שליפות

ארי קניאל, חוקר פרטי

אחד על אחד ארי קניאל גילוי דעת 416

 

אחד על אחד ארי קניאל גילוי דעת 416

ארי קניאל

חוקר ראשי במשרדי "פורום חקירות"
ארי קניאל
בדרך כלל אנחנו מראיינים דמות מוכרת שכולכם מזהים כבר ממבט חטוף בתמונה, אבל השבוע החלטנו לצאת לשיחה מעניינת עם מי שבוחר לברוח מעין העדשה ולהתייצב דווקא מאחוריה… ארי שימש בתפקידים בלשיים בשירות הציבורי. היום הוא חוקר פרטי, והוא משתף את קוראי 'גילוי דעת' ברזי המקצוע המרתק הזה
ספר על עצמך.

"אני יליד נווה צוף, בן למייסדי היישוב ובן הציונות הדתית. גם היום אני גר בבנימין והייתי תושב בנימין כל חיי. נשוי ואב לארבעה. שירתי בקרבי, ולאחר מכן עסקתי בכמה וכמה תפקידים ֹביטחוניים, לדוגמה כיהנתי כראש צוות בילוש במרחב יפת"ח, יפו ודרום תל אביב".

למה אין פה תמונה שלך?

"בעבודה שלי הפרופיל הנמוך וחוסר הבולטות בשטח הם אחד הדברים המרכזיים בתיק. אצלנו לא מחפשים להיות ידוענים".

איך הגעת לתחום עיסוקך?

"התאהבתי בתחום המודיעין כשעבדתי בבילוש, ותוך כדי העבודה בבילוש נחשפתי לתחום החקירות הפרטיות מבפנים, וזו הייתה חוויה מטלטלת במובן החיובי. עזבתי את הבילוש, כי למרות התפקידים הדומים שמילאתי זה לא היה זה. הרגשתי כמיהה בקרב האזרחים לחקירות מודיעיניות, וזה היה המשך טבעי של יציאה מהמגזר הממשלתי לפרטי. מאז אני בתחום ונהנה מכל רגע".

איך אדם יכול לדעת שהוא צריך בכלל חוקר פרטי?

"יש אנשים שמכירים את הקונספט ויודעים מה הם צריכים לגלות, אך רוב הציבור לא מכיר, ופונה אליי כשהוא חש עקצוצים בצוואר, כשיש לו תחושה שהוא מפספס משהו, שמשהו לא בסדר. יש לנו כבני אדם תחושות מעבר לתחושת הבסיס.
"זה יכול להיות בעל עסק, אפילו עסק קטן, שמרגיש שמשהו לא מסתדר עם הקופה הרושמת. אנחנו מלמדים זכות על כל אדם, אבל לא על חשבון העסקים שלנו… הפנייה לחוקר לא אומרת שאני לא מאמין באנשים אלא נוקט פעולה של זהירות".

האם קורה שאתה מגלה שסתם חשדתם במישהו?

"לרוב החשדות נכונים. לאחר האינסטינקט הראשוני אנשים דשים בחששות שלהם ופונים אליי, ועל פי רוב צודקים. יש מקרים חריגים שהתשובה ללקוח היא שהאדם שחשד בו הוא צדיק".

בתקופה האחרונה היו הרבה סיפורי זוועה על פעוטות שעברו אירועים אלימים במסגרות. אילו פתרונות יש בסל הכלים שלך שיכולים לחשוף את האמת?

"בתחום הזה יש שני סוגי פתרונות עיקריים: אחד הוא ציוד סמוי שמוסלק בחפצים הרגילים של הפעוט שהולך לגן, בציוד שהוא משתמש בו ביום-יום, כמו הצעצוע האהוב עליו שהופך למצלמת אודיו–וידיאו, או נעלי הספורט שלו, שגם הן יכולות להקליט אודיו. עוד פתרון הוא לבצע עבודה יזומה על גננת, לבחון אם יש אמת בחשדות נגדה".

