הרב חגי לונדין

בלבבי משכן אבנה

01‭ ‬

בפרשת‭ ‬תרומה‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬המשכן‭, ‬בית‭ ‬המקדש‭ ‬בגלגולו‭ ‬הראשון‭. ‬המשכן‭ ‬היה‭ ‬מלאכת‭ ‬מחשבת‭ ‬של‭ ‬פאר‭, ‬יצירה‭ ‬ושלמות‭. ‬פרטי‭ ‬פרטים‭ ‬של‭ ‬כסף‭ ‬וזהב‭, ‬בדים‭, ‬צמחים‭ ‬ואומנות‭. ‬בלב‭ ‬המשכן‭ ‬ישב‭ ‬ארון‭ ‬העדות‭ ‬ובו‭ ‬לוחות‭ ‬הברית‭, ‬ומעליו‭ ‬הכרובים‭, ‬דמויות‭ ‬מלאכים‭ ‬ש"דמות‭ ‬פרצוף‭ ‬תינוק‭ ‬להם‮"‬‭ (‬רש"י‭). ‬בתוך‭ ‬כל‭ ‬היצירתיות‭ ‬הפאר‭ ‬והשכלול‭, ‬מבעד‭ ‬למסכי‭ ‬הזהב‭ ‬והכסף‭ ‬נמצאת‭ ‬‮"‬התינוקיות‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬המקור‭ ‬שממנו‭ ‬אדם‭ ‬יונק‭; ‬הקדושה‭; ‬הלב‭ ‬הטהור‭; ‬ילד‭ ‬של‭ ‬אבא‭.‬

02‭ ‬

באופן‭ ‬טבעי‭ ‬ככל‭ ‬שהתינוק‭ ‬גדל‭ ‬המערכות‭ ‬החיצוניות‭ ‬שואבות‭ ‬אותו‭: ‬ההצלחה‭; ‬היצירה‭; ‬המימוש‭ ‬העצמי‭; ‬ההערצה‭ ‬של‭ ‬הסביבה‭, ‬וכו‮'‬‭. ‬ואז‭ ‬הוא‭ ‬עלול‭ ‬למצוא‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬מוותר‭ ‬על‭ ‬מקום‭ ‬היניקה‭; ‬הוא‭ ‬עלול‭ ‬אפילו‭ ‬להכריז‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬בגאווה‭. ‬לשכוח‭ ‬מהיכן‭ ‬הוא‭ ‬בא‭ ‬ולאן‭ ‬הוא‭ ‬הולך‭. ‬אלפי‭ ‬הלייקים‭ ‬מעניקים‭ ‬אשליה‭ ‬של‭ ‬‮"‬אמת‭ ‬מורכבת‮"‬‭ ‬שמנסה‭ ‬להחליף‭ ‬אמת‭ ‬פשוטה‭.‬

03‭ ‬

בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬‮–‬‭ ‬כשירו‭ ‬של‭ ‬הרב‭ ‬יצחק‭ ‬הוטנר‭ ‬זצ"ל‭ ‬‮–"‬בלבבי‭ ‬משכן‭ ‬אבנה‭ ‬להדר‭ ‬כבודו‮"‬‭. ‬ההצלחה‭ ‬בעולם‭ ‬הזה‭ ‬תלויה‭ ‬במשכן‭ ‬ששוכן‭ ‬בליבנו‭. ‬וכל‭ ‬אחד‭ ‬מאיתנו‭ ‬כדאי‭ ‬שיזכור‭ ‬שבשעת‭ ‬פטירתו‭ ‬של‭ ‬אדם‭ ‬אין‭ ‬מלוין‭ ‬לו‭ ‬לאדם‭ ‬לא‭ ‬כסף‭ ‬ולא‭ ‬זהב‭ ‬ולא‭ ‬אבנים‭ ‬טובות‭ ‬ומרגליות‭ ‬‮–‬‭ ‬ולא‭ ‬לייקים‭ ‬‮–‬‭ ‬אלא‭ ‬תורה‭ ‬ומעשים‭ ‬טובים‭ ‬בלבד‭. ‬כאשר‭ ‬אדם‭ ‬בונה‭ ‬משכן‭ ‬אמיתי‭ ‬בלבבו‭ ‬הוא‭ ‬הולך‭ ‬ויוצר‭, ‬מגיע‭ ‬לכל‭ ‬המערכות‭ ‬‮–‬‭ ‬אבל‭ ‬כל‭ ‬חייו‭ ‬הם‭ ‬רצף‭ ‬גדול‭ ‬של‭ ‬תורה‭ ‬ומעשים‭ ‬טובים‭.‬

