הרב חגי לונדין

אדר – הסרת המסכה וחשיפת הפנימיות

במילים אחרות: יש גם פן נוסף לצחוק; ישנו צחוק המאפשר להסיר את המסכה מעל המציאות השטחית, ולחשוף את מהותה הפנימית; להביט על המציאות לא מצד ההווה המצומצם במגבלותיו אלא מצד העתיד ההולך ומאיר. זהו צחוקה של שרה שעל שמו נקרא יצחק וזהו צחוקו של רבי עקיבא המשחק בראותו ועל היוצא מבית קודשי הקודשים. המכנה המשותף לשני סוגי הצחוק – השלילי והחיובי – הינו חוסר ההסתפקות במציאות הקיימת

אנשים עם מסכות

בפירוש עין איה למסכת ברכות (סא, ב) מתייחס הרב לדברי הגמרא ״טחול שוחק״ וכותב: ״… הטחול, הוא המיוחד לחולל העצב בעכירות לחותיו וטבעו העפרורי… ודוקא ממנו בא השחוק, וזה הוא מפני שהשחוק הוא תולדה של השמחה הנפרזה העוברת את הגבול הראוי״. הרב מלמד אותנו מהו השורש הנפשי העמוק של תופעת הצחוק.
מתי למעשה אנו צוחקים? צחוק פורץ כאשר ישנה 'שבירה' של הרצף ההגיוני הצפוי, כאשר נפרצת המסגרת הקיימת. ילדים לדוגמא, צוחקים כאשר מחקים את המורה שלהם. זהו הצד האפל של הצחוק, מה שמכונה אצל הרב 'שמחה נפרזה העוברת את הגבול הראוי': אם הכול נגיש ואין שום תוכן וסמכות שיש להתייחס אליהם ביראת כבוד אזי 'ליצנות אחת דוחה אלף תוכחות' ונוצר מצע נוח להתפרקות יצרית: ״שחוק וקלות ראש מרגילים את האדם לערווה״ (שמות רבה ל). זהו צחוק מתוך ייאושו ועיצבונו של הטחול. ככל שהאדם והתרבות בעלי פוטנציאל גדול יותר, חוש הביקורת מתפתח בהתאם. במידה וחוש הביקורת אינו בא על סיפוקו מתוך השקפת עולם סדורה, הנוגעת גם בחוויה הקיומית של האדם – הוא מתפרץ לעיתים בציניות ורדוקציה.
בתרבות הפוסט-מודרנית בה אנו מצויים, קיים פער אדיר, שלא היה כמוהו בהיסטוריה, בין היכולות והכישורים של המין האנושי ובין התודעה המוסרית (ראה מאמר ״הדור״); אחת ההשלכות לכך היא שליטתה של הציניות בשיח הציבורי וכוחה הגובר והולך של הסאטירה. אצל חלקים רבים בציבור ישנה התחושה שרק אמירה צינית היא 'האמת' וכל השאר הוא אוסף סיסמאות נבובות.
אולם ממשיך שם הרב: ״״מובן הדבר שהדברים נאמרים על השחוק הנפרז שראוי להתרחק ממנו… וראוי לבחור בשמחה הבאה מצד ערכה העצמי, שלא תבא מכוחו של הטחול העצב כי אם 'שחוק צדיק תמים שמח באלהי ישעו'״.
במילים אחרות: יש גם פן נוסף לצחוק; ישנו צחוק המאפשר להסיר את המסכה מעל המציאות השטחית, ולחשוף את מהותה הפנימית; להביט על המציאות לא מצד ההווה המצומצם במגבלותיו אלא מצד העתיד ההולך ומאיר. זהו צחוקה של שרה שעל שמו נקרא יצחק וזהו צחוקו של רבי עקיבא המשחק בראותו ועל היוצא מבית קודשי הקודשים. המכנה המשותף לשני סוגי הצחוק – השלילי והחיובי – הינו חוסר ההסתפקות במציאות הקיימת. צחוק שלילי הוא זלזול במציאות הנוכחית ללא בנייה של קומה חדשה; מה שמותיר את הצוחק מתבוסס בצחוק לשם הצחוק; צחוק חיובי לעומת זאת, מבטא אף הוא אי-הסתפקות במצב הקיים, אולם הוא מגיע מתוך חתירה למימד העומק המצוי במצב עליו 'צוחקים' (המשכיל היהודי דוריאנוב, בהקדמתו לספר 'אוצר הבדיחה והחידוד', ספר המרכז בדיחות מהווי ה'עיירה היהודית' בגלות, תולה את ההומור היהודי הייחודי – המתאפיין בביקורת עצמית – כביטוי של הטבע הישראלי אשר איננו מסוגל להסתפק במסגרות הקיום הנוכחיות). זהו צחוק המאפשר להתגבר על המצבים הקשים והמאיימים ביותר בחיים: ״עוז והדר לבושה ותשחק ליום אחרון״ (משלי לא, כה) – לא במובן של הדחקה, אלא מתוך ההבנה שאף המוות אינו סוף פסוק, וישנו נצח המנצח אותו.
חודש אדר, החודש שבו נחשפת הפנימיות ומוסרת המסכה הוא החודש המיוחד לשחוק; אולם גם בשאר השנה יש בצחוק שימוש. דווקא בתרבות הנוכחית, השואפת במהותה לעומק – הצחוק יכול לשמש כמנוף להתקדמות ולחידוד חוש ביקורת-בונה. במידה ומשתמשים נכון בהומור, ניתן לגעת במעגלים רחבים יותר ויותר של אנשים. לעיתים ניתן לפתח שמחה אמיתית מתוך צחוק בריא, המתחיל אמנם מגירוי חיצוני אולם 'מניע' את העולם הפנימי. השאלה אם הצחוק נוגע בנקודה נכונה וקונסטרוקטיבית, או שאינו לא-יותר מאשר דגדוג גופני או שכלי (בדיחה תפלה). השאלה האם אתה צוחק על האדם שמולך או שאתה צוחק איתו. האדם המאמין הינו אדם צוחק – במשמעות של אדם החותר כל העת אל הפנימיות, שהולך וחי יותר ויותר את הימים של ״אז ימלא שחוק פינו ולשוננו רינה״.

