שליפות

מיכל פרץ

בכלל לא ידעתי “שיש לי את זה” בכתיבה. היומנים האישיים שהתמלאו בתקופת הילדות וההתבגרות בזה אחר זה, ממש הקלו עלי עם אינסוף התמודדויות, ולאורך השנים צרכתי לא מעט סדנאות כתיבה. 

סופרת ומנחת סדנאות כתיבה לנשים.

נולדתי בתל אביב לפני 44 שנה, לתוך מציאות של בית שנחלק לשניים: אני הלכתי בעקבות אמי ובתור ילדה הפכתי לדתיה, ואילו אחותי עזבה את הבית זמן קצר אחרי אבי, ועברה לגור עם משפחתו החדשה שהקים. נשארנו בקשר קרוב ועדיין הגעתי לביקור אחת לשבועיים.
אחרי שירות לאומי בקרית ארבע, נקלעתי לגמרי במקרה ללימודי תיאטרון במכללת “אמונה”, למחזור הראשון ופורץ הדרך. אחרי שנים שבהן כתבתי, הפקתי, ביימתי והצגתי הצגות לילדים ולנשים ברחבי הארץ, עברתי להשקיע בתחום הנוסף שתמיד היה חלום עבורי, הכתיבה.
לפני שלוש שנים יצאו בזה אחר זה “הסודות של שירי” שנכתבו על סיפורי ילדותי האמיתית לגמרי. וכן נכתב הספר “בשבילי תישארי תמיד רותי”, על רותי פוגל, שנרצחה יחד עם בעלה ושלושה מילדיה בישוב איתמר לפני עשור. הספר מגולל את סיפור החברות הארוכה והעמוקה בינינו במשך 23 שנה.
ההורים
ד”ר יוסי וטניה הדר, שניהם היו דור שני לניצולי שואה ואנשי כתיבה. הם כתבו ופרסמו כמה ספרים. אבי, בנוסף למקצועו כפסיכיאטר, היה גם מחזאי מוכשר, ומחזות שלו הועלו לאורך השנים בפסטיבל עכו, בתיאטרון חיפה, ב”הבימה” ואפילו בלונדון (“ביבוף”). הוא נפטר לפני 22 שנה, בגיל 52.
אמי, טניה הדר, כתבה אינסוף שירים, שבמשך שנים רבות היו חלק מהחומר לבגרות בספרות. היא הייתה סופרת אורחת מטעם משרד החינוך וזוכת פרס אקו”ם, ונפטרה לפני שבע שנים בגיל 67.
כתיבה כריפוי
בכלל לא ידעתי “שיש לי את זה” בכתיבה. היומנים האישיים שהתמלאו בתקופת הילדות וההתבגרות בזה אחר זה, ממש הקלו עלי עם אינסוף התמודדויות, ולאורך השנים צרכתי לא מעט סדנאות כתיבה. תמיד היה שם מקום שרעב לעוד, מעין חור בבטן שרק הכתיבה ידעה לגעת בו, ללטף, להקשיב ולעבד מחדש. מהמקום הזה כתבתי את שני הספרים שלי, שריפאו פצע פתוח בתוכי, והיו עבורי סגירת מעגל של כאב.
להיות סופרת
ממש גדול עלי ה”טייטל” הזה. אני כותבת, אני לא סופרת, לפחות עוד לא. אני לא מקדישה את ימיי ולילותיי לכתיבה, אני לא מתמסרת לחיידק הכתיבה כמו שהייתי רוצה. אבל אני נהנית כל כך “להעביר את זה הלאה”, להעניק לנשים את הכלי העצום הזה, לפתוח בתוכן עולם שלם, מופלא ומרתק, שבו הן לומדות להילחם בביקורת העצמית, ובשאר קולות מחלישים, ולהתמסר לדבר הנפלא שנובע מהן, שהוא כתיבה. ואז ללמד אותן טכניקות איך לנתב את הסיפור שלהן לכדי יצירה איכותית וספרותית, זה תמצית האושר.
