טור אורח

אחד אחד

המונופול הממשלתי שמי שלא רוצה לשבת בחושך או להפוך לשלולית מהחום חייב להשתמש בו בכל מקרה? מה הצעד הבא, בנק ישראל עושה פרסומות לכסף? בעצם גם זה כבר היה.

"ויקריבו נשיאי ישראל… הם נשיאי המטות הם העומדים על הפקודים"

בפסוק זה בפרשתנו אנו מתחילים לקרוא וללמוד את סדר ההקרבה על ידי נשיאי ישראל, נשיא נשיא לשבטו עם הקמת המשכן.

"מוכרחת היא העובדה כי התורה ניתנה מן השמיים ועל ידי משה רבנו, ולא חס ושלום משהו מהאחרונים זייף אותה", שח הגאון רבי יעקב קנייבסקי זצוק"ל בשיחה לתלמיד, "שהרי בפרשה זו מסופר על הקרבת קרבנות י"ב הנשיאים והתורה חוזרת על עצמה י"ב פעמים אותו הדבר בדיוק, ואם היה זה אדם שכתב כל זה – מיהו זה שהיה חוזר שנים עשר פעמים על אותו הדבר? היה כותב את שמותם ולא יותר! ומכאן שהתורה מן השמיים".

והנה יש לתת את הדעת באופן מעמיק יותר: מדוע חזרה התורה וכתבה את הדברים באותה תבנית?

בדברי הרמב"ן מצאנו תשובתו, על פיה מקור החזרה הוא "כי הקב"ה חולק כבוד ליראיו, וכמו שאמר 'כי מכבדי אכבד'. והנה הנשיאים כולם ביום אחד הביאו הקורבן הזה שהסכימו עליו יחד. ואי אפשר שלא יהיה אחד קודם לחברו, וכיבד את הנקדמים בדגלים בהקדמת ימים, אבל רצה להזכירם בשמם ובפרט קורבניהם ולהזכיר יומו של כל אחד – לא שיזכיר ויכבד את הראשון 'זה קרבן נחשון בן עמינדב' ויאמר וכן הקריבו הנשיאים איש איש יומו, כי יהיה זה קיצור בכבוד האחרים. ואחרי כן חזר וכללם, להגיד שהיו שקולים לפניו יתברך".

דבריו של הרמב"ן מאירים את העניין, באשר מלמדים הם על הכבוד ועל הערכה הרבה שיש לבורא העולם ליראיו, למקיימי מצוותיו וללומדי תורתו. זאת ועוד – העובדה כי כולם הקריבו איש איש בתורו, מתוך כבוד והערכה אחד לשני, גם היא סוחפת הערכה עמוקה מאת הבורא. כפי שאמר בן ה'חפץ חיים' בשם אביו, לעתים התורה חוזרת על עניין אחד מספר פעמים "להראות כמה חביב לעליון כשבני אדם אוהבים זה לזה, כנשיאים שלא העלו נדבתם איש על אחיו, כדי שלא להטיל קנאה וגאווה מאחד על חברו".

ויש להבין יותר: הלא בכל מקרה יהיה מוקדם או מאוחר ברשימת המקריבים, ומדוע שלא לקצר ולכתוב שבכל יום הקריב הנשיא המתאים כפי שהקריב הקודם לו? 

אלא יסוד חברתי נוסף טמון בפרשה זו. המערכת שבין אדם לחברו איננה זקוקה אך ורק לכבוד הדדי, אלא ליחס אישי מיוחד. כאשר בא חברי לדבר עימי 'הכל מת מסביבי'. אין כלום בעולם עכשיו אלא החבר עם בקשתו, עם סיפורו שלו. את זאת למדנו מהנהגת הבורא עם הנשיאים – כל נשיא שהקריב היה זה כאילו הוא היחיד בעולם, ברגע זה אין עניין עם אף אחד אחר. זוהי רמה נוספת בקשר שבין אנשים, בכך שהקשר מבטא הערכה עמוקה ורצינית לכל אחד ויחס אישי ללא הפרעות מסביב

