייח‭ ‬והופך‭ ‬להיות‭ ‬אפר‭ ‬על‭ ‬הקרקע‭, ‬ואז‭ ‬מתוך‭ ‬האפר‭ ‬מתחיל‭ ‬לצמוח‭ ‬מחדש‭ ‬העוף‭ ‬הזה‭. ‬והוא‭ ‬עולה‭ ‬ומתחיל‭ ‬שוב‭ ‬לעוף‭, ‬וקול‭ ‬שירתו‭ ‬נשמע‭ ‬למרחקים‭. ‬זה‭ ‬בהחלט‭ ‬נמצא‭ ‬גם‭ ‬אצלנו‭ ‬במקורות‭.‬

זהו‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬שהוחרב‭ ‬פעמים‭ ‬רבות‭, ‬אבל‭ ‬קם‭ ‬מחדש‭ ‬מעפרו‭. ‬■

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…