שליפות

בחירות מקומיות

אחד על אחד בחירות מקומיות גילוי דעת 414

 

אחד על אחד בחירות מקומיות גילוי דעת 414

הרב צבי שפיגל

רגע לפני הבחירות המקומיות לראשות המועצה האזורית מטה בנימין, תפסנו לשיחה צפופה שלושה מועמדים בולטים, הכרנו אותם לעומק ושאלנו אותם את השאלות המעניינות באמת: מה הם הולכים לעשות עם הפקקים ומה התוכניות שלהם ליום שאחרי הניצחון
שילה אדלר (39)

תושב שכונת היובל בעלי, נשוי להדס ואב לשבעה. הוא שירת כלוחם ומפקד צוות בסיירת גולני והמשך גם כמ"פ מסייעת בגדוד 51 בחטיבה. במילואים הוא משרת בדרגת סא"ל כמפקד גדוד 8101 בחטיבת אלכסנדרוני, שבמסגרתה לחם במלחמת לבנון השנייה. הוא בעל תואר ראשון בחינוך ותואר שני במדעי המדינה מטעם אוניברסיטת בר-אילן ובוגר תוכנית מעוז לפיתוח מנהיגות ציבורית והכשרת מנהלים של אוניברסיטת הרווארד בבוסטון. בשלוש השנים האחרונות שימש מנכ"ל מועצת יש"ע ולפני כן אף שימש ראש המטה של השר אורי אורבך ז"ל. הוא ניהל את הגרעין התורני בלוד, היה מנהל אתר בעיר דוד ומכהן כיו"ר בהתנדבות של עמותת 'בני דוד' בעלי.

אפי שרון (43)

נשוי לתמי, גננת חינוך מיוחד, ואב לחמישה. הוא תושב מעלה מכמש זה עשרים שנה וחבר מליאת המועצה בחמש השנים האחרונות. הוא מכהן כיו"ר ועדת יישובים, חברת ועדות חינוך והנהלת המועצה וכן חבר הנהלת פורום עסקים בבנימין. שרון מהנדס תקשורת ומנהל מיזמים בינלאומיים במשרד החוץ זה 15 שנה. אה, כן, ואם זה לא מספיק הוא גם מפקד צוות ביחידה 8200.

ישראל גנץ

נשוי לתהילה ואב לשבעה, העביר את רוב שנות חייו ביהודה ושומרון. הוא נולד בירושלים וכילד קטן עבר לימית. עם פינוי ימית עברה המשפחה לקריית ארבע וחברון, ושם גר גנץ 17 שנים. אחרי שהתחתן עם תהילה ולמד בישיבה במצפה רמון ובישיבת דימונה, ב-16 השנים האחרונות הם מתגוררים ביישוב פסגות. גנץ שירת בגבעתי והוא בוגר תואר שני במנהל עסקים מהאוניברסיטה העברית ובוגר קורס דירקטורים.

איך מטפלים במועצה שפרוסה על שטח גדול כל כך?
אדלר:

"מטה בנימין הוא המועצה הגדולה בישראל מבחינת מספר תושבים (יותר משבעים אלף) ומהגדולות מבחינה גאוגרפית (כמיליון דונם). בעשור הקרוב נצמח ונגיע למאה אלף תושבים, ועלינו להיערך לכך. בראש ובראשונה בתכנון האסטרטגי בתשתיות הכוללות כבישים, מים וחשמל, וכן בתכנון מעמיק ומקצועי בתחומי החינוך, התעסוקה, התיירות, פיתוח היישובים, התרבות ועוד. בעתיד ננהל את המועצה בשיטת האשכולות, בה ניצור אשכולות של יישובים (גוש אדומים, גוש טלמונים, גוש שילה) שיתנהלו כגוש באופן ישיר מול שירותי המועצה למיניהם".

שרון:

"הטיפול במועצה גדולה כל כך מחייב הגדרת כמה בעלי תפקידים שישמשו רפרנטים המלווים מקרוב את היישובים הן במזרח בנימין והן במערב בנימין. יחד נבחן את צורכי תושבי היישוב ונבנה לכל יישוב תכנית חומש בתחום הפיתוח: בנייה, חינוך, רווחה, תרבות וטיפוח היישוב. חשוב שהתושבים ירגישו שהם מוצבים בראש סדר העדיפויות. נוסף על כך בכוונתי להקים מנהלה שתשב במערב בנימין ותיתן מענה מקצועי לתושבי מערב בנימין מטעם כל מחלקות המועצה. לא ייתכן שתושבי מערב בנימין צריכים לנסוע עד פסגות כדי לקבל אישור למגן את כלי הרכב שלהם או כדי להגיש מסמכים לקבלת היתר בנייה".

גנץ:

"ניהלתי בחמש השנים האחרונות תחומים רבים במועצה באופן מקצועי ויעיל. בחמש השנים הקרובות, כראש המועצה, נוביל מנהיגות חדשה וחזקה שתתחבר לשטח, לצרכים היום-יומיים של התושבים. כחלק מהחיבור אנו מקימים כעת שלוחה של המועצה במערב בנימין, כדי שנהיה נגישים לכולם יום-יום, שעה-שעה. נוסף על כך ננגיש את שירותי המועצה באמצעים דיגיטליים ואקפיד על העסקת עובדי מועצה מכלל אזורי המועצה. שום אזור בבנימין לא יוזנח ותשומת הלב תחולק בשווה בין כל האזורים והיישובים".

רוב תושבי המועצה הם דתיים. האם חשוב לך להגדיל את הציבור החרדי והחילוני? אם כן, איך אתה מתכוון לעשות זאת?
שרון:

“המועצה לא צריכה להגדיל ציבור מסוים אלא להיות בית לכולם, חילונים, חרדים ודתיים, וצריך לזכור שגם בתוך הדתיים יש גוונים רבים. כדי שיבואו מכל המגזרים וכדי שהתושבים הקיימים לא יעזבו, כלל המגזרים צריכים לקבל התייחסות שוות ערך במגוון נושאים: מוסדות חינוך, שוויוניות בתקצוב היישובים, אירועי תרבות מותאמים וכו'. הגיע הזמן להחליף ראש גם בנושא החשוב הזה".

גנץ:

“במועצה שלנו יש יישובים מכל המגזרים, חרדים, חילוניים, דתיים ומעורבים. תפקיד המועצה הוא להעצים את כל היישובים ולחזק כל יישוב בהתאם לאופיו. אני מתכוון כראש המועצה לעודד את התפתחות כל היישובים, כל אחד בהתאם לצרכים הייחודיים שלו. אם אנחנו רוצים להתפתח, אנחנו חייבים להמשיך להגדיל את המגוון בכלל יישובי המועצה”.

