הרב גבי קדוש

בית‭ ‬מקדש‭:‬ מה‭ ‬חסר‭ ‬לנו‭?‬

הרב גבי קדוש

בתחילתו‭ ‬של‭ ‬שיעור‭ ‬שאלתי‭ ‬את‭ ‬הנוכחים‭ ‬מה‭ ‬הדבר‭ ‬הקשה‭ ‬ביותר‭ ‬בימי‭ ‬בין‭ ‬המצרים‭? ‬קיבלתי‭ ‬תשובות‭ ‬מגוונות‭: ‬איסור‭ ‬שמיעת‭ ‬מוזיקה‭, ‬איסור‭ ‬השחייה‭, ‬איסור‭ ‬קניית‭ ‬בגדים‭ ‬חדשים‭ ‬וחלק‭ ‬אף‭ ‬אמרו‭ ‬איסור‭ ‬אכילת‭ ‬בשר‭… ‬כאן‭ ‬מתחילה‭ ‬הבעיה‭, ‬הדבר‭ ‬הקשה‭ ‬ביותר‭ ‬בימי‭ ‬בין‭ ‬המצרים‭ ‬שאין‭ ‬לנו‭ ‬בית‭ ‬מקדש‭! ‬שום‭ ‬מנהג‭ ‬ממנהגי‭ ‬האבלות‭ ‬אינו‭ ‬יכול‭ ‬להתקרב‭ ‬לגודל‭ ‬החסרון‭, ‬שלצערנו‭ ‬לפעמים‭ ‬התרגלנו‭ ‬לכך‭, ‬שאין‭ ‬לנו‭ ‬בית‭ ‬מקדש‭. ‬

בעולם‭ ‬הרבני‭ ‬ידוע‭ ‬שתקופה‭ ‬זו‭ ‬של‭ ‬השנה‭ ‬היא‭ ‬רוויה‭ ‬בשאלות‭ ‬הלכתיות‭ ‬שהמכנה‭ ‬המשותף‭ ‬שלהם‭ ‬חיפושים‭ ‬אחרי‭ ‬‮'‬היתרים‭ ‬הלכתיים‮'‬‭, ‬האם‭ ‬מותר‭ ‬לשמוע‭ ‬מוזיקה‭ ‬שקטה‭? ‬לשחות‭ ‬לשם‭ ‬התעמלות‭? ‬לקנות‭ ‬בגד‭ ‬ולא‭ ‬ללבוש‭ ‬וכו‮'‬‭. ‬שאלות‭ ‬לגיטימיות‭ ‬לגמרי‭ ‬אך‭ ‬הם‭ ‬מגלות‭ ‬את‭ ‬עומק‭ ‬השבר‭ ‬שאנו‭ ‬שקועים‭ ‬בו‭ ‬שאינינו‭ ‬מרגישים‭ ‬כלל‭ ‬בחסרונו‭ ‬של‭ ‬בית‭ ‬מקדש‭ ‬ולכן‭ ‬הוא‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬באמת‭ ‬חסר‭ ‬לנו‭. ‬ואני‭ ‬תוהה‭ ‬שהרי‭ ‬לעולם‭ ‬לא‭ ‬נשאל‭ ‬רב‭ ‬ע"י‭ ‬איש‭ ‬או‭ ‬אשה‭ ‬שיושבים‭ ‬שבעה‭ ‬על‭ ‬קרוב‭ ‬משפחתם‭: ‬‮'‬האם‭ ‬מותר‭ ‬לקנות‭ ‬בקניון‭ ‬בגדים‭ ‬ולא‭ ‬ללבוש‭ ‬בגלל‭ ‬שיש‭ ‬כעת‭ ‬מבצע‭ ‬‮'‬שניים‭ ‬במחיר‭ ‬אחד‮'‬‭… ‬האם‭ ‬מותר‭ ‬לעבור‭ ‬דירה‭ ‬באמצע‭ ‬השבעה‭ ‬כי‭ ‬כעת‭ ‬ההובלה‭ ‬זולה‭… ‬האם‭ ‬מותר‭ ‬לשמוע‭ ‬מוזיקה‭ ‬שקטה‭ ‬וכו‮'‬‭. ‬למה‭ ‬לא‭ ‬נשאל‭? ‬כי‭  ‬היושב‭ ‬באבלו‭ ‬לא‭ ‬רוצה‭ ‬לקנות‭ ‬בגדים‭, ‬ולא‭ ‬רוצה‭ ‬לעבור‭ ‬דירה‭ ‬וגם‭ ‬ממש‭ ‬לא‭ ‬מתחשק‭ ‬לו‭ ‬לשמוע‭ ‬מוזיקה‭. ‬

