בדרך לכותל

בדרך להר המוריה

ישראל גולדברג, מנכ"ל קרן אביה

01 המים להם חומה

בדרכי לכותל, בשבת ראש חודש אדר א׳, חשתי כאילו אני צועד ביבשה והמים לי חומה מימני ומשמאלי… ההפוגה בגשמים הזמינה יהודים רבים לשפוך שיחם ליד הכותל, בסמוך לקודש הקודשים. המלחמה בעזה והחזית המאיימת בלבנון מאתגרים את פעמי הגאולה ומדגישים את נחיצות התפילות והמעשים הטובים. 

צורכי עמנו, המתרבים משעה לשעה, מצריכים מאיתנו עוד ועוד מאמץ לתפילות, לחמלה, לחסדים ולמעשים טובים. זהו בדיוק המועד והמעמד בהם נכנס הכותל לפעולה, בעוצמה וביעילות. 

מניינים רבים נפתחו בשבת. קבועים וחדשים. קולות התפילה ושירת ההלל הרקיעו שחקים ובקעו רקיעים. שמחת ראש חודש אדר התעצמה בתפילה – לחיזוק לוחמינו בחזית, נשותיהם ומשפחותיהם, לרפואת כל פצועי צה״ל, להצלת החטופים במבצע צבאי מבריק, ולחיבוק המשפחות השכולות. 

02 ׳באנו להציל אתכם׳ 

מדי שבוע אני כותב כאן שהחטופים חייבים להשתחרר במבצע צבאי מבריק ומוצלח.

כששמעתי, על ההצלחה המדהימה של המבצע לשחרור פרננדו מרמן ולואיס הר הי״ו, עלץ ליבי בקרבי. הודיתי בתפילה לקב״ה וביקשתי שייתן חיבוק וחיזוק בשם כל עם ישראל לכל כוחות הצבא, השב״כ והמשטרה שלנו, על תושייתם, גבורתם ואומץ ליבם.

המבצע הזה מחזיר את כוח ההרתעה של היחידות המובחרות ושולח מסר לכל אויבנו – ׳שלא כדאי להם להתעסק איתנו׳.

אני מצדיע להנהגה שלנו ולכוחות הבטחון על המבצע המוצלח וגם על המבצעים הבאים, שבדרך…


03 המחיר הכבד

קשה מאד לעמוד מול המשפחות היקרות והכואבות של החטופים ולבקש מהם להרפות מהלחץ לשחרור יקיריהם. אך ברור לכל, שהדרישה מתוכנו, לשחרור מחבלים בתמורה לשחרור חטופים, מגבירה את המניע של החמאסניקים, לחטוף ח״ו, עוד יהודים, להחזיק ולענות אותם באכזריות. כל זה, כדי להגביר לחץ על החברה הישראלית, ש׳תאנוס׳ את ההנהגה בארץ, להפסיק את הלחימה בעזה ולשחרר מחבלים עם דם על הידיים. 

מעגל הלחצים הפנימיים, לביצוע עוד ויתורים לחמאס, גורם למחבלים השפלים להבין שיש בידיהם ׳ביצת זהב׳ ושאסור להם לשחררה בקלות. ממילא, כמו פרעה הרשע, החמאס מכביד את ליבו ומעלה את הדרישות לתמורה גדולה יותר ב׳עסקה׳ לשחרור החטופים האומללים. אין ספק שהלחצים מסכנים את חיי החטופים ומעלים את מחירם.

פורסם, לא אחת, שרבים מהמחבלים ששוחררו בעסקת שליט ובעסקאות קודמות חזרו להרוג ולפצוע יהודים רבים.

