יהדות עכשיו

אש בירושלים

טל חיפש רק מקום שקט וזול סמוך למרכז העיר בירושלים • בשנה האחרונה 9 רכבים הוצתו לטל ישובייב בשכונת שמעון הצדיק, ביתו הוצת, ומאות ערבים התפרעו לו בחצר • על ארגוני השמאל שסימנו אותו וגורמים במשטרה שמשדרים לו ללכת • טל ישובייב לא הולך לשום מקום ופותח הכל בראיון מיוחד

את מוצאי השבת האחרונה טל ישובייב, תושב שכונת שמעון הצדיק, לא ישכח.
שיחת טלפון שמקבל טל מחבר הכנסת איתמר בן גביר מבשרת לו כי ביתו הוצת במהלך השבת. טל שהתארח אצל הורי אשתו בישוב כרמי צור יוצא במהירות לירושלים, שם הוא נתקל בחפלה ערבית ליד ביתו שחוגגת את השריפה והופך בעל כורחו להיות גיבור הפרשה שהציפה את סדר היום הציבורי בתחילת השבוע.

לשכתו של חבר הכנסת בן גביר סמוך לביתו של טל

לשכתו של חבר הכנסת בן גביר סמוך לביתו של טל

טל גדל במוסקבה למשפחה שיצאה לשליחות בקהילה היהודית במקום ונעה על ציר ירושלים מוסקבה. הוא גם נכד של הרב עמי שטרנברג מהר המור. מרוסיה הוא טס ללמוד בישיבה הקטנה "שלום בנייך" והמשיך ללימודים במרכז הרב, ישיבת רמת גן והר המור.

כשהתחתן לפני כשנתיים, חיפש טל מקום לגור בו בירושלים, מקום שקט, רגוע, בזול ועם ערך ציוני מוסף. שכונת שמעון הצדיק היתה הפתרון הקלאסי.

סיפורה של השכונה לא פחות ממדהים. בשונה משכונות ירושלמיות אחרות במזרח העיר בהן רוכשות עמותות שונות בתים מערבים ומאכלסים אותם ביהודים, בשמעון הצדיק המצב שונה לגמרי. מדובר בשכונה בה התגוררו יהודים רבים עד מלחמת השחרור. עם הכיבוש הירדני של מזרח ירושלים לא נותר אף יהודי בשכונה ועל הבתים השתלטו פולשים ערבים באישור השלטון הירדני.

המקרה המיוחד הזה העסיק במהלך השנים את בתי המשפט בישראל. חלק מהפולשים פונו מהבתים ועל רובם של הבתים מתקיימים עדיין דיונים מפעם לפעם.

לדברי טל, כשהגיע לשכונה המקום היה שקט לגמרי. "היינו מסתובבים לבד ברחוב, אשתי לא חששה גם היא להסתובב לבד והמקום היה פשוט נח וטוב למגורים", הוא אומר.

האירוע שפתח את מבצע "שומר החומות"

כשבועיים לפני מבצע "שומר החומות" בבתי המשפט היה נראה שהולכים לקראת החלטת פינוי של חלק מבתי הפולשים. מבחינת הערבים במקום זו הייתה עילה למלחמה.

לפי טל, בתי היהודים בשכונה הפכו למטווחי אבנים ובקבוקי תבערה כשלטענת התושבים המשטרה לא עשתה כמעט כלום להפסיק את המהומות.

אם למישהו פתיחת הלשכה של חבר הכנסת איתמר בן גביר בשכונה הייתה נשמעת מוכרת, הוא לא טעה. באייר התשפ״א (06/05/21) בעקבות המהומות,  חבר הכנסת איתמר בן גביר פתח לראשונה לשכה במקום בדרישה מהמשטרה לאבטח את המקום באופן קבוע. כבר באותו הערב זוכה טל לביקור לילי שנשמע לקוח מתקופות אחרות:

"אלי הביתה הגיעו עשרות ערבים שהחלו לתקוף את הבית באבנים, ברזלים ובקבוקי תבערה. אני רואה איך הם מציתים לי את הרכב בחניה, ומתקדמים לכיוון הבית. אני מעדיף שהבית ילך ואנחנו נישאר בחיים. אני יורד עם אשתי והילד לסוג של מרתף אצלנו בבית, אנחנו נועלים את הדלת. אני לא חמוש וחושב בעיקר על הילד.