סדנאות כתיבה
בסדנה אישה נחשפת לקול המיוחד שלה ככותבת, וגם מתענגת על שאר הקולות הקסומים משאר המשתתפות בקבוצה. תמיד נוצר חיבור עוצמתי ומרגש שרק חבורת נשים שכותבות את עצמן ואת הזיכרונות הכי כמוסים שלהן, והצמתים שנאלצו לבחור בחייהן, יכולות לייצר. קורס אחד הוא תראפויטי יותר, עוסק בסיפורי החיים שלנו, והקורס השני הוא מקצועי יותר, כתיבת דמויות, קונפליקט, דיאלוג, סיפור קצר, ועוד…
הקורונה והספר החדש שנולד,
חיובית – נשים כותבות קורונה
הזום שממנו חששתי כל כך בתחילת הדרך, הפך לכלי הכי חזק שלי. האפשרות לפגוש נשים מכל קצוות הארץ, התאפשרה “בזכות” המצב. הלוקסוס הזה שבו אני מסתגרת בחדר עם המחשב, בלי הנסיעות הארוכות שתמיד היו לי, הדלק וחיפוש החניה האינסופי, הוא פלא בעיניי, שישמר בגאון גם אחרי שהקורונה תיעלם.
וכמובן, הספר שהוצאנו ממש עכשיו, “חיובית – נשים כותבות קורונה” הוא ספר שנולד מתוך משבר. הספר נכתב מתוך קולות שצפו ועלו בסדנאות הכתיבה, קולות של התמודדויות מורכבות שהקורונה הביאה לפתחנו: האלימות במשפחה שהוחרפה, טיפולי הפוריות שהופסקו בהתחלה, התקפי חרדה ובידוד מהמשפחה המורחבת, התמודדות בגידול ילד בעל צרכים מיוחדים, בידוד בן 11 חודשים של משפחה בת 9 נפשות בשל מחלת רקע של אחד הילדים, ועוד… אנחנו נמצאים בתקופה היסטורית, ואין כמו יצירה נשית, המתעדת את ההתמודדות עם המצב המורכב, באומץ רב ובכנות מעוררת התפעלות, כדי לתקוע יתד יצירתי על המפה.
גם את יכולה!
הנשים בספר הגשימו חלום. רובן פרסמו לראשונה סיפור אישי שחצבו מדם ליבן, ואחרי ליווי בכתיבה שלי ועריכה ספרותית של הסופרת והעורכת אתי אלבוים, נולד סיפור שמתפרסם בספר. מהליווי הקצר אך האינטנסיבי כל כך, הם ראו בשידור חי, איך חלום על ספר, הופך לנגד עיניהן למציאות מרגשת.
אני פוגשת נשים מוכשרות כל כך, שמשהו עוצר בעדן מלעשות את הצעד הבא, ולשלוח את כתב היד שעמלו עליו רבות, להוצאה, או לנסות ולהוציא אותו לבד. הפחד להיכשל מונע מהחלום העצום, להתגשם, ואני יודעת זאת כי גם אני הייתי שם. שש שנים כתב היד שלי “הסודות של שירי” היה נעול עמוק במגירת החלומות הגנוזים, כי שקשקתי מפחד.
אני יודעת שהשליחות שלי היא לא רק ללמד אותן איך לשכלל את יכולות הכתיבה שלהן, אלא לטעת בהן את הביטחון שהן ראויות, וללמד אותן את כל הכלים איך לעשות זאת, יד ביד.

