טור אורח

אפרים ומנשה

הבכור והנבחר לא תמיד הולכים שלובים כאחד במקרא, ופעמים רבות ההיפך הוא הנכון, רבים המקרים בהם דווקא הצעיר הוא שנבחר להיות הבן הממשיך בעוד הבכור נדחה, כך היה אצל אדם הראשון למרות שקין היה הבכור ודוקא הנבחר היה הבל, כמו שכתב ריה״ל בספרו הכוזרי [מ״א צה] ״והנה אדם הראשון הוליד בנים רבים, אך מכולם לא היה ראוי לבוא במקומו כי אם הבל, כי רק זה היה דומה לו, ומשהרגו קין אחיו מתוך קנאה שנתקנא בו על מעלה זו, ניתן לאדם שת תחת הבל, ושת דומה לאדם לכן נעשה לסגולת האדם וגרעינו, ואילו שאר הבנים לא היו כי אם קליפות״. וכך לפי ריה״ל נמשך הדבר מאדם הראשון עד האבות אברהם ויצחק, כשאצל אברהם דוקא יצחק הצעיר הוא הממשיך, ואצל יצחק, הבן הנבחר הוא דווקא יעקב הצעיר. ורק בני יעקב נבחרו כולם, כמו שכתב שם: ״אולם בני יעקב היו כולם סגולה, וכולם יחד ראויים לענין האלוקי לנחלה, ומאותה שעה העניין האלוקי, שעד הנה לא חל כי אם על יחידים, התחיל לשכון בקרב קיבוץ״.

אלא שגם בבני יעקב, אעפ״י שכולם נבחרו שישכון בהם העניין האלוקי, גם בהם אין הבכורה והבחירה באים כאחד. ״בשלושה כתרים נכתרו ישראל: כטרטורה, וכתר־כהונה, וכתר־מלכות״ [רמב״ם הל׳ תלמוד תורה פ״ג ה״א]. וראובן שהיה בכור בניו של יעקב לא זכה באף אחד משלושת הכתרים הללו, כתר־מלכות זכה בו שבט יהודה, כתר־כהונה זכה בו שבט לוי, ואפילו כתר־תורה, שמונח ועומד לכל אחד מישראל, אין אנו מוצאים אותו בשבט ראובן כמו שהוא נמצא בשבטים אחרים כמו בשבט לוי ככתוב: ״יורו משפטיך ליעקב ותורתך לישראל״, או בשבט יששכר שעליו נאמר: ״ויששכר באהליך״, עד שאמרו על שני השבטים הללו בגמרא [יומא כו א]: ״לא נמצא תלמיד חכם מורה הוראה אלא או משבט לוי או משבט יששכר״. וכן אנו מוצאים במדרש [ב״ר צח ד] על הכתוב: ״׳ראובן בכורי אתה . . . יתר שאת ויתר עז׳ – הבכורה היתה שלך, והכהונה היתה שלך והמלכות היתה שלך – ועכשיו שחטאת ניתנה הבכורה ליוסף, והכהונה ללוי, והמלכות ליהודה״.

העדפת הצעיר על הבכור מוצאים אנו גם אצל יוסף, משני הבנים שנולדו לו ליוסף במצרים הבכור היה מנשה והצעיר אפרים, אך גם כאן לא הבכור הוא שנבחר אלא דווקא הצעיר. מנשה שהיה הגדול באחים היה יד ימינו של יוסף כמו שמובא במדרש [פסיקתא רבתי ג צג]: ״אפרים היה ממעט את עצמו, אבל מנשה היה יוצא ונזקק עם אביו לעסקיו״. מנשה הוא שהיה המליץ בין יוסף ואחיו [ב״ר צא ח], מנשה הוא שהכניס את שמעון לבית האסורים. מכל זה אנו רואים שמנשה היה איש ביצוע ועוזרו האישי של יוסף, ומפני זה ראה בו יוסף את ממשיכו. ואך טבעי היה כשהביא יוסף את שני בניו ליעקב הוא העמיד את מנשה לימין יעקב ואת אפרים לשמאלו, כדי שמנשה יקבל את ברכת הימין שהיא העיקרית. אך כאן נכונה ליוסף הפתעה, אביו יעקב משכל את ידיו ומניח את ימינו דווקא על ראש אפרים ולא על מנשה – מה גרם ליעקב להעדיף את אפרים על מנשה?

