טור אורח

אסיר תודה

המונופול הממשלתי שמי שלא רוצה לשבת בחושך או להפוך לשלולית מהחום חייב להשתמש בו בכל מקרה? מה הצעד הבא, בנק ישראל עושה פרסומות לכסף? בעצם גם זה כבר היה.

וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר: דַּבֵּר אֶל אַהֲרֹן… בְּהַעֲלֹתְךָ אֶת הַנֵּרֹת" (במדבר ח' א'-ב')

אמרו ישראל לפני הקב"ה: 'רבונו של עולם לנו אתה אומר שנאיר לפניך, אתה הוא אורו של עולם והאורה דרה אצלך… ואתה אומר אל מול פני המנורה?'…אמר להם הקב"ה: 'לא שאני צריך לכם אלא שתאירו לי כדרך שהארתי לכם'. למה? לעלות אתכם בפני האומות, שיהיו אומרים ראו היאך ישראל מאירין למי שהוא מאיר לכל העולם.

משל למה הדבר דומה לפיקח וסומא שהיו מהלכין בדרך אמר לו פיקח לסומא: כשנכנס לתוך הבית צא והדלק לי את הנר הזה והאיר לי. אמר לו הסומא: בטובתך – כשהייתי בדרך אתה היית מסמכני עד שנכנסנו לתוך הבית אתה היית מלוה אותי ועכשיו אתה אומר הדלק לי את הנר הזה והאיר לי. אמר לו הפקח: שלא תהא מחזיק לי טובה שהייתי מלווך בדרך לכך אמרתי לך האיר לי. (מדרש במדבר רבה ט"ו ה')

לכאורה מתמודד מדרשנו עם השאלה מה צורך יש לו לקב"ה בשבעת הנרות המודלקים בהיכלו על ידינו. מה צריך מי שכל האור בעולם נברא על ידו, נמצא ברשותו ומונהג על פי דברו לשבעת נרות השמן המודלקים על ידי בשר ודם. אולם בבסיסו של המדרש ניצבת שאלה קיומית בהרבה. מנסים אנו לברר, דרך האבסורד שבהעלאת הנרות, את משמעותן של כל מצוות התורה, מה הקב"ה הגדול הגיבור והנורא זקוק למעשינו הקטנים ול"טובותינו" חסרות המשמעות?

עונה המדרש באמצעות משל הלקוח מעולם החסד. רבות הפעמים בהן פוגשים אנו בדרכנו עיוור הנעזר בחסדיו של אדם רואה. למראה זה ברור לכולנו מי העוזר ומי הנעזר, מי בעל החסד ומי פושט היד. אולם המשל המדרשי מפגישנו בפיקח אשר ניחן אף בפיקחות שכלית. אין הוא מוכן ליצור כבלי מסכנות, התבטלות ומחויבות בין הסומא לבינו. לא מוכן הוא לשאת את רגשי הנחיתות אותם מפתח חברו הסומא עקב תלותו בסיוע מן החוץ. רוצה הוא שהסומא ירגיש כשותף לעסקה מפולפלת, ממנה נהנים שני הצדדים ולא ייאמץ את עמדת הפליט המביט במבטי הערצה והתבטלות במשאיות האו"ם נושאות שקי הקמח והאורז. דורש הפיקח שלנו מחברו הסומא לתת תמורה בעד הסחורה, ולמלא את חלקו בעסקה בהדלקת האור בבית החשוך אשר באפלוליתו נזקק הפיקח לתאורה אף יותר מחברו למוד הגישוש והמישוש באפלה.

כך, אומר המדרש, עלינו להבין את טעם העלאת הנרות ויתר מצוות התורה. מאפשרות מצוות אלו לכולנו להיות שותפיו של הקב"ה ולא רק נתיניו המבוישים נתמכי הסעד וחסרי היכולת. שותפות, ולו רק לכאורה, מחפש הקב"ה ולא התבטלות תלותית מבוישת ומושפלת של סועדי "נהמא דכיסופא".

כך הפקח זה הקב"ה… והסומא אלו ישראל…, היה הקב"ה מנהיגן ומאיר להם…, כיון שעמד המשכן קרא הקב"ה למשה ואמר לו: תאירו לי שנאמר – "בהעלותך את הנרות" – בשביל לעלות לכם.