ישנן משפחות חטופים יקרות, בעיקר מחובשי הכיפות הסרוגות, שמבינות שהלחץ וההפגנות המיותרות נגד הממשלה שלנו גורמות נזק אמיתי לחטופים ולמדינה. משפחות אלו מנהלות קרב יום יומי עיקש נגד החמאס. גם הן נאבקות לשחרור כל החטופים, אך החזית שלהן היא מול ראשי מדינות בעולם ומול גורמים בין לאומיים. בני המשפחות הללו כמו משפחת מור מקריית ארבע, ההורים של איתן מור החטוף, תרות אחר בעלי השפעה ברחבי הגלובוס, שיכולים להפעיל לחצים על החמאס ועוזריו. 

ראש הממשלה הבטיח שלא נשקוט עד שישוחרר האחרון שבהם. היו שלגלגו על ההבטחה הזו, והנה, השבוע, קיבלנו אות משמים ומראש הממשלה, מהמשטרה, מהשב״כ ומצה״ל, שההבטחה אכן עומדת להתגשם.

04 החוט המשולש לא במהרה יתנתק

כבר סיפרתי, שבמסגרת תפקידי כמנהל ׳קרן ישראל לרפוי נפגעי חוט שדרה׳, אני מרבה לבקר במחלקות בתי החולים ומרכזי השיקום.

אני חייב לציין, ולא סוד הוא, שהצוותים הרפואיים המופלאים עושים מלאכת קודש, לילה ויום, במסירות ובמקצועיות. משרד הביטחון והעמותות המלוות את הפצועים מצטרפים בעוז לתמיכה ולשיקום.

מעל לכל חייבים להוקיר תודה למשפחות הלוחמים שעוטפות את הפצועים בטיפול רצוף ומציל חיים ממש.

תהליך ההחלמה והשיקום הוא ארוך, מתיש, מורט עצבים ומייגע.

נדרשים כוחות נפש ואמונה גדולה כדי לא להישבר, להאמין בניצחון ולדבוק במטרה. בדיוק כמו בקרב. החיילים שלנו טובים בקרב וגם אם חו״ח נכנסו ל׳מועדון הפצועים׳, הם ממשיכים להילחם ולנצח, גיבורים ואמיצים. זהו קרב חייהם והם לא יפסידו בו, בע״ה.

זו ההתרשמות שלי ממפגש עם עשרות לוחמים פצועים ובני משפחותיהם.

בנוסף, ההקרבה העצומה והבלתי פוסקת של בני המשפחות, משפרת את הסיכוי של הפצוע להתחזק מעט, לשאוף להחלמה ולהתאושש גופנית ונפשית. 

אני עומד נפעם מול ההתגייסות המלאה של ידידי הפצועים, בני המשפחה הקרובה והמורחבת וסתם אזרחים פשוטים שבאו לתת חיזוק. 

כתף אל כתף עם המשפחות, תמצא תמיד סביב מיטת הפצוע, חברים לקרב ולפלוגה, מתייצבים לקרב מציל החיים, בהתנדבות, כאיש אחד, תוך שהם מתמסרים על מלא ומסייעים להקלה על הסבל של חברם. וכך, בהעלאת המורל, מזרזים תהליכי החלמה.

חברים לפלוגה, שהשתחררו רק ליום או ליומיים באים ׳לעשות משמרת׳ בבית החולים, סועדים את הלוחם לילה ויום ומחזקים את מצב רוחו.

אימהות ואבות עוזבים את מקום עבודתם, זונחים מפעלי חיים, מזניחים מקור פרנסה ומתמסרים בכל נפשם ומאודם להציל את היקר מכל – חיי הבן או הבת הלוחמים.

יידע כל חייל שלצידו תעמוד תמיד האם העברייה, היא תחבק אותו ולא תיתן לו להיוותר לבד ואפילו לא לרגע קט. עם ישראל של חסד ורחמים. אומה כזו אי אפשר לנצח לעולם.

05 תקציב למחקרים

׳קרן ישראל לריפוי נפגעי חוט שדרה׳ פועלת לקידום מחקרים מהפכניים שמבטיחים מזור לחיילים ואזרחים שנפצעו בחוט שדרה.

כמו כן אנו בודקים ותרים אחר מחקרים מתקדמים, שנערכים ברחבי העולם, כדי למצא קצה חוט לריפוי פגיעות בחוט שדרה.