עוד במדור זה

אמת ליעקב

אמת ליעקב

01‭ ‬ מי שחלם ומי שלחם ביום‭ ‬שישי‭ ‬הודעתי‭ ‬לחבריי‭…
הסליק של ר׳ אריה לוין

הסליק של ר׳ אריה לוין

01‭ ‬ וטף, למה באים? זה‭ ‬כבר‭ ‬הפך‭ ‬למנהג‭. ‬כשהילדים‭…
הגשם ישטוף ת׳דמעות

הגשם ישטוף ת׳דמעות

01‭ ‬שבת חיי שרה  כבכל‭ ‬שנה‭, ‬ככל‭ ‬שנקפו‭ ‬הימים‭ ‬לקראת‭…
למה זה צחקה שרה

למה זה צחקה שרה

01‭ ‬דמים בדמים נגעו  בי״ב‭ ‬חשוון‭, ‬בשבוע‭ ‬שבין‭ ‬פרשת‭ ‬לך‭…
הבט לברית

הבט לברית

01‭ ‬ לזרז את ביאת הגואל  מדי‭ ‬שבת‭ ‬פונים‭ ‬אלי‭…
גשם של אהבה

גשם של אהבה

01 מיום הכיפורים ועד ראש השנה  בחודש‭ ‬תשרי‭ ‬לא‭ ‬זכינו‭…
ונקם ישיב לצריו וכיפר אדמתו עמו

ונקם ישיב לצריו וכיפר אדמתו עמו

01‭ ‬ תשרי תשפ״ו בכותל  בשבתות‭ ‬של‭ ‬אלול‭ ‬ועשרת‭ ‬ימי‭…
התשובה של החורבה או - המסיבה שהתקלקלה 

התשובה של החורבה או - המסיבה שהתקלקלה 

01‭ ‬ בית כנסת החורבה על‭ ‬מה‭ ‬ולמה‭ "‬זכה‭" ‬בית‭…
אתם ניצבים כולכם לקבל פני משיח על הר הזיתים

אתם ניצבים כולכם לקבל פני משיח על הר הזיתים

01‭ ‬ כותל המזרח בשישי‭-‬שבת‭ ‬האחרון‭ ‬קרן‭ ‬אביה‭ ‬אירחה‭ ‬כדרכה‭…
אלול - אני לעזה ורעייתי לחזית

אלול - אני לעזה ורעייתי לחזית

01‭ ‬ שעתם הגדולה של מתפללי הכותל בין‭ ‬שבת‭ ‬בכפר‭…
כי מלאכיו יצווה לך

כי מלאכיו יצווה לך

01‭ ‬ מהתפילות בכותל למחלקות השיקום בעוד‭ ‬הכותל‭ ‬מצחצח‭ ‬עצמו‭…
סליחה, טעינו

סליחה, טעינו

01‭ ‬ חסידים ראשונים היו שוהיםשעה אחת קודם התפילה… ההכנות‭…
מלחמה עזה

מלחמה עזה

01‭ ‬ עקב בין הזמנים הכותל‭ ‬הוא‭ ‬השתקפות‭ ‬של‭ ‬פניו‭…
גיבורי ישראלממשיכים לחיות בתוכנו

גיבורי ישראלממשיכים לחיות בתוכנו

01‭ ‬ ט״ו באב בהר הזיתים אין‭ ‬כמו‭ ‬לחגוג‭ ‬שבת‭…
השיבנו ה׳ אליך ונשובה, חדש ימינו כקדם! (איכה)

השיבנו ה׳ אליך ונשובה, חדש ימינו כקדם! (איכה)

01‭ ‬כי יבוא צר ואויב בשערי ירושלים (איכה) בשבת‭ ‬שעברה‭…
נגד כל עמך אעשה נפלאות

נגד כל עמך אעשה נפלאות

01‭ ‬ הודאות ברוב עם בשבת‭ ‬פרשת‭ ‬בלק‭ ‬זכיתי‭ ‬לצעוד‭…