נכון‭, ‬המרחק‭ ‬של‭ ‬1956‭ ‬שנים‭ ‬מאז‭ ‬שחרב‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭ ‬השני‭ ‬נתן‭ ‬בנו‭ ‬אותותיו‭ ‬ואנו‭ ‬לא‭ ‬מכירים‭ ‬מציאות‭ ‬חיים‭ ‬שלמה‭ ‬ומופלאה‭ ‬של‭ ‬בית‭ ‬מקדש‭. ‬כיצד‭ ‬הבית‭ ‬בירושלים‭ ‬השפיע‭ ‬על‭ ‬כל‭ ‬חיי‭ ‬האומה‭ ‬ועל‭ ‬כל‭ ‬העולם‭ ‬כולו‭, ‬אך‭ ‬באמת‭ ‬הנשמה‭, ‬נשמתנו‭ ‬ונשמת‭ ‬העם‭ ‬כולו‭ ‬והעולם‭ ‬כולו‭ ‬חסרה‭… ‬אנו‭ ‬מתפללים‭ ‬על‭ ‬בניינו‭, ‬שרים‭ ‬וזוכרים‭ ‬את‭ ‬ירושלים‭, ‬השארנו‭ ‬אמה‭ ‬על‭ ‬אמה‭ ‬לא‭ ‬מסוידת‭ ‬בביתנו‭ ‬בכדי‭ ‬שלא‭ ‬נשכח‭ ‬שאין‭ ‬לאלוקים‭ ‬בית‭, ‬שחסרים‭ ‬לנו‭ ‬הלב‭ ‬והנשמה‭. ‬בכדי‭ ‬להגיע‭ ‬למדרגת‭ ‬שקיקה‭ ‬ורצון‭ ‬אמיתי‭ ‬שיבנה‭ ‬לנו‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭ ‬במהרה‭ ‬בימינו‭, ‬קבעו‭ ‬לנו‭ ‬חז"ל‭ ‬את‭ ‬מנהגי‭ ‬האבלות‭ ‬בימים‭ ‬אלו‭, ‬וכפי‭ ‬שכתב‭ ‬האדמו"ר‭ ‬מסלונים‭ [‬נתיבות‭ ‬שלום‭ ‬עמ‮'‬‭ ‬קצ‭]:‬‮'‬המשמעות‭ ‬של‭ ‬האבלות‭ ‬על‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭ ‬היא‭ – ‬אי‭ ‬השלמה‭ ‬עם‭ ‬חורבנו‭ ‬ותשוקה‭ ‬לבניינו‭, ‬שישראל‭ ‬אינם‭ ‬משלימים‭ ‬לרגע‭ ‬אחד‭ ‬עם‭ ‬זה‭ ‬שבית‭ ‬המקדש‭ ‬חרב‭ ‬ותמיד‭ ‬הם‭ ‬מעלים‭ ‬את‭ ‬זכרונו‭ ‬על‭ ‬לבם‭ ‬ומשתוקקים‭ ‬ומצפים‭ ‬מתי‭ ‬יבנה‭ ‬ביהמ"ק‮'‬‭ ‬ומצטט‭ ‬את‭ ‬דבריו‭ ‬של‭ ‬של‭ ‬מרן‭ ‬הק‮'‬‭ ‬מקוברין‭ ‬זי"ע‭ ‬‮'‬שהגרוע‭ ‬ביותר‭ ‬הוא‭ ‬כאשר‭ ‬משלימים‭ ‬עם‭ ‬המצב‭ ‬כמות‭ ‬שהוא‭, ‬וכך‭ ‬האסון‭ ‬הגדול‭ ‬ביותר‭ ‬הוא‭ ‬כאשר‭ ‬יהודי‭ ‬משלים‭ ‬שאפשר‭ ‬לחיות‭ ‬גם‭ ‬בלי‭ ‬בית‭ ‬מקדש‮'‬‭.‬