עוד במדור זה

הנשיא הנבחר שלהם או גם שלנו?

הנשיא הנבחר שלהם או גם שלנו?

השבוע‭ ‬נבחר‭ ‬נשיא‭ ‬חדש‭ ‬ישן‭ ‬לארצות‭ ‬הברית‭ ‬של‭ ‬אמריקה‭. ‬האם‭…
פאץ׳

פאץ׳

במהלך‭ ‬ביקור‭ ‬של‭ ‬הרמטכ"ל‭ ‬בלבנון‭ ‬הוריד‭ ‬רא"ל‭ ‬הלוי‭ ‬פאץ‮'‬‭ ‬של‭…
ביתהמשפט וסוכת שלום

ביתהמשפט וסוכת שלום

מדוע‭ ‬זכו‭ ‬שני‭ ‬אלה‭, ‬בית‭ ‬המשפט‭ ‬והסוכה‭, ‬להיות‭ ‬של‭ ‬שלום‭?…
המשפט

המשפט

הפעם‭ ‬זה‭ ‬אמיתי‭, ‬לא‭ ‬עוד‭ ‬צחצוחי‭ ‬מילים‭ ‬לא‭ ‬עוד‭ ‬דמגוגיה‭…
ביפר

ביפר

הביפר‭ ‬כיכב‭ ‬השבוע‭ ‬בכותרות‭, ‬לאחר‭ ‬החיסולים‭ ‬המדהימים‭ ‬בלבנון‭ ‬ובסוריה‭ ‬בדרך‭…
הילד‭ ‬הבזבזן

הילד‭ ‬הבזבזן

תיאורית‭ "‬נאמנות‭ ‬הבן‭ ‬הבזבזן‭" ‬מעוגנת‭ ‬בהוראות‭ ‬חוק‭ ‬הנאמנות‭ ‬במטרה‭ ‬לאפשר‭…
האינטרס הציבורי