אדלר:

“התברכנו בבנימין שיש לנו מגוון רחב כל כך של תושבים מכלל החברה הישראלית. תושבי המועצה האזורית בנימין הם מראה של החברה הישראלית הכללית, והפסיפס הזה הוא מה שיפה ומייחד אותה. אנחנו שואפים שכלל עם ישראל, על כל גווניו, יבוא לגור איתנו ויחזק את ההתיישבות, נקבל כל אחד בשמחה. דבר זה בא גם לידי ביטוי ברמה האישית: בניתי צוות שמלווה אותי שנים ועומד לצידי, וגם הוא מורכב מהפסיפס החברתי המיוחד בבנימין".

 
פוליטיקאים מהשמאל וביקורת המדינה תקפו את המועצה על טיפולה ביישובים הצעירים (המאחזים). מה עמדתך בעניין?
גנץ:

"הביקורת של מבקר המדינה נוגעת לכל היישובים שמצפים להסדרה, חלקם ותיקים וחזקים כמו עלי, שילה ועוד, ולא רק יישובים צעירים. אך כפי שאמרנו למבקר המדינה, כל היישובים שנמצאים בבנימין, גם היישובים הצעירים, צריכים להיות מוסדרים, ולכן נתמוך ביישובים אלו ונחזק את התושבים".

אדלר:

"מבחינתי ומבחינת המועצה היישובים הצעירים הם יישובים לכל דבר ועניין. רק בעת האחרונה שמחנו בשמחתם של תושבי מצפה כרמים, שפעלתי איתם בתפקידי כמנכ"ל מועצת יש"ע למען הסדרת היישוב. יש לעבות כל יישוב, צעיר וותיק כאחד, בכמה שיותר תושבים, ולתת להם את כל המענה הנצרך כמו יישובים 'מוסדרים'. מבחינתנו העובדה שארגוני שמאל אנטי-ישראליים טוענים שיישוב אינו חוקי, לא צריכה להשפיע עלינו ועל מתן השירות והתמיכה שלנו לנוכח האתגרים הרבים שיישובים צעירים נתקלים בהם. לכבוד הוא לי לגור בשכונת היובל, התיישבות צעירה בגבעות עלי".

שרון:

“היישובים הצעירים חלוציים ומקריבים המון למען ההתיישבות בבנימין, וחשוב לזכור שככה קמו היישובים הוותיקים. לכן חייבים לעזור להם וללוות אותם צמוד גם בהתמודדות הקשה עם מערכות המשפט והצדק. כמו כן אסור לשכוח בדרך את היישובים הוותיקים, שלהם יש צרכים שונים ומורכבים וסובלים היום מבעיית תקצוב רצינית מאוד".

איזה פתרון אתה מציע לבעיות הפקקים הקשות, לדוגמה בחיזמה ובצומת שילת?
אדלר:

"כפי שהחלו להפקיע קרקעות בגוש עציון בכביש עוקף אל-ערוב וכפי שיפעלו בשומרון להפקעת קרקעות בעוקף חווארה, עלינו לפעול במרחב בנימין. אפעל עם צה"ל ועם משרד הביטחון לפתיחת כביש קלנדייה כבר בתקופה הקרובה עד להשלמת ביצוע 'שיקוע קלנדייה'. כמו כן אפעל עם השר ארדן ועם חברי ושותפי לדרך, ראש עיריית מעלה אדומים בני כשריאל, לפתיחת כביש הטבעת המזרחי כדי להקל את העומס ולשפר את איכות החיים של יישובי מזרח בנימין. במערב בנימין נפעל להרחבתו המלאה של כביש 446 וכן לסלילת כבישים המחברים בין מודיעין עילית לרעות–מכבים ובין דולב–טלמונים לכביש 443. המצב בשנים האחרונות בלתי נסבל; תושבי בנימין חנוקים ומנועים מלנוע בחופשיות לבירה ירושלים ולכיוון מודיעין, ועל משרדי התחבורה והביטחון לפעול עימנו כדי למנוע את הפגיעה באיכות החיינו בבנימין".

שרון:

“בהיבט המעשי הפתרון הוא בהשקעה תקציבית גדולה פי כמה מהיום של משרד התחבורה בפיתוח ובניית כבישים ומחלפים שיקלו את העומס. היום מועבר סכום מגוחך בהשוואה לסכומים שמושקעים בכבישי הארץ. בהיבט הפוליטי אני טוען שחלק מתפקידו של ראש המועצה הגדולה ביותר בארץ הוא לפעול להעברת מסר ברור וחד-משמעי לגורמי הממשלה למיניהם: לא נסכים עוד לחיות בתנאים כאלה, לא בהקפאת בנייה ולא בפגיעה קשה כל כך באיכות החיים שלנו, כשאנו תקועים שעות בפקקים".

ג:נץ

"בקדנציה הקרובה שלי בראשות המועצה נפתור את בעיית הפקקים בבנימין. נקודה. במערב בנימין נרחיב את כביש 446 לשני נתיבים מצומת כפר האורנים–לפיד ועד למחסום קריית ספר, נוסף על כך אנחנו מקדמים תב"ע לכביש מקריית ספר לצומת מכבים–רעות, וכן כביש מדולב–טלמונים יתחבר ל-443. בכיכר אדם בעוד כמה שבועות ייפתח מחלף, והוא יפתור את הפקקים בין ציר 60 לירושלים. כביש הטבעת המזרחית באזור ענתות יחבר בין ענתות לגבעה הצרפתית. הכביש בין חיזמה לפסגת זאב מורחב בימים אלו לשלושה נתיבים. שיפוע קלנדייה יחבר בין אדם ישירות ל-443, ואנו עובדים על שדרוג צמתים מרכזיים".

 
מילה טובה על קודמיך בתפקיד?
שרון:

“אבי רואה ראוי להערכה רבה כאיש התיישבות ותיק ומנוסה שהשקיע את כל כולו למען ההתיישבות ביו”ש והביא אותנו עד הלום. אף על פי שכחבר מליאה פעיל לא עשיתי לאבי חיים קלים, תמיד היה חשוב לי לכבד את אבי ואני מכיר לו טובה. הוא איש של עשייה רבה השייך לדור המייסדים. אבי, כמו פנחס ולרשטיין לפניו, היה חלק מדור ההקמה של ההתיישבות בבנימין שעשייתם חשובה ומבורכת, אולם כעת הגיע הזמן לעבור משלב ה'התנחלות' לשלב 'ביסוס ההתיישבות'".

גנץ:

“ההתיישבות עומדת איתנה בזכות מי שהיו כאן לפנינו. אני שמח שהדור הוותיק החליט להעביר את המקל לצעירים. אעשה את הטוב ביותר בתפקיד כדי להמשיך ולפתח את ההתיישבות בבנימין ולדאוג לתושבים בה".