04‭ ‬

‮"‬הופר‭ ‬החוזה‭ ‬בין‭ ‬המדינה‭ ‬לאזרחיה‮"‬‭; ‬‮"‬הממשלה‭ ‬לא‭ ‬ראויה‭ ‬לעם‭ ‬הזה‮"‬‭; ‬‮"‬הפקרתם‭ ‬ועכשיו‭ ‬תשלמו‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬משפטי‭ ‬הרעל‭ ‬הללו‭ ‬שמטופטפים‭ ‬כבר‭ ‬שנה‭ ‬וחצי‭ ‬בידי‭ ‬קבוצה‭ ‬מאד‭ ‬מסוימת‭ ‬‮–‬‭ ‬יוצאים‭ ‬מתוך‭ ‬נקודת‭ ‬הנחה‭ ‬שקיימת‭ ‬הפרדה‭ ‬בין‭ ‬האזרחים‭ ‬לבין‭ ‬המדינה‭. ‬הלך‭ ‬החשיבה‭ ‬הוא‭ ‬שמדינת‭ ‬ישראל‭ ‬היא‭ ‬סוג‭ ‬של‭ ‬‮"‬ספק‭ ‬שירותים‮"‬‭ ‬והאזרח‭ ‬הוא‭ ‬בעמדת‭ ‬לקוח‭. ‬ברגע‭ ‬שזוהי‭ ‬צורת‭ ‬החשיבה‭ ‬הרי‭ ‬גם‭ ‬ברור‭ ‬ש"מגיע‭ ‬לי‮"‬‭, ‬ואוי‭ ‬ואבוי‭ ‬למי‭ ‬שלא‭ ‬ייתן‭ ‬לי‭.‬

05‭ ‬

פרשיות‭ ‬השבוע‭ ‬הללו‭ ‬עוסקות‭ ‬בתרומה‭ ‬שהביאו‭ ‬בני‭ ‬ישראל‭ ‬לבניין‭ ‬המשכן‭. ‬המלה‭ ‬תרומה‭ ‬נגזרת‭ ‬מהשורש‭ ‬רו"ם‭. ‬תרומה‭ ‬מאפשרת‭ ‬להתרומם‭; ‬להצליח‭ ‬להתנשא‭ ‬מעבר‭ ‬לאגואיזם‭ ‬האישי‭ ‬ולהתחבר‭ ‬למשהו‭ ‬גדול‭ ‬יותר‭. ‬כל‭ ‬פרט‭ ‬במשכן‭ ‬התחבר‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭ ‬לבניין‭ ‬שלם‭. ‬היכולת‭ ‬לתרום‭ ‬לכלל‭ ‬היא‭ ‬בכך‭ ‬שהפרט‭ ‬רואה‭ ‬עצמו‭ ‬כשותף‭ ‬עם‭ ‬הכלל‭ ‬ולא‭ ‬כמשקיף‭ ‬מן‭ ‬הצד‭.‬

06‭ ‬

בוודאי‭ ‬שיש‭ ‬מקום‭ ‬לביקורת‭ ‬נוקבת‭ ‬כלפי‭ ‬אנשים‭ ‬ספציפיים‭ ‬במדינה‭ ‬אולם‭ ‬עמדת‭ ‬התורם‭ ‬היא‭ ‬עמדת‭ ‬שותף‭ ‬ולא‭ ‬עמדת‭ ‬לקוח‭. ‬כשם‭ ‬שבני‭ ‬זוג‭ ‬יכולים‭ ‬לבקר‭ ‬אחד‭ ‬את‭ ‬השני‭, ‬וכשם‭ ‬שישנם‭ ‬חיכוכים‭ ‬בין‭ ‬הורים‭ ‬לילדים‭ ‬‮–‬‭ ‬ויחד‭ ‬עם‭ ‬זאת‭ ‬המצב‭ ‬הבריא‭ ‬הוא‭ ‬שהם‭ ‬רואים‭ ‬את‭ ‬עצמם‭ ‬כיחידה‭ ‬אחת‭, ‬וממילא‭ ‬הביקורת‭ ‬תהיה‭ ‬עניינית‭, ‬פחות‭ ‬ארסית‭ ‬וללא‭ ‬איומים‭.‬