עוד במדור זה

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬

אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭ ‬זעם‭) – ‬תוכן‭ ‬במרשתת‭ ‬שנועד‭ ‬במכוון‭ ‬להכעיס‭, ‬לעורר‭ ‬זעם‭ ‬ולהוציא‭ ‬אותנו‭ ‬משלוותנו‭. ‬השימוש‭ ‬במילה‭ ‬זינק‭ ‬פי‭ ‬שלושה‭ ‬השנה‭, ‬והיא‭ ‬משקפת‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬חשים‭: ‬הרשתות‭ ‬החברתיות‭ ‬מוצפות‭ ‬בדמויות‭ ‬ובתכנים‭ ‬שמעוצבים‭ ‬כדי‭ ‬לגרום‭ ‬לנו‭ ‬להתפוצץ‭. ‬האלגוריתמים‭ ‬מעודדים‭ ‬את‭ ‬זה‭, ‬כי‭ ‬זעם‭ ‬מייצר‭ ‬קליקים‭, ‬ותגובות‭ ‬זועמות‭ ‬מייצרות‭ ‬תנועה‭ (‬טראפיק‭) ‬בחשבון‭.‬

02‭ ‬

יש‭ ‬לנו‭ ‬נטייה‭ ‬מזוכיסטית‭ ‬להיתפס‭ ‬אל‭ ‬הרע‭, ‬זה‭ ‬עונה‭ ‬לנו‭ ‬על‭ ‬הצורך‭ ‬הקמאי‭ ‬להוכיח‭ ‬שהעולם‭ ‬רע‭, ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לסמוך‭ ‬על‭ ‬אחד‭ ‬ואז‭ ‬ממילא‭ ‬יאללה‭ ‬בלגן‭, ‬וגם‭ ‬אני‭ ‬לא‭ ‬מחויב‭ ‬לשום‭ ‬דחיית‭ ‬סיפוקים‭ ‬מוסרית‭. ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬לחוש‭ ‬תחושת‭ ‬עליונות‭, ‬שאנחנו‭ ‬יותר‭ ‬טובים‭ ‬מכל‭ ‬העולם‭, ‬כי‭ ‬כולם‭ ‬רעים‭ ‬חוץ‭ ‬מאתנו‭. ‬זה‭ ‬מכניס‭ ‬אותנו‭ ‬לפוזה‭ ‬של‭ ‬הצודק‭ ‬המעיר‭ ‬לאחרים‭, ‬ובכלל‭, ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬להרגיש‭ ‬שהעולם‭ ‬לא‭ ‬נותן‭ ‬לנו‭ ‬מה‭ ‬שמגיע‭ ‬לנו‭. ‬תחושת‭ ‬הייאוש‭ ‬הכללית‭ ‬מסתדרת‭ ‬היטב‭ ‬עם‭ ‬תרבות‭ ‬הפרוגרס‭ ‬שרוצה‭ ‬לראות‭ ‬אפילה‭ ‬ופסימיות‭ ‬בכל‭ ‬דבר‭. ‬הנקודה‭ ‬היא‭ ‬שאנחנו‭ ‬לא‭ ‬באמת‭ ‬רואים‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬התמונה‭. ‬אנחנו‭ ‬רואים‭ ‬רק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שהאלגוריתם‭ ‬מעלה‭ ‬לנו‭.‬

03‭ ‬

האמת‭ ‬היא‭ ‬שרוב‭ ‬בני‭ ‬האדם‭ ‬טובים‭. ‬על‭ ‬כל‭ ‬דמות‭ ‬או‭ ‬תופעה‭ ‬מעצבנת‭ ‬יש‭ ‬מאה‭ ‬תופעות‭ ‬שעושות‭ ‬טוב‭ ‬בשקט‭, ‬מבלי‭ ‬שמישהו‭ ‬מצלם‭ ‬אותם‭ ‬או‭ ‬מעלה‭ ‬עליהם‭ ‬סטורי‭. ‬האווירה‭ ‬ש"העולם‭ ‬משתגע‮"‬‭ ‬מגיעה‭ ‬מפני‭ ‬שהתרבות‭ ‬שלנו‭ ‬מעצימה‭ ‬דמויות‭ ‬מוחצנות‭. ‬ככל‭ ‬שאדם‭ ‬פרובוקטיבי‭ ‬יותר‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬תופס‭ ‬יותר‭ ‬נפח‭. ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬מפורסם‭ ‬יותר‭.‬

באנשים‭ ‬מסוג‭ ‬זה‭ ‬קיים‭ ‬פער‭ ‬טבעי‭ ‬בין‭ ‬התדמית‭ ‬החיצונית‭ ‬שלהם‭ ‬לבין‭ ‬מה‭ ‬שמתרחש‭ ‬בתוכם‭ ‬פנימה‭. ‬ולכן‭ ‬הם‭ ‬גם‭ ‬נופלים‭ ‬יותר‭, ‬וגוררים‭ ‬עימם‭ ‬את‭ ‬התחושה‭ ‬ש"כולם‭ ‬נופלים‭ ‬מסביב‮"‬‭. ‬זה‭ ‬בדיוק‭ ‬עיקרון‭ ‬ה‭-‬rage bait‭: ‬תוכן‭ ‬מוחצן‭ ‬ופרובוקטיבי‭ ‬שמושך‭ ‬תשומת‭ ‬לב‭ ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬משמעותי‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רועש‭.‬