אדלר:

"פנחס ולרשטיין זכה להקים את המועצה, למסד אותה ולהביא אותה להישגים, ולו שמורה זכות ראשונים. אבי רואה בנה קומות נוספות על הישגיו של ולרשטיין ופיתח את המועצה ואת אגפיה. זו הזדמנות להודות לאבי ולראשי המועצות בהתיישבות על האמון שנתנו בי כשמינו אותי למנכ"ל מועצת יש"ע. אני מעריך את פנחס ואבי ומודה להם על מה עשו, עושים ויעשו למען בנימין. כעת, עלינו מוטלת המשימה לפרוץ את הדרך להפוך את המועצה הגדולה בישראל למועצה המובילה בישראל ולגרום שינוי בחינוך, בכבישים ובתשתיות, בתיירות, בתעסוקה, בפיתוח העסקי, בקידום היישובים, בתרבות ועוד".

מה השינוי שאתה מביא למועצה?
גנץ:

“רוח צעירה וחדשה עם חשיבה אסטרטגית וארוכת טווח, הרבה חזון ועשייה מוכחת. לא בדיבורים. במעשים".

אדלר:

“רוח חדשה והרבה אנרגיות חיוביות וטובות. אני מביא איתי את השינוי הנדרש כדי לשפר את איכות החיים בבנימין בחשיבה אסטרטגית רחבה, יצירתית וארוכת טווח. כמו כן מתוקף תפקידיי הקודמים יצרתי קשרים טובים ועמוקים בכנסת ובמשרדי הממשלה ויש לי היכולת להביא משאבים למועצה. אני מביא איתי גם את היכולת לשתף פעולה עם מועצות שכנות להבאת ההתיישבות לחזון מיליון מתיישבים ביהודה ושומרון".

שרון

"המשך העשייה שלי בחמש השנים האחרונות כחבר מליאה פעיל וקשוב לתושבים; בנימין מחליפים ראש תכלס, לא רק כסיסמת בחירות: מועצה מחוברת לתושב. היום, לאחר חמש שנות פעילות ציבורית רחבה, אני מבין את החוסר ואת הצורך של התושב בהרגשה שהמועצה רואה אותו ופועלת למענו, ואת זה אני הולך לשנות. לגעת בנושאים בוערים ללא חשש! כמועמד עצמאי שמגיע מהשטח, ללא מפלגה או תנועה כזו או אחרת שעומדת מאחוריו, אני לשמחתי מחויב רק לתושבים, ולכן אינני חושש לגעת בנושאים שנחשפתי אליהם עם השנים ובהם יש צורך בשינוי של ממש: בבנייה, ביזמות העסקית, בחינוך, בתרבות, ובמעורבות עמוקה ביישובים למען צמיחתם".

מה הדבר הראשון שאתה מתכוון לעשות כשתיבחר?
שרון:

“הדבר הראשון שאעשה לאחר הבחירות, בע”ה, עוד לפני ההגעה למועצה, יהיה תפילה והודיה לבורא עולם. מיד אחר כך אפשיל שרוולים, אעלה על מדי ב' ואתחיל לעבוד בכל הכוח והמרץ למען כל תושבי בנימין: חילונים, דתיים וחרדים".

גנץ:

“אלך בעזרת ה׳ לכותל להתפלל להצלחתי בתפקיד, שהיא הצלחת תושבי בנימין".

אדלר:

“עם הצוות שעימי אוביל מערכה עוצמתית ונחושה כדי לפתור בהקדם את עומסי התחבורה הבלתי נתפסים, המקשים על חיינו יום-יום. בהזדמנות זו אאחל לתושבי בנימין ולאזרחי מדינת ישראל חג סוכות שמח ובחירות טובות".

עוד במדור זה

הציונות החשמונאית לאן

הציונות החשמונאית לאן

כשהפוליטיקה היא עניין לחילונים

הכל‭ ‬היה‭ ‬מושלם‭. ‬בנינו‭ ‬את‭ ‬המקדש‭. ‬הקרבנו‭ ‬קרבנות‭. ‬הנחנו‭ ‬תפילין‭, ‬נטלנו‭ ‬לולב‭ ‬ואכלנו‭ ‬מצה‭ ‬ואף‭ ‬גוי‭ ‬לא‭ ‬הפריע‭ ‬לנו‭ ‬לעשות‭ ‬את‭ ‬זה‭. ‬בהתחלה‭ ‬בחסות‭ ‬מלכי‭ ‬פרס‭ ‬ואח״כ‭ ‬בחסות‭ ‬מלכי‭ ‬יון‭.‬

הפרסים‭ ‬והיוונים‭ ‬שלטו‭ ‬בארץ‭. ‬אבל‭ ‬מה‭ ‬לתורה‭ ‬ולפוליטיקה‭? ‬אנחנו‭ ‬אנשי‭ ‬תורה‭ ‬ולא‭ ‬אנשי‭ ‬פוליטיקה‭.‬

מתברר‭ ‬שזה‭ ‬לא‭ ‬הולך‭ ‬ככה‭. ‬כשאנחנו‭ ‬משלימים‭ ‬עם‭ ‬העובדה‭ ‬שהם‭ ‬שולטים‭ ‬בארצנו‭, ‬זה‭ ‬לא‭ ‬יגמר‭ ‬שם‭. ‬הם‭ ‬נכנסים‭ ‬למקדש‭, ‬ופושטים‭ ‬ידם‭ ‬בממונם‭ ‬ובבנותיהם‭ ‬של‭ ‬ישראל‭.‬

עניינה‭ ‬של‭ ‬חנוכה‭ ‬הוא‭ ‬הטהרה‭. ‬יש‭ ‬טהור‭ ‬ויש‭ ‬טמא‭. ‬ההבדל‭ ‬ביניהם‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬מוחש‭. ‬מכל‭ ‬בחינה‭ ‬פיזית‭ ‬וכימית‭ ‬הטהור‭ ‬והטמא‭ ‬שוים‭ ‬לגמרי‭. ‬ההבדל‭ ‬ביניהם‭ ‬גם‭ ‬לא‭ ‬בהכרח‭ ‬תלוי‭ ‬במעשים‭ ‬טובים‭ ‬או‭ ‬רעים‭. ‬יש‭ ‬בעולם‭ ‬טהרה‭. ‬המנורה‭ ‬צריכה‭ ‬להיות‭ ‬טהורה‭. ‬השמן‭ ‬צריך‭ ‬להיות‭ ‬טהור‭. ‬המקדש‭ ‬צריך‭ ‬להיות‭ ‬טהור‭, ‬בנות‭ ‬ישראל‭ ‬צריכות‭ ‬להשאר‭ ‬בטהרתן‭, ‬וארץ‭ ‬ישראל‭ ‬צריכה‭ ‬להיות‭ ‬טהורה‭ ‬תחת‭ ‬שלטון‭ ‬טהור‭. ‬גוי‭ ‬זה‭ ‬טמא‭. ‬כשלא‭ ‬מבינים‭ ‬מהי‭ ‬טהרה‭ ‬‮–‬‭ ‬הכל‭ ‬נופל‭.‬