07‭ ‬

מי‭ ‬שמצוי‭ ‬בעמדה‭ ‬נפשית‭ ‬כזו‭ ‬יודע‭ ‬גם‭ ‬להוקיר‭ ‬תרומה‭ ‬של‭ ‬אחרים‭. ‬לפני‭ ‬שנה‭, ‬בעת‭ ‬שהיינו‭ ‬מפונים‭ ‬מהעיר‭ ‬שדרות‭ ‬ושהינו‭ ‬ארבעה‭ ‬חודשים‭ ‬בבתי‭ ‬מלון‭ ‬הזכרתי‭ ‬לעצמי‭ ‬מידי‭ ‬פעם‭ ‬שבמדינות‭ ‬אחרות‭ ‬שבהן‭ ‬נאלצים‭ ‬לפנות‭ ‬אזרחים‭ ‬עקב‭ ‬מלחמה‭ ‬או‭ ‬אסון‭ ‬טבע‭ ‬‮–‬‭ ‬לא‭ ‬תמיד‭ ‬מיישבים‭ ‬את‭ ‬הפליטים‭ ‬בבתי‭ ‬מלון‭ ‬והם‭ ‬לא‭ ‬זוכים‭ ‬להטבות‭ ‬מהממשלה‭ (!) ‬ולחיבוק‭ ‬שלא‭ ‬נגמר‭ ‬מכל‭ ‬שכבות‭ ‬האוכלוסייה‭. ‬עם‭ ‬ישראל‭ ‬אוהב‭ ‬לקטר‭ ‬אבל‭ ‬גם‭ ‬יודע‭ ‬לתרום‭ ‬מכל‭ ‬הלב‭. ‬

עוד במדור זה

פתיון זעם

פתיון זעם

01‭ ‬

אוקספורד‭ ‬הכריזה‭ ‬על‭ ‬מילת‭ ‬השנה‭ – ‬‮"‬rage bait‮"‬‭ (‬פתיון‭ ‬זעם‭) – ‬תוכן‭ ‬במרשתת‭ ‬שנועד‭ ‬במכוון‭ ‬להכעיס‭, ‬לעורר‭ ‬זעם‭ ‬ולהוציא‭ ‬אותנו‭ ‬משלוותנו‭. ‬השימוש‭ ‬במילה‭ ‬זינק‭ ‬פי‭ ‬שלושה‭ ‬השנה‭, ‬והיא‭ ‬משקפת‭ ‬בדיוק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שכולנו‭ ‬חשים‭: ‬הרשתות‭ ‬החברתיות‭ ‬מוצפות‭ ‬בדמויות‭ ‬ובתכנים‭ ‬שמעוצבים‭ ‬כדי‭ ‬לגרום‭ ‬לנו‭ ‬להתפוצץ‭. ‬האלגוריתמים‭ ‬מעודדים‭ ‬את‭ ‬זה‭, ‬כי‭ ‬זעם‭ ‬מייצר‭ ‬קליקים‭, ‬ותגובות‭ ‬זועמות‭ ‬מייצרות‭ ‬תנועה‭ (‬טראפיק‭) ‬בחשבון‭.‬