"אני מתקשר למשטרה בבכי, הם אומרים שהם בדרך, אבל בפועל לא מגיעה שום ניידת. לשכונת שמעון הצדיק יש כיתת כוננות. כשפניתי אליהם הם אומרים שהמשטרה אמרה להם שאין צורך להגיע כי זה כבר בטיפול. אני מסביר להם את המצב ואת החשש שהערבים עומדים לפרוץ לבית. אני חושב רק על הילד, ישי הקטן, וצועק בטלפון לכל מי שאני מכיר שאני זקוק לעזרה מיידית. כיתת הכוננות אכן מגיעה כחצי שעה אחרי תחילת האירוע, אנשיה מבצעים ירי ומניסים את הפורעים".

אחרי שבן גביר הגיע ופתח לשכה במקום, בתיווכו של ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו, הוא סיכם עם המשטרה שהלשכה מתקפלת בתמורה לנוכחות משטרתית קבועה במקום. המשטרה אכן מגיעה אבל לא לבית של טל.

מבצע שומר החומות – פרעות בכל לילה

טל ממשיך בתיאור ההידרדרות: "במהלך המבצע, למשך שבוע וחצי או שבועיים, בכל לילה מאות מתפרעים מסביב לבית שלי, ואני דואג להביא אליי לבית חברים שיעזרו בשמירה ולפחות מישהו אחד חמוש".

לדברי טל, משטרת ישראל השקיעה כוחות רבים דווקא בגירוש חבריו של טל מהשכונה בטענה שהם מתסיסים את השטח. לשיא הגיעו הדברים כששוטרים ביקשו לגרש את טל עצמו מהמקום עד שנאלץ להוציא את אשתו באמצע הלילה מהבית כדי להוכיח לשוטרים שהוא גר בבית הזה. (במענה לפניית גילוי דעת סרבה המשטרה להתייחס לטענה)

אתה חושב במשך הזמן הזה לעזוב את השכונה עד יעבור זעם?
"לא חושב לעזוב למרות הכל, אני יודע שאם אני אעזוב פה היום, החזית מחר תהיה במקומות אחרים, אין לנו פריווילגיה לוותר.
מדובר על ירושלים עיר הקודש, מטר מהרכבת הקלה, ואין שום סיבה שנתקפל משם, בדיוק כפי שאין סיבה שתושבי עוטף עזה יתקפלו. לא ניתן לטרור לנצח, הם היו רוצים להעיף אותנו מכל הארץ – לא ניתן להם לנצח".

חגיגות השחרור השבוע של אחד מהחשודים שעצרה המשטרה בחשד להצתת רכבו של טל

חגיגות השחרור השבוע של אחד מהחשודים שעצרה המשטרה בחשד להצתת רכבו של טל | צילום: יאיר לוי - המחדש