על‭ ‬זה‭ ‬אנחנו‭ ‬חוגגים‭ ‬את‭ ‬חג‭ ‬החנוכה‭.‬

ההבנה‭ ‬שהתורה‭ ‬והטהרה‭ ‬נוגעות‭ ‬לכל‭ ‬תחום‭ ‬בחיים‭. ‬שהלכות‭ ‬מלכים‭ ‬הן‭ ‬חלק‭ ‬מההלכה‭. ‬וגם‭ ‬מלחמותיהם‭.‬

‮*** ‬

חלק‭ ‬מהתורה‭ ‬הוא‭ ‬שלטון‭ ‬טהור‭ ‬בארץ‭ ‬ישראל‭. ‬רצוי‭ ‬שגם‭ ‬יהיה‭ ‬צדיק‭ ‬וטוב‭, ‬אבל‭ ‬אלה‭ ‬שני‭ ‬דברים‭ ‬שונים‭ ‬לגמרי‭. ‬יכול‭ ‬להיות‭ ‬צדיק‭ ‬וטמא‭ ‬או‭ ‬רשע‭ ‬וטהור‭. ‬הטהרה‭ ‬לא‭ ‬מוחשית‭, ‬אבל‭ ‬היא‭ ‬קיימת‭.‬

‮‮*** ‬ ‬

חג‭ ‬החנוכה‭ ‬הוא‭ ‬חג‭ ‬מאד‭ ‬רלוונטי‭ ‬לימינו‭. ‬להבנה‭ ‬מה‭ ‬אנחנו‭ ‬עושים‭ ‬פה‭ ‬היום‭, ‬ומה‭ ‬המשימה‭ ‬של‭ ‬הדור‭ ‬שלנו‭.‬

אפשר‭ ‬להגדיר‭ ‬את‭ ‬הרעיון‭ ‬הציוני‭ ‬בשתי‭ ‬דרכים‭. ‬יש‭ ‬מי‭ ‬שיגיד‭ ‬שהרעיון‭ ‬הציוני‭ ‬הוא‭ ‬שמקומו‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬הוא‭ ‬רק‭ ‬בארץ‭ ‬ישראל‭, ‬ולכן‭ ‬הוא‭ ‬צריך‭ ‬להיות‭ ‬בארצו‭, ‬ארץ‭ ‬ישראל‭. ‬יש‭ ‬מי‭ ‬שיגיד‭ ‬שהרעיון‭ ‬הציוני‭ ‬הוא‭ ‬שעם‭ ‬ישראל‭ ‬אין‭ ‬מקומו‭ ‬בגולה‭ ‬ואי‭ ‬אפשר‭ ‬לו‭ ‬להיות‭ ‬בגולה‭, ‬ולכן‭ ‬הוא‭ ‬צריך‭ ‬להיות‭ ‬בארצו‭, ‬ארץ‭ ‬ישראל‭.‬

לכאורה‭ ‬שני‭ ‬הנוסחים‭ ‬אומרים‭ ‬אותו‭ ‬דבר‭. ‬למעשה‭, ‬תהום‭ ‬פעורה‭ ‬ביניהם‭.‬

לפי‭ ‬הדרך‭ ‬הראשונה‭ ‬שבנו‭ ‬לארצנו‭ ‬כי‭ ‬זאת‭ ‬ארצנו‭. ‬לפי‭ ‬הדרך‭ ‬השניה‭ ‬שבנו‭ ‬לארצנו‭ ‬כי‭ ‬אנחנו‭ ‬נרדפים‭ ‬ואומללים‭.‬

לפי‭ ‬הדרך‭ ‬הראשונה‭ ‬הציונות‭ ‬היא‭ ‬לכתחילה‭. ‬לפי‭ ‬הדרך‭ ‬השניה‭ ‬היא‭ ‬בדיעבד‭.‬

לפי‭ ‬הדרך‭ ‬הראשונה‭ ‬אנחנו‭ ‬כאן‭ ‬כי‭ ‬אנחנו‭ ‬רוצים‭. ‬לפי‭ ‬הדרך‭ ‬השניה‭ ‬אנחנו‭ ‬כאן‭ ‬כי‭ ‬אין‭ ‬לנו‭ ‬ברירה‭.‬

וכפי‭ ‬שכבר‭ ‬אמר‭ ‬לי‭ ‬פעם‭ ‬מישהו‭ ‬חכם‭ ‬שהכרתי‭: ‬יש‭ ‬מי‭ ‬שעולה‭ ‬לארץ‭ ‬בעזרת‭ ‬ה׳‭, ‬ויש‭ ‬מי‭ ‬שעולה‭ ‬לארץ‭ ‬בעזרת‭ ‬האנטישם‭.‬

במידה‭ ‬רבה‭, ‬זוהי‭ ‬המחלוקת‭ ‬שקורעת‭ ‬את‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭ ‬מאז‭ ‬הקמתה‭. ‬ואולי‭ ‬אף‭ ‬קודם‭ ‬לכן‭, ‬מאז‭ ‬הקמת‭ ‬התנועה‭ ‬הציונית‭. ‬

לא עדה אלא דעה

כנראה‭ ‬שההתחמקות‭ ‬הדיפלומטית‭ ‬האגבית‭ ‬שזכתה‭ ‬להכי‭ ‬הרבה‭ ‬ניתוחים‭ ‬פילוסופיים‭, ‬היא‭ ‬הבדיחה‭ ‬האגבית‭ ‬של‭ ‬יוסף‭ ‬בורג‭ ‬המנוח‭, ‬שנשאל‭ ‬על‭ ‬מפלגתו‭ ‬המפד‭"‬ל‭ ‬המנוחה‭, ‬האם‭ ‬היא‭ ‬יותר‭ ‬דתית‭ ‬או‭ ‬יותר‭ ‬ציונית‭. ‬בורג‭, ‬שלא‭ ‬רצה‭ ‬לענות‭, ‬זרק‭ ‬כדרכו‭ ‬את‭ ‬הבדיחה‭ ‬על‭ ‬שאנחנו‭ ‬המקף‭, ‬והלך‭ ‬לדרכו‭. ‬אבל‭ ‬מאז‭ ‬נכתבו‭ ‬המון‭ ‬מאמרים‭ ‬פילוסופיים‭ ‬על‭ ‬השאלה‭ ‬למה‭ ‬התכוון‭ ‬יוסף‭ ‬בורג‭. ‬כמובן‭ ‬שכל‭ ‬כותב‭ ‬מאמר‭ ‬שעוסק‭ ‬בשאלה‭ ‬למה‭ ‬התכוון‭ ‬יוסף‭ ‬בורג‭, ‬לא‭ ‬עוסק‭ ‬בשאלה‭ ‬מה‭ ‬חשב‭ ‬בורג‭ ‬אלא‭ ‬בשאלה‭ ‬מה‭ ‬הוא‭ ‬חושב‭.‬