אז‭ ‬מה‭ ‬באמת‭ ‬חסר‭ ‬לנו‭? ‬כותב‭ ‬הרב‭ ‬קוק‭ ‬בסידורו‭ [‬עמ‮'‬‭ ‬קכז‭]: ‬‮'‬כל‭ ‬הקלקולים‭ ‬הפרטיים‭ ‬באים‭ ‬רק‭ ‬מחסרונה‭ ‬של‭ ‬הארת‭ ‬החיים‭ ‬הכלליים‭. ‬חרבן‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭, ‬שנטל‭ ‬כבוד‭ ‬מבית‭ ‬חיינו‭, ‬הוא‭ ‬הוא‭ ‬הגורם‭ ‬שעולמנו‭ ‬נחשך‭, ‬והנשמות‭ ‬סובלות‭ ‬מצרים‭ ‬ומחשכים‭, ‬ועל‭ ‬כן‭ ‬באים‭ ‬הגרעונות‭ ‬הנוראים‭, ‬המסבבים‭ ‬כל‭ ‬חטא‭, ‬כל‭ ‬עון‭ ‬וכל‭ ‬פשע‮'‬‭.  ‬

עולמנו‭ ‬נחשך‭, ‬תחנת‭ ‬הכח‭, ‬טורבינת‭ ‬החשמל‭ ‬העיקרית‭ ‬של‭ ‬האור‭ ‬בעולם‭ ‬הפסיקה‭ ‬לפעול‭ ‬כשחרב‭ ‬בית‭ ‬המקדש‭. ‬ההשלכות‭ ‬עלינו‭ ‬קשות‭ ‬מאוד‭, ‬קלקולים‭ ‬גשמיים‭ ‬ורוחניים‭ ‬וגרעונות‭ ‬איומים‭. ‬נכון‭, ‬אינינו‭ ‬מרגישים‭ ‬זאת‭, ‬אנו‭ ‬כמו‭ ‬העיוור‭ ‬מלידה‭ ‬שלא‭ ‬מבין‭ ‬את‭ ‬יתרון‭ ‬האור‭ ‬על‭ ‬החושך‭, ‬אך‭ ‬הנשמה‭ ‬שלנו‭ ‬צועקת‭ ‬ודורשת‭ ‬את‭ ‬האור‭ ‬המיוחד‭ ‬הזה‭: ‬‮'‬על‭ ‬כן‭ ‬מוכרחת‭ ‬היא‭ ‬הנשמה‭ ‬הישראלית‭ ‬לבקש‭ ‬את‭ ‬תקונה‭ ‬בשרשה‭, ‬יוחזר‭ ‬כבוד‭ ‬ד‮'‬‭ ‬על‭ ‬מכונו‭, ‬יגלה‭ ‬הדר‭ ‬הקדש‭ ‬וזיוו‭ ‬בעולם‭, ‬והכל‭ ‬ישוב‭ ‬על‭ ‬מכונו‮'‬‭ [‬שם‭]. ‬לכן‭ ‬ימי‭ ‬בין‭ ‬המצרים‭ ‬שבהם‭ ‬אנו‭ ‬חווים‭ ‬את‭ ‬עומק‭ ‬החושך‭ ‬של‭ ‬חסרון‭ ‬בית‭ ‬מקדש‭ ‬הם‭ ‬גם‭ ‬הימים‭ ‬שבהם‭ ‬יש‭ ‬כח‭ ‬להארת‭ ‬ובניינו‭ ‬מחדש‭. ‬‮'‬כל‭ ‬המתאבל‭ ‬על‭ ‬ירושלים‭ ‬‮–‬‭ ‬זוכה‭ ‬ורואה‭ ‬בשמחתה‮'‬‭. ‬■