חוט השדרה, המוח והעצבים נמצאים בקבוצה של איברים שהתאים שלהם אינם משתקמים מעצמם, להבדיל מתאי עור למשל.

לוחמים רבים נפגעו במלחמת חרבות ברזל בחוט השדרה. 

לדעתי, משרד הבטחון חייב להשקיע תקציבים במחקרים שעוסקים בריפוי חוט שדרה.

משרד הבטחון משקיע משאבים עצומים וחשובים בתחום שיקום הפצועים והטיפול בהם. מציאת מזור לנפגעי מוח וחוט שדרה תחסוך למשק ולמשרד הבטחון מאות מיליונים ותסייע ללוחמים לשוב ולעמוד על הרגלים.

06 שבת פרשת תצווה בהר הזיתים 

בשבת הקרובה, פרשת תצווה, ׳קרן אביה׳ תקיים בהר הזיתים, במלון ׳שבע הקשתות׳, נופש משפחתי מחזק, שמח וחווייתי, מול הנוף היפה בעולם, כהוקרה ללוחמים, למשפחות הלוחמים המדהימות, לפצועים, למשפחות הפצועים, למשפחות השכולות ולמשפחות החטופים. זה המעט שאנו יכולים לעשות כהכרת הטוב בעבורם.

נשמע סיפורי גבורה, נשתתף בטיש חסידי, נתפלל מול הר הבית וקסמה של ירושלים. נשיר שירי אמונה ותודה על הניסים והנפלאות. נצדיע ללוחמים ולמשפחותיהם, ונשלב זרועות להמשך המלחמה הצודקת של העם הנפלא הזה לניצחון סוחף על כוחות הרשע השפלים בעולם. 

שבת שלום של המשך מבצעים צבאיים מבריקים לחיסול המחבלים ולשחרור החטופים. שבת שלום של מרפא לפצועים. שבת של תפילות לניצחון ישראל בדרום ובצפון. שבת של בשורות טובות ישועות ונחמות. ■

לתגובות: manager@pisrael.com

עוד במדור זה

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬

אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭ ‬זעם‭) – ‬תוכן‭ ‬במרשתת‭ ‬שנועד‭ ‬במכוון‭ ‬להכעיס‭, ‬לעורר‭ ‬זעם‭ ‬ולהוציא‭ ‬אותנו‭ ‬משלוותנו‭. ‬השימוש‭ ‬במילה‭ ‬זינק‭ ‬פי‭ ‬שלושה‭ ‬השנה‭, ‬והיא‭ ‬משקפת‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬חשים‭: ‬הרשתות‭ ‬החברתיות‭ ‬מוצפות‭ ‬בדמויות‭ ‬ובתכנים‭ ‬שמעוצבים‭ ‬כדי‭ ‬לגרום‭ ‬לנו‭ ‬להתפוצץ‭. ‬האלגוריתמים‭ ‬מעודדים‭ ‬את‭ ‬זה‭, ‬כי‭ ‬זעם‭ ‬מייצר‭ ‬קליקים‭, ‬ותגובות‭ ‬זועמות‭ ‬מייצרות‭ ‬תנועה‭ (‬טראפיק‭) ‬בחשבון‭.‬