מה קרה עם נוכחות המשטרה שהובטחה לבן גביר?
"אכן מאז מבצע שומר החומות הוצבה נקודה קבועה שהחזיקה כחודשיים במקום. במהלך החודשיים הללו חלה ירידה דרסטית בטרור שחווינו.
עם ירידת מקרי הטרור הפסיקה הנוכחות המשטרתית עד שהפסיקה לגמרי. השכונה שלפני כן הייתה שלווה ונוחה הפכה למקום של סיוט והצקות חוזרות ונשנות ברחוב".
עוברים כמה חודשים עד שערב אחד שוטרים דופקים בדלת ומבשרים לו שערבים הציתו לו את הרכב. לטל, שבמהלך מבצע חומר החומות נשרפו שני רכבים, לא הייתה את האפשרות לחשוב שזה לא יקרה שוב.
"התקנתי שם מצלמות אבטחה בהן מזהים אנשים ספציפיים ומוכרים מהשכונה שמציתים את הרכב".
המשטרה עצרה אותם על בסיס הצילומים והמשפט מתנהל. מאז מבצע שומר החומות הוצתו לטל לא פחות מ-6 רכבים והיו עוד 2 אירועים של זריקת בקבוקי תבערה על הבית במטרה להצית אותו על יושביו.
כל ההצתות מתועדות וטל הצביע למשטרה על שתי משפחות ספציפיות בשם "אל סאו וחוסייני" שמציקות ומאיימות עליו בקביעות.
מה דרשת מהמשטרה כל הזמן?
"שיפסיקו לספר סיפורים על עצורים ושיעשו משהו אפקטיבי לשמור על החיים שלנו. אני דורש מהם במקום כזה שישימו עמדה קבועה ליד הבית שלי. בטח כשיש צו בית משפט על הבית שמולי לפנות ממנו את הפולשים הערבים, וברור שהערבים בשכונה לא אוהבים במיוחד את הצו. בנוסף, צריך הוראה של התביעות להפעיל יד משפטית קשה מאוד מול החשודים שנתפסים כדי שתהיה הרתעה".
איך הבית היה נראה כשנכנסת אליו פעם ראשונה?
"חדר השינה של הילד מפוחם לגמרי. אני מלא בזעזוע מהמחשבה מה היה קורה לו היינו שם. לא יודע אם הייתי יוצא מזה חי. הסלון שרוף כמעט לגמרי. עכשיו הבית לא שמיש. הגג שעשוי מעץ קרס מרוב החום והאש, ואנחנו אוספים כסף כדי לבנות את הבית מחדש ולהוסיף בו אמצעי הגנה".
מה היחס שקיבלתם מהמשטרה כשפניתם אליהם?
"התייחסו אליי כעבריין, כאילו אני אשם בבלאגן, בטענות שאני מתסיס את השטח שזה ממש לא נכון. המשטרה ניסתה לפרוץ לבית שלי כמה פעמים כדי להוציא את החברים שהבאתי לשמור על הבית. אני מרגיש שמבחינתם אני קוץ תקוע ועדיף שאלך משם כמה שיותר מהר. אבל אם יהודי שגר בירושלים 100 מטר מהרכבת הקלה הוא פרובוקציה, כל הציונות היא פרובוקציה".
מה הם מצפים שתעשה?
"הם קראו לי לפגישה ביום ראשון בערב עם ראש העיר ומפקד המחוז. שם הם הבטיחו שיתגברו וישימו מצלמות עם פעילות גלויה וסמויה – אותן מילים ששמעתי בכל השנה האחרונה, ושבתמורה אני אבקש מבן גביר ללכת.
"אמרתי להם שבלי שמירה קבועה אין על מה לדבר. הם לא מוכנים לזה נכון לעכשיו. הכי מרתיח זה שתוך כדי הפגישה איתם המשטרה פרצה לי לבית תוך כדי שבירת הדלת והעיפה את האנשים שבאו לתמוך ולהגן על הבית החוצה במכות. המצלמות של הבית שלי מחוברות למערכות של המשטרה אבל אחרי ההצתה האחרונה המשטרה הגיעה ופרצה לי לבית כי היה איזה תג מחיר באזור. הבאתי להם גישה למצלמות שאני שילמתי עליהם, כך שבכל רגע הם יכולים לראות מה קורה לי בחצר, הבאתי להם כדי שיוכלו לתפוס את המציתים אבל הם גם יכולים לראות שלא יוצא שום דבר בעייתי מהבית שלי".

איפה גרים בינתיים עם ילדה בת חודש?