אולי סוד הדבר מצוי בשמותם של השנים – מנשה בשמו מייצג את תקופת הייאוש של יוסף: ״ויקרא יוסף את שם הבכור מנשה, כי נשני אלקים את כל עמלי ואת כל בית אבי״. ועל כן גם אם היה מנשה בכישרונו ובתכונתו איש־מעשה, אין זה מספיק כדי למלא תפקיד מנהיגותי המיועד למשיח-בן-יוסף, שתפקידו להכשיר את הדרך למשיח-בן-דוד, המנהיג מבית יוסף צריך לפעול ולהתמודד עם תקופות קשות ומתסכלות, וכדי לעמוד בכך צריך האיש להיות אופטימי ולא איש שבא לעולם באווירה של ייאוש. מה שאין כן אפרים אשר בשמו הוא מייצג את תקופת התקווה ככתוב: ״ואת שם השני קרא אפרים כי הפרני אלוקים בארץ עניי״, שבהולדתו התגבר יוסף על ייאושו הקודם והחל לראות את האור שבקצה המנהרה, ואת הבן הזה, שנולד באווירה של תקוה, ראה יעקב כראוי להיות הנבחר להמשיך את דרכו של יוסף. ■

עוד במדור זה

חנוכת ה-AI

חנוכת ה-AI

01‭ ‬

רבות‭ ‬כבר‭ ‬נכתב‭, ‬ובצדק‭, ‬על‭ ‬הסכנות‭ ‬שב‭-‬AI‭: ‬אבטלה‭ ‬אדירה‭, ‬פייק‭ ‬ניוז‭, ‬שיבוש‭ ‬הסדר‭ ‬החברתי‭ ‬וכו‮'‬‭, ‬אבל‭ ‬החשש‭ ‬העיקרי‭ ‬הוא‭ ‬מבינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬כללית‭ ‬‭(‬AGI‭) ‬שתפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭ ‬ותצא‭ ‬מכלל‭ ‬שליטה‭ ‬אנושית‭. ‬כאן‭, ‬בחידוד‭ ‬ההבדל‭ ‬שבין‭ ‬נשמה‭ ‬לאוסף‭ ‬נוירונים‭, ‬יכול‭ ‬האור‭ ‬הקטן‭ ‬של‭ ‬חנוכה‭ ‬להרגיע‭ ‬אותנו‭:‬

02‭ ‬

היוונים‭ ‬הקדמונים‭ ‬סברו‭ ‬שהחומר‭ ‬מורכב‭ ‬מ"אטומים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬חלקיקים‭ ‬שאינם‭ ‬ניתנים‭ ‬לחלוקה‭ ‬נוספת‭. ‬מבחינתם‭, ‬קיימת‭ ‬מסגרת‭ ‬סופית‭ ‬למציאות‭: ‬הכל‭ ‬ניתן‭ ‬למדידה‭, ‬לכימות‭ ‬ולהכללה‭ ‬בנוסחאות‭. ‬תפיסה‭ ‬זו‭ ‬עיצבה‭ ‬את‭ ‬המערב‭ ‬עד‭ ‬היום‭: ‬הניסיון‭ ‬להכניס‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬כולו‭ ‬לטבלאות‭ ‬ומדדים‭.‬

03‭ ‬

בינה‭ ‬מלאכותית‭ ‬היא‭ ‬ביטוי‭ ‬משוכלל‭ ‬יותר‭ ‬של‭ ‬אותה‭ ‬תפיסה‭ ‬יוונית‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬מצטיין‭ ‬בעיבוד‭ ‬מידע‭ ‬עצום‭, ‬בזיהוי‭ ‬דפוסים‭ ‬ובמתן‭ ‬תשובות‭ ‬מבוססות‭ ‬על‭ ‬כמויות‭ ‬אדירות‭ ‬של‭ ‬נתונים‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לסכם‭ ‬טקסטים‭, ‬לתרגם‭ ‬שפות‭, ‬להציע‭ ‬פתרונות‭ ‬לבעיות‭ ‬ידועות‭ ‬וליצור‭ ‬מכל‭ ‬אלה‭ ‬הקשרים‭ ‬חדשים‭ – ‬מה‭ ‬שאנחנו‭ ‬מכנים‭ ‬בטעות‭ ‬‮"‬יצירתיות‮"‬‭. ‬ומכאן‭ ‬החשש‭ ‬שהוא‭ ‬יפתח‭ ‬מודעות‭ ‬עצמית‭.‬

