הרב חגי לונדין

אבא‭ ‬מנחם

01‭ ‬

מבחינה‭ ‬היסטורית‭ ‬חודש‭ ‬אב‭ ‬נקרא‭ ‬כך‭ ‬משום‭ ‬שבשפה‭ ‬הבבלית‭ ‬‮'‬אב‮'‬‭ ‬משמעו‭ ‬‮'‬אש‮'‬‭ ‬עקב‭ ‬מזג‭ ‬האויר‭ ‬הלוהט‭. ‬האש‭ ‬משתוללת‭ ‬כעת‭ ‬וחורכת‭ ‬בכל‭ ‬החזיתות‭; ‬בית‭ ‬המקדש‭ ‬נשרף‭ ‬גם‭ ‬הוא‭ ‬באש‭. ‬אנו‭ ‬נמצאים‭ ‬באחד‭ ‬החודשים‭ ‬החמים‭ ‬בחייה‭ ‬של‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭. ‬במשך‭ ‬שנים‭ ‬ידענו‭, ‬והדחקנו‭, ‬שהתלקחות‭ ‬של‭ ‬מלחמה‭ ‬אזורית‭ ‬היא‭ ‬בלי‭ ‬נמנעת‭; ‬והנה‭ ‬היא‭ ‬באה‭. ‬רבים‭ ‬נלחצים‭ ‬מכך‭ ‬שאנו‭ ‬נמצאים‭ ‬בימים‭ ‬שהם‭ ‬מיועדים‭ ‬במסורת‭ ‬לפורענויות‭.‬

02‭ ‬

בעברית‭ ‬‮'‬אב‮'‬‭ ‬הוא‭ ‬הטייה‭ ‬של‭ ‬‮'‬אבא‮'‬‭, ‬מקור‭ ‬החיים‭ ‬של‭ ‬האדם‭. ‬אחת‭ ‬מהמידות‭ ‬שהתורה‭ ‬נדרשת‭ ‬בהן‭ ‬היא‭ ‬מידה‭ ‬המכונה‭ ‬‮'‬בניין‭ ‬אב‮'‬‭, ‬היינו‭ ‬עיקרון‭ ‬יסודי‭ ‬שמשמש‭ ‬כמקור‭ ‬והשראה‭ ‬ללימוד‭ ‬למקומות‭ ‬נוספים‭. ‬המילה‭ ‬‮'‬אב‮'‬‭ ‬גם‭ ‬קשורה‭ ‬למילה‭ ‬‮'‬לאֲבוֹת‮'‬‭, ‬כלומר‭ ‬לרצות‭. ‬בחודש‭ ‬זה‭ ‬אנו‭ ‬רוצים‭ ‬לגעת‭ ‬בשורש‭ ‬החיים‭,‬‭ ‬להתחבר‭ ‬לא"ב‭ ‬הגדול‭ – ‬אבינו‭ ‬בשמים‭.‬

03‭ ‬

אחד‭ ‬מתפקידיו‭ ‬של‭ ‬האב‭ ‬הוא‭ ‬לנחם‭. ‬להעניק‭ ‬פרופורציה‭ ‬לילדיו‭. ‬גם‭ ‬שהאש‭ ‬משתוללת‭ ‬בחוץ‭ ‬האב‭ ‬והאם‭ ‬מגוננים‭ ‬ומנחמים‭. ‬נכון‭ ‬הוא‭ ‬שימי‭ ‬חודש‭ ‬אב‭ ‬עלולים‭ ‬לפורענות‭ ‬אבל‭ ‬גם‭ ‬המשיח‭, ‬מנחם‭, ‬נולד‭ ‬בתשעה‭ ‬באב‭ (‬ירושלמי‭, ‬ברכות‭); ‬בחודש‭ ‬זה‭ ‬גם‭ ‬חל‭ ‬גם‭ ‬ט"ו‭ ‬באב‭. ‬אתם‭ ‬תראו‭ ‬כשהאש‭ ‬תפרוץ‭ ‬היא‭ ‬תהיה‭ ‬הרבה‭ ‬פחות‭ ‬נוראית‭ ‬ממה‭ ‬שנדמה‭ ‬ותביא‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬לתשועה‭ ‬ולאהבה‭.‬