02‭ ‬

יש‭ ‬לנו‭ ‬נטייה‭ ‬מזוכיסטית‭ ‬להיתפס‭ ‬אל‭ ‬הרע‭, ‬זה‭ ‬עונה‭ ‬לנו‭ ‬על‭ ‬הצורך‭ ‬הקמאי‭ ‬להוכיח‭ ‬שהעולם‭ ‬רע‭, ‬אי‭ ‬אפשר‭ ‬לסמוך‭ ‬על‭ ‬אחד‭ ‬ואז‭ ‬ממילא‭ ‬יאללה‭ ‬בלגן‭, ‬וגם‭ ‬אני‭ ‬לא‭ ‬מחויב‭ ‬לשום‭ ‬דחיית‭ ‬סיפוקים‭ ‬מוסרית‭. ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬לחוש‭ ‬תחושת‭ ‬עליונות‭, ‬שאנחנו‭ ‬יותר‭ ‬טובים‭ ‬מכל‭ ‬העולם‭, ‬כי‭ ‬כולם‭ ‬רעים‭ ‬חוץ‭ ‬מאתנו‭. ‬זה‭ ‬מכניס‭ ‬אותנו‭ ‬לפוזה‭ ‬של‭ ‬הצודק‭ ‬המעיר‭ ‬לאחרים‭, ‬ובכלל‭, ‬זה‭ ‬עוזר‭ ‬לנו‭ ‬להרגיש‭ ‬שהעולם‭ ‬לא‭ ‬נותן‭ ‬לנו‭ ‬מה‭ ‬שמגיע‭ ‬לנו‭. ‬תחושת‭ ‬הייאוש‭ ‬הכללית‭ ‬מסתדרת‭ ‬היטב‭ ‬עם‭ ‬תרבות‭ ‬הפרוגרס‭ ‬שרוצה‭ ‬לראות‭ ‬אפילה‭ ‬ופסימיות‭ ‬בכל‭ ‬דבר‭. ‬הנקודה‭ ‬היא‭ ‬שאנחנו‭ ‬לא‭ ‬באמת‭ ‬רואים‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬התמונה‭. ‬אנחנו‭ ‬רואים‭ ‬רק‭ ‬את‭ ‬מה‭ ‬שהאלגוריתם‭ ‬מעלה‭ ‬לנו‭.‬

03‭ ‬

האמת‭ ‬היא‭ ‬שרוב‭ ‬בני‭ ‬האדם‭ ‬טובים‭. ‬על‭ ‬כל‭ ‬דמות‭ ‬או‭ ‬תופעה‭ ‬מעצבנת‭ ‬יש‭ ‬מאה‭ ‬תופעות‭ ‬שעושות‭ ‬טוב‭ ‬בשקט‭, ‬מבלי‭ ‬שמישהו‭ ‬מצלם‭ ‬אותם‭ ‬או‭ ‬מעלה‭ ‬עליהם‭ ‬סטורי‭. ‬האווירה‭ ‬ש"העולם‭ ‬משתגע‮"‬‭ ‬מגיעה‭ ‬מפני‭ ‬שהתרבות‭ ‬שלנו‭ ‬מעצימה‭ ‬דמויות‭ ‬מוחצנות‭. ‬ככל‭ ‬שאדם‭ ‬פרובוקטיבי‭ ‬יותר‭ ‬‮–‬‭ ‬הוא‭ ‬תופס‭ ‬יותר‭ ‬נפח‭. ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬מפורסם‭ ‬יותר‭.‬

באנשים‭ ‬מסוג‭ ‬זה‭ ‬קיים‭ ‬פער‭ ‬טבעי‭ ‬בין‭ ‬התדמית‭ ‬החיצונית‭ ‬שלהם‭ ‬לבין‭ ‬מה‭ ‬שמתרחש‭ ‬בתוכם‭ ‬פנימה‭. ‬ולכן‭ ‬הם‭ ‬גם‭ ‬נופלים‭ ‬יותר‭, ‬וגוררים‭ ‬עימם‭ ‬את‭ ‬התחושה‭ ‬ש"כולם‭ ‬נופלים‭ ‬מסביב‮"‬‭. ‬זה‭ ‬בדיוק‭ ‬עיקרון‭ ‬ה‭-‬rage bait‭: ‬תוכן‭ ‬מוחצן‭ ‬ופרובוקטיבי‭ ‬שמושך‭ ‬תשומת‭ ‬לב‭ ‬לא‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬משמעותי‭, ‬אלא‭ ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬רועש‭.‬

04‭ ‬

כשיעקב‭ ‬ועשיו‭ ‬נפגשים‭ ‬בפרשת‭ ‬וישלח‭ ‬יעקב‭ ‬אומר‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬כל‮"‬‭, ‬ועשיו‭ ‬עונה‭ ‬‮"‬יש‭ ‬לי‭ ‬רב‮"‬‭. ‬המפרשים‭ ‬מסבירים‭ ‬שהמילה‭ ‬‮"‬כל‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬מבט‭ ‬כללי‭ ‬ואיכותי‭ ‬‮–‬‭ ‬חוויה‭ ‬של‭ ‬שלמות‭ ‬פנימית‭. ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬המילה‭ ‬‮"‬רב‮"‬‭ ‬מבטאת‭ ‬ריבוי‭ ‬כמותי‭ ‬מוחצן‭. ‬יותר‭ ‬חפצים‭, ‬יותר‭ ‬רעש‭, ‬יותר‭ ‬נוכחות‭.‬

05‭ ‬

אנשי‭ ‬הכמות‭ ‬תמיד‭ ‬מפורסמים‭ ‬יותר‭ ‬ומהירים‭ ‬יותר‭ ‬מאנשי‭ ‬האיכות‭. ‬לכן‭ ‬עשיו‭ ‬מציע‭ ‬בזחיחות‭ ‬‮"‬נסעה‭ ‬ונלכה‮"‬‭ ‬‮–‬‭ ‬בואו‭ ‬נזוז‭, ‬מהר‭, ‬קדימה‭. ‬אנשי‭ ‬האיכות‭, ‬לעומת‭ ‬זאת‭, ‬מופנמים‭ ‬ואיטיים‭ ‬יותר‭. ‬לכן‭ ‬יעקב‭ ‬עונה‭ ‬לו‭ ‬‮"‬ואני‭ ‬אתנהלה‭ ‬לאיטי‮"‬‭.‬

אנשים‭ ‬מוחצנים‭ ‬עולים‭ ‬מהר‭ ‬ונופלים‭ ‬מהר‭. ‬הם‭ ‬מקבלים‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭, ‬מדרגים‭ ‬במהירות‭ ‬בטיקטוק‭, ‬ואז‭ ‬קורסים‭ ‬בצורה‭ ‬דרמטית‭. ‬התרבות‭ ‬הדיגיטלית‭ ‬שלנו‭ ‬בנויה‭ ‬לתגמל‭ ‬את‭ ‬ה‭-‬rage bait‭, ‬את‭ ‬הפרובוקציה‭, ‬את‭ ‬העוצמה‭ ‬המוחצנת‭.‬

06‭ ‬

אבל‭ ‬הנה‭ ‬העניין‭: ‬לא‭ ‬להתרגש‭. ‬גם‭ ‬כשעשיו‭ ‬מגיע‭ ‬עם‭ ‬ארבע‭ ‬מאות‭ ‬איש‭, ‬וגם‭ ‬כשנאלצים‭ ‬להשתחוות‭ ‬לו‭ ‬והוא‭ ‬מקבל‭ ‬מיליוני‭ ‬לייקים‭ ‬‮–‬‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭, ‬‮"‬ועלו‭ ‬מושיעים‭ ‬בהר‭ ‬ציון‭ ‬לשפוט‭ ‬את‭ ‬הר‭ ‬עשו‭, ‬והיתה‭ ‬לה‮'‬‭ ‬המלוכה‮"‬‭.‬

איכות‭ ‬מנצחת‭ ‬כמות‭. ‬תמיד‭. ‬הדרך‭ ‬האיטית‭ ‬של‭ ‬יעקב‭, ‬הפנימית‭, ‬המהותית‭ ‬‮–‬‭ ‬היא‭ ‬זו‭ ‬שמחזיקה‭ ‬לאורך‭ ‬זמן‭. ‬הרעש‭ ‬של‭ ‬עשיו‭ ‬עובר‭. ‬למרות‭ ‬כל‭ ‬הזעם‭ ‬שברשת‭, ‬יש‭ ‬עדיין‭ ‬הרבה‭ ‬מאוד‭ ‬טוב‭ ‬בעולם‭. ‬רק‭ ‬שהוא‭ ‬לא‭ ‬מהודהד‭ ‬באותה‭ ‬עוצמה‭ ‬באלגוריתם‭; ‬כי‭ ‬הוא‭ ‬לא‭ ‬צריך‭. ‬