נניח‭ ‬אפוא‭ ‬ליוסף‭ ‬בורג‭ ‬המנוח‭ ‬לנוח‭ ‬על‭ ‬משכבו‭ ‬בשלום‭, ‬ותנוח‭ ‬בשלום‭ ‬על‭ ‬משכבה‭ ‬גם‭ ‬מפלגתו‭ ‬המנוחה‭. ‬ונעסוק‭ ‬ברוח‭ ‬הנושבת‭ ‬ממאמרי‭ ‬המקף‭ ‬למיניהם‭.‬

מכל‭ ‬מאמרי‭ ‬המקף‭, ‬או‭ ‬לפחות‭ ‬מרובם‭, ‬עולה‭ ‬ההנחה‭ ‬שהציונות‭ ‬היא‭ ‬שם‭ ‬אתני‭ ‬סוציולוגי‭ ‬אנתרופולוגי‭ ‬לקבוצת‭ ‬אנשים‭, ‬גם‭ ‬הדתיות‭ ‬היא‭ ‬שם‭ ‬אתני‭ ‬סוציולוגי‭ ‬אנתרופולוגי‭ ‬כנ‭"‬ל‭, ‬והמקף‭ ‬המחבר‭ ‬הוא‭ ‬שם‭ ‬לקבוצה‭ ‬אתנית‭ ‬סוציולוגית‭ ‬אנתרופולוגית‭ ‬שלישית‭, ‬שמבקשת‭ ‬לחסות‭ ‬בצל‭ ‬כנפיהן‭ ‬של‭ ‬שתי‭ ‬הקבוצות‭ ‬הראשונות‭, ‬ובדרך‭ ‬כזו‭ ‬או‭ ‬אחרת‭ (‬לפי‭ ‬השקפת‭ ‬עולמם‭ ‬של‭ ‬הכותבים‭, ‬איש‭ ‬איש‭ ‬כטעמו‭) ‬‮–‬‭ ‬לחבר‭ ‬בין‭ ‬הקבוצות‭.‬

וכאן‭ ‬יש‭ ‬טעות‭ ‬גדולה‭. ‬גם‭ ‬הציונות‭, ‬גם‭ ‬הדתיות‭, ‬וודאי‭ ‬שהציונות‭ ‬הדתית‭. ‬הם‭ ‬לא‭ ‬שם‭ ‬של‭ ‬קבוצת‭ ‬אנשים‭. ‬כל‭ ‬אלה‭ ‬הם‭ ‬שמות‭ ‬של‭ ‬תפישת‭ ‬עולם‭, ‬של‭ ‬אידאולוגיה‭, ‬של‭ ‬רעיון‭.‬

הציונות‭ ‬הוא‭ ‬הרעיון‭ ‬האומר‭ ‬שעם‭ ‬ישראל‭ ‬צריך‭ ‬לשוב‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬ולחיות‭ ‬בה‭ ‬כעם‭ ‬עצמאי‭ ‬בארצו‭. ‬הדתיות‭ ‬היא‭ ‬הרעיון‭ ‬האומר‭ ‬שה‭' ‬ברא‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬ונתן‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬התורה‭ ‬וכיון‭ ‬שהוא‭ ‬ברא‭ ‬אותנו‭ ‬ואת‭ ‬העולם‭ ‬‮–‬‭ ‬אנחנו‭ ‬צריכים‭ ‬לעשות‭ ‬מה‭ ‬שהוא‭ ‬צוה‭. ‬הציונות‭ ‬הדתית‭ ‬היא‭ ‬הרעיון‭ ‬האומר‭ ‬שה‭' ‬ברא‭ ‬את‭ ‬העולם‭, ‬ונתן‭ ‬לנו‭ ‬תורה‭, ‬שאחד‭ ‬הדברים‭ ‬המרכזיים‭ ‬הכתובים‭ ‬בה‭ ‬הוא‭ ‬שעם‭ ‬ישראל‭ ‬צריך‭ ‬לחיות‭ ‬בארץ‭ ‬ישראל‭ ‬כעם‭ ‬בארצו‭, ‬ולכן‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬אלה‭ ‬אנחנו‭ ‬צריכים‭ ‬לעשות‭.‬

כמובן‭ ‬שיהיו‭ ‬אנשים‭ ‬שינסחו‭ ‬את‭ ‬הרעיונות‭ ‬האלה‭ ‬אחרת‭. ‬אבל‭ ‬העניין‭ ‬הוא‭ ‬ברור‭: ‬אין‭ ‬כאן‭ ‬אנחנו‭ ‬נגד‭ ‬ההם‭ ‬וההם‭ ‬בעד‭ ‬אנחנו‭. ‬יש‭ ‬כאן‭ ‬דיון‭ ‬אידאולוגי‭.‬

הציונות‭ ‬הדתית‭ ‬היא‭ ‬לא‭ ‬עדה‭, ‬היא‭ ‬דעה‭.‬

והיא‭ ‬ודאי‭ ‬לא‭ ‬מפלגה‭ ‬שבאה‭ ‬לחסות‭ ‬בצלם‭ ‬של‭ ‬אחרים‭.‬

‮‮*** ‬ ‬

ההגדרה‭ ‬הזאת‭ ‬מחייבת‭ ‬כמה‭ ‬מסקנות‭. ‬ראשית‭: ‬ההכרה‭ ‬בכך‭ ‬שאלמלא‭ ‬היינו‭ ‬מאמינים‭ ‬בה‭' ‬ובתורתו‭, ‬לא‭ ‬היה‭ ‬לנו‭ ‬מה‭ ‬לחפש‭ ‬כאן‭, ‬ודאי‭ ‬לא‭ ‬להקים‭ ‬כאן‭ ‬מדינה‭ ‬ולא‭ ‬להתגייס‭ ‬לצבא‭. ‬לא‭ ‬כאן‭ ‬ולא‭ ‬במקום‭ ‬אחר‭.‬

יש‭ ‬כאלה‭ ‬שלא‭ ‬יאהבו‭ ‬את‭ ‬ההגדרה‭ ‬הזאת‭, ‬ולכן‭ ‬הם‭ ‬ישליכו‭ ‬את‭ ‬המקף‭, ‬ויאמרו‭: ‬אנחנו‭ ‬לא‭ ‬ציונים‭ ‬דתיים‭, ‬אנחנו‭ ‬ציונים‭, ‬וחוץ‭ ‬מזה‭ ‬אנחנו‭ ‬גם‭ ‬דתיים‭. ‬יש‭ ‬הרבה‭ ‬מה‭ ‬לדון‭ ‬בעניין‭. ‬אבל‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬לא‭ ‬מדובר‭ ‬כאן‭ ‬על‭ ‬ציבור‭, ‬לא‭ ‬על‭ ‬קבוצת‭ ‬אנשים‭, ‬אלא‭ ‬על‭ ‬רעיון‭ ‬מופשט‭.‬