04‭ ‬

זוהי‭ ‬טעות‭! ‬לעיתים‭ ‬נדמה‭ ‬שה‭-‬AI‭ ‬עונה‭ ‬על‭ ‬שאלות‭ ‬‮"‬חדשות‮"‬‭ ‬שלא‭ ‬נשאלו‭ ‬קודם‭. ‬אך‭ ‬למעשה‭, ‬הוא‭ ‬פשוט‭ ‬ניגש‭ ‬לזיכרון‭ ‬אדיר‭ ‬של‭ ‬מיליארדי‭ ‬תווים‭, ‬ומוצא‭ ‬בו‭ ‬מה‭ ‬שכבר‭ ‬נכתב‭ ‬איפשהו‭ ‬ברשת‭. ‬וגם‭ ‬כאשר‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬משער‮"‬‭ ‬תשובה‭ ‬לשאלה‭ ‬שלא‭ ‬הופיעה‭ ‬בדיוק‭ ‬במאגר‭ ‬הנתונים‭ ‬שלו‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬עושה‭ ‬זאת‭ ‬באמצעות‭ ‬ניתוח‭ ‬סטטיסטי‭ ‬של‭ ‬דפוסים‭ ‬קיימים‭ (‬ומכיוון‭ ‬שהוא‭ ‬מתוכנת‭ ‬לצרכים‭ ‬מסחריים‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬פונה‭ ‬למכנה‭ ‬המשותף‭ ‬הנמוך‭ ‬שירצה‭ ‬את‭ ‬המשתמש‭ ‬ולכן‭ ‬‮"‬יזייף‮"‬‭ ‬בכדי‭ ‬למצוא‭ ‬חן‭).‬

05‭ ‬

כאן‭ ‬נמצאת‭ ‬הנקודה‭: ‬ה‭-‬AI‭ ‬חסר‭ ‬יכולת‭ ‬ה‭ ‬becoming‭ – ‬ההתהוות‭, ‬ההיווצרות‭ ‬של‭ ‬משהו‭ ‬חדש‭ ‬באמת‭. ‬אין‭ ‬בו‭ ‬מהות‭ ‬פנימית‭, ‬יש‭ ‬רק‭ ‬עיבוד‭ ‬של‭ ‬צורות‭. ‬הוא‭ ‬מצטיין‭ ‬בעולם‭ ‬הכמות‭, ‬אך‭ ‬חסר‭ ‬לו‭ ‬משהו‭ ‬יסודי‭ ‬באיכות‭ ‬‮–‬‭ ‬היכולת‭ ‬ליצור‭ ‬מציאות‭ ‬חדשה‭ ‬באמת‭.‬