חלום שיתגשם

חלום שיתגשם

01‭ ‬

יעקב‭ ‬יוצא‭ ‬מבית‭ ‬אביו‭. ‬חז"ל‭ ‬אומרים‭ ‬על‭ ‬כך‭ ‬‮"‬שיציאת‭ ‬צדיק‭ ‬מן‭ ‬העיר‭ ‬עושה‭ ‬רושם‮"‬‭. ‬יציאה‭ ‬מאזור‭ ‬הנוחות‭ ‬היא‭ ‬סוג‭ ‬של‭ ‬טלטלה‭ ‬שמותירה‭ ‬רושם‭ ‬וחותם‭ ‬במציאות‭; ‬יציאה‭ ‬למלחמה‭; ‬יציאה‭ ‬לחיים‭; ‬יציאה‭ ‬לעידן‭ ‬חדש‭ ‬במדינת‭ ‬ישראל‭.‬

02‭ ‬

מה‭ ‬מחזיק‭ ‬את‭ ‬יעקב‭ ‬אבינו‭ ‬במהלך‭ ‬השנים‭ ‬הקשות‭ ‬והמלחמתיות‭ ‬הללו‭? ‬חלום‭ ‬על‭ ‬‮"‬סולם‭ ‬מוצב‭ ‬ארצה‭ ‬וראשו‭ ‬מגיע‭ ‬השמימה‮"‬‭. ‬חלום‭ ‬הוא‭ ‬הזמן‭ ‬שלנו‭ ‬להתעלות‭ ‬מעל‭ ‬הלילה‭ ‬האפל‭ ‬ולהילחם‭ ‬על‭ ‬הגשמתו‭; ‬להלחים‭ ‬את‭ ‬השאיפות‭ ‬שראשן‭ ‬נוגע‭ ‬בשמים‭ ‬אל‭ ‬המימוש‭ ‬שלהן‭ ‬שמוצב‭ ‬בארץ‭. ‬בסולם‭ ‬יש‭ ‬מלאכי‭ ‬א‭-‬לוהים‭ ‬שעולים‭ ‬ויורדים‭ ‬בו‭ ‬‮–‬‭ ‬נשמות‭ ‬של‭ ‬מלאכים‭ ‬שעוזבות‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬הזה‭, ‬ונשמות‭ ‬חדשות‭ ‬שנולדות‭; ‬במהלך‭ ‬הלילה‭ ‬הארוך‭ ‬ישנם‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שנהרגים‭ ‬על‭ ‬קידוש‭ ‬השם‭ ‬ועולים‭ ‬השמיימה‭, ‬ודור‭ ‬חדש‭ ‬של‭ ‬גיבורים‭-‬מלאכים‭ ‬שמגיע‭ ‬לארץ‭.‬

03‭ ‬

יעקב‭ ‬מתמודד‭ ‬מול‭ ‬לבן‭ ‬שמחליף‭ ‬את‭ ‬משכורתו‭ ‬שוב‭ ‬ושוב‭. ‬לבן‭ ‬הוא‭ ‬צבע‭ ‬מתעתע‭ ‬‮–‬‭ ‬טהור‭ ‬כלפי‭ ‬חוץ‭, ‬אך‭ ‬באמת‭ ‬מכיל‭ ‬את‭ ‬כל‭ ‬גווני‭ ‬הקשת‭. ‬גם‭ ‬לבן‭ ‬מציג‭ ‬את‭ ‬עצמו‭ ‬כישר‭ ‬ונקי‭, ‬בעוד‭ ‬שמבפנים‭ ‬הוא‭ ‬צבוע‭ ‬ומחליף‭ ‬צבעים‭. ‬לעומתו‭, ‬דרכו‭ ‬של‭ ‬יעקב‭ ‬מתבטאת‭ ‬בצבעים‭ ‬שונים‭; ‬כשלבן‭ ‬מציע‭ ‬לו‭ ‬לקבוע‭ ‬מה‭ ‬יהיה‭ ‬שכרו‭,‬‭ ‬יעקב‭ ‬בוחר‭ ‬ששכרו‭ ‬יהיה‭ ‬צאן‭ ‬בצבעים‭ ‬מסוימים‭ ‬‮–‬הָסֵר‭ ‬מִשָּׁם‭ ‬כָּל‭ ‬שֶׂה‭ ‬נָקֹד‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְכָל‭ ‬שֶׂה‭ ‬חוּם‭ ‬בַּכְּשָׂבִים‭ ‬וְטָלוּא‭ ‬וְנָקֹד‭ ‬בָּעִזִּים‭ ‬וְהָיָה‭ ‬שְׂכָרִי‭. ‬החיים‭ ‬מורכבים‭ ‬ומלאי‭ ‬צבעים‭ ‬שונים‭.‬