‮‮*** ‬ ‬

אחד‭ ‬הדברים‭ ‬המעודדים‭ ‬בעניין‭, ‬הוא‭ ‬שלאחרונה‭ ‬גם‭ ‬חילונים‭ ‬גמורים‭ ‬המבקשים‭ ‬בד‭"‬כ‭ ‬לטעון‭ ‬שאין‭ ‬קשר‭ ‬בין‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭ ‬להלכה‭, ‬כמו‭ ‬אביגדור‭ ‬ליברמן‭, ‬יאיר‭ ‬לפיד‭, ‬וחבריהם‭, ‬מזכירים‭ ‬בדיוני‭ ‬הכנסת‭ ‬שהתורה‭ ‬מחייבת‭ ‬להלחם‭ ‬על‭ ‬ארץ‭ ‬ישראל‭ ‬ולהתגייס‭ ‬למלחמה‭. ‬גם‭ ‬הם‭ ‬מתחילים‭ ‬להודות‭ ‬שהציונות‭ ‬מקורה‭ ‬בתורה‭. ‬המקף‭ ‬בהתגלמותו‭. ‬

 ה׳ ילחם לכם, אבל לא תחרישון

 ה׳ ילחם לכם, אבל לא תחרישון

01‭ ‬

נרות‭ ‬החנוכה‭ ‬מלאי‭ ‬השמן‭ ‬שמרצדים‭ ‬בחושך‭, ‬מזכירים‭ ‬כמה‭ ‬אור‭, ‬קטן‭ ‬ככל‭ ‬שיהיה‭, ‬הוא‭ ‬משמעותי‭ ‬כל‭ ‬כך‭.‬

‭ ‬זהו‭ ‬החג‭ ‬האהוב‭ ‬עליי‭. ‬הסיבה‭ ‬לאהבה‭ ‬היא‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שהחג‭ ‬הזה‭ ‬מייצג‭: ‬הימים‭ ‬האלה‭ ‬מזכירים‭ ‬לנו‭ ‬את‭ ‬העוצמה‭ ‬שבבטחון‭ ‬באלוקי‭ ‬ישראל‭, ‬ואת‭ ‬הכוח‭ ‬שטמון‭ ‬במעשים‭ ‬שלנו‭ ‬עצמנו‭. ‬הכי‭ ‬כיף‭ ‬כשאלוקים‭ ‬עושה‭ ‬בשבילנו‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬העבודה‭ ‬ומביא‭ ‬לנו‭ ‬חג‭ ‬שמח‭ ‬מן‭ ‬המוכן‭, ‬אבל‭ ‬כשמחפשים‭ ‬ממה‭ ‬לשאוב‭ ‬כוחות‭, ‬חג‭ ‬החנוכה‭ ‬הוא‭ ‬הזמן‭. ‬המכבים‭, ‬שקמו‭ ‬ולא‭ ‬הסכימו‭ ‬להבליג‭ ‬עוד‭ ‬על‭ ‬רמיסת‭ ‬היהדות‭. ‬התכוננו‭, ‬התארגנו‭ ‬ויצאו‭ ‬למלחמה‭ ‬ארוכה‭, ‬מייגעת‭ ‬ומלאה‭ ‬בנופלים‭. ‬ילד‭ ‬אחרי‭ ‬ילד‭ ‬במשפחת‭ ‬המכבים‭ ‬נפל‭ ‬במלחמות‭ ‬החשמונאים‭ ‬ביוונים‭, ‬אבל‭ ‬הם‭ ‬לא‭ ‬התייאשו‭, ‬זכרו‭ ‬למה‭ ‬הם‭ ‬נלחמים‭ ‬ובגבורה‭ ‬יוצאת‭ ‬דופן‭ ‬נצחו‭. ‬והם‭ ‬ניצחו‭ ‬כי‭ ‬אלוקי‭ ‬ישראל‭ ‬נלחם‭ ‬איתם‭.‬

ועם‭ ‬כל‭ ‬הניסיות‭ ‬שבגאולה‭ ‬הזאת‭, ‬יש‭ ‬בה‭ ‬גם‭ ‬מסירות‭ ‬נפש‭ ‬של‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭. ‬אנחנו‭ ‬פה‭, ‬בארץ‭ ‬ישראל‭, ‬מדברים‭ ‬עברית‭ ‬ומדליקים‭ ‬נרות‭ ‬חנוכה‭ ‬לזכר‭ ‬הנס‭, ‬וזוכרים‭ ‬שבית‭ ‬המקדש‭ ‬עדיין‭ ‬לא‭ ‬נבנה‭.‬

02‭ ‬

ולמרות‭ ‬שחג‭ ‬החנוכה‭ ‬אהוב‭ ‬עליי‭, ‬ולמרות‭ ‬הגאולה‭ ‬שעם‭ ‬ישראל‭ ‬הוא‭ ‬חלק‭ ‬פעיל‭ ‬בה‭, ‬ואין‭ ‬כמו‭ ‬דוד‭ ‬המלך‭ ‬שביקש‭: ‬‮"‬אֶרְדּוֹף‭ ‬אוֹיְבַי‭ ‬וְאַשִּׂיגֵם‭ ‬וְלֹא‭ ‬אָשׁוּב‭ ‬עַד‭ ‬כַּלּוֹתָם‮"‬‭, ‬אחרי‭ ‬המלחמה‭ ‬הארוכה‭ ‬הזאת‭, ‬נראה‭ ‬לי‭ ‬שאנחנו‭ ‬יכולים‭ ‬לבקש‭ ‬להידמות‭ ‬לחזקיהו‭ ‬המלך‭ ‬שאמר‭: ‬‮"‬אֲנִי‭ ‬אֵין‭ ‬בִּי‭ ‬כֹּחַ‭ ‬לֹא‭ ‬לַהֲרֹג‭ ‬וְלֹא‭ ‬לִרְדֹּף‭ ‬וְלֹא‭ ‬לוֹמַר‭ ‬שִׁירָה‭,‬אֶלָּא‭ ‬אֲנִי‭ ‬יָשֵׁן‭ ‬בְּמִטָּתִי‭ ‬וְאַתָּה‭ ‬עוֹשֶׂה‮"‬‭. ‬לא‭ ‬יזיקו‭ ‬לנו‭ ‬קצת‭ ‬ענני‭ ‬כבוד‭ ‬ועמוד‭ ‬אש‭ ‬וקצת‭ ‬שנים‭ ‬פשוטות‭ ‬ורגילות‭, ‬נשתדל‭ ‬מאוד‭ ‬לזכור‭ ‬לומר‭ ‬בסוף‭ ‬שירה‭. ‬