06‭ ‬

נביא‭ ‬דוגמא‭ ‬לדבר‭: ‬מצאנו‭ ‬במסכת‭ ‬בבא‭ ‬קמא‭: ‬‮"‬הוציאה‭ ‬ליסטים‭, ‬ליסטים‭ ‬חייבים‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬אם‭ ‬גנבים‭ ‬הוציאו‭ ‬צאן‭ ‬מהדיר‭ ‬והצאן‭ ‬גרם‭ ‬נזק‭, ‬הגנבים‭ ‬נושאים‭ ‬באחריות‭. ‬הגמרא‭ ‬שואלת‭: ‬‮"‬פשיטא‭!‬‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬הרי‭ ‬זה‭ ‬ברור‭! ‬ועונה‭: ‬לא‭, ‬יש‭ ‬צורך‭ ‬לומר‭ ‬זאת‭ ‬במקרה‭ ‬שהגנבים‭ ‬לא‭ ‬משכו‭ ‬את‭ ‬הבהמה‭ ‬בכוח‭ ‬אלא‭ ‬רק‭ ‬עמדו‭ ‬בפניה‭ ‬וגרמו‭ ‬בעקיפין‭ ‬להליכתה‭.  ‬אם‭ ‬נשאל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬מתי‭ ‬ליסטים‭ ‬מתחייבים‭ ‬על‭ ‬נזק‭ ‬של‭ ‬צאן‭ ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לבחון‭ ‬מאות‭ ‬פסקים‭ ‬דומים‭ ‬ולזהות‭ ‬את‭ ‬הדפוס‭ ‬הסטטיסטי‭ ‬המשותף‭ ‬‮–‬‭ ‬אך‭ ‬זו‭ ‬אינה‭ ‬סברה‭ ‬אמיתית‭. ‬סברא‭ ‬היא‭ ‬היכולת‭ ‬להגדיר‭ ‬מתי‭ ‬נחשב‭ ‬שהצאן‭ ‬יצא‭ ‬מרשות‭ ‬הבעלים‭ ‬המקורי‭? ‬זו‭ ‬תשובה‭ ‬שדורשת‭ ‬‮"‬טביעות‭ ‬עין‮"‬‭ (‬השלב‭ ‬הראשון‭ ‬לפני‭ ‬מדרגת‭ ‬‮"‬רוח‭ ‬הקודש‮"‬‭) –  ‬אינטואיציה‭ ‬עמוקה‭, ‬הבנה‭ ‬מהותית‭ ‬של‭ ‬מושגים‭ ‬כמו‭ ‬רשות‭, ‬אחריות‭ ‬ומוסר‭ ‬שתלויים‭ ‬בעולם‭ ‬ערכים‭ ‬ומשתנים‭ ‬ממצב‭ ‬למצב‭ ‬שלעולם‭ ‬אין‭ ‬אחד‭ ‬זהה‭ ‬למשנהו‭ (‬מה‭ ‬למשל‭ ‬יהיה‭ ‬הדין‭ ‬אם‭ ‬מוציאים‭ ‬צאן‭ ‬מן‭ ‬הדיר‭ ‬כחלק‭ ‬ממאבק‭ ‬לאומי‭ ‬עם‭ ‬אותם‭ ‬אלו‭ ‬שבכלל‭ ‬לא‭ ‬אמורים‭ ‬להיות‭ ‬פה‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭?).‬

07‭ ‬

היכולת‭ ‬להעריך‭ ‬כיצד‭ ‬מתבטא‭ ‬הממד‭ ‬המוסרי‭-‬אלוקי‭ ‬במציאות‭ ‬הנתונה‭ ‬נובעת‭ ‬לא‭ ‬רק‭ ‬מסך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬מצלם‭ ‬אלוקים‭ ‬שבאדם‭, ‬מהממד‭ ‬הנשמתי‭ ‬שיכול‭ ‬לעבור‭ ‬רק‭ ‬דרך‭ ‬הממד‭ ‬האנושי‭. ‬חז"ל‭ ‬מתבטאים‭ ‬ביחס‭ ‬לפסוק‭ ‬‮"‬אלה‭ ‬מקראי‭ ‬קודש‭ ‬אשר‭ ‬תקראו‭ ‬אותם‭ ‬במועדם‮"‬‭ – ‬‮"‬אל‭ ‬תקרי‭ ‬אותם‭ ‬אלא‭ ‬אתם‭, ‬אפילו‭ ‬שוגגין‮"‬‭. ‬אמת‭ ‬אובייקטיבית‭ ‬איננה‭ ‬סך‭ ‬נתונים‭ ‬אלא‭ ‬חיפוש‭ ‬הנקודה‭ ‬הנצחית‭-‬אינסופית‭, ‬כאשר‭ ‬חכמים‭ ‬פוסקים‭ ‬מתוך‭ ‬רוח‭ ‬קודשם‭ ‬גם‭ ‬‮"‬טעותם‮"‬‭ ‬היא‭ ‬חלק‭ ‬מההשגחה‭ ‬האלוקית‭ ‬שמכוונת‭ ‬את‭ ‬ההחלטה‭ ‬נכונה‭ ‬לרגע‭ ‬הנתון‭ ‬ותתברר‭ ‬בדיעבד‭ ‬כדבר‭ ‬הנכון‭ ‬שקידם‭ ‬את‭ ‬עולמו‭ ‬של‭ ‬אלוקים‭ ‬בחשבון‭ ‬הנצח‭.‬