02‭ ‬

יש‭ ‬לנו‭ ‬נטייה‭ ‬מזוכיסטית‭ ‬להיתפס‭ ‬אל‭ ‬הרע‭, ‬זה‭ ‬עונה‭ ‬לנו‭ ‬על‭ ‬הצורך‭ ‬הקמאי‭ ‬להוכיח‭ ‬שהעולם‭ ‬רע‭, ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לסמוך‭ ‬על‭ ‬אחד‭ ‬ואז‭ ‬ממילא‭ ‬יאללה‭ ‬בלגן‭, ‬וגם‭ ‬אני‭ ‬לא‭ ‬מחויב‭ ‬לשום‭ ‬דחיית‭ ‬סיפוקים‭ ‬מוסרית‭. ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬לחוש‭ ‬תחושת‭ ‬עליונות‭, ‬שאנחנו‭ ‬יותר‭ ‬טובים‭ ‬מכל‭ ‬העולם‭, ‬כי‭ ‬כולם‭ ‬רעים‭ ‬חוץ‭ ‬מאתנו‭. ‬זה‭ ‬מכניס‭ ‬אותנו‭ ‬לפוזה‭ ‬של‭ ‬הצודק‭ ‬המעיר‭ ‬לאחרים‭, ‬ובכלל‭, ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬להרגיש‭ ‬שהעולם‭ ‬לא‭ ‬נותן‭ ‬לנו‭ ‬מה‭ ‬שמגיע‭ ‬לנו‭. ‬תחושת‭ ‬הייאוש‭ ‬הכללית‭ ‬מסתדרת‭ ‬היטב‭ ‬עם‭ ‬תרבות‭ ‬הפרוגרס‭ ‬שרוצה‭ ‬לראות‭ ‬אפילה‭ ‬ופסימיות‭ ‬בכל‭ ‬דבר‭. ‬הנקודה‭ ‬היא‭ ‬שאנחנו‭ ‬לא‭ ‬באמת‭ ‬רואים‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬התמונה‭. ‬אנחנו‭ ‬רואים‭ ‬רק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שהאלגוריתם‭ ‬מעלה‭ ‬לנו‭.‬

03‭ ‬

האמת‭ ‬היא‭ ‬שרוב‭ ‬בני‭ ‬האדם‭ ‬טובים‭. ‬על‭ ‬כל‭ ‬דמות‭ ‬או‭ ‬תופעה‭ ‬מעצבנת‭ ‬יש‭ ‬מאה‭ ‬תופעות‭ ‬שעושות‭ ‬טוב‭ ‬בשקט‭, ‬מבלי‭ ‬שמישהו‭ ‬מצלם‭ ‬אותם‭ ‬או‭ ‬מעלה‭ ‬עליהם‭ ‬סטורי‭. ‬האווירה‭ ‬ש"העולם‭ ‬משתגע‮"‬‭ ‬מגיעה‭ ‬מפני‭ ‬שהתרבות‭ ‬שלנו‭ ‬מעצימה‭ ‬דמויות‭ ‬מוחצנות‭. ‬ככל‭ ‬שאדם‭ ‬פרובוקטיבי‭ ‬יותר‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬תופס‭ ‬יותר‭ ‬נפח‭. ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬מפורסם‭ ‬יותר‭.‬

באנשים‭ ‬מסוג‭ ‬זה‭ ‬קיים‭ ‬פער‭ ‬טבעי‭ ‬בין‭ ‬התדמית‭ ‬החיצונית‭ ‬שלהם‭ ‬לבין‭ ‬מה‭ ‬שמתרחש‭ ‬בתוכם‭ ‬פנימה‭. ‬ולכן‭ ‬הם‭ ‬גם‭ ‬נופלים‭ ‬יותר‭, ‬וגוררים‭ ‬עימם‭ ‬את‭ ‬התחושה‭ ‬ש"כולם‭ ‬נופלים‭ ‬מסביב‮"‬‭. ‬זה‭ ‬בדיוק‭ ‬עיקרון‭ ‬ה‭-‬rage bait‭: ‬תוכן‭ ‬מוחצן‭ ‬ופרובוקטיבי‭ ‬שמושך‭ ‬תשומת‭ ‬לב‭ ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬משמעותי‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רועש‭.‬