04‭ ‬

ספר‭ ‬דברים‭ ‬שנתחיל‭ ‬לקרוא‭ ‬השבוע‭ ‬מכונה‭ ‬‮"‬משנה‭ ‬תורה‮"‬‭ ‬מצד‭ ‬ששומעים‭ ‬בו‭ ‬פעם‭ ‬שנייה‭ ‬את‭ ‬התורה‭ ‬באופן‭ ‬שונה‭ ‬מארבעת‭ ‬החומשים‭ ‬הקודמים‭. ‬בספר‭ ‬דברים‭ ‬ישנה‭ ‬סקירה‭ ‬של‭ ‬המאורעות‭ ‬מהזווית‭ ‬האנושית‭ ‬של‭ ‬משה‭; ‬לא‭ ‬רק‭ ‬כיצד‭ ‬דברי‭ ‬התורה‭ ‬נאמרו‭ ‬באופן‭ ‬אובייקטיבי‭ ‬מאת‭ ‬א‭-‬לוהים‭, ‬אלא‭ ‬כיצד‭ ‬הם‭ ‬נקלטים‭ ‬ונשמעים‭ ‬אצלנו‭ ‬באופן‭ ‬סובייקטיבי‭.‬

05‭ ‬

בכל‭ ‬דבר‭ ‬בחיים‭ ‬יש‭ ‬את‭ ‬המאורע‭ ‬האובייקטיבי‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬ויש‭ ‬את‭ ‬הספיגה‭ ‬הסובייקטיבית‭ ‬שלנו‭. ‬‮"‬אחת‭ ‬דיבר‭ ‬א‭-‬לוהים‭ ‬שתיים‭ ‬זו‭ ‬שמעתי‮"‬‭ (‬תהילים‭ ‬סב‭, ‬יב‭). ‬יש‭ ‬את‭ ‬הכיסא‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭, ‬ויש‭ ‬את‭ ‬הדרך‭ ‬שבה‭ ‬החושים‭ ‬שלנו‭ ‬קולטים‭ ‬את‭ ‬הכיסא‭; ‬יש‭ ‬את‭ ‬המלחמה‭ ‬ויש‭ ‬את‭ ‬הדרך‭ ‬שבה‭ ‬אנו‭ ‬מתייחסים‭ ‬אליה‭.‬

06‭ ‬

בפרשת‭ ‬‮'‬דברים‮'‬‭ ‬נאמר‭ ‬על‭ ‬השופטים‭: ‬‮"‬ואצוה‭ ‬את‭ ‬שפטיכם‭ ‬בעת‭ ‬ההוא‭ ‬לאמר‭: ‬שמע‭ ‬בין‭ ‬אחיכם‭, ‬ושפטתם‭ ‬צדק‭ ‬בין‭ ‬איש‭ ‬ובין‭ ‬אחיו‭ ‬ובין‭ ‬גרו‭. ‬לא‭ ‬תכירו‭ ‬פנים‭ ‬במשפט‭, ‬כקטן‭ ‬כגדל‭ ‬תשמעון‭. ‬לא‭ ‬תגורו‭ ‬מפני‭ ‬איש‭, ‬כי‭ ‬המשפט‭ ‬לאלהים‭ ‬הוא‭, ‬והדבר‭ ‬אשר‭ ‬יקשה‭ ‬מכם‭ ‬תקרבון‭ ‬אלי‭ ‬ושמעתיו‮"‬‭. ‬הפועל‭ ‬שמיעה‭ ‬מופיע‭ ‬כאן‭ ‬שלוש‭ ‬פעמים‭ ‬בהטיות‭ ‬שונות‭. ‬לעומת‭ ‬ראייה‭ ‬שמבטאת‭ ‬משהו‭ ‬אובייקטיבי‭ ‬שמיעה‭ ‬היא‭ ‬הקליטה‭ ‬הסובייקטיבית‭ ‬שלנו‭, ‬כל‭ ‬אחד‭ ‬שומע‭ ‬משהו‭ ‬קצת‭ ‬אחר‭. ‬השפיטה‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬מתבצעת‭ ‬דרך‭ ‬השמיעה‭ ‬של‭ ‬השופטים‭, ‬דרך‭ ‬העולם‭ ‬האנושי‭.‬