04‭ ‬

כשיעקב‭ ‬ועשיו‭ ‬נפגשים‭ ‬בפרשת‭ ‬וישלח‭ ‬יעקב‭ ‬אומר‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬כל‮"‬‭, ‬ועשיו‭ ‬עונה‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬רב‮"‬‭. ‬המפרשים‭ ‬מסבירים‭ ‬שהמילה‭ ‬‮"‬כל‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬מבט‭ ‬כללי‭ ‬ואיכותי‭ ‬‮–‬‭ ‬חוויה‭ ‬של‭ ‬שלמות‭ ‬פנימית‭. ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬המילה‭ ‬‮"‬רב‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬ריבוי‭ ‬כמותי‭ ‬מוחצן‭. ‬יותר‭ ‬חפצים‭, ‬יותר‭ ‬רעש‭, ‬יותר‭ ‬נוכחות‭.‬

05‭ ‬

אנשי‭ ‬הכמות‭ ‬תמיד‭ ‬מפורסמים‭ ‬יותר‭ ‬ומהירים‭ ‬יותר‭ ‬מאנשי‭ ‬האיכות‭. ‬לכן‭ ‬עשיו‭ ‬מציע‭ ‬בזחיחות‭ ‬‮"‬נסעה‭ ‬ונלכה‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬בואו‭ ‬נזוז‭, ‬מהר‭, ‬קדימה‭. ‬אנשי‭ ‬האיכות‭, ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬מופנמים‭ ‬ואיטיים‭ ‬יותר‭. ‬לכן‭ ‬יעקב‭ ‬עונה‭ ‬לו‭ ‬‮"‬ואני‭ ‬אתנהלה‭ ‬לאיטי‮"‬‭.‬

אנשים‭ ‬מוחצנים‭ ‬עולים‭ ‬מהר‭ ‬ונופלים‭ ‬מהר‭. ‬הם‭ ‬מקבלים‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭, ‬מדרגים‭ ‬במהירות‭ ‬בטיקטוק‭, ‬ואז‭ ‬קורסים‭ ‬בצורה‭ ‬דרמטית‭. ‬התרבות‭ ‬הדיגיטלית‭ ‬שלנו‭ ‬בנויה‭ ‬לתגמל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬rage bait‭, ‬את‭ ‬הפרובוקציה‭, ‬את‭ ‬העוצמה‭ ‬המוחצנת‭.‬

06‭ ‬

אבל‭ ‬הנה‭ ‬העניין‭: ‬לא‭ ‬להתרגש‭. ‬גם‭ ‬כשעשיו‭ ‬מגיע‭ ‬עם‭ ‬ארבע‭ ‬מאות‭ ‬איש‭, ‬וגם‭ ‬כשנאלצים‭ ‬להשתחוות‭ ‬לו‭ ‬והוא‭ ‬מקבל‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭ ‬‮–‬‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭, ‬‮"‬ועלו‭ ‬מושיעים‭ ‬בהר‭ ‬ציון‭ ‬לשפוט‭ ‬את‭ ‬הר‭ ‬עשו‭, ‬והיתה‭ ‬לה‮'‬‭ ‬המלוכה‮"‬‭.‬

איכות‭ ‬מנצחת‭ ‬כמות‭. ‬תמיד‭. ‬הדרך‭ ‬האיטית‭ ‬של‭ ‬יעקב‭, ‬הפנימית‭, ‬המהותית‭ ‬‮–‬‭ ‬היא‭ ‬זו‭ ‬שמחזיקה‭ ‬לאורך‭ ‬זמן‭. ‬הרעש‭ ‬של‭ ‬עשיו‭ ‬עובר‭. ‬למרות‭ ‬כל‭ ‬הזעם‭ ‬שברשת‭, ‬יש‭ ‬עדיין‭ ‬הרבה‭ ‬מאוד‭ ‬טוב‭ ‬בעולם‭. ‬רק‭ ‬שהוא‭ ‬לא‭ ‬מהודהד‭ ‬באותה‭ ‬עוצמה‭ ‬באלגוריתם‭; ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬צריך‭. ‬

חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬

יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭ ‬צדיק‭ ‬מן‭ ‬העיר‭ ‬עושה‭ ‬רושם‮"‬‭. ‬יציאה‭ ‬מאזור‭ ‬הנוחות‭ ‬היא‭ ‬סוג‭ ‬של‭ ‬טלטלה‭ ‬שמותירה‭ ‬רושם‭ ‬וחותם‭ ‬במציאות‭; ‬יציאה‭ ‬למלחמה‭; ‬יציאה‭ ‬לחיים‭; ‬יציאה‭ ‬לעידן‭ ‬חדש‭ ‬במדינת‭ ‬ישראל‭.‬

02‭ ‬

מה‭ ‬מחזיק‭ ‬את‭ ‬יעקב‭ ‬אבינו‭ ‬במהלך‭ ‬השנים‭ ‬הקשות‭ ‬והמלחמתיות‭ ‬הללו‭? ‬חלום‭ ‬על‭ ‬‮"‬סולם‭ ‬מוצב‭ ‬ארצה‭ ‬וראשו‭ ‬מגיע‭ ‬השמימה‮"‬‭. ‬חלום‭ ‬הוא‭ ‬הזמן‭ ‬שלנו‭ ‬להתעלות‭ ‬מעל‭ ‬הלילה‭ ‬האפל‭ ‬ולהילחם‭ ‬על‭ ‬הגשמתו‭; ‬להלחים‭ ‬את‭ ‬השאיפות‭ ‬שראשן‭ ‬נוגע‭ ‬בשמים‭ ‬אל‭ ‬המימוש‭ ‬שלהן‭ ‬שמוצב‭ ‬בארץ‭. ‬בסולם‭ ‬יש‭ ‬מלאכי‭ ‬א‭-‬לוהים‭ ‬שעולים‭ ‬ויורדים‭ ‬בו‭ ‬‮–‬‭ ‬נשמות‭ ‬של‭ ‬מלאכים‭ ‬שעוזבות‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬הזה‭, ‬ונשמות‭ ‬חדשות‭ ‬שנולדות‭; ‬במהלך‭ ‬הלילה‭ ‬הארוך‭ ‬ישנם‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שנהרגים‭ ‬על‭ ‬קידוש‭ ‬השם‭ ‬ועולים‭ ‬השמיימה‭, ‬ודור‭ ‬חדש‭ ‬של‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שמגיע‭ ‬לארץ‭.‬

03‭ ‬

יעקב‭ ‬מתמודד‭ ‬מול‭ ‬לבן‭ ‬שמחליף‭ ‬את‭ ‬משכורתו‭ ‬שוב‭ ‬ושוב‭. ‬לבן‭ ‬הוא‭ ‬צבע‭ ‬מתעתע‭ ‬‮–‬‭ ‬טהור‭ ‬כלפי‭ ‬חוץ‭, ‬אך‭ ‬באמת‭ ‬מכיל‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬גווני‭ ‬הקשת‭. ‬גם‭ ‬לבן‭ ‬מציג‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬כישר‭ ‬ונקי‭, ‬בעוד‭ ‬שמבפנים‭ ‬הוא‭ ‬צבוע‭ ‬ומחליף‭ ‬צבעים‭. ‬לעומתו‭, ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬יעקב‭ ‬מתבטאת‭ ‬בצבעים‭ ‬שונים‭; ‬כשלבן‭ ‬מציע‭ ‬לו‭ ‬לקבוע‭ ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬שכרו‭,‬‭ ‬יעקב‭ ‬בוחר‭ ‬ששכרו‭ ‬יהיה‭ ‬צאן‭ ‬בצבעים‭ ‬מסוימים‭ ‬‮–‬הָסֵר‭ ‬מִשָּׁם‭ ‬כָּל‭ ‬שֶׂה‭ ‬נָקֹד‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְכָל‭ ‬שֶׂה‭ ‬חוּם‭ ‬בַּכְּשָׂבִים‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְנָקֹד‭ ‬בָּעִזִּים‭ ‬וְהָיָה‭ ‬שְׂכָרִי‭. ‬החיים‭ ‬מורכבים‭ ‬ומלאי‭ ‬צבעים‭ ‬שונים‭.‬