עוד במדור זה

כתיבה וחתימה (טובה)

כתיבה וחתימה (טובה)

לומדי הדף היומי ובכלל תלמידי חכמי ישראל, למדו כי ישנה מחלוקת עקרונית במסכת גיטין האם הכתיבה כרתי (לשמה), כלומר האם הגט אמור להיות כתוב לשמה של האישה או שמא רק החתימה של העדים אמורה להיות דווקא לשמה של האישה, או שמא עדי מסירה כרתי, דהיינו מסירת הגט היא שצריכה להיות לשמה (דעת התנא רבי מאיר).
הגמרא במסכת גיטין בדף כג עמוד א דנה בעניין זה, ושואלת הכיצד נסביר את דעת רבי מאיר שאמר כי עדי חתימה בלבד צריכים לחתום לשמה ולא לכתוב את הגט לשמה של האישה, ומסבירה הגמרא שאכן, הכתיבה צריכה להיות לשמה, ורבי מאיר התכוון ששמה של האישה בלבד צריך להיכתב עבור האישה הספציפית הזו.
עד כאן למדנות תלמודית.
בימים אלו אנו מברכים איש את רעהו בכתיבה ובחתימה טובה, נשאלת השאלה מה העיקר – האם הכתיבה (כמו שראינו למשל במסכת גיטין לעיל) או דווקא החתימה, שכן אנו יודעים למשל שחוזה שלא נחתם על ידי הצדדים אינו מחייב אותם. החשיבות מתרחבת אף לעניין חשיבות הימים הנוראים – האם בראש השנה יכתבון זה העיקר, או שמא בצום יום כיפור יחתמון חשוב בשל היותו מועד החתימה?
במסכת ראש השנה בדף טז מסבירה הגמרא ואומרת "הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם ביום הכיפורים דברי ר' מאיר, ר' יהודה אומר הכל נידונין בראש השנה וגזר דין שלהם נחתם כל אחד ואחד בזמנו, בפסח על התבואה, בעצרת על פירות האילן, בחג נידונין על המים ואדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכיפורים". הגמרא אם כן מחלקת בין כתיבה לחתימה, ומלשונה משתמע שהכתיבה היא הליך הדין, הדיון הענייני שבו ניתן לשנות לטובה או לרעה את פסק הדין אשר ייחתם בסופו של דבר במועד ה'שרירותי' שבו נחתמים ברואיו של הקב"ה.
אלא שהגמרא קוראת ליום הכיפורים 'גמר דין', בשונה מיום החתימה, המועד הטכני שבו נחתם דינו של האדם.
מה אם כן חשוב יותר – יום הכיפורים או ראש השנה? כתיבת הדין שבה ניתן להשפיע על הדיין היושב בדין, או שמא יום הכיפורים חמור הוא שבו נחתמים ברואיו של מלך מלכי המלכים?
כאשר דיין חותם את הדין נעשה טקס, טקסיות החתימה מחייבת את כיבוד המעמד המלכותי המחייב. האדם היודע שביום זה נחתם גזר דינו צריך לנהוג בהתאם. מאידך, בראש השנה, כתיבת האדם היא בהתאם למצוותיו ולתפילותיו כפי שהיו עד לראש השנה ובמהלכו – מאכל, משתה, לימוד ותפילה.
למשל, חוק הירושה מכיר בצוואה בכתב יד, דהיינו הרשומה כולה בכתב ידו של המצווה. צוואה שכזו חייבת להיות בנוסף חתומה על ידו. לחתימה יש אקט מחייב. הכתיבה מעידה על הרצון של המצווה, והחתימה מעידה על גמירות הדעת.
אולם, צוואה בעל פה (למשל כאשר מדובר באדם גוסס 'שכיב מרע'), תהא תקפה כמובן ללא חתימת המצווה, אלא רק על פי עדותם של שני עדים המאשרים את דברי המצווה שנאמרו על פה.
מכאן, לעיתים לחתימה יש תוקף ולעיתים אינה משמעותית כלל. וכן כתב ידו של האדם חשוב כמו חתימה, ולעיתים דבריו שנאמרו בעל פה חשובים יותר מהחתימה עצמה.
גם חוק חתימה אלקטרונית התשס"א 2001 ביטל למעשה את החתימה המסורתית, והפך אותה למעין קובץ מאפיין של האדם המאשר את המסמך האלקטרוני שעליו הוא חותם אלקטרונית.
תפילות הימים הנוראים מלמדות אותנו כי חסדיו של הבורא עם ברואיו לא עברו 'שדרוג', ושעדיין הטקסיות בחתימה קיימת. טקסיות זו מאפשרת לנו לנצל את המעמד לקבלת זכויות רבות ככל הניתן בין כסה לעשור ובעשור עצמו, הוא יום החתימה.
כתיבה וחתימה טובה לכל בית ישראל. ■