07‭ ‬

השבת‭ ‬גם‭ ‬נקראת‭ ‬‮'‬שבת‭ ‬חזון‮'‬‭, ‬על‭ ‬שם‭ ‬ההפטרה‭ ‬מחזון‭ ‬ישעיהו‭ ‬בן‭ ‬אמוץ‭, ‬אשר‭ ‬חזה‭ ‬על‭ ‬יהודה‭ ‬וירושלים‭. ‬שם‭ ‬כתוב‭: ‬‮"‬שמעו‭ ‬שמים‭ ‬והאזיני‭ ‬ארץ‭ ‬כי‭ ‬ה‮'‬‭ ‬דבר‭…‬‮"‬‭. ‬הנביא‭ ‬מדבר‭ ‬במונחים‭ ‬של‭ ‬שמיעה‭, ‬על‭ ‬המבט‭ ‬הזה‭ ‬שלמרות‭ ‬שעכשיו‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭ ‬לא‭ ‬בנוי‭, ‬למרות‭ ‬שעכשיו‭ ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬רואים‭, ‬אנחנו‭ ‬כן‭ ‬שומעים‭. ‬אנחנו‭ ‬מצויים‭ ‬בעמדה‭ ‬שגם‭ ‬אם‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭ ‬לא‭ ‬נבנה‭ ‬עדיין‭ ‬בפועל‭, ‬אנחנו‭ ‬בונים‭ ‬אותו‭ ‬בתוך‭ ‬הלב‭ ‬שלנו‭.‬

08‭ ‬

ישנם‭ ‬כאלה‭ ‬שנותנים‭ ‬לתקופת‭ ‬המלחמה‭ ‬‮"‬לעבור‭ ‬לידם‮"‬‭, ‬סוג‭ ‬של‭ ‬ניתוק‭ ‬שאולי‭ ‬עוזר‭ ‬לשרוד‭ ‬אולם‭ ‬לא‭ ‬יותר‭ ‬מכך‭. ‬לעומתם‭ ‬יש‭ ‬כאלה‭ ‬ששומעים‭ ‬היטיב‭ ‬מה‭ ‬הקדוש‭ ‬ברוך‭ ‬הוא‭ ‬אומר‭ ‬לנו‭ ‬בזמן‭ ‬המלחמה‭. ‬אני‭ ‬מציע‭ ‬לא‭ ‬לתת‭ ‬לימים‭ ‬הללו‭ ‬לעבור‭ ‬לידינו‭, ‬לנסות‭ ‬למצוא‭ ‬מה‭ ‬כל‭ ‬אחד‭ ‬ואחת‭ ‬מאיתנו‭ ‬מצליחים‭ ‬למצות‭ ‬בלב‭ ‬מתוך‭ ‬התקופה‭ ‬התנכי"ת‭ ‬שאנו‭ ‬נמצאים‭ ‬כעת‭ ‬בתוכה‭. ‬בית‭ ‬המקדש‭ ‬יבנה‭ ‬מתוך‭ ‬התקופה‭ ‬שלנו‭. ‬‮"‬אלה‭ ‬הדברים‭ ‬אשר‭ ‬דבר‭ ‬משה‭ ‬אל‭ ‬כל‭ ‬ישראל‮"‬‭. ‬ 

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…