04‭ ‬

כשיעקב‭ ‬ועשיו‭ ‬נפגשים‭ ‬בפרשת‭ ‬וישלח‭ ‬יעקב‭ ‬אומר‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬כל‮"‬‭, ‬ועשיו‭ ‬עונה‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬רב‮"‬‭. ‬המפרשים‭ ‬מסבירים‭ ‬שהמילה‭ ‬‮"‬כל‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬מבט‭ ‬כללי‭ ‬ואיכותי‭ ‬‮–‬‭ ‬חוויה‭ ‬של‭ ‬שלמות‭ ‬פנימית‭. ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬המילה‭ ‬‮"‬רב‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬ריבוי‭ ‬כמותי‭ ‬מוחצן‭. ‬יותר‭ ‬חפצים‭, ‬יותר‭ ‬רעש‭, ‬יותר‭ ‬נוכחות‭.‬

05‭ ‬

אנשי‭ ‬הכמות‭ ‬תמיד‭ ‬מפורסמים‭ ‬יותר‭ ‬ומהירים‭ ‬יותר‭ ‬מאנשי‭ ‬האיכות‭. ‬לכן‭ ‬עשיו‭ ‬מציע‭ ‬בזחיחות‭ ‬‮"‬נסעה‭ ‬ונלכה‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬בואו‭ ‬נזוז‭, ‬מהר‭, ‬קדימה‭. ‬אנשי‭ ‬האיכות‭, ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬מופנמים‭ ‬ואיטיים‭ ‬יותר‭. ‬לכן‭ ‬יעקב‭ ‬עונה‭ ‬לו‭ ‬‮"‬ואני‭ ‬אתנהלה‭ ‬לאיטי‮"‬‭.‬

אנשים‭ ‬מוחצנים‭ ‬עולים‭ ‬מהר‭ ‬ונופלים‭ ‬מהר‭. ‬הם‭ ‬מקבלים‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭, ‬מדרגים‭ ‬במהירות‭ ‬בטיקטוק‭, ‬ואז‭ ‬קורסים‭ ‬בצורה‭ ‬דרמטית‭. ‬התרבות‭ ‬הדיגיטלית‭ ‬שלנו‭ ‬בנויה‭ ‬לתגמל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬rage bait‭, ‬את‭ ‬הפרובוקציה‭, ‬את‭ ‬העוצמה‭ ‬המוחצנת‭.‬

06‭ ‬

אבל‭ ‬הנה‭ ‬העניין‭: ‬לא‭ ‬להתרגש‭. ‬גם‭ ‬כשעשיו‭ ‬מגיע‭ ‬עם‭ ‬ארבע‭ ‬מאות‭ ‬איש‭, ‬וגם‭ ‬כשנאלצים‭ ‬להשתחוות‭ ‬לו‭ ‬והוא‭ ‬מקבל‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭ ‬‮–‬‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭, ‬‮"‬ועלו‭ ‬מושיעים‭ ‬בהר‭ ‬ציון‭ ‬לשפוט‭ ‬את‭ ‬הר‭ ‬עשו‭, ‬והיתה‭ ‬לה‮'‬‭ ‬המלוכה‮"‬‭.‬

איכות‭ ‬מנצחת‭ ‬כמות‭. ‬תמיד‭. ‬הדרך‭ ‬האיטית‭ ‬של‭ ‬יעקב‭, ‬הפנימית‭, ‬המהותית‭ ‬‮–‬‭ ‬היא‭ ‬זו‭ ‬שמחזיקה‭ ‬לאורך‭ ‬זמן‭. ‬הרעש‭ ‬של‭ ‬עשיו‭ ‬עובר‭. ‬למרות‭ ‬כל‭ ‬הזעם‭ ‬שברשת‭, ‬יש‭ ‬עדיין‭ ‬הרבה‭ ‬מאוד‭ ‬טוב‭ ‬בעולם‭. ‬רק‭ ‬שהוא‭ ‬לא‭ ‬מהודהד‭ ‬באותה‭ ‬עוצמה‭ ‬באלגוריתם‭; ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬צריך‭. ‬

חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬

יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭ ‬צדיק‭ ‬מן‭ ‬העיר‭ ‬עושה‭ ‬רושם‮"‬‭. ‬יציאה‭ ‬מאזור‭ ‬הנוחות‭ ‬היא‭ ‬סוג‭ ‬של‭ ‬טלטלה‭ ‬שמותירה‭ ‬רושם‭ ‬וחותם‭ ‬במציאות‭; ‬יציאה‭ ‬למלחמה‭; ‬יציאה‭ ‬לחיים‭; ‬יציאה‭ ‬לעידן‭ ‬חדש‭ ‬במדינת‭ ‬ישראל‭.‬

02‭ ‬

מה‭ ‬מחזיק‭ ‬את‭ ‬יעקב‭ ‬אבינו‭ ‬במהלך‭ ‬השנים‭ ‬הקשות‭ ‬והמלחמתיות‭ ‬הללו‭? ‬חלום‭ ‬על‭ ‬‮"‬סולם‭ ‬מוצב‭ ‬ארצה‭ ‬וראשו‭ ‬מגיע‭ ‬השמימה‮"‬‭. ‬חלום‭ ‬הוא‭ ‬הזמן‭ ‬שלנו‭ ‬להתעלות‭ ‬מעל‭ ‬הלילה‭ ‬האפל‭ ‬ולהילחם‭ ‬על‭ ‬הגשמתו‭; ‬להלחים‭ ‬את‭ ‬השאיפות‭ ‬שראשן‭ ‬נוגע‭ ‬בשמים‭ ‬אל‭ ‬המימוש‭ ‬שלהן‭ ‬שמוצב‭ ‬בארץ‭. ‬בסולם‭ ‬יש‭ ‬מלאכי‭ ‬א‭-‬לוהים‭ ‬שעולים‭ ‬ויורדים‭ ‬בו‭ ‬‮–‬‭ ‬נשמות‭ ‬של‭ ‬מלאכים‭ ‬שעוזבות‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬הזה‭, ‬ונשמות‭ ‬חדשות‭ ‬שנולדות‭; ‬במהלך‭ ‬הלילה‭ ‬הארוך‭ ‬ישנם‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שנהרגים‭ ‬על‭ ‬קידוש‭ ‬השם‭ ‬ועולים‭ ‬השמיימה‭, ‬ודור‭ ‬חדש‭ ‬של‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שמגיע‭ ‬לארץ‭.‬

03‭ ‬

יעקב‭ ‬מתמודד‭ ‬מול‭ ‬לבן‭ ‬שמחליף‭ ‬את‭ ‬משכורתו‭ ‬שוב‭ ‬ושוב‭. ‬לבן‭ ‬הוא‭ ‬צבע‭ ‬מתעתע‭ ‬‮–‬‭ ‬טהור‭ ‬כלפי‭ ‬חוץ‭, ‬אך‭ ‬באמת‭ ‬מכיל‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬גווני‭ ‬הקשת‭. ‬גם‭ ‬לבן‭ ‬מציג‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬כישר‭ ‬ונקי‭, ‬בעוד‭ ‬שמבפנים‭ ‬הוא‭ ‬צבוע‭ ‬ומחליף‭ ‬צבעים‭. ‬לעומתו‭, ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬יעקב‭ ‬מתבטאת‭ ‬בצבעים‭ ‬שונים‭; ‬כשלבן‭ ‬מציע‭ ‬לו‭ ‬לקבוע‭ ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬שכרו‭,‬‭ ‬יעקב‭ ‬בוחר‭ ‬ששכרו‭ ‬יהיה‭ ‬צאן‭ ‬בצבעים‭ ‬מסוימים‭ ‬‮–‬הָסֵר‭ ‬מִשָּׁם‭ ‬כָּל‭ ‬שֶׂה‭ ‬נָקֹד‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְכָל‭ ‬שֶׂה‭ ‬חוּם‭ ‬בַּכְּשָׂבִים‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְנָקֹד‭ ‬בָּעִזִּים‭ ‬וְהָיָה‭ ‬שְׂכָרִי‭. ‬החיים‭ ‬מורכבים‭ ‬ומלאי‭ ‬צבעים‭ ‬שונים‭.‬

