טור אורח

אסיר תודה

המונופול הממשלתי שמי שלא רוצה לשבת בחושך או להפוך לשלולית מהחום חייב להשתמש בו בכל מקרה? מה הצעד הבא, בנק ישראל עושה פרסומות לכסף? בעצם גם זה כבר היה.

וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר: דַּבֵּר אֶל אַהֲרֹן… בְּהַעֲלֹתְךָ אֶת הַנֵּרֹת" (במדבר ח' א'-ב')

אמרו ישראל לפני הקב"ה: 'רבונו של עולם לנו אתה אומר שנאיר לפניך, אתה הוא אורו של עולם והאורה דרה אצלך… ואתה אומר אל מול פני המנורה?'…אמר להם הקב"ה: 'לא שאני צריך לכם אלא שתאירו לי כדרך שהארתי לכם'. למה? לעלות אתכם בפני האומות, שיהיו אומרים ראו היאך ישראל מאירין למי שהוא מאיר לכל העולם.

משל למה הדבר דומה לפיקח וסומא שהיו מהלכין בדרך אמר לו פיקח לסומא: כשנכנס לתוך הבית צא והדלק לי את הנר הזה והאיר לי. אמר לו הסומא: בטובתך – כשהייתי בדרך אתה היית מסמכני עד שנכנסנו לתוך הבית אתה היית מלוה אותי ועכשיו אתה אומר הדלק לי את הנר הזה והאיר לי. אמר לו הפקח: שלא תהא מחזיק לי טובה שהייתי מלווך בדרך לכך אמרתי לך האיר לי. (מדרש במדבר רבה ט"ו ה')

לכאורה מתמודד מדרשנו עם השאלה מה צורך יש לו לקב"ה בשבעת הנרות המודלקים בהיכלו על ידינו. מה צריך מי שכל האור בעולם נברא על ידו, נמצא ברשותו ומונהג על פי דברו לשבעת נרות השמן המודלקים על ידי בשר ודם. אולם בבסיסו של המדרש ניצבת שאלה קיומית בהרבה. מנסים אנו לברר, דרך האבסורד שבהעלאת הנרות, את משמעותן של כל מצוות התורה, מה הקב"ה הגדול הגיבור והנורא זקוק למעשינו הקטנים ול"טובותינו" חסרות המשמעות?

עונה המדרש באמצעות משל הלקוח מעולם החסד. רבות הפעמים בהן פוגשים אנו בדרכנו עיוור הנעזר בחסדיו של אדם רואה. למראה זה ברור לכולנו מי העוזר ומי הנעזר, מי בעל החסד ומי פושט היד. אולם המשל המדרשי מפגישנו בפיקח אשר ניחן אף בפיקחות שכלית. אין הוא מוכן ליצור כבלי מסכנות, התבטלות ומחויבות בין הסומא לבינו. לא מוכן הוא לשאת את רגשי הנחיתות אותם מפתח חברו הסומא עקב תלותו בסיוע מן החוץ. רוצה הוא שהסומא ירגיש כשותף לעסקה מפולפלת, ממנה נהנים שני הצדדים ולא ייאמץ את עמדת הפליט המביט במבטי הערצה והתבטלות במשאיות האו"ם נושאות שקי הקמח והאורז. דורש הפיקח שלנו מחברו הסומא לתת תמורה בעד הסחורה, ולמלא את חלקו בעסקה בהדלקת האור בבית החשוך אשר באפלוליתו נזקק הפיקח לתאורה אף יותר מחברו למוד הגישוש והמישוש באפלה.

כך, אומר המדרש, עלינו להבין את טעם העלאת הנרות ויתר מצוות התורה. מאפשרות מצוות אלו לכולנו להיות שותפיו של הקב"ה ולא רק נתיניו המבוישים נתמכי הסעד וחסרי היכולת. שותפות, ולו רק לכאורה, מחפש הקב"ה ולא התבטלות תלותית מבוישת ומושפלת של סועדי "נהמא דכיסופא".

כך הפקח זה הקב"ה… והסומא אלו ישראל…, היה הקב"ה מנהיגן ומאיר להם…, כיון שעמד המשכן קרא הקב"ה למשה ואמר לו: תאירו לי שנאמר – "בהעלותך את הנרות" – בשביל לעלות לכם.

העלאת הנרות מאפשרת לנו להתרומם, לעלות בעצמינו ובעיני עצמינו לדרגת שותפים ולא נתמכים. כך בנרות המנורה, כך במצוות כולן וכך מהיום בכל טובה וסעד אותם מגישים אנו לעני, נזקק או חבר, תמיד נעשה זאת אל מול 'טובה' נגדית, לא עבורנו אלא עבורו  

עוד במדור זה

בר המשכן, שילה

בר המשכן, שילה

אנחנו מתחילים את החיים שלנו בתוך כיתות סגורות, שלא תמיד…
לחם וגבינה

לחם וגבינה

מסעדה חדשה עם עיצוב מרהיב, שירות אדיב, ויכולות קולינריות פנומנליות,…
משב – פוד טראקס

משב – פוד טראקס

זה לא סוד שבתוך כותבי המדור יש אחד שחובב במיוחד…
גשם של שלום

גשם של שלום

גם מי שלא גר ביהודה ושומרון יכול לחזק את ההתיישבות.…
אפילו הדגים במים רועדים

אפילו הדגים במים רועדים

אחר הקוראים האדוקים טען באוזניי לאחרונה: תן לנו תמונות. והרבה.…
מעבר להרים

מעבר להרים

אומנם מדור אוכל, אבל מותר לפעמים לגוון ולפתוח בדמיון מודרך…
מחליק בגרון

מחליק בגרון

לא בטוח שהקורא הממוצע יודע להעריך את סדר הגודל של…
ללקק את האצבעות

ללקק את האצבעות

עברו כבר כמה אלפי שנים מאז יצאנו ממצרים ומאז בכל…
דגים רבותיי, דגים

דגים רבותיי, דגים

אם תכתבו בגוגל חיפוש את המילים ׳מסעדת דגים׳, תמצאו בעיקר…
גורמה בבית מלון

גורמה בבית מלון

הכל יודעים שאוכל הוא כבר מזמן לא רק מזון. הסעודה…
בואו לבשל איתי

בואו לבשל איתי

בינינו, זה לא באמת אפשרי ללכת בכל שבוע למסעדה. זאת…
חוגגים פסח בבן עמי

חוגגים פסח בבן עמי

אפתח בגילוי נאות: את מסעדת בן עמי אני מכיר מהקרביים…
'גורמהדרין' – המומלצים שלנו

'גורמהדרין' – המומלצים שלנו

בוא האביב וחג הפסח עשו לנו חשק עז לרענן את…
בשורה בחלה: המבשר

בשורה בחלה: המבשר

במרכז המסחרי של אפרת דרום בילתי רבות בימי נערותי. אחרי…
שחור-לבן וצבעוני: סולו קרנה

שחור-לבן וצבעוני: סולו קרנה

״כאן, ממש על הקרקע הזו״, כך על פי העמוד הראשון…
טאבום

טאבום

בתקופה האחרונה יש טרנד שצץ בכל פינה – הפודטראק, ואם…