"כרגע אצל ההורים ואני מגיע כל יום לשמעון הצדיק, לראות מה אפשר לעשות וכדי לא לנטוש. מחכה שהשיפוץ יסתיים במהירות. בנוסף, אני מנסה לפעול בזירה הציבורית כדי שתינקט יד קשה מאוד מול החשודים שנתפסים כדי שתהיה הרתעה".

מתי שמעת שזרקו בקתב"ים לתוך הבית שלך בשבת?

"שמעתי מאיתמר בן גביר בטלפון שקיבלתי ממנו במוצאי שבת".

איפה אתם הייתם בשבת? מתי הגעתם הביתה?

"בכרמי צור אצל הוריה של אשתי. נסעתי מייד הביתה ונתקלתי בקבלת פנים של הערבים עם חפלה מחוץ לבית כאות שמחה על ההצתה". 

כמה זמן יקח לתקן את הנזק מהשריפה? 

"שבוע שבועיים. אני רוצה להוסיף דברים שלא היו כמו אמצעי אבטחה ורוצה לבנות עוד יותר כדי לפתח את המקום".

לאן הדברים הולכים מבחינתך?

"אני מחכה לפתרון אמיתי ורציני של אבטחה בשכונה. עד אז נמשיך לעשות כל מה שנוכל כדי לגרום למשטרה לעשות את זה".

ממשטרת ישראל נמסר:

משטרת ישראל פועלת באזור בכוחות גדולים לשמירת הסדר הציבורי ומניעת התפרעויות ואלימות מכל סוג שהיא.  בימים האחרונים התרחשו במקום הפרות סדר לסירוגין, שכללו ידויי אבנים וירי זיקוקין, בין היתר, לעבר כוחות המשטרה שפעלו להשלטת סדר ומניעת חיכוך. כתוצאה מהפרות הסדר האלימות נפצעו מספר שוטרים. כוחות המשטרה עצרו בימים האחרונים למעלה מ-20 חשודים בחשד למעורבותם בהפרות סדר, ידויי אבנים ואלימות.

נוכח הפרות הסדר וידויי אבנים ממתחם הבית ובסמוך לו, המשטרה פועלת באזור מתוקף תפקידה לשמירת ביטחון הנפש והרכוש והסדר הציבורי ומבצעת את כל הפעולות הנדרשות לצורך כך כחוק, לרבות הרחקה ופיזור מפרי סדר, שברובם מגיעים מחוץ לאזור. 

נציין כי בשנה החולפת הוגשו כתבי אישום נגד חשודים בגין הצתות הרכב במקום, ובימים האחרונים עצרה המשטרה חשודים נוספים בחשד למעורבותם בהצתת הרכב והבית. 

לצערנו אנו עדים לדיסאינפורמציה ופרסום מידע כוזב ביחס להתרחשויות שונות באזור כולל ייחוס עמדות מופרכות למשטרה, זאת לצד שיח אלים ומתלהם ברשתות וניסיונות פסולים ללבות את השטח ולהכפיש את המשטרה והשוטרים. נמשיך לפעול בנחישות ובאפס סובלנות כלפי אלימות מכל סוג שהיא, הפרת הסדר הציבורי וניסיונות לפגוע בשוטרים או באזרחים בניגוד לחוק. 

