אורי שכטר

טובה הארץ מאוד מאוד

אורי שכטר

01
מכיוון שהשבת אנו קוראים את פרשת המרגלים, ולעיתים אנו שומעים קולות של ייאוש ושל נכאים על עם ישראל ועל ארץ ישראל מכל מיני כיוונים, אשתף דווקא עכשיו בסיפורים קצרים על הטוב שבעם ישראל.
השמוצניקית…
לפני כמה זמן חבר מקיבוץ בדרום הארץ חיבר אותי למישהי מהקיבוץ שלו, אשת חסד אמיתית. בכל שנה לפני שמתחילה שנת הלימודים היא דואגת לכמה עשרות ילדים נזקקים בדרום לבגדים, לנעליים, לילקוטים ולכל מה שהם צריכים כדי לפתוח את השנה בצורה נורמאלית. כדי לזכור אותה בנייד היא רשומה אצלי כמיכל (שם בדוי) השמוצניקית, מכיוון שהיא גרה בקיבוץ של השומר הצעיר.
לפני כמה זמן היא פנתה אליי שאעזור לה לדאוג לילדים. מכיוון שהייתי עסוק מאוד גם ברמה הפרטית וגם בכמה פרויקטים אחרים דחיתי אותה. ערב אחד קיבלתי ממנה את ההודעה הבאה: "היי אורי וערב טוב… האם יש עדכון כלשהו בעניין בבקשה? גם אם לא זה בסדר, רק אשמח לדעת. מעריכה מאוד את הרצון לסייע ובטוחה שפונים אליך לא מעט. תודה רבה".
עניתי: "עדיין לא הצלחתי להתארגן על הסכום. אבל אנחנו נהיה עוד בקשר ואני אעזור בסופו של דבר. מתנצל".
ואז קיבלתי ממנה את ההודעה המדהימה הבאה: ״אתה בסדר גמור. בבקשה אל תתנצל. עצם הנכונות היא מדהימה בעיניי ומה שהם צריכים ומיועדים לקבל, הם אכן יקבלו בעזרת ה'..".
אתם מבינים מה שהיא כתבה לי? גם אם אתה תעזור להם וגם אם אתה לא תעזור להם, אני מאמינה בבורא עולם והוא ידאג לתת להם את מה שהם צריכים. בסופו של דבר הסתערנו יחד על הפרויקט והצלחנו להגיע לסכום המיועד.
02
הסיפור השני הוא על אחי שגר ברמת הגולן. טרמפ מכל הלב.
אחר צהריים אחד אחי שגר בחיספין סיים את עבודתו במושב רמות שליד הכנרת. הוא תפס טרמפ שלקח אותו לרמת הגולן. האיש שלקח אותו אמר לו: "אני מגיע לנאות גולן, אבל עדיף לך לרדת בבני יהודה, כי שם עוצרים יותר". אחי ענה לו: "עם ישראל נפלא ועוצר בכל מקום, אני לא דואג, תוריד אותי בנאות גולן".
אחי ירד מהטרמפ. לאחר כמה דקות הגיע רכב שהגיע מכיוון בני יהודה ועצר לידו. הנהג אמר לו: "אני קיבוצניק מכפר חרוב והאמת שאני נוסע לעבוד בבני יהודה שזה בכיוון ההפוך, אבל הרגשתי שמלמעלה אומרים לי שאני צריך לקחת אותך, נסעתי עד לכיכר בבני יהודה וחזרתי לקחת אותך".
אחי התרגש מאוד ואמר לאיש המתוק: "אז תיקח אותי רק לצומת פיק, ואני אמשיך בטרמפים לחיספין". האיש מבלי להתבלבל אמר לו: "אם הרגשתי שאמרו לי מהשמיים שאני צריך לקחת אותך, אז אני לוקח אותך עד לחיספין".
אתם מבינים? האיש הזה האריך את הדרך שלו בלפחות 25 קילומטר רק כדי לעשות טובה למישהו אחר שהוא כלל לא מכיר.
03
האישה והאגדה….
חבר טוב שלי שלא נוהג לחבוש כיפה, היה בכינרת עם משפחתו ושכח את המפתחות ברכב. הוא התקשר לידידים ודיווח על הבעיה. תוך דקה הוא קיבל שיחת טלפון שמערכת הזיהוי שלו כתבה שהשיחה התקבלה מ'האישה והאגדה'. הוא דיבר איתה והיא אמרה לו שהיא בדרכה אליו.
תוך פחות מרבע שעה היא הגיעה אליו ואמרה לו: ״מתנצלת על האיחור, חזרתי בדיוק מפנצ'ר שהחלפתי למישהו". מה שהדהים את חברי שהאישה הזאת הייתה חרדית עם מטפחת מלאה על ראשה. תוך שתי דקות מרגע שהיא הגיעה המפתחות היו בחוץ… שאלתי אותו איך קראו לאותה מחלצת, והוא ענה שאין לי מושג, אבל בזיהוי שיחות נכתב 'האישה והאגדה'.
04
שיחת טלפון שקיבלתי יום אחד ממושבניק בשרון.
״'קוראים לי… חבר משותף הפנה אותי אליך. אם מישהו צריך אז עשיתי עגלה לזכר ההורים שלי עם אוהל ל-120 איש כולל כסאות וכל מה שצריך לאירוע קטן בחורף, או לא עלינו לאבלים היושבים שבעה. האמת שלא בשביל זה התקשרתי אליך. יש לנו דשא גדול במושב שניתן לעשות בו חתונות ל-1,000 איש, אתה תדאג לנו לזוג שזקוק לעזרה ואנחנו כל החבר'ה נרים את החתונה מאל"ף ועד ת"ו. (האמת שבכשרות אנחנו לא חזקים, לזה אתה תדאג).
דבר אחרון, יש לנו חבורה של כ-40 ג'יפאים ואנחנו מעוניינים לעשות יום טיול לילדים פגועים או נזקקים, אפילו העל האש בסוף הטיול – עלינו. זהו. אין לי הרבה מה להוסיף, אבל אם תהיה באזור תקפוץ לבקר, אני בטוח אהיה בעבודה בשטח, אז סומכים עליך שתדאג לנו".
את האמת אני יכול להמשיך ולכתוב עוד עשרות ואולי מאות סיפורים כאלו, כי באמת טובה הארץ מאוד מאוד וטובים האנשים שבה.
05
לסיום רציתי להוסיף בקשה קטנה: מי שיש לו סיפור לא ארוך מידי, חיובי, מרגש ומשמעותי שרוצה לשלוח לי עם מסר, השגחה או תובנה כלשהי, אשמח שתשלחו לי. אני לא מתחייב לשתף את כל הסיפורים וגם ייתכן שאעשה קצת שינויים מבחינה ספרותית. את הסיפורים אפשר לשלוח למייל שלי ori88533@gmail.com או לוואטסאפ 052-5665533 – תודה מראש, אורי. ■