כמי שעבד בגזרת דרום תל אביב, איך אתה רואה את המציאות שם?

"נראה שבשקט-בשקט המדינה ויתרה על דרום תל אביב לטובת פתרון לבעיית המהגרים. הפתרון האמיתי צריך לבוא לא מהעירייה או מהמשטרה אלא מהממשלה. עם זאת בעיית האלימות יכולה להיפתר בהקצאת כוחות של המשטרה לאזור".

'עין לציון'.

"מיזם שייסד צבי סוכות. בתוך כל עומס העבודה אני מרכז בהתנדבות את מערך הצלמים שלנו. המטרה היא לצייד חבר'ה במצלמות כמו ש'בצלם' עושים אבל למטרה ההפוכה: להגיע לכל המקומות שיש בהם התפרעויות ולתעד את המתפרעים הערבים כשהם זורקים אבנים. לאחר מכן אנחנו מעבירים את החומרים למערכת הביטחון כדי שיוכלו לתפוס את הפורעים".

חוקר פרטי לא מתעסק רק בבעיות זוגיות או אישות?

"נכון שככה אנשים חושבים. התחום לא פוסח על שום מגזר, אבל ענייני זוגיות תופסים רק 10–15 אחוזים מנפח העבודה. רוב הצורך בחוקרים פרטיים עולה דווקא בנושאים שקשורים לדיני ממונות או לדיני לשון הרע.
"אם אדם רוצה לתבוע מישהו אחר, מאחר שהגשת התביעה עולה הון, הוא רוצה לדעת לפני המשפט שלנתבע יש בכלל כסף לשלם, ואז הוא לוקח את החוקר כדי שיערוך בדיקה כלכלית של הנתבע".

האם אין בעיה מוסרית ללכת לחוקר פרטי?

"אין בעיה, לא מוסרית ולא הלכתית, כשאתה חי את המקצוע ואת הניואנסים. הלקוח הוא תמיד הצד הנפגע, לא הצד הפוגע, ולכן לבעיה המוסרית אין קרקע. דווקא היותי אדם דתי ומאמין מוסיף לי לארגז הכלים יתרון שלא קיים אצל שאר חבריי למקצוע".

האם גם גופים ציבוריים נעזרים בחוקרים פרטיים?

"כן, חד-משמעית. ויותר מכך, אפשר להגיע לחקירה רחבה שנותנת מעבר לפתרון נקודתי של הבעיה שלשמה נקראנו לעבודה. למי שמגיע מרקע בטחוני, כמוני, יש ערך מוסף: הוא יכול גם למנוע את הפרצה להבא ולראות את התמונה הרחבה יותר".

שתף אותנו באחד המעקבים המעניינים שלך…

"זוג שגר באחת מערי המרכז בארץ שם לב שבכל יום כשהאם חוזרת הביתה ב-11–12, הבת, בשנות ה-20 לחייה, מתעוררת משינה. ההורים דאגו ופחדו שיש לה בעיה כלשהי, ולא ידעו מה לעשות. הם שכרו חוקרים, ואני השתתפתי בחקירה כחוקר נוסף. ברגע שההורים יצאו מהבית התחלתי לתצפת.
"הרבה פעמים אני שמח מאוד כשאני מגיע לתוצאה. גם אם מצאתי גנב, אני שמח שהחברה ניצלה. במקרה הזה עם התחושה של ההצלחה הייתה תחושה קשה: התברר שאחרי שההורים יוצאים לעבודה הנערה יוצאת מהבית, קונה אלכוהול, משתכרת, רבה עם זרים בפארק וחוזרת לישון. כאשר האם הייתה חוזרת הביתה היא בעצם ראתה ילדה שיכורה שהתעוררה.
"במקרה הזה התחושה לא הייתה פשוטה, מכיוון שאחרי שהגענו כביכול לפתרון, להורים נותרה עוד דרך ארוכה בהתמודדות עם ילדה שמכורה לאלכוהול התמכרות קשה".

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…