04‭ ‬

כנגד‭ ‬כל‭ ‬הסיכויים‭, ‬יעקב‭ ‬מצליח‭ ‬להעמיד‭ ‬לעצמו‭ ‬צאן‭ ‬רב‭: ‬‮"‬עֲקֻדִּים‭ ‬נְקֻדִּים‭ ‬וּבְרֻדִּים‮"‬‭. ‬האר"י‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬את‭ ‬משמעות‭ ‬המילים‭ ‬המתמיהות‭ ‬הללו‭, ‬ומוצא‭ ‬בהם‭ ‬רמזים‭ ‬לעולמות‭ ‬רוחניים‭: ‬עקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬ביטוי‭ ‬לעולם‭ ‬רוחני‭ ‬שבו‭ ‬הכל‭ ‬הרמוני‭ ‬ומשתייך‭ ‬לכלל‭ (‬כמו‭ ‬בהמה‭ ‬עקודה‭, ‬שכולה‭ ‬קשורה‭ ‬למקום‭ ‬אחד‭); ‬נקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמתפרט‭ ‬לפרטים‭ ‬שונים‭ (‬כדוגמת‭ ‬נקודות‭ ‬וכתמים‭ ‬שמפוזרים‭ ‬במרחק‭ ‬זה‭ ‬מזה‭); ‬ברוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמכיל‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬הכלל‭ ‬וגם‭ ‬את‭ ‬הפרטים‭ (‬ברוד‭ ‬פירושו‭ ‬מנומר‭, ‬כתמים‭ ‬נפרדים‭ ‬אך‭ ‬מעורבבים‭ ‬זה‭ ‬בזה‭, ‬כדוגמת‭ ‬חתיכות‭ ‬ברד‭ ‬היורדות‭ ‬מן‭ ‬השמים‭ ‬בנפרד‭ ‬ומתאספות‭ ‬למשטח‭ ‬אחד‭). ‬מכל‭ ‬פרטי‭ ‬הפרטים‭ ‬של‭ ‬הסיבוכים‭ ‬בסוף‭ ‬נוצר‭ ‬משטח‭ ‬רוחני‭ ‬כללי‭ ‬שעליו‭ ‬ניתן‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬החיים‭.‬

05‭ ‬

דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬ומפותלת‭ ‬היתה‭ ‬ליעקב‭ ‬אבינו‭, ‬דרך‭ ‬שבה‭ ‬יצטרך‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬שמלא‭ ‬מתחים‭ ‬פנימיים‭ ‬בין‭ ‬כוחות‭ ‬שונים‭, ‬פרטים‭ ‬וצבעים‭ ‬שונים‭; ‬הוא‭ ‬יצטרך‭ ‬לעשות‭ ‬עסקאות‭ ‬מפוקפקות‭ ‬עם‭ ‬לבן‭ ‬הרמאי‭, ‬ולהתעמת‭ ‬בהמשך‭ ‬עם‭ ‬עשיו‭ ‬האכזרי‭ ‬‮–‬‭ ‬אבל‭ ‬החלום‭ ‬של‭ ‬‮"‬בשוב‭ ‬ה‮'‬‭ ‬את‭ ‬שיבת‭ ‬ציון‭ ‬היינו‭ ‬כחולמים‮"‬‭ ‬מצוי‭ ‬כל‭ ‬העת‭ ‬ברקע‭ ‬ומאפשר‭ ‬לפצעים‭ ‬להחלים‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭.‬

שבת‭ ‬שלום‭ ‬

לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…
אבא מנחם

אבא מנחם

01‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭ ‬חודש‭ ‬אב‭ ‬נקרא‭ ‬כך‭ ‬עקב‭ ‬מזג‭ ‬האויר‭…
פן-חס

פן-חס

01‭ ‬הזוהר‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬שהשם‭ ‬פינחס‭ ‬הוא‭ ‬צירוף‭ ‬של‭ ‬שתי‭…