מאיר דורפמן

איפה הכרנו? בכרם, בט״ו באב

יד נותנת לב ליד אחרת
מאיר דורפמן

הרב ראובן פיין, בעל סדרת ספרי החידושים ׳בין המשפתיים׳ וראש ישיבת תורה ודעת בארה״ב, נולד בליטא. הוא ניצל מהשואה בבריחה עם ישיבת מיר לשנחאי, אותו מסלול להצלת הישיבות שיזם וארגן ד״ר זרח ורהפטיג. משפחתו כולה נהרגה בשואה והוא הגיע לארץ בגפו.
וכך סיפר לי נכדו: ״סבא הגיע לארץ חסר כול אחרי השואה, וכבוגר ישיבות וכלמדן היה מבקר אצל החזון-איש. החזו״א הציע לו שידוך והא הסכים. הזוג נפגש, לא התמהמה, וכעבור זמן קצר נישאו. בני הזוג באו מרקעים שונים, אורחות חיים שונים, ואפילו שפת הדיבור העיקרית שלהם הייתה שונה. כמה חודשים אחרי חתונתם הם נפגשו עם החזו״א בחתונה אחרת. החזו״א שם לב לכך שהם מדברים ביניהם בשפת הבעל, בעוד היא ׳שוברת את השיניים׳ ומחפשת את המילים המתאימות. לקח אותו החזו״א הצידה ונתן לו שיחת מוסר על כך שהבעל צריך להתרגל למה שנוח לאישה ולא להפך. הוא זה שצריך להתאמץ לדבר בשפת האישה עם כל הקושי, ולא האישה בשפתו.
הזוג הזה חי יחד עשרות שנים רבות. בכל חופש הייתי גר אצל סבא וסבתא בבית מספר שבועות. הם חיו בהרמוניה נפלאה, היו מכבדים זה את זו בצורה נפלאה, היו מדברים ביניהם בצורה כל כך מכובדת ונעימה, מתאמצים בכל עת להנעים לשני ולהקל עליו״.
חשבתי לעצמי: אולי לא תמיד היכרות עמוקה וארוכה ופילוסופיות אינסופיות של התאמה, הן בהכרח המתכון לזוגיות טובה ויציבה. אולי זה המסר ב׳חטיפות׳ של ט״ו באב לדורנו, שלפעמים די בהיכרות הקצרה והחטופה ההיא, של הריקוד בכרמים.
סיפרה לי בתו הצעירה של ר׳ אריה לוין, הרבנית עטל פלצ׳ינסקי: ״כשהתחתנו, היינו צריכים למצוא מקום לגור, זה היה יקר ולא קל למצוא. אמרו ההורים: ׳הרי יש לנו דירת שני חדרים, ונותרנו בבית רק זוג. לשם מה לנו שני חדרים? נפנה חדר אחד ואת השני ניתן לזוג הצעיר׳. וכך היה. בנו מחיצת עץ בין שני חדרי הבית, הם בחדר אחד, ואנחנו גרנו בחדר השני, כל עוד היינו זוג צעיר+ילד, ואחר כך זוג+ שניים-שלושה ילדים. כשנולד הרביעי כבר נעשה צפוף. אבא ירד לגור בדירת החדר שבחצר, ואנחנו קיבלנו את שני החדרים, וכך יכולנו לגדל ברווח גם את כל הילדים שנולדו אחר כך. שמונה שנים חיינו יחד עם הוריי באותה הדירה עם הפרדה של מחיצת עץ ששמעו דרכה הכול, ומעולם לא שמענו הרמת קול ביניהם. מעולם לא שמעתי אותו כועס עליה או להפך!״.
אגב, היא סיפרה לי את הדברים כשבאתי לבקרה בשנותיה האחרונות, כשהיא עדיין גרה באותה דירה שבה גם נולדה, לפני כמעט 97 שנים. היא סיפרה שבילדותה הייתה בטוחה שבכל בית יש גם אורחים קבועים. וסיפר לי מנשה מלמד-כהן על הדירה הזאת: ״עבדתי בעיריית ירושלים. פעם ביקש ר׳ אריה הנחה בתשלומי הארנונה. אמרתי לו: ׳הרי יש לך שתי דירות (שני חדרים למעלה וחדר אחד למטה), ואיך אתה מבקש הנחה?׳, הוא אמר: ׳זה נכון, אבל אתה יודע כמה אנשים גרים ב׳דירות׳ הללו? בא ותראה כמה אנשים באים לישון בהן, עבור כמה אנשים זה ביתם׳. אשריהם ישראל״. ■
meirdorfman@gmail.com

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…