08‭ ‬

זו‭ ‬כמובן‭ ‬עוד‭ ‬דוגמא‭ ‬קלה‭ ‬יחסית‭ ‬מעולם‭ ‬התלמוד‭, ‬ככל‭ ‬שנעמיק‭ ‬בדילמות‭ ‬אמוניות‭, ‬חינוכיות‭, ‬רגשיות‭, ‬ככל‭ ‬שנחדור‭ ‬לתוככי‭ ‬הנשמה‭ ‬והמהות‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬דבר‭ ‬‮–‬‭ ‬ה‭-‬AI‭  ‬יהפוך‭ ‬להיות‭ ‬חיקוי‭ ‬חיוור‭ ‬יותר‭ ‬ויותר‭ (‬נתון‭ ‬שמעורר‭ ‬חשיבה‭ ‬מה‭ ‬יהיו‭ ‬מקצועות‭ ‬העתיד‭ ‬העיקריים‭. ‬רמז‭: ‬פחות‭ ‬טכניים‭ ‬ויותר‭ ‬רוחניים‭).‬

09‭ ‬

נס‭ ‬פך‭ ‬השמן‭ ‬מייצג‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬ההיפך‭ ‬מהתפיסה‭ ‬היוונית‭-‬כמותית‭. ‬פך‭ ‬אחד‭ ‬של‭ ‬שמן‭ ‬שאמור‭ ‬להספיק‭ ‬ליום‭ ‬אחד‭ ‬דולק‭ ‬שמונה‭ ‬ימים‭. ‬הממד‭ ‬האיכותי‭-‬רוחני‭ ‬הוא‭ ‬העומד‭ ‬ביסוד‭ ‬הכמות‭. ‬זו‭ ‬היצירה‭ ‬האמיתית‭: ‬בבסיס‭ ‬החומר‭ ‬טמונה‭ ‬הרוח‭, ‬בכל‭ ‬אטום‭ ‬מצויה‭ ‬פצצת‭ ‬אטום‭, ‬ביסוד‭ ‬הסוף‭ ‬מצוי‭ ‬האינסוף‭.‬

10‭ ‬

ה‭-‬AI‭ ‬הוא‭ ‬‮"‬יפיפיותו‭ ‬של‭ ‬יפת‭ ‬באהלי‭ ‬שם‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כלי‭ ‬יפה‭ ‬ונפלא‭ ‬שיכול‭ ‬לשרת‭ ‬אותנו‭ ‬באיסוף‭ ‬מידע‭, ‬בסיכום‭ ‬חומרים‭, ‬ואפילו‭ ‬ביצירת‭ ‬תוכן‭ ‬ראשוני‭. ‬גילוי‭ ‬נאות‭: ‬גם‭ ‬לצורך‭ ‬כתיבת‭ ‬מאמר‭ ‬זה‭ ‬הסתייעתי‭ ‬בקלוד‭ ‬לצורך‭ ‬איסוף‭ ‬נתונים‭ ‬וסגנון‭, ‬אולם‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לי‭ ‬את‭ ‬הניצוץ‭ ‬הראשוני‭ ‬למאמר‭ ‬וגם‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬הגימור‭ ‬הסופי‭ ‬שהוא‭ ‬יותר‭ ‬מתוצר‭ ‬של‭ ‬אוסף‭ ‬נוירונים‭. ‬ה‭-‬AI‭ ‬יכול‭ ‬לתת‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬ה"מה‮"‬‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"למה‮"‬‭. ‬הוא‭ ‬יכול‭ ‬לספק‭ ‬תשובות‭ ‬סטטיסטיות‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬את‭ ‬ה"סברא‮"‬‭ ‬האמיתית‭. ‬ומעל‭ ‬לכל‭ ‬‮–‬‭ ‬‮"‬כל‭ ‬רוח‭ ‬אין‭ ‬בקרבו‮"‬‭, ‬אין‭ ‬בו‭ ‬את‭ ‬צלם‭ ‬האלוקים‭, ‬את‭ ‬כוח‭ ‬ההתהוות‭ ‬האמיתית‭. ‬