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל מכינות את עצמן למצוות החג: ניקיון הבית מהמסד ועד הטפחות. והשבוע מישהי שאלה אותי: "תגידי, איך אני יכולה לגרום לבעלי לתת יד בניקיונות לפסח?" אז הינה כמה נקודות למחשבה בנושא. (הדברים כתובים בלשון נקבה אבל מותאמים לשני המינים):
1. סליחה על ניפוץ האשליה, אין כזה דבר 'לגרום' לאף אחד. זאת אומרת יש, אבל באמצעות מניפולציה או הפעלת כוח. אני מאמינה שאת רוצה שבעלך ינקה את הבית לא כי את אמרת לו וכי הוא מרגיש שהוא חייב לך טובה, אלא כי הוא רואה בניקיון הבית שותפות של שניכם. מצוות ביעור חמץ היא מצווה של שניכם, בעל ואישה כאחד. לכן הרשו לי לעדכן את השאלה ולשאול אחרת: "איך לאפשר לגרום לבעלי להיות גם הוא שותף בניקיונות הבית?" או לחילופין "איך לא ארגיש לבד בניקיונות הבית לקראת פסח?".
2. תיאום ציפיות – מילת מפתח בלא מעט תחומים זוגיים בכלל, ובפסח בפרט. אם עדיין לא ישבתם ודיברתם על כוס קפה ועוגיות שנשארו ממשלוח המנות לפורים על ההכנות לחג, זה הזמן לעשות זאת. הרבה פעמים אנחנו פועלים על אוטומט או לא מתקשרים את הציפיות שלנו, ובסוף מתאכזבים אחד מהשני. הינה כמה נקודות שכדאי שיעלו בשיחה ביניכם בהקשר לניקיון הבית:
• איך הייתה חוויית ניקיון הבית לפסח בבית של כל אחד מכם? הרבה פעמים אנחנו סוחבים איתנו לחיי הנישואין חוויות עבר שמשפיעות עלינו גם כיום ועלולות להיות טריגריות.
• מה זה אומר 'לנקות את הבית לפסח' עבור כל אחד מכם? האם זה אומר לנקות את הבית מחמץ בלבד, או לנקות את הבית מכל פירור אבק?
• אלו מקומות בבית הכי חשוב לכם לנקות ובאיזה סדר? הרי לא הגיוני להתחיל לנקות את המטבח בעודו פעיל במהלך השבוע.
• אלו סוגי ניקיונות אתם אוהבים יותר ואלו פחות? יכול מאוד להיות שאת לא מתחברת לניקוי המחסן או הרכב, ולבעלך אין בכלל בעיה לעשות זאת.
• מה יאפשר לכם לנקות את הבית בנחת ובשמחה? אם כבר מנקים – אפשר להפוך את החוויה למקרבת ולשמחה.
• במה אתם זקוקים לעזרה אחד מהשני, ואלו דברים אתם מעדיפים לנקות לבד? לפעמים ניקוי בשניים יכול לעזור מאוד, ולפעמים רק להפריע ולהאט את הקצב.
מוזמנים כמובן להוסיף גם שאלות מעצמכם.
3. ראייה מערכתית – אם נסתכל על גוף האדם נראה שיש הבדל בין האיברים השונים ולכל איבר יש את התפקיד שלו. לא דומה התפקיד הידיים לתפקיד הרגליים, המוח או הלב. האם אי פעם ראית שהיד אומרת ללב: "היי חביבי, שים לב שאתה עושה את התפקיד שלך כמו שצריך"? ברור שלא. היד לא מתרכזת בתפקיד של הלב, היא מרוכזת בעצמה ובלעשות את התפקיד שלה על הצד הטוב ביותר. לפעמים בני זוג שוכחים שהם מערכת שלמה ולכל אחד מהם יש את התפקיד שלו. יכול להיות שבעלך לא אוהב לנקות את הבית אבל בהחלט יכול לקחת על עצמו תפקידים אחרים. במקום להיכנס להתחשבנות מה כל אחד עשה, היי מרוכזת בעשייה מדויקת לכוחות שלך. אין מצווה להיות קורבן פסח.
4. עם יד על הלב – מי את מרגישה שבאמת אחראי לניקיונות לפסח? את או בעלך? רגע לפני שאת מבקשת ממנו שיהיה שותף – האם את מוכנה באמת לתת לו את ההזדמנות הזו? האם את מוכנה באמת לסמוך עליו ולשמוח בו, גם אם הוא לא מנקה בדיוק בדיוק כמו שאת רוצה? ■

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…