בינו בוערים בעם

בינו בוערים בעם

01‭ ‬

מפלגת‭ ‬עוצמה‭ ‬יהודית‭  ‬עסוקה‭ ‬בדיונים‭ ‬אינטנסיביים‭ ‬במאמץ‭ ‬להעביר‭ ‬את‭ ‬חוק‭ ‬עונש‭ ‬מוות‭ ‬למחבלים‭. ‬אך‭ ‬בשעה‭ ‬שנציגינו‭ ‬בכנסת‭ ‬עמלים‭ ‬שעות‭ ‬רבות‭ ‬על‭ ‬החוק‭, ‬יש‭ ‬מי‭ ‬שפנוי‭ ‬להמציא‭ ‬סיסמאות‭ ‬על‭ ‬מהו‭ ‬יהודי‭. ‬כלומר‭: ‬לא‭ ‬חלילה‭ ‬על‭ ‬החוק‭ ‬המבהיר‭ ‬מיהו‭ ‬יהודי‭, ‬אלא‭ ‬על‭ ‬המצאת‭ ‬הגדרות‭ ‬חדשות‭ ‬לאידאולוגיה‭ ‬היהודית‭. (‬בלי‭ ‬לטרוח‭ ‬ללמוד‭ ‬יותר‭ ‬מדי‭ ‬את‭ ‬המקורות‭ ‬העוסקים‭ ‬בכך‭). ‬וכך‭ ‬מומחים‭ ‬מטעם‭ ‬עצמם‭ ‬ליהדות‭ ‬מסבירים‭ ‬ש"זה‭ ‬לא‭ ‬יהודי‮"‬‭. ‬כי‭ ‬למרות‭ ‬שדוד‭ ‬הוא‭ ‬עדיין‭ ‬מבין‭ ‬השמות‭ ‬הנפוצים‭ ‬ביותר‭, ‬אנשים‭, ‬שכנראה‭ ‬לא‭ ‬פתחו‭ ‬תנ"ך‭ ‬מעולם‭ ‬מחשש‭ ‬הדתה‭, ‬מגדירים‭ ‬הגדרות‭ ‬שלפיהן‭ ‬דוד‭ ‬המלך‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬יהודי‭. ‬עובדה‭,‬‭ ‬הוא‭ ‬הרג‭ ‬את‭ ‬אויבי‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬בצורה‭ ‬אכזרית‭, ‬וכידוע‭ ‬זה‭ ‬לא‭ ‬יהודי‭. ‬חבל‭ ‬שיש‭ ‬מי‭ ‬שמבלבל‭ ‬בין‭ ‬דוד‭ ‬המלך‭ ‬ליש"ו‭ ‬ובין‭ ‬יהדות‭ ‬לנצרות‭, ‬אבל‭ ‬ביהדות‭ ‬בהחלט‭ ‬הורגים‭ ‬אויבים‭. ‬

02‭ ‬

עוד‭ ‬טען‭ ‬מי‭ ‬שטען‭  ‬שגם‭ ‬אם‭ ‬צריך‭ ‬להוציא‭ ‬להורג‭ ‬מחבלים‭, ‬צריך‭ ‬לעשות‭ ‬זאת‭ ‬בשקט‭ ‬ובדממה‭. ‬על‭ ‬קצות‭ ‬האצבעות‭. ‬גם‭ ‬זאת‭ ‬קונספציה‭ ‬שהיה‭ ‬צריך‭ ‬כבר‭ ‬מזמן‭ ‬למסמס‭: ‬כדי‭ ‬ליצור‭ ‬הרתעה‭, ‬כדי‭ ‬שמחבל‭ ‬ידע‭ ‬מה‭ ‬מחיר‭ ‬נסיונות‭ ‬הרצח‭ ‬שלו‭, ‬כדי‭ ‬שחמאס‭ ‬ידעו‭ ‬שלחטוף‭ ‬יהודי‭ ‬כדי‭ ‬לשחרר‭ ‬את‭ ‬חבריהם‭ ‬הרוצחים‭ ‬מהכלא‭ ‬כבר‭ ‬לא‭ ‬יהיה‭ ‬יעיל‭ – ‬צריך‭ ‬לספר‭ ‬בקול‭ ‬גדול‭, ‬ולהזכיר‭ ‬למי‭ ‬שלא‭ ‬התרכז‭ ‬בפעם‭ ‬הראשונה‭ ‬והשנייה‭, ‬ולעדכן‭ ‬את‭ ‬כולם‭ ‬בבשורה‭ ‬שמי‭ ‬שרוצח‭ ‬יהודי‭ – ‬דמו‭ ‬בראשו‭, ‬לא‭ ‬כמטאפורה‭, ‬אלא‭ ‬באמת‭.‬

03‭ ‬

מספרים‭  ‬על‭ ‬צדיק‭ ‬שביקש‭ ‬לברר‭ ‬מי‭ ‬יקבל‭ ‬מקום‭ ‬לצידו‭ ‬בגן‭ ‬עדן‭, ‬ונודע‭ ‬לו‭ ‬שהוא‭ ‬ישהה‭ ‬במחיצתו‭ ‬של‭ ‬יהודי‭ ‬פשוט‭. ‬הלך‭ ‬אותו‭ ‬צדיק‭ ‬לביתו‭ ‬של‭ ‬היהודי‭, ‬כדי‭ ‬להכיר‭ ‬את‭ ‬שכנו‭ ‬לעתיד‭ ‬ולברר‭ ‬מדוע‭ ‬זכה‭ ‬אותו‭ ‬יהודי‭ ‬להיות‭ ‬שכנו‭. ‬התברר‭ ‬לצדיק‭ ‬שאותו‭ ‬יהודי‭ ‬כל‭ ‬היום‭ ‬אוכל‭ ‬ואוכל‭ ‬ואוכל‭, ‬יהודי‭ ‬גדול‭ ‬ממדים‭. ‬הצדיק‭ ‬התפלא‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שיהודי‭ ‬שאינו‭ ‬עושה‭ ‬דבר‭ ‬מלבד‭ ‬לאכול‭ ‬יזכה‭ ‬להיות‭ ‬שכנו‭ ‬של‭ ‬צדיק‭. ‬לכן‭ ‬הוא‭ ‬שאל‭ ‬את‭ ‬היהודי‭ ‬למה‭ ‬הוא‭ ‬אוכל‭ ‬כל‭ ‬היום‭. ‬היהודי‭ ‬השיב‭ ‬שבילדותו‭ ‬היה‭ ‬עד‭ ‬לרציחתו‭ ‬של‭ ‬אביו‭. ‬הקוזקים‭ ‬דרשו‭ ‬מאביו‭ ‬לעבוד‭ ‬עבודה‭ ‬זרה‭, ‬אביו‭ ‬סרב‭ ‬והקוזקים‭ ‬שרפו‭ ‬אותו‭. ‬האב‭ ‬היה‭ ‬רזה‭ ‬וקטן‭ ‬ולקוזקים‭ ‬הספיקה‭ ‬מדורה‭ ‬קטנה‭. ‬מאז‭ ‬הבטיח‭ ‬אותו‭ ‬יהודי‭ ‬לעצמו‭ ‬שהוא‭ ‬יהיה‭ ‬יהודי‭ ‬גדול‭, ‬כדי‭ ‬שאם‭ ‬הקוזקים‭ ‬ישרפו‭ ‬אותו‭, ‬הוא‭ ‬יבער‭ ‬הרבה‭ ‬זמן‭, ‬וכולם‭ ‬יראו‭ ‬שיהודי‭ ‬לא‭ ‬נשרף‭ ‬סתם‭ ‬ככה‭ ‬בקלות‭. ‬