קודש הקודשים אני מבקש

קודש הקודשים אני מבקש

01‭ ‬

השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬י"ט‭ ‬כסלו‭, ‬יום‭ ‬מיוחד‭ ‬בהיסטוריה‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬ביום‭ ‬הזה‭ ‬לפני‭ ‬שלושים‭ ‬שנה‭ ‬נפטר‭ ‬הרב‭ ‬משה‭ ‬צבי‭ ‬נריה‭ ‬זצ"ל‭, ‬אבי‭ ‬‮"‬דור‭ ‬הכיפות‭ ‬הסרוגות‮"‬‭, ‬האיש‭ ‬שהקים‭ ‬את‭ ‬בסיס‭ ‬החינוך‭ ‬של‭ ‬הציבור‭ ‬הדתי‭-‬לאומי‭. ‬מילותיו‭ ‬האחרונות‭ ‬היו‭ ‬‮"‬קדושה‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬קודש‭ ‬קודשים‭ ‬אני‭ ‬מבקש‭. ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭, ‬תנו‭ ‬לי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

02‭ ‬

‮"‬חול‮"‬‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שאין‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬אלא‭ ‬הוא‭ ‬אמצעי‭ ‬לדבר‭ ‬אחר‭ ‬ש"יחול‮"‬‭ ‬עליו‭ (‬כדוגמת‭ ‬חול‭ ‬הים‭ ‬שדורכים‭ ‬עליו‭). ‬למשל‭, ‬יהודי‭ ‬לא‭ ‬אמור‭ ‬לאכול‭ ‬למען‭ ‬האכילה‭ ‬עצמה‭ ‬אלא‭ ‬כדי‭ ‬שיהיה‭ ‬לו‭ ‬כוח‭ ‬לעשיית‭ ‬דברים‭ ‬משמעותיים‭. ‬עולם‭ ‬החול‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬החומר‭.‬

03‭ ‬

לעומת‭ ‬זאת‭, ‬קודש‭ ‬הוא‭ ‬דבר‭ ‬שיש‭ ‬לו‭ ‬ערך‭ ‬מצד‭ ‬עצמו‭ ‬ולא‭ ‬כאמצעי‭ ‬למשהו‭ ‬אחר‭ (‬כדוגמת‭ ‬חפץ‭ ‬שאנו‭ ‬מקדישים‭ ‬ומייחדים‭ ‬רק‭ ‬לשימוש‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭). ‬יהודי‭ ‬לומד‭ ‬תורה‭ ‬ועושה‭ ‬מצוות‭ ‬לא‭ ‬כאמצעי‭ ‬להשגת‭ ‬כסף‭ ‬או‭ ‬כבוד‭ ‬אלא‭ ‬כפעולות‭ ‬בעלות‭ ‬קדושה‭ ‬ומשמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמן‭ (‬זהו‭ ‬הרעיון‭ ‬של‭ ‬הקידושין‭ ‬‮–‬‭ ‬יחוד‭ ‬איש‭ ‬ואשה‭ ‬זה‭ ‬לזו‭). ‬עולם‭ ‬הקודש‭ ‬הוא‭ ‬עולם‭ ‬הרוח‭.‬