  • קודם כול לקרוא בעצמנו ולענות לעצמנו, או לפחות לנסות על השאלות שצצות בנושא.
  • לקיים מדי שישי קבלת שבת, כיפית ומותאמת לגיל החניכים, עם הדלקת נרות, ואפילו קידוש עם תירוש וחלה.
  • לקחת כהזדמנות את חגי ישראל ומועדיהם ולגעת בנקודות עמוקות ומאתגרות יותר את החניכים – וגם אותנו המדריכים.
  • כשמביאים ציטוטים לסיכום לדבר עליהם, להוסיף גם ציטוטים של גדולי היהדות והציונות ומה יש להם לומר על הנושא. ככה שהחניכים יכירו קצת את האנשים.
  • לדבר על המסורת היהודית, על למה צריך לשמר אותה אם בכלל.
  • החלטתם שצריך לשמר אותה, לחשוב איך אתם עושים את זה.
  • להסביר על ארון הספרים היהודי, לבחור דילמות או קטעים מעניינים ומותאמים לגיל החניכים ולדבר עליהם.
  • לשים דגש בפעולות גם על ערכי היהדות, ולדבר עם החניכים על מה הם בכלל ערכים אלו.
  • כשיוצאים לטיול לא לפספס את הקשר שלנו למקום.
  • הכי חשוב: לא לוותר לעצמנו, להתעמק בנושא ולהעביר אותו הלאה לחניכים.
    זה רק מה שעלה לי לראש, בטוחה שיש עוד הרבה לאן לקחת את זה, אם תרצו אין זו אגדה! רותם פירסטטר, כיתה י״א, מדריכת ח בשבט איתן הנהגת שרון דרום״.
    אבל כתר תורה אינו כן – כל הרוצה ליטול יבוא וייטול… ■

02
אסיים בסיפור נוסף על מישהו שהתחיל מלמטה…לפני כמה שנים העברתי שיחה במכינה קדם צבאית בדרום. אחד מהחניכים ניגש אליי בסוף השיחה ושאל אותי מה הוא צריך לעשות כדי להגיע לקרבי. הסברתי לו, אבל בתוכי חשבתי לעצמי שאין לו שום סיכוי, גם בגלל הרקע המשפחתי המאוד מורכב שממנו הגיע, וגם כי היה נראה קטן וחלש.
לאחר תקופה קיבלתי טלפון מהבחור והוא סיפר לי שהוא התגייס לפני מספר חודשים וביקש להגיע לקרבי. בגלל הרקע המורכב שממנו הגיע, הצבא שלח אותו לארבעה חודשים להיות עובד רס"ר בחיל האוויר, לבדוק האם מבחינה משמעתית הוא מסוגל לשרת כקרבי. בהמשך החזירו אותו לבסיס קליטה ומיון, והעבירו אותו להיות לוחם בחטיבת הנח"ל.
באותו שלב הוא היה צריך את עזרתי בתור סמח"ט הנח"ל במילואים. מכיוון שהוא יוצא רק אחרי הצהריים מהבקו"ם הוא יפספס את הגיבוש לסיירת. אמרתי לו שאשתדל, ושוב בתוכי חשבתי לעצמי: לא ייאמן שהקטן הזה עם החבילה שהוא סוחב איתו התקבל לקרבי, עכשיו הוא עוד רוצה להגיע לסיירת? למרות זאת התקשרתי למפקד בסיס הטירונים של הנח"ל, סיפרתי לו את הסיפור ואמרתי לו שייתן לו סיכוי.
שנה וכמה חודשים לאחר מכן אשתי סיפרה לי שיש חייל בודד חדש ושהוא מתארח אצלנו לארוחת שישי בערב. כשיצאתי מתפילת ערב שבת חיפשתי בעיניי את החייל, ופתאום ראיתי אותו, את החייל מהנח"ל שביקש את עזרתי. מדהים, הוא היה החייל הבודד שהגיע אלינו.
בדרך מבית הכנסת לביתנו שאלתי אותו מה נסגר איתו בסוף? הוא סיפר לי בענווה שקיבלו אותו לסיירת ואף סיים כמצטיין מסלול. שאלתי אותו "הגיבוש לא היה קשה לך"? והוא ענה: "היה ממש קל, כל יום מאז שהייתי ילד קטן התאמנתי קצת בגיבוש, הייתי ראשון בכל התחומים".
כיום הבן אדם נשוי ויש לו שני ילדים, הוא לומד הנדסה בהצלחה, וכל זה למרות שהתחיל מלמטה.■

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…