04‭ ‬

אלה‭ ‬האגדות‭ ‬שסיפרנו‭ ‬בגלות‭. ‬בגלות‭ ‬לא‭ ‬היה‭ ‬לנו‭ ‬אלא‭ ‬למסור‭ ‬את‭ ‬נפשנו‭. ‬אבל‭ ‬היום‭ ‬יש‭ ‬לנו‭ ‬סוף‭ ‬סוף‭ ‬מדינה‭ ‬ריבונית‭, ‬ושוב‭ ‬לא‭ ‬תהיה‭ ‬תפארתנו‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬שאנחנו‭ ‬מוכנים‭ ‬לבעור‭ ‬הרבה‭ ‬זמן‭. ‬במקום‭ ‬למסור‭ ‬את‭ ‬עצמנו‭ ‬להריגה‭, ‬עכשו‭ ‬הזמן‭ ‬למסור‭ ‬את‭ ‬חיי‭ ‬רוצחנו‭ ‬ואויבנו‭ ‬לשמיים‭. ‬צריך‭ ‬שידעו‭ ‬בכל‭ ‬העולם‭: ‬הדם‭ ‬שלנו‭ ‬יקר‭. ‬יהודי‭ ‬לא‭ ‬נרצח‭ ‬סתם‭ ‬ככה‭ ‬בקלות‭. ‬

05‭ ‬

אבל‭ ‬בניגוד‭ ‬לכל‭ ‬מיני‭ ‬מספרי‭ ‬סיפורים‭ ‬על‭ ‬יהדות‭ ‬גלותית‭ ‬כנועה‭. ‬רוב‭ ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬שמחים‭ ‬היום‭ ‬על‭ ‬הבעת‭ ‬חוזק‭ ‬מול‭ ‬האויבים‭, ‬על‭ ‬הנחישות‭, ‬על‭ ‬אמירת‭ ‬האמת‭ ‬בקול‭ ‬ובלי‭ ‬חשש‭, ‬ועל‭ ‬הבעת‭ ‬עוצמה‭ ‬יהודית‭. ‬אז‭ ‬עכשיו‭ ‬עוצמה‭ ‬יהודית‭ ‬עובדת‭ ‬במרץ‭ ‬להעביר‭ ‬את‭ ‬החוק‭ ‬גם‭ ‬בקריאה‭ ‬שנייה‭ ‬ושלישית‭ ‬ולהכניס‭ ‬אותו‭ ‬לספר‭ ‬החוקים‭ ‬של‭ ‬מדינת‭ ‬ישראל‭. ‬תתפללו‭ ‬להצלחה‭, ‬וחג‭ ‬חנוכה‭ ‬שמח‭ . ‬

דעה מקצועית אובייקטיבית

דעה מקצועית אובייקטיבית

כשהגיע‭ ‬הדרבי‭ ‬הגדול‭ ‬שכולם‭ ‬ציפו‭ ‬לו‭, ‬לא‭ ‬היה‭ ‬שופט‭. ‬אבל‭…
מאחורי כל אשת פוליטיקאי מצליחה עומד גבר אוהב

מאחורי כל אשת פוליטיקאי מצליחה עומד גבר אוהב

01‭ ‬יום‭ ‬אחד‭ ‬פגש‭ ‬אותי‭ ‬איש‭ ‬צעיר‭, ‬בתחילת‭ ‬דרכו‭ ‬הפוליטית‭,…
כשמתייחסים לאנשים מסויימים בזלזול

כשמתייחסים לאנשים מסויימים בזלזול

01‭ ‬קראתי‭ ‬ברשתות‭ ‬שעדי‭ ‬אשכנזי‭, ‬סטנדאפיסטית‭ ‬מהשמאל‭, ‬צילמה‭ ‬במהלך‭ ‬הופעה‭…
אנו בוחרים בחיים והבוחר במוות ישא באחריות

אנו בוחרים בחיים והבוחר במוות ישא באחריות

השבוע‭ ‬עבר‭ ‬בקריאה‭ ‬ראשונה‭  ‬חוק‭ ‬עונש‭ ‬מוות‭ ‬למחבלים‭. ‬בהצגת‭ ‬החוק‭…
חינוך לקבלת האחר ושנאת ההוא

חינוך לקבלת האחר ושנאת ההוא

01‭ ‬בשנים‭ ‬הראשונות‭ ‬לקום‭ ‬המדינה‭, ‬הפוליטיקאים‭ ‬והמורים‭ ‬מהצד‭ ‬השמאלי‭ ‬של‭…
גבורה מעוררת השראה

גבורה מעוררת השראה

01‭ ‬קרית‭ ‬ארבע‭ ‬לבשה‭ ‬השבוע‭ ‬חג‭. ‬נראה‭ ‬שהרגע‭ ‬הזה‭ ‬הוא‭…
אל תתנו למחבלים לנצח

אל תתנו למחבלים לנצח

לפני‭ ‬שנתים‭ ‬הערבים‭ ‬יצאו‭ ‬להתקפת‭ ‬טרור‭ ‬על‭ ‬ישראל‭. ‬למה‭? ‬כי‭…
לכתך אחרי במדבר

לכתך אחרי במדבר

הדרך‭ ‬לארץ‭ ‬ישראל‭ ‬עוברת‭ ‬בישיבה‭ ‬בסוכות‭ ‬במדבר‭. ‬לכתך‭ ‬אחרי‭ ‬במדבר‭…
תשובה אל חבלי ארצנו

תשובה אל חבלי ארצנו

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬הוא‭ ‬יום‭ ‬של‭ ‬חשבון‭ ‬נפש‭. ‬אבל‭ ‬הוא‭…
שירבו נצחונותינו כרימון

שירבו נצחונותינו כרימון

01‭ ‬בתקופה‭ ‬הזאת‭, ‬כל‭ ‬שנה‭ ‬מחדש‭ ‬הלילות‭ ‬מלאים‭ ‬באוויר‭ ‬חגים‭…
העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

העובדות לא יבלבלו את הסטיגמות

אי‭ ‬אז‭ ‬לפני‭ ‬כמה‭ ‬עשורים‭, ‬צחקה‭ ‬כל‭ ‬המדינה‭ ‬כשהגששים‭ ‬ירדו‭…
אידיאולוגיה גנוזה

אידיאולוגיה גנוזה

בבית‭ ‬כנסת‭ ‬אחד‭ ‬שהייתי‭ ‬מתפלל‭ ‬בו‭ ‬פעם‭, ‬עברו‭ ‬לחברה‭ ‬חיצונית‭…
קהילת קנאי תל אביב

קהילת קנאי תל אביב

עיריית‭ ‬תל‭ ‬אביב‭ ‬היא‭ ‬עירייה‭ ‬מאד‭ ‬דתית‭, ‬אפשר‭ ‬אפילו‭ ‬לומר‭…