04‭ ‬

כנגד‭ ‬כל‭ ‬הסיכויים‭, ‬יעקב‭ ‬מצליח‭ ‬להעמיד‭ ‬לעצמו‭ ‬צאן‭ ‬רב‭: ‬‮"‬עֲקֻדִּים‭ ‬נְקֻדִּים‭ ‬וּבְרֻדִּים‮"‬‭. ‬האר"י‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬את‭ ‬משמעות‭ ‬המילים‭ ‬המתמיהות‭ ‬הללו‭, ‬ומוצא‭ ‬בהם‭ ‬רמזים‭ ‬לעולמות‭ ‬רוחניים‭: ‬עקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬ביטוי‭ ‬לעולם‭ ‬רוחני‭ ‬שבו‭ ‬הכל‭ ‬הרמוני‭ ‬ומשתייך‭ ‬לכלל‭ (‬כמו‭ ‬בהמה‭ ‬עקודה‭, ‬שכולה‭ ‬קשורה‭ ‬למקום‭ ‬אחד‭); ‬נקוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמתפרט‭ ‬לפרטים‭ ‬שונים‭ (‬כדוגמת‭ ‬נקודות‭ ‬וכתמים‭ ‬שמפוזרים‭ ‬במרחק‭ ‬זה‭ ‬מזה‭); ‬ברוד‭ ‬‮–‬‭ ‬עולם‭ ‬רוחני‭ ‬שמכיל‭ ‬גם‭ ‬את‭ ‬הכלל‭ ‬וגם‭ ‬את‭ ‬הפרטים‭ (‬ברוד‭ ‬פירושו‭ ‬מנומר‭, ‬כתמים‭ ‬נפרדים‭ ‬אך‭ ‬מעורבבים‭ ‬זה‭ ‬בזה‭, ‬כדוגמת‭ ‬חתיכות‭ ‬ברד‭ ‬היורדות‭ ‬מן‭ ‬השמים‭ ‬בנפרד‭ ‬ומתאספות‭ ‬למשטח‭ ‬אחד‭). ‬מכל‭ ‬פרטי‭ ‬הפרטים‭ ‬של‭ ‬הסיבוכים‭ ‬בסוף‭ ‬נוצר‭ ‬משטח‭ ‬רוחני‭ ‬כללי‭ ‬שעליו‭ ‬ניתן‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬החיים‭.‬

05‭ ‬

דרך‭ ‬ארוכה‭ ‬ומפותלת‭ ‬היתה‭ ‬ליעקב‭ ‬אבינו‭, ‬דרך‭ ‬שבה‭ ‬יצטרך‭ ‬לבנות‭ ‬את‭ ‬בית‭ ‬ישראל‭ ‬שמלא‭ ‬מתחים‭ ‬פנימיים‭ ‬בין‭ ‬כוחות‭ ‬שונים‭, ‬פרטים‭ ‬וצבעים‭ ‬שונים‭; ‬הוא‭ ‬יצטרך‭ ‬לעשות‭ ‬עסקאות‭ ‬מפוקפקות‭ ‬עם‭ ‬לבן‭ ‬הרמאי‭, ‬ולהתעמת‭ ‬בהמשך‭ ‬עם‭ ‬עשיו‭ ‬האכזרי‭ ‬‮–‬‭ ‬אבל‭ ‬החלום‭ ‬של‭ ‬‮"‬בשוב‭ ‬ה‮'‬‭ ‬את‭ ‬שיבת‭ ‬ציון‭ ‬היינו‭ ‬כחולמים‮"‬‭ ‬מצוי‭ ‬כל‭ ‬העת‭ ‬ברקע‭ ‬ומאפשר‭ ‬לפצעים‭ ‬להחלים‭ ‬בסופו‭ ‬של‭ ‬דבר‭.‬