04‭ ‬

קודש‭ ‬קודשים‭ ‬הוא‭ ‬קודש‭ ‬שמופיע‭ ‬בחול‭, ‬רוח‭ ‬שמופיעה‭ ‬בחומר‭, ‬אין‭ ‬סוף‭ ‬שמופיע‭ ‬בסוף‭. ‬פעולה‭ ‬של‭ ‬חול‭ ‬שמגלמת‭ ‬משמעות‭ ‬מצד‭ ‬עצמה‭. ‬החלום‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬הוא‭ ‬על‭ ‬קודש‭ ‬הקודשים‭: ‬מדינה‭, ‬צבא‭, ‬כלכלה‭ ‬וצרכיו‭ ‬הארציים‭ ‬של‭ ‬הפרט‭ ‬‮–‬‭ ‬שיש‭ ‬להם‭ ‬ערך‭ ‬של‭ ‬קודש‭, ‬בעלי‭ ‬ערך‭ ‬עצמי‭. ‬זוהי‭ ‬קדושת‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬וזוהי‭ ‬קדושת‭ ‬אהבת‭ ‬ישראל‭;  ‬מימדים‭ ‬ארציים‭ ‬וחברתיים‭ ‬שמגלמים‭ ‬את‭ ‬‮"‬קדושת‭ ‬תורת‭ ‬ישראל‮"‬‭. ‬ניתן‭ ‬לכנות‭ ‬זאת‭ ‬בשלל‭ ‬מילים‭: ‬תורה‭ ‬ועבודה‭, ‬ציונות‭ ‬דתית‭, ‬שמים‭ ‬וארץ‭.‬

05‭ ‬

בפרשיות‭ ‬הללו‭ ‬אנו‭ ‬לומדים‭ ‬על‭ ‬המתח‭ ‬בין‭ ‬קודש‭ ‬לחול‭. ‬רחל‭, ‬שהיא‭ ‬יפת‭ ‬תואר‭ ‬ויפת‭ ‬מראה‭, ‬ובנה‭ ‬יוסף‭, ‬שמלבד‭ ‬היותו‭ ‬יפה‭ ‬תאר‭ ‬ויפה‭ ‬מראה‭ ‬הוא‭ ‬גם‭ ‬המשביר‭ ‬לכל‭ ‬ארץ‭ ‬מצרים‭, ‬הם‭ ‬ביטוי‭ ‬לכוחות‭ ‬החול‭ ‬שבעם‭ ‬ישראל‭. ‬מצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬משיח‭ ‬בן‭ ‬יוסף‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬החול‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬התשתית‭ ‬החומרית‭ ‬לשיבת‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬בארצו‭. ‬לעומתם‭ ‬ניצבים‭ ‬לאה‭ ‬ובנה‭ ‬יהודה‭, ‬שמצאצאיהם‭ ‬יוולד‭ ‬‮"‬משיח‭ ‬בן‭ ‬דוד‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬כוחות‭ ‬הקודש‭ ‬שיבנו‭ ‬את‭ ‬קומת‭ ‬הרוח‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭.‬

06‭ ‬

בין‭ ‬הכוחות‭ ‬הללו‭ ‬ישנם‭ ‬מאבקים‭ ‬לא‭ ‬פשוטים‭. ‬בני‭ ‬לאה‭ ‬מפחדים‭, ‬ובצדק‭, ‬מחלומותיו‭ ‬של‭ ‬יוסף‭ ‬לתקן‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בצידו‭ ‬החומרי‭, ‬יוסף‭ ‬מצידו‭ ‬מלמד‭ ‬את‭ ‬אחיו‭ ‬שחייבת‭ ‬להיות‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬אחווה‭ ‬שתיתן‭ ‬מקום‭ ‬לכולם‭. ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬הבית‭ ‬שממנו‭ ‬יצמח‭ ‬המשיח‭ ‬מתברך‭ ‬שיהיה‭ ‬‮"‬כרחל‭ ‬וכלאה‭ ‬אשר‭ ‬בנו‭ ‬שתיהן‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‮"‬‭.‬

07‭ ‬

הדרך‭ ‬שמובילה‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭ ‬ולאיחוד‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭. ‬בזמן‭ ‬שרבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬הקודש‭, ‬ובזמן‭ ‬שעוד‭ ‬יותר‭ ‬רבים‭ ‬מתפתים‭ ‬להישאר‭ ‬רק‭ ‬בעולם‭ ‬החול‭ – ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬נריה‭ ‬היא‭ ‬דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬שהיא‭ ‬קצרה‭, ‬בסוף‭ ‬כולם‭ ‬יגיעו‭ ‬לקודש‭ ‬הקודשים‭. ‬

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭…
חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭…
לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…