העלאת הנרות מאפשרת לנו להתרומם, לעלות בעצמינו ובעיני עצמינו לדרגת שותפים ולא נתמכים. כך בנרות המנורה, כך במצוות כולן וכך מהיום בכל טובה וסעד אותם מגישים אנו לעני, נזקק או חבר, תמיד נעשה זאת אל מול 'טובה' נגדית, לא עבורנו אלא עבורו  

עוד במדור זה

למה זה צחקה שרה

למה זה צחקה שרה

01‭ ‬דמים בדמים נגעו  בי״ב‭ ‬חשוון‭, ‬בשבוע‭ ‬שבין‭ ‬פרשת‭ ‬לך‭…
הבט לברית

הבט לברית

01‭ ‬ לזרז את ביאת הגואל  מדי‭ ‬שבת‭ ‬פונים‭ ‬אלי‭…
גשם של אהבה

גשם של אהבה

01 מיום הכיפורים ועד ראש השנה  בחודש‭ ‬תשרי‭ ‬לא‭ ‬זכינו‭…
ונקם ישיב לצריו וכיפר אדמתו עמו

ונקם ישיב לצריו וכיפר אדמתו עמו

01‭ ‬ תשרי תשפ״ו בכותל  בשבתות‭ ‬של‭ ‬אלול‭ ‬ועשרת‭ ‬ימי‭…
התשובה של החורבה או - המסיבה שהתקלקלה 

התשובה של החורבה או - המסיבה שהתקלקלה 

01‭ ‬ בית כנסת החורבה על‭ ‬מה‭ ‬ולמה‭ "‬זכה‭" ‬בית‭…
אתם ניצבים כולכם לקבל פני משיח על הר הזיתים

אתם ניצבים כולכם לקבל פני משיח על הר הזיתים

01‭ ‬ כותל המזרח בשישי‭-‬שבת‭ ‬האחרון‭ ‬קרן‭ ‬אביה‭ ‬אירחה‭ ‬כדרכה‭…
אלול - אני לעזה ורעייתי לחזית

אלול - אני לעזה ורעייתי לחזית

01‭ ‬ שעתם הגדולה של מתפללי הכותל בין‭ ‬שבת‭ ‬בכפר‭…
כי מלאכיו יצווה לך

כי מלאכיו יצווה לך

01‭ ‬ מהתפילות בכותל למחלקות השיקום בעוד‭ ‬הכותל‭ ‬מצחצח‭ ‬עצמו‭…
סליחה, טעינו

סליחה, טעינו

01‭ ‬ חסידים ראשונים היו שוהיםשעה אחת קודם התפילה… ההכנות‭…
מלחמה עזה

מלחמה עזה

01‭ ‬ עקב בין הזמנים הכותל‭ ‬הוא‭ ‬השתקפות‭ ‬של‭ ‬פניו‭…
גיבורי ישראלממשיכים לחיות בתוכנו

גיבורי ישראלממשיכים לחיות בתוכנו

01‭ ‬ ט״ו באב בהר הזיתים אין‭ ‬כמו‭ ‬לחגוג‭ ‬שבת‭…
השיבנו ה׳ אליך ונשובה, חדש ימינו כקדם! (איכה)

השיבנו ה׳ אליך ונשובה, חדש ימינו כקדם! (איכה)

01‭ ‬כי יבוא צר ואויב בשערי ירושלים (איכה) בשבת‭ ‬שעברה‭…
נגד כל עמך אעשה נפלאות

נגד כל עמך אעשה נפלאות

01‭ ‬ הודאות ברוב עם בשבת‭ ‬פרשת‭ ‬בלק‭ ‬זכיתי‭ ‬לצעוד‭…
ומגבעות אשורנו

ומגבעות אשורנו

01‭ ‬מה טובו אהליך יעקב בשבת‭ ‬פר׳‭ ‬חקת‭ ‬זכינו‭ ‬להתארח‭…
על אבן אחת שבעה עינים

על אבן אחת שבעה עינים

01 סוגרת ומסוגרת ביום חמישי בלילה, ערב פרשת בהעלותך, פתחו…
חטפו שוב את החטופים

חטפו שוב את החטופים

01‭ ‬ הצדעה ללוחמינו ולתושבי הדרום השנה‭ ‬בחג‭ ‬השבועות‭, ‬יותר‭…