האינטרס הציבורי

האינטרס‭ ‬הציבורי‭ ‬נתפס‭ ‬בציבור‭ ‬כניגוד‭ ‬לאינטרס‭ ‬הפרטי‭. ‬תפקידה‭ ‬של‭ ‬מערכת‭…
‮"‬פיצוי‭ ‬על‭ ‬סיכון‮"‬‭ - ‬דרכו‭ ‬החשיבתית‭ ‬של‭ ‬בג"ץ‭ ‬המסתננים‭ ‬ונהיגה‭ ‬במכונית‭ ‬אוטונומית

‮"‬פיצוי‭ ‬על‭ ‬סיכון‮"‬‭ - ‬דרכו‭ ‬החשיבתית‭ ‬של‭ ‬בג"ץ‭ ‬המסתננים‭ ‬ונהיגה‭ ‬במכונית‭ ‬אוטונומית

‮"‬ואהבתם‭ ‬את‭ ‬הגר‭ ‬כי‭ ‬גרים‭ ‬היתם‭ ‬בארץ‭ ‬מצרים‮"‬‭ (‬דברים‭, ‬י‮'‬‭,…
חזקת‭ ‬הבתים‭ ‬המשותפים

חזקת‭ ‬הבתים‭ ‬המשותפים

הבית‭ ‬המשותף‭, ‬הינו‭ ‬המצאה‭ ‬של‭ ‬המשפט‭ ‬המודרני‭, ‬ומקורו‭ ‬בצרכים‭ ‬החברתיים‭…
יורד‭ ‬לאומנות‭ ‬חברו

יורד‭ ‬לאומנות‭ ‬חברו

‭ ‬סוגיית‭ ‬התחרות‭ ‬המסחרית‭ ‬הבלתי‭ ‬הוגנת‭ ‬הוגדרה‭ ‬בהקשרים‭ ‬מסוימים‭. ‬לעיתים‭…
שדה‭ ‬תימן‭ ‬וחריצות‭ ‬נאותה

שדה‭ ‬תימן‭ ‬וחריצות‭ ‬נאותה

לאחרונה‭ ‬נחשפנו‭ ‬ללא‭ ‬יאומן‭, ‬חברי‭ ‬כנסת‭ ‬מנסים‭ ‬להגן‭ ‬בגופם‭ ‬על‭…
משוא‭ ‬פנים

משוא‭ ‬פנים

משוא‭ ‬פנים‭ ‬הוא‭ ‬מונח‭ ‬עברי‭ ‬נפוץ‭ ‬המתאר‭ ‬יחס‭ ‬מועדף‭, ‬הטיה‭…
האינטרס‭ ‬המוגן

האינטרס‭ ‬המוגן

האינטרס המוגן במשפט הישראלי הוא מושג רחב שמייצג את הערכים,…
הפרקליטות‭, ‬הזדמנות‭ ‬שהוחמצה

הפרקליטות‭, ‬הזדמנות‭ ‬שהוחמצה

למעשה‭, ‬כותב‭ ‬השופט‭ ‬המנוח‭ ‬חיים‭ ‬כהן‭ ‬בסיפרו‭ ‬‮"‬המשפט‮"‬‭ ‬בהוצאת‭ ‬מוסד‭…
זכות‭ ‬לתת‭ ‬שירות

זכות‭ ‬לתת‭ ‬שירות

בני‭ ‬נוער‭ ‬רבים‭ ‬עובדים‭ ‬בחופש‭ ‬הגדול‭. ‬החופש‭ ‬הגדול‭ ‬טומן‭ ‬בחובו‭…
זכרון‭ ‬דברים

זכרון‭ ‬דברים

המשפט‭ ‬העברי‭ ‬הכיר‭ ‬בזכרון‭ ‬הדברים‭ ‬ככינוי‭ ‬לחוזה‭ ‬במובחן‭ ‬משטר‭ ‬משכון‭…