טור אורח

אבולוציה ויהדות

המונופול הממשלתי שמי שלא רוצה לשבת בחושך או להפוך לשלולית מהחום חייב להשתמש בו בכל מקרה? מה הצעד הבא, בנק ישראל עושה פרסומות לכסף? בעצם גם זה כבר היה.

שני מישגים נפלו בחלקם של תוקפי ד"ר גבי אביטל: מההיבט המדעי ומההיבט הדתי. הטענה כי תפיסה אבולוציונית-דארווינסטית היא היא האמירה המדעית וכי כל טענה אחרת – כטענת בריאתנות – היא "פרימיטיבית", אינה עולה בקנה אחד עם המידע המדעי העדכני. נכון שהעולם המדעי מקבל את התפיסה ההתפתחותית, ותפיסה זו אכן מוכחת זה כבר בעשרות ומאות דוגמאות אשר עיקרן חשיפת העובדה שהעולם משתנה חדשות לבקרים. ואולם מכאן ועד לטענת ברירה טבעית- "הישרדות המין החזק" או "המין המתאים ביותר", קפיצה לא מבוקרת לתיאוריית "מוצא המינים", ומכל שכן הכחשת בריאת עולם בשל כך, הדרך ארוכה ולמעשה חסומה. אישי מדע רבים מאוד ניפצו תפיסה שטחית זו, וכלל וכלל לא מחמת מוטיבציה דתית. מהם דתיים ומהם אתיאיסטים, מהם יהודים ומהם נכרים, רבים-רבים אינם מקבלים הסקה לא מבוססת זו. מכאן שהטוען כי תפיסה אבולוציונית המכחשת את הבריאה היא היא האמירה המדעית, ולעומתה "בריאתנות" אינה חלופה מוצלחת, מעיד על עצמו שמדעית אינו מעודכן.

אשר להיבט הדתי – ידועה האמירה כי "בא-לוהים כזה שאתה מתאר, גם אני אינני מאמין". הוא הדין בנדון דידן. מנין הקולמוסים ההגותיים שנשברו על הסברת דרכי התמודדות עם "מתקפת התפיסה האבולוציונית" גדול מאוד. ראש לכל לימדנו מרן הראי"ה זצ"ל ב'אגרותיו' כי גם לו יצויר שתפיסה אבולוציונית תהא מוכחת, עדיין אין בכך כדי להשפיע מאומה לא על תורה ולא על מצוות, לא על מוסר ולא על ערכים. לצד זה התווסף מגוון ביאורים, מהם יותר ריאליים מהם יותר ספקולטיביים, שנתנו דעתם לסוגיה וביארוה בדרכים שונות: "שמיטה שנייה"; "בורא עולמות ומחריבן"; "יום" שבבריאה אינו יום דידן; אינו דומה הליך בריאה להליכים המוכרים לנו; תורת "התכנון התבוני", ועוד ועוד שלל רחב של ביאורים. מכנה משותף לכולם: הכל תלוי בנקודת המוצא, ומשזו אמונית – דרכי ההתמודדות קיימות. יתירה מזו, מתוך תפיסה אמונית, אין נבהלים אפילו אם נשארים ב'צריך עיון'. לא פלא שהרב סולובייצ'יק מצא לנכון לומר: "מעולם לא הוטרדתי באורח רציני על-ידי הבעיה של תיאור בריאת העולם אשר בתורה לעומת התיאור המדעי של האבולוציה, הן במישור הקוסמי והן במישור האורגני" (איש האמונה הבודד).

נקלעה אם כן לנגד עינינו הזדמנות טובה לברר עם תלמידינו מהי "אמירה מדעית" ומה משקלה בהלכה. הקו המפריד בין תיאוריה לעובדה אינו תמיד מובהר, ולא מעט מהתיאוריות מוצגות כאמת חלוטה – ולא היא. כך מדעית- פילוסופיה של המדע, וכך גם תורנית. סוגיית "נאמנות רופאים"- הרלוונטית לאמירות מדעיות רבות ביותר- מלמדת אותנו כיצד משקללים נתונים מדעיים הלכה למעשה. לעניין זה אינן דומות הלכות נפשות להלכות ממונות, ושתיהן להלכות איסור והיתר. לכל "סוג" הלכתי יש את כלליו, והשקלול מתבצע בהתאם. אמירה אנושית לעולם לא תצא מכלל "ספק" ואף פעם לא תגיע – במימדים הלכתיים – לכלל "ודאי". אגב, זו אינה גריעותא כלל ועיקר – "והארץ נתן לבני אדם" ו"לא ניתנה תורה למלאכי השרת". זו המסגרת בה אנחנו פועלים, ואל לנו לשכוח את המגבלות.

אתגר חינוכי חשוב רובץ אפוא לפתחנו, וטוב יעשו המסגרות החינוכיות אם יראו במתקפה זו הזדמנות לליבון יסודי של הסוגיה, לא רק לגבי פרט זה אלא ככלל: יחסי תורה – ומדע

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…