מנקים אשליות לפסח

מנקים אשליות לפסח

פסח מתקרב אלינו בצעדי ענק, וביחד איתו כל נשות ישראל…
״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

״מילדים ועד לשר גדול בישראל – החיבה הייתה אותה חיבה״

בליל יום שני האחרון, נר שמיני של חנוכה, ניצחו אראלים…
את המציאות הזאת צריך לשנות

את המציאות הזאת צריך לשנות

ההסכמים הקואליציוניים הולכים ונסגרים, והממשלה צפויה לקום בעוד פחות משבועיים,…
"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

"איפה כל הקצינים שישנים על האף?!"

בהילולת ל"ג בעומר בקבר רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון…
״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

״המוגבלות לא הייתה מגבלה״

אמנון ודניאלה וייס הם זוג מוכר – בשומרון בפרט וברחבי…
נשות החיל

נשות החיל

כולנו נחשפנו לתמונת ׳נשות הקואליציה׳, שזכתה לפרסום רב בשל העובדה…
ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

ניפוח מלאכותי של 1.5 מיליון

לרוב, את יהודה ושומרון אנחנו מזכירים בעניין תשתיות לקויות או…
הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

הגשמת חלום: משלחת ישראלית מיוחדת למונדיאל 2022

ברחבי העולם וגם כאן בישראל נרשמת התרגשות רבה לקראת מונדיאל…
״רבותיי, יש פה הפקרות״

״רבותיי, יש פה הפקרות״

במוצאי השבת האחרונה אירע פיגוע קשה בחברון שבו נרצח יהודי…
הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

הכסף מועבר בשיטות מאוד מתוחכמות לעזה

״אללה אסלאם״, ״איום דאעש״, ״היג’רה״, "דאעש: הדור הבא", "וידויים מדאע"ש",…
חלב פרווה אמיתי

חלב פרווה אמיתי

תעשיית המזון בעולם עומדת להשתנות בשנים הקרובות. זו לא שאלה…
אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

אמת מה נהדר שחלק מחוכמתו ליראיו

הרב אברהם אלקנה כהנא שפירא זצ״ל, המוכר כ׳רב אברום׳, העמיד…
"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

"אולי צריך להעריך דתיים-מבית יותר מחוזרים בתשובה"

״הפעם הראשונה שבה שמרתי את יום כיפור וצמתי הייתה בגיל…
גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

גם לסיום קשה יש התחלה חדשה

לקראת ראש השנה אנשים נוהגים לקבל על עצמם החלטות טובות,…
שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

שגרירת ישראל האחרונה שפגשה את המלכה

הממלכה המאוחדת של בריטניה הרכינה ראשה בשבוע שעבר, עת נודע…