04‭ ‬

כנגד‭ ‬כל‭ ‬הסיכויים‭, ‬יעקב‭ ‬מצליח‭ ‬להעמיד‭ ‬לעצמו‭ ‬צאן‭ ‬רב‭: ‬‮"‬עֲקֻדִּים‭ ‬נְקֻדִּים‭ ‬וּבְרֻדִּים‮"‬‭. ‬האר"י‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬את‭ ‬משמעות‭ ‬המילים‭ ‬המתמיהות‭ ‬הללו‭, ‬ומוצא‭ ‬בהם‭ ‬רמזים‭ ‬לעולמות‭ ‬רוחניים‭: ‬עקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬ביטוי‭ ‬לעולם‭ ‬רוחני‭ ‬שבו‭ ‬הכל‭ ‬הרמוני‭ ‬ומשתייך‭ ‬לכלל‭ (‬כמו‭ ‬בהמה‭ ‬עקודה‭, ‬שכולה‭ ‬קשורה‭ ‬למקום‭ ‬אחד‭); ‬נקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמתפרט‭ ‬לפרטים‭ ‬שונים‭ (‬כדוגמת‭ ‬נקודות‭ ‬וכתמים‭ ‬שמפוזרים‭ ‬במרחק‭ ‬זה‭ ‬מזה‭); ‬ברוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמכיל‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬הכלל‭ ‬וגם‭ ‬את‭ ‬הפרטים‭ (‬ברוד‭ ‬פירושו‭ ‬מנומר‭, ‬כתמים‭ ‬נפרדים‭ ‬אך‭ ‬מעורבבים‭ ‬זה‭ ‬בזה‭, ‬כדוגמת‭ ‬חתיכות‭ ‬ברד‭ ‬היורדות‭ ‬מן‭ ‬השמים‭ ‬בנפרד‭ ‬ומתאספות‭ ‬למשטח‭ ‬אחד‭). ‬מכל‭ ‬פרטי‭ ‬הפרטים‭ ‬של‭ ‬הסיבוכים‭ ‬בסוף‭ ‬נוצר‭ ‬משטח‭ ‬רוחני‭ ‬כללי‭ ‬שעליו‭ ‬ניתן‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬החיים‭.‬

05‭ ‬

דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬ומפותלת‭ ‬היתה‭ ‬ליעקב‭ ‬אבינו‭, ‬דרך‭ ‬שבה‭ ‬יצטרך‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬שמלא‭ ‬מתחים‭ ‬פנימיים‭ ‬בין‭ ‬כוחות‭ ‬שונים‭, ‬פרטים‭ ‬וצבעים‭ ‬שונים‭; ‬הוא‭ ‬יצטרך‭ ‬לעשות‭ ‬עסקאות‭ ‬מפוקפקות‭ ‬עם‭ ‬לבן‭ ‬הרמאי‭, ‬ולהתעמת‭ ‬בהמשך‭ ‬עם‭ ‬עשיו‭ ‬האכזרי‭ ‬‮–‬‭ ‬אבל‭ ‬החלום‭ ‬של‭ ‬‮"‬בשוב‭ ‬ה‮'‬‭ ‬את‭ ‬שיבת‭ ‬ציון‭ ‬היינו‭ ‬כחולמים‮"‬‭ ‬מצוי‭ ‬כל‭ ‬העת‭ ‬ברקע‭ ‬ומאפשר‭ ‬לפצעים‭ ‬להחלים‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭.‬

שבת‭ ‬שלום‭ ‬

לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…
אבא מנחם

אבא מנחם

01‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭ ‬חודש‭ ‬אב‭ ‬נקרא‭ ‬כך‭ ‬עקב‭ ‬מזג‭ ‬האויר‭…
פן-חס

פן-חס

01‭ ‬הזוהר‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬שהשם‭ ‬פינחס‭ ‬הוא‭ ‬צירוף‭ ‬של‭ ‬שתי‭…