שבת‭ ‬שלום‭ ‬

לחפור שוב את הבארות

לחפור שוב את הבארות

01‭ ‬ בפרשת‭ ‬תולדות‭ ‬אנו‭ ‬נפגשים‭ ‬עם‭ ‬הפלישתים‭ ‬שיושבים‭ ‬בסביבות‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬למרות‭ ‬שמקום‭ ‬מושבו‭ ‬של‭ ‬אברהם‭ ‬אבינו‭ ‬היה‭ ‬בצפון‭ ‬הנגב‭…
להילחם כמו מלאך

להילחם כמו מלאך

01‭ ‬בתחילת‭ ‬השבוע‭ ‬ציינו‭ ‬את‭ ‬יום‭ ‬פטירתה‭ ‬של‭ ‬רחל‭ ‬אימנו‭.…
מלחמת 1948

מלחמת 1948

01‭ ‬רק‭ ‬אחרי‭ ‬כל‭ ‬המאורעות‭ ‬שפקדו‭ ‬את‭ ‬העולם‭ ‬בשתי‭ ‬הפרשות‭…
על מבול וגבורה

על מבול וגבורה

01‭ ‬אתרע‭ ‬מזלו‭ ‬של‭ ‬חודש‭ ‬חשוון‭ ‬להיתפס‭ ‬בתודעה‭ ‬הציבורית‭ ‬כחודש‭…
האזינו היטב

האזינו היטב

01‭ ‬פרשת‭ ‬האזינו‭ ‬פותחת‭ ‬במלים‭ ‬‮"‬האזינו‭ ‬השמים‮"‬‭. ‬משה‭ ‬קורא‭ ‬לשמים‭…
לכפר על הקונספציה

לכפר על הקונספציה

01‭ ‬יום‭ ‬הכיפורים‭ ‬נקבע‭ ‬בעם‭ ‬ישראל‭ ‬לדורות‭ ‬כיום‭ ‬כפרה‭ ‬על‭…
סמני דרך

סמני דרך

01‭ ‬ בליל‭ ‬התקדש‭ ‬החג‭, ‬טרם‭ ‬האיר‭ ‬השחר‭ ‬בו‭ ‬יסומן‭…
כי תבוא לשנה החדשה

כי תבוא לשנה החדשה

01‭ ‬חודש‭ ‬אלול‭ ‬מביא‭ ‬בכנפיו‭ ‬תחושת‭ ‬התחדשות‭: ‬שנה‭ ‬חדשה‭, ‬התחלה‭…
לתלות על עץ גבוה

לתלות על עץ גבוה

01‭ ‬בין‭ ‬שמיעת‭ ‬מהדורת‭ ‬חדשות‭ ‬אחת‭ ‬לאחרת‭, ‬נשמע‭ ‬השבת‭ ‬גם‭…
הרב שעוטף אותנו באור

הרב שעוטף אותנו באור

01‭ ‬קשה‭ ‬לתפוס‭ ‬שרק‭ ‬תשעים‭ ‬שנה‭ ‬עברו‭ ‬מפטירתו‭ ‬של‭ ‬הרב‭…
מצעד הגויים הרבים

מצעד הגויים הרבים

01‭ ‬את‭ ‬השורות‭ ‬הבאות‭ ‬פרסמתי‭ ‬לפני‭ ‬שנה‭ ‬בדיוק‭, ‬ערב‭ ‬פרשת‭…
אבא מנחם

אבא מנחם

01‭ ‬מבחינה‭ ‬היסטורית‭ ‬חודש‭ ‬אב‭ ‬נקרא‭ ‬כך‭ ‬עקב‭ ‬מזג‭ ‬האויר‭…
פן-חס

פן-חס

01‭ ‬הזוהר‭ ‬הקדוש‭ ‬דורש‭ ‬שהשם‭ ‬פינחס‭ ‬הוא‭ ‬צירוף‭ ‬